جواب سواله
چرا تو خیابون اومدن 57 خوب بود اما الان نه؟!
چرا اعتراض 57تیا خوب بود الان نه؟!
چرا اونا حق داشتن ما نداریم؟!
جواب همش خلاصه میشه تو دوتا سوال
١_برای چه؟!
٢_برای که؟!
این دوتارو بفهمی، بقیشم میفهمی
به جایی رسیدیم
که برای شناخته راه درست و جبهه خودی، نیاز نیست به جبهه ای که دشمن میزنه نگاه کنیم
همین که ببینی سلبریتیا کجارو میزنن کافیه
‹؏ـقیلہبنےهاشم⁶⁹🇵🇸›
اسلام دین ظلم و ستم و خون و خونریزیه چرا؟! چون حکم قصاص داده #بحث
ای اهل ایمان بر شما حکم قصاص کشتگان چنین معین گشت که مرد آزاد در مقابل مرد آزاد، و بنده را به جای بنده، و زن را به جای زن قصاص توانید کرد. و چون صاحب خون از قاتل که برادر دینی اوست بخواهد درگذرد کاری است نیکو، پس قاتل دیه را در کمال خشنودی ادا کند. در این حکم، تخفیف (امر قصاص) و رحمت خداوندی است، و پس از این دستور، هر که تجاوز کند او را عذابی سخت خواهد بود.
178 بقره
‹؏ـقیلہبنےهاشم⁶⁹🇵🇸›
ای اهل ایمان بر شما حکم قصاص کشتگان چنین معین گشت که مرد آزاد در مقابل مرد آزاد، و بنده را به جای بن
در هر اجتماعى گاه و بيگاه قتلى صورت مىگيره
ی دين جامع و كامل، در قبال چنين حوادثى بايد طرح و برنامهى عادلانه و منطقى ارائه بده كه بتونه جلوى ازدياد وتكرار چنين حوادث وهمچنين جلوى انتقامهاى نابجا و احياناً سوءاستفادهها رو بگیره
تا قاتلان، جسور نشن وخون مظلوم به هدر نره
‹؏ـقیلہبنےهاشم⁶⁹🇵🇸›
در هر اجتماعى گاه و بيگاه قتلى صورت مىگيره ی دين جامع و كامل، در قبال چنين حوادثى بايد طرح و برنامه
.
در جاهليّت قبل از اسلام، بعضی وقتا به خاطر كشته شدن يك نفر، قبيلهاى به خاك و خون كشيده مىشد و جنگهاى طولانى به راه مىافتاد...
حالا اسلام اومده ی آیه داده (ی حکم، ی قانون، ی اصل) هم حفاظت خون مردم و هم رضايت طرفين و رعايت حدود و اندازه رو درش، در نظر گرفته
البتّه قانون قصاص، حكم الهى كه قابل عفو و اغماض نباشه، نيست،
بلكه حقّیه براى صاحبان خون كه مىتونن با گرفتن ديه و يا بدون اون، از حقّ خودشون صرفنظر كنن
‹؏ـقیلہبنےهاشم⁶⁹🇵🇸›
. در جاهليّت قبل از اسلام، بعضی وقتا به خاطر كشته شدن يك نفر، قبيلهاى به خاك و خون كشيده مىشد و جن
.
(در حاشیه بحث، سؤال پیش میاد که) چرا در قانون قصاص، جنسيّت مطرح است؟ اگر قاتل مرد و مقتول زن باشه، مرد رو قصاص نمىكنن؟
جواب : قتل زن و مرد، از نظر الهى و انسانى و كيفر اخروى يكسانه، لكن در كيفر دنيوى فرق داره و اين به خاطر اینه
كه معمولا مرد نانآور خانه و قتل اون سبب ضربه اقتصادى به خانواده ست و قانون براساس نوعه، نه موارد نادر كه ممكنه زنى نانآور باشه
(البته مرد در برابر زن با پرداخت ما به التفاوت ديه، قصاص مىشود.)
خلاصه آیه 178 بقره(آیه قصاص)
1- در قانون قصاص، اصول تساوى و عدالت مورد توجّهه
2- قاطعيّت و عطوفت در كنار هم لازمه، ( اولياى مقتول، برادر قاتل هستن و قاتل، از مرز اسلام و اخوت بيرون نمىره)
3- حقوق اسلامى، آميخته با اخلاق اسلامى ست.
4- اسلام، نه مثل يهود تنها راه رو قصاص مىدونه و نه مثل مسيحيّت بهترين راه رو عفو!
بلكه راههاى مختلفى مثل قصاص، خونبها و عفو رو مطرح مىكنه
5- جواز عفو قاتل و تبديل قصاص به گرفتن خونبها، شايد براى تربيت شماست..
6- تجاوز از حدود الهى و سوءاستفاده از آن ممنوعه.
7- اگر در قانونى تخفيف قرار داديد، به آن پا بند بايستيد
‹؏ـقیلہبنےهاشم⁶⁹🇵🇸›
ای عاقلان، حکم قصاص برای حفظ حیات شماست تا مگر (از قتل یکدیگر) بپرهیزید. 179بقره
میشه گفت آيه در پاسخ به ی سرى ايرادهايیه كه به حكم قصاص، به خصوص از طرف روشنفكر نمايان مطرح مىشه
قرآن مىفرمايد: حكم قصاص براى جامعه انسانى تأمين كننده حيات و زندگیه
قصاص يك برخورد و انتقام شخصى نيست، بلكه تأمين كننده امنيّت اجتماعى است.
در جامعهاى كه متجاوز قصاص نشود، عدالت و امنيّت از بين مىرود و آن جامعه گويا حياتى ندارد و مرده است.
چنانكه در پزشكى و كشاورزى و دامدارى، لازمه حيات وسلامت انسان، گياه وحيوان، از بين بردن ميكروبها و آفاته.....
‹؏ـقیلہبنےهاشم⁶⁹🇵🇸›
میشه گفت آيه در پاسخ به ی سرى ايرادهايیه كه به حكم قصاص، به خصوص از طرف روشنفكر نمايان مطرح مىشه ق
.
اگر به بهانه اينكه قاتل هيجان روانى پيدا كرده، بگیم آزاد شه، هيچ ضمانتى نيست كه در جنايتهای دیگه اين بهانه مطرح نشه!
چون تمام جنايتكاران در حال سلامت و آرامش روحى و فكرى دست به جنايت نمىزنن
با اين حساب تمام خلافكاران بايد آزاد باشن و جامعه سالم تبديل به جنگل شه و هركس بر اثر هيجان و دگرگونىهاى روحى و روانى، هركارى رو بتونه انجام بده