#احکام_ماه_مبارک_رمضان(ش٢٢)
👈براساس دیدگاه فقهی مقام معظم رهبری
┈•✾🍃💙🍃✾•┈
@zohoore_ghaem
▫️ شب قدر را قدر بدانید
🔺️رهبر انقلاب: امشب را که #شب_قدر است، قدر بدانید. مشکلات عمومی مسلمین، مشکلات کشور، مشکلات شخصیتان و مشکلات دوستان و برادرانتان را با خدای خودتان مطرح کنید. به ولیّعصر، ارواحنافداه، توجّه کنید؛ به در خانه خدا - مسجد - بروید و به برکت امام زمان از خدای متعال خواستههایتان را بگیرید. بنده هم از همه شما ملتمس دعا هستم. ۱۳۷۱/۰۱/۱۰
┈•✾🍃💙🍃✾•┈
@zohoore_ghaem
مراقب تغییراتی باشیم که، نرم نرمک، راه و مسیر آدمی رو عوض می کنه!!
#به_انتخاب_تو ✌️
┈•✾🍃💙🍃✾•┈
@zohoore_ghaem
امام علی(ع):
هر کس چشم خود را از نامحرم فروبندد، قلبش راحت می شود.
📘غررالحکم، ح ٩١٢٢
┈•✾🍃💙🍃✾•┈
@zohoore_ghaem
"ای برطرف کننده غم هر غمزده ای! "
"سُبحَانَکَ یَا لَا إِلهَ الَّا أنْت"
┈•✾🍃💙🍃✾•┈
@zohoore_ghaem
هدایت شده از استاد محمد شجاعی
شب پیوند با امام زمان عج.mp3
4.62M
#تلنگری
امشب، هر آرزویی کنی ؛ برات مسئولیتآوره!
نمیشه همینطوری فقط آرزو کنی!
💥باید قانون آرزو کردن رو بلد باشی.
#استاد_رائفیپور
#استاد_شجاعی
@Ostad_Shojae
#احکام_ماه_مبارک_رمضان(ش٢٣)
👈براساس دیدگاه فقهی مقام معظم رهبری
┈•✾🍃💙🍃✾•┈
@zohoore_ghaem
🌺قرآن ترجمه المیزان🌺
سوره 2
سوره مبارکه البقرة
صفحه 17
۞ مَا نَنْسَخْ مِنْ آيَةٍ أَوْ نُنْسِهَا نَأْتِ بِخَيْرٍ مِنْهَا أَوْ مِثْلِهَا ۗ أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (106)
هر آيه اى را نسخ کنيم يا آن را از يادها ببريم بهتر از آن يا مانندش را مى آوريم. آيا ندانسته اى که خدا بر هر چيزى تواناست؟ (106)
أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۗ وَمَا لَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ (107)
آيا ندانسته اى که فرمانروائى آسمان ها و زمين مختصّ خداست و جز خدا براى شما يار و ياورى نيست؟ (107)
أَمْ تُرِيدُونَ أَنْ تَسْأَلُوا رَسُولَكُمْ كَمَا سُئِلَ مُوسَىٰ مِنْ قَبْلُ ۗ وَمَنْ يَتَبَدَّلِ الْكُفْرَ بِالْإِيمَانِ فَقَدْ ضَلَّ سَوَاءَ السَّبِيلِ (108)
مگر مى خواهيد از پيامبرتان ]چيزهاى ناممکن [درخواست کنيد چنانکه پيش تر از موسى درخواست شد و هر کس کفر را جايگزين ايمان کند قطعاً راه راست را گم کرده است. (108)
وَدَّ كَثِيرٌ مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ لَوْ يَرُدُّونَكُمْ مِنْ بَعْدِ إِيمَانِكُمْ كُفَّارًا حَسَدًا مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِهِمْ مِنْ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمُ الْحَقُّ ۖ فَاعْفُوا وَاصْفَحُوا حَتَّىٰ يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (109)
بسيارى از اهل کتاب، بعد از آنکه حقّ برايشان روشن شد به انگيزه حسدى که در دل دارند آرزو مى کنند کاش مى توانستند شما را بعد از ايمانتان به کفر بر گردانند. پس عفو کنيد و در گذريد تا آنکه خدا فرمانش را صادر کند; همانا خدا بر هر چيزى تواناست. (109)
وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ ۚ وَمَا تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ مِنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ (110)
و نماز را بر پا داريد و زکات را بپردازيد، و هر خيرى را که براى خودتان پيش مى فرستيد آن را نزد خدا خواهيد يافت; همانا خدا به آنچه مى کنيد بيناست. (110)
وَقَالُوا لَنْ يَدْخُلَ الْجَنَّةَ إِلَّا مَنْ كَانَ هُودًا أَوْ نَصَارَىٰ ۗ تِلْكَ أَمَانِيُّهُمْ ۗ قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ (111)
و گفتند: هرگز کسى به بهشت در نمى آيد جز کسانى که يهودى يا نصرانى باشند، اينها آرزوهايشان است. بگو: اگر راست مى گوئيد دليل خود را بياوريد. (111)
بَلَىٰ مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُ أَجْرُهُ عِنْدَ رَبِّهِ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ (112)
چنين نيست، بلکه هر کس خود را تسليم خدا کند و نيکوکار باشد اجرش براى او نزد پروردگارش خواهد بود و نه ترسى بر آنان است و نه آنها غمگين مى شوند. (112)
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
🌺نکته تفسیری صفحه ۱۷:🌺
نَسخ:
دانش آموزان سال دوم دبستان را در نظر بگیرید. معلّم در ابتدای سال به آنها می گوید: پارسال به شما گفتند که جمع و تفریق را با انگشتهایتان حساب کنید؛ ولی دیگر این کار ممنوع است. سال بعد، معلّم می گوید: از امسال، کسی با مداد نمی نویسد. یک سال دیگر، قانون دیگری تغییر می کند، و در هر پایه، دانش آموزان باید کارهایی کنند که سالهای گذشته از آن منع می شدند. نظر شما در باره ی این تغییرات چیست؟ آیا تغییر برخی از قوانین به سبب رشد دانش آموزان ایرادی دارد؟ آیا این نشان دهنده ی ضعف مدرسه است؟ بی شک جواب شما منفی است. بلکه اگر قوانین از پایه ی یکم دبستان تا آخر دبیرستان هیچ تغییری نکند، رشد تحصیلی دانش آموزان با مشکل روبه رو می شود.
جهان، یک مدرسه ی بزرگ است، و همه ی انسان ها، دانش آموزان آن هستند، و دوره های تاریخی، مانند پایه های تحصیلی است، و پیامبران، معلمان دلسوزی هستند که از سوی خدا برای تربیت ما آمده اند. از زمان حضرت نوح علیه السلام که دین به صورت برنامه ای مشخص به مردم ارایه شد، مطالب دین به دو بخش تقسیم شده است: یکم، مطالبی که تغییرپذیر نیست؛ مانند یگانگی و عدل خدا، یا زشتی و حرام بودن آدم کشی. دوم، دستورهایی که مخصوص مردم همان دوره بوده و با سپری شدن زمان آنها و آمدن پیامبر اولوالعزم جدید، آن دستورها کنار رفته و قوانین جدیدی به جای آنها آمده است.
به این اتفاق، یعنی برداشته شدن یک حکم یا قانون با به انتها رسیدن زمان آن، «نسخ» می گویند.[1] مثلاً قرآن فرموده است که خداوند به سبب گناهان بنی اسرائیل، بسیاری از خوراکی هایی را که بر آنها حلال بوده،
حرام کرد[2]؛ امّا هنگامی که حضرت عیسی علیه السلام مبعوث شد، برخی از آن چیزهای پاکیزه دوباره برایشان حلال شد[3]. احکام گذشته را حضرت عیسی علیه السلام نسخ کرد و احکام جدیدی جایگزین آنها شد. جالب توجّه اینکه با بعثت پیامبر اسلام ‹، تمام غذاهای لذیذ و پاکیزه بر مردم حلال شد [4]و احکام دشوار کنار رفت، و در حقیقت، باقیمانده ی آن قوانین سخت نسخ شد.
حتّی در زمان یک پیامبر نیز امکان نسخ وجود دارد. ممکن است خداوند برای امتحان یا مصلحت خاصی، دستوری موقّت صادر کند و پس از به پایان رسیدن آن مصلحت یا مشخص شدن کسانی که در آن امتحان الهی قبول یا رد شده اند، آن حکم را نسخ کند. مثلاً مسلمانان به فرمان خدا، سیزده سال در مکّه و چند ماه در مدینه به سوی بیت المقدس نماز می خواندند؛ ولی پس از آن، قبله تغییر کرد و مسلمانان مأمور شدند به سوی کعبه نماز بخوانند. قبول این مطلب، برای بعضی مسلمانان سخت بود. خدا نیز آیه ای نازل کرد و علّت این تغییر را چنین بیان کرد: قبله ای را که مدّتی بر آن بودی، تنها برای این قرار دادیم تا آن کس را که از پیامبر پیروی می کند، از آن که به جاهلیت گذشته اش بر می گردد، مشخص کنیم. (بقره ـ143). بدین ترتیب نسخ در دوران پیامبر صلوات الله علیه ادامه پیدا کرد. گاهی ایشان حکمی را که خود معلوم کرده بود، نسخ می کرد. گاهی هم حکمی که پیامبر مشخص کرده بود، با آیه ای از قرآن نسخ می شد. گاهی هم دستوری که در یک آیه ی قرآن آمده بود، با آیه ای دیگر نسخ می شد. همه ی اینها البته از سوی خدا بود و دلایل مهمی داشت. با وفات پیامبر صلوات الله علیه امّا نسخ برای همیشه پایان پذیرفت و دیگر هیچ حکمی نسخ نمی شود؛ زیرا اسلام، آخرین دین، و محمّد صلوات الله علیه ، خاتم پیامبران است. [5]
[1] . المیزان ، ج 1 ، ص 249
[2] . برای اطلاع بیشتر رک به : 160 نساء ، 146 انعام و 118 نحل
[3] . برای اطلاع بیشتر رک به : 50 ال عمران
[4] . برای اطلاع بیشتر رک به : 157 اعراف
[5] . محتوای این بحث عمدتاً از کتاب البیان فی تفسیر القران نوشته مرحوم ایت الله سید ابوالقاسم خویی ، بخش النسخ فی القرآن و تفسیر نمونه ج 1 ص 388 اقتباس شد.
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
4_5989819811146761187.mp3
903.2K
🔸ترتیل صفحه ۱۷ قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده
🔸مقام : صبا
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛