هدایت شده از فلسفه و عرفان
4_6016976253704210230.ogg
1.09M
علامه حسن زاده آملی:
...فاطمه زهرا اصلا مسلمان نه!
دختر پیغمبر نه!
و تو باش خلیفه مسلمانان!
حق داری در کوچه جلوی زن جوان رو بگیری؟؟
https://eitaa.com/AGLOESHG
5.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥بیانات آیت الله جوادی آملی:
"بسیاری از بزرگان قبل از اینكه مطالعه كنند فكر می كردند! بعضی از اساتید ما كه نگاه می كردیم چند جلد كتاب بیشتر نداشتند؛ كتابخانه امام رضوان الله علیه اینطور بود، كتابخانه مرحوم علامه طباطبایی اینطور بود، اینها چند جلد كتاب بیشتر نداشتند. اینها بیش از آن مقداری که به كتاب مراجعه كنند و مطالعه كنند، فكر می كردند كه چه می خواهیم بگوییم..."
https://eitaa.com/AGLOESHG
💢📚📚
✅ بن کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران
لطفا قبل از ثبت نام به نکات زیر توجه کنید:
1- نمایشگاه کتاب به صورت مجازی برگزار می شود و خرید کتاب به صورت غیرحضوری و از طریق سامانه فروش صورت می گیرد.
2- یارانۀ خرید کتاب (به صورت «اعتبار خرید»به کد ملی متقاضیان اختصاص می یابد، لذا برای ثبت نام نیاز به واریز وجه نیست.
3- سقف یارانه اعتباری خرید کتاب برای دانشجویان و طلاب 250 هزار تومان است که از این مقدار 60 درصد، آورده دانشجویان وطلاب و 40درصد،سهم حامی است.
4-سقف یارانه اعتباری برای اعضای هیئت علمی 500 هزار تومان است که 50 درصد، آورده عضو هیئت علمی و 50درصد، سهم حامی است.
5- اعتبار یارانه سهم خریدار در هنگام خرید در سامانه محاسبه و از صورتحساب خرید کسر می گردد.
6- با توجه به محدودیت بودجۀ اختصاص یافته برای هر استان، اولویت ثبت نام با متقاضیانی است که زودتر اقدام نموده اند.
7- لطفاً فرایند ثبت نام را تا دریافت این پیامک: «یارانه خرید کتاب روی کد ملی شما شارژ شد» از طریق شماره 30004141 ادامه دهید تا عملیات ثبت نام و دریافت اعتبار در وضعیت "نهایی شده" قرار گیرد.
8-هر کد ملی تنها یکبار مجاز به دریافت یارانۀ خرید کتاب (بن کتاب) می باشد.
9-هنگام ثبت نام، شماره تلفن همراه باید فعال، در دسترس و «در اختیار» شخص ثبت نام کننده (کد ملی خریدار) باشد.
10- شماره تلفن همراه ثبت نام کننده الزاما بایستی متعلق به کد ملی درج شده باشد.
سامانه ثبت نام
https://bon.tibf.ir/
---------------
https://eitaa.com/AGLOESHG
🌈در #منطـق به مبحث «قضیّه شرطیّه» رسیدیم. استاد فرمودند:
خواجه طوسی که از داناترین منطقدانان است، در دو بیت شعر، مثالی را که در منطق برای قضیّه شرطیّه ذکر کردهاند، به طنـز یاد کرده است. مثال این است: «اگر آفتاب طالع باشد، شب نخواهد بود.» و خواجه میگوید:
مـا للمثـال الـذی مـازال مشتهـرا
للمنطقییّن فی الشّرطیّ تسدید؟!
اما رأوا وجـهَ مـن اهـوی و طُرّتَه
الشّمسُ طالعة و اللّیلُ موجود
🔰ترجمه: «این چه مثالی است که منطقیان همواره برای قضیّه شرطیّه میآورند؟
مگر آنان چهره و گیسوان معشوق مرا ندیدهاند تا ببینند که هم شب است و هم خورشید طالع!
🔰خاطرات استاد ثبوت از :
مرحوم حکیم مهدی الهی قُمشهای
https://eitaa.com/AGLOESHG
عده ای از حکما گفته اند: سلامتی بدن در اندکی خوراک، و سلامتی روح در اندکی گناه و سلامتی دین در درود فرستادن بر بهترین آفریده خداوند است. مکاشفة القلوب ص ۹ - امام محمد غزالی رحمة الله علیه
https://eitaa.com/AGLOESHG
هدایت شده از فلسفه و عرفان
دختر فکر بکر من، غنچه لب چو وا کند/ از نمکین کلام خود حق نمک ادا کند
طوطی طبع شوخ من گر که شکر شکن شود/کام زمانه را پر از شکر جانفزا کند
بلبل نطق من ز یک نغمه عاشقانه ای
/گلشن دهر را پر از زمزمه و نوا کند
خامه مشکسای من گر بنگارد این رقم
/صفحه روزگار را مملکت ختا کند
مطرب اگر بدین نمط ساز طرب کند گهی/ دائره وجود را جنّت دلگشا کند
شمع فلک بسوزد از آتش غیرت و حسد/شاهد معنی من ار جلوه دلربا کند
وهم به اوجِ قدسِ ناموس اله کی رسد؟/ فهمِ که نعتِ بانوی خلوت کبریا کند؟
ناطقه مرا مگر روح قدس کند مدد/ تا که ثنای حضرت سیده نسا کند
فیض نخست و خاتمه نور جمال فاطمه/چشم دل از نظاره در مبدأ و منتهی کند
صورت شاهد ازل معنی حسن لم یزل/وهم چگونه وصف آیینه حق نما کند
مطلع نور ایزدی مبدأ فیض سرمدی/جلوه او حکایت از خاتم انبیا کند
بسمله صحیفه فضل و کمال معرفت/بلکه گهی تجلّی از نقطه تحت «با» کند
دائره شهود را نقطه مُلتَقی بود
/بلکه سزد که دعوی لو کشِفَ الغطا کند
حامل سرّ مستمر حافظ غیب مستتر/دانش او احاطه بر دانش ماسوی کند
عین معارف و حکم بحر مکارم و کرم
/گاه سخا محیط را قطره بی بها کند
لیله قدر اولیا، نور نهار اصفیا/صبح جمال او طلوع از افق عُلا کند
بَضعه سید بشر امّ ائمه غُرَر / کیست جز او که همسری باشد لافتی کند؟
وحی نبوّتش نسب، جود و فتوّتش حسب/ قصّه ای از مروّتش سوره «هل اتی» کند
دامن کبریای او دسترس خیال نی/ پایه قدر او بسی پایه به زیر پا کند
لوح قدر به دست او کلک قضا به شست او/ تا که مشیت الهیه چه اقتضا کند
در جبروت، حکمران، در ملکوت، قهرمان/در نشئات کن فکان حکم به ما تشا کند
عصمت او حجاب او عفت او نقاب او،/سرّ قدم حدیث از آن ستر و از آن حیا کند
نفخه قدس بوی او جذبه انس خوی او/ منطق او خبر ز «لا ینطق عن هوی» کند
قبله خلق، روی او، کعبه عشق کوی او/چشم امید سوی او تا به که اعتنا کند
بهر کنیزیش بود زهره کمینه مشتری/چشمه خور شود اگر چشم سوی سُها کند
مفتقرا متاب رو از در او بهیچ سو/زانکه مس وجود را فضّه او طلا کند
شاعر:آیت الله محمد حسین غروی اصفهانی
🌺روزتان مبارک🌺
https://eitaa.com/AGLOESHG
🌀عباسه طوسی گفت:
حقیقت آنست كه آنجا که این قوم هستند، همه نیستِ توحیدند.
در توحید وجود من و تو كِی مانَد، تا به مرد و زن چه رسد؟!
📚تذكرةالاولیاء ص۶۴و ۶۵ با مقدمه علامه قزوینی
https://eitaa.com/AGLOESHG
هدایت شده از فلسفه و عرفان
🌀راهکار تضمینیِ مرحوم علامه قاضی قدسسره برای طلوع عشق پروردگار
🔷علامه طهرانی:
🔹مرحوم قاضی بارها میفرمود کسی که تائیه کبرای ابنفارض را از حفظ کند، عاشق پروردگار خواهد شد و این مسئله دست از سر او برنمیدارد تا او را به منزل برساند.(مطلعانوار، ج۲، ص۱۱۷، تعلیقه۱)
پینوشت:
در کتاب نورمجرد (ج۱، ص۴۵۲)، فقط این قسمت نقل شده است که: مرحوم قاضی قدسسره میفرمودهاند هر کسی تائیه ابنفارض را حفظ کند، عشق خداوند در دل او طلوع مینماید.
و در کتاب عطش (توسط آیتاللهنجابت) نیز اینگونه نقل شده است که: هرکس تائیه ابنفارض را حفظ کند، حظی و نصیبی از عشق میبرد.
https://eitaa.com/AGLOESHG
🌀جایگاه اشعار ابنفارض مخصوصا قصیده تائیه نزد علامه طباطبایی و علامه طهرانی
■ علامه طهرانی:
▪ ابن فارض ديوانى در معارف اسلام و سير و سلوك و مقامات روحانى و كمالات انسانى دارد كه در بين قصائد عربى بىنظير است. (امام شناسی، ج۱۱، ص۹۰)
▪ بسيارى از عارفان بالله پرده اختفاء را از اين اسرار برگشودهاند ... و بسيارى از شعراى عرب و عرفاى آنها در قرون وسطى اين راه سخت و كمرشكن را پيمودهاند؛ آنان كه لوا و رايت ايشان را ابن فارض در اكثر از اشعار خودش بخصوص در تائيّه صغرى و تائيّه كبرايش به دوش كشيده است. (الله شناسی، ج۳، ص۲۰۸)
▪ ابن فارض كه در اشعار عربى در عرفان، همانند حافظ شيرازى در ميان پارسی زبانان است، در نظم السّلوك كه عبارت از تائيّه كبراى اوست، مقام انسان كامل را عجيب توصيف كرده است. اين قصيده مجموعا هفتصد و شصت و يك بيت است، كه تمام مراحل سلوك را با نظم بديعى و سبك لطيفى آورده است. (امام شناسی، ج۵، ص۱۰۰)
▪ تائيّۀ كُبراي ابن فارض كه حقّاً يك دورۀ كامل و تمام از تمام منازل سير و سلوك و بيان اعلي درجۀ از توحيد و عرفان است صدها بار از آنچه در انجيل آمده است دقيقتر و عميقتر و صافتر و ظريفتر در نشان دادن لطائف عرفان بوده است. (نورملکوتقرآن، ج۳، ص۴۱)
▪ برای تحصیل عشق خدا و تقویت آن در دل، ممارست با اشعار ابن فارض و بخصوص تائیة کبرای او و دیگر عرفای اهل عشق نافع است. (پرتویی از نورمجرد، ص۱۱۱)
▪ علاّمۀ استاد (علامه طباطبایی) در أشعار عرب به شعرهاي ابن فارض بخصوص به «نظمُ السُّلوك» آن كه معروف به تائيّۀ كبري است علاقهمند بودند. (مهرتابان:ص۸۸-۸۹)
https://eitaa.com/AGLOESHG
🌀دیدگاه جناب صدر الدین قونوی نسبت به قصیدهی تائیه
■شیخ شمس الدین ایكی (شاگرد قونوی):
▪در پایان جلسات درس استاد، یك بیت از قصیدة «نظم السلوك» (قصیده تائیه) مطرح و شیخ بر زبان عجمی، معانی و سخنان عجیبی میگفتند و بسیار میفرمود: "صوفی میباید كه این قصیده را یاد گیرد". و آنچه شیخ سعید فرغانی در مشارق الدراری [كه شرح فارسی قصیدۀ تائیه است] و منتهی المدارك [كه شرح عربی این قصیده است] آوردهاند از بركت انفاس صدرالدین قونوی است. (نفحات الانس، ص۵۴۱)
https://eitaa.com/AGLOESHG