یا #حسین بن علی
خونِ گرم تو هنوز
از زمین میجوشد
هر کجا باغ گل سرخی هست
آب از این چشمۀ خون مینوشد
کربلاییست دلم!
سرِ حق بر نیزهست
خیل آزادگی آوارۀ صحرای ستم
از سیهکاری شمران و یزیدان فریاد
یا حسین بن علی
همتت همره حقجویان باد!
#هوشنگ_ابتهاج
درگذشت استاد شعر و ادب ، مرحوم سایه را تسلیت عرض میکنم
سلام علیکم ؛
برای اطلاع از مراسمات هیئات استان قم
به کانال «هیئتی» بپیوندید
👇
https://eitaa.com/heyaaty
🔵لیست دروس فلسفه و عرفان در کانال تلگرام
🔹درسگفتار قبسات میرداماد
🔹استاد #محمد_موسوی
از شاگردان حکیم متاله سید جلال الدین #آشتیانی
https://t.me/+SjKdfj3zgEdshYaj
🔷درسگفتار کتاب اوصاف الاشراف
✍نوشته خواجه نصیرالدین طوسی
🎙استاد گرامی سید یدالله یزدانپناه
🔹مجموعه کامل
🔸موضوع: علم عرفان عملی
https://t.me/+SjKdfj3zgEdshYaj
🔹درسگفتار شواهدالربوبیه ملاصدرا
🎙مدرس: جناب استاد حشمت پور
#حشمت_پور
https://t.me/+SjKdfj3zgEdshYaj
🌀درسگفتار منازل السائرین خواجه عبدالله انصاری
#پیرهرات
🔹استاد یزدانپناه
https://t.me/+SjKdfj3zgEdshYaj
🔹درسگفتار نهایه الحکمه
🔹استاد رحیقی رحمه الله
https://t.me/+SjKdfj3zgEdshYaj
درسگفتار استاد علی شیروانی
کلیات فلسفه
https://t.me/+SjKdfj3zgEdshYaj
🔥درسگفتار قبسات
🔹استاد حشمتپور
https://t.me/+SjKdfj3zgEdshYaj
🌀درسگفتار میرداماد
🔹استاد یزدانپناه
https://t.me/+SjKdfj3zgEdshYaj
🌀درسگفتار تمهیدالقواعد
🎙علامه حسن زاده آملی رحمه الله
https://t.me/+SjKdfj3zgEdshYaj
https://t.me/+SjKdfj3zgEdshYaj
🌀درسگفتار تمهید القواعد
🎙 آیه الله جوادی آملی
https://t.me/+SjKdfj3zgEdshYaj
🔹درسگفتار شرح قیصری بر فصوصالحکم
🔹آیه الله جوادی آملی
https://t.me/+SjKdfj3zgEdshYaj
🔹درسگفتار شرح قیصری بر فصوصالحکم
🔹مرحوم علامه حسن زاده آملی رحمهالله
https://t.me/+SjKdfj3zgEdshYaj
🌀درسگفتار بدایه الحکمه
🔹استاد علی امینی نژاد
https://t.me/+SjKdfj3zgEdshYaj
🌀درسگفتار نهایه الحکمه و تکمله نهایه بحث نفس و معاد
🔹استاد علی امینی نژاد
https://t.me/+SjKdfj3zgEdshYaj
🔹درسگفتار مقدمه قیصری
🔹استاد محمد مهدی مهندسی(ره)
https://t.me/+SjKdfj3zgEdshYaj
🌀درسگفتار مصباح الانس
🔹علامه حسن زاده آملی(ره)
🔸در ۳ فایل فشرده
💬درسگفتارمصباح الانس علامه حسن زاده آملی
https://t.me/+SjKdfj3zgEdshYaj
🔹درسگفتار درآمدی بر فلسفه اسلامی استاد عبودیت
https://t.me/+SjKdfj3zgEdshYaj
🔹درسگفتار شواهدالربوبیه
استاد جوادی آملی
🔹درسگفتار اصول و مبانی عرفان نظری
🎙استاد یزدان پناه
🔸۹۰جلسه
https://t.me/+SjKdfj3zgEdshYaj
درسگفتار حکمت متعالیه
استاد یزدانپناه
https://t.me/+SjKdfj3zgEdshYaj
درسگفتار سیری در نفس
استاد جوادی آملی
https://t.me/+SjKdfj3zgEdshYaj
درسگفتار تشریحالافلاک شیخ بهایی
استاد رمضانی (حفظه الله)
۳۴جلسه
https://t.me/+SjKdfj3zgEdshYaj
درسگفتار اشارات
استاد سعادت مصطفوی
https://t.me/+SjKdfj3zgEdshYaj
🔹درسگفتار حکمت اشراق
استاد یزدانپناه
۷۶جلسه
https://t.me/+SjKdfj3zgEdshYaj
🔹درسگفتار توحید اسماء الهی
استاد آیهالله جوادی آملی
https://t.me/+SjKdfj3zgEdshYaj
🔹درسگفتار عرفان و شریعت
🎙استاد یزدان پناه
۱۴ جلسه
https://t.me/+SjKdfj3zgEdshYaj
درسگفتار گشتی در حرکت جوهری
استاد صمدی آملی
۷۸جلسه
https://t.me/+SjKdfj3zgEdshYaj
🔹درسگفتار کتاب دروس هیئت و نجوم وسایر علوم ریاضی
🔹استاد صمدی آملی
https://t.me/+SjKdfj3zgEdshYaj
🔹درسگفتار لغت موران
استاد یزدانپناه
https://t.me/+SjKdfj3zgEdshYaj
آیه الله جوادی آملی:
کتاب شهید جاوید از ضایعات حوزه و محصول نپرداختن حوزه به مباحث کلامی و امام شناسی است
و نقل قول از علامه طباطبایی در مورد همان کتاب را در تصویر ببینید
🌐نقل از کانال حدائق ذات بهجت از آقای سید علی تهرانی
@AGLOESHG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹پرسشی از علامه طباطبایی‹ره›:
- میان شاگردانتون چه کسانی بودند که توانستند رابطه معنوی شاگرد و معلم رو بهطور عمیق با شما داشته باشند؟
پاسخ: مرحوم مطهری بود، آقای منتظری بود، آقای امام زنجانی (سیدعزالدین حسینی زنجانی) بود و فعلا هم آقای جوادی آملی.
@AGLOESHG
بررسی نقدصوفیه درروایات.pdf
440.1K
مخالفان #صوفيه مدعي اند كه پيشوايان ديني ، اين گروه را تخطئه كرده اند و در تأييد اين مدعا رواياتي را برميشمرند. در نوشـتار حاضر روايات منسوب به ائمه(ع)در نقد #تصوف و صـوفيه بـه لحـاظ اعتبـار سـندي و محتوايي بررسي مي شود. در نوشتار حاضر تأكيد بر منابع شيعي و روايات موجود در اين منابع است و رواياتي مدنظر قرار خواهند گرفت كه به نحوي به كليت تصوف و صـوفيه ناظرند و به طور كلي به تخطئه و رد آن مي پردازند و رواياتي كه به افراد خاصي از ايـن گروه نظر دارند بررسي نخواهند شد . اين نوشتار درصـدد اسـت نـشان دهـد خاسـتگاه ، منزلت و جايگاه تصوف به لحاظ روايي، آن چيزي نيست كه نگاه ابتدايي و غيرمحققانه به ما مي دهد.
📌ادامه مطلب را در #مقاله بخوانید...
✍محمد عیسی جعفری
👈🔻کانال فلسفه و عرفان🔻👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
تصوف در گستره روایات امینی نژاد.PDF
180.8K
#مقاله
📃تصوف در گستره شریعت
✍علی #امینی_نژاد
👈این مقاله روایات شیعی در مدح #تصوف را آورده است و ..
♦️♦️♦️کانال فلسفه و عرفان 👇
@AGLOESHG
هدایت شده از فلسفه و عرفان
🌀ناگفته ها از #علامه_طباطبائی
🔹سوال: مطالب عرفان و تصوف را در المیزان آورده اید؟
🔸فرمودند: در تفسیر سوره اعراف راجع به عرفان اسلامی یک بحث هست، حرفی که داریم آن است.
🔹عرض کردم: شیعه در اسلام را مطالعه کردم صحبت های وحدت وجود و این حرفها بود.
🔸فرمود: ما این مطالب را به اشاره در کتابهای خودمان گفته ایم.
🔹فرمودند: در مساله انکار ضروریات، ضرورت باید پیش منکِر، ضروری باشد نه پیش دیگران، و [آن دسته از] اهل معقول که معاد جسمانی را منکرند جسمانیت معاد پیش آنها ضروری نیست.
🔸از علامه درباره مثنوی پرسیدم، فرمود: مثنوی دیوان نیست، اخلاق است و عرفان. مثنوی کتاب جالب است، مرحوم آقای قاضی به مثنوی خیلی معتقد بود، و مثل اینکه خیلی جاهایش را حفظ بود.
🔹سوال: از عرفا کدام یک بالاتر است؟
🔸فرمود: محیی الدین از حیث علم مقدّم است از مولوی، [اما] از حیث حال معلوم نیست.
🔹و فرمود: محیی الدین مقدم است در علم بر همه. مولوی از همه در حال مقدم است.
🔸سوال: مولوی شیعه بوده یا سنی؟
🔹فرمودند: ادلّه تشیع بودن را دارد، و ادلّه تسنن بودن را.
🔸روزی به علامه عرض کردم بنده درس می گویم ترک کنم؟
🔹فرمودند: درس این شوخی ها را ندارد، درستان را بگویید و کارتان را انجام دهید.
🔸سؤال: آیا مرحوم آقای قاضی از علوم رسمیه و فقه اعراض می دادند؟
🔹فرمودند: نه، خودش فقه طریقت درس می داد. دعایش به شاگردهایش این جمله بود: (جعلک الله فقیهاً صوفیاً).
🔸سید هاشم رضوی بنارسی میفرمود: آقای قاضی در مجلس فاتحه ای بود و سید ابوالحسن هم در آن مجلس فاتحه بود. نزدیک هم بودند. آقای قاضی فرمود: (الرجل، کلّ الرجل، نعم الرجل، أن یکون فقیهاً صوفیاً).
🔹از علامه پرسیدم آقای [آیة الله] مرندی چطوره؟
🔸فرمود: بد نیست؛ سی ساله [او را] ندیدم [ندیده بودم] یک روز آمد قم، با داد و فریاد ناهار نگهش داشتیم [نهایت علاقه علامه به آیة الله مرندی].
✍اقیانوس علم و معرفت، محمد کریم پارسا
#صوفیه #تصوف #صوفی
👈👈کانال فلسفه و عرفان 👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
هدایت شده از فلسفه و عرفان
♦️نکاتی مهم و کلیدی درباره #عرفان؛ فلسفه و #تصوف
🔶 بزرگان حكمت و عرفان، در آثار خود، دو تعبير در مورد صوفيه دارند؛ يكي محققين صوفيه و ديگري جَهَله صوفيه و به تعبیر امروزی: صوفی و صوفی نما، عارف و عارف نما
مراد از محققين صوفيه، همان عرفاي بزرگ اسلامي مانند محيي الدين ابن عربي، صدرالدین قونوي، سيد حيدر آملي، ابن ترکه، کاشانی و.... است كه با التزام به شرع و همراه با کسب علم، راه تزكيه نفس را پیموده و به كشف و شهود حقايق رسیده اند.
اما جهله و نادانان صوفيه آن دسته از صوفياني اند كه علم كافي ندارند و مطالب بلند و بالا را بد و نادرست می فهمند و مطالب سخیف و غیر قابل دفاع از آنها صادر می شود و بدعت هايي در دين پديد آورده و راه خود را از راه ائمه معصومین جدا مي دانند، يا وسيله را با هدف توجيه كرده و خود را به شريعت و ظواهر آن پايبند نمي دانند و آشكارا يا پنهاني مرتكب معاصي مي شوند يا برخي از آنها با فريب و حقه، مردم را به معنويت فرا مي خوانند و پشت اين دعوت، مقاصد اقتصادي، اجتماعي، سياسي، سوء استفاده هاي جنسي و غیره را دنبال می کنند.
اين افراد در هر مكان و زماني محكومند و قبل از فقها خود عرفا و صوفيۀ اصیل در كتابهاي خود اين اشخاص را به شدت مورد مواخذه قرار داده اند.
🔶 کسانی که عرفان و تصوف را به صورت مطلق از هم جدا می کنند، و می گویند: عرفان، امری مثبت و مقبول، و تصوف و صوفیه، امری منفی و مردود است و در نتیجه تصوف را در صوفیۀ انحرافی و مبتذل منحصر می کنند، مخاطبان خود را به اشتباه بزرگی می اندازند.
مخاطبان با رجوع به کتب معتبر عرفان، تعابیر صوفیه، تصوف، صوفی و.... را بارها خواهند دید که اهل فن آن ها را دربارۀ خود و دیگر بزرگان عرفان به کار برده اند.
صحیح نیست به خاطر عقاید و رفتارهای فرقه های منحرفی که نام خود را صوفی یا درویش گذاشته اند، مطلق تصوف را ناپسند بدانیم و کتب علمی و مهم آنان را تحت الشعاع قرار داده یا مذمت کنیم.
به هر حال، جهله صوفیه با رفتارها و گفتارهای خود، مشکل بزرگی برای تصوف اصیل و حقیقی ایجاد کرده و موجب سوء تفاهمهای زیادی شده اند، چنانکه جهله و عوام شیعه، مشکلاتی را برای جهان تشیع به بار آورده اند و منشا اشکالات و شبهات مخالفان شدهاند و همچنین جهله مسلمانان، مشکلاتی را برای جهان اسلام به بار آورده و منشا اشکالات و شبهاتی برای غیر مسلمانان شده اند.
🔶 نمی شود از تشابه لفظ تصوّف و صوفيّه و بد نامی صوفیه و دراویش، سوء استفاده کرده و بخواهيم به كلّى راه شهود، وجدان، عرفان و لقآء الله را ببنديم، و نمی شود با چند روایت که در کتابهای دست چندم علیه صوفیه و تصوف نقل شده و از نظر سند ضعیف و بلکه مجعولند و دلالت آنها نیز به صورت کامل بررسی نشده اند، مطلق راه و روش تهذیب باطن و سیر و سلوک و عرفان عملی و تصوف اصیل را محکوم کرد.
بنابراین قطع نظر از سند این روایات ، مراد روایاتی که در آن ها صوفی و تصوف محکوم شده است، آن دسته از صوفیانی هستند که بدعت هایی در دین پدید می آورند و راه خود را از راه ائمه جدا می دانند و وسیله را با هدف توجیه کرده، خود را پایبند به شریعت و ظواهر آن نمی دانند و آشکارا یا پنهانی مرتکب معاصی می شوند؛ پر واضح است که چنین افرادی در هر مکان و زمانی محکوم اند.
این نوع از روایات، مثل روایاتی است که فقها، علما، اهل کلام و... را مورد مذمت شدید قرار می دهند که البته مرادِ همۀ این ها، علما و فقهایی است که به دنیا گرایش پیدا کرده و عالم بی عمل اند.
عرفان علامه #طباطبایی؛ آیة الله حسن #رمضانی.
🔸کانال فلسفه و عرفان 👇
@AGLOESHG