مراد از شرایط ظهور چیست؟ با علایم ظهور چه تفاوتی دارد؟
شرایط یک پدیده، به اموری گفته میشود که آن پدیده، به آنها وابستگی وجودی دارد و تا آنها نباشند، آن شیء به وجود نمی آید. طبق این تعریف، شرایط ظهور به اموری اطلاق میشود که امر ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به وجود آنها وابسته بوده و تا آنها محقق نشوند، ظهور رخ نخواهد داد. اما علایم ظهور، به اموری گفته میشود که بیانگر نزدیکی امر ظهور میباشند و تحقق هر یک از آن ها، نشانه نزدیک تر شدن فرج و ظهور امام عصر علیه السلام است.
با توجه به تعریفی که از شرایط و علایم ظهور ارائه شد، تفاوتهایی که بین این دو موضوع وجود دارد نیز روشن میشود. تفاوت اصلی و اساسی این است که وابستگی ظهور به شرایط، یک ارتباط و وابستگی وجودیِ تامّ و حقیقی است؛ ولی علایم برای ظهور، فقط حالت کاشفیّت دارند. البته کنار این اختلاف، میتوان به تفاوتهای دیگر نیز اشاره کرد؛ از جمله:
۱. نشانههای ظهور، به صورت پراکنده و جدا از هم میتواند رخ دهند و در نهایت، ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف حادث شود؛ ولی شرایط باید با هم و کنار یک دیگر، تحقق یافته و موجود باشند، تا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ظهور کند.
۲. به علت عدم ارتباط وجودی بین علایم با ظهور، امکان دارد یک علامت یا برخی از علایم اتفاق نیفتند یا در یک زمان حادث شوند و پایان پذیرند و بعد از آن ظهور واقع شود؛ ولی برای تحقق ظهور، باید همه شرایط (با هم) موجود باشند؛ لذا در صورت نبودن حتی یک شرط، ظهور امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف محقق نمی شود. این، به علت رابطه وجودی بین شرط و مشروط (ظهور) است.
۳. علایم، چون حالت نشانه بودن را دارند، لذا ممکن است یک علامت، بعد از ظهور (مثلاً روز بعد) اتفاق بیفتد؛ ولی شرایط، باید پیش از ظهور موجود باشند. البته تفاوتهای دیگری نیز وجود دارد.
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله
امـروز چهارشنبه
۱۸ تیر ۱۳۹۹
۱۶ ذی القعدة الحرام ۱۴۴۱
۸ ژوئیه ۲۰۲۰
چهارشنبه متعلق است به:
🌺 حضرت باب الحوائج امام موسی بن جعفرٍ الکاظم سلام الله علیهما
🌺 حضرت امام علی بن موسی الرضا المرتضی علیه آلاف التحیة و الثناء و سلام الله علیهما
🌺 حضرت امام محمد بن علیٍ الجواد سلام الله علیهما
🌺 حضرت امام علی بن محمدٍ الهادی سلام الله علیهما
ــــــــــــــ
ذکر امروز: صد مرتبه:
«یا حَیُّ یا قَیُّوم»
پایگاه جامع قرآن کریم انهار
مناسبتها
کانال ظهور منجی
برای آن که ظهور امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف واقع شود، چه شرایطی باید موجود باشند؟
قسمت اول
برای انقلاب جهانی و بزرگ امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف مانند هر انقلاب دیگر، چهار شرط متصور و لازم است:
الف. قانون جامع
یک انقلاب، برای در هم شکستن وضع موجود و برقراری وضع مطلوب، به دو نوع برنامه نیاز دارد:
۱. برنامه برای نابودی وضع موجود (دوران انقلاب) ؛
۲. قانون مناسب برای حرکت جامعه به طرف وضعیت مطلوب و رسیدن به حالت آرمانی (دوران تثبیت).
قیام جهانی حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز این دو نوع برنامه را لازم دارد. برنامه آن حضرت در قسمت اول، بر اساس روایات، پس از دعوت به راستی، حرکت مسلحانه تا نابودی کامل شرک و کفر و فساد است. به عبارت دقیق تر، حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف هنگام ظهور، ابتدا مردم را دعوت به دین حق و امامت خویش میکند و اگر کسی مخالفت کرد و خواست به راه شرک و کفر و تباهی ادامه دهد، حضرت با وی مقابله میکند. این روش بر گرفته از قرآن است. [۱]
برنامه حضرت در بخش دوم نیز بر اساس عمل به کتاب خدا و سنت پیامبر است. قانونی که از طرف خالق و پروردگار انسان فرستاده شده و تضمین کننده سعادت دنیایی و آخرتی او است. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در بیانی فرمودند:
«سیره و سنت او، سنت من است. مردم را بر دین و آیین من به پا خواهد داشت و آنان را به کتاب پروردگارم دعوت میکند.» [۲]
ب. رهبری
شرط دیگر برای پیدایش یک انقلاب، وجود رهبر و پیشوایی آگاه، توانمند، شجاع، قاطع، دلسوز و فداکار است، تا با آشنایی کامل از اهداف و برنامه ها، امکانات و زمینه ها، موانع و مشکلات، با مدیریتی صحیح و هوشمندانه، حرکت انقلاب را رهبری کند و تا آخرین نفس ادامه دهد.
انقلاب عظیم امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز دارای این شرط است.
رهبر این انقلاب، بزرگ مردی از دودمان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و سلسله نورانی امامت است که در دامان ولایت پرورش یافته و وارث علوم انبیا و آگاه به قرآن و معارف دین است.
پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم در بیانی فرمودند:
«مهدی این امت از ما است، کسی که زمین را از قسط و عدل پر میکند همان گونه که از جور و ظلم پر شده است».[۳]
----------
[۱]: سوره مبارکه بقره: آیه۱۹۳؛ «وَ قاتِلُوهُمْ حَتَّی لا تَکونَ فِتْنَةٌ وَ یَکونَ الدِّینُ لِلَّهِ»؛ «و با آنها پیکار کنید تا فتنه (بت پرستی و سلب آزادی از مردم) باقی نماند و دین، مخصوص خدا گردد».
[۲]: کمال الدین، ج ۲، ب۳۹، ح۶.
[۳]: «منا والذی نفسی بیده مهدی هذه الامة الذی یملأ الارض قسطاً و عدلاً کما ملئت جوراً و ظلما»؛ کمال الدین، ج۱، باب۲۴، ح۱۰.
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله
امـروز پنجشنبه
۱۹ تیر ۱۳۹۹
۱۷ ذی القعدة الحرام ۱۴۴۱
۹ ژوئیه ۲۰۲۰
پنجشنبه متعلق است به:
🌺 حضرت امام حسن بن علی الزَّکیُّ العسکری سلام الله علیهما
ــــــــــــــ
ذکر امروز: صد مرتبه:
«لا اله الّا اللّه المَلکُ الحَقُ المُبین»
پایگاه جامع قرآن کریم انهار
مناسبتها
کانال ظهور منجی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برای یاری امام زمانت پاکدامن باش.
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله
امـروز جمعه
۲۰ تیر ۱۳۹۹
۱۸ ذی القعدة الحرام ۱۴۴۱
۱۰ ژوئیه ۲۰۲۰
جمعه متعلق است به:
🌺 حضرت صاحب الزَّمان امام حجة ابن الحسن المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلام الله علیهما
ــــــــــــــ
ذکر امروز: صد مرتبه:
«اللهُمَّ صَلِّ علی مُحمَّد وَ آلِ مُحمَّد و عَجِّل فَرَجَهُم»
پایگاه جامع قرآن کریم انهار
مناسبتها
کانال ظهور منجی
برای آن که ظهور امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف واقع شود، چه شرایطی باید موجود باشند؟
قسمت دوم
ج. یاران
شرط دیگر یک انقلاب، وجود یارانی فداکار است که با آشنایی با رهبر و برنامهها و اهداف او و اعتقاد راسخ به آن ها، تا آخرین لحظه، از رهبر و انقلاب دست برندارند و آماده هر گونه فداکاری باشند. قیام جهانی حضرت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز به یارانی نیاز دارد که ضمن آشنایی و اعتقاد به امام و دین، تا آخرین لحظه فداکاری کنند.
از حضرت امام جواد علیه السلام ضمن حدیثی نقل شده است:
اصحاب او [= حضرت مهدی] علیه السلام به سوی او اجتماع میکنند که ۳۱۳ نفرند، به تعداد اهل بدر، از نقاط مختلف زمین... وقتی این عده جمع شدند، خدا امر او را ظاهر میکند و چون عقد کامل شد که ده هزار نفرند به اذن خدا خروج میکند. [۱]
د. آمادگی و پذیرش عمومی
یکی دیگر از شرایط یک انقلاب و تحقق آن، پذیرش مردمی است. باید مردم خواستار تغییر حاکمیت و وضع موجود بوده و رهبر انقلاب و برنامههای او را واقعاً پذیرا باشند. در غیر این صورت، حرکت انقلاب به سرانجام مطلوب نخواهد رسید.
انقلاب حضرت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز این شرط را لازم دارد. مردم باید به حدی از رشد و آگاهی رسیده باشند که پذیرای حرکت اصلاحی و قیام بزرگ منجی عالم بشریت باشند، تا هنگام قیام، او را پذیرفته و برای تحقق اهداف و برنامههای او همکاری کنند. [۲]
----------
[۱]: کمال الدین، ج۲، ب۳۷، ح۲.
[۲]: تاریخ، نمونههای متعددی را از آمادگی و عدم آمادگی مردم در سینه خود انباشته است؛ برای نمونه اعلام آمادگی مردم مدینه در هجرت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم به آن شهر و استقرار حکومت اسلامی نقش اساسی داشت. نیز خواست عمومی مردم مدینه و شهرهای دیگر که در مدینه اجتماع کرده بودند، حکومت عدل گستر امام علی علیه السلام را در پی داشت. همچنین عدم همراهی عموم مردم با امام حسن و امام حسین علیهما السلام و شهادت آن دو امام بزرگوار، توسط دشمنان اسلام.
زیارت امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف در روز جمعه:
جمعه روز حضرت صاحب الزّمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) و بنام آن حضرت است و همان روزى است که ایشان در آن روز ظهور خواهند فرمود ان شاء الله. بگو:
السَّلامُ عَلَیْکَ یَا حُجَّةَ اللهِ فِی أَرْضِهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا عَیْنَ اللهِ فِی خَلْقِهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا نُورَ اللهِ الَّذِی یَهْتَدِی بِهِ الْمُهْتَدُونَ وَ یُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنِینَ السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخَائِفُ السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْوَلِیُّ النَّاصِحُ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا سَفِینَةَ النَّجَاةِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا عَیْنَ الْحَیَاةِ السَّلامُ عَلَیْکَ صَلَّى اللهُ عَلَیْکَ وَ عَلَى آلِ بَیْتِکَ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ السَّلامُ عَلَیْکَ عَجَّلَ اللهُ لَکَ مَا وَعَدَکَ مِنَ النَّصْرِ وَ ظُهُورِ الْأَمْرِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلایَ أَنَا مَوْلاکَ عَارِفٌ بِأُولاکَ وَ أُخْرَاکَ أَتَقَرَّبُ إِلَى اللهِ تَعَالَى بِکَ وَ بِآلِ بَیْتِکَ وَ أَنْتَظِرُ ظُهُورَکَ وَ ظُهُورَ الْحَقِّ عَلَى یَدَیْکَ،
وَ أَسْأَلُ اللهَ أَنْ یُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ یَجْعَلَنِی مِنَ الْمُنْتَظِرِینَ لَکَ وَ التَّابِعِینَ وَ النَّاصِرِینَ لَکَ عَلَى أَعْدَائِکَ وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْکَ فِی جُمْلَةِ أَوْلِیَائِکَ یَا مَوْلایَ یَا صَاحِبَ الزَّمَانِ صَلَوَاتُ اللهِ عَلَیْکَ وَ عَلَى آلِ بَیْتِکَ هَذَا یَوْمُ الْجُمُعَةِ وَ هُوَ یَوْمُکَ الْمُتَوَقَّعُ فِیهِ ظُهُورُکَ وَ الْفَرَجُ فِیهِ لِلْمُؤْمِنِینَ عَلَى یَدَیْکَ وَ قَتْلُ الْکَافِرِینَ بِسَیْفِکَ وَ أَنَا یَا مَوْلایَ فِیهِ ضَیْفُکَ وَ جَارُکَ وَ أَنْتَ یَا مَوْلایَ کَرِیمٌ مِنْ أَوْلادِ الْکِرَامِ وَ مَأْمُورٌ بِالضِّیَافَةِ وَ الْإِجَارَةِ فَأَضِفْنِی وَ أَجِرْنِی صَلَوَاتُ اللهِ عَلَیْکَ وَ عَلَى أَهْلِ بَیْتِکَ الطَّاهِرِینَ.
سیّد بن طاووس فرموده: من پس از این زیارت به این شعر تمثل میجویم و به آن حضرت اشاره نموده، میگویم:
نَزِیلُکَ حَیْثُ مَا اتَّجَهَتْ رِکَابِی وَ ضَیْفُکَ حَیْثُ کُنْتُ مِنَ الْبِلادِ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شرایطی که یاران حضرت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) باید داشته باشند.
#فضیلت_خواندن_سوره_قدر
ثواب قرائت سوره قدر
أَبِی الْحَسَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ : إِنَّ لِلَّهِ یَوْمَ الْجُمُعَةِ أَلْفَ نَفْخَةٍ مِنْ رَحْمَتِهِ یُعْطِی كُلَّ عَبْدٍ مِنْهَا مَا یَشَاءُ فَمَنْ قَرَأَ إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ بَعْدَ الْعَصْرِ یَوْمَ الْجُمُعَةِ مِائَةَ مَرَّةٍ وَهَبَ اللَّهُ لَهُ تِلْكَ الْأَلْفَ وَ مِثْلَهَا.
امام کاظم :خدا در روز جمعه هزارنسیم رحمت دارد كه به هر بندهاى هر چه می خواهد عطا می کند و هر كه بعد از عصر روز جمعه ، صد بار إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ بخواند خدا آن هزار نسیم رحمت و مانند آن را به او می بخشد.
امالی الصدوق، ص۶۰۷
السلام علیک یااباصالح المهدی
✨جمعه احوال عجيبي دارد
هر كس از عشق نصيبي دارد
✨در دلم حس غريبي جاري است
و جهان منتظر بيداري است
✨جمعه، با نام تو آغاز شود
يابن ياسين همه جا ساز شود
✨جمعه يعني غزل ناب حضور
جمعه ميعاد گه سبز حضور
✨جمعه هر ثانيه اش يكسال است
جمعه از دلهره مالامال است...
✨ابر چشمان همه باراني است
عشق در مرحله پاياني است
✨كاش اين مرحله هم سر مي شد
چشم ناقابل ما تر مي شد...
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله
امـروز شنبه
۲۱ تیر ۱۳۹۹
۱۹ ذی القعدة الحرام ۱۴۴۱
۱۱ ژوئیه ۲۰۲۰
شنبه متعلق است به:
🌺 رسول اعظم حضرت محمدٍالمُصطفی صلّی الله علیه و آله و سلّم
ــــــــــــــ
ذکر امروز: صد مرتبه:
«یا رَبَّ العالَمین»
پایگاه جامع قرآن کریم انهار
مناسبتها
کانال ظهور منجی
با توجه به این که امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ظهور نمی کند، مگر این که جهان پر از ظلم شود، آیا این روایت با دعوت انسانها به آماده سازی شرایط فرج، منافات ندارد؟
قسمت اول
برخی بر این باورند که بین فراوانی ظلم و ستم با ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، رابطه ای تمام وجود دارد؛ به گونه ای که ظهور، زمانی است که ظلم و ستم فراگیر شده باشد؛ ولی شرطْ قرار دادن «ظلم» برای «ظهور»، امر صحیحی نیست. برای درک کامل مطلب، توجه به چند نکته لازم است:
الف. این که بین سرنوشت انسانها و اعمال اختیاری آنان رابطه است، جای هیچ تردیدی نیست. قرآن، هم آینده هر شخص را در دست خودش میداند [۱] و هم سرنوشت جامعه را با خواست و عملکرد مردم پیوند زده است؛ [۲] یعنی تعیین سرنوشت خوب یا بد جامعه، در
دست مردمان آن جامعه است. اسلام، از انسان میخواهد دربارة مسائل اجتماعی ساکت نباشد و برابر ظلم و ستم، تا برقراری عدالت بایستد و حتّی در این راه، به پیکار و مبارزه برخیزد؛ [۳] و کوتاهی در این باره را نمی پذیرد و مؤاخذه میکند. [۴]
بر همین اساس، امر به معروف و نهی از منکر، از واجبات دین شمرده شده است و خداوند به اجرای این دو فریضه بزرگ، امر کرده است. [۵] .
ب. به طور کلی، هیچ گاه یک آموزه دین نمی تواند برخلاف سایر آموزههای دین باشد، وگرنه این، خود نشانه باطل بودن آن دین است؛ لذا یکی از ویژگیهای قرآن، عدم اختلاف در آن است؛ از این رو، معنا ندارد خداوند در آیات متعدد، مردم را به توبه و ترک گناه امر کند و جایی دیگر، برای تحقّق وعده خدا (ظهور حق و حجت خدا) به گناه امر نماید....
-----------------------
[۱]: سوره مبارکه نجم: آیه ۳۹.«وَأَن لَّیْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَی»؛ و اینکه برای انسان جز حاصل تلاش او نیست.
[۲]: سوره مبارکه رعد: آیه ۱۱. «إِنَّ الله لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّی یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ»؛ در حقیقت خدا حال قومی را تغییر نمی دهد تا آنان حال خود را تغییر دهند.
[۳]: سوره مبارکه حج: آیات ۳۹-۴۰. «اُذِنَ لِلَّذینَ یُقاتَلُونَ بِاَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَ اِنَّ اللهَ عَلی نَصْرِهمْ لَقَدِیرٌ، الَّذینَ اُخْرِجُوا مِن دِیارِهِمْ بِغیرِ حَقّ اِلاّ اَنْ یَقُولُوا ربُّنَا الله… ؛ به کسانی که جنگ بر آنان تحمیل شده، رخصت [جهاد] داده شده است چرا که مورد ظلم قرار گرفته اند، و البته خدا بر پیروزی آنان سخت تواناست. همان کسانی که به ناحق از خانه هایشان بیرون رانده شدند [آنها گناهی نداشتند] جز اینکه میگفتند: «پروردگار ما خداست».
[۴]: سوره مبارکه نساء : آیه ۷۵. «وَ ما لَکمْ لا تُقاتِلُونَ فی سبیل الله… ؛و چرا شما نمی جنگید در راه خدا و…).
[۵]: سوره مبارکه آل عمران: آیه ۱۰۴.
«وَلْتَکن مِّنکمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَی الْخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکرِ؛ و باید از میان شما گروهی، [مردم را] به نیکی دعوت کنند و به کار شایسته وادارند و از زشتی باز دارند.
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله
امـروز یکشنبه
۲۲ تیر ۱۳۹۹
۲۰ ذی القعدة الحرام ۱۴۴۱
۱۲ ژوئیه ۲۰۲۰
یکشنبه متعلق است به:
🌺 آقا امیرالمؤمنین حضرت امام علی علیه آلاف التحیة و الثناء
🌺 ام الأئمة الأطهار حضرت فاطمة الزهرا سلام الله و صلواته علیها
ــــــــــــــ
ذکر امروز: صد مرتبه:
«یا ذَالجَلالِ وَ الإکرام »
پایگاه جامع قرآن کریم انهار
مناسبتها
کانال ظهور منجی
با توجه به این که امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ظهور نمی کند، مگر این که جهان پر از ظلم شود، آیا این روایت با دعوت انسانها به آماده سازی شرایط فرج، منافات ندارد؟
قسمت دوم
ج. در این که قیام حضرت، بدون یار و یاور تحقق پذیر نیست، نباید تردید کرد. آیات و روایات نیز به وجود یاوران اشاره دارد. یاری کردن، یعنی حرکت برای اجرای برنامهها و اهداف انقلاب و تبلیغ آنها میان مردم. یاوران، مردم را با انقلاب آشنا و همراه میکنند و در حین انقلاب، انواع فداکاریها را انجام میدهند و بعد از انقلاب، از هیچ تلاشی کوتاهی نمی کنند. چنین افرادی، وقتی میتوانند موفق باشند که خود را همرنگ انقلاب و رهبر آن کرده باشند، تا مردم جلوههای انقلاب را در رفتار آنان ببینند و بپذیرند. آیا حرکت در مسیر گناه و ظلم، مردم را به طرف امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف سوق میدهد؟ بر همین اساس، خداوند بر ایمان و عمل صالح تکیه دارد:
«ما در زبور، بعد از ذکر نوشتیم که زمین را بندگان صالح من ارث میبرند». [۱] جای دیگر میگوید:
«خدا به کسانی از شما که ایمان آورده اند و عمل صالح انجام داده اند، وعده داده است که خلافت زمین را به آنان واگذارد... ». [۲]
شرط تحقّق انقلاب امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف این است که ایمان و عمل صالح در پرونده افراد باشد، تا انقلاب رخ دهد. [۳]
د. وظیفه انسان، حرکت به سوی کمال و کسب آن از طریق عبودیت و بندگی است. خداوند میفرماید:
«تنها کسانی که ایمان بیاورند و عمل صالح انجام دهند و یک دیگر را به حق و راستی سفارش بکنند، از خسران و ضرر به دورند» . [۴]
خداوند، از انسان میخواهد در گناه نماند و به سوی او رجوع کند:
«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَی اللَّهِ تَوْبَةً نَّصُوحاً؛ ای کسانی که ایمان آورده اید! توبه کنید، توبه ای خالص» . [۵]
کوتاه سخن آن که خداوند، انسان را در تعیین سرنوشت خود و جامعه، دارای تأثیر میداند و از او میخواهد برای اصلاح گام بردارد و خسته نشود. در چنین نگرشی، وعده ظهور را مطرح میکند. بنابراین انتظار منجی، به معنای صحیح آن، نه سکوت و تن دادن به ظلم است و نه کمک به فراگیر شدن ظلم؛ بلکه باید خواستار ظهور باشد و در این راه، تمام تلاش خود را به کار گیرد و اگر در این مسیر، به تشکیلات و حکومتی نیاز است که حرکت برای زمینه سازی را سامان دهد، برای تشکیل آن اقدام کند. طبیعی است
ظالمان و مفسدان نیز بی کار نخواهند نشست و به مقابله بر میخیزند؛ لذا جبهه ظلم، در نهایت درجه ظلم حرکت میکند و جبهه حق، به اوج تلاش میرسد. در این زمان است که خداوند، به مدد انسانهای حق طلب میآید و با ظهور مهدی عزیز عجل الله تعالی فرجه الشریف کار ظالمان را یکسره میکند.
----------
[۱]: انبیا (۲۱): ۱۰۵.
[۲]: نور (۲۴): ۵۵.
[۳]: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «کونوا دعاة الناس بغیر ألسنتکم؛ دعوت کننده مردم باشید به وسیله غیر زبانتان» بحارالانوار، ج۶۷، ص۳۰۳؛ امام صادق علیه السلام فرمود: «برای ما زینت باشید، نه مایه آبروریزی»؛ بحارالانوار، ج۶۵، ص۱۵۱. آیا گناه و ظلم، دعوت به مهدی و مایه ی زینت و افتخار امامان علیهم السلام است؟
[۴]: «إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِی خُسْرٍ، إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ»؛سوره العصر: ۲و۳.
[۵]: سوره مبارکه تحریم: آیه ۸.