eitaa logo
فلسفه و عرفان
4.9هزار دنبال‌کننده
499 عکس
216 ویدیو
342 فایل
🌿 ﷽ ارائه درسگفتارها، کتب، تقریرات و مقالات فلسفه و عرفان درتلگرام👇 http://t.me/PHILO_MYS
مشاهده در ایتا
دانلود
فلسفه و عرفان
با سلام دوستانی که علاقه مند به دروس جناب استاد #یزدانپناه(حفظه الله تعالی) هستند برای بهره‌مندی
و همچنین فیلم چند قطعه سخنرانی کوتاه(سرفصلهای‌ درس خارج نهایه و..)و یک سخنرانی کنفرانس جناب استاد در مورد علم النفس صدرایی را می توانید از سایت آپارات دانلود بفرمایید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پایه‌های نظام اسلامی را نشکنیم (1) اگر مأموران دولتی، حرمت روحانیونِ مردم‌دار را بشکنند، این نظام، به سرعت فرو می‌ریزد، چون یا روحانیون، این‌نظام‌ را، نظامی یزیدی معرفی‌کرده و علیه آن قیام می‌کنند و یا مردم، روحانیت را هم‌دست با نظام ظالم دانسته، و نظام اسلامی؛ همراه با دین‌داری مردم، فرو می‌ریزد؛ (2) با این‌که نهی از منکر در قانون اساسی آمده، اما ناهی از منکر به‌اندازه‌ی کافی، در کشور ما امنیت ندارد، هر از گاهی، خبرهای ناگواری در این زمینه می‌شنویم و اهل منکر هم متجاهرتر و جسورتر می‌شوند؛ ناهی از منکر نباید در نظام اسلامی احساس ناامنی، اما متجاهر به فسق احساس امنیت کند. (3) امام حسین علیه‌السلام در منا، سخنرانی معروفی دارند که در آن سخنرانی، شکل‌گیری ظلم‌های بنی‌امیه را، به عدم نظارت عالمان دینی، بر عملکرد کارگزاران، نسبت می‌دهد؛ امروزه گاه برخی از عالمان دینی از سر خیرخواهی، سخنانی در نقد کارگزاران یا حتی سیاست‌های نظام اسلامی بیان می‌کنند که اگر حتی ناصحیح هم باشد، نباید جایگاه نظارتی آن‌ها شکسته شود، اگر شکسته شد، پایه‌های نظام اسلامی نیز شکسته می‌شود؛ عالمان دینیِ شناخته‌شده را نباید با اپوزسیونی که به دنبال براندازی نظام اسلامی‌اند، یکی دانست. این سه دسته؛ یعنی عالمان ناظر و ناظرانِ ناهی، و روحانیونِ مردمی، اصلی‌ترین پایه‌های نظام اسلامی‌اند و اگر این سه، شکسته‌شوند نظام اسلامی نیز فرو می‌ریزد. سخن من درباره‌ی حفظ جایگاه این سه‌دسته، به‌خاطر نقش آن‌ها در حفظ عدالت‌اجتماعی و نظام اسلامی‌است، نه دفاع از تک‌تک مواضع و رفتار آن‌ها. https://eitaa.com/farbehi @AGLOESHG
🌀سه خاطره از آیة الله طالقانی چند سال پیش، با دو رفیق شفیق، به گلیرد، زادگاه آیة الله طالقانی رفتیم. یکی از ما سه نفر، کتابی دربارۀ آیة الله طالقانی نوشته بود و برای تحقیق بیشتر دربارۀ ایشان، قصد داشت با مردم روستا و اهالی طالقان گفت‌وگو کند. از میان دیده‌ها و شنیده‌ها در آن سفر، سه خاطره برای من جالب‌تر بود: ✅1. کسی می‌گفت: آقای طالقانی وقتی به ما می‌رسید، تنها دربارۀ کار و بار ما پرس‌وجو می‌کرد. مثلا با چوپان دربارۀ گاو و گوسفند و دامداری حرف می‌زد، با کشاورز دربارۀ کشاورزی، با معلم دربارۀ درس و کتاب و دانش‌آموزان و با مهندس دربارۀ علم و صنعت. ✅2. یکی از اهالی روستا می‌گفت: از پدرم شنیدم که روزی یکی از روحانیان مشهور منطقه به آیة الله طالقانی گفته بود که شما چرا مردم را امر به معروف و نهی از منکر نمی‌کنید. ایشان پرسیدند: مثلا چه باید بکنم؟ گفت: مثلا شما هیچ اهتمامی برای جمع کردن مردم در مسجد ندارید. اگر دوست ندارید برای مردم سخنرانی کنید، اقلا برای نماز جماعت دعوتشان کنید. آیة الله طالقانی به آن روحانی مشهور گفته بود: به عمل کار برآید، به سخندانی نیست. من هر نیمه‌شب در این هوای سرد زمستان، فانوس‌به‌دست تا سرِ چشمه می‌روم و وضو می‌گیرم. بعد هم آهسته و قدم‌زنان به سوی مسجد می‌روم که نمازم را بخوانم. اگر این کار من، کسی را به نماز و مسجد دعوت نکند، از سخنرانی و تبلیغ و داد و فریاد هم کاری برنمی‌آید. (زمستان‌های طالقان، بسیار سرد و طولانی است و چشمۀ آب سرد گلیرد هم تقریبا در بیرون از روستا است) ✅3. یکی از اهالی گلیرد از پیران روستا نقل می‌کرد: روزی طالقانی جوان را دیدیم که با عده‌ای از مردم به سمت کوه مقابل روستا می‌رود. بالای کوه، مزار جدّ ایشان(معروف به سیدآقا) بود که مردم برای زیارت به آنجا می‌رفتند. آقای طالقانی وقتی به مزار رسید، با کلنگی که با خود آورده بود، شروع کرد به خراب کردن بنایی که مردم روی قبر ایشان ساخته بودند. ظهر هم در مسجد روستا سخنرانی کرد و گفت: من دیدم که کار مردم شده است نذر و نیاز به مزار سیدآقا! او هم انسانی بود مانند شما. گیرم علم و تقوای بیشتری داشت. اینها باعث نمی‌شود که شما بروید آنجا، نخ و پارچه گره بزنید. رضا بابایی 96/6/18 @RezaBabaei43https://eitaa.com/AGLOESHG
سه رساله از شیخ
4_5841484843472390282.pdf
4.94M
🌀سه رساله از شیخ شهاب الدین یحیی الالواح العمادیه ، کلمة التصوف ، اللمحات به تصحیح و مقدمه : دکتر نجفقلی حبیبی 👈👈کانال فلسفه و عرفان👇 ‌ ‌@AGLOESHG
استاد شیخ عبدالقائم شوشتری: آیه الله العظمی بهجت(ره) می فرمودند این ذکر را زیاد بگوئید (غرق نعمتیم الحمدلله،حالیمون نیست استغفرالله) ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
‌ترجمه شواهد الربوبیه https://eitaa.com/AGLOESHG
شواهد.pdf
3.98M
🌀ترجمه الشواهد الربوبیه همراه با شرح مختصر ✍نویسنده: جناب 📝مترجم : دکتر جواد مصلح 💢کانال فلسفه و عرفان👇 ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
کتاب الشواهد الربوبیه(به زبان عربی) ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
شواهدالربویه عربی آشتیانی.pdf
23.01M
🌀کتاب الشواهد الربوبیه به زبان عربی ✍نویسنده: محمدبن ابراهیم صدر الدین الشیرازی (جناب ) تعلیق و تصحیح و مقدمه علامه سید جلال الدین 💢کانال فلسفه و عرفان👇 ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
🔷🔸 کانال فلسفه و عرفان 🔸🔷 🌿 ارائه درسگفتارها، کتب، تقریرات و مقالات فلسفی و عرفانی 🌿 نقد مکتب تفکیک و عقل ستیزان 🌿 معرفی کتب و اساتید 🌿 راهنمای تحصیل فلسفه و عرفان 🌿 سیر مطالعاتی اساتید برتر فلسفه و عرفان 🌿 شرح حال حکما و عرفا 💢 کانال فلسفه و عرفان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
27.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀شبهه نماز بی رحم شراب بارحم مستشکل: ✅هرکه او با تو کند گفت و شنود/هم زبان کودکی باید گشود جواب شبهه مطابق با استدلالهای مرحوم مصنف😊 ❣ @quran_jiby https://eitaa.com/AGLOESHG
کتاب 👇👇👇
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
شرح منظومه حکیم سبزواری.pdf
22.4M
🌀کتاب شرح منظومه الاهیات بمعنی الاخص ✍️ حکیم متاله به اهتمام دکتر مهدی محقق 💢کانال فلسفه و عرفان👇 ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
کتاب بسیار ارزشمند و معتنم ۱۰رساله مترجم 💢کانال فلسفه و عرفان👇 ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
4_956330822720294615.pdf
4.78M
🌀 ۱۰رساله مترجم(بسیار ارزشمند و مغتنم) ✍شیخ اکبر محی الدین مقدمه،تصحیح،تعلیق نجیب مایل هروی حلیه الابدال رساله الغوثیه نقش الفصوص ابیات دهگانه حقیقه الحقایق معرفه رجال الغیب اسرارالخلوه رساله الانوار معرفت عالم اکبر و عالم اصغر 💢کانال فلسفه و عرفان👇 ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
دروس استاد «دامت برکاته» از روز شنبه 99.6.22 به شرح زیر آغاز می گردد. 1. درس منتهی المدارک(ادامه سال گذشته)، ساعت 8.15 صبح ، مدرسه فیضیه مدرس زیر کتابخانه، روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه 2. درس شرح الاسماء(ادامه سال گذشته)، ساعت 8.15، صبح، مدرسه فیضیه مدرس زیر کتابخانه، روزهای سه شنبه، چهارشنبه. 3. درس مصباح الانس (ادامه سال گذشته)، یک ساعت به غروب، مجمع عالی حکمت اسلامی سایر دروس استاد اطلاع رسانی خواهد شد. اعزه گرامی اطلاع رسانی فرمایند 💢کانال فلسفه و عرفان👇 ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
فلسفه و عرفان
🌀تحلیل جناب در باره وقایعی که بر اهل بیت (ع) گذشت: پس زنهار که به علم ظاهر و صلاح بی بصیرت مفتون و مغرور نگردی که هر شقاوتی که به مردودان راه یافت از غرور علم ظاهر و عمل بی اصل راه یافت آنچه در قصص الانبياء خوانده‏ اى يا از احوال شهداء و اولياء شنيده‏ اى، از مصيبتها و محنتها كه به خاندان نبوت و ولايت و اهل بيت عصمت و طهارت راه يافته، اگر نيك دريابى آنها همه از نفاق و كيد اهل شيد و ريا و غدر و حيله متشبهان به اهل علم و تقوى برخواسته. على مرتضى عليه السلام نه بضرب ابن ملجم بر زمين افتاد، بلكه بسكنجبين‏ شهد صلاح ابوموسى اشعرى و سركه نفاق عمرو بن عاص شربت شهادت نوشيد، و امام حسين عليه السلام نه بخنجر بيداد شمر ذى الجوشن خوابيد بلكه بمعجون افيون پُرسَمِّ مكر و افسون و ترياق پرزهر اتفاق اهل نفاق خونش با خاك كربلا آميخته شد، كه قتل الحسين يوم السقيفة". و همچنين پارهاى جگر حسن مجتبى عليه السلام از كيد و غدر نهانى معاويه به خاك محنت ريخت، و برين قياس هر چه بسائر ائمه عليهم السلام واقع شده همه به زور شيد اعدا و مكر و تلبيس ارباب رزق و ريا بوده، و با اين همه ظلم و بيداد و فتنه و فساد كه ازايشان سرزد ذره‏ اى از جاه و قدر و منزلت اهل ولايت و حقيقت كم نگشت، و در دنيا و آخرت معزز و مكرم بودند و خواهند بود بلكه اين طايفه اعداء خود را در دين و دنيا رسوا كردند و به عذاب سرمد و سخط الهى تا ابد خويشتن را مبتلى ساختند. آنانکه ره دوست گزیدند همه/درکوی شهادت آرمیدندهمه در معرکه دو کون فتح از عشق است/با آنکه سپاه او شهیدند همه (رساله سه اصل، ص 121 ـ 122) 💢کانال فلسفه و عرفان👇 ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا بفرما به سرایم/یا بفرما به سَر، آیم غرضم وصل تو باشد/چه تو آیی، چه من آیم گر بیایی دَهَمَت جان/ور نیایی کُشَدم غم  من که بایست بمیرم/چه بیایی، چه نیایی ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
《 إنا لله وإنا إليه راجعون 》 ◾️ رحلت بانوی فاضل و فرهیخته سرکار خانم دکتر طوبی کرمانی را تسلیت عرض می‌نماییم. وی اولین زن دکترای فلسفه در ایران، فارغ‌ التحصیل فوق دکتری فلسفه‌ تطبیقی و کلام از دانشگاه کالیفرنیای آمریکا و همچنین اولین زن رایزن فرهنگی ایران در یونان به مدت 4 سال بود و در سمت هایی مثل مشاور مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، عضو شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده، و مدیرکل امور ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی منشأ خدمات ارزشمندی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بود. روحش را با فاتحه و صلواتی شاد نماییم. گفتگو با دکتر طوبی کرمانی مبلغی که به 30 کشور سفر داشته است 👇 https://b2n.ir/606533 💢کانال فلسفه و عرفان👇 ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
❖ امام زین العابدین(علیه السلام)؛ پایه گذار تدوین حدیث دوران امام سجاد(علیه السلام) دوران تقیۀ شدیدی بود ولذا آنچه که از آن دوران به دست ما رسیده چیز زیادی نیست. خیلی از وقایع آن دوره ممکن است خبرش به ما نرسیده باشد یا به صورتی کلی و بدون شرح جزئیات ذکر شده باشد. علت این تقیۀ شدید در آن دوران این بود که هنوز آن سیاست منع حکومتی کتابت و تدوین احادیث نبوی که توسط خلیفه دوم آغاز شده بود ادامه داشت. شروع آن سیاست بنا بر نقل خود اهل سنت اینگونه بود که خلیفه دوم در خطابه‌ای علنی گفت: «من مدت‌ها در این مسأله (آزاد بودن ثبت و ضبط احادیث نبوی، یا ممانعت از آن) فکر می‌کردم تا بالأخره خدا مرا به جایی رساند و تصمیم خود را گرفتم که من در کنار کتاب خدا نوشتۀ دیگری را تحمل نکنم!» او در این سخنرانی، تصمیمش مبنی بر منع ثبت و تدوین سنّت پیامبر، و به عبارتی منع بیان لفظی و عملی دین خدا را به خدا نسبت می‌دهد! خلیفه دوم به بهانۀ حفظ قرآن، از نوشتن، تدوین و نشر احادیث پیامبر(صلّی الله علیه وآله) جلوگیری کرد و این سیاست در زمان خلفای بعدی ادامه داشت، به استثنای ٤ سال و ٩ ماه خلافت امیرالمؤمنین و ٦ ماه خلافت امام حسن(علیهما السلام). اما در ادامه، حکومت به دست معاویة بن أبي سفیان افتاد و روشن است که او بر سر دو راهی میان سیاست خلفای پیشین و بین سیاست امیرالمؤمنین(علیه السلام)، کسی نبود که بخواهد با سیاست خلفای پیشین مخالفت کرده و به سیاست امیرالمؤمنین(علیه السلام) عمل کند. معاویه دومین پایه گذار سیاست منع تدوین احادیث نبوی شد و این سیاست تا زمان عمر بن عبد العزیز در سال ٩٩ هجری ادامه پیدا کرد تا آنکه او چند سال بعد از شهادت امام زین العابدین(علیه السلام)، به اطراف بلاد اسلامی خصوصاً مدینه و مکه بخشنامه کرد که پیرمردانی که در دوران کودکی‌شان پیامبر را درک کرده و احادیثی از ایشان به یاد دارند اگر بخواهند اینها نوشته شود، نه تنها منعی ندارد بلکه دستور داد این احادیث از آنها دریافت و تدوین شود. شهادت امام سجاد(علیه السلام) در سال ٩٤ یا ٩٥ هجری بوده و بنابراین شروع اجازۀ تدوین احادیث نبوی در سال ٩٩ هجری، چهار پنج سال بعد از شهادت امام سجاد(علیه السلام) بوده است. ❖ تدوین حدیث؛ زمینه ساز رشد فکری جامعه و دوران طلایی اسلام از سیاست‌های امام زین العابدین(علیه السلام) در مقابله با بدعت ممنوعیت تدوین حدیث این بود که أدعیۀ خود و همچنین رسالۀ حقوق را در زمان منع حکومتیِ ثبت و ضبط حدیث، إملا و تدوین کرد، نه آنکه شروع این مبارزۀ آرام و ریشه‌ای علیه سیاست ضد دینی حکومت را تا رفع منع حکومتی آن عقب اندازد. و با توجه به این مبارزۀ امام و رواج تدریجی احادیث و أدعیۀ ایشان در بین مردم، که حاوی عقاید صحیح اسلامی و باطل کنندۀ تحریفات فکری و عقیدتی اُموی بود، در واقع آن دستور رفع منع تدوین حدیث توسط عمر بن عبد العزیز بعد از شهادت امام سجاد(علیه السلام) در سال ٩٩ چیزی نبود جز تحصیل حاصل و إلغای قانونی که عملاً دیگر وجود نداشت. بعد از فاجعۀ کربلا و رسوخ تحریفات اُموی از جمله جبر گرایی و سوء ظن به خالق، تنها پناهنگاه برای یافتن فکر، عقیده و معارف صحیح، امام سجّاد(علیه السلام) بود که در آن ظلمتِ جهالت‌ها و مغلطه‌گری‌ها همچون چراغ و کانون روشنایی و هدایتگری، از خاندان پیامبر(علیهم السلام) می‌درخشید. امام سجاد(علیه السلام) با شروع تدوین آن مضامین عالی در آن دورانی که اقبال مردم به اهل بیت(علیهم السلام) کم بود، درخشان‌ترین دوران جامعۀ اسلامی را پایه گذاری کرد؛ زیرا رواج آن مضامین عالی در بین مردم بود که آنها را به برتری بی‌نظیر علمی این خاندان توجه دوباره داد و منجر به اقبالی عمومی به استفادۀ علمی از محضر امام باقر و امام صادق(علیهما السلام)، و موجب توسعۀ مکتب حقیقی اسلام شد که به عنوان نمونه بنا بر مشهور، جابر بن حیّان -اولین کیمیاگر و ملقب به پدر علم شیمی- یکی از شاگردان این مکتب بود. در خبر حسن بن علي وشّاء آمده است که در مسجد جامع کوفه هفتصد شیخ (استاد مدرس)، در کنار ستون‌های مسجد کوفه هر کدام پای یک ستون نشسته‌اند «كلٌّ يقول حدثَّني جعفرُ بنُ محمّد»، هر یک از اینها در حوزۀ تخصص و تدریسش شنیده‌های شخصی و توشۀ علمی خویش از امام صادق(علیه السلام) را بازگو می‌کند. این شکوه علمی مسلمانان که بیشترین بروزش در عهد امام صادق(علیه السلام) بود و "دوران طلایی اسلام" نامیده می‌شود، از آثار و برکات آن دوران تأسیسی امام سجاد(علیه السلام)، و نتیجۀ پایه گذاری تدوین و نشر آن مضامین عالی صحیفۀ سجادیه و رسالۀ حقوق است. که چون این محوریت علمی امامان، خوشایند ریاست طلبان نبود با بازداشت و زندان خانگی، مانع حضورشان در جامعه و در نتیجه موجب افول آن دوران طلایی شدند. 📓 مجموعۀ مصاحبه‌ها: ٧٦٠- ٧٦٢. آیه الله محمد هادی یوسفی غروی 💢کانال فلسفه و عرفان👇 ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا