جزء 10.mp3
3.66M
💠فایل صوتی: تند خوانی جزء دهم قرآن کریم
🔹 با صدای استاد معتز آقایی
💐 🌙 #برخی_احکام_روزه 🌙 💐
🌾 🍃 قطره چشم و گوش: براى روزهدار اشکالی ندارد.
🌾 🍃 قطره بينى: اگر وارد حلق نشود، اشكال ندارد.
🌾 🍃 استعمال شيافها
🌱 همه مراجع (به جز وحيد): شيافهاى معالجه و درمانى مبطل روزه نيست.
🌱 آيتالله وحيد: احتياط ترك آن است.
👌 تبصره: استعمال پماد شامل اين حکم نمي شود و روزه را باطل نمي کند.
📚 توضيح المسائل مراجع، م 1657. بهجت جامع المسائل، ج 2، ص 21. مكارم، استفتاآت، ج 2، س 427؛ صافى، 240 سؤال پيرامون روزه، س 43 و 100؛ سيستانى، استفتاآت، بخش مبطلات روزه. خامنهاى، اجوبهالاستفتاآت، س 766؛ امام، تحريرالوسيله، كتاب روزه گفتار پيرامون آنچه روزهدار بايد از آن امساك كند، مورد 9؛ بهجت، جامع المسائل، كتاب صوم فصل دوم مبطلات روزه
🌾 🍃 چشيدن غذا : اگر آن را فرو نبرد، اشكال ندارد و باید آنرا بيرون بريزد و ماندن مزه غذا مانند شوری و غیره اشکالی ندارد و روزه را باطل نمىكند.
🌾 🍃 ياد ترشى : فرو بردن آب دهان، اگر چه به واسطه خيال كردن ترشى و مانند آن در دهان جمع شده باشد روزه را باطل نمىكند.
🌾 🍃 تر كردن لب : تر كردن لب با زبان روزه را باطل نمىكند، ولى نبايد آبى كه از دهان خارج شده دوباره توسط زبان وارد دهان شود.
🌾 🍃 پوست خشكيده لب : فرو بردن پوستهايى كه گاهى اوقات از لب جدا مىشود و خشك است، روزه را باطل مىكند.
🌾 🍃 شستن دهان : شستن دهان با آب يا آب نمك يا دهان شو اگر چيزى فرو برده نشود اشكال ندارد.
🌾 🍃 غرغره كردن : اگر هنگام غرغره كردن، آب از حلق به پايين برود، روزه باطل مىشود.
🌾 🍃 مسواك كردن با خمير دندان اشكال ندارد؛ ولى بايد از فرو رفتن آب دهان جلوگيرى شود.
🌾 🍃 نخ دندان : استفاده از نخ دندان- كه فلورايد و طعم نعنا دارد- اگر آب دهان را فرو نبرد، اشكال ندارد.
📚 توضيحالمسائل مراجع، م 1573؛ 1579؛ 1582 سيستانى، استفتاآت، بخش مبطلات روزه. صافى، 240 سؤال پيرامون روزه، س 50
و 148 بهجت، استفتاآت، مبطلات روزه، س 1352. امام، استفتاآت، ج 1، روزه س 11؛ تبريزى، استفتاآت، س 713؛ فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 544؛ العروة الوثقى، ج 2، المفطرات، الثانى.
#بیان_احکام_ومعارف
https://eitaa.com/zolalahkam1
#تفسیر_موضوعی
#رهبر_قرآنی
#شماره_دهم
🌱🌸🌱🌸🍃🌸
🌸🍃🌸🍃🌸
🍃🌸🍃🌸
🔹"وَابْتَغِ فِيمَا آتَاكَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ وَلَا تَنسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيَا وَأَحْسِن كَمَا أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْكَ وَلَا تَبْغِ الْفَسَادَ فِي الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُفْسِدِينَ."
(سوره قصص، آیه ۷۷)
#دستورات_کاربردی_قرآن_برای_زندگی:
۲)مقاصد حقیقی زندگی؛ در #جمع_دنیا_و_آخرت(۲)
🍃"... در آیهی مربوط به عُقلای بنیاسرائیل که یک عدّهای از آنها به قارون توصیه میکردند، میگفتند: وَ ابتَغِ فیما ءاتاکَ اللهُ الدّارَ الأخِرَةَ وَلا تَنسَ نَصیبَکَ مِنَ الدُّنیا وَ اَحسِن کَما اَحسَنَ اللهُ اِلَیک؛
🍃به قارون نمیگفتند که هر چه را داری یا نداری دور بریز؛ میگفتند آنچه را داری #وسیله قرار بده. پول و ثروت دنیا وسیله است، وسیلهی رسیدن به #مقامات عالیهی بشری و انسانی است، وسیلهی رسیدن به مقامات #معنوی است؛ میتواند وسیله باشد.
🍃شما میتوانید با پول دنیا را #آباد کنید، زندگیهای انسانها را #نجات بدهید، #تبعیض را برطرف کنید، فقرا و #ضعفا را از حالت فقر و ضعف بیرون بیاورید.
🍃و ابتَغِ فیما ءاتاکَ اللهُ الدّارَ الأخِرَة؛ اوّلاً آنچه در اختیار تو است، ءاتاکَ الله است، #خدا به تو داده؛
🍃ثانیاً راهش این است که این را برای خدا مصرف کنی.
🍃و لا تَنسَ نَصیبَکَ مِنَ الدُّنیا؛ امّا این جور هم نیست که خود تو هم حظّی و سهمی نداشته باشی؛ چرا، تو هم #سهمی داری، سهم خودت را هم استفاده کن. وَ اَحسِن کَما اَحسَنَ اللهُ اِلَیک؛
🍃ببینید، این قاعدهی زندگیای است که اسلام برای ما معیّن میکند. بر خلاف آنچه خود آن بیعقل خیال میکرد؛
🍃 آن قارونِ خرپولِ بیعقل میگفت: اِنَّما اوتیتُه عَلی عِلمٍ؛ (سورهی قصص، آیه ۷۸) من خودم توانستم این را به دست بیاورم، با هنر خودم به دست آوردم؛ در حالی که اینجور نیست؛ #خدای_متعال وسایل را فراهم کرده بود، او توانسته بود به دست بیاورد.
🍃بنابراین بعضی از آیات در قرآن این جوری است و از این قبیل آیات زیاد داریم که #قواعد_زندگی را معیّن میکند.
📚سخنرانی تلویزیونی مقام معظم رهبری در پایان محفل انس با قرآن کریم، اول رمضان المبارک ۱۴۴۱، ۱۳۹۹/۲/۶
🇮🇷روز جمهوری اسلامی ایران
#بیان_احکام_ومعارف
https://eitaa.com/zolalahkam1
6.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 روز دهم ماه #رمضان 1444
▫️ حق پذیر
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#ضیافت_الهی
#بیان_احکام_ومعارف
https://eitaa.com/zolalahkam1
🔶وظیفه شخص در صورت ناتوانی در پرداخت کفاره غیر عمد
❓پرسش : چنانچه فردی توانایی پرداخت کفارهی غیر عمد را نداشته باشد، وظیفهی او چیست؟
✅پاسخ آیت الله مکارم : هر زمآنکه توانست بهصورت تدریجی یا یکجا بپردازد و چنانچه به این صورت نیز ممکن نیست به هر مقداری که توان دارد عمل کند و اگر نتواند استغفار كند.
📚سایت ایت الله مکارم
❓کارمندی که در حین ماموریت به جهت کار شخصی #ماموریت را رها کرده و برمی گردد، حکم نمازش در سفر برگشت چگونه است؟
✅آیت الله خامنه ای : کسی که #شغلش سفر است اگر به آخرین سفر شغلی برود یا در بین سفر از ادامه اشتغال منصرف شود، چنانچه سفر مقوم شغل او بوده؛ مانند رانندگی، در این صورت در مسیر برگشت از آخرین سفر، اگر مسافری نیاورد،برگشت او سفر شغلی حساب نمی شود و نمازش قصر است، چه با ماشین خودش #برگردد و یا با وسیلۀ دیگری و اگر سفر مقدمه شغل او باشد هنگام برگشت از سفر آخر بنابر احتیاط واجب باید نماز را هم قصر و هم تمام بخواند.
❓❓فردی که شغلش سفر است و به #قصد_تجارت به سفر میرود، اگر بر اثر مریضی مجبور شود سفر شغلی را رها کند و از بین راه برگردد، وظیفه اش دربارۀ نماز در حال بازگشت از سفر چیست؟
✅آیت الله سیستانی: اگر فرد کثیرالسفر نباشد، در برگشتن به وطن باید نماز را شکسته بخواند.
📚 آیت الله سیدعلی سیستانی، منهاج الصالحین، ج 1، م 912
#بیان_احکام_ومعارف
https://eitaa.com/zolalahkam1
آیا سفر کسی که برای #معصیت، به حد مسافت شرعی سفر کرده است، در راه بازگشت هم سفر
معصیت است؟
✅آیت الله خامنه ای:کسی که از سفر معصیت برمی گردد و مسیر برگشت به مقدار مسافت شرعی است، چنانچه خود سفر (نه غایت آن) معصیت باشد و بازگشت از سفر معصیت، ادامۀ همان سفر باشد، در صورت توبه، نمازش قصر
است، اما اگر توبه نکرده، بنابر احتیاط واجب باید نماز را هم تمام و هم شکسته بخواند، اما اگر هدف سفر معصیت باشد احتیاط واجب آن است که نماز را هم قصر و هم تمام بخواند؛ خواه توبه کرده باشد یا نه، اما چنانچه بازگشت، سفر جدیدی محسوب شود (نه ادامۀ سفر قبل)مانند اینکه بعد از گذشتن مدت طولانی؛مثل یک سال، بخواهد به شهر اوّل برگردد، در هر صورت (چه توبه کرده باشد یا نه)باید نماز را قصر بخواند وروزه را هم افطار کند.
✅آیت الله سیستانی :باید نماز را شکسته بخواند؛ به شرطی که آن برگشت، خودش سفر معصیت نباشد. فرق ندارد که برگشتن به تنهایی هشت فرسخ باشد یا نباشد. احتیاط مستحب است در صورتی که توبه نکرده است، نماز را هم شکسته و هم کامل بخواند.
✅آیت الله مکارم :اگر توبه کرده است، باید نماز را شکسته بخواند؛ به شرطی که برگشت، هشت فرسخ باشد. همچنین اگر توبه نکرده، ولی در بازگشت آلوده به معصیت نباشد، چنانچه برگشت هشت فرسخ باشد، نمازش شکسته است.
✅خوئي، وحید: مسأله 1311- کسی که برای معصیت سفر کرده، موقعی که از سفر بر می گردد اگر برگشتن به تنهايي هشت فرسخ است، بايد نماز را شكسته بخواند و احتياط مستحب آن است كه در صورتي كه توبه نكرده، هم شكسته و هم تمام بخواند
✅سبحانی: مسأله 1026- کسی که برای معصیت سفر کرده موقعی که از سفر بر می گردد، باید نماز را شکسته بخواند خصوصا اگر توبه کرده باشد.
📚سیدمحمدحسن بنیهاشمی خمینی، توضیح المسائل مراجع، ج 1، م 1302 ؛ سیدمحمدکاظم طباطبایی یزدی، العروۀ الوثقی، فصل فی صلاۀ المسافر، م 32 ؛ حضرت امام ،تحریر الوسیلۀ، فصل فی صلاۀ المسافر، م 20 . امام خامنه ای، اختلاف فتاوی جزوه ارسالی دی ماه 1400
#بیان_احکام_ومعارف
https://eitaa.com/zolalahkam1