eitaa logo
فلسفه و عرفان
5.2هزار دنبال‌کننده
510 عکس
219 ویدیو
349 فایل
🌿 ﷽ ارائه درسگفتارها، کتب، تقریرات و مقالات فلسفه و عرفان درتلگرام👇 http://t.me/PHILO_MYS
مشاهده در ایتا
دانلود
51.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برنامه ۱. دکتر غلامرضا اعوانی✔️ ۲. دکتر مهدی محقق ۳. دکتر عبدالله انوار ۴. دکتر مهدی گلشنی ۵. دکتر کریم مجتهدی ۶. دکتر احمد مهدوی دامغانی ۷. پروفسور کریستین بونو دکتر غلامرضا اَعوانی، فیلسوف ایرانی، استاد سابق گروه فلسفهٔ دانشگاه شهید بهشتی، چهرهٔ ماندگار سال ۱۳۸۲، عضو پیوستهٔ فرهنگستان علوم، رئیس انجمن حکمت و فلسفهٔ ایران و رئیس سابق مؤسسهٔ پژوهشی حکمت و فلسفهٔ ایران. کانال فلسفه و عرفان «عقل و عشق» @AGLOESHG
🔸آیة الله سعادت پرور: فقیه بزرگوار عارف عصر صاحب نفس زکیه و عالم به علوم خفیه آیةالله بهجت میفرمود: درب تعلیم و تعلّم این مطالب (عرفاني) بسته شده. گاهی نیز میفرمود: این مطالب طالب زیاد دارد ولی دکان میکنند. 🔹حجة الاسلام علی بهجت: پدرم میفرمود: در مدتی که در قم بودم فردی نیافتم که اسرار را به او بگویم و اسرار را با خود بردم. @AGLOESHG
✅ امام موسی صدر و 1️⃣ یکی از آراء فقهی خلاف مشهور امام موسی صدر، عدم حرمتِ مطلقِ موسیقی بود. شاید این نظر امروز هم، لااقل در حوزه‌های علمیه، خلافِ مشهور باشد. امام صدر قبول نداشت که همه‌ی انواع موسیقی، به طور مطلق حرام است! صحیح نمی‌دانست که به سادگی نوشته شود: «بسمه تعالی؛ هر آینه موسیقی حرام است»! بالعکس، بعضی انواع موسیقی را، منظورم نوع فاخر موسیقی است، حلال می‌دانست؛ نه تنها حلال، بلکه به تعبیر علامه علی حجتی کرمانی «از جلوه‌های زیبایی روح انسان» می‌دانست. این نوع موسیقی را خود گوش می‌کرد و از استماع آن نیز لذت می‌برد. با برخی بزرگانِ این نوع موسیقی، رابطه و حتی رفاقت داشت. فراتر از این، جوانان را به آموزش این نوع موسیقی تشویق می‌نمود. باز هم فراتر... در همین حال موسیقی مبتذل و ارکسترهای غیراخلاقی را نیز درست نمی‌دانست. در مورد این چند مدعا، حرف‌ها و مستنداتی دارم که در ادامه ارائه می‌کنم. 🔻 ادامه‌ی یادداشت در فایل پی‌‌دی‌اف زیر ... @AGLOESHG
4_5895701585744364492.pdf
145.8K
✅ امام موسی صدر و ✍ محسن کمالیان 🔹 فایل کامل پی‌دی‌اف @AGLOESHG
فلسفه و عرفان
برنامه #شوکران ۱. دکتر غلامرضا اعوانی✔️ ۲. دکتر مهدی محقق ۳. دکتر عبدالله انوار ۴. دکتر مهدی گلشنی
در دقیقه ۳۷ برنامه شوکران با حضور دکتر اعوانی به این مطلب اشاره شد که مقام معظم رهبری «حفظه الله» به استاد اعوانی فرمودند که از دکتر سید حسین بخواهید، مطلبی در مورد امام خمینی «قدس سره» بنویسند. علی الظاهر این مطلب تحت عنوان «امام خمینی و عرفان نظری» نوشته شده است که در پست بعدی به آن اشاره می‌شود. @AGLOESHG
86.7K
صوت دقیقه ۳۷ این برنامه کانال فلسفه و عرفان «عقل و عشق» @AGLOESHG
کانال فلسفه و عرفان «عقل و عشق» @AGLOESHG
کانال فلسفه و عرفان «عقل و عشق» @AGLOESHG
48.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برنامه ۱. دکتر غلامرضا اعوانی ۲. دکتر مهدی محقق✔️ ۳. دکتر عبدالله انوار ۴. دکتر مهدی گلشنی ۵. دکتر کریم مجتهدی ۶. دکتر احمد مهدوی دامغانی ۷. پروفسور کریستین بونو دكتر مهدى محقق، ادیب و مجتهد معاصر، رئیس دپارتمان مطالعات اسلامى دانشگاه مک گیل كانادا، رئیس هیات مدیره انجمن آثار و مفاخر فرهنگى، استاد ممتاز ادبیات و فلسفه دانشگاه تهران، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسى در ایران و مصر، بنیان گذار دایره المعارف تشیع و عضو سابق هیئت امنای بنیاد دایره المعارف بزرگ اسلامى، داراى نشان درجهٔ یک ادب فارسی. کانال فلسفه و عرفان «عقل و عشق» @AGLOESHG
💠جای فلسفه‌ در مسجد است اگر چنانچه فلسفه حساب خودش را از حوزه جدا نکند - یعنی همان دعوای قدیمی و سنتىِ علوم عقلی و علوم نقلی تشخص پیدا نکند - بهتر است. مثلاً امام (رضوان الله تعالی علیه) صبح و عصر به مسجد سلماسی می‌آمد و درس میگفت - صبح فقه میگفت، عصر هم اصول میگفت - مرحوم آقای طباطبائی هم پیش از ظهر در همان مسجد فلسفه میگفت؛ فقط تفاوتش این بود که امام آنجا می‌نشست، آقای طباطبائی اینجا می‌نشست؛ جایشان فرق داشت. هر دو، روی زمین می‌نشستند - هم امام روی زمین می‌نشست، هم آقای طباطبائی - و درس میگفتند؛ آن هم در «مسجد». واقعاً چه اشکالی دارد که ما درس فلسفه را در مسجد آقای بروجردی بگوئیم؟ بزرگان فلسفه‌ی ما - آقای جوادی، آقای مصباح، آقایان دیگر - آنجا فلسفه بگویند؟ فلسفه را باید به عنوان یک علم دینىِ محض به حساب آورد. خب، جایش کجاست؟ جایش در مسجد است.  گذشتگان ما هم همین جور بودند. خب، شما ملاحظه کنید مرحوم فخرالمحققین اجازه‌ی روایتی میگیرد از سید حیدر آملی، و به او اجازه‌ی روایتی میدهد، با چه تجلیلی. سید حیدر یکی از آن قلندرهای درجه‌ی یک عرفان است، لیکن فخرالمحققین آنجور از او تجلیل میکند. مرحوم علامه‌ی حلی (رضوان الله علیه) شرح «حکمت‌العین» دارد. خود ایشان هم شاگرد کاتبی است، شرح «حکمت‌العین» هم دارد. به نظر من باید برگردیم به همین مبنا و همین معنا. این که ما بگوئیم فقه، مجرد از فلسفه، یک قداستی دارد؛ فلسفه هم دامن خودش را منزه نگه میدارد که داخل وادی فقه و اصول و حدیث و اینها نیفتد، درست نیست؛ اینها همه‌اش یکی است، یک هدف دارد. یا مثلاً کلام. همین طور که آقایان فرمودند، کلام مسئله‌ی مهمی است. امروز شبهات کلامی، حرفهای کلامی، مباحث جدید کلامی، که هرگز فکرش نمیشد، آمده وارد ذهنیات جامعه‌ی ما شده. خب، باید روی اینها بحث شود؛ و جایش مسجد است. 🔹بیانات در دیدار اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی ۱۳۹۱/۱۱/۲۳ @AGLOESHG