💢 متنجّس سوم
⁉️ سؤال:
نجاست اشیاء تا چند واسطه قابل انتقال است؟
✍️ پاسخ:
🔹 آیتالله خامنهای: چيزى كه با عين نجس تماس يافته و نجس شده است، اگر با چيزى كه پاك است تماس بيابد و يكى از آنها تَر باشد آن چيز پاك را نجس مىكند و باز اين چيزى كه بر اثر ملاقات با متنجّس، نجس شده است اگر با چيز پاكى تماس بیابد بنابراحتياط واجب آن را نجس مىكند، ولى اين متنجّس سوم هيچ چيزى را با ملاقات خود نجس نمىكند.
🔸 آیتالله مکارمشیرازی: این را با یک مثال ساده روشن میکنیم فرض کنید دست شخصی نجس شد و سپس خشک شد (البته عین نجاست در آن نیست) دیگری با دستتر با او دست داد، دست نفر دوم نجس میشود و هرگاه دست او خشک شد و نفر سومی با دستتر به او دست داد، دست نفر سوم هم نجس میشود ولی اگر او با شخص چهارمی دست دهد هرچند دست نفر چهارم هم تر باشد، دست او نجس نمیشود. اینجاست که میگوییم واسطه سوم نجس است ولی نجس نمیکند.
🔹 آیتالله سیستانی: شئ آلوده اول، به هر چه بر بخورد آن را متنجس و آلوده میکند و هم چنین است متنجس دوم اما چیز سومی اگر با متنجس دوم برخورد کرده و آلوده شده است با برخورد اشیای دیگر آن را نجس و آلوده نمیکند.
📚 بخش استفتائات پایگاه اطلاعرسانی آیاتعظام خامنهای، مکارمشیرازی و سیستانی
@zolaalahkam
✳️ زمان غسل جمعه ✳️
💠 وقت غسل جمعه از اذان صبح است تا :
✅ آیات عظام خامنه ای ، مکارم ، وحید : تا اذان ظهر و بعد از ظهر به نیت ما فی الذّمه انجام دهد.
✅ آیت الله سیستانی : غروب آفتاب .
↙️ توجه : اگر در روز جمعه غسل نکنند مستحبّ است از صبح شنبه تا غروب، قضاى آن را به جا آورند و کسى که مى ترسد در روز جمعه آب پیدا نکند مى تواند روز پنجشنبه غسل را به نیّت مقدّم داشتن انجام دهد.
✳️ همه مراجع: مىتواند قضاى غسل جمعه را صبح شنبه تا غروب به جا آورد ولى قضاى آن در روزهاى ديگر وارد نشده است.
#احکام_نماز
#احکام_جمعه
------------------
📚 پینوشت:
توضیح المسائل مراجع مسئله مسأله 644
---------------
@zolaalahkam
🔰چهار نكته در رابطه با زيارت معصومين عليهم السلام
🔸1. يكى از مستحبات و يكى از حقوق معصومين عليهم السلام #زيارت قبور آنان است. (1)
🔹2. #غسل_زيارت براى هريك از مشاهد مشرفه مستحب است. (2)
🔸3. #نماز_زيارت براى ائمه معصومين عليهم السلام وارد شده است. (3)
🔹4. زيارت امين الله، جامعه كبيره، نماز جعفر طيار براى #همه ائمه عليهم السلام نقل شده است.
#زیارتـمعصومین
---------------
📚پینوشت:
1. موسوعه زيارات معصومين، مؤسسه الهادى، ج 4، ص 320.
2. غاية القصوى، ج 1، ص 276.
3. مفاتيح نوين، ص 1056
#زیارت
@zolaalahkam
🔰دو نكته درباره حزن
🔸1. گرچه حزن به تنهايى پسنديده نيست، اما حزنى كه انسان را متوجه آخرت ومسئوليتهاى شرعىكند مطلوب است همچون موارد زير:
👈- شركت در مراسم تشييع جنازه.
پيامبر اكرم (ص) فرمود: صَلِّ عَلَى الْجَنَائِزِ لَعَلَّ ذَلِكَ أَنْ يَحْزُنَك (1)
در نماز ميت شركت كن شايد محزون شوى. (2)
👈- حزن در غيبت و فراق امام زمان (عج)
👈- حزن در برابر خطاها و گناهان.
👈- حزن در عزاى اهل بيت عليهم السلام.
امام صادق عليه السلام فرمود: نَفَسُ الْمَهْمُومِ لَنَا الْمُغْتَمِّ لِظُلْمِنَا تَسْبِيح (3)
نفس آنكه اندوه ما دارد و براى ستم بر ما غمگين است ثواب تسبيح گفتن دارد.
🔸2. حزن نمودهايى دارد همچون:
لباس مشكى پوشيدن، برپايى و شركت در مجالس عزا و ... .
#حزن
---------------
📚پینوشت:
1. مجموعه ورام، ج 1، ص 288.
2. عروة الوثقى، ج 1، باب تشييع جنازه.
3. بحارالانوار ج 72، ص 83
@zolaalahkam
ـ🌺🌿🌼🌿🌺🌿🌼
ـ🌼🌿🌺🌿🌼﷽
ـ🌺🌿🌼
ـ🌼 #خبر_دادن_آخر_صفر
❓این حدیث معتبره که «هرکس پایان ماه صفر را به من اطلاع دهد، بهشت بر او واجب میشود.»؟
✅ بذارین اصل داستان رو براتون توضیح بدم، خودتون میفهمین معتبره یا نه.
📚 یه روز پیامبر عزیزمون توی مسجد قبا بین جمع زیادی از یارانشون فرمودن: «اولین کسی که الآن از در وارد بشه، مردی از اهل بهشته».😍
چند نفر از اصحاب که این رو شنیدن، یواشکی از مسجد بیرون رفتن تا دوباره وارد بشن و بهشتی بشن.
⭕️ پیامبر متوجه شدند و به اونهایی که توی مسجد بودن، فرمودن:
الآن عده زیادی وارد مسجد میشن، از بین اونا فقط کسی که پایان ماه آذار رو به من خبر بده، بهشتیه😉
🔹 اصحاب وارد شدن، درحالیکه ابوذر هم بینشون بود.
❓پیامبر(ص) پرسیدند الآن توی کدوم ماه رومی هستیم؟
ابوذر جواب داد: یا رسولالله! از ماه آذار خارج شدیم.
✍️ پیامبر(ص) فرمودن: من این رو میدونستم و فقط دوست داشتم مردم کسی از یاران من رو که اهل بهشته، بشناسن.✌️
👓 میبینین؟
👈 اصلاً بحث درباره ماه صفر نیست، بلکه درباره ماه آذاره که از ماههای رومیه؛ شاید اون سال با ماه صفر عربها همزمان شده بوده و بههمین خاطر، بعضی فکر میکنن منظور ماه صفره.
✌️ اما از این گذشته، کل بحث درباره اثبات جایگاه جناب ابوذر بوده و هیچ ربطی به ماه صفر یا آذار یا هر ماه دیگهای نداره.
✅ در نتیجه، انتشار حدیث به اون شکل اصلاً درست نیست و یهجور دروغبستن به پیامبر (ص) و گناهه.
🔺 عللالشرايع، ج۱، ص۱۷۶.
#ماه_صفر
@zolaalahkam