💠منشأ آموزه های اوشو(1)
💢مبانی و مجموعه آموزههایی که عرفان اُشو را تشکیل میدهد، خود بر اساس چند مبنا شکلگرفته است که بخشی از مکتب اُشو متأثر از یوگاست. بخش دیگری از مکتب اُشو از آیین تنتره نشئت گرفته است و بهشدت از آن متأثر است. آیین تنتره یکی از آیینهای هندی است که بر اساس پرستش شاکتی همسر شیوا «تخریبگر و ویران کننده» استوار است. پیروان این مذهب انرژی جنسی و شهوت زنانه را نماد شاکتی میدانند. او در کتابی تحت عنوان تعالیم تانترا، کندالینی یوگا، در دو جلد به این مباحث پرداخته است.
📚مقاله بررسی و نقد اخلاقی مبانی و اصول عرفان اُشو،طاهره محنت فر،دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه اخلاق؛ t.mehnatfar@gmail.com
#عرفان_نوظهور
#اوشو_منشأ_یوگا
عضویت درکانال🔻🔻🔻
🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠منشأ آموزه های اوشو(2)
💢قسمت دیگری از اندیشههایش تحت تأثیر اندیشههای بوداست و در موارد مختلف، در بیان توضیح و توجیه مطالب از بودا متأثر است. او همچنین از عرفان و عارفان اسلامی داستانهایی را مطرح میکند، اما در مقابل صوفیگری و صوفیان را حق و حقیقت مینامد و اسلام را همچون یک انبوهه عظیم میداند. طبق گفتههای خود، از شیخ کبیر تأثیر پذیرفته و عرفانهای شرقی را هم قابلتأمل میداند.
📚مقاله بررسی و نقد اخلاقی مبانی و اصول عرفان اُشو،طاهره محنت فر،دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه اخلاق؛ t.mehnatfar@gmail.com
#عرفان_نوظهور
#اوشو_بودا_صوفیان
عضویت درکانال👇👇👇
🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠منشأ آموزه های اوشو(3)
💢دیگرمبنای عرفان اُشو، همان اساس و مبانی تمام آیینهای معنوی هند است. اصولی از قبیل تناسخ، روحِ وحدت کیهانی، نیروانه و شریعت انسانی؛ او در سخنرانیهای خود یا بهطور مستقل و یا در تلفیق با دیگر مطالب به تعریف این مبانی پرداخته است.
مکتب اُشو اصولی همچون: عشق، سکس، بیتوجهی به نفس، نفی ذهن از جمله آنها است همراه با مبانی مطرح شده ، پایهها و شاکله عرفانش را میسازد.
📚مقاله بررسی و نقد اخلاقی مبانی و اصول عرفان اُشو،طاهره محنت فر،دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه اخلاق؛ t.mehnatfar@gmail.com
#عرفان_نوظهور
#اوشو_منشأ_هند
عضویت درکانال👇👇👇
🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
12.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽کلیپ نقدوبررسی معنویت های هندی
❇️قسمت سوم:اشکال و آسیب سوم یوگا
🎤استاد فعالی
#عرفان_نوظهور
#یوگا_آسیبها_نقد
عضویت درکانال🔻🔻🔻
🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
28.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽کلیپ نقدوبررسی معنویت های هندی
✅قسمت چهارم:اصل رنج درآئین بودا
🎤استاد فعالی
#عرفان_نوظهور
# نقد_رنج-آئین_بودا
عضویت درکانال🔻🔻🔻
🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠عبادت غیرخدا همان عبادت خداست
🔸ملاسلطان گنابادی در ضمن تفسیر سوره بنی اسرائیل مینویسد:
👈«انسان، در عبادت خودش شیطان یا جن را یا مانند زردشتیان که عبادت میکنند (هوا ـ آب ـ زمین ـ حیوان ـ انسان) و بعضی هندوها که انسان را عبادت میکنند و... همه این ها، خداوند سبحان را عبادت میکنند...».[1]
🔻اگر این سخن صحیح باشد، باید تمام آیات قرآن را که از کفر و شرک و بتپرستی و شیطان مذمت میکنند، کنار بگذاریم.
🔰و همچنین فرستادن پیامبران بیهوده باشد و این همه جنگهای پیامبر(صلی الله علیه وآله) و علی(علیه اسلام) با مشرکان و کفار بیهوده و بیجهت باشد.
خلاصه باید زحمات و مبارزههای انبیا را نادیده بگیریم.
📚پی نوشت
1. سلسلههای صوفیه ایران، نورالدین مدرسی چهاردهی، نشر علمی فرهنگی، تهران 1394، ص 303.
#نقد_تصوف
#تفسیر_به_رأی
#ملاسلطان
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠اصطلاح ولایت بین تشیع و تصوف
🔰1⃣
✅ولایت وجه افتراق
🔸برخی بر این باورند که میان تشیع و تصوف اتحاد و همبستگی وجود دارد و موضوع "ولایت" را وجه مشترک میان آن دو دانستهاند.
🔹ولی به لحاظ تاریخی، این دو جریان همواره در طول تاریخ در مقابل یکدیگر قرار داشته و پیوسته در تعارض بودهاند و در توضیح این تعارض همین کافی است که بدانیم بنیانگذاران تصوف در میان مسلمانان، همه از میان اهل سنت برخاستهاند و قبل از قرن هشتم بهعنوان نمونه، یک قطب و مرشدی هم نمیتوان پیدا کرد که شیعه و پیرو اهلبیت (علیهم السلام) باشد و همان ولایتی که بعضی، آن را وجه اشتراک میان آن دو پنداشتهاند، در حقیقت وجه افتراق آن دو هست.
🔻سید حیدر آملی در این باره بهوضوح تصریح کرده و میگوید: قطب و امام هر دو مظهر یک حقیقت و دارای یک معنا و اشاره به یک شخص است.»[1]
اما شیعه معتقد است که ولایت و امامت بعد از پیامبر (صلی الله علیه و آله) منحصر به دوازده نفر است که پیامبر (صلی الله علیه و آله) از طرف خدا به نام و نشان، تعیین کرده است.[2]
📚پی نوشت
1. نصر سید حسین، تشیع و تصوف، مجله عرفان ایران، شماره 7، حقیقت، تهران، 1379، صص 32 و 33
2. قندوزی سلیمان بن ابراهیم، ینابیع الموده لذوی القربی، دارالاسوه، قم، صص 442 - 444.
#نقد_تصوف
#ولایت
#تشیع
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💢تأثیر انقلاب اسلامی بر بهائیت (7)
👈نقش بهائیت دردوران محمدرضا پهلوی
3️⃣ ثروتهای بادآورده بهائیان که ناشی از چراغ سبز رسمی دولت وشاه پسر بود، علاوه بر اینکه در خرید املاک وتصرف آنها درنقاط مختلف کشور به کار میرفت، برای بهائیان خارج از کشور نیز بسیار مفید بود چراکه به صورت هدیه از سوی ایران به دستگاه رهبری بهائیت درحیفا ارسال میشد.
👈بسیاری از رشدهای بهائیت درآن دههها مرهون پول بهائیان ایرانی است که از طرق یادشده به آن دست یافته بودند.
👈از سوی دیگر تأسیس یا تملیک کارخانه جات ودستگیریهای مالی از مستمندان خود جذبه این فرقه را برای افراد ضعیف جامعه ایران فراهم کرده بود. شایعه بوده باشد یا شعار، اما همین که میگفتند بهایی بی کار نمیماند، خود میتوانست عامل جذبی قوی درجامعه بحران زده آن زمان ایران بوده باشد.
👈دراین باره لازم است تحقیق شود. درباره نامهایی همچون هژبر یزدانی وحبیب ثابت مشهور به ثابت پاسال ومهندس ارجمند ومهدی میثاقیه که درزمان پهلوی به بالاترین سرمایه داران کشور تبدیل شده وهمگی به افتخار بر بهایی بودن خویش میبالیدند.
👈بهائیان دردوران قاجار نیز درسیستم حکومتی افراد نفوذی داشتند لیکن درآن دوران همیشه اعتقاد خویش را مخفی کرده واز اعلان وبروز آن حذر داشتند.
4️⃣نفوذ بهائیان دردولت باچراغ سبز پهلوی دوم، بالاترین فرصت را برای قدرت نمایی درطول تاریخ فرقه فراهم نمود.
⛓ادامه دارد...⬅️
#انقلاب_اسلامی
#نقد_بهائیت
عضویت درکانال 👇 👇 👇
🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💢خشایار نبیلی؛ جوان تازه مسلمان شده (8)
❓وقتی بهائی بودید در اجتماع یا از طرف جمهوری اسلامی، برایتان مشکلی بهوجود نمیآمد؟
🗣نه، هیچ کاری با من نداشتند. چرا باید به کسی که زندگی عادیاش را دارد، کاری داشته باشند؟ بعضی مستقیماً با نظام مخالفت میکنند، در این مورد فرقی نمیکند بهائی باشد یا نه، اگر رفتارش معاندانه باشد، باید مجازات شود. پس با مردم عادی بهائی هیچ برخوردی نمیشود.
👈گروهی از سردستگان بهائی در ایران به نام “یاران ایران” برای نظام مزاحمتهایی اساسی ایجاد میکردند. یعنی با اصول آن مخالفت کرده وگروههای دیگر را به اعمال زور علیه نظام ترغیب میکردند. آنها با اسرائیل در ارتباط مستقیم بودند. این خیلی فرق میکند با فردی عادی که دشمنی خاصی ندارد وممکن است انتقادی هم بکند.
👈تشکیلات بهائی واقعاً به اسرائیل کمک میکند، همانطور که اشاره کردم، پولهایی که تحت عنوان کمک به افراد بیبضاعت از بهائیان جمعآوری میکنند، بدون آگاهی اعضای معمولی به اسرائیل ارسال میشود.
❓همکلاسیهایتان میدانستند که بهائی هستید؟
🗣بعضی از آنها میدانستند. دوران دبستان که اکثر دوستانم اطلاع داشتند، اما رفتار خودشان وحتی خانوادههایشان با ما بد نبود.
⛓ادامه دارد...⬅️
#مستبصرین
#نقد_بهائیت
عضویت درکانال 👇 👇 👇
🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💢معرفی برخی کتابهای رد بهائیت (25)
📓25. پیوند بهائیت و صهیونیسم
👤زینت سادات انوری، نشر علیون، تهران، 1391
👈در این کتاب، در باب ارتباط متقابل میان صهیونیسم و بهائیت بحث شده است.
👈با توجّه به همکاری همه جانبه بهائیت و صهیونیسم در پیش و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در اثر حاضر تلاش شده تا ماهیت فرقه بهایی روشن گردیده و ارتباط متقابل صهیونیسم و بهائیت شفاف سازی شود تا به این وسیله اذهان مردم نسبت به خطرات نفوذ این عوامل بیگانه در جوامع اسلامی بیدار گردد.
👈در همین راستا نخست به طور مختصر در باب مفهوم شناسی صهیونیسم و بهائیت بحث شده و سپس در بخش دوم با عنوان برخی حمایت ها و خدمات بهائیان به صهیونیسم، روابط سران بهائیت و صهیونیسم به خصوص در زمینه تشکیل رژیم صهیونیستی بررسی گردیده است.
👈در بخش پایانی کتاب با عنوان «هم پیمانی صهیونیسم با بهائیان» در باب تلاش های یهودیان در ترویج بهائیت، رابطه رجال صهیونیستی و بهائیت، امکانات ویژه و حمایت از بهائیان در سرزمین اشغالی و حمایت رسانه ای صهیونیسم از بهائیت بحث شده است. مشخصه آن، توجه به پیوند بهائیت و صهیونیسم از لحاظ تاریخی ـ سیاسی است.
#کتب_ردیه_بهائیت
#نقد_بهائیت
عضویت در کانال 👇 👇 👇
🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠اصطلاح ولایت بین تشیع و تصوف
🔰2⃣
✅ولایت زمینه ورود تصوف به تشیع
🔸با توجه به آنکه همه اقطاب صوفیه تا قرن هشتم سنی مذهب بودند و در قرن هشتم و نهم بود که در ایران تصوف بهصورت یک گرایش عمومی درآمد[1]، نمیتوان ولایتی که در میان اهل سنت مقبول است را با ولایت مصطلح میان شیعیان یکی دانست.
🔻بنابراین شباهاتی که میان ولایت صوفیانه و ولایت تشیع وجود دارد، بعد از قرون هشتم و نهم و در پی شیعه شدن برخی از فرقههای صوفیه پدید آمده است و نمیتوان اساس هر دو را یکی دانست.
🔰اما شاید بتوان گفت یکی از زمینههای ورود تصوف به تشیع مفهوم ولایت بود که در شیعه جایگاه بلندی داشت و میتوانست نقطه مشترکی میان شعیان و صوفیانی باشد که آنان نیز برای این مفهوم ارج زیادی قائل بودند. [2]
📚پی نوشت
[1]. جعفریان رسول، صفویه در عرضه دین، فرهنگ و سیاست، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم،1391، چاپ سوم، جلد 2، ص 516
[2]. همان، ص 515.
#نقد_تصوف
#ولایت
#اهل_سنت
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
🔹اصول و مبانی اشو🔹
💢مراقبه
⬅️مراقبه از مبانی اصلی عرفان اُشو است و آن را روش وصول به حقیقت، از طریق انجام یک سری اعمال و تکنیکهای بدنی و روحی معرفی میکند. اُشو معتقد است که مراقبه او با پاکسازی آغاز میشود و برای این کار فرد باید خود را آنگونه که هست، بپذیرد و آنچه را میخواهد و تمایل دارد، انجام بدهد؛ اگر در این راستا نیاز است که نیروی جنسی آزاد گذارده شود، باید این کار را انجام دهد تا خودبهخود اصلاح شود وگرنه سرکوب آن موجب تباهی و کجروی انسان میشود. اشو مراقبه را تنها مسیر سعادت و پیروزی میداند و معتقد است که مراقبه تغییر شکل را از درون پدیدی میآورد.
📚الماسهای اشو، ، 1382، 279.
#عرفان_نوظهور
#اشو_مبانی_مراقبه
عضویت درکانال👇👇👇
🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰