♦️نکاتی مهم و کلیدی درباره #عرفان؛ فلسفه و #تصوف
🔶 بزرگان حكمت و عرفان، در آثار خود، دو تعبير در مورد صوفيه دارند؛ يكي محققين صوفيه و ديگري جَهَله صوفيه و به تعبیر امروزی: صوفی و صوفی نما، عارف و عارف نما
مراد از محققين صوفيه، همان عرفاي بزرگ اسلامي مانند محيي الدين ابن عربي، صدرالدین قونوي، سيد حيدر آملي، ابن ترکه، کاشانی و.... است كه با التزام به شرع و همراه با کسب علم، راه تزكيه نفس را پیموده و به كشف و شهود حقايق رسیده اند.
اما جهله و نادانان صوفيه آن دسته از صوفياني اند كه علم كافي ندارند و مطالب بلند و بالا را بد و نادرست می فهمند و مطالب سخیف و غیر قابل دفاع از آنها صادر می شود و بدعت هايي در دين پديد آورده و راه خود را از راه ائمه معصومین جدا مي دانند، يا وسيله را با هدف توجيه كرده و خود را به شريعت و ظواهر آن پايبند نمي دانند و آشكارا يا پنهاني مرتكب معاصي مي شوند يا برخي از آنها با فريب و حقه، مردم را به معنويت فرا مي خوانند و پشت اين دعوت، مقاصد اقتصادي، اجتماعي، سياسي، سوء استفاده هاي جنسي و غیره را دنبال می کنند.
اين افراد در هر مكان و زماني محكومند و قبل از فقها خود عرفا و صوفيۀ اصیل در كتابهاي خود اين اشخاص را به شدت مورد مواخذه قرار داده اند.
🔶 کسانی که عرفان و تصوف را به صورت مطلق از هم جدا می کنند، و می گویند: عرفان، امری مثبت و مقبول، و تصوف و صوفیه، امری منفی و مردود است و در نتیجه تصوف را در صوفیۀ انحرافی و مبتذل منحصر می کنند، مخاطبان خود را به اشتباه بزرگی می اندازند.
مخاطبان با رجوع به کتب معتبر عرفان، تعابیر صوفیه، تصوف، صوفی و.... را بارها خواهند دید که اهل فن آن ها را دربارۀ خود و دیگر بزرگان عرفان به کار برده اند.
صحیح نیست به خاطر عقاید و رفتارهای فرقه های منحرفی که نام خود را صوفی یا درویش گذاشته اند، مطلق تصوف را ناپسند بدانیم و کتب علمی و مهم آنان را تحت الشعاع قرار داده یا مذمت کنیم.
به هر حال، جهله صوفیه با رفتارها و گفتارهای خود، مشکل بزرگی برای تصوف اصیل و حقیقی ایجاد کرده و موجب سوء تفاهمهای زیادی شده اند، چنانکه جهله و عوام شیعه، مشکلاتی را برای جهان تشیع به بار آورده اند و منشا اشکالات و شبهات مخالفان شدهاند و همچنین جهله مسلمانان، مشکلاتی را برای جهان اسلام به بار آورده و منشا اشکالات و شبهاتی برای غیر مسلمانان شده اند.
🔶 نمی شود از تشابه لفظ تصوّف و صوفيّه و بد نامی صوفیه و دراویش، سوء استفاده کرده و بخواهيم به كلّى راه شهود، وجدان، عرفان و لقآء الله را ببنديم، و نمی شود با چند روایت که در کتابهای دست چندم علیه صوفیه و تصوف نقل شده و از نظر سند ضعیف و بلکه مجعولند و دلالت آنها نیز به صورت کامل بررسی نشده اند، مطلق راه و روش تهذیب باطن و سیر و سلوک و عرفان عملی و تصوف اصیل را محکوم کرد.
بنابراین قطع نظر از سند این روایات ، مراد روایاتی که در آن ها صوفی و تصوف محکوم شده است، آن دسته از صوفیانی هستند که بدعت هایی در دین پدید می آورند و راه خود را از راه ائمه جدا می دانند و وسیله را با هدف توجیه کرده، خود را پایبند به شریعت و ظواهر آن نمی دانند و آشکارا یا پنهانی مرتکب معاصی می شوند؛ پر واضح است که چنین افرادی در هر مکان و زمانی محکوم اند.
این نوع از روایات، مثل روایاتی است که فقها، علما، اهل کلام و... را مورد مذمت شدید قرار می دهند که البته مرادِ همۀ این ها، علما و فقهایی است که به دنیا گرایش پیدا کرده و عالم بی عمل اند.
عرفان علامه #طباطبایی؛ آیة الله حسن #رمضانی.
🔸کانال فلسفه و عرفان 👇
@AGLOESHG
رساله_تشویق_السالکین_ملا_محمدتقی.pdf
5.18M
#رساله
#تشویق_السالکین
نوشته #ملامحمدتقی_مجلسی
در دفاع از #صوفیه
#مجلسی_اول در این رساله می فرماید:اقرب طرق به معرفة الله طریقه حقه رضویه #ذهبیه معروفه مرتضوی است که طریق تصوف و حقیقتش نیز خوانند....
💢کانال فلسفه و عرفان👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
تصوف نزد قاضی نورا... مجالس المومنین.pdf
4.3M
تصوف در گستره روایات امینی نژاد.PDF
180.8K
#مقاله
📃تصوف در گستره شریعت
✍علی #امینی_نژاد
👈این مقاله روایات شیعی در مدح #تصوف و #صوفی_گری را آورده است و ..
♦️♦️♦️کانال فلسفه و عرفان 👇
@AGLOESHG
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نظر علامه #حسن_زاده در مورد #سلطانعلیشاه و تفسیر بیان السعاده
#تصوف #صوفی
کانال فلسفه و عرفان
در ایتا و تلگرام 👇
@AGLOESHG
درسِ #صوفیه میروی، #صوفی شوی!
یکی از امتیازات امام این بود که در روزهای جمعه در مدرسه فیضیه- در مدرس زیر کتابخانه- درس اخلاق میگفت. طلبه کم می آمد، آقای مطهری، آقای سید عبدالغنی اردبیلی و چند نفر دیگر بودند، من هم می رفتم، بقیه بازاری بودند. تقریباً مدرس از بازاری ها پر میشد. این درس اخلاق تعدادی مخالف هم داشت. همین طور که خود امام فرموده بودند:
ظرف آقا مصطفی را آب میکشیدند، چون من فلسفه میگفتم!
من یادم هست وضو می گرفتم که به درس اخلاق امام بروم، یک نفر از همشهری های ما آمد- عصر بود و وقت نماز نبود- گفت:
حالا وضو می گیری نماز بخوانی؟ گفتم:
می روم درس اخلاق! گفت:
درس صوفیه می روی، صوفی بشوی!
سیره فرزانگان، عبدالحسن بزرگمهرنیا، نشر سامان دانش، به نقل از:
پرتال امام خمینی،۹۸/۹/۳۰، گفتگو با مرحوم آیت الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی.
https://t.me/sireyefarzanegan
بررسی نقدصوفیه درروایات.pdf
440.1K
مخالفان #صوفيه مدعي اند كه پيشوايان ديني ، اين گروه را تخطئه كرده اند و در تأييد اين مدعا رواياتي را برميشمرند. در نوشـتار حاضر روايات منسوب به ائمه(ع)در نقد #تصوف و صـوفيه بـه لحـاظ اعتبـار سـندي و محتوايي بررسي مي شود. در نوشتار حاضر تأكيد بر منابع شيعي و روايات موجود در اين منابع است و رواياتي مدنظر قرار خواهند گرفت كه به نحوي به كليت تصوف و صـوفيه ناظرند و به طور كلي به تخطئه و رد آن مي پردازند و رواياتي كه به افراد خاصي از ايـن گروه نظر دارند بررسي نخواهند شد . اين نوشتار درصـدد اسـت نـشان دهـد خاسـتگاه ، منزلت و جايگاه تصوف به لحاظ روايي، آن چيزي نيست كه نگاه ابتدايي و غيرمحققانه به ما مي دهد.
📌ادامه مطلب را در #مقاله بخوانید...
✍محمد عیسی جعفری
👈🔻کانال فلسفه و عرفان🔻👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
📌فرق بين تصوف و عرفان از منظر امام خمینی
⚠️صوفيه و عرفا، وتصوف و عرفان كه كثيراً ما زبانزد ماست ، بسا فرق بين موارد استعمال آنها رعايت نمىشود، با اينكه تفاوت هست؛
👈چون عرفان به علمى گفته مىشود كه به مراتب احديت و واحديت و تجليات به گونه اى كه ذوق عرفانى مقتضى آن است، پرداخته و از اينكه عالم و نظام سلسله موجودات ، جمال جميل مطلق و ذات بارى است بحث مىنمايد و هر كسى كه اين علم را بداند به او #عارف گويند.
👈كسى كه اين علم را عملى نموده، و آن را از مرتبه عقل به مرتبه قلب آورده و در قلب داخل نموده است، به او #صوفی گويند ، مانند علم اخلاق، و اخلاق عملى كه ممكن است كسى علم اخلاق را كاملًا بداند و مفاسد و مصالح اخلاقى را تشريح نمايد، ولى خودش تمام اخلاق فاسده را دارا باشد به خلاف كسى كه اخلاق علمى را در خود عملى كرده باشد.
📛لذا اهل اين فن به محيى الدين عربى محقق گويند و محقق گفتن آنها به او، مثل محقق گفتن ما به صاحب شرايع نيست كه معنايش اين باشد كه مطالب علمى فقهى را تحقيق نموده است،
✨بلكه مراد آنها از اطلاق محقق بر محيى الدين، اين است كه او شرايط خلوات و تجليات و آن رشته سخنانى را كه دارند از مقام عقلانى به مرتبه قلب تنزل داده و در نفس خود به حقيقت رسانده است.
lib.eshia.ir/11202/2/156
📒تقريرات فلسفه امام خمينى ،ج2 ،ص156
کانال فلسفه و عرفان
در ایتا👇
https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
در تلگرام👇
https://t.me/joinchat/AAAAAEoynX4984BHbIWGow
4_878503236472932096.pdf
2.29M
عرفان و عارفنمایان؛ ترجمه کتاب کسر اصنام الجاهلیة
صدرالدین محمد شیرازی (ملا#صدرا) مترجم: محسن بیدارفر...
#تصوف #صوفی
کانال فلسفه و عرفان
در ایتا👇
https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
و تلگرام👇
https://t.me/joinchat/AAAAAEoynX4984BHbIWGow
✅شکایت نزد حضرت امیر علیهالسلام
♦️عارف واصل حضرت آیت الله کشمیری رحمة الله عليه یک روز فرمودند: آدم عارفی نزدیک کوفه زندگی میکرد (حاج مستور آقا شیرازی)، از او خواهش کردم چیزی به من بدهد و نداد.
ناراحت شدم و از خانهاش آمدم بیرون، نعلین را زیر بغل و پابرهنه داخل حرم شدم و خطاب حضرت امیر علیهالسلام که من فرزند توام چرا این شخص نمیدهد!
از حرم آمدم بیرون و به طرف خانه رفتم. بقال سر کوچهمان گفت: آقایی سراغ شما را میگرفت. بعد رفتم خانه دیدم دم در است گفت: چرا شکایت مرا پیش حضرت امیر علیهالسلام میکنی!
کانال فلسفه و عرفان
در ایتا 👇
https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
درتلگرام👇
https://t.me/joinchat/AAAAAEoynX4984BHbIWGow
(لَقَدۡ كَانَ فِی قَصَصِهِمۡ عِبۡرَةࣱ لِّأُو۟لِی ٱلۡأَلۡبَـٰبِۗ ...)
يوسف 111
✅آیت الله کشمیری و حاج مستور علیشاه شیرازی
♦️حضرت آیت الله کشمیری (ره) فرمودند:
یکی از اساتید ما ، حاج مستور شيرازى آدم سوخته و راه رفته اى بود.
او محب اميرالمؤمنين عليه السلام بود و حالات و عبادات او را بسيار ديدم. شبها زياد عبادت مى كرد و اهل ذكر بود. چشمهايش مخصوص بود.
♦️ يكى از سالها عید غدیر در مراسم جشنی که در منزلش در کوفه بود شرکت کردم .
جلسه اختصاصى بود و اغلب افراد سالخورده و سلوك الى اللّه كرده و از محبت على عليه السلام نصيب وافرى داشتند. جلسه تا سحرگاه ادامه داشت. با اين كه، دهها سال از آن ماجرا مى گذرد هنوز مزه آن شب را در زير زبانم مزمزه مى كنم. در ساعت پايانى نزديك اذان صبح اضطراب درونى مرا افزون مى شد كه توفيق نماز صبح در حرم حضرت اميرعليه السلام از دستم مى رود و دوست نداشتم روز، نگاه كنجكاو مردم به من بيفتد.
يك مرتبه حاج مستور با طمأنينه خاصى آهسته در گوشم گفت: نگران نباش نماز به موقع در نجف خواهيد خواند گفتم: فاصله كوفه تا نجف (حدود 7 كيلومتر) را چه كنم؟
فرمود: براى اهلش نشد ندارد سپس جوانى را صدا زد و آهسته در گوش او چيزى گفت، بعد از او خواست تا مرا همراهى كند. پس از خداحافظى بعد معلوم شد او از شاگردان زبده حاج مستور است از خانه بيرون شديم و جوان هم به ذكر قلبى مشغول بود و هم با من صحبت مى كرد. فهميدم آدم راه رفته اى است.
چند دقيقه از همراهى او نمى گذشت كه صداى پيش خوانى اذان صبح را از مناره به گوش خود شنيدم. پيش خود گفتم نكند از تلقينات نفس است، كه آن جوان گفت: عجب لحن دلنشينى دارد! روح انسان را تا ملكوت پرواز مى دهد، اين طور نيست آقا!
بعد خانه ما را نشان داد و گفت: خدا را شكر كه به موقع رسيديم، قربان مولا على عليه السلام بروم كه دوستان خود را شرمنده نمى كند، التماس دعا دارم و من در عالمى از حيرت فرو رفتم.
نماز را در حرم با لذّتى خواندم كه هنوز فراموشم نشده است.
♦️ استاد فرمودند: چون حوزه نجف مراوده عالمان دينى با عارفان و كسانى كه از نظر صورت و لباس ظاهرى در سلاسل بودن ناخوشايند بود، حاج مستور از شركت در نماز جماعتم پرهيز مى كرد و مى فرمود: دلم نمى خواهد كه ارادت من اسباب زحمت شما را فراهم كند و لذا غالباً شبها از من ديدن مى كرد تا كسى متوجه مراوده او با من نگردد.
♦️استادمی فرمود : در سلاسل مختلف از او قوى تر نديدم. در ذكر توحيديّه «لا اله الا الله» ايشان اين طور مى فرمود: لا اله الا اللّه اللّه اللّه... تا نفس قطع شود .
♦️گاهى با مرحوم حاج آقا مصطفى خمينى نزدش مى رفتيم، در مجلسش برايمان صحبت مى كرد .
برگرفته از کتاب روح و ریحان ؛ سید علی اکبر صداقت
کانال فلسفه و عرفان
در ایتا 👇
https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
تلگرام👇
https://t.me/joinchat/AAAAAEoynX4984BHbIWGow
عارف واصل حضرت آیت الله سید عبدالکریم کشمیری رحمة الله عليه و عارف شیدا جناب حاج #مستورعلیشاه شیرازی @AGLOESHG
🌀شهید اول و #صوفیه
🔹شهيد اول به تصديق فحول و اساطين فقه (از جمله شيخ الطائفه شيخ جعفر کاشف الغطاء) افقه فقهای شيعه است.
از امتیازات مهم شهید اول گرایشات عرفانی اوست.
🔸شهید که خود از شاگردان و ارادتمندان فقیه محدّث عارف سید تاج الدین ابن معیه است در کتاب الدروس الشرعیة عرفاء و صوفیه زمان خود را چنین توصیف کرده است:
«الصّوفیّة: المشتغلون بالعبادة المعرضون عن الدنیا».
📚الدروس الشرعيه ج 2 ص 274.
♦️کانال فلسفه و عرفان♦️
ایتا👇
https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
تلگرام👇
https://t.me/joinchat/AAAAAEoynX4984BHbIWGow
May 11
@AGLOESHGامجدیه.کانال .pdf
15.05M
رساله امجدیه
نوشته آیه الله شیخ محمدرضا اصفهانی از شاگردان استادالعرفا و الاولیاء مرحوم آیه الحق ملاحسینقلی همدانی
رساله ۱۱۴صفحه است که ۴۱صفحه آن زندگینامه و آثار و تالیفات مولف را بیان کرده
مولف این رساله را به دو بخش علمی و عملی تقسیم کرده در بخش علمی معنای میهمانی خدا و شرایط میهمانی و ..
و در بخش عملی برخی نمازها و ادعیه را ذکر میکند که به دست فراموشی سپرده شده
کانال فلسفه و عرفان 👇
@AGLOESHG
@BANK_AGLOESHG
برخی چنین می پندارند آیه کریمه (یَـٰۤأَیُّهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُوا۟ كُتِبَ عَلَیۡكُمُ ٱلصِّیَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى ٱلَّذِینَ مِن قَبۡلِكُمۡ لَعَلَّكُمۡ تَتَّقُونَ)
[سوره البقرة 183] می گوید شاید پرهیزکار شوید در حالی که خداوند در هیچ امری تردید ندارد که شاید گوید اثر قطعی روزه پرهیزکار شدن است فقط تفاوت روزه داران به تفاوت پرهیزشان است تا به حال تجربه کردی بعد از ماه مبارک نیز وقتی می خواهی بخوری و بیاشامی از درون ندا میرسد مگر روزه نیستی ؟؟؟؟این اثر نهیبی است که در ماه مبارک به نفست زدی حال اگر در مورد چشم و گوش و زبان و پوست و ذهن و .... هم در ماه مبارک چنین مراقبت کنی به حقیقت پرهیزگاری رسیده ای چنانچه پیر خرقان شیخ ابوالحسن رحمه الله فرمود
مؤمن را
همه جايگاهها مسجد بُود
و روزها همه آدينه
و ماهها همه رمضان
تذكرة الأولياء، عطار،ص۶۲۱
مرا هم از دعای خیر فراموش نکنید
@AGLOESHG