eitaa logo
فلسفه و عرفان
4.9هزار دنبال‌کننده
499 عکس
216 ویدیو
342 فایل
🌿 ﷽ ارائه درسگفتارها، کتب، تقریرات و مقالات فلسفه و عرفان درتلگرام👇 http://t.me/PHILO_MYS
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀روایات در طعن فلاسفه و اهل عرفان (۳) ✳️مرحوم میرزا مهدی در کتاب ابواب الهدی، ص 44، مینویسد: هذا مضافاً الی ما ورد من اهل بیت العصمهْْ الروایات الصریحهْْ فی طعن الطائفتین و الطعن فی مقالاتهم بحیث کان اصحاب الائمه معرضین عن اهل الفلسفهْْ و العرفان و لهذا کتبوا فی الرد علی الطائفتین کتباً... مضافاً الی تصریح الآیات و الروایات و الادعیه و الخطب عن الائمه بخلاف مطالب هولاء القوم مما لایکاد یحصی، و لهذه الجههْْ اعرض المسلمون و المومنون عنهم فی عصر الائمه الی هذه الاعصار و کانت الطائفتان فی کلّ الاعصار یتّقون عن اهل الایمان فلا یظهرون مقالاتهم عند عامهْْ المؤمنین. ادعای مخالفان فلسفه این است که فلسفه را خلفای عباسی و به ویژه مأمون برای مقابله با تعالیم اهل بیت ترویج کردند. بنابر این دیدگاه اصلا نهضت ترجمه کتاب های یونانی و سریانی از سوی خلیفگان عباسی راه افتاد تا مردم را از تبعیت از علوم آل محمد باز دارند. این روایت از تاریخ نهضت ترجمه البته هیچ مستند تاریخی ندارد و صرف خیال پردازی است. نهضت ترجمه اسباب و انگیزه ها و تاریخ متفاوتی دارد که دیمیتری گوتاس خیلی خوب بخش مهمی از آنها را بررسیده است. از همان آغاز نهضت ترجمه هم شماری از خاندان های شیعی از این نهضت حمایت کردند. حتی نوبختی ها هم با این نهضت بی ارتباط نبودند. اتفاقا از آغاز بیشتر مخالفان تشیع و اصحاب حدیث سنی و حنابله بودند که به کلی با این نهضت علمی و آثار آن مخالفت داشتند. متکلمان هم البته مخالف فلاسفه بودند اما مخالفت آنان از لونی دیگر بود که بعدا متعرض آن خواهم شد. طبعا باید از ترویج فلسفه بیشتر تضعیف مکتب اهل حدیث سنی منظور نظر بوده باشد کما اینکه در قضیه محنه هم که در همان زمان اتفاق افتاد هدف اصلی تضعیف علمای اهل حدیث سنی بود و این دو جریان با یکدیگر مرتبط بودند. در نوشته ای دیگر این نکته اخیر را بیشتر خواهم شکافت. حال پرسش این است: اگر فلسفه را در تقابل با مکتب اهل بیت ترجمه کردند و ترویج نمودند چرا از زمان امام صادق و یا دست کم امام کاظم و امام رضا هیچ واکنشی از سوی ائمه طاهرین نسبت به فلسفه و ترجمه کتاب های یونانی و ارسطو و افلاطون در کلمات امامان نمی بینیم؟ دست کم در زمان سیطره دوباره اهل حدیث بر بغداد با روی کار آمدن متوکل و باز شدن فضا در رد بر فلسفه چرا هیچ گونه واکنشی در روایات و احادیث ما در نقد بر فلاسفه دیده نمی شود؟ چرا به روشنی گفته نمی شود که سیاستی شوم برای دور کردن مردم از معارف الهی در جریان است؟ تاریخنگاری اهل تفکیک از فلسفه و نهضت ترجمه هیچ نسبتی با واقعیت تاریخی ندارد و محصول نگاه غیر تاریخی و غیر انتقادی آنان است. ✍استاد حسن انصاری 💢کانال فلسفه و عرفان 👇👇 ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
🌀علامه : «[مرحوم سردار کابلی] در زبان انگلیسی استاد کامل بوده است، و لاتین را مانند تازی و پارسی خوش می نوشته است، دستخط شریف او را در این زبانها دارم، باری، اگر طلبه حواسش جمع باشد که وقت را مغتنم بشمارد و زوائد اشتغال را حذف کند و ما لایعنیه را ترک بگوید، به خوبی می تواند یک دو زبان زنده و ارزنده را در حاشیه تحصیلات اصلیش فرا بگیرد که نیک او را بکار آید» [دروس هیئت ج۱ص۲۶۵] تصویرمرحوم علامه سردارکابلی 💢کانال فلسفه و عرفان 👇👇 ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
🌀اهمیت استاد ✳️هر موجودی یک بار متولد می‌شود اما انسان بعد از اینکه یک بار از مادر متولد شد، باید یک دیگر خودش، خودش را بزایاند و تولد ثانی داشته باشد. به دست که انجام می‌شود؟ به دست . ❇️ گفت: «من ماما هستم» اتفاقا مادر سقراط هم ماما بوده است. حالا مادرش ماما بوده خوب این طبیعی است، اما خودش را هم گفت که ماما هستم. فیلسوف بود ولی می‌گفت من ماما هستم. یعنی چه ماما؟ یعنی آدمها را دوباره یک تولدی می‌دهد. با و دوباره متولد می‌شوند. با تعلیمات من دوباره متولد می‌شوند. این تولد ثانی است. حدیث هم داریم در مسیحیت، این حدیث خیلی معتبر است. . (لن یلج ملکوت السموات من لم یولد مرّتین) به ملکوت آسمانها دست نیابد مگر آن کس دو بار تولد یابد. خوب، بسیار اهمیت دارد. یک کسی که ادعا می کند که فیزیک دان خوبی هستم ولی جای خوبی درس نخونده و استاد ندیده من که باورم نمی شود. در علوم تجربی شاید بتواند بگوید که چیزهایی یاد گرفتم، چون آزمایشگاه بهش نشون داده است. وا مصیبت به علوم انسانی که آزمایشگاه ندارد. حالا اگر استاد ناتوان بود و یک دانشی را انتقال داد، به این راحتی که نمی شود از اذهان آن را پاک کرد. دانشجو هیچ نخواند بهتر از آن است که غلط بخواند. در علوم انسانی منظورم است. علوم تجربی را من واردش نمی شود. آزمایشگاه به او یاد می‌دهد. ♦️ تصویر‌ مربوط به ایام طلبگی دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی مرکز اسناد حوزه و روحانیت 💢کانال فلسفه و عرفان 👇👇 ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
مجموعه مقالاتی از دکتر محمدحسن قدردان‌قراملکی.zip
14.97M
مجموعه ۳۰ مقاله از دکتر محمدحسن ، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عناوین مقالات: 1.جایگاه مصلحت در تشریع احکام اجتماعی اسلام 2.امامت علی و توجیه های مخالفان 3.نقش پیامبر در وحی 4.تاملی در ادله عقلی بهاییت 5.جایگاه انسانی زن 6.پلورالیزم دینی ناسازگار با قرآن 7.تناسخ و شبهات دینی آن 8.نگاهی نو به معاد جسمانی 9.اختیار، قانون علیت و دترمینیسم 10.شر ادراکی از دیدگاه صدرالمتالهین 11.امکان تعریف و توصیف خدا 12.تاملی در ادله منکران علم پیشین خدا 13.تاملی در نظریه آفرینش از عدم 14.مبانی کلامی پیشرفت 15.تاملی در ادله عقلی نظریه کسب 16.تاملی در ازلیت فعل الهی 17.توحید وجودی و نظریه وحدت وجود 18.دیدگاه متکلمان در حدوث جهان و نقد آن 19.نقش علم الهی در آفرینش جهان 20.مسأله شر از دیدگاه متکلمان 21.قرآن و پلورالیزم 22.جامعه مدنی، سکولار یا دینی؟ 23.نگاهی به یک بیت حافظ در مسأله شر (پیر ما گفت خطا بر قلم صنع نرفت/آفرین بر نظر پاک خطا پوشش باد) 24.اسلام،قرائت ها و امام خمینی 25.نقد نظری برهان ناپذیری خداوند 26.تبکيت در تبکيت - پاسخ نقد نظريه برهان ناپذيري گزاره ضروری ازلي 27.نگاه اقبال و شریعتی به خاتمیت،صواب یا ناصواب؟ 28.اثبات خدا در قرآن کریم 29.جایگاه مصلحت در سیره نظری و عملی معصومان 30.کاوشی در کیفر های اخروی کانال فلسفه و عرفان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
4_5875311615053661939.mp3
205.2K
ویژگی حکیم و روش ورود به او مباحث فلسفی و معرفی کتب ایشان استاد عبدالرسول پ.ن اخیراً مجموعه آثار آقاعلی مدرس توسط مجمع عالی حکمت چاپ شده است و ظاهراً آقای عبودیت در سالها قبل از چاپ مجمع این مطلب بیان کرده اند. 💢کانال فلسفه و عرفان 👇👇 ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ عَدَدَ مَا خَلَقْتَ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ مُلِئَ مَا خَلَقْت اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ عَدَدَ كُلِّ شى‏ء اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ مُلِئَ كُلِّ شى‏ء اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ عَدَدَ مَا أَحْصَاهُ كِتَابُكَ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ مُلِئَ مَا أَحْصَاهُ كِتَابُكَ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ عَدَدَ مَا أَحَاطَ بِهِ عِلْمُكَ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ مُلِئَ مَا أَحَاطَ بِهِ عِلْمُكَ ✅قال الكاشفى: اين ثمانيه منسوبست به نُجبا و ايشان هشت تن‏ اند در هر زمانى زياده و كم نشوند ✅حضرت شيخ محی الدین عربی قدس سره در فتوحات فرمود: كه ايشان اهل علم‏ اند بصفات ثمانيه و مقام ايشان كرسى است يعنى كشف ايشان از آن تجاوز نتواند نمود و در علم تيسير كواكب از جهت كشف و اطلاع نه بروجه اصطلاح قدمى راسخ دارند ✅و سلطان ابراهيم بن أدهم قدس سره ايشانرا در قبة الملائكة ديده در حرم مسجد أقصى و هر يك يك كلمه ازين بوى آموخته‏ اند فرموده كه ما را به بركات اين كلمات تصرفات كلى هست و احوال و مواجيد بجهت اين ورد بر ما غلبه میكند و فوائداين بسيارست نقلست كه حضرت ابراهيم أدهم بقيه عمر بر اداى اين صلوات مواظبت مینموده‏... 📚تفسير روح البيان، ج۷، ص: ۲۳۴ 💢کانال فلسفه و عرفان 👇👇 ‌https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
🌀حکایت حکیم اصفهانی ✅شیخ مناجاتیان آیت الحق میرزا جواد آقا ملکی تبریزی قدس الله نفسه الزکیه: 🔹مرد حكيمى در اصفهان بود و عادتش بر اين كه چون وقت غذايش مى‌رسيد، خادم خود را مى‌فرستاد، تا براى او و براى هر كس كه در نزد اوست- هر كه مى‌خواهد بوده باشد- غذا بخرد؛ و آن حكيم با آن شخص حاضر با هم غذا بخورند. اتّفاقاً روزى در وقت غذا يكى از طلّاب شهر براى حاجتى نزد وى آمده بود، حكيم به خادمش گفت: براى ما غذا بخر، تا ما تغذّى نمائيم؛ و خادم روانه شد، و براى آن دو نفر غذائى خريد؛ و حاضر كرد. حكيم به آن مرد فاضل گفت: بسم الله، بيا غذا بخوريم! آن شيخ گفت: من غذا نمى‌خورم! گفت: آيا غذا خورده‌اى؟! گفت: نه. گفت: چرا غذا نمى‌خورى با آنكه هنوز غذا نخورده‌اى؟! گفت: من احتياط مى‌كنم از غذاى شما بخورم! گفت: سبب احتياطت چيست؟! گفت: من شنيده‌ام كه تو قائل به وحدت‌ وجود هستى! و آن كفر است و جايز نيست براى من كه با شما از غذاى شما بخورم، زيرا كه غذا به واسطه ملاقات با شما نجس مى‌شود! گفت: تو معناى را چه تصوّر كرده‌اى، تا اينكه حكم به كفر قائل به آن نموده‌اى؟! گفت: به جهت آنكه قائل به وحدت وجود، مى‌گويد به اينكه خدا همه اشياء است؛ و جميع موجودات الله هستند! حكيم گفت: اشتباه كردى! بيا غذا بخور! زيرا كه من قائل به وحدت وجود هستم و نمى‌گويم كه: جميع اشياء خدا هستند، چون از جمله اشياء جناب شما مى‌باشد و من شكّى ندارم در اينكه شما در مرتبه حمار هستيد يا پست‌تر از حمار؛ پس كجا مى‌توان كسى قائل به الوهيّت شما بگردد؟ بنابراين احتياط شما بدون وجه است و اشكال در غذا خوردن نيست! بيا! غذا بخور! 📚رساله لقاالله ص۲۴۵ 💢کانال فلسفه و عرفان 👇👇 ‌https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀بُرهان حِماریه ! 🔹برخی قائلند این برهان قاطع را اوّل بار دکتر دینانی اقامه کرد و مختص به ایشان است ولی شواهد تاریخی این را نظریه را تایید نمیکند(چنانچه در پیام قبلی گذشت حکیم اصفهانی وچنانچه خواهم گفت ‌‌‌دیگران قبل از او بکار برده اند) البته در بین معاصرین جناب ایشان بسیار به این برهان تمسک میجویند 🔹ناگفته پیداست براهین دیگری که در کنار این برهان قاطع بکار رفته بسیار متین میباشد و این واکنش تند در مقابل ادبیات متفلسفانه تناقض گویی است که که اذهان صافیه را به هرج و مرج کشیده و .... 🔹نوشته فیلم مربوط به این کانال نیست 💢کانال فلسفه و عرفان 👇👇 ‌https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀بحر طویل، در مدح رسول 🎶صدا و دوتار و همراهی علیرضا سلیمانی 💌شعر از ابوالقاسم نباتی 💢کانال دکتر فنایی اشکوری 👇👇 @dreshkevari ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5839469198140508291.mp3
7.82M
🔅مولانا و پیامبر عشق🔅 🌾سخنان دکتر قاسم کاکایی پیرامون "جایگاه پیامبر نزد مولانا" 🔰دکتر قاسم کاکایی؛ استاد دانشگاه شیراز و حوزه تخصصی ایشان عرفان اسلامی است. 👉https://kakaie.com/ @sorooshemewlana 💢کانال فلسفه و عرفان 👇👇 ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
✅الفقیه کل الفقیه حق الفقیه: کسی که وحدت مسلمانان را نخواهد مسلمان نیست... 📚زمزم عرفان ص۳۷۸ 💢کانال فلسفه و عرفان 👇👇 ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
4_5792007778000177925.pdf
952.3K
📜رابطه سرشت انسان و مسئولیت اخلاقی از دیدگاه ✍محمد حسین زاده استادیار فلسفه مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران 👈👈کانال فلسفه و عرفان👇 ‌ ‌ ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
🌀تدریس مثنوی توسط آیه الله سید محمد تقی خوانساری 🔹پدرم آیة الله سید محمد باقر سلطانی بروجردی تعریف کردند: ما یک درسی گذاشتیم در فلسفه و عرفان با آیةالله العظمی آقا سید محمدتقی خوانساری یک ساعت مانده به اذان صبح، به این جهت که این درس در حوزه مذموم بود. 🔸دو نفر بودیم که می رفتیم منزل آقای خوانساری در طبقه بالا و ایشان را برای ما شرح می کردند. 🔹ظاهراً این مسئله موجب جلب توجه یکی دو نفر از افراد فضول شده بود. در یکی از ‏همین شب ها که مشغول گفتگو بودیم و دیوان هم باز بود، یک شخصی یاالله یاالله گویان از پله ها آمد بالا و وارد اتاق شد. 🔸از صدای یاالله، یاالله او در راهرو و پله ها او را شناختیم. او آقای صاحب الدّاری، متولی مدرسه و کتابخانه فیضیه بود و از مخالفین علوم فلسفه در حوزه. 🔹آقای خوانساری با شنیدن صدای او کتاب را بستند و عبایشان را کشیدند روی کتاب و ما هم کتاب را بستیم. من احساس کردم اگر این شخص بگوید که خوب بحث را ادامه بدهید آقای خوانساری شاید در محذور قرار بگیرد، لذا بلافاصله گفتم اجازه بدهید در مورد تقریرات یک فرصت دیگری صحبت بکنیم و بلند شدیم. 🔹پس از آن تا مدتی آن جلسه درس تعطیل شد.‏ ✍خاطرات دکتر صادق طباطبائی ج 1 ص 15 👈👈کانال فلسفه و عرفان👇 ‌ ‌ ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
🌀 آیت‌الله : 🔹نه با فرهنگ جهان آشنایید، نه زبان بلدید، چه فایده ای برای امام زمان(ع) دارید؟ 🔹باید بروید کانت، هایدگر و دکارت بخوانید تا با زاویه دید اروپای غربی و شرقی و آمریکا و ... آشنا باشید تا بتوانید ماموریت‌تان را به خوبی انجام بدهید. واِلا اگر مطالبی که مطالعه می‌کنید یا موارد تحقیقی‌تان فقط به کار «تبلیغِ از حرم تا جمکران» باشد، فایده‌ای نمی‌تواند داشته باشد و به درد نهضت (ع) نمی‌خورد. جزئیات بیشتر👇 khabarfoori.com/detail/1616807 👈👈کانال فلسفه و عرفان👇 https://eitaa.com/AGLOESHG
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀نقد دیدگاه آقای ملکیان در باب عقلانیت ودین 🎙دکتر فنایی اشکوری 💢کانال دکتر فنایی اشکوری 👇 @dreshkevari 💢کانال فلسفه و عرفان👇 ‌ ‌ ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
30.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀چرا مولانا؟ چرا اکنون؟ 🎥دکتر 📌قسمت اول 👈👈کانال فلسفه و عرفان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
27.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀چرا مولانا؟ چرا اکنون؟ 🎥دکتر 📌قسمت دوم 👈👈کانال فلسفه و عرفان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
4_6003330764647695716.pdf
340.8K
بین دکتر و دکتر ضیا شهابی بر سر امکان پذیری فلسفه اسلامی در یکی از روزهای پاییز، چالش پرحرارتی بین ضیاء شهابی و دینانی بر سر امکان پذیری فلسفه اسلامی، درگرفت. این چالش که در یک جمع دانشگاهی و در چارچوب گفت و شنودهای یک میزگرد به انجام رسید، به واقع مواجهه ای صریح درخصوص امکان پذیری فلسفه اسلامی بحساب می آید. 💢کانال فلسفه و عرفان 👇👇 @AGLOESHG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5859564662923724044.MP3
4.56M
حسبی ربّی جلّ الله ما فی قلبی غیر الله نور محمد صل الله 💢کانال فلسفه و عرفان👇 ‌ ‌ ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
رابطه فلسفه وعرفان فنایی یثربی.pdf
297.1K
🌀 میزگرد رابطه فلسفه و عرفان(۱) ☑️اساتید: 🔷حسین 🔷محمد 🔷سید یحیی 📎چکیده: بحث از چیستی عرفان، مقدار اعتبار و ارزش معرفت شناختی یافته های عرفانی، تفاوت تجربه و تعبیر، نسبت عرفان و عقل‌، زبان عرفانی و رابطه عرفان با دین و اخلاق از موضوعات مورد بحث این گفتگو است. 💢کانال فلسفه و عرفان👇 ‌ ‌ ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
👌خوشا به حال اجتماعی که سیستم اقتصادیش به شکلی باشد که راه درآمد منحصر باشد به فعالیت و آن فعالیت فرد هم مخصوص خودش باشد و بدا به حال اجتماعی که کار در آن اجتماع صرف نمی کند اما بازی و کارهای غیرتولیدی و کارهای انحرافی در آن صرف بکند. مرتضی مطهری - نظری به نظام اقتصادی اسلام - ص ۲۲ 💢کانال فلسفه و عرفان👇 ‌ ‌ ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☘️حدیث آشنا ☘️گفتگوی میرداماد و شیخ بهایی با دو تن از علمای ظاهر ___ ... : بارها گفته ام و باز هم میگویم که آقایان حوزه دینی طلبه محقق میخواهد ، نه چاکر مقلد ..‌. : خاصه اینکه بخواهیم به هر نوجویی متکی بر اصول دین حکم بدعت بزنیم و صاحب آن را به تکفیر ، آواره کوه و بیابان بکنیم ( تبعید ) ... میرداماد : خیال میکنید در هر عصر و زمانه ای خداوند تبارک و تعالی چند نفر چون او ( شیرازی ) را به امتی هدیه میکند ؟ خیال میکنید عزیز کرده خداوند تبارک رو میشه ذلیل کرد ؟!! ... 💢کانال فلسفه و عرفان👇 ‌ ‌ ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
🌀 مکرراً به آقای و آقای گفته ام نباید قم از مرکزیّت و مرجعیّت فلسفه بیفتد. انقلاب: ✅مرکز فلسفه هم باید حوزه ی علمیه باشد. یکی از بزرگترین خسارت هایی که ما کردیم، این بوده که مرکز فلسفه‌ی اسلامی از حوزه‌ی علمیه به مناطق مختلف منتقل شده است. بعضی از آقایانِ اساتید فلسفه، ماه رمضان پیش من بودند؛ می گفتند برخی از آقایانی که اصلاً اهلیّت ندارند، در مساجد فلسفه تدریس می کنند و ناقص و سطحی و به عمق نرسیده و جویده جویده مطالبی را دست افراد می دهند. اینها خسارت است؛ ما نباید بگذاریم این کار ادامه پیدا کند. 👈من خدمت آقای «جوادی» و آقای «مصباح» هم به تفاریق مکرّراً گفته‌ام باید کاری کنیم که قم از مرکزیّت و مرجعیّتِ فلسفه نیفتد و قطب  اصلىِ فلسفه‌ی اسلامی همچنان باقی بماند. بنابراین در این زمینه هرچه شما تلاش کنید، بجا و بحق خواهد بود. همه باید تلاش کنند؛ مدیریّت حوزه و اساتید فلسفه هم باید تلاش کنند. 👈طلّابِ فلسفه را باید تشویق کرد.👉 📍در دیدار با اساتید علوم عقلی حوزه علمیه قم ۲۹ دی ۸۲ 💢کانال فلسفه و عرفان👇 ‌ ‌ ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG