eitaa logo
فلسفه و عرفان
4.9هزار دنبال‌کننده
499 عکس
216 ویدیو
342 فایل
🌿 ﷽ ارائه درسگفتارها، کتب، تقریرات و مقالات فلسفه و عرفان درتلگرام👇 http://t.me/PHILO_MYS
مشاهده در ایتا
دانلود
رجال الحدیث_1.0.apk
6.92M
🔸نرم‌افزار «رجال الحدیث»👆 🔻کل محتوای کتاب «معجم رجال الحدیث» حضرت آیت الله خوئی (ره)، در اندروید و آیفون 🔻مشخصات رجالی بیش از پانزده هزار راوی حدیث 🔻قابلیت جستجوی نام راوی، اشتراک گذاری محتوا، و تغییر سایز متن 🔻قابلیت علامتگذاری راویان برای مراجعات بعدی (با علامت ستاره بالای صفحه راوی) ⚡تولید masaha.org ♦️ کانال فلسفه و عرفان👇 https://eitaa.com/AGLOESHG
4_5791765245491939453.pdf
378K
📜بداهت تصورات حسی نزد دانشمندان مسلمان (تاریخ انتشار: ۱۳۸۱) ♦️ کانال فلسفه و عرفان👇 https://eitaa.com/AGLOESHG
4_5929402733827197064.opus
832K
🎙توضیحات دکتر پرویز عباسی داکانی در خصوص شعر غالب دهلوی: 🔷حقا که لفظِ احمد و لطفی که تحتِ اوست گنجی است شایگان و طلسمی است استوار .... ♦️ کانال فلسفه و عرفان👇 https://eitaa.com/AGLOESHG
فلسفه و عرفان
من از جانب خداوند بر طلاب علوم دینی حجت می باشم؛ زیرا.... 💢کانال فلسفه و عرفان👇 https://eitaa.com/A
🌀محدث نوری در خاتمه مستدرک‌الوسائل به نقل از ملاصالح مازندرانی می‌نویسد: 🔷«من حجّت بر همه طلاب هستم. زیرا به لحاظ فقر، کسی از من فقیرتر نبود و اوقاتی بر من گذشت که جز نور مستراح نوری [برای مطالعه] نداشتم. اما به لحاظ حافظه و ذهن، کسی وضعش بدتر از من نبود! به صورتی که گاهی راه خانه ام را گم می کردم و نام فرزندانم را فراموش می کردم. سی سال از عمرم گذشته بود که به آموختن الفبا پرداختم! آن قدر کوشش کردم تا خدا آن چه را دارم به من تفضّل فرمود.» ! 📚خاتمه مستدرک‌الوسائل، ج۲، ص۱۹۷. ♦️ کانال فلسفه و عرفان👇 https://eitaa.com/AGLOESHG
نوروز سیدجوادشبیری.pdf
370.1K
🌀نقد و بررسی روایات نوروز ✍استاد سید جواد شبیری ♦️ کانال فلسفه و عرفان👇 https://eitaa.com/AGLOESHG
❄️ سستیِ بنیان های معرفت شناسی در فلسفه اسلامی؛ آری یا خیر 👥 گفتگوی میان و 🔅این گفتگو در گروهی واتساپی متشکل از بیش از دویست و پنجاه نفر از اساتید دروس عالی و خارج فقه، اصول و فلسفه حوزه علمیه قم صورت گرفته است. پس از اختلاف دیدگاهی که میان دکتر پودینه و دکتر محمد محمدرضایی در باب سستیِ بنیان های معرفت شناسیِ فلسفه اسلامی پیش می‌آید، دکتر پودینه از دکتر محمدرضایی دعوت به گفتگو می‌کند. سپس دکتر محمدرضایی با قبول دعوت دکتر پودینه، بحث «بداهت وجود عالم خارج» را به عنوان یکی از مبانی معرفت شناسی اسلامی انتخاب و به عنوان موضوع بحث پیشنهاد می‌دهد. دکتر پودینه با پذیرشِ موضوع پیشنهادی، تلاش می‌کند تا نشان دهد بنابر فلسفه اسلامی علم به عالم خارج نداریم و دکتر محمدرضایی نیز درصدد پاسخ به اِشکالات ایشان بر می‌آید. پس از چندین بار اشکال و پاسخ از جانب هر دو طرف، گفتگو در حالی پایان می‌گیرد که محمدعلی پودینه مدعی است محمد محمدرضایی نتوانست پاسخی درخور به اشکالات و استدلال‌های او بدهد و طرف دیگر بیان خود را در پاسخ به اشکالات او کافی می‌داند. در نهایت هر دو استاد، داوری و سنجشِ استدلالات خویش در دفاع از موضع‌شان را به خوانندگان این گفتگو وا می‌گذارند... 🌐 متن کامل این گفتگو👇👇👇 https://3danet.ir/pudineh-mohammadrezai/ ♦️ کانال فلسفه و عرفان👇 https://eitaa.com/AGLOESHG
📌اسفار امّ الكتاب مرحوم آخوند كتاب شريف اسفار كتابى انسان‌ساز، و به تعبير بزرگان ما - رضوان اللّه عليهم - تفسير انفسى قرآن كريم است. مرحوم صدر المتألهين اسرارى را از قرآن كريم جدا و دسته‌بندى كرده و آن‌را اسرار الآيات ناميده است. آنچه در كتاب اسرار الآيات به تفصيل آمده، در اين كتاب اسفار خوانده مى‌شود، و باز به تعبير استاد ديگرمان، اين كتاب، امّ الكتاب كتب مرحوم آخوند ملاّ صدراست. مراد از امّ الكتاب آن است كه وقتى درست هضم شود كتاب‌هاى ديگرش فهميده مى‌شود و به آنها مى‌رسند - خدا درجات ايشان را متعالى كند. استاد ديگرمان مى‌فرمود: بكوشيد كه همين علم اعلا را - كه در كتاب ما در اين چاپ سنگى جلد اوّل است؛ يعنى از ابتدا تا آخر اتحاد عاقل به معقول، كه به اول جواهر و اعراض اسفار مى‌رسد - را به‌درستى بفهميد و هضم كنيد كه مبانى حكمت متعاليه با فهميدن آن به‌دست مى‌آيد. پس از خطبه، مرحلۀ اول اسفار شروع مى‌شود: قسم اوّل اسفار پنج مسلك است و مسلك اوّل آن شش مرحله و قسم دوم در جواهر و اعراض است، پس از آن ده موقف و ده باب در الهيات و نفس و معاد است. با هضم اين مسائل در مسالك، يعنى علم الهى اعم و علم اعلا، مبانى مرحوم آخوند در حكمت متعاليه به دست مى‌آيد. با همين مبانى در جواهر و اعراض و كتاب نفس پيشرفت بهتر و قوى‌تر و سريع‌تر خواهد بود، با دست‌يابى به اين سرمايه، تحقيق و تنقيب ممكن و ميسّر مى‌گردد. پس اين كتاب امّ الكتاب كتب و صحف ديگر مرحوم آخوند است. 🖊آیت الله حسن زاده آملی 📕حسن زاده آملی، حسن، شرح فارسی الأسفار الأربعة (حسن‌زاده)، جلد: ۱، صفحه: ۳۶، بوستان کتاب قم (انتشارات دفتر تبليغات اسلامی حوزه علميه قم)، قم - ایران، 1387 ه.ش. ♦️ کانال فلسفه و عرفان👇 https://eitaa.com/AGLOESHG
🌀 فراخوان مقاله بیست و پنجمین همایش بزرگداشت حکیم ملاصدرا 🔷بیستمین همایش بزرگداشت در خردادماه ۱۴۰۰ با موضوع «فلسفه و تعامل جهان و انسان» برگزار خواهد شد. از اساتید و پژوهشگران محترم دعوت بعمل می آید با ارائه مقاله در این همایش مشارکت فرمایند. 🔹سرفصل‌ها و زیرموضوعات همایش در وبسایت بنیاد حکمت اسلامی صدرا به نشانی www.mullasadra.org در دسترس عموم قرار دارد. 🔹پی‌دی‌اف ۳ صفحه‌ای راجع به فراخوان مقالات همایش: 👇 http://mullasadra.org/new_site/persian/Site%20News/pic/Farakhan1400.pdf ♦️ کانال فلسفه و عرفان👇 https://eitaa.com/AGLOESHG
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
4_459512645419008063.pdf
615.3K
🌀استاد 🔶 📋«بررسی اصول و مبانی تأويل عرفانی (طولی و عرضی) از منظر روايات اهل البیت (علیهم السلام)» ♦️ کانال فلسفه و عرفان👇 https://eitaa.com/AGLOESHG
4_6014584120129094682.pdf
410.1K
🌀استاد 🔶 «تأويل عرفاني و اسرار شريعت» ♦️ کانال فلسفه و عرفان👇 https://eitaa.com/AGLOESHG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷روزی وی را گفتند: سرّ توحید را به مثالی روشن کن. 🔹گفت: دو آینه و سیبی. 🔸نورالدین عبدالرحمن 📚نفحات الانس ، صفحه ۴۷۵ ♦️ کانال فلسفه و عرفان👇 https://eitaa.com/AGLOESHG
✅عارف بالله حضرت آیت الله سید عبدالکریم کشمیری(ره) در شب نیمه شعبان به خواندن سه مرتبه سوره یاسین؛ یکی به نیت وسعت رزق، یکی به نیت طول عمر و یکی به نیت سلامتی تاکید داشتند و خودشان هم می خواندند. ♦️به نقل از استاد سید علی اکبر صداقت عرفان کشمیری ♦️ کانال فلسفه و عرفان👇 https://eitaa.com/AGLOESHG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بیانات حضرت آیت الله ممدوحی رحمت الله علیه: ➕داستان بسیار زیبای طلبه جوان و امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) "چرا گفتی من بی کس ام ؟ پس من کی هستم؟...." ---------------------- ♦️ کانال فلسفه و عرفان👇 https://eitaa.com/AGLOESHG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ای غایبِ ازین مَحْضَر ، از مات سَلامُ اللّهْ وِیْ از همه حاضرتَر ، از مات سَلامُ اللّه ای نورِ پَسَندیده ، وِیْ سُرمهٔ هر دیده اَحْسَنْت زِهی مَنْظَر ، از مات سَلامُ اللّه ای صورتِ روحانی ، وِیْ رَحْمَتِ رَبّانی بر مؤمن و بر کافر ، از مات سَلامُ اللّه چون ماهِ تمام آیی ، وانگاه زِ بامْ آیی ای ماهْ تو را چاکَر ، از مات سَلامُ اللّه ای غایبِ بَس حاضر ، بر حالِ همه ناظِر وِیْ بَحْرِ پُر از گوهر ، از مات سَلامُ اللّه ای شاهِدِ بی‌نُقصان ، وِیْ روحْ زِ تو رَقصان وی مستی تو در سر ، از مات سَلامُ اللّه ای جوششِ میْ از تو ، وِیْ شِکَّرِ نِی از تو وَزْ هر دو تویی خوش‌تَر ، از مات سَلامُ اللّه شَمسُ الْحَقِ تبریزی در لَخْلَخه آمیزی هم مُشکی و هم عَنْبَر ، از مات سَلامُ اللّه 🌸 میلاد با سعادت اعلیحضرت همایونی مولانا صاحب العصر والزمان (عج) مبارک باد🌸 ♦️ کانال فلسفه و عرفان👇 https://eitaa.com/AGLOESHG
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
🔷عارف عظیم الشأن شیخ أکبر محیی الدین ابن عربی در باب 366 کتاب مستطاب « فتوحات مکیه » در مقام معرفی امام زمان می فرمایند : 🔹« أنّ لله خلیفه یخرج من عترة رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم من ولد فاطمه یواطی اسمه اسم رسول الله جدّه الحسین بن علی بن أبی طالب یبایع بین الرکن و المقام یشبه رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم فی الخلق بفتح الخاء و ینزل عنه فی الخلق بضم در ادامه می فرماید : أسعد الناس به أهل الکوفه » . 🔹« همانا برای خداوند خلیفه و جانشینی است که خروج می کند . او از عترت رسول الله و از پسران فاطمه می باشد که نامش با نام رسول الله مطابقت دارد جدّ او حسین بن علی بن أبی طالب است . مردم با او در بین رکن و مقام بیعت می کنند در خلقت و خلق ظاهر با رسول الله شباهت دارد و در خُلقش از او پایین تر است » . 🔹این عبارات در همه ی نسخه های کتاب فتوحات مکیه حتی چاپ های کنونی وجود دارد . 🔸ذکر چند نکته : فرمایشات حضرت شیخ در اینجا از جهات مختلفی با عقیده ی اهل سنّت در مورد قائم تفاوت دارد و مطابق با نظر شیعه می باشد : 1⃣ شیعیان حضرت را از فرزندان حضرت صدیقه از نسل امام حسین علیه السلام می دانند . که شیخ نیز همین فرمایش را دارند . 2⃣فرمود سعادت مند ترین مردم در زمان ظهور حرت اهل کوفه هستند . شیخ بهایی در کتاب اربعین خود این عبارت را از شیخ اکبر نقل می کند و به فقراتی از آن در مورد شیعه بودن حضرت شیخ استدلال می کند من جمله به این قسمت که شیخ فرموده سعادت مند ترین مردم در زمان ظهور او مردم اهل کوفه هستند . چرا که این اعتقاد از مختصات شیعیان است که می گویند : آفتاب امامت آن حضرت از مکه طلوع و از آنجا به کوفه رفته و کوفه را مقر حکومت خود قرار می دهند . ♦️کانال فلسفه و عرفان👇 https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
@AGLOESHGمکاشفه.mp3
1.25M
🌀داستان تشرّف مرحوم آیه الحق شیخ محمد تقی آملی به محضر باهرالنور امام مهدی صلوات الله علیه 🔹و پرسشهای علمی(در موضوعاتی مانند اصول عملیه،مناجات خمسه عشر و...) از محضرشان و پاسخ های آن حضرت 🎙به بیان استاد شب زنده دار سلمه الله ♦️ کانال فلسفه و عرفان👇 https://eitaa.com/AGLOESHG
📚اولین چاپ «فتوحات مکیه» در چهار جلد 🔷چاپ سربی مطبعۀ بولاق مصر، 1269ق 🔹اسکن رنگی آن در لینک زیر بارگذاری شد:👇 https://t.me/PHILO_MYS/569
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
مختصری از زندگی نامه فقیه اهل بیت علیهم السلام حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
نقد ترجمه اسفار.pdf
298.7K
《ترجمه اسفار اربعه در بوته نقد》 ✍ عباس فتحي 🔷اسفاراربعه نام کتابي است که صدرالمتألهين نگاشته است؛ کسي که او را» رئـيس حکمـا و فلسـفةالهي «لقب داده اند .اين کتاب از چنان عظمتي برخوردار است کـه بسـياري از حکمـا و علمـاي بـزرگ از درک آن ابراز عجز کرده اند .بالتبع ترجمة آن کار ساده اي نيست. 🔹اين کار بـه سـه امـر وابسـته اسـت 1_آشنايي کامل با زبان علمي عربي؛ 2_ آشنايي کامل با فلسفة اسلامي و تاريخ فلسفة اسـلامي بخصـوص آشنايي کامل با فلسفة صدرائي و توانايي کشف رموز و اصطلحات آن 3_ذوق عرفاني و آمادگي روحـي خاص در غير اين صور،ت نبايد وارد اين ميدان شد. 🔹اين مقاله به نقد و بررسي کتاب، اثر محمد خواجوي ميپردازد .ايـن اثـر نـه تنهـانتوانسته است معاني عالي و زيباياسفاررا منتقل کند بلکه به عکس جملات مغلوط و درهم خواننده را از اصل کتاب دور ميکند. ♦️ کانال فلسفه و عرفان👇 https://eitaa.com/AGLOESHG 👈۹جلد ترجمه اسفار را در اینجا مطالعه فرمایید👇 https://t.me/PHILO_MYS/593
ترجمه کامل ۱۱۰جلد بحارالانوار در 👇 https://t.me/PHILO_MYS/608
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
📌 عرفای اهل سنّت از نگاه علامۀ طباطبائی 🔹سؤال: آیا سنّی‌ها که ولایت ندارند می‌توانند عارف شوند و به معرفت خدا برسند؟ حضرت علاّمه (رض) فرمودند: 🔺 عرفای شیعه می‌گویند ملاک در شیعه بودن این است که حقائق را انسان آنجوری که هست درک کند. 🔺 و این‌ها، این سنّی‌ها [یعنی سنّی‌های عارف] درک کردند. 🔺 نوعاً مذاق عرفاء این است، می‌گویند حقائقی که برای شیعه لازم است درک مقامات عالیۀ ولایت است، و این‌ها [=عرفای سنّی] درک کردند این حقائق را، در عین حال که سنّی هستند در حقیقت شیعه هستند. 🔺 اگر ما از راه ِـ به حساب ـ فلسفی، وارد بشویم؛ باید گفت این‌ها ـ چی بگویم به شما ـ ، در مقدّمات اشتباهاتی کرده و طبق آن اشتباهات ـ به حساب ـ اجمالاً باید گفت مستضعف‌اند، که در عین حال که از کُمَّلین‌ [=عرفایِ کامل] اند، مطالبی برایشان پوشیده مانده. تقریباً آن است. 🔹سؤال: باید احترامشان کرد ؟ حضرت علاّمه (رض) فرمودند: 🔺 چون طالب حقّ‌اند، احترامشان لازم است مثلاً. 📗 منبع: اقیانوس علم و معرفت، محمدکریم پارسا، ص۲۴۸-۲۴۷. ♦️ کانال فلسفه و عرفان👇 https://eitaa.com/AGLOESHG
📚ترجمه ی مصباح الانس حمزه فناری یا 🔹پیوند استدلال وشهود در کشف اسرار وجود ... ✍صدر الدین قونوی وحمزه فناری ✍مقدمه وترجمه: محمد خواجوی... ♦️ کانال فلسفه و عرفان👇 t.me/PHILO_MYS https://eitaa.com/AGLOESHG