تصویر محمد، جوان تونسی که عکاس معروف Lehnert اهل جمهوری چک بين سالهاي 1904 و 1906 درتونس گرفته و در آلبومی منتشر کرد اما اوايل دهه 20 در ایران دستکاری و به عنوان نقاشی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد!
@AGLOESHG
برتري دانش جويي بر عبادت در سخنان درربار حضرت نبیّ اکرم صلّی الله علیه وآله وسلّم.
@AGLOESHG
توصيه به فرار از جاهل و مجادله نکردن با او در سخنان درربار حضرت نبیّ اکرم صلّی الله علیه وآله وسلّم.
@AGLOESHG
4_6003330764647695716.pdf
340.8K
#مناظره بین دکتر #دینانی و دکتر ضیا شهابی بر سر امکان پذیری فلسفه اسلامی
در یکی از روزهای پاییز، چالش پرحرارتی بین ضیاء شهابی و دینانی بر سر امکان پذیری فلسفه اسلامی، درگرفت. این چالش که در یک جمع دانشگاهی و در چارچوب گفت و شنودهای یک میزگرد به انجام رسید، به واقع مواجهه ای صریح درخصوص امکان پذیری فلسفه اسلامی بحساب می آید.
💢کانال فلسفه و عرفان 👇👇
@AGLOESHG
🔹یاران و اصحاب خویش را وصیت می کنم... سخنی از ذوق [و مکاشفه] هیچکس نپذیرند ، مگر کسی از آنان که امام محمد مهدی علیه السلام را درک [مشاهده] کرده باشد ، سلام مرا به او برسانید و از او - آنچه از معارف را که بیان می کند - فرا گیرید.
✍شیخ صدرالدین #قونوی
افضل تلامیذ ابن عربی
دو صدرالدین استاد خواجوی صفحه ۳۴ به نقل از وصیة الشيخ صدرالدین عندالوفاة ، نسخه کتابخانه شهید علی پاشا، شماره ۲۸۱۰
@AGLOESHG
51.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برنامه #شوکران
۱. دکتر غلامرضا اعوانی✔️
۲. دکتر مهدی محقق
۳. دکتر عبدالله انوار
۴. دکتر مهدی گلشنی
۵. دکتر کریم مجتهدی
۶. دکتر احمد مهدوی دامغانی
۷. پروفسور کریستین بونو
دکتر غلامرضا اَعوانی، فیلسوف ایرانی، استاد سابق گروه فلسفهٔ دانشگاه شهید بهشتی، چهرهٔ ماندگار سال ۱۳۸۲، عضو پیوستهٔ فرهنگستان علوم، رئیس انجمن حکمت و فلسفهٔ ایران و رئیس سابق مؤسسهٔ پژوهشی حکمت و فلسفهٔ ایران.
کانال فلسفه و عرفان «عقل و عشق»
@AGLOESHG
🔸آیة الله سعادت پرور: فقیه بزرگوار عارف عصر صاحب نفس زکیه و عالم به علوم خفیه آیةالله بهجت میفرمود: درب تعلیم و تعلّم این مطالب (عرفاني) بسته شده. گاهی نیز میفرمود: این مطالب طالب زیاد دارد ولی دکان میکنند.
🔹حجة الاسلام علی بهجت: پدرم میفرمود: در مدتی که در قم بودم فردی نیافتم که اسرار را به او بگویم و اسرار را با خود بردم.
@AGLOESHG
✅ امام موسی صدر و #موسیقی
1️⃣ یکی از آراء فقهی خلاف مشهور امام موسی صدر، عدم حرمتِ مطلقِ موسیقی بود.
شاید این نظر امروز هم، لااقل در حوزههای علمیه، خلافِ مشهور باشد.
امام صدر قبول نداشت که همهی انواع موسیقی، به طور مطلق حرام است!
صحیح نمیدانست که به سادگی نوشته شود: «بسمه تعالی؛ هر آینه موسیقی حرام است»!
بالعکس، بعضی انواع موسیقی را، منظورم نوع فاخر موسیقی است، حلال میدانست؛ نه تنها حلال، بلکه به تعبیر علامه علی حجتی کرمانی «از جلوههای زیبایی روح انسان» میدانست.
این نوع موسیقی را خود گوش میکرد و از استماع آن نیز لذت میبرد. با برخی بزرگانِ این نوع موسیقی، رابطه و حتی رفاقت داشت. فراتر از این، جوانان را به آموزش این نوع موسیقی تشویق مینمود. باز هم فراتر...
در همین حال موسیقی مبتذل و ارکسترهای غیراخلاقی را نیز درست نمیدانست.
در مورد این چند مدعا، حرفها و مستنداتی دارم که در ادامه ارائه میکنم.
🔻 ادامهی یادداشت در فایل پیدیاف زیر ...
@AGLOESHG
فلسفه و عرفان
برنامه #شوکران ۱. دکتر غلامرضا اعوانی✔️ ۲. دکتر مهدی محقق ۳. دکتر عبدالله انوار ۴. دکتر مهدی گلشنی
در دقیقه ۳۷ برنامه شوکران با حضور دکتر اعوانی به این مطلب اشاره شد که مقام معظم رهبری «حفظه الله» به استاد اعوانی فرمودند که از دکتر سید حسین #نصر بخواهید، مطلبی در مورد امام خمینی «قدس سره» بنویسند.
علی الظاهر این مطلب تحت عنوان «امام خمینی و عرفان نظری» نوشته شده است که در پست بعدی به آن اشاره میشود.
@AGLOESHG
48.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برنامه #شوکران
۱. دکتر غلامرضا اعوانی
۲. دکتر مهدی محقق✔️
۳. دکتر عبدالله انوار
۴. دکتر مهدی گلشنی
۵. دکتر کریم مجتهدی
۶. دکتر احمد مهدوی دامغانی
۷. پروفسور کریستین بونو
دكتر مهدى محقق، ادیب و مجتهد معاصر، رئیس دپارتمان مطالعات اسلامى دانشگاه مک گیل كانادا، رئیس هیات مدیره انجمن آثار و مفاخر فرهنگى، استاد ممتاز ادبیات و فلسفه دانشگاه تهران، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسى در ایران و مصر، بنیان گذار دایره المعارف تشیع و عضو سابق هیئت امنای بنیاد دایره المعارف بزرگ اسلامى، داراى نشان درجهٔ یک ادب فارسی.
کانال فلسفه و عرفان «عقل و عشق»
@AGLOESHG
💠جای فلسفه در مسجد است
اگر چنانچه فلسفه حساب خودش را از حوزه جدا نکند - یعنی همان دعوای قدیمی و سنتىِ علوم عقلی و علوم نقلی تشخص پیدا نکند - بهتر است. مثلاً امام (رضوان الله تعالی علیه) صبح و عصر به مسجد سلماسی میآمد و درس میگفت - صبح فقه میگفت، عصر هم اصول میگفت - مرحوم آقای طباطبائی هم پیش از ظهر در همان مسجد فلسفه میگفت؛ فقط تفاوتش این بود که امام آنجا مینشست، آقای طباطبائی اینجا مینشست؛ جایشان فرق داشت. هر دو، روی زمین مینشستند - هم امام روی زمین مینشست، هم آقای طباطبائی - و درس میگفتند؛ آن هم در «مسجد». واقعاً چه اشکالی دارد که ما درس فلسفه را در مسجد آقای بروجردی بگوئیم؟ بزرگان فلسفهی ما - آقای جوادی، آقای مصباح، آقایان دیگر - آنجا فلسفه بگویند؟ فلسفه را باید به عنوان یک علم دینىِ محض به حساب آورد. خب، جایش کجاست؟ جایش در مسجد است.
گذشتگان ما هم همین جور بودند. خب، شما ملاحظه کنید مرحوم فخرالمحققین اجازهی روایتی میگیرد از سید حیدر آملی، و به او اجازهی روایتی میدهد، با چه تجلیلی. سید حیدر یکی از آن قلندرهای درجهی یک عرفان است، لیکن فخرالمحققین آنجور از او تجلیل میکند. مرحوم علامهی حلی (رضوان الله علیه) شرح «حکمتالعین» دارد. خود ایشان هم شاگرد کاتبی است، شرح «حکمتالعین» هم دارد. به نظر من باید برگردیم به همین مبنا و همین معنا. این که ما بگوئیم فقه، مجرد از فلسفه، یک قداستی دارد؛ فلسفه هم دامن خودش را منزه نگه میدارد که داخل وادی فقه و اصول و حدیث و اینها نیفتد، درست نیست؛ اینها همهاش یکی است، یک هدف دارد. یا مثلاً کلام. همین طور که آقایان فرمودند، کلام مسئلهی مهمی است. امروز شبهات کلامی، حرفهای کلامی، مباحث جدید کلامی، که هرگز فکرش نمیشد، آمده وارد ذهنیات جامعهی ما شده. خب، باید روی اینها بحث شود؛ و جایش مسجد است.
🔹بیانات در دیدار اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
@AGLOESHG
🔸دکتر ابراهیمی دینانی:
🔹آقای آشتیانی جمع متناقضات بود. خیلی تنها بود. تنها زندگی کرد و تنها از دنیا رفت. ازدواج هم نکرد. با این حال اجتماعیترین مرد هم بود.
🔸آن وقت که ما در قم طلبه بودیم و ایشان هم در قم بود، یعنی در زمان ریاست حضرت آیت الله بروجردی اعلی الله مقامه، کمتر کسی می توانست خدمت آقای بروجردی برود. ما طلبه ها هم که اصلا راه به آنجا نداشتیم. تنها طلبه ای که هر وقت می خواست پیش آقای بروجردی می رفت آقای آشتیانی بود. او با آقای بروجردی رفیق بود. حالا آقای بروجردی یک مرجع اعلا و پیرمرد، و آقای آشتیانی یک طلبه جوان! او در عین حال که با آیت الله بروجردی رفیق بود، با بالخیر، آفتابه دار مدرسه فیضیه هم رفیق بود!
🔹ایشان فقه می دانست، اصول را خوب می دانست، ادبیات را خوب می شناخت و یکی از خوش خط ترین آدم های روزگار ما بود، ولی با این همه عاشق فلسفه بود.
🔸مرحوم آشتیانی قلندر بود. امروزه شما قلندری را در دراویش و خانقاه ها می بینید که البته هیچ کدامشان هم قلندر نیستند و فقط اظهار قلندری می کنند. مرحوم آشتیانی مردی بود که اسارت فکری نداشت. قلندر بود. آزاد بود. خودش می اندیشید.
@AGLOESHG
🔸حکیم محقق استاد سید جلال الدین آشتیانی راجع به حوزه علمیه مشهد و برخورد با فلسفه و معقول در این حوزه، دلگیر و دلتنگ بودند و می گفتند: برخی مرا خیلی اذیت کرده و می کنند به نحوی که مجبور شده ام هر از چند گاهی، درس و بحث را از مسجدی به مسجد دیگر منتقل کنم.
🔹چون دیدم اینها دست از سرم برنمی دارند قلم را برداشته و در «کیهان اندیشه» به جانشان افتادم.
🔸چند تا مطلب که نوشتم آمدند گفتند: آتش بس! گفتم باشد، دیگر نه شما و نه ما. حالا دیگر ساکت شده اند و ما را به حال خودمان گذاشته اند.
در محضر بزرگان، محسن غرویان ص 26.
@AGLOESHG
روزی در سال ۱۹۶۶ در همایشی دربارهٔ تشیع که در دانشگاه استراسبورگ برگزار شده بود فرصتی دست داد که هانری کربن و من در نیایشگاه سن اُدیل (St. Odile) در نزدیکی استراسبورگ بر بالای تپه ای مشرف به جنگل سیاه (Black forest) آلمان کنار هم باشیم. کربن دستش را بر شانهٔ من گذاشت و گفت: دوست عزیزم! می دانی جوان که بودم درست از همین جاده به سوی آلمان سرازیر شدم تا بروم و هایدگر را ببینم اما از زمانی که فلسفهٔ ایرانی ملاصدرا ، سهروردی و مانند اینهارا شناختم ، دیگر فلسفهٔ هایدگر از چشمم افتاد چرا که در هایدگر وجود با مرگ پایان می پذیرد اما ملاصدرا کسی است که در می یابد وجود راستین و ناب آنجاست که هستی آدمی پایان می پذیرد.
در جستجوی امر قدسی (گفتگوی رامین جهانبگلو با سید حسین نصر) صفحه ۹۰
کانال فلسفه و عرفان «عقل و عشق»
@AGLOESHG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با او باش پادشاهی کن
@AGLOESHG
#بشر_حافی
🔹 ﻧﻘﻞ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺸﺮ ﺑﺮ ﮔﻮﺭﺳﺘﺎﻥ ﮔﺬﺭ ﮐﺮﺩ.
ﮔﻔﺖ: ﻫﻤﻪ ﺍﻫﻞ ﮔﻮﺭﺳﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﯾﺪﻡ، ﺑﺮ ﺳﺮ ﮐﻮﻩ ﺁﻣﺪ ﻭ ﺷﻐﺒﯽ ﺩﺭ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺍﻓﺘﺎﺩﻩ ﻭ ﺑﺎ ﯾﮑﺪﮔﺮ ﻣﻨﺎﺯﻋﻪ ﻣﯽﮐﺮﺩﻧﺪ، ﭼﻨﺎﻧﮑﻪ ﮐﺴﯽ ﻗﺴﻤﺖ ﮐﻨﺪ ﭼﯿﺰﯼ.
ﮔﻔﺘﻢ: ﺑﺎﺭ ﺧﺪﺍﯾﺎ! ﻣﺮﺍ ﺷﻨﺎﺳﺎ ﮔﺮﺩﺍﻥ ﺗﺎ ﺍﯾﻦ ﭼﻪ ﺣﺎﻝ ﺍﺳﺖ؟
ﻣﺮﺍ ﮔﻔﺘﻨﺪ ﺁﻧﺠﺎ ﺑﺮﻭ ﻭ ﺑﭙﺮﺱ.
ﺭﻓﺘﻢ ﻭ ﭘﺮﺳﯿﺪﻡ.
ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﯾﮏ ﻫﻔﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺮﺩﯼ ﺍﺯ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﺩﯾﻦ ﺑﺮ ﻣﺎ ﮔﺬﺭ ﮐﺮﺩ ﻭ ﺑﻪ ﺳﻪ ﺑﺎﺭ ﻗﻞ ﻫﻮ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﺣﺪ ﺑﺮﺧﻮﺍﻧﺪ، ﻭ ﺛﻮﺍﺏ ﺑﻪ ﻣﺎ ﺩﺍﺩ.
ﯾﮏ ﻫﻔﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﺗﺎ ﻣﺎ ﺛﻮﺍﺏ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻗﺴﻤﺖ ﻣﯽﮐﻨﯿﻢ. ﻫﻨﻮﺯ ﻓﺎﺭﻍ ﻧﮕﺸﺘﻪ ﺍﯾﻢ.
#تذکره_الاولیاء
@AGLOESHG
وبلاگ گروه علمی حکمت ادبی «حلقه سفر»
گروه های علمی مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی حوزه علمیه قم
آدرس اینترنتی:
http://hekmatadab.blogfa.com/
آدرس سروش گروه:
https://what.sapp.ir/safarhekmat