eitaa logo
زلال احکام
1.5هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
1.3هزار ویدیو
38 فایل
ارسال سوالات طلبه اقا @talabehpasokhgo9 طلبه خانوم @Zendegi_zahedi ارتباط با مدیریت: @talabehpasokhgo9 راهنمای حرز امام جواد(ع) @talabehpasokhgo9 تعرفه و رزرو تبلیغات: @talabehpasokhgo9 لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/1815478276C831c83d258
مشاهده در ایتا
دانلود
اجبار به جماع_ در حال روزه   ⁉️ سوال: 1- اگر مردی به اجبار با زنش جماع کند آیا روزه زن باطل می شود؟ 2-کفاره زن بر عهده کیست ؟ 3-آیا اکراه و اجبار با هم فرق دارند ؟ اگر فرق دارند حکم بطلان روزه زن و کفاره زن که بر عهده کیست ؟ ✅ پاسخ 👇👇 ✍آیت الله خامنه ای: 1) اگر با اجباری که زن را بی اراده کرده جماع انجام گیرد روزه زن باطل نمی شود. 2) بر عهده زوج است. 3)در اجبار سلب اختیار است اما در اکراه گاهی سلب اختیار است و گاهی سلب اختیار نیست یعنی زن مکره است اما با اختیار تسلیم می شود در این صورت که با اختیار تسلیم می شود روزه اش باطل می شود اما گناه ندارد بله از جهت حکم که کفاره بر عهده مرد است فرقی بین دو صورت اکراه نیست بنابراین در صورت اجبار و دو صورت اکراه کفاره به عهده مرد است. ✍آیت الله مکارم شیرازی: ‌ 1و2- هرگاه روزه دار در ماه رمضان با همسر خود که روزه دار است جماع کند چنانچه او را اکراه کرده باشد باید کفاره روزة خود و همسرش، هر دو را بدهد و قضا بر هر دو واجب است؛ و اگر او راضی شده، بر هر کدام یک کفاره واجب می شود، ولی اگر اکراه به مفطرات دیگر کند گناه کرده، اما کفاره بر هیچ کدام واجب نیست، اما آن کسی که روزه اش را خورده باید قضا کند. 3- در فرض سوال تفاوتی در حکم ایجاد نمی کند اما اِكراه به معنای واداشتن كسی با تهدید و زور به كاری می باشد و اجبار عبارتست از اینکه کس دیگری را وادار کند بدون اراده و اختیار مبادرت به انجام عمل یا ترک عمل نماید. در حالی که در اکراه دیگری وادار به فعلی می‌شود که از آن کراهت دارد، بنابراین در اکراه شخص مُکره فاقد رضا است ولی در اجبار، شخص مجبور فاقد رضا و اراده می‌باشد. گر چه معمولا این دو، اغلب مترادف به کار می رود. ✍آیت الله فاضل لنکرانی: چنانچه زن را مجبور كرده باشد، كفّاره روزه خودش و روزه زن را بايد بدهد. اگر زن به جماع راضى بوده بر هر كدام يك كفّاره واجب مى شود . چنانچه در ابتدا زن را مجبور كرده باشد ولى در بين جماع زن راضى شود، بنابر احتياط واجب بايد مرد دو كفّاره و زن يك كفّاره بدهد. عبارت اجبار و مجبور دراین فتاوا تسامح است و در اصل اکراه منظور است. اجبار با اکراه فرق دارد. در جایی که زن را تهدید کنید و با اکراه خودش تن به نزدیکی بدهد روزه باطل می شود، اما اجبار آن است که زن هیچ اختیار نداشته باشد مثلا دست و پای او را بگیرد به زور نزدیکی کند طوری که نتواند مانع شود، دراین فرض روزه زن باطل نمی شود. ✍ آیت الله وحید خراسانی:   اين مسأله چند صورت دارد: صورت اول: اگر زن و مرد هر دو راضی به نزديکی باشند، در اين صورت: ۱ - هر دو گناه کرده اند. ۲ - روزه آنها باطل است. ۳ - بنابر احتياط واجب تا مغرب امساک کنند. [یعنی مبطلات روزه را انجام ندهند]. ۴ - بايد هر کدام کفاره روزه خود را بپردازند. يعنی شصت فقير را سير کنند، يا به هر کدام از آنها ۷۵۰ گرم طعام بدهند و يا شصت روز روزه بگيرند. صورت دوم: اگر مرد همسر خود را اکراه به نزديکی کرده باشد، در اين صورت سه حالت وجود دارد: حالت اول: اجبار مرد به نحوی است که زن هيچ اختياری از خودش ندارد، مثلاً دست و پای او را بسته باشد، در اين حالت روزه زن صحيح است، ولی مرد گناه کرده و روزه‌اش باطل شده و بايد کفاره بدهد. حالت دوم: اکراه مرد به نحوی است که زن قدرت بر تمکين نکردن دارد، ولی به خاطر ترس از غضب شوهر و کتک خوردن و مانند آن مجبور به تمکين میشود، در اين حالت: ۱ - مرد گناه کرده و روزهاش باطل میشود. ۲ - مرد بايد کفاره روزه خودش و بنابر احتياط کفاره روزه همسرش را بدهد. ۳ - زن گناه نکرده ولی روزه اش باطل است. حالت سوم: اگر زن مجبور به نزديکی شده باشد ولی در بين نزديکی راضی شود، در اين حالت بنابر احتياط واجب مرد دو کفاره و زن يک کفاره بدهد. صورت سوم: اگر زن شوهر خود را مجبور به نزديکی کند [گناه کرده و روزهاش باطل است، ولی] واجب نيست کفاره روزه شوهر را بدهد. ✍ آیت الله سیستانی: ١- باطل مى شود وكفاره او بر مرد است ٢- در اكراه هم همين حكم است ٣- اجبار به اين معنى است كه با زور است واكراه به معناى تهديد است. لینک کانال زلال احکام 👇 https://eitaa.com/zoolaleahkam
⁉️ فرق بین و چیست؟ 👈 پاسخ : : نوعی جریمه به حساب می‌آید مثل اینکه شخصی روزه‌ی ماه مبارک رمضان را به جهتی افطار کرده ولی بدون مجوز تا ماه مبارک آینده آنرا قضا نمی کند که به ازاء هر روز روزه، یک مد طعام بایستی به فقیر بدهد. : جریمه حساب نمی شود ولکن از جهت مقدار با کفاره فرق نمی کند و در حقیقت به جای روزه نگرفتن پرداخت می شود. ↙️مــــــوارد : 1️⃣- مرد و زن پیری که روزه گرفتن برای آنها مشقت دارد. 2️⃣- فرد بیماری که روزه برای او ضرر دارد و بیماری او تا ماه رمضان سال بعد ادامه پیدا کند. 3️⃣- زن بارداری که وضع حمل او نزدیک است و روزه برای حملش ضرر دارد. 4️⃣- زن شیرده که شیره او کم است و روزه برای بچه ای که شیر می دهد ضرر دارد. -------------- 🔺 رساله مراجع ص 540- رساله آموزشی ص 265 لینک کانال زلال احکام 👇 https://eitaa.com/zoolaleahkam
💜 جانباز قطع نخاعی ناصر توبه‌ای در سن ۲۱ سالگی فرماندهی یکی از گردان‌های لشکر ۴۱ ثارالله کرمان را بر عهده داشت که در آن زمان حاج قاسم سلیمانی در سمت فرماندهی لشکر خدمت می کرد. سردار شهید حاج قاسم سلیمانی وقتی نزدیک ایام عید می خواست به کرمان و به دیدار والدین خود برود به همسر این جانباز زنگ می زد و می گفت: "من دو روز به خانه شما می آیم." لباسی تهیه می کرد و به خانه او می رفت. جانباز را استحمام می داد، تخت او را آماده می کرد و در این دو روز به همسر جانباز می گفت کار آشپزخانه هم به عهده من است؛ دو روز خدمت گذاری این جانباز قطع نخاعی را داشت؛ بعد به سمت خانه خودش می‌رفت. تا شهید نباشی، شهید نمی‌شوی☑️ 🥀🕊
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻تو قبر، چه خبره؟ 🔻استاد عالی لینک کانال زلال احکام 👇 https://eitaa.com/zoolaleahkam
📡 🔵 پس از و ❓سوال: اگر بعد از و خواندن نماز، متوجه باقی ماندن نجاست در آن شویم، وظیفه مان چیست؟ ✅ پاسخ:👇👇 ✴️ مقام معظم رهبری: به طور کلی اگر لباس را آب بكشد و يقين كند كه پاك شده است و با آن نماز بخواند و بعد از نماز بفهمد پاك نشده، نمازش صحيح است. [1] ✴️ آیت الله مکارم: در فرض سوال نمازی که با آن لباس خوانده شده است صحیح است و اگر بعدا یقین به عدم تطهیر نموده تا آنرا تطهیر نکند، نمی تواند در آن لباس نماز بخواند. [2] ✴️ آیت الله شبیری زنجانی: نماز خوانده شده صحیح است. [3] ✴️ آیت الله فاضل: اگر با شستن لباس نجس مطمئن شده باشید که لباس پاک شده و بعد از خشک شدن لباس و پوشیدن آن با آن لباس نماز بخوانید و بعد از نماز بفهمید که نجاست لباس برطرف نشده، لباس نجس است باید دوباره بشویید لیکن نمازی که با آن لباس خوانده اید صحیح است. [4] ============== ✅ منبع *⃣ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، شماره استفتاء: aryGtDUntRg. *⃣ [2]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی، کد رهگیری: 9512060140. *⃣ [3]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله شبیری، شماره سوال: 39071. *⃣ [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9503504. لینک کانال زلال احکام 👇 https://eitaa.com/zoolaleahkam
16-Aale Yasin.mp3
23.1M
۩﴿زیارت‌آل‌یاسین﴾۩ بہ نیت ✨ •قرائت روزِ ۰۴۝
كه روزه‏ 🔰 ♦️1. مسافرى كه بعدازظهر سفر كند. (1) ♦️2. مسافرى كه دائم السفر است. (2) ♦️3. مسافرى كه سفر معصيت رفته. (3) ♦️4. مسافرى كه قصد اقامت كرده. (4) ♦️5. مسافر بعد از 30 روز ترديد. (5) ♦️6. مسافرى كه قبل از ظهر به وطن رسيده و افطار نكرده باشد. (6) --------------- 📚 منبع: 1. توضيح المسائل مراجع، م 1721. 2. همان، م 1714. 3. همان، م 1714. 4. همان، م 1722. 5. همان، م 1353. 6. همان، م 1722. لینک کانال زلال احکام 👇 https://eitaa.com/zoolaleahkam
🌿🌻قراره هر صبح🌻🌿 🔅سه مرتبه بگو : 🌻صَلَّی اللّهُ عَلیکَ یا اَباعَبدِاللّه 🌻 (درود خدا بر تو یا ابا عبدالله) تا ثواب زیارت سیدالشهداء از راه دور برات ثبت بشه ان شاءالله🤲🌻 🌻🌿🌻🌿🌻
🌹وعده ما هر روز صبح دعای عهد🌹 سلام بر شما : 🌾 منتظران بقیه الله (ارواحنا فداه) 🌾 ان شاء الله هر روز صبح همراه باشید با قرار تجدید بیعت روزانه با 🌺امام زمان (عج)🌺 ❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈ 📜 🌹*بِسْم اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ*🌹 🌷🕊اَللّهُمَّ رَبَّ النُّورِ الْعَظیمِ، وَ رَبَّ الْکُرْسِىِّ الرَّفیعِ، وَ رَبَّ الْبَحْرِ الْمَسْجُورِ، وَ مُنْزِلَ التَّوْراةِ وَالْإِنْجیلِ وَالزَّبُورِ، وَ رَبَّ الظِّلِّ وَالْحَرُورِ، وَ مُنْزِلَ الْقُرْآنِ الْعَظیمِ، وَ رَبَّ الْمَلائِکَةِ الْمُقَرَّبینَ، وَالْأَنْبِیاءِ وَالْمُرْسَلینَ🌷🕊 ❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈ 🌷🕊اَللّهُمَّ إِنّى أَسْأَلُکَ بوَجْهِکَ الْکَریمِ، وَ بِنُورِ وَجْهِکَ الْمُنیرِ، وَ مُلْکِکَ الْقَدیمِ، یا حَىُّ یا قَیُّومُ، أَسْأَلُکَ بِاسْمِکَ الَّذى أَشْرَقَتْ بِهِ السَّمواتُ وَالْأَرَضُونَ، وَ بِاسْمِکَ الَّذى یَصْلَحُ بِهِ الْأَوَّلُونَ وَالْآخِرُونَ، یا حَیّاً قَبْلَ کُلِّ حَىٍّ، وَ یا حَیّاً بَعْدَ کُلِّ حَىٍّ، وَ یا حَیّاً حینَ لا حَىَّ، یا مُحْیِىَ الْمَوْتى، وَ مُمیتَ الْأَحْیاءِ، یا حَىُّ لا إِلهَ إِلّا أَنْتَ🌷🕊 ❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈ 🌷🕊اَللّهُمَّ بَلِّغْ مَوْلانَا الْإِمامَ الْهادِىَ الْمَهْدِىَّ الْقائِمَ بِأَمْرِکَ، صَلَواتُ اللَّهِ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ الطّاهِرینَ، عَنْ جَمیعِ الْمُؤْمِنینَ وَالْمُؤْمِناتِ فى مَشارِقِ الْأَرْضِ وَ مَغارِبِها، سَهْلِها وَ جَبَلِها، وَ بَرِّها وَ بَحْرِها، وَ عَنّى وَ عَنْ والِدَىَّ مِنَ الصَّلَواتِ زِنَةَ عَرْشِ اللَّهِ، وَ مِدادَ کَلِماتِهِ، وَ ما أَحْصاهُ عِلْمُهُ، وَ أَحاطَ بِهِ کِتابُهُ🌷🕊 ❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈ 🌷🕊أَللّهُمِّ إِنّى أُجَدِّدُ لَهُ فى صَبیحَةِ یَوْمى هذا، وَ ما عِشْتُ مِنْ أَیّامى عَهْداً وَ عَقْداً وَ بَیْعَةً لَهُ فى عُنُقى، لا أَحُولُ عَنْها، وَ لا أَزُولُ أَبَداً🌷🕊 ❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈ 🌷🕊اَللّهُمَّ اجْعَلْنى مِنْ أَنْصارِهِ وَ أَعَوانِهِ، وَالذّابّینَ عَنْهُ، وَالْمُسارِعینَ إِلَیْهِ فى قَضاءِ حَوائِجِهِ، وَالْمُمْتَثِلینَ لِأَوامِرِهِ، وَالْمُحامینَ عَنْهُ، وَالسّابِقینَ إِلى إِرادَتِهِ، وَالْمُسْتَشْهَدینَ بَیْنَ یَدَیْه🌷🕊 ❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈ 🌷🕊اَللّهُمَّ إِنْ حالَ بَیْنى وَ بَیْنَهُ الْمَوْتُ الَّذى جَعَلْتَهُ عَلى عِبادِکَ حَتْماً مَقْضِیّاً، فَأَخْرِجْنى مِنْ قَبْرى مُؤْتَزِراً کَفَنى، شاهِراً سَیْفى، مُجَرِّداً قَناتى، مُلَبِّیاً دَعْوَةَ الدّاعى فِى الْحاضِرِ وَالْبادى🌷🕊 ❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈ 🌷🕊اَللّهُمَّ أَرِنِى الطَّلْعَةَ الرَّشیدَةَ وَالْغُرَّةَ الْحَمیدَةَ، وَاکْحَُلْ ناظِرى بِنَظْرَةٍ مِنّى إِلَیْهِ، وَ عَجِّلْ فَرَجَهُ، وَ سَهِّلْ مَخْرَجَهُ، وَ أَوْسِعْ مَنْهَجَهُ، وَاسْلُکْ بى مَحَجَّتَهُ، وَ أَنْفِذْ أَمْرَهُ، وَاشْدُدْ أَزْرَهُ،وَاعْمُرِ اللّهُمَّ بِهِ بِلادَکَ ، وَ أَحْىِ بِهِ عِبادَکَ،🌷🕊 ❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈ 🌷🕊فَإِنَّکَ قُلْتَ وَ قَوْلُکَ الْحَقُّ: ظَهَرَ الْفَسادُ فِى الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِما کَسَبَتْ أَیْدِى النّاسِ، فَأَظْهِرِ اللّهُمَّ لَنا وَلِیَّکَ وَابْنَ بِنْتِ نَبِیِّکَ الْمُسَمّى بِاسْمِ رَسُولِک حَتّى لا یَظْفَرَ بِشَىْءٍ مِنَ الْباطِلِ إِلّا مَزَّقَهُ، وَ یُحِقَّ الْحَقَّ وَ یُحَقِّقَهُ🌷🕊 ❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈ 🌷🕊وَاجْعَلْهُ اللّهُمَّ مَفْزَعاً لِمَظْلُومِ عِبادِکَ وَ ناصِراً لِمَنْ لا یَجِدُ لَهُ ناصِراً غَیْرَکَ وَ مُجَدِّداً لِما عُطِّلَ مِنْ أَحْکامِ کِتابِکَ، وَ مُشَیِّداً لِما وَرَدَ مِنْ أَعْلامِ دینِکَ، وَ سُنَنِ نَبِیِّکَ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ🌷🕊 ❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈ 🌷🕊وَاجْعَلْهُ اللّهُمَّ مِمَّنْ حَصَّنْتَهُ مِنْ بَأْسِ الْمُعْتَدینَ، اَللّهُمَّ وَ سُرَّ نَبِیَّکَ مُحَمَّداً صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ بِرُؤْیَتِهِ، وَ مَنْ تَبِعَهُ عَلى دَعْوَتِهِ، وَارْحَمِ اسْتِکانَتَنا بَعْدَهُ🌷🕊 ❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈ 🌷🕊اللّهُمَّ اکْشِفْ هذِهِ الْغُمَّةَ عَنْ هذِهِ الْأُمَّةِ بِحُضُورِهِ، وَ عَجِّلْ لَنا ظُهُورَهُ، إِنَّهُمْ یَرَوْنَهُ بَعیداً وَ نَراهُ قَریباً، بِرَحْمَتِکَ یا أَرْحَمَ الرّاحِمینَ🌷🕊 ❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈ 🔴 آنگاه سه باربرران خوددست میزنى، ودرهرمرتبه مى گويى: اَلْعَجَلَ، اَلْعَجَلَ؛ یا مَولای یا صاحِبَ الزَّمانِ اَلْعَجَلَ، اَلْعَجَلَ؛ یا مَولای یا صاحِبَ الزَّمانِ اَلْعَجَلَ، اَلْعَجَلَ؛ یا مَولای یا صاحِبَ الزَّمان ❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃❈🍃
💌 🌹شهـــید حمیدر ضا اسداللهی: محمد..!♥️ زندگی ڪُن براے مهدیﷻ درس بخوان براے مهدیﷻ ورزش ڪُن براے مهدیﷻ محمد..! ♥️ من تُ رو از خدا براے خودم نخواستم تُ رو از خدا خواستم براے مهدی(عج)..
ـ⁣⁣⁣⁣🌸🎊🌸🎊🌸 ـ⁣⁣⁣⁣🎊🌸🎊🌸 ـ⁣⁣⁣⁣🌸🎊🌸﷽ ـ⁣⁣⁣⁣🎊🌸 ـ⁣⁣⁣⁣🌸 ❓آيا بوسیدن، نوازش و بازی با همسر و...، البته بدون نزدیکی و رابطه جنسی، روزه رو باطل می‌کنه؟ 📚 همه مراجع: 👈 نه. این کارها روزه رو باطل نمی‌کنه. اگه کسی بدون قصد بيرون‌آمدن آب منى و با اطمینان به اینکه جنب نمی‌شه، این کارها رو انجام بده، اشكال نداره (اگرچه مکروهه) و روزه هر دو نفر درسته؛ حتی اگه در این حالت، اتفاقاً خبری هم بشه و یکی از طرفین جنب و حمام‌واجب بشه. 🔸 اما اگه زمانی که احتمال خروج آب منى وجود داره، بازم عمداً ادامه بدن، روزه کسی که جنب شده، باطله و قضا و کفاره هم داره. ⭕️ جریمه‌‌ش اینه که یا دو ماه روزه بگیره یا شصت تا فقیر رو سیر کنه. ⭕️ نکته: برای سیرکردن فقیر می‌تونیم بهش 750 گرم (شبیری: 900 گرم) گندم یا نون یا برنج و... بدیم تا خودش باهاش غذا درست کنه یا مهمونش کنیم و بهش غذا بدیم. 🔺 یا ابا صالح: 📲 کانال زلال احکام @zoolaleahkam سوالات شرعی خود را به ایدی ما بفرستید👇 @talabehpasokhgo9
سلام. روزتون به‌خیر. آیا کفاره روزه زن به گردن خودشه؟ منظورم اینه که اگه بخواد به شصت نفر طعام بده، می‌شه از پول همسرش بده؟ مرجع تقلید: رهبری. ــــــــــــــــ 🌺 سلام علیکم 🌺 بله. می‌تونه با رضایت شوهر، از پول شوهر کفاره‌ش رو بده. یا ابا صالح: 📲 کانال زلال احکام @zoolaleahkam سوالات شرعی خود را به ایدی ما بفرستید👇 @talabehpasokhgo9