شناخت حضرت صاحب الزّمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف -
قسمت بیست و ششم
-چرا غیبت - قسمت اول
۱) امتحان درجه تسلیم در برابر اراده خدا :
امام صادق علیه السلام فرمودند:
«إِنَّ وَجْهَ الحِکْمَةِ فِی ذلِکَ لا یَنْکَشِفُ إِلاَّ بَعْدَ ظُهُورِهِ، کَما لا یَنْکَشِفُ وَجْهَ الحِکْمَةِ لِما آتاهُ الخِضْرَ مِنْ خَرْقِ السَّفِینَةِ، وَقَتْلِ الغُلامِ وَإِقامَةِ الجِدارِ لِمُوسی علیه السلام إِلاَّ وَقْتَ افْتِراقِهِما؛ [۱]
وجه حکمتی که در غیبت حضرت مهدی علیه السلام هست، جز بعد از ظهورش، معلوم نمی گردد. چنانکه وجه حکمتی که در افعال حضرت خضر بود نسبت به سوراخ کردن کشتی و کشتن پسرک و برپا داشتن دیوار نیمه خراب برای حضرت موسی علیه السلام جز در وقت جدا شدن آن دو ظاهر نگشت».
ذکر جریان ملاقات حضرت خضر و حضرت موسی علیهما السلام در کلام امام صادق علیه السلام، اشاره به این نکته دارد که مأموریت حضرت موسی علیه السلام از جانب خدا برای درک حضور و همراهی حضرت خضرعلیه السلام، به منظور آزمایش میزان تحمّل او در برابر امور ناشناخته و درجه تسلیم او در مقابل حکمتهای پوشیده هستی صورت گرفت.
غیبت حضرت مهدی علیه السلام نیز میتواند صدها حکمت پنهان داشته باشد که جز در موقع ظهور آن حضرت روشن نمی شوند. آنچه مطلوب است تسلیم در برابر اراده الهی است که این غیبت را تقدیر فرموده است.
۲) بیم از کشته شدن
امام صادق علیه السلام فرمود:
«برای حضرت قائم قبل از ظهورش غیبتی هست».
زراره گوید: پرسیدم: چرا؟ فرمود:
«یَخافُ عَلی نَفْسِهِ الذَّبِیحَةِ؛ [۲]
از کشته شدن خویش میترسد».
از آن رو که حضرت امام مهدی علیه السلام آخرین امام معصوم است و همچون امامان گذشته نیست که اگر کشته شد، امامی دیگر جانشین او شود، او باید بماند تا آن زمان که شرایط لازم برای حکومت جهانی اسلام و قرآن پیش آید، قیام نماید و دنیا را از عدل و داد پر کند، مردمی که طی بیش از دو قرن ثابت کردند که هر امام هدایت را یا به شمشیر یا به زهر از بین میبرند، بی گمان اگر حضرت مهدی علیه السلام غیبت نمی کرد، او را نیز به سرنوشت پدران بزرگوارش دچار میکردند، خصوصاً ملوک بنی عباس که از مدتها قبل
توطئهها کردند و در مقام کشتن او برآمده، و با توجه به همین دسیسهها بود که خداوند عزّوجلّ حتّی ولادت حجّت خویش را به صورت پنهان قرار داد.
ذکر این حکمت نشان میدهد که تا زمان حتمی شدن قیام، هر زمان دیگری خطر کشته شدن امام علیه السلام را به همراه دارد و کشته شدن امام علیه السلام کشته شدن پیام اوست، کشته شدن اسلام است که خدا هرگز به آن رضایت نخواهد داد.
*منبع: کتاب «امامت، غیبت، ظهور» از واحد تحقیقات مسجد مقدس جمکران
----------
[۱]: کمال الدین: ج ۲، باب ۴۴، ص ۴۸۲.
[۲]: همان، ص ۴۸۱.
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله
امـروز دوشنبه
۱اردیبهشت ۱۳۹۹
۲۶شعبان المعظم ۱۴۴۱
۲۰آوریل ۲۰۲۰
ــــــــــــــ
دوشنبه متعلق است به:
🌺 کریم اهل البیت، حضرت امام حسن مجتبی سلام الله علیه
🌺 حضرت ثارالله، سیدالشهداء، امام حسین سلام الله علیه
ــــــــــــــ
ذکر امروز: صد مرتبه:
«یا قاضیَ الحاجات»
ــــــــــــــ
پایگاه جامع قرآن کریم انهار
http://quran.anhar.ir
ــــــــــــــ
مناسبتها
http://monasebat.anhar.ir
ــــــــــــــ
http://eitaa.com/zohouremonji
شناخت مولانا الغریب حضرت صاحب الزّمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف - قسمت بیست و هفتم
- چرا غیبت؟ - قسمت دوم
۳) الطاف خفیّه پروردگار
الف) خدای تبارک و تعالی به دنبال امتحانی طولانی در کیفیت برخورد مسلمانان با اولیای الهی وجود شریف حضرت مهدی علیه السلام را، در پس پرده غیبت قرار داد، از آن رو که میدانست اگر در چنین شرایطی او را ظاهر گرداند، از اکثر مردم، تعدّیات و تجاوزات مختلفی در حقّ او صورت خواهد گرفت که به موجب آن، مستحقّ عقوبات الهی خواهند شد. پس ولیّ خود را از دیدگان مردم پنهان داشت تا بدین وسیله وجود و حضور او که چشمه رحمت است مایه نقمت نگردد. [۱]
ب) ابراهیم کرخی گوید: به امام صادق علیه السلام عرض کردم: خدا امرتان را اصلاح کند، آیا[حضرت امام] علی علیه السلام در دین خدای عزّوجلّ قوی نبود؟
فرمود: چرا.
گفتم: پس چگونه مخالفین بر او غلبه یافتند و چرا آنان را دفع نکرد و چه چیزی او را بازداشت؟
فرمود: آیه ای در کتاب خدا مانع او شد.
پرسیدم: چه آیه ای؟
فرمود: «قول خداوند عزّوجلّ: «لَوْ تَزَیَّلُوا لَعَذَّبْنَا الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْهُمْ عَذاباً أَلِیماً»؛[۲] اگر مؤمنان و کافران از هم جدا میشدند، کافران را به عذابی دردناک دچار میکردیم».
به موجب این آیه، خداوند در اصلاب مردم کافر و منافق ودیعتهایی دارد که همان فرزندان صالح هستند و از نسل آنان پدید میآیند، از این رو [حضرت امام]علی علیه السلام آن پدران را نمی کشت تا آنکه ودیعتهای الهی خارج شوند. بعد از خروج آن ودایع بود که بر هر کس از آنان غلبه مییافت او را میکشت. و چنین است قائم ما اهل بیت که ظهور نمی کند تا آنکه همه نسلهای پاک و مؤمن که ودیعتهای خدایند، ظاهر شوند. آن زمان است که ظهور میکند و بر هر کس غلبه یابد میکشد». [۳]
ج) حضرت امام صادق علیه السلام فرمود:
«یا عَمَّارُ! اَلصَّدَقَةُ وَاللَّهِ فِی السِّرِّ أَفْضَلُ مِنَ الصَّدَقَةِ فِی العَلانِیَّةِ وَکَذلِکَ عِبادَتُکُمْ فِی السِّرِّ مَعَ أَمامَکُمُ المُسْتَتَرُ فِی دَوْلَةِ الباطِلِ أَفْضَلُ، لِخَوْفِکُمْ مِنْ عَدُوِّکُمْ مِنْ دَوْلَةِ الباطِلِ؛ [۴]
ای عمار! همچنان که صدقه پنهانی بهتر از صدقه آشکار است، عبادت پنهانی شما در دولت باطل در حالی که امامتان پنهان و مستور باشد، افضل و دارای ثواب بیشتر است، به خاطر ترسی که شما در دولت باطل و از دشمنانتان دارید».
----------
[۱]: نقل با تصرف از کلام شیخ صدوق رحمه الله؛ کمال الدین: ج ۲، باب ۵۴، ص ۶۴۱.
[۲]: سوره فتح، آیه ۲۵.
[۳]: کمال الدین: ج ۲، باب ۵۴، ص ۶۴۲.
[۴]: همان: ص ۶۴۶.
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله
امـروز سه شنبه
۲ اردیبهشت ۱۳۹۹
۲۷ شعبان المعظم ۱۴۴۱
۲۱ آوریل ۲۰۲۰
ــــــــــــــ
سه شنبه متعلق است به:
🌺حضرت سیّد الساجِدین، امام علی بن الحسین سلام الله علیهما
🌺 حضرت باقرالعلوم، امام محمد بن علی سلام الله علیهما
🌺 حضرت صادق آل محمد، امام جعفر بن محمد سلام الله علیهما
ــــــــــــــ
ذکر امروز: صد مرتبه:
«یا أرحََمَ الرّاحِمین»
ــــــــــــــ
پایگاه جامع قرآن کریم انهار
http://quran.anhar.ir
ــــــــــــــ
مناسبتها
http://monasebat.anhar.ir
ــــــــــــــ
http://eitaa.com/zohouremonji
SaberKhorasani-mer30download (6) (1).mp3
5.63M
شعر خوانی صابر خراسانی در فراق آقا امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف).
عاشقی دردسری بود نمیدانستم
حاصلش خون جگری بود نمیدانستیم
پرگرفتیم، ولی باز به دام افتادیم
شرط، بی بال و پری بود نمیدانستیم
آسمان از تو خبر داشت، ولی ما از تو
سهممان بی خبری بود نمیدانستیم
آب و جاروی در خانه ما شاهد بود
از تو بر ما گذری بود نمیدانستیم
اینهمه چشم به راهی نگرانم کرده
عاشقی دردسری بود نمیدانستیم
تا ظهورت چقدر فاصله داریم آقا؟
آه از جمعهی بی تو گله داریم آقا
رفته بودی که بیایی چقدر طول کشید؟
عرض کردیم نبودی و سحر طول کشید
ما برای خودمان اینهمه گفتیم بیا؟
نذر کردیم به پای تو بیفتیم بیا...
شناخت مولانا الغریب حضرت صاحب الزّمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف -
قسمت بیست و هشتم
-چرا غیبت - قسمت سوم
۴) آماده شدن شرایط برای محو سلطه مستکبران
حضرت مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشریف و علیه السلام فرموده است:
«إِنَّهُ لَمْ یَکُنْ لِأَحَدٍ مِنْ آبائِی علیهم السلام إِلاَّ وَقَدْ أَوْقَعَتْ فِی عُنُقِهِ بَیْعَةً لِطاغِیَةِ زَمانِهِ وَإِنِّی أَخْرُجُ حِینَ أَخْرُجُ وَلا بَیْعَةً لِأَحَدٍ مِنَ الطَّواغِیتِ فِی عُنُقِی؛ [۱] هیچ کدام از پدران من: نبودند مگر آنکه بیعت طاغوت دورانش اجباراً برعهده اش نهاده شد، امّا من در زمان ظهورم، در حالی قیام میکنم که بیعت و پیمان هیچ یک از طواغیت بر گردنم نیست».
حضرت مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشریف و علیه السلام اگر بخواهد بر طبق اراده خدا حکومتی توحیدی در همه عالم تشکیل دهد، به گونه ای که همه قدرتهای حاکم را درهم شکسته و سلطه وسیطره اش را بر سراسر هستی گسترش دهد، لازم است که شرایطی در دنیا ایجاد شود که از همان زمان ظهور تا استقرار کامل نظام عدالت، هیچ طاغوت و مستکبری را یارای مقاومت و غلبه در برابر او نباشد.
۵) آزمایش مردم در میزان ایمان به امامت
پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود:
«ذلِکَ الَّذِی یَغْیِبُ عَنْ شِیعَتِهِ وَ أَوْلِیآئِهِ غَیْبَةً لا یَثْبُتُ فِیها عَلَی القَوْلِ بِإِمامَتِهِ إِلاَّ مَنِ امْتَحَنَ اللَّهُ قَلْبَهُ لِلْإِیمانِ؛ [۲]
او -حضرت مهدی علیه السلام - کسی است که از شیعیان و دوستان خود غائب میگردد، غیبتی که در آن، کسی بر اعتقاد به امامت و ولایت او استوار نمی ماند، مگر آن کس که خداوند قلبش را به ایمان امتحان کرده باشد».
*منبع: کتاب «امامت، غیبت، ظهور» نوشته واحد تحقیقات مسجد مقدس جمکران
----------------
[۱]: منتخب الاثر: باب ۲۸، ص ۲۶۷.
[۲]: همان: ص ۱۰۱.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمةالله
مؤمنان عطر رمضان المبارک به مشام می رسد
آماده چله بندگی خدا شویم
کانال ظهور منجی
http://eitaa.com/zohouremonji
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله
امـروز چهارشنبه
۳ اردیبهشت ۱۳۹۹
۲۸ شعبان المعظم ۱۴۴۱
۲۲ آوریل ۲۰۲۰
ــــــــــــــ
چهارشنبه متعلق است به:
🌺حضرت باب الحوائج، امام موسی بن جعفر سلام الله علیهما
🌺 حضرت السلطان، امام علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیة و الثناء
🌺 حضرت جوادالائمه، امام محمد بن علی سلام الله علیهما
🌺 حضرت اباالحسن، علی بن محمدٍ الهادی سلام الله علیهما
ــــــــــــــ
ذکر امروز: صد مرتبه:
«یا حَیُّ یا قَیُّوم»
ــــــــــــــ
پایگاه جامع قرآن کریم انهار
http://quran.anhar.ir
ــــــــــــــ
مناسبتها
http://monasebat.anhar.ir
ــــــــــــــ
http://eitaa.com/zohouremonji
شناخت مولانا الغریب حضرت صاحب الزمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف -
قسمت بیست و نهم
-چرا غیبت - قسمت چهارم
۶) آزمایش مؤمنان به سختیها و شداید روزگار
حضرت امام صادق علیه السلام فرمود:
«إِنَّ لِصاحِبِ هذَا الأَمْرِ غَیْبَةٌ، اَلمُتَمَسِّکُ فِیها بِدِینِهِ کَالخارِطِ لِلْقَتادِ؛ [۱]
صاحب این امر -حضرت مهدی علیه السلام- غیبتی دارد که در آن هر کس بخواهد دینش را حفظ کند مانند کسی است که بخواهد با کشیدن دست بر شاخه ای خار، آن را از خار بری سازد».
حضرت امام کاظم علیه السلام فرمود:
«إِنَّما هِیَ مِحْنَةٌ مِنَ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ اِمْتَحَنَ اللَّهُ بِها خَلْقَهُ؛ [۲]
به یقین، غیبت مهدی علیه السلام امتحانی از جانب خداست که بندگانش را به آن میآزماید».
و حضرت امام صادق علیه السلام فرمود:
«نه به خدا، قیام نخواهد کرد مگر غربال شوید، مگر در امتحانات تصفیه شوید، مگر نیک و بدتان از هم جدا شوند». [۳]
۷) گناهان و عدم آمادگی مردم
حضرت مهدی علیه السلام در بیان کیفیت بهره بردن از وجود ایشان در دوران غیبت میفرماید:
«وَأَمَّا وَجْهُ الاِنْتِفاعِ بِی فِی غَیْبَتِی فَکَالاِنْتِفاعِ بِالشَّمْسِ إِذا غَیَّبَها عَنِ الأَبْصارِ السَّحابُ؛ [۴]
اما چگونگی بهره وری از من در دوران غیبتم چونان بهره بردن از خورشید است زمانی که ابرها آن را از دیدگان مستور میدارند».
طبق این کلام شریف، وجه غیبت خورشید را باید در وجود ابرها جستجو کرد. خورشید به خودی خود عین ظهور است ویکسره نورافشانی و درخشش دارد. این ابرها هستند که چهره جان فروز آن را از دیدگان مخفی میکنند. و بدین گونه است نهانی آخرین خورشید ولایت و امامت حضرت مهدی علیه السلام که در ذات خویش جز مهربانی ولطف وعنایت نسبت به عباد الله ندارد. اما مردم با گناهان خود و با عدم آمادگی برای قبول حکومت الهی او، سبب پنهان ماندن او در پس پردههای سیاه ابر غیبت میباشند.
چنین است که شیخ طوسی رحمه الله میفرماید:
«اما سبب غیبت امام دوازدهم ممکن نیست از جانب خدای سبحان و یا از جانب خود آن حضرت باشد، بلکه از طرف مردم و مکلفین است و جهت آن غلبه خوف - از نابودی حق - و مطیع نبودن مردم نسبت به اوست و هر موقع که این سبب زائل شود و مردم در اطاعت او بکوشند و تسلیم او باشند، ظهور واجب میشود».
۸) جریان سنّت الهی
امام صادق علیه السلام فرمود:
«وَجْهُ الحِکْمَةِ فِی غَیْبَتِهِ، وَجْهُ الحِکْمَةِ فِی غَیْباتِ مَنْ تَقَدَّمَهُ مِنْ حُجَجِ اللَّهِ تَعالی ذِکْرُهُ؛ [۵]
وجه حکمت در غیبت او، همان وجه حکمت در غیبتهایی است که توسط حجّتهای الهی پیش از او صورت گرفته».
به عبارت دیگر: میتوان وجه غیبت حضرت مهدی علیه السلام را استمرار همان سنّت حکیمانه ای دانست که در ادوار گذشته تاریخ به غیبت بسیاری از انبیاء و اولیاء انجامیده است.
چنانکه باز هم حضرت امام صادق علیه السلام فرمود:
«إِنَّ سُنَنَ الأَنْبِیاءِعلیهم السلام بِما وَقَعَ بِهِمْ مِنَ الغَیْباتِ حادِثَةٌ فِی القائِمِ مِنَّا أَهْلِ البَیْتِ حَذْوَ النَّعْلِ بِالنَّعْلِ وَالقِذَّةِ بِالقِذَّةِ؛ [۶]
سنّتهای پیامبران نسبت به غیبتهایی که برایشان پیش آمد، همگی به طور تمام و کمال در مورد قائم ما اهل بیت اتفاق میافتد».
*منبع: کتاب «امامت، غیبت، ظهور» از واحد تحقیقات مسجدمقدس جمکران
--------------
[۱]: کمال الدین: ج ۲، باب ۳۳، ص ۳۴۶.
[۲]: اصول کافی: ج ۲، ص ۱۳۳، کتاب الحجّة.
[۳]: همان: ج ۲، ص ۱۹۶، حدیث ۶ با تلخیص.
[۴]: بحار الانوار: ج ۵۲، ص ۹۲، حدیث ۷؛ احتجاج: ص ۲۶۳
[۵]: بحار الانوار: ج ۵۲، ص ۹۱، به نقل از علل الشرائع.
[۶]: کمال الدین: ج ۲، باب ۳۳، ص ۳۴۵.