‼️هدیه از شخص ربا خوار
🔷س 4116: به بنده فردی عیدی داده است و من می دانم آن فرد در زندگی خود ربا گرفته، پول عیدی ای که به من داده است رو باید چکار کنم؟
✅ج: اگر یقین ندارید که عیدی که به شما داده است از مال حرام است، استفاده از آن برای شما اشکال ندارد.
📕منبع: همه مراجع
🆔https://eitaa.com/zolalahkam1
❓اگر كسى ناخن مصنوعى بكارد، براى وضو و غسلش چه بايد بكند؟ ✅آیتالله خامنه ای:
در صورت كاشت ناخن، براى وضو و غسل بايد مانع ـ ولو با صرف هزينه ممكن ـ برطرف گردد و چنانچه میداند امكان برطرفکردن آن نيست و يا رفع آن با مشقّت غير قابل تحمّل همراه بوده و يا ضرر قابل توجهى دارد، در وقت نماز بايد وضو يا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به اين كار كند و وضو و غسلهاى بعدى را بايد بهصورت جبيره انجام دهد(يعنى با دست مرطوب مانع را مسح نمايد)؛ اما در صورتى که امکان برطرف کردن آن ـ ولو در روزهاي بعد ـ باشد و برطرف نكند، وضو و غسل جبيره باطل خواهد بود.
✅آیتالله مکارم شیرازی:
در صورتی که ضرورتی برای اين کار نباشد آن را ترک کنند، و چنانچه ضرورتی وجود داشته باشد و امکان جداسازی ناخن های مصنوعي به هنگام غسل و وضو نباشد، با آن وضو و غسل جبيره ای مي گيرند.
✅آیتالله نوری همدانی:
چنانچه مانع وصول آب به پوست و مواضع غسل یا وضو باشد اشکال دارد و برای غسل یا وضو باید ازاله شود.
✅آیتالله صافی گلپایگانی:
چنانچه توسط نامحرم بوده و یا مانع از رسیدن آب در وضو و غسل به بدن باشد حرام است ولی در صورت ارتکاب، باید علاوه بر وضو و غسل جبیرهای احتیاطاً تیمم بدل از غسل یا وضو نیز بنماید.
✅ایت الله وحید :
کاشت ناخن اگر مانع از رسيدن آب به پوست يا ناخن اصلی گردد جايز نيست و موجب بطلان وضو و غسل میشود و اگر کسی چنين ناخنی کاشته بايد بردارد، و اگر برداشتن آن ممکن نیست یا خیلی سخت است، بنابر احتیاط واجب هم وضوی جبیرهای بگیرد و هم تیمم نماید، و بعداً که ناخن مصنوعی را برداشت بنابر احتیاط واجب نمازهایی را که به این نحو خوانده قضا نماید.
✅آیتالله سیستانی درمورد کاشت مژه که درحکم مانند کاشت ناخن است فرفوده اند:
اگر مانع رسیدن آب به مژهها هر چند به نحو جزئی شود جایز نیست. باید قبل از غسل و وضو آن چه را که مانع رسیدن آب به عضو غسل و وضو باشد جدا کرد.
✅آیت شبیری :
در معمول موارد که امکان برداشتن آن وجود دارد، وضو و غسل صحیح نیست. در غیر این صورت هم باید به وظیفه جبیره عمل نماید. #بیان احکام _کاشت ناخن https://eitaa.com/zolalahkam1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙چرا برخی از فرزندان متدیّنها مثل پدر و مادر نیستند؟
🔴 #استاد_عالی
•┈┈••✾••┈┈•
🔊به کانال #صدای_حوزه بپیوندید👇
http://eitaa.com/joinchat/2031091724Cdc5a534453
25 شوال
1. شهادت امام صادق (عليه السلام )
امام صادق (عليه السلام ) در سال 148 ه در چنين روزى وفات يافت (719). در شهادت حضرت نيمه رجب و نيمه شوال را هم گفته اند(720).
شهادت آن حضرت به سبب انگور زهر آلودى بود كه منصور به آن حضرت خورانيد(721). مدت امامت آن حضرت 34 سال و عمر شريفشان 65 سال بود.
دران امامت آن حضرت همزمان با هفت نفر از زمامداران غاصب بود كه عبارتند از: هشام بن عبد الملك ، وليد بن يزيد بن عبد الملك ، يزيد بن وليد، ابراهيم بن وليد و مروان حمار از بنى اميه و سفاح و منصور دوانيقى از بنى عباس .
فرزندان آن حضرت هفت پسر و سه دخترند: حضرت موسى بن جعفر (عليه السلام )، اسماعيل ، عبد الله ، محمد ديباج ، اسحاق ، على عريضى (على بن جعفر مدفون در قم ) عباس ،ام فروه ، اسماء فاطمه (722).
هدایت شده از بیان احکام ( zolallahkam)
امام صادق علیه السلام
قبرستان بقیع
نقش
امام ششم شیعیان
نام
جعفر بن محمد
کنیه
ابوعبدالله
زادروز
۱۷ ربیعالاول، ۸۳ق.
زادگاه
مدینه
مدت امامت
۳۴ سال (۱۱۴ تا ۱۴۸ق)
شهادت
۲۵ شوال، ۱۴۸ق.
مدفن
مدینه - بقیع
محل زندگی
مدینه
لقب(ها)
صادق، صابر، طاهر، فاضل
پدر
امام باقر(ع)
مادر
ام فروة
همسر(ان)
حمیده، فاطمه
فرزند(ان)
اسماعیل، عبدالله، ام فروة، موسی(ع)، اسحاق، محمد، عباس، علی، اسماء و فاطمه
طول عمر
۶۵ سال
امامان شیعه
امام علی · امام حسن · امام حسین · امام سجاد · امام باقر · امام صادق · امام کاظم · امام رضا · امام جواد · امام هادی · امام حسن عسکری · امام مهدی
جعفر بن محمد معروف به امام جعفر صادق(ع) (۸۳-۱۴۸ق) ششمین امام شیعیان امامی بعد از پدرش امام باقر(ع) و پنجمین امام اسماعیلیه است. او به مدت ۳۴ سال (۱۱۴ تا ۱۴۸ق) امامت شیعیان را بر عهده داشت که با خلافت پنج خلیفه آخر اموی یعنی از هشام بن عبدالملک به بعد و دو خلیفه نخست عباسی سفاح و منصور دوانیقی همزمان بود. امام صادق(ع) به جهت ضعف حکومت اموی، فعالیت علمی بسیار بیشتری نسبت به دیگر امامان شیعه داشت. شمار شاگردان و راویان او را ۴۰۰۰ نفر دانستهاند. بیشتر روایات اهل بیت(ع)، از امام صادق(ع) است و از اینرو مذهب شیعه امامی را مذهب جعفری نیز میخوانند.
امام صادق(ع) در میان پیشوایان فقهی اهل سنت نیز جایگاه بالایی دارد. ابوحنیفه و مالک بن انس از او روایت کردهاند. ابوحنیفه او را عالمترین فرد در میان مسلمانان دانسته است.
امام صادق با وجود ضعف حکومت اموی و درخواست شیعیان، برضد حکومت قیام نکرد. او درخواستهای ابومسلم خراسانی و ابوسلمه را برای برعهدهگرفتن خلافت رد کرد. امام صادق(ع) در قیام عمویش زید بن علی شرکت نکرد و شیعیان را نیز از قیام پرهیز میداد؛ بااینهمه روابط حسنهای با حاکمان زمان خود نداشت. او به جهت فشارهای سیاسی حکومتهای اموی و عباسی از روش تقیه استفاده میکرد و به یارانش نیز چنین توصیه میکرد.
امام صادق(ع) بهمنظور ارتباط بیشتر با شیعیان، پاسخ به سؤالات شرعی آنها، دریافت وجوه شرعی و رسیدگی به مشکلات شیعیان، سازمان وکالت را تشکیل داد. فعالیت این سازمان در زمان امامان بعد گسترش پیدا کرد و در غیبت صغرا به اوج رسید. در زمان او فعالیت غالیان گسترش یافت. وی با اندیشه غُلُوّ به شدت برخورد و غالیان را کافر و مشرک معرفی کرد.
در برخی منابع آمده است امام صادق(ع) به علت احضار حکومت، به عراق سفر کرده و به کربلا، نجف و کوفه رفته است. وی قبر امام علی(ع) را که تا پیش از آن پنهان بود، به یارانش نشان داد. برخی از علماء شیعه معتقدند که امام صادق(ع) به دستور منصور دوانیقی و بر اثر مسمومیت شهید شده است. برطبق منابع روایی شیعه، وی امام کاظم(ع) را به عنوان امام بعد از خود به اصحابش شناسانده بود؛ اما بهمنظور حفظ جان وی، پنج نفر، از جمله منصور خلیفه عباسی را وصی خود معرفی کرد. پس از شهادت امام صادق(ع) فرقههای مختلفی در شیعه شکل گرفت که اسماعیلیه، فَطَحیه و ناووسیه از آن جملهاند.
از هشتصد کتاب درباره امام صادق(ع) نام بردهاند که کتابهای اخبار الصادق مع ابی حنیفه و اخبار الصادق مع المنصور از محمد بن وهبان دبیلی (قرن ۴) از قدیمیترین آنها است. برخی دیگر از کتابها درباره امام صادق(ع) عبارت است از: زندگانی امام صادق جعفر بن محمد(ع) نوشته سید جعفر شهیدی، الامام الصادق(ع) و المذاهب الاربعة نوشته اسد حیدر، پیشوای صادق از سیدعلی خامنهای و موسوعة الإمام الصادق، تألیف باقر شریف قَرَشی.
☑️نظر آیتالله مکارم شیرازی پیرامون سرمایهگذاری در بورس
🔻در متن سوال از این مرجع تقلید آمده است: "سرمایهگذاری در بورس ازنظر شرعی مانعی دارد؟"
🔸وی در پاسخ عنوان کرده که: "بورس هرگاه مربوط به سهام کارخانهها یا مراکز اقتصادی دیگر باشد که وجود خارجی دارند، و مقدار سهم و قیمت آن کاملا روشن باشد، مانعی ندارد."
☑️بزرگترین کانال خبری استان قم👇
http://eitaa.com/joinchat/1031798786C1a8f8517c9
‼️ از سر گرفتن وضو
🔷س : آیا می توان #بین_وضو ـ بدون اینکه یکی از مبطلات وضو واقع شود ـ #وضو را رها کرد و بدون فوت #موالات، وضوی جدید گرفت؟
✅ج: بنا بر احتیاط واجب، صحیح نیست.
#احکام_وضو #مبطلات_وضو #وضوی_مجدد
✍🏽متن استفتاء
❤️۱- آیا در ایّام کرونا که آموزش غیر حضوری است، قرارداد بین مدرسه و اولیای دانش آموزان فسخ میشود یا همچنان باقی است؟
💚۲- در صورت فسخ شدن قرارداد در ایام کرونا و عدم وجود قرارداد جدید، آیا مدرسه و معلمین مستحق دریافت اجرت المثل خدماتشان هستند؟
💙۳- آیا مسؤولین مدرسه ملزم هستند بخشی از شهریه دانش آموزان را در ایام آموزش غیر حضوری (با توجه به اینکه برخی هزینههای مدرسه را از قبیل اجاره مکان آموزش در هر صورت متحمل شدهاند وبرای برخی دیگر مانند تغذیه و سرویس هزینه نکرده اند) به اولیا برگردانند؟
💜۴- با توجه به اینکه قرارداد بین مدرسه و معلمین انصراف به آموزش حضوری دارد و حقوق آنها متناسب با آموزش حضوری پرداخت میشود، حقوق ایام آموزش غیر حضوری چگونه باید محاسبه شود؟ (ممکن است در مواردی آموزش غیر حضوری نسبت به آموزش حضوری سختی بیشتری داشته باشد.)
🧡۵- با توجه به اینکه اجاره چند ماهه مکان آموزشی برخی مدارس در ایام کرونا از سوی صاحب ملک (دولتی یا شخصی) بخشیده شده است، آیا لازم است مسؤول مدرسه بخشی از شهریه دانش آموزان را که بابت اجاره بهای مکان آموزشی بوده به اولیا برگرداند؟
🖤۶- با توجه به اینکه برخی از معلمین و کادر مدرسه که با مدرسه قرارداد یکساله بسته اند، در ایّام کرونا هیچ فعالیت آموزشی و خدماتی نداشتند، آیا مستحق حقوق ماهانه خود هستند؟
💖۷- آیا دولت شرعاً میتواند مسؤولین مدرسه را ملزم به پرداخت کامل حقوق معلمین نماید در حالی که آموزش آنها غیر حضوری بوده و برخی از آنان نیز در این ایام فعالیت آموزشی نداشته اند؟
💟۸- آیا دولت شرعاً میتواند مسؤولین مدرسه را ملزم به بازگرداندن بخشی از شهریه دانش آموزان به آنها نماید یا اینکه اولیا را ملزم به پرداخت شهریه کامل نماید؟
✅پاسخ آیتالله سیدعلی سیستانی
بسمه تعالی شأنه
❤️💙پاسخ پرسش۱و۳- وقتی که عذر عام پیش آید، عقد قرارداد باطل میشود. پس نسبت به ماههای قبل از کرونا مستحق اجرهالمثل هستند و نسبت به بقیه معامله، استحقاق اجرتی ندارند؛ مگر اینکه قرارداد جدیدی منعقد شود.
💚پاسخ پرسش۲- کارمندان و مدرسه مستحق اجرهالمثل نیستند مگر نسبت به ماههای سابق بر کرونا
💜پاسخ پرسش۴- باید قرارداد جدید بسته شود و طبق آن عمل شود.
🧡پاسخ پرسش۵- لازم نیست ولکن تا مادامیکه بخاطر کرونا معلمین تدریس ندارند، مستحق اجرت نیستند.
🖤پاسخ پرسش۶- با توجه به عذرعام، عقد اجاره، باطل است و مستحق اجرت نیستند.
💖پاسخ پرسش۷- حق ندارد مگر برای آموزش غیرحضوری، قرارداد جدید منعقد شود.
💟پاسخ پرسش۸- با توجه به عذر عام، قرارداد باطل است و فقط نسبت به غیر ایام کرونا مستحق اجرت المثل هستند.
❇️پاسخ آیتالله ناصر مکارم شیرازی
با سلام؛ آنها که آماده خدمت بودهاند و از وجود آنها استفاده نشده، باید حقوقشان داده شود و اگر شاگردان نتوانند استفاده کنند، پرداخت شهریه از سوی اولیاء لازم نیست و خسارتها را لازم است دولت جبران کند.
همیشه موفق باشید.
❎پاسخ آیتالله لطفالله صافی گلپایگانی
بسم الله الرحمن الرحیم
علیکم السلام و رحمهالله
به طور کلی اگر آموزش و پرورش اجازه باز شدن مدرسه را به مدیر نمیدهد اولیاء موظف به پرداخت شهریه بالنسبه به مدت تعطیل نیستند و اما اگر اولیاء فرزندان خود را به جهت ترس از بیماری نمیفرستند باید هزینه را پرداخت کنند و در هر صورت بخشودگی اجاره بها به اولیاء برنمیگردد اما هزینه اردوی انجام نشده را باید مسترد دارند و چنانچه اولیاء از آموزش غیرحضوری استفاده کردهاند اجرت المثل آن را ضامنند.
کارمندان و معلمینی که قرارداد یکساله یا نه ماهه با مدرسه داشتهاند و حاضر به حضور در محل کار بودهاند ولی مدرسه از آنها کمک نخواسته، طلبکار حقوق میباشند و احتیاط آن است که اولیاء دانش آموزان و مدیران مدرسه در این امور مصالحه نمایند والله العالم.
موفق باشید.
عن النبی صلی الله علیه و آله:
طَعَامُ الْجَوَادِ دَوَاءٌ وَ طَعَامُ الْبَخِيلِ دَاء.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: غذاى شخص سخاوتمند دواست
وغذاى شخص بخيل بيمارى است
📚سلام علیکم توجه داشته باشید فردا یک شنبه پدیده خورشید گرفتگی از ساعت ۹ و۵ دقیقه تا دوساعت ونیم بعدش اتفاق می افتد. ودر سرتاسر ایران قابل رویت است . نماز آیات واجب می شود نماز آیات فراموش نشود
☑️نظر آیتالله شبیری زنجانی درباره حکم شرعی خرید سهام از برخی شرکتها
🔸آیتالله شبیری زنجانی در پاسخ به استفتایی مبنی بر اینکه: «بنده سهام شرکتی را خریداری کردهام و اکنون فهمیدم که برخی از معامله های آن حرام است و طبعا بخشی از اموال آن شرکت حرام است، از طرفی اگر بخواهم خمس مال مخلوط به حرام را صدقه بدهم، اطمینان دارم که بلافاصله اموال شرکت مخلوط به حرام میشود، وظیفه من را بیان بفرمایید؟» تصریح کرده است:
🔸 «مومنان در چنین مواردی مجاز هستند یک پنجم مال حلال مخلوط به حرام را هنگام فروش به فقیر پرداخت کنند، البته اگر علم به وجود حرام ندارند وظیفه ای ندارند.»
☑️بزرگترین کانال خبری استان قم👇
http://eitaa.com/joinchat/1031798786C1a8f8517c9
هدایت شده از بیان احکام ( zolallahkam)
‼️شیوه جبران خسارت در هنگام خجالت کشیدن
🔷س من قبلا به شخصی خسارتی وارد کردم و الان خجالت می کشم بروم و خسارت را جبران کنم آیا می توانم پول آن را از طرف صاحب حق، به فقیر صدقه بدهم؟
✅ج: صدقه، کفایت نمی کند و باید مبلغ خسارت را به او بپردازید می توانید به گونه ای که مطلع نشود ـ مثلا از طریق واسطه مورد اطمینان به حساب ایشان بریزید