eitaa logo
کانال فرق و ادیان
2.6هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
619 ویدیو
145 فایل
👇جهت عضویت کلیک کنید. لینک مستقیم عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e - انتشار مطالب، خبر و آثار در کانال - ارتباط با ادمین - تبلیغات 🔰 @Adminkhatam🔰⁦
مشاهده در ایتا
دانلود
💠کرامات صوفیه از ایام طفولیت 🔸از کرامات عجیب صوفیه، نقل داستانهایی در مورد عبادت و روزه‌داری بزرگان صوفیه همچون سهل تستری و عبدالقادر گیلانی در ایام طفولیت و شیرخوارگی است! 🔹چنانچه نقل شده شیخ عبدالقادر گیلانی مجموع روزهای ماه رمضان را در ایام طفولیت شیر نخورد و یوم‌الشک نیز شیر نخورد و درنهایت معلوم شد که آن روز از ماه مبارک رمضان بوده است. [1] 🔻همچنین عطار از ابو طلحه نقل کرده است که: «سهل تستری آن روز که از مادر متولد شد روزه بود، یعنی شیر نخورد تا وقت نماز. یا خود سهل گفته است که سه ساله بودم که قیام شب داشتم و در چهل شبانه‌روزی، یک مغز بادام می‌خوردم.» [2] 🔰این کرامات بیشتر به افسانه شبیه بوده و زاده‌ی تخیلات نویسندگان صوفی است. تا قبل از خواندن این افسانه‌سرایی‌ها چنین چیزی به فکر و ذهن انسان خطور نمی‌کند که شخصی در بدو تولد و طفولیت اهل روزه باشد. آن‌هم روزه‌داری در طفولیتی که برای هیچ‌یک از صدوبیست و چهار هزار پیامبر و اوصیاء آن‌ها بیان نشده است. 📚پی‌نوشت: 1.جامی نورالدین عبدالرحمان، نفحات الانس، مصحح محمود عابدی، ناشر اطلاعات، تهران، ۱۳۷۰، ص 507. 2.عطار، فریدالدین، تذکره الاولیاء، به ‌ کوشش نیکلسون، انتشارات صفی ‌ علیشاه، 1375 ش، ج 1، صص 252 و 268. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠نوع کرامات صوفیانه 🔸اگر کسی درکرامت‌سازی‌هایی که صوفیه به اولیاء خود نسبت داده‌اند دقت نماید، برای او روشن می‌شود که آنچه به‌ این عنوان به آنها نسبت داده شده در واقع کرامت نیست. 🔹ازجمله آن‌ها می‌توان به هفتاد هزار ختم قرآن در یک روز، یا به زیر آب رفتن یک صوفی در فواصل نمازهای یومیه و بیرون نیامدن از زیر آب، یا ترک طعام در طول روزها بلکه ماه‌های متمادی اشاره کرد.[1] 🔰علت رد این‌گونه کرامت‌سازی‌ها این است که اولاً وقوع این‌گونه کرامات ثابت نیست و در قرن‌های بعدی نیز جز خودشان(غیر از صوفیه)، کسی نقل نکرده‌است. ثانیاً اینکه برفرض قبول وقوع برخی از آن‌ها، بازهم دلیل بر حقانیت و ولایت و تقرب او نزد خداوند متعال نمی‌باشد. زیرا مرتاضین هندی هم توانایی انجام بسیاری از کارهای خارق العاده که به‌عنوان کرامت نزد صوفیه مطرح است را دارند. 📚پی نوشت 1.جامی نورالدین عبدالرحمان، نفحات الانس، مصحح محمود عابدی، ناشر اطلاعات، تهران، ۱۳۷۰، ص 21 و 24. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
آشنایی با واژگان کلیدی سه عضو تثلیث در زبان یونانی با یکی از اصطلاحات: ۱. hypokeimenon (موضوع) ؛ ۲. ousia (جوهر) به معنای جوهر نخستین؛ ۳. hypostasis (اقنوم)؛ ۴. prospon (شخص) و در زبان لاتین با اصطلاح: ۱. substantia به عنوان ترجمه ی جوهر به معنای جوهر نخستین و یا با اصطلاح: ۲. persona (شخص) بیان می شوند. _________ فلسفه ی آباء کلیسا، هری اوسترین ولفسن، ترجمه ی علی شهبازی، ص 361. لینک عضویت در کانال👇 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
💠اشو و زندگی کمونی(1) 🔹اشو شکل جدیدی غیر از ازدواج را برای یک زندگی جمعی پیشنهاد می کند و نام آن را "کمون" می گذارد 🔹"باید شکل های جدیدی از زندگی گروهی پدید آید من برای پرهیز از تداخل واژه ها اسم آن ها را اجتماع یا جامعه نمی گذارم بلکه این زندگی گروهی جدید را کمون می خوانم این واژه بسیار مهمی است مفهوم آن این است جایی که مردم فقط با هم زندگی نمی کنند بلکه ارتباط و پیوند عمیق با یکدیگر دارند.1 🔹اشو نتیجه این کمون را آفرینش انسان نوین می داند. و می گوید همه تلاش من بر یک چیز متمرکز است: آفرینش انسانی نوین مثل "زوربای بودا.2-3 🔹بهشت برین این انسان نوین همین سیاره خاکی خواهد بود" ماقادریم در همین جا بهشتی خلق کنیم ، همین جا بر روی این سیاره خاکی.5 📚1-آینده طلایی ص95. 2- زوربا : اسطوره لذت طلب یونانی.3- آینده طلایی ص 102. 4- آینده طلایی ص 102 عضویت درکانال🔻🔻🔻 🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠اشو و زندگی کمونی(2) ✅دورنمای وی از دنیای نوین یعنی دنیای کمون ها دنیایی عاری از خانواده هاست او در مورد معنویتی که در کمون خویش می خواهد به انسان نوین ارائه دهد چنین می گوید: انسان اینجاست تا مشعوف گردد سر ذوق بیاید وتا آنجا که ممکن است زیبا تؤام با آرامش و راحتی زندگی کند.1 ✅از اشو می پرسیم اگر دلیل وی برای مقابله با نهاد خانواده و ایجاد کمون تأمین آرامش و شادمانی باشد، طبیعتاً این آرامش در یک زندگی سالمی شکل می گیرد که بنای آن بر موّدت و محبت گذارده شده و فرزندان به عنوان رحمت الهی چراغ فروزانی هستند که بر زیبایی این زندگی دو چندان می کنند رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَ ذُرِّیَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْیُن.2 پروردگارا! از همسران و فرزندانمان مایه روشنى چشم ما قرار ده . " قرة عین" معادل نور چشم است که در فارسى ، کنایه از کسى که مایه سرور و خوشحالى است .قرة عین به معنى چیزى است که مایه خنک شدن چشم انسان مى شود، یعنى اشک شوق از دیدگان او فرو مى ریزد، و این کنایه زیبایى است از سرور و شادمانى.. 📚1- آینده طلایی ص105. 2- سوره فرقان آیه 74. عضویت درکانال👇🔻👇 🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
❇️آرامش و شادمانی در آموزه های دین 👈اگر افراد یک خانواده مهارت های لازم برای داشتن یک زندگی آرام وشاد را داشته باشند پیوند موجود در آن خانواده پیوندی ناگسستنی خواهد بود. این مهارت ها تعالیمی است که برگرفته از آموزه های وحیانی ومنطبق بر فطرت پاک آدمی می باشد یکی از مهارت های زندگی برگرفته از قرآن کریم مهارت برخورد با همسر می باشد «وَ عَاشرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوف»(نساء/19) با زنان به نیکی رفتار کنید. ✅یکى از روشن ترین جلوه گاه ها و موارد خودنمایى مودت و رحمت، جامعه کوچک خانواده است، چون زن و شوهر در محبت و مودت ملازم یکدیگرند و آموزه های دینی سفارش زیادی به ازدیاد این محبت واظهار این مهرورزی کرده اند پیامبرخوبی ها در مورد اظهار محبت به همسر می فرمایند: قَوْلُ الرَّجُلِ لِلْمَرْأَةِ إِنِّی أُحِبُّکِ لَا یَذْهَبُ مِنْ قَلْبِهَا أَبَداً»1واین نوع محبت را به ایمان فرد گره زده اند ویک رابطه دوسویه بین ایمان محبت به همسر می باشد هرچه ایمان بیشتر باشد محبت به همسر بیشتر خواهد بود و هرچه محبت به همسر بیتر باشد موجب ازدیاد ایمان خواهد بود: قَالَ سَمِعْتُ الصَّادِقَ ع یَقُولُ الْعَبْدُ کُلَّمَا ازْدَادَ لِلنِّسَاءِ حُبّاً ازْدَادَ فِی الْإِیمَانِ فَضْلا»2 📚1- الکافی، ج 5، ص 570. 2- وسائل الشیعة، ج 20، ص 24. عضویت درکانال👇👇 🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
❗️محدودیّت خداۍ سلفی (2) اسحاق بن ،محدث وامام سرشناس ، میگوید:«خدا از رگ گردن نزدیکتر است واز خلق در تباین است»حرب میگوید به اسحاق گفتم «بر عرش با حـد است؟» گفت «بلـه، با حــد» ✍🏻پۍنوشت: ترتّب لوازم محدودیت بر خدا موجب اثبات تجزۍ و در نهایت حدوث و مخلوق بودن وی میشود؛ و ثابت میشود شاب امرد ﴿رض﴾ مخلوقۍ متجزۍ ومتناهۍ است. لازم به ذڪر است ڪه اسحاق بن راهویه از سلف صالح اهل سنت به حساب می آید واقوال وۍ الزام آور است. عضویت در کانال 👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
پاسخ به توهین اخیر آقای گرگیج.pdf
218.9K
🔻 پاسخ مستدل به توهین عالم اهل سنت و امام جمعه در تریبون نماز جمعه ۱۹ آذر ۱۴۰۰ به علیهم‌السّلام ‌ 👈مطالعه کنید و انتشار دهید عضویت در کانال 👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
پاسخ به شبهات گرگيج در مورد مادر امام سجاد عليه السلام.pdf
106.5K
🔻 در مورد مادر عليه السلام، پاسخ مستدل به توهین و شبهات عالم و امام جمعه در تریبون نماز جمعه ۱۹ آذر ۱۴۰۰ به علیهم‌السّلام ‌ 👈مطالعه کنید و انتشار دهید عضویت در کانال 👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
🌸🌼🌸🌼🌸🌼 💢 امام صادق(عليه السلام) فرمودند : ✍ لا تُبدي الشَّماتَةَ لِأخيكَ فيَرحَمَهُ اللّه ُ و يُصَيِّرَها بِكَ . مَن شَمَتَ بِمُصيبَةٍ نَزَلَت بِأخيهِ لَم يَخرُجْ مِنَ الدّنيا حَتّى يُفتَتَنَ . 👌 از گرفتارى برادرت اظهار شادى مكن كه خداوند به او رحم مى كند و آن گرفتارى را به تو مى رساند. هر كس از گرفتارى و مصيبتى كه به برادرش رسيده است شاد شود ، از دنيا نرود تا خود گرفتار آن شود. 📖 الكافي ، ج۲ ، ص۳۵۹ علیه‌السلام عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠نظر مولی محمدطاهر قمی درباره کرامات صوفیه 🔸عالم بزرگ محمد طاهر قمی درباره کرامت‌های عجیبی که از صوفیه نقل شده، معتقد است که این‌گونه کرامات نمی‌تواند مورد تأیید الهی باشد. 🔹زیرا اولیاء صوفیه اهل این معنی نبوده‌اند، بسیاری از آنان به جهت فساد اخلاقی متهم و منفور بوده‌اند و در زمره آن‌ها عده زیادی به شاهدبازی و باده‌خواری متهم بوده‌اند... بالاخره آن‌ها با آن‌همه آلودگی که داشتند، هرگز نمی‌توانستند مورد تأیید الهی باشند. [1] 🔻همچنین برای کسانیکه دم از سِحر و جادو و تسخیر شیطان می‌زنند، کرامت و خرق عادت را جایز می‌دانند، لذا نمی‌توان عمل آن‌ها را مورد تأیید الهی دانست. این عالم بزرگ معتقد است که این‌گونه خرق عادات، کرامت نیست، بلکه یا چشم‌بندی و تردستی بوده و یا با الهام از شیطان و استفاده از تزویر و دروغ می‌باشد، زیرا معجزه و کرامت به تأیید الهی انجام می‌گیرد [2] و از این‌گونه مکرهای شیطانی به دور بوده و مورد استفاده عارف حقیقی، برای فریب و جذب مردم قرار نمی‌گیرد. 🔰این در حالی است که صوفیه از علنی کردن این کرامت‌سازی‌ها ابایی نداشته و با نمایش دادن خوارق عادات در پی جذب مردم عوام بوده‌اند. 📚پی‌نوشت: 1. طاهر قمی، مولی محمد، تحفه الاخیار، محقق داود الهامی، نشر مدرسه امام امیرالمؤمنین (ع)، قم، 1369، ص 82. 2. همان، ص 83. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠مخالفت علمای عهد قاجار با صوفیه 🔸در ادامه راه مخالفت اهل‌بیت(علیهم السلام) با صوفیه، علمای اعصار مختلف با انحرافات صوفیه به طرق مختلف مخالفت کردند. از جمله مخالفت‌های علمای شیعه با تصوف می‌توان به اعتراض علمای عهد قاجار اشاره داشت. 🔹اکثر فقهای عهد قاجار، همانند اواخر عهد صفوی نسبت به صوفیان با نظر انتقاد می‌نگریستند. 🔻زیرا ظاهراً دعوی مشایخ صوفیه را در باب مقام قطب، همچون قول به مهدویت نوعیه تلقی می‌کردند، بنابراین نفی و رد آن را لازمه اعتقاد تشیع می‌شمردند. 🔻به علاوه قول به وحدت وجود را از مقوله عقاید حلولیه و اتحادیه تلقی می‌کردند و با توجه به اینکه اکثر قدمای مشایخ صوفیه هم به تسنن منسوب بودند یا در سنت افراط و مبالغه داشتند، اکثر فقهای متشرعه در اظهار مخالفت با آنها -با وجود اختلاف در مسلک اخباری یا اصولی- هم‌داستان بودند.[1] 🔰بنابراین مخالفت با تصوف مخصوص علما یا فقهای یک یا چند عصر نبوده و همواره در طول تاریخ اسلام، مخالفت با این جریان انحرافی وجود داشته است. 📚پی‌نوشت: 1.زرین‌کوب عبدالحسین، دنباله جستجو در تصوف ایران، امیرکبیر، تهران، چاپ نهم، 1393، صص 315 و 316. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰