یڪ سری پیش گویے هایی رو امروز شاهد اون هستیم و دنیاے امروز در حال رخ دادن هستن مثل اخبار مربوط به فساد و ربا و سبڪ زندگی نادرست و فحشاے جنسی و بی اخلاقے ها که در روایات فراوانی به اون اشاره شده..
مثل چیزاے ڪه همه ما شنیدیم از جمله جملاتی که در اخرالزمان لباس زن و مرد عوض میشه و یا اینکھ میگن در اخرالزمان درخت زیاده اما درخت میوه نیست و اینا جز نشانه های جاهلیت محسوب میشه..
‹؏ـقیلہبنےهاشم⁶⁹🇵🇸›
یڪ سری پیش گویے هایی رو امروز شاهد اون هستیم و دنیاے امروز در حال رخ دادن هستن مثل اخبار مربوط به فس
یڪ سری از پیش گویی ها محقق نشدن و ما منتظر تحقق اونها هستیم..
مثل خروج یمانی، سفیانی، نداکنندهای که از آسمان ندا سر میدد، فرو برده شدن در بیداء، کشته شدن نفس زکیه..
‹؏ـقیلہبنےهاشم⁶⁹🇵🇸›
یڪ سری از پیش گویی ها محقق نشدن و ما منتظر تحقق اونها هستیم.. مثل خروج یمانی، سفیانی، نداکنندهای که
در مورد ندا کننده ای که از آسمان ندا سر میده و یا همون صیحه آسمانی وقت شد در موردش جدا گونه صحبت میکنم
‹؏ـقیلہبنےهاشم⁶⁹🇵🇸›
یڪ سری پیش گویے هایی رو امروز شاهد اون هستیم و دنیاے امروز در حال رخ دادن هستن مثل اخبار مربوط به فس
این دستھ بندی بر اساس زمان هست...
یک نوع دسته بندے دیگه ایی که داریم دسته بندی عام و خاص هست..
علائم عام در مورد نشانه هایی هست که عمومیت داره در قالب پدیده خاص، فرد خاص و زمان خاصی مطرح نشده..
مثل احادیث و روایاتے ڪه در مورد احوالات مردم اخـــــرالزمان گفته شده..
مثلا شرب خمر توشون زیاد میشه یا مثلا در برخی روایات داریم تو اخرالزمان کسی رو پیدا نمیکنی که ربا نمیگیره یا ربا نمیده یا گردے از این دوتا رو زندگیش ننشسته باشہ...
‹؏ـقیلہبنےهاشم⁶⁹🇵🇸›
یک نوع دسته بندے دیگه ایی که داریم دسته بندی عام و خاص هست.. علائم عام در مورد نشانه هایی هست که عمو
یه سری نشانه ها هم علائم خاص هستن..
ڪه به زمان خاص، فرد خاص و مکان خاص اشاره دارن..
مثلا در برخی روایات داریم که در شامات این اتفاق میوفته یا مثلا در نجف فلان اتفاق رخ میده..
مسجد کوفه فلان میشہ یا در سال فلان چنین رویدادی رخ میده و امثالهم..
‹؏ـقیلہبنےهاشم⁶⁹🇵🇸›
یه سری نشانه ها هم علائم خاص هستن.. ڪه به زمان خاص، فرد خاص و مکان خاص اشاره دارن.. مثلا در برخی روا
از جهت دیگه نشانه ها رو به دسته علائم غیر حتمے و علائم حتمی تقسیم میڪنیم ..
علائم حتمی که ۵ علامت معروف هستن شامل خروج یمانی، سفیانی، نداکنندهای که از آسمان ندا درمیدهد، فرو برده شدن در بیداء، کشته شدن نفس زکیه میشه که میگن این پنج تا علائم حتمی هستن و اگه غیر اون باشه میشه غیر حتمی..
‹؏ـقیلہبنےهاشم⁶⁹🇵🇸›
از جهت دیگه نشانه ها رو به دسته علائم غیر حتمے و علائم حتمی تقسیم میڪنیم .. علائم حتمی که ۵ علامت مع
در مورد گزینه ۵ اولی که قتل نفس زکیه تست اون رو مطمئن هستم اما از قتل سید خراسانی مطمئن نیستم شبه زیاد داره...
باید بازم تحقیق کنم
‹؏ـقیلہبنےهاشم⁶⁹🇵🇸›
در مورد گزینه ۵ اولی که قتل نفس زکیه تست اون رو مطمئن هستم اما از قتل سید خراسانی مطمئن نیستم شبه زی
إِنَ مِنَ الْأُمُورِ أُمُوراً مَوْقُوفَةً وَ أُمُوراً مَحْتُومَةً وَ إِنَ السُّفْیانِی مِنَ الْمَحْتُومِ الَّذِی لَا بُدَّ مِنْهُ.
برخی از امور موقوف و مشروط هستنند و برخی محتوم و تغییر ناپذیر، و سفیانی از علایم حتمی است که بیتردید رخ خواهد داد.
روایتی از امام باقر از ڪتاب نعمانی، الغیبۀ
‹؏ـقیلہبنےهاشم⁶⁹🇵🇸›
إِنَ مِنَ الْأُمُورِ أُمُوراً مَوْقُوفَةً وَ أُمُوراً مَحْتُومَةً وَ إِنَ السُّفْیانِی مِنَ الْ
تنها اشکال به نظریه حتمی بودن و تحقق بداء در نشانههای حتمی ظهور مستند به روایتی از امام جواد علیه السلام در کتاب الغیبۀ نعمانی هست که متن روایات اینجوری بیان شده..
‹؏ـقیلہبنےهاشم⁶⁹🇵🇸›
تنها اشکال به نظریه حتمی بودن و تحقق بداء در نشانههای حتمی ظهور مستند به روایتی از امام جواد علیه ا
كُنَّا عِنْدَ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الرِّضَا علیه السلام فَجَرَى ذِكْرُ السُّفْيَانِيِّ وَ مَا جَاءَ فِي الرِّوَايَةِ مِنْ أَنَّ أَمْرَهُ مِنَ الْمَحْتُومِ فَقُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام هَلْ يَبْدُو لِلَّهِ فِي الْمَحْتُومِ قَالَ نَعَمْ قُلْنَا لَهُ فَنَخَافُ أَنْ يَبْدُوَ لِلَّهِ فِي الْقَائِمِ فَقَالَ إِنَّ الْقَائِمَ مِنَ الْمِيعَادِ وَ اللَّهُ لا يُخْلِفُ الْمِيعاد
‹؏ـقیلہبنےهاشم⁶⁹🇵🇸›
كُنَّا عِنْدَ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الرِّضَا علیه السلام فَجَرَى ذِكْرُ السُّفْيَانِ
نزد امام جواد عليه السلام بودیم. از سفیانی و روایاتی که بر آن اساس قیام او حتمی خواهد بود، سخن به میان آمد. به حضرت عرض کردم: آیا خداوند در حتمیها هم بدا روا میدارد؟ فرمود: آری. عرض کردیم: میترسیم در ظهور قائم نیز بدا روا دارد! فرمود: قیام قائم عليه السلام از میعاد و وعدههای الهی است و خداوند خلف وعده نمیکند.
در مورد خسف بیداء به زبان ساده باید بگیم :
خَسفِ بَیداء، یا خسف در بیداء، از نشانههای ظهور است که به نابودی لشکر سفیانی در بیداء (مکانی بین مکه و مدینه) اشاره دارد. بنا بر روایات، این لشکر برای جنگ با امام مهدی(عج) عازم مکه میشود. در برخی روایات، این رویداد در کنار قیام یمانی، قتل نفس زَکّیه، صیحه آسمانی و خروج سفیانی از علائم حتمی ظهور دانسته شده است
‹؏ـقیلہبنےهاشم⁶⁹🇵🇸›
در مورد خسف بیداء به زبان ساده باید بگیم : خَسفِ بَیداء، یا خسف در بیداء، از نشانههای ظهور است که ب
منظور از میعاد که خدواند به آن وعده حتمی داده در بخشی که امده وَ اللَّهُ لا يُخْلِفُ الْمِيعاد این ایه از قران هست که میگھ
وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْض.
خداوند به مؤمنین و صالحان، وعده خلیفه اللهی و جانشینی خود در زمین را وعده داده است.
‹؏ـقیلہبنےهاشم⁶⁹🇵🇸›
حالا در مورد صیحه آسمانی و شبهه اون می خوام چند کلمه صحبت کنم
متن #شبهه:
یکی از علائم حتمی ظهور اینه که در ماه رمضان دو صیحه آسمانی شنیده میشه که یکیش جبرئیل و دیگری #شیطان هست . و بعد از این صیحه ها ظهور رخ میده ، سوال من اينه که چون در ماه رمضان گذشته این صیحه ها شنیده نشده پس دیگه امیدی به ظهور نیست تا این که ماه رمضان بعدی بیاد و ببینیم صیحه شنیده میشه یا نه یا چون هنوز سفیانی و یمانی خروج نکردند پس نباید #منتظر ظهور امام زمان باشیم ..
‹؏ـقیلہبنےهاشم⁶⁹🇵🇸›
متن #شبهه: یکی از علائم حتمی ظهور اینه که در ماه رمضان دو صیحه آسمانی شنیده میشه که یکیش جبرئیل و دی
در جواب به شبهہ باید بگیم ڪه..
در روایات ما آمده است که ممکن است حتی نشانه های حتمی ظهور چون صیحه آسمانی و خروج سفیانی و یمانی و ...هم #اتفاق نیفتد اما امام زمان علیه السلام ظهور کند و به اصطلاح در نشانه های حتمی ظهور بداء حاصل شود..
بدا، يكى از اعتقادات #شيعه است بدان معنا كه خداوند، تغييراتى را در برخى امور ايجاد مى كند كه تصوّر ما بر قطعى بودن آنهاست..
در واقع، تغييرى در علم الهى به وجود نمى آيد؛ بلكه تغيير در اطلاع ما از آنچه قبلًا خبر داده شده، ايجاد مى شود..
در موضوع علائم ظهور، احاديثى داريم كه مى گويند ممكن است حتّى در باره مهمترين نشانه ها هم #بداء پيش آيد..
ابوهاشم جعفرى، يار ديرين چند امام آخر مى گويد ؛
«نزد امام جواد عليه السلام از سفيانى و حتمى بودن خروج او سخن به ميان آمد..
گفتم: آيا ممكن است در امر حتمى، بدا پيش آيد؟ فرمود: «آرى». گفتم: مى ترسم درباره #قائم هم بدا حاصل شود. فرمود: «نه! قائم، وعده الهى است و در آن، تخلّف نمى شود».
ڪتاب الغیبه نعمانی ص 302..
و
بحار الانوار ج 52 ص 250..
اين حديث با آنچه در قرآن آمده است كه «خداوند براى هر امرى زمانى مقرر كرده و هر چه را بخواهد، محو مى كند يا برقرار مى سازد و حكم اصلى نزد اوست» ( رعد 38_39) سازگار و موافق است..
چه آن كه حكم محو و اثبات براى همه حوادثى كه زمان بردارند، #عموميت دارد و اين حوادث، عبارت اند از همه آنچه در آسمانها و زمين و ما بين آنها هست.
ڪتاب دانش نامه امام مهدی جلد 7 صفحہ 431..
‹؏ـقیلہبنےهاشم⁶⁹🇵🇸›
اين حديث با آنچه در قرآن آمده است كه «خداوند براى هر امرى زمانى مقرر كرده و هر چه را بخواهد، محو مى
بنابراین هر لحظه و هر دقیقه باید #منتظر ظهور امام زمان علیه السلام باشیم..
در بسيارى از رواياتى كه از پيامبر گرامى اسلام و امامان معصوم عليهم السّلام نقل شده، اين نكته مورد تأكيد قرار گرفته است كه ظهور نيز همانند قيامت، ناگهانى و غيرمنتظره فرامى رسد و زمان آن را #هيچكس جز خداوند حكيم نمى داند..
از جمله در روايتى كه امام رضا عليه السّلام به واسطه پدران بزرگوارش از پيامبر اكرم نقل مى كند چنين آمده است کہ..
« به پيامبر عرض شد اى فرستاده خدا ، آن قائم كه از نسل شماست چه وقت ظهور مى كند؟ آن حضرت فرمود: ظهور او مانند قيامت است. «تنها خداوند است كه چون زمانش فرارسد آشكارش مى سازد. فرا رسيدن آن بر آسمانيان و زمينيان پوشيده است. جز به #ناگهان بر شما نيايد».
ڪتاب کمال الدین جلد 2 صفحه 373..