پرسش: آیا مرخصی گرفتن و تغییر شیفت کاری خود برای کسی که میخواهد در مشقت برای بازکردن روزه گرفتن نیفتد، واجب است یا اینکه میتواند از مرخصی و تغییر شیفت کاری خود استفاده نکند و روزه خودرا بخاطر مشقت نگیرد یا باز کند؟
پرسیده شده از: دفتر حضرت آقا
لینک کانال زلال احکام 👇
https://eitaa.com/zoolaleahkam
9.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ولادت_آقام_مبارک #پسر_زهرا_اومده
#عیدتون_مبارک #کریم_اهل_بیت
آقای مهربون عزیزم حسن💚
لینک کانال زلال احکام 👇
https://eitaa.com/zoolaleahkam
#بخار_آب_حمام
❓بخار آب حموم روزه رو باطل میکنه؟
✅ پاسخ: بستگی داره.
👈 اگه غلیظ باشه:
📚 آیات عظام مکارم، وحید، تبریزی و فاضل: احتیاط واجب اینه که در حال روزهداری، بخار غلیظ به حلق نرسه.
📚 آیات عظام امام، خامنهای، زنجانی، سیستانی و نوری: بخار حتی اگه غلیظ هم باشه، روزه رو باطل نمیکنه؛ اما اگه بهصورت آب دربیاد و اون رو قورت بدین، روزه باطل میشه (سیستانی: مگر اینکه آب اینقدر کم باشه که در آب دهن از بین بره).
👈 اگه غلیظ نباشه:
📚 همه مراجع: اینجور بخاری روزه رو باطل نمیکنه، مگر اینکه بهصورت آب دربیاد و روزهدار اون قورت بده. دراینصورت، روزه باطله.
🔺 توضیحالمسائل ۱۶ مرجع، م۱۶۰۵؛ عروةالوثقی، ج۲، فصل فیمایجب الامساک عنهالسادس؛ منهاجالصالحین، ج۲، المفطراتالسادس؛ وسیلةالنجاة، ج۱، م۱۱۰۴؛ سیستانی، رساله جامع، ج۱، م۱۹۸۵؛ زنجانی، استفتائات سایت؛ مکارم، رساله، م۱۳۶۲.
لینک کانال زلال احکام 👇
https://eitaa.com/zoolaleahkam
16-Aale Yasin.mp3
23.1M
۩﴿زیارتآلیاسین﴾۩
بہ نیت #شھیدمقدادمقهانی✨
•قرائت روزِ ۹۳
#خلط
❓آيا خوردن و فروبردن اخلاط سر و سینه، روزه رو باطل مىكنه؟
✅ پاسخ: بستگی داره.
👈 اگه این اخلاط به فضای دهان نرسیده:
📚 همه مراجع: اشکالی نداره.
👈 اگه به فضای دهان رسیده:
📚 آیات عظام امام خمینی، رهبری، وحید، صافی، فاضل، تبریزی و نوری: دراینصورت، بنابر احتیاط واجب، روزه باطل میشه.
📚 آیتالله مکارم: دراینصورت، بنابر احتیاط واجب، روزه باطل میشه. همینطور اخلاطی که وارد بینی شده، [حتی اگه وارد فضای دهان نشده باشه]، بنابر احتیاط واجب، فروبردن اون روزه رو باطل میکنه.
📚 آیات عظام سیستانی، زنجانی و مظاهری: بازم اشکالی نداره.
⭕️ نکته: فضاى دهان، یعنی جایی که حرف «خ» تلفظ میشه به بالا.
⭕️ نکته: با توجه به اینکه گروه اول از مراجع در این مسئله احتیاط واجب دارن، مقلدین ایشون میتونن به نظر آقای سیستانی، زنجانی و مظاهری مراجعه کنن تا نظر همه مثل هم بشه و کلاً فروبردن اخلاط سر و سینه مشکلی نداشته باشه.
🔺 توضیحالمسائل ۱۶مرجع، م۱۵۸۰؛ عروةالوثقی، ج۲، کتابالصوم، فصل فیما یجبالامساک، م۳؛ منهاجالصالحین، ج۱، م۹۹۹؛ هدایةالعباد، ج۱، م۱۳۰۹؛ وسیلةالنجاة، ج۱، م۱۱۰۸؛ سبحانی، رساله، م۱۴۹۸.
لینک کانال زلال احکام 👇
https://eitaa.com/zoolaleahkam
🌿🌻قراره هر صبح🌻🌿
🔅سه مرتبه بگو :
🌻صَلَّی اللّهُ عَلیکَ یا اَباعَبدِاللّه 🌻
(درود خدا بر تو یا ابا عبدالله)
تا ثواب زیارت سیدالشهداء از راه دور
برات ثبت بشه ان شاءالله🤲🌻
🌻🌿🌻🌿🌻
🌹وعده ما هر روز صبح دعای عهد🌹
سلام بر شما :
🌾 منتظران بقیه الله (ارواحنا فداه) 🌾
ان شاء الله هر روز صبح
همراه باشید با قرار تجدید بیعت روزانه
با 🌺امام زمان (عج)🌺
❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈
📜#دعاے_عہد
🌹*بِسْم اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ*🌹
🌷🕊اَللّهُمَّ رَبَّ النُّورِ الْعَظیمِ، وَ رَبَّ الْکُرْسِىِّ الرَّفیعِ، وَ رَبَّ الْبَحْرِ الْمَسْجُورِ، وَ مُنْزِلَ التَّوْراةِ وَالْإِنْجیلِ وَالزَّبُورِ، وَ رَبَّ الظِّلِّ وَالْحَرُورِ، وَ مُنْزِلَ الْقُرْآنِ الْعَظیمِ، وَ رَبَّ الْمَلائِکَةِ الْمُقَرَّبینَ، وَالْأَنْبِیاءِ وَالْمُرْسَلینَ🌷🕊
❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈
🌷🕊اَللّهُمَّ إِنّى أَسْأَلُکَ بوَجْهِکَ الْکَریمِ، وَ بِنُورِ وَجْهِکَ الْمُنیرِ، وَ مُلْکِکَ الْقَدیمِ، یا حَىُّ یا قَیُّومُ، أَسْأَلُکَ بِاسْمِکَ الَّذى أَشْرَقَتْ بِهِ السَّمواتُ وَالْأَرَضُونَ، وَ بِاسْمِکَ الَّذى یَصْلَحُ بِهِ الْأَوَّلُونَ وَالْآخِرُونَ، یا حَیّاً قَبْلَ کُلِّ حَىٍّ، وَ یا حَیّاً بَعْدَ کُلِّ حَىٍّ، وَ یا حَیّاً حینَ لا حَىَّ، یا مُحْیِىَ الْمَوْتى، وَ مُمیتَ الْأَحْیاءِ، یا حَىُّ لا إِلهَ إِلّا أَنْتَ🌷🕊
❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈
🌷🕊اَللّهُمَّ بَلِّغْ مَوْلانَا الْإِمامَ الْهادِىَ الْمَهْدِىَّ الْقائِمَ بِأَمْرِکَ، صَلَواتُ اللَّهِ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ الطّاهِرینَ، عَنْ جَمیعِ الْمُؤْمِنینَ وَالْمُؤْمِناتِ فى مَشارِقِ الْأَرْضِ وَ مَغارِبِها، سَهْلِها وَ جَبَلِها، وَ بَرِّها وَ بَحْرِها، وَ عَنّى وَ عَنْ والِدَىَّ مِنَ الصَّلَواتِ زِنَةَ عَرْشِ اللَّهِ، وَ مِدادَ کَلِماتِهِ، وَ ما أَحْصاهُ عِلْمُهُ، وَ أَحاطَ بِهِ کِتابُهُ🌷🕊
❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈
🌷🕊أَللّهُمِّ إِنّى أُجَدِّدُ لَهُ فى صَبیحَةِ یَوْمى هذا، وَ ما عِشْتُ مِنْ أَیّامى عَهْداً وَ عَقْداً وَ بَیْعَةً لَهُ فى عُنُقى، لا أَحُولُ عَنْها، وَ لا أَزُولُ أَبَداً🌷🕊
❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈
🌷🕊اَللّهُمَّ اجْعَلْنى مِنْ أَنْصارِهِ وَ أَعَوانِهِ، وَالذّابّینَ عَنْهُ، وَالْمُسارِعینَ إِلَیْهِ فى قَضاءِ حَوائِجِهِ، وَالْمُمْتَثِلینَ لِأَوامِرِهِ، وَالْمُحامینَ عَنْهُ، وَالسّابِقینَ إِلى إِرادَتِهِ، وَالْمُسْتَشْهَدینَ بَیْنَ یَدَیْه🌷🕊
❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈
🌷🕊اَللّهُمَّ إِنْ حالَ بَیْنى وَ بَیْنَهُ الْمَوْتُ الَّذى جَعَلْتَهُ عَلى عِبادِکَ حَتْماً مَقْضِیّاً، فَأَخْرِجْنى مِنْ قَبْرى مُؤْتَزِراً کَفَنى، شاهِراً سَیْفى، مُجَرِّداً قَناتى، مُلَبِّیاً دَعْوَةَ الدّاعى فِى الْحاضِرِ وَالْبادى🌷🕊
❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈
🌷🕊اَللّهُمَّ أَرِنِى الطَّلْعَةَ الرَّشیدَةَ وَالْغُرَّةَ الْحَمیدَةَ، وَاکْحَُلْ ناظِرى بِنَظْرَةٍ مِنّى إِلَیْهِ، وَ عَجِّلْ فَرَجَهُ، وَ سَهِّلْ مَخْرَجَهُ، وَ أَوْسِعْ مَنْهَجَهُ، وَاسْلُکْ بى مَحَجَّتَهُ، وَ أَنْفِذْ أَمْرَهُ، وَاشْدُدْ أَزْرَهُ،وَاعْمُرِ اللّهُمَّ بِهِ بِلادَکَ ، وَ أَحْىِ بِهِ عِبادَکَ،🌷🕊
❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈
🌷🕊فَإِنَّکَ قُلْتَ وَ قَوْلُکَ الْحَقُّ: ظَهَرَ الْفَسادُ فِى الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِما کَسَبَتْ أَیْدِى النّاسِ، فَأَظْهِرِ اللّهُمَّ لَنا وَلِیَّکَ وَابْنَ بِنْتِ نَبِیِّکَ الْمُسَمّى بِاسْمِ رَسُولِک حَتّى لا یَظْفَرَ بِشَىْءٍ مِنَ الْباطِلِ إِلّا مَزَّقَهُ، وَ یُحِقَّ الْحَقَّ وَ یُحَقِّقَهُ🌷🕊
❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈
🌷🕊وَاجْعَلْهُ اللّهُمَّ مَفْزَعاً لِمَظْلُومِ عِبادِکَ وَ ناصِراً لِمَنْ لا یَجِدُ لَهُ ناصِراً غَیْرَکَ وَ مُجَدِّداً لِما عُطِّلَ مِنْ أَحْکامِ کِتابِکَ، وَ مُشَیِّداً لِما وَرَدَ مِنْ أَعْلامِ دینِکَ، وَ سُنَنِ نَبِیِّکَ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ🌷🕊
❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈
🌷🕊وَاجْعَلْهُ اللّهُمَّ مِمَّنْ حَصَّنْتَهُ مِنْ بَأْسِ الْمُعْتَدینَ، اَللّهُمَّ وَ سُرَّ نَبِیَّکَ مُحَمَّداً صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ بِرُؤْیَتِهِ، وَ مَنْ تَبِعَهُ عَلى دَعْوَتِهِ، وَارْحَمِ اسْتِکانَتَنا بَعْدَهُ🌷🕊
❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈
🌷🕊اللّهُمَّ اکْشِفْ هذِهِ الْغُمَّةَ عَنْ هذِهِ الْأُمَّةِ بِحُضُورِهِ، وَ عَجِّلْ لَنا ظُهُورَهُ، إِنَّهُمْ یَرَوْنَهُ بَعیداً وَ نَراهُ قَریباً، بِرَحْمَتِکَ یا أَرْحَمَ الرّاحِمینَ🌷🕊
❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈
🔴 آنگاه سه باربرران خوددست میزنى، ودرهرمرتبه مى گويى:
اَلْعَجَلَ، اَلْعَجَلَ؛ یا مَولای یا صاحِبَ الزَّمانِ
اَلْعَجَلَ، اَلْعَجَلَ؛ یا مَولای یا صاحِبَ الزَّمانِ
اَلْعَجَلَ، اَلْعَجَلَ؛ یا مَولای یا صاحِبَ الزَّمان
❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام آقا 💚🙏
دوباره جمعه و
از بهر دیدار شما
خیلی عطش دارد دل ما 💔
لبی خشکیده و
اینگونه می خواند برایت
همه دار و ندارم کی می آیی
نسیم نو بهارم کی می آیی💚
ندارم بی تو آرام و قراری
تو آرام و قرارم کی می آیی💚
☘برای تعجیل در فرج
آقا امام زمان عج صلوات عنایت فرماید 💚🙏
أللَّھُمَ عجِلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج🙏
❌ #حکم_ اجبار به جماع_ در حال روزه
⁉️ سوال:
1- اگر مردی به اجبار با زنش جماع کند آیا روزه زن باطل می شود؟
2-کفاره زن بر عهده کیست ؟
3-آیا اکراه و اجبار با هم فرق دارند ؟ اگر فرق دارند حکم بطلان روزه زن و کفاره زن که بر عهده کیست ؟
✅ پاسخ 👇👇
✍آیت الله خامنه ای:
1) اگر با اجباری که زن را بی اراده کرده جماع انجام گیرد روزه زن باطل نمی شود.
2) بر عهده زوج است.
3)در اجبار سلب اختیار است اما در اکراه گاهی سلب اختیار است و گاهی سلب اختیار نیست یعنی زن مکره است اما با اختیار تسلیم می شود در این صورت که با اختیار تسلیم می شود روزه اش باطل می شود اما گناه ندارد بله از جهت حکم که کفاره بر عهده مرد است فرقی بین دو صورت اکراه نیست بنابراین در صورت اجبار و دو صورت اکراه کفاره به عهده مرد است.
✍آیت الله مکارم شیرازی:
1و2- هرگاه روزه دار در ماه رمضان با همسر خود که روزه دار است جماع کند چنانچه او را اکراه کرده باشد باید کفاره روزة خود و همسرش، هر دو را بدهد و قضا بر هر دو واجب است؛ و اگر او راضی شده، بر هر کدام یک کفاره واجب می شود، ولی اگر اکراه به مفطرات دیگر کند گناه کرده، اما کفاره بر هیچ کدام واجب نیست، اما آن کسی که روزه اش را خورده باید قضا کند.
3- در فرض سوال تفاوتی در حکم ایجاد نمی کند اما اِكراه به معنای واداشتن كسی با تهدید و زور به كاری می باشد و اجبار عبارتست از اینکه کس دیگری را وادار کند بدون اراده و اختیار مبادرت به انجام عمل یا ترک عمل نماید. در حالی که در اکراه دیگری وادار به فعلی میشود که از آن کراهت دارد، بنابراین در اکراه شخص مُکره فاقد رضا است ولی در اجبار، شخص مجبور فاقد رضا و اراده میباشد. گر چه معمولا این دو، اغلب مترادف به کار می رود.
✍آیت الله فاضل لنکرانی:
چنانچه زن را مجبور كرده باشد، كفّاره روزه خودش و روزه زن را بايد بدهد.
اگر زن به جماع راضى بوده بر هر كدام يك كفّاره واجب مى شود .
چنانچه در ابتدا زن را مجبور كرده باشد ولى در بين جماع زن راضى شود، بنابر احتياط واجب بايد مرد دو كفّاره و زن يك كفّاره بدهد.
عبارت اجبار و مجبور دراین فتاوا تسامح است و در اصل اکراه منظور است.
اجبار با اکراه فرق دارد.
در جایی که زن را تهدید کنید و با اکراه خودش تن به نزدیکی بدهد روزه باطل می شود، اما اجبار آن است که زن هیچ اختیار نداشته باشد مثلا دست و پای او را بگیرد به زور نزدیکی کند طوری که نتواند مانع شود، دراین فرض روزه زن باطل نمی شود.
✍ آیت الله وحید خراسانی:
اين مسأله چند صورت دارد:
صورت اول: اگر زن و مرد هر دو راضی به نزديکی باشند، در اين صورت:
۱ - هر دو گناه کرده اند.
۲ - روزه آنها باطل است.
۳ - بنابر احتياط واجب تا مغرب امساک کنند. [یعنی مبطلات روزه را انجام ندهند].
۴ - بايد هر کدام کفاره روزه خود را بپردازند. يعنی شصت فقير را سير کنند، يا به هر کدام از آنها ۷۵۰ گرم طعام بدهند و يا شصت روز روزه بگيرند.
صورت دوم: اگر مرد همسر خود را اکراه به نزديکی کرده باشد، در اين صورت سه حالت وجود دارد:
حالت اول: اجبار مرد به نحوی است که زن هيچ اختياری از خودش ندارد، مثلاً دست و پای او را بسته باشد، در اين حالت روزه زن صحيح است، ولی مرد گناه کرده و روزهاش باطل شده و بايد کفاره بدهد.
حالت دوم: اکراه مرد به نحوی است که زن قدرت بر تمکين نکردن دارد، ولی به خاطر ترس از غضب شوهر و کتک خوردن و مانند آن مجبور به تمکين میشود، در اين حالت:
۱ - مرد گناه کرده و روزهاش باطل میشود.
۲ - مرد بايد کفاره روزه خودش و بنابر احتياط کفاره روزه همسرش را بدهد.
۳ - زن گناه نکرده ولی روزه اش باطل است.
حالت سوم: اگر زن مجبور به نزديکی شده باشد ولی در بين نزديکی راضی شود، در اين حالت بنابر احتياط واجب مرد دو کفاره و زن يک کفاره بدهد.
صورت سوم: اگر زن شوهر خود را مجبور به نزديکی کند [گناه کرده و روزهاش باطل است، ولی] واجب نيست کفاره روزه شوهر را بدهد.
✍ آیت الله سیستانی:
١- باطل مى شود وكفاره او بر مرد است
٢- در اكراه هم همين حكم است
٣- اجبار به اين معنى است كه با زور است واكراه به معناى تهديد است.
لینک کانال زلال احکام 👇
https://eitaa.com/zoolaleahkam
⁉️ فرق بین #فدیه و #کفاره چیست؟
👈 پاسخ :
#کفاره: نوعی جریمه به حساب میآید مثل اینکه شخصی روزهی ماه مبارک رمضان را به جهتی افطار کرده ولی بدون مجوز تا ماه مبارک آینده آنرا قضا نمی کند که به ازاء هر روز روزه، یک مد طعام بایستی به فقیر بدهد.
#فدیه: جریمه حساب نمی شود ولکن از جهت مقدار با کفاره فرق نمی کند و در حقیقت به جای روزه نگرفتن پرداخت می شود.
↙️مــــــوارد #فــــــدیه:
1️⃣- مرد و زن پیری که روزه گرفتن برای آنها مشقت دارد.
2️⃣- فرد بیماری که روزه برای او ضرر دارد و بیماری او تا ماه رمضان سال بعد ادامه پیدا کند.
3️⃣- زن بارداری که وضع حمل او نزدیک است و روزه برای حملش ضرر دارد.
4️⃣- زن شیرده که شیره او کم است و روزه برای بچه ای که شیر می دهد ضرر دارد.
--------------
🔺 رساله مراجع ص 540- رساله آموزشی ص 265
لینک کانال زلال احکام 👇
https://eitaa.com/zoolaleahkam
💜
جانباز قطع نخاعی ناصر توبهای در سن ۲۱ سالگی فرماندهی یکی از گردانهای لشکر ۴۱ ثارالله کرمان را بر عهده داشت که در آن زمان حاج قاسم سلیمانی در سمت فرماندهی لشکر خدمت می کرد.
سردار شهید حاج قاسم سلیمانی وقتی نزدیک ایام عید می خواست به کرمان و به دیدار والدین خود برود به همسر این جانباز زنگ می زد و می گفت: "من دو روز به خانه شما می آیم."
لباسی تهیه می کرد و به خانه او می رفت. جانباز را استحمام می داد، تخت او را آماده می کرد و در این دو روز به همسر جانباز می گفت کار آشپزخانه هم به عهده من است؛ دو روز خدمت گذاری این جانباز قطع نخاعی را داشت؛ بعد به سمت خانه خودش میرفت.
تا شهید نباشی، شهید نمیشوی☑️
#جانباز
#یاد_شهدا_با_صلوات
🥀🕊