43.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برنامه #شوکران
۱. دکتر غلامرضا اعوانی
۲. دکتر مهدی محقق
۳. دکتر سید عبدالله انوار ✔️
۴. دکتر مهدی گلشنی
۵. دکتر کریم مجتهدی
۶. دکتر احمد مهدوی دامغانی
۷. پروفسور کریستین بونو
دكتر سید عبدالله انوار، حکیم، نسخهشناسی، پژوهشگر تاریخ، ریاضی دان و متخصص متون کهن ریاضی.
معرفی برخی از آثار:
شرح و ترجمه کتاب شفای بوعلیسینا (۲۲ جلد).
شرح و ترجمه شرح اشارات خواجه نصير.
شرح و تفسير «حكمة الإشراق» قطبالدين شيرازى.
ترجمه مدخل متافيزيك هایدگر.
شرح «التحصيل» بهمنيار.
تعليقه مفصل بر دانشنامه علايى ابن سينا.
ترجمه مقاصد الفلاسفة امام محمد غزالى.
ترجمه تهافت الفلاسفة امام محمد غزالى.
ترجمه شرح تلويحات شيخ اشراق.
ترجمه و شرح منطق الملخص امامفخر رازى.
شرح و تعليقه درة التاج علامه قطبالدين شيرازى.
شرح و تعليقه بر مصنفات بابا افضل كاشى نوشآبادى.
شرح موسيقى الكبير فارابى.
شرح فرائد الأصول شيخ مرتضى انصارى.
شرح متافيزيك ارسطو.
شرح و تفسير قضاياى منطقى و بررسى آراى خواجه نصير طوسى.
بررسى آراى مربوط به قياسهاى منطقى و جهت در قياسات.
ترجمه جستارهاى فلسفى وينگنشتاين.
ترجمه حكومت الهى، اثر سنت توماس آكويناس.
تصحيح و تعليقه بر أساس الاقتباس خواجه نصيرالدين طوسى در منطق.
کانال فلسفه و عرفان «عقل و عشق»
@AGLOESHG
امام جعفر صادق علیه السّلام :
لَنَا حَالاَتٌ مَعَ الله هُوَ فِیهَا نَحنُ وَ نَحنُ فِیهَا هُوَ وَ مَعَ ذَلِک هُوَ هُوَ وَ نَحنُ نَحنُ
کلمات مکنونه فیض کاشانی،کلمه ی پنجاهم
نورٌ علی نور ، ص ۱۶۰
کانال فلسفه و عرفان «عقل و عشق»
@AGLOESHG
🔴 سیاسی-استعماری بودن برخی مخالفت ها با فلسفه در #حوزه_علمیه
علامه #حسینى_طهرانى :
در حوزه هاى علميّه #شيعه و #معتزله، بحث حكمت و فلسفه دارج و رائج بود؛ به خلاف #اشاعره كه بحث در مطالب عقليّه نمی كردند. فلهذا متكلّمين شيعه در طىّ بيش از هزار سال هميشه مظفّر و پيروز بودهاند و علماء و فقهائى را همچون ...
روى اين اساس، بحث #تفسير ى قرآن كريم و تدريس حكمت و فلسفه و علوم عقليّه و حوزه هاى #عرفان و #اخلاق از لوازم لا تنفكّ اين حوزه هاى فقهيّه به شمار می آمد.
بارى اين حوزه ها گرم ابحاث قرآنى و تفسيرى و اخلاقى و عرفانى و حكمى و فلسفى بودند درست تا انقلاب مشروطيّت؛
در اين حال #استعمار كافر سعى كرد تا
اوّلًا
نجف را از پايگاه علمى و فقهى بودن بيندازد و حوزه ها را متفرّقاً به جاهاى ديگر نقل دهد.
و ثانياً
تدريس #قرآن و تفسير و علوم عقليّه و فلسفيّه را از حوزه هاى شيعه براندازد تا علماى آنان را همچون اشاعره از عامّه و #اخباریون و حشويّون ظاهرگرا و بدون مغز و محتوا بنمايد،
تا در برابر آنان كسى نايستد و قيام نكند و قدرت بحث و تفكير و مسائل عقليّه و علميّه در حوزه ها پائين آيد.
و با نقشه ها و دسيسه هاى مزوّرانه فائق شد.
روح مجرد ، ص ۱۰۶
@AGLOESHG
🔹️نقل است که سلطان بایزید بسطامی(قدس سره) را دوازده نوبت از بسطام بیرون کردند که او ملحد و زندیق است،و هر باری که از بسطام بیرون می رفت،می فرمود:
خوشا شهری که ملحدش بایزید باشد.
و اکنون همه معتقد و مرید گور آن بزرگند
زیرا که تا در حالت حیات صوری بود خلق را مناسبتی با ایشان نبود،اکنون که روح بزرگوارش به عالم علوی پیوسته و در قبرش به غیر از سنگ و خاک نیست و خلق را از جهت کثافت و جهل مناسبتی با سنگ و کلوخ است،مرید گور اویند.
📚الله شناسی،ج۱ص۱۸۴
مرحوم علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی(قدس سره)
@AGLOESHG
فلسفه و عرفان
برنامه #شوکران ۱. دکتر غلامرضا اعوانی ۲. دکتر مهدی محقق ۳. دکتر سید عبدالله انوار ✔️ ۴. دکتر مهدی گ
#شوکران با حضور دکتر سید عبدالله انوار
43.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برنامه #شوکران
۱. دکتر غلامرضا اعوانی
۲. دکتر مهدی محقق
۳. دکتر سید عبدالله انوار
۴. دکتر مهدی گلشنی ✔️
۵. دکتر کریم مجتهدی
۶. دکتر احمد مهدوی دامغانی
۷. پروفسور کریستین بونو
دكتر مهدی گلشنی، فیزیکدان، بنیانگذار گروه فلسفه علم، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران،از برگزیدگان چهره ماندگار در عرصهٔ فیزیک.
معرفی برخی از آثار:
فیزیک (ترجمه از هالیدی - رزنیک).
قرآن و علوم طبیعت.
تحلیلی از دیدگاههای فلسفی فیزیکدانان معاصر.
از علم سکولار تا علمی دینی.
فیزیک امروز (ترجمه از کتاب اوهانیان).
علم و دین و معنویت در آستانه قرن بیست و یکم.
خداباوری و دانشمندان معاصر غربی.
آیاعلم می تواند دین را نادیده بگیرد؟
القرآن و معرفة الطبیعة.
من العلم العلمانی الی العلم الدینی.
هل العلم یستغنی عن الدین.
The Holy Qur'an and the Science of Nature.
From Physics to Metaphysics.
Can Science Dispense with Religion?
Issues in Islam and Science
English translation of the first five Chapters of the Qur'an.
کانال فلسفه و عرفان «عقل و عشق»
@AGLOESHG
فصل ممیز حکمت متعالیه با دیگر مسلک های فلسفی.mp3
3.72M
قِوام حکمت متعالیه به چیست؟
آیا حکمت متعالیه همان مسلک های قبل است و تلفیقی از آنها، یا یک مسلک جداگانه است؟؟
#اصالت_وجود
#استاد_عبودیت
کانال فلسفه و عرفان «عقل و عشق»
@AGLOESHG
🔹 لا تُعْجِبْکَ طنطنةُ الرّجل!
در إرشاد القلوبِ ديلمی، روایت زیبایی از حضرت امام امیرالمؤمنین – علیه الصّلوة و السّلام – ذکر شده که متناسب با محتوای «نغمات و ألحان» است:
خَرَجَ [أمیرُ المؤمنینَ] ذَاتَ لَيْلَةٍ مِنْ مَسْجِدِ الْكُوفَةِ متوجّهاً إِلَى دَارِه، وَ قَدْ مَضَى رُبُعٌ مِنَ اللَّيْلِ، وَ مَعَهُ كُمَيْلُ بْنُ زِيَادٍ، وَ كَانَ مِنْ خِيَارِ شِيعَتِهِ وَ مُحِبِّيهِ. فَوَصَلَ فِي الطَّرِيقِ إِلَى بَابِ رَجُلٍ يَتْلُو الْقُرْآنَ فِي ذَلِكَ الْوَقْتِ وَ يَقْرَأُ قَوْلَهُ تَعَالَى: أَمَّنْ هُوَ قانِتٌ آناءَ اللَّيْلِ ساجِداً وَ قائِماً يَحْذَرُ الآخِرَةَ وَ يَرْجُوا رَحْمَةَ رَبِّهِ قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَ الَّذِينَ لا يَعْلَمُونَ إِنَّما يَتَذَكَّرُ أُولُوا الْأَلْبابِ، بِصَوْتٍ شَجِيٍّ حَزِينٍ.
فَاسْتَحْسَنَ ذَلِكَ كُمَيْلٌ فِي بَاطِنِهِ وَ أَعْجَبَهُ حَالُ الرَّجُلِ مِنْ غَيْرِ أَنْ يَقُولَ شَيْئاً. فَالْتَفَتَ إِلَيْهِ ع وَ قَالَ: يَا كُمَيْلُ! لَا تُعْجِبْكَ طَنْطَنَةُ الرَّجُلِ، إِنَّهُ مِنْ أَهْلِ النَّارِ، وَ سَأُنَبِّئُكَ فِيمَا بَعْدُ!
فَتَحَيَّرَ كُمَيْلٌ لِمُشَافَهَتِهِ لَهُ عَلَى مَا فِي بَاطِنِهِ وَ شَهَادَتِهِ لِلرَّجُلِ بِالنَّارِ مَعَ كَوْنِهِ فِي هَذَا الْأَمْرِ وَ فِي تِلْكَ الْحَالَةِ الْحَسَنَةِ ظَاهِراً فِي ذَلِكَ الْوَقْتِ. فَسَكَتَ كُمَيْلٌ مُتَعَجِّباً مُتَفَكِّراً فِي ذَلِكَ الْأَمْرِ وَ مَضَى مُدَّةٌ مُتَطَاوِلَةٌ إِلَى أَنْ آلَ حَالُ الْخَوَارِجِ إِلَى مَا آلَ وَ قَاتَلَهُمْ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع وَ كَانُوا يَحْفَظُونَ الْقُرْآنَ كَمَا أُنْزِلَ وَ الْتَفَتَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ إِلَى كُمَيْلِ بْنِ زِيَادٍ وَ هُوَ وَاقِفٌ بَيْنَ يَدَيْهِ وَ السَّيْفُ فِي يَدِهِ يَقْطُرُ دَماً وَ رُؤُوسُ أُولَئِكَ الْكَفَرَةِ الْفَجَرَةِ مُحَلَّقَةٌ عَلَى الْأَرضِ. فَوَضَعَ رَأْسَ السَّيْفِ مِنْ رَأْسِ تِلْكَ الرُّؤُوسِ وَ قَالَ: يَا كُمَيْلُ! أَمَّنْ هُوَ قانِتٌ آناءَ اللَّيْلِ ساجِداً وَ قائِماً، إِي هُوَ ذَلِكَ الشَّخْصُ الَّذِي كَانَ يَقْرَأُ فِي تِلْكَ اللَّيْلَةِ فَأَعْجَبَكَ حَالُهُ!
فَقَبَّلَ كُمَيْلٌ مُقَدَّمَ قَدَمَيْهِ وَ اسْتَغْفَرَ اللهَ فَصَلَّى اللهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَلَى مَجْهُولِ الْقَدْرِ. (إرشاد القلوبِ إلی الصّواب، ج2، ص226؛ نیز ر.ک: بحار الأنوار، ج33، ص399)
📎از تمامیِ دوستان و همراهان عزیز استدعا دارم که در مورد «... و علی مجهول القدر» اظهار نظر فرمایند می توانید از دوستان و...کمک بگیرید (توضیح مختصر)
@phmsadra
@AGLOESHG