بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله
امـروز یکشنبه
۳۱فروردین ۱۳۹۹
۲۵شعبان المعظم ۱۴۴۱
۱۹آوریل ۲۰۲۰
ــــــــــــــ
یکشنبه متعلق است به:
🌺 سیّد الوَصیّین، امیرالمؤمنین حضرت امام علی بن ابی طالب علیه آلاف التحیة و الثناء
🌺 سیّدة نساء العالَمین، حضرت فاطمة الزهرا سلام الله علیها
ــــــــــــــ
ذکر امروز: صد مرتبه:
«یا ذَالجَلالِ وَ الاِکرام»
ــــــــــــــ
پایگاه جامع قرآن کریم انهار
http://quran.anhar.ir
ــــــــــــــ
مناسبتها
http://monasebat.anhar.ir
ــــــــــــــ
http://eitaa.com/zohouremonji
شناخت حضرت صاحب الزّمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف -
قسمت بیست و ششم
-چرا غیبت - قسمت اول
۱) امتحان درجه تسلیم در برابر اراده خدا :
امام صادق علیه السلام فرمودند:
«إِنَّ وَجْهَ الحِکْمَةِ فِی ذلِکَ لا یَنْکَشِفُ إِلاَّ بَعْدَ ظُهُورِهِ، کَما لا یَنْکَشِفُ وَجْهَ الحِکْمَةِ لِما آتاهُ الخِضْرَ مِنْ خَرْقِ السَّفِینَةِ، وَقَتْلِ الغُلامِ وَإِقامَةِ الجِدارِ لِمُوسی علیه السلام إِلاَّ وَقْتَ افْتِراقِهِما؛ [۱]
وجه حکمتی که در غیبت حضرت مهدی علیه السلام هست، جز بعد از ظهورش، معلوم نمی گردد. چنانکه وجه حکمتی که در افعال حضرت خضر بود نسبت به سوراخ کردن کشتی و کشتن پسرک و برپا داشتن دیوار نیمه خراب برای حضرت موسی علیه السلام جز در وقت جدا شدن آن دو ظاهر نگشت».
ذکر جریان ملاقات حضرت خضر و حضرت موسی علیهما السلام در کلام امام صادق علیه السلام، اشاره به این نکته دارد که مأموریت حضرت موسی علیه السلام از جانب خدا برای درک حضور و همراهی حضرت خضرعلیه السلام، به منظور آزمایش میزان تحمّل او در برابر امور ناشناخته و درجه تسلیم او در مقابل حکمتهای پوشیده هستی صورت گرفت.
غیبت حضرت مهدی علیه السلام نیز میتواند صدها حکمت پنهان داشته باشد که جز در موقع ظهور آن حضرت روشن نمی شوند. آنچه مطلوب است تسلیم در برابر اراده الهی است که این غیبت را تقدیر فرموده است.
۲) بیم از کشته شدن
امام صادق علیه السلام فرمود:
«برای حضرت قائم قبل از ظهورش غیبتی هست».
زراره گوید: پرسیدم: چرا؟ فرمود:
«یَخافُ عَلی نَفْسِهِ الذَّبِیحَةِ؛ [۲]
از کشته شدن خویش میترسد».
از آن رو که حضرت امام مهدی علیه السلام آخرین امام معصوم است و همچون امامان گذشته نیست که اگر کشته شد، امامی دیگر جانشین او شود، او باید بماند تا آن زمان که شرایط لازم برای حکومت جهانی اسلام و قرآن پیش آید، قیام نماید و دنیا را از عدل و داد پر کند، مردمی که طی بیش از دو قرن ثابت کردند که هر امام هدایت را یا به شمشیر یا به زهر از بین میبرند، بی گمان اگر حضرت مهدی علیه السلام غیبت نمی کرد، او را نیز به سرنوشت پدران بزرگوارش دچار میکردند، خصوصاً ملوک بنی عباس که از مدتها قبل
توطئهها کردند و در مقام کشتن او برآمده، و با توجه به همین دسیسهها بود که خداوند عزّوجلّ حتّی ولادت حجّت خویش را به صورت پنهان قرار داد.
ذکر این حکمت نشان میدهد که تا زمان حتمی شدن قیام، هر زمان دیگری خطر کشته شدن امام علیه السلام را به همراه دارد و کشته شدن امام علیه السلام کشته شدن پیام اوست، کشته شدن اسلام است که خدا هرگز به آن رضایت نخواهد داد.
*منبع: کتاب «امامت، غیبت، ظهور» از واحد تحقیقات مسجد مقدس جمکران
----------
[۱]: کمال الدین: ج ۲، باب ۴۴، ص ۴۸۲.
[۲]: همان، ص ۴۸۱.