eitaa logo
کانال فرق و ادیان
2.6هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
619 ویدیو
145 فایل
👇جهت عضویت کلیک کنید. لینک مستقیم عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e - انتشار مطالب، خبر و آثار در کانال - ارتباط با ادمین - تبلیغات 🔰 @Adminkhatam🔰⁦
مشاهده در ایتا
دانلود
💠تاثیر حمله مغول در نزدیک شدن تصوف به تشیع 🔸حمله مغول به جهان اسلام موجب سقوط خلافت 500 ساله عباسی شد. «از قوانین مغولان این بود که نسبت به هیچ مذهبی تعصب نشان ندهند.» (1) 🔻هرچند برخی از پادشاهان مغول بعد از مدتی علاقه شدیدی به تشیع پیدا کردند. (2) 🔰خلافت عباسیان که اجازه تبلیغ تشیع را به احدی نمی‌داد، با حمله مغول، شیعیان این فرصت را پیدا کردند تا عقاید حقه خود را در قالب مباحثات و مکاتبات و نوشتن کتب، به گوش مسلمانان برسانند. 👈در این میان منافع صوفیه بر این تعلق می‌گرفت که با محدود شدن فعالیت اهل‌سنت، تمایل به سمت شیعیان اثنی‌عشری پیدا کنند. (3) ♻️بدین منظور مساله ولایت در تصوف را که شباهتی به ولایت در تشیع نداشت، بهانه قرار داده و خود را به تشیع نزدیک کردند. 📚پی‌نوشت: 1. الهامی داود، موضع تشیع در برابر تصوف، مکتب اسلام، قم، 1378. 2. مرتضوی منوچهر، مقاله دین و مذهب در عهد ایلخانان، دانشگاه ادبیات و علوم انسانی تبریز، شماره 44، 1337. 3. الهامی داود، موضع تشیع در برابر تصوف، مکتب اسلام، قم، 1378. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠تصوف فرقه‌ای اصیل نیست 🔸تصوف برخلاف تشیع طریقه‌ای التقاطی است و از بهم آمیختن عقاید و افکار گوناگون به وجود آمده است و به همین جهت حد و حصاری به خود ندیده و همواره در طی قرون و اعصار متمادی با مقتضیات و شرائط و افکار هر دوره تغییر شکل داده است، برخلاف تشیع که هیچ گاه از مسیر اصلی خود بیرون نرفته است. (1) 🔹دکتر "طه حسین" در کتاب "ذکری ابی العلاء" درباره التقاطی بودن تصوف می‌نویسد: 👈«تصوف، یک مذهب اسلامی خالص نیست، بلکه مذهبی است هندی که نزد رواقیان و حکمای اسکندرانی رنگ یونانی یافته و در عصر و دوره بنی عباس رنگ اسلامی گرفته است.» (2) 🔻بنابر اقوال ذکر شده، ادعای کسانی که تصوف را فرقه‌ای اسلامی و اصیل می‌دانند، بی‌اساس جلوه داده شده و استدلال‌های مذکور، ادعای ایشان را باطل می‌نماید. 📚پی‌نوشت: 1. الهامی، داود، موضع تشیع در برابر تصوف، مکتب اسلام، قم، 1378، ص 76. 2. فروهر، نصرت‌الله، کارنامه تصوف، افکار، تهران، 1387، ص 89. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
توسل به تمثیل برای توجیه تجسم باورها، نقش کلیدی در ساخت یا ویرانی فرد و جامعه دارد. دقت در چگونگی ایجاد باورهایمان، بسی مهم است! گاه برخی از مدافعین دینی، باوری نادرست را با شیوه ی تمثیل توجیه می کنند. مخاطب باید دقت کند که با مثال فریب نخورد! برای نمونه توماس وی. موریس تلاش می کند که تناقض تجسم (یک نفر هم خدای بیکران و هم انسان کرانمند باشد) را با تمثیل رفع کند! وی می گوید اگر در تجسم، خدا، صرفا انسان شود، به تناقض می انجامد؛ اما خدا صرفا انسان نیست. خدا کاملا انسان و بالاتر از آن است؛ مانند مکعب که کاملا مربع (۴ گوش) و بالاتر از آن است. "For example, a cube, like a two-dimensional square, is fully a rectangle, as each one of the cube’s faces is a parallelogram with four right angles." او این چنین استدلال می کند که خدا، کاملا و نه صرفا، انسان و بالاتر از انسان است؛ پس خدای انسان شده، تناقض ندارد: "God the Son Incarnate is fully but not merely human. He has all of the properties individually necessary and jointly sufficient for being human, but also higher-level divine properties" ------ https://iep.utm.edu/incarnat/ لینک عضویت در کانال👇 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
🌼🌸🌼🌸🌼🌸 🌹امام محمد باقر علیه السلام فرمودند: شيعَةُ عَلِيٍّ الْمُتَبَاذِلُونَ فِي وَلَايَتِنَا الْمُتَحَابُّونَ فِي مَوَدَّتِنَا الَّذِينَ إِذَا غَضِبُوا لَمْ يَظْلِمُوا وَ إِنْ رَضُوا لَمْ يُسْرِفُوا بَرَكَةٌ عَلَى مَنْ جَاوَرُوا سِلْمٌ لِمَنْ خَالَطُوا. ♦️ شيعيان على عليه السّلام كسانى هستند كه در راه دوستی ما مال خود را به يك ديگر مى‌بخشند و در راه ولایت و مودّت ما به يك‌ديگر محبت می‌ورزند،اگر به خشم آيند ستم نمى‌کنند و اگر خوشنود شوند زياده روى نمى‌كنند، براى همسايگان بركت هستند، و براى معاشرين خود سلامتى (، ایمنی و آسايش) هستند. 📚 خصال (شیخ صدوق): ص ۳۹۷ علیه السلام عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
⬅️⬅️ دیوارهای دارالاماره ، در رثای سید شهیدان خون گریستند... (۲) و {أنَّهُ} لَمّا جيء بِرَاسِ الحُسَينِ بَينَ يَديهِ رَأيتُ حيطانَ دارُ الإمارَةِ تسايل دَماً . هنگامی که سر مبارک حسین (علیه السلام) را برابر ابن زیاد نهادند دیدم که از دیوارهای دارالاماره خون جاری گشت. 📚 مختصر ینابیع الموده (قندوزی حنفی) ص190 عضویت در کانال 👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
💠مخالفت شطح با قرآن و روایات 🔸بزرگان صوفیه همواره سیره و روش به‌ظاهر عرفانی خود را مبتنی بر قرآن و شرع مقدس دانسته‌اند. 🔹حال آنکه شطح ازجمله سخنانی است که دقیقاً با قرآن و روایات ائمه اطهار (علیهم‌السلام) در تضاد و مخالفت است، 🔻کما اینکه باخرزی می‌نویسد: «در لغت و استعمال، شطح سخنی را گویند که ظاهر آن به‌ظاهر شرع، راست نبود، اما حالی که آن سخن نتیجه آن است، به‌حق باشد.» (1) 🔻در حالی صوفیه بر مخالفت داشتن شطح با شرع، اذعان دارند که توقع پذیرش شطح توسط مریدان صوفیه را نیز دارند. حال آنکه شطح را به خاطر مخالفتش با قرآن باید بر دیوار کوبید، 🔰زیرا حضرت می‌فرمایند: «آنچه که مخالف سخن پروردگار باشد، باطل است و آن‌ را بر دیوار بکوبید.» (2) 📚پی‌نوشت: 1. باخرزی یحیی، اوراد الاحباب و فصوص الآداب، به کوشش ایرج افشار، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ دوم، 1383. 2. حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، نشر موسسه آل البیت، قم، 1375. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠بدعت صوفیه در تفکیک ولایت 🔸صوفیه با تفکیک اسلام به شریعت و طریقت به دنبال اتصال خود به ائمه اطهار (علیهم‌السلام) بوده‌اند. 🔻چنانچه سلطان حسین تابنده می‌نویسد: «علماء در روایت و تبلیغ احکام شرعیه و عرفا در درایت و تلقین اذکار و دستور قلبیه، اجازه یافته‌اند.»(1) 🔻حال باید از آنها پرسید که چطور ممکن است امر ولایت تفکیک شده و به شریعت و طریقت تقسیم شود. در عین حالی که نه در آیات و روایات و نه در زمان غیبت صغری چنین تفکیکی را برای نواب اربعه توسط امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نمی‌بینیم. 🔰درعین‌حال علمای بزرگی همچون صاحب جواهر و علامه حلی و ملااحمد نراقی معتقد به این هستند که تمام کارهایی که وظیفه امام معصوم بوده، در زمان غیبت به فقها منتقل شده و باید توسط فقها انجام شود. (2) 📚پی‌نوشت: 1. تابنده، سلطان حسین، رساله رفع شبهات، انتشارات حقیقت، تهران، 1377. 2. نراقی، ملااحمد، عوائد الایام، نشر دفتر تبلیغات اسلامی، قم، 1375. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
🔔 🔹 رابطه با دشمنان خدا و تکیه به قدرتشان برای پیشرفت و توسعه کشور، 🔹 ساختن خانه با آب دهان است که مهندسی و معماری عنکبوت هاست و هیچ بنایی سست تر از این سراغ ندارد روزگار 😔 خدا رحم کند به این ملت با مدیریت های عنکبوتی و غرب‌زده که دلشان را برده علم و تکنولوژی گاوچران های نیویورک 👇👇👇👇 🌴 آیه 41 سوره عنکبوت 🌴 🕋 مَثَلُ الَّذِينَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْلِياءَ كَمَثَلِ الْعَنْكَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَيْتاً وَ إِنَّ أَوْهَنَ الْبُيُوتِ لَبَيْتُ الْعَنْكَبُوتِ لَوْ كانُوا يَعْلَمُونَ ⚡️ترجمه: مَثَلِ كسانى كه غير خدا را سرپرست خود برگزيدند، همانند مَثَل عنكبوت است كه (براى خود) خانه‌اى ساخته؛ و البتّه سست‌ترين خانه‌ها خانه‌ى عنكبوت است اگر مى‌دانستند. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
🔔 📛 زبانم لال اگر حماقت کرده و بجای قرآن و اهل بیت علیهم السلام، قانون و رسم ورسوم غربیها را حاکم کنیم بر زندگی و کشورمان، ❌ در مشکلات و گرفتاری ها، هیچ یار و یاوری نداریم کنارمان؛ 👌 چون تنها پشتیبانمان خدایی است که با دست خودمان از دست داده ایم حمایتش را 👇👇👇👇 🌴 آیه 107 سوره بقره 🌴 🕋 وَمَا لَكُم مِّن دُونِ اللَّـهِ مِن وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ ⚡️ترجمه: آیا نمی‌دانی که پادشاهی آسمانها و زمین مختصّ خداوند است و شما را به جز خدا یار و یاوری نخواهد بود؟ عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
تجسم، تصدیقِ بدون تصور آموزه ی پایه ای «تصدیقِ بی تصور، محال است» یک دستور عقلی در دانستنی های حصولی است. بنا بر این دستور، برای برقراری نسبت (حکم) بین موضوع و محمول، بایستی نخست دو طرف نسبت، تصور (فهم) شود؛ برای نمونه: باید از «آسمان» و «آبی» تصوری داشت، تا بتوان تصدیق کرد که آسمان آبی است. این آموزه ی بنیادین عقلی، در ارزیابی درستی و نادرستی گزاره های اعتقادیِ ادیان، بسی برجسته و کلیدی است! هر جا که پای علم حصولی در میان است، دست این دستور هم بایستی باز باشد! تجسم (Incarnation) به مثابه ی یک موضوع، بایستی در گام نخست تصور (فهم) شود، تا بتوان درباره اش حکمی را صادر کرد! اما به اذعان الهیدانان مسیحی، ما انسان ها، توان درک کامل دکترین تجسم را نداریم . غیر ممکن است که ما به نحو کاملی بفهمیم که خدا چه می کند. از ما انسان ها با ذهن محدود نمی توان انتظار داشت که خدای نامحدود را درک کنند. "It is ultimately, though, a doctrine we are incapable of fully understanding. It is impossible for us to fully understand how God works. We, as human beings with finite minds, should not expect to totally comprehend an infinite God." ------- https://www.gotquestions.org/hypostatic-union.html لینک عضویت در کانال👇 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
💠حسن بصری مرید علی(ع) یا حجاج خون‌خوار؟! 🔸در حالی برخی حسن بصری را محرم اسرار امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) می‌دانند که بارها سینه‌چاکی و خوش‌خدمتی خود را به حاکمان بنی‌امیه نشان داده است. 🔹کما اینکه منصب فتوا و قضاوت را در دربار حجاج قبول کرده و درباره وجوب اطاعت از حاکمان بنی‌امیه می‌گوید: 👈«دین جز با آنان پا نمی‌گیرد هرچند ظلم و جور کنند، به خدا اصلاحاتی که خداوند به‌دست آنان (بنی‌امیه) انجام می‌دهد بیش از فسادهایشان است.» (1) 🔰اما خدمات و تلاش‌های حسن بصری در لباس زهد و دین برای این دستگاه ظلم و جور کار را به‌جایی می‌رساند که حجاج بن یوسف ثقفی خون‌خوار، به تعریف و تمجید از او پرداخته و می‌گوید: 👈«اگر می‌خواهید یک مرد حقیقی و واقعی را بشناسید به نزد حسن بصری بروید!» (2) ♻️با این حال آیا باید او را محرم اسرار امام علی (علیه السلام) دانست یا محرم و نوکر بنی امیه؟ 📚پی‌نوشت: 1. سبحانی، جعفر، المذاهب الاسلامیه، نشر موسسه امام صادق(ع)، قم، 1388. 2. یعقوبی، احمد بن اسحاق، تاریخ یعقوبی، نشر علمی و فرهنگی، تهران، 1370. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠حسن بصری مرید علی(ع) یا حجاج خون‌خوار؟! 🔸در حالی برخی حسن بصری را محرم اسرار امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) می‌دانند که بارها سینه‌چاکی و خوش‌خدمتی خود را به حاکمان بنی‌امیه نشان داده است. 🔹کما اینکه منصب فتوا و قضاوت را در دربار حجاج قبول کرده و درباره وجوب اطاعت از حاکمان بنی‌امیه می‌گوید: 👈«دین جز با آنان پا نمی‌گیرد هرچند ظلم و جور کنند، به خدا اصلاحاتی که خداوند به‌دست آنان (بنی‌امیه) انجام می‌دهد بیش از فسادهایشان است.» (1) 🔰اما خدمات و تلاش‌های حسن بصری در لباس زهد و دین برای این دستگاه ظلم و جور کار را به‌جایی می‌رساند که حجاج بن یوسف ثقفی خون‌خوار، به تعریف و تمجید از او پرداخته و می‌گوید: 👈«اگر می‌خواهید یک مرد حقیقی و واقعی را بشناسید به نزد حسن بصری بروید!» (2) ♻️با این حال آیا باید او را محرم اسرار امام علی (علیه السلام) دانست یا محرم و نوکر بنی امیه؟ 📚پی‌نوشت: 1. سبحانی، جعفر، المذاهب الاسلامیه، نشر موسسه امام صادق(ع)، قم، 1388. 2. یعقوبی، احمد بن اسحاق، تاریخ یعقوبی، نشر علمی و فرهنگی، تهران، 1370. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
🌼🌸🌼🌸🌼🌸 پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلم: 💢 مَن قَرَأ القرآنَ قَبلَ أن يَحتَلِمَ فَقَد اُوتِيَ الحُكمَ صَبّيا 🌷 هر كس پيش از بلوغ قرآن بخواند، در كودكى به او حكمت داده شده است. 📙 كنز العمّال : ۲۴۵۲ صلی‌الله علیه و آله عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
⬅️⬅️ دستور بر نصرت علیهما السلام صلی الله علیه و آله ضمن اشاره به علیه السلام فرمودند: إنَّ إبني هذا يُقتَلُ بِأرضٍ مِن أرضِ العراق فَمَن أدرَكَهُ فَليَنصُرُهُ. همانا این پسر من در زمینی از سرزمین کشته می شود پس هر کس آن زمان را درک کرد باید او را یاری کند. 📚 اسدالغابة ١٢٣/١ ، ٣٤٩/١ 📚 الاصابة لابن حجر ٦٨/١ 📚 كنزالعمال٢٢٣/٦ 📚 ذخائرالعقبي ص١٤٦ عضویت در کانال 👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
💠پارادوکس تقیه حسن بصری با اثبات خلافت خلفاء ثلاثه 🔸برخی معتقدند که حسن بصری همواره در حال تقیه بوده است، حال آنکه تلاش زیادی برای اثبات حقانیت خلافت خلفاء ثلاثه داشته است. 🔹چنانچه محمد بن زبیر نقل کرده است که وقتی از حسن بصری سؤال کردم آیا به‌راستی رسول خدا (صلی الله علیه و آله) ابوبکر را جانشین خود قرار داد؟ حسن بصری مانند سپندی که از روی آتش می‌جهد، جهیده و اظهار داشت مگر درباره خلافت او شک داری؟ به خدای یکتا رسول خدا او را جانشین خود قرار داد. (1) 🔻همچنین برای اثبات خلافت ابوبکر دست به جعل حدیث زده و می‌گوید: 👈رسول خدا در زمان حیاتش یک ترس عمده داشت و آن این بود که بمیرد، درحالی‌که ابوبکر را خلیفه خود قرار نداده باشد. (2) 🔰حال چطور ممکن است که حسن بصری درحال تقیه بوده است، در حالی‌که در تقیه بودن، نیاز به خاموشی دارد، نه اثبات کردن خلافت خلفاء ثلاثه! 📚پی‌نوشت: 1. خوانساری محمدباقر، روضات الجنات، محقق اسدالله اسماعیلیان، نشر دهاقانی، قم، ج 3. 2. محلاتی ذبیح‌الله، کشف الاشتباه، به کوشش حاج فردوسی، نشر نسیم ظهور، قم، 1389. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠خرقه دریدن و تبرک آن در سماع صوفیان 🔸یکی از اعمال غیرعادی و غیرمعمول در سماع صوفیانه، خرقه دریدن و جامه پاره‌کردن است که گفته شده: 👈«صوفیان در حال رقص و غلبه ذوق و وجد، پشت پا به دنیا زده و در این موقع جامعه پاره کرده و آن را به سوی نوازندگان و حاضران می‌انداخته‌اند که در بین آنها قسمت می‌شده و غالباً در بین مریدان خرید و فروش می‌شده است.» (1) 🔻این در حالی است که قرآن و روایات، سماع را که در آن غنا و رقص ترویج می‌شود، حرام دانسته و آن را عملی از شیطان و بدترین صدا می‌دانند، 🔰چنان‌که امام صادق (علیه‌السلام) فرمود: «شر الاصوات الغناء. بدترین صداها و آوازها غنا است.»( 2) ♻️حال در مجلسی که گفتار باطل و عمل حرام وجود دارد آیا می‌توان گفت خرقه دریدن نیکو بوده و حتی تکه های لباس به عنوان تبرّک محسوب شود. 📚پی‌نوشت 1.شیخ حر عاملی، وسائل الشيعه، مؤسسه آل البیت علیهم السلام ، قم، چاپ دوم، 1414 ه. 2.حاکمی، اسماعیل، سماع در تصوف، انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۷۳ . عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
🌼🌸🌼🌸🌼🌸 🕌هنگام ورود به خانه؛ سلام کنید رسولُ اللّه صلى الله عليه وآله : إذا دَخَلَ أحَدُكُم بَيتَهُ فَلْيُسَلِّمْ ؛ فإنَّهُ يَنزِلُهُ البَركَةُ و تُؤنِسُهُ الملائكةُ . هرگاه يكى از شما وارد خانه خود شد، سلام كند؛ زيرا سلام بر آن بركت فرود مى آورد و با آن انس مى گيرند . 📝شرح روایی : الإمامُ الباقرُ عليه السلام في قولِ اللّه ِ عَزَّ و جلَّ: «فَإذا دَخَلْتُمْ بُيُوتا فَسَلِّمُوا على أنْفُسِكُم» هُو تَسليمُ الرَّجُلِ على أهلِ البيتِ حينَ يَدخُلُ ، ثُمَّ يَرُدُّونَ علَيهِ ، فهُو سَلامُكُم عَلى أنفُسِكُم .[بحار الأنوار: 76/5/16] امام باقر عليه السلام در تفسیر این آيه: «هرگاه وارد خانه هايى شديد، به خودتان سلام كنيد» فرمود : منظور سلام كردن بر اهل خانه است به هنگام ورود و جواب دادن اهل خانه است به او . پس ، اين سلام شماست به خود شما . 🔹بحار الأنوار : 76/7/25 (صلی الله علیه و آله و سلم) (صلی الله علیه و آله و سلم) علیه السلام عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠رسوا شدن منصور حلاج توسط نوبختی 🔸حسین بن منصور حلاج از بزرگان صوفیه است، خواجه عبدالله انصاری در کتاب طبقات الصوفیه حلاج را جزو سومین طبقه صوفیه می‌شمارد. (1) 🔹بعد از آنکه حسین بن منصور ادعای وکالت و بابیت امام زمان (عج) را کرد، سعی کرد علما و بزرگان شیعه را به خود جلب کند. در این زمان تصمیم گرفت ابوسهل نوبختی، رئیس شیعیان بغداد را در زمره یاران خود درآورد و به تبع او هزاران شیعه امامی را به عقاید خود معتقد سازد. 🔻ولی نوبختی ادعاهای حسین بن منصور را تکذیب کرد و با تمسخر به آنها پاسخ داد. 🔻ابن ندیم در کتاب "الفهرست" در این‌باره می‌نویسد: «گویند [حلاج] ابوسهل نوبختی را به خود دعوت کرد و نوبختی به فرستاده وی گفته بود من سرسلسله مذهبی می‌باشم و دنبال من هزاران نفرند که اگر من دعوت وی را اجابت نمایم، آنان نیز از من پیروی خواهند کرد. اما [اگر حسین بن منصور بتواند] موی سر ما که از جلو ریخته است را دوباره برویاند، من چیزی از وی نخواهم خواست و آن فرستاده رفت و دیگر برنگشت.»(2) 🔰بزرگان صوفیه شاید بتوانند با ادعاهای بی‌اساس، مردم عادی را به سوی خود جلب کنند، اما علما و بزرگان شیعه در طول تاریخ همواره بینی دزدان عقاید مردم را به خاک مالیده و می‌مالند. 📚پی‌نوشت: خواجه عبدالله انصاری، طبقات الصوفیه، توس، مشهد، 1386، ص 104 ابن ندیم، الفهرست، دارالمعرفه، لبنان، ص 248. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
⬅️⬅️گریه و بر مصائب راوی می‌گوید: با عـلـی (امیرالمؤمنین علیه‌السلام) سفر می‌کردم. وقتی به محاذات "نینوی" رسیدیم، ایشان فرمودند: صبر کن ای اباعبدالله! صبر کن در کنار شط . راوی می‌گوید: درباره این جمله، از ایشان سوال کردم؛ فرمودند: روزی بر وارد شدم و دیدم اشک از چشمان ایشان سرازیر است. پرسیدم: چرا گریه می‌کنید؟ پاسخ دادند: علیه‌السلام آمده بود، و خبر داد که امت من فرزندم (صلوات‌الله‌علیه) را به قتل خواهند رساند. سپس به من فرمودند: می‌خواهی او را به تو نشان دهم؟ گفتم: آری؛ پس حضرت دست خود را دراز کردند و مشتی از خاک آوردند؛ تا آن خاک را دیدم، نتوانستم از گریستن خودداری کنم... 📚 المعجم‌الکبیر ج۳ ص۱۱۱ 👈🏼 هیثمی در مجمع الزوائد، رجال این روایت را موثق دانسته است. عضویت در کانال 👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
💠صوفیان عامل اعدام حلاج 🔸همواره سران صوفیه به مردم القاء کردند که فقها به‌خاطر عدم درک اسرار حلاج، تنها گروهی هستند که حکم به قتل او کردند. 🔹درحالی‌که صوفیان مشهور هم‌عصر حلاج نیز حکم به کفر او کردند، چنانچه جریری در مورد اعتقادات حلاج گفت: 👈«این مرد کافر است و وی را باید کشت و هر کس نیز چنین اعتقادی داشته باشد را نیز باید کشت.» (1) 🔻همچنین یکی از صوفیان به نام محمود عبدالصمدی، اعتراف می‌کند که اعدام حلاج توسط صوفیان بوده و می‌نویسد: «این عمل صوفیان ایرانی نتوانست آتش خشم صوفیان صحوی را آرامش یا تسکینی دهد و کشمکش و منازعه بین طرفداران این دو ادامه پیدا کرد، تا در سال 309 قمری مردی به نام حسین بن منصور حلاج را با فجیع‌ترین و وحشیانه‌ترین وضعی به قتل رسانیدند. پیروان مکتب صحو پس از ارتکاب جنایتی تا این حد هولناک و وحشیانه، خود را در پناه خلیفه عباسی قرار دادند. (2) 🔰لذا صوفیه باید ابتدا خود را به خاطر حکم، به اعدام حلاج مقصر دانسته و ندامت کنند، بعد فقها را. 📚پی‌نوشت: 1.زرین‌کوب عبدالحسین، جستجو در تصوف ایران، امیرکبیر، چاپ دهم، ۱۳۹۰ شمسی 2. عبدالصمدی، محمود، سیری در تصوف و عرفان ایران، نشر شرق، تهران، 1361. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠اجرو پاداش عزاداری درشهادت کریم اهل بیت 💢ابن عباس از رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم روایت می کند که فرمود: ❇️چون فرزندم حسن را به زهر شهید کنند ملائکه ی اسمان های هفت گانه بر او گریه کنند و همه چیز بر او بگرید حتی مرغان هوا و ماهیان دریا. هرکه بر او بگرید دیده اش کور نشود روزی که دیده ها کور می شود و هرکه در مصیبت او اندوهناک شود اندوهناک نشود دل او در روزی که دل ها اندوهناک شود و هرکه در بقیع او را زیارت کند قدمش بر صراط ثابت گردد روزیکه قدم ها بر آن لرزان است. 📚منتهی الامال ج1 ص322 عضویت درکانال🔻👇👇🔻 🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠مذمت اولین صوفی در منابع اسلامی 🔸ابوهاشم کوفی به عنوان اولین شخصی است که به نام صوفی مشهور شد. 🔹"عثمان بن شریک کوفی" که به ابوهاشم کوفی شهرت دارد، در متون اسلامی شهرت خوبی نداشته و همواره مورد مذمت قرار گرفته است. 🔻به عنوان مثال امام صادق (علیه السلام) درباره او فرموده است: «انّه كان فاسدَ العقيده جداً،وهو الذّي اِبتَدَع مذهبا ًيقال له التصوف ،وجَعلَه َمفرّا لعقيدتِه الخبيثه (1) 🔻همانا او (ابوهاشم) فساد جدی عقيدتی دارد او كسی است كه مذهبی را بدعت گذاشت كه تصوف ناميده شد و آن را محل فراری برای عقيده خبيث خود قرار داد.» 🔰سید نعمت‌الله جزایری، «حسن بصری، سفیان ثوری و ابوهاشم کوفی را از مخالفین اهل‌بیت (علیهم السلام) می‌خواند.» (2) ♻️از شواهد ذکر شده چنین استفاده می‌شود که اولین کسی که صوفی نامیده شد، شخصی فاسد العقیده و مخالف اهل‌بیت (علیهم السلام) بوده است، بنابراین چطور می‌توان گفت صوفیه در راه حق و صراط مستقیم هستند. 📚پی‌نوشت: 1. شیخ حر عاملی، الاثنی عشریه، انصاریان، 1390، ص 33. 2. الهامی داوود، موضع تشیع در برابر تصوف، مکتب اسلام، قم، 1378، ص 35. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
Shab05Moharram1393[07].mp3
4.05M
☑️نوحه شهادت امام حسن مجتبی(علیه السلام) 🎤بانوای حاج امیرعباسی عضویت درکانال🔻🔻🔻 🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
❎تناقض عملی در معنویت‌های وارداتی(1) ⬅️تناقض سیره و ایده(شعار و مرام) ✅تناقضِ سیره و ایده(شعار و مرام) که همان تناقض عملی است جایی است که رهبر یک جریان، ایده‏ای را پذیرفته، اما در عمل مرام دیگری را در پیش گرفته است و یا ادعای یک غایت را دارد؛ اما در عمل پیروان خود را به جای دیگری می‏برد. به عبارت دیگر «به این سو می‏خواند؛ به سوی دیگر می‏برد». مثلاً ادعا می‌کند شما را به خدا می‏رسانیم اما در عمل، غیرِ خدا را پیش می‏کشند و غایت را در چیز دیگری می‏جویند. ❇️معنویت‌های نوپدید هر یک به گونه‌ای به این گونه تناقض مبتلا هستند. عمل با شعارها چندان سازگاری ندارد. در عرفان حلقه ادعا می‌شود که ما شریعت اسلامی را قبول داشته و لازم می‌دانیم؛ اما در عمل نه تنها تأکیدی بر انجام مناسک دینی در این جریان صورت نمی‌گیرد، بلکه عملا به عدم لزوم این اعمال دعوت می‌شود. مثلاً نماز، نذر و زیارت در عرفان حلقه این گونه است. عضویت درکانال🔻👇👇🔻 🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠تناقض عملی در معنویت‌های وارداتی(2) 💢مناسک و عبادات ساختگی 🔷در معنویت‏هاى جدید، دین و مذهب و در یک کلمه، شریعت جایى ندارد. یکى از تعارضات این معنویت¬ها آن است که از یک طرف احکام عبادى، مناسک و عبادات رایج در ادیان را محکوم مى‏کنند و از طرف دیگر، خود عبادت‏هایى جدید و مناسکى ویژه با آدابی خاص به پیروان خویش آموزش مى‏دهند. نماز را لازم نمی‌شمارند؛ اما خود مدل‏هایی از عبادت و ذکر و خلوت‏نشینی را ضروری معرفی می‏کنند. ⬅️مثلاً در مکتب اکنکار، شریعت‌های رایج کنار گذاشته مى‏شود و مناسک ادیان محکوم می‌گردد؛ اما روزۀ روز جمعه، لازم شمرده شده است. به این صورت که فرد در خانه بنشیند، از اجتماع کناره گیرد، ذهن خود را بر استاد زنده «آک» متمرکز کند و فقط به فکر او باشد.(1) در مرام اشو مراقبه‌هایى با آداب و اوقاتی خاص، تبلیغ و توصیه مى‏شود(2) به صورتی که یک دورۀ دوازده جلدی با نام مراقبه برای برنامۀ دوازده ماهۀ مریدان اشو تألیف شده و حتی برای هر روز ایشان یک متن عرفانی برای انس و مطالعه و در نتیجه مراقبه و مدیتیشن تنظیم گردیده است. 1- حکمت آک، صص 8، 4 و 7. 2-اشو، شهامت، بخش آخر. عضویت درکانال👇🔻👇 🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰