❗️محدودیّت خداۍ سلفی (2)
اسحاق بن #راهویه،محدث وامام سرشناس #اهلسنت ، میگوید:«خدا از رگ گردن نزدیکتر است واز خلق در تباین است»حرب میگوید به اسحاق گفتم «بر عرش با حـد است؟» گفت «بلـه، با حــد»
✍🏻پۍنوشت:
ترتّب لوازم محدودیت بر خدا موجب اثبات تجزۍ و در نهایت حدوث و مخلوق بودن وی میشود؛ و ثابت میشود شاب امرد ﴿رض﴾ مخلوقۍ متجزۍ ومتناهۍ است.
لازم به ذڪر است ڪه اسحاق بن راهویه از سلف صالح اهل سنت به حساب می آید واقوال وۍ الزام آور است.
#نقد_وهابیت
#پاسخ_به_شبهات
#تجسیم #تشبیه #توحید
#پاسخ_به_شبهات_وهابیت
#تکفیر #تکفیری #وهابی #وهابیت
#مطاعن #مطاعن_دشمنان_اهلبیت
عضویت در کانال 👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
پاسخ به توهین اخیر آقای گرگیج.pdf
218.9K
🔻 پاسخ مستدل به توهین #مولوی_گرگیج عالم اهل سنت و امام جمعه #آزادشهر در تریبون نماز جمعه ۱۹ آذر ۱۴۰۰ به #اهلبیت علیهمالسّلام
👈مطالعه کنید و انتشار دهید
#نقد_وهابیت
#پاسخ_به_شبهات
#پاسخ_به_شبهات_وهابیت
#تکفیر #تکفیری #وهابی #وهابیت
#مطاعن #مطاعن_دشمنان_اهلبیت
عضویت در کانال 👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
پاسخ به شبهات گرگيج در مورد مادر امام سجاد عليه السلام.pdf
106.5K
🔻 در مورد مادر #امام_سجاد عليه السلام، پاسخ مستدل به توهین و شبهات #مولوی_گرگیج عالم #اهل_سنت و امام جمعه #آزادشهر در تریبون نماز جمعه ۱۹ آذر ۱۴۰۰ به #اهلبیت علیهمالسّلام
👈مطالعه کنید و انتشار دهید
#نقد_وهابیت
#پاسخ_به_شبهات
#پاسخ_به_شبهات_وهابیت
#تکفیر #تکفیری #وهابی #وهابیت
#مطاعن #مطاعن_دشمنان_اهلبیت
عضویت در کانال 👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
#حدیث
🌸🌼🌸🌼🌸🌼
💢 امام صادق(عليه السلام) فرمودند :
✍ لا تُبدي الشَّماتَةَ لِأخيكَ فيَرحَمَهُ اللّه ُ و يُصَيِّرَها بِكَ . مَن شَمَتَ بِمُصيبَةٍ نَزَلَت بِأخيهِ لَم يَخرُجْ مِنَ الدّنيا حَتّى يُفتَتَنَ .
👌 از گرفتارى برادرت اظهار شادى مكن كه خداوند به او رحم مى كند و آن گرفتارى را به تو مى رساند. هر كس از گرفتارى و مصيبتى كه به برادرش رسيده است شاد شود ، از دنيا نرود تا خود گرفتار آن شود.
📖 الكافي ، ج۲ ، ص۳۵۹
#امام_صادق علیهالسلام
#گرفتاری
#مصیبت
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠نظر مولی محمدطاهر قمی درباره کرامات صوفیه
🔸عالم بزرگ محمد طاهر قمی درباره کرامتهای عجیبی که از صوفیه نقل شده، معتقد است که اینگونه کرامات نمیتواند مورد تأیید الهی باشد.
🔹زیرا اولیاء صوفیه اهل این معنی نبودهاند، بسیاری از آنان به جهت فساد اخلاقی متهم و منفور بودهاند و در زمره آنها عده زیادی به شاهدبازی و بادهخواری متهم بودهاند... بالاخره آنها با آنهمه آلودگی که داشتند، هرگز نمیتوانستند مورد تأیید الهی باشند. [1]
🔻همچنین برای کسانیکه دم از سِحر و جادو و تسخیر شیطان میزنند، کرامت و خرق عادت را جایز میدانند، لذا نمیتوان عمل آنها را مورد تأیید الهی دانست.
این عالم بزرگ معتقد است که اینگونه خرق عادات، کرامت نیست، بلکه یا چشمبندی و تردستی بوده و یا با الهام از شیطان و استفاده از تزویر و دروغ میباشد، زیرا معجزه و کرامت به تأیید الهی انجام میگیرد [2] و از اینگونه مکرهای شیطانی به دور بوده و مورد استفاده عارف حقیقی، برای فریب و جذب مردم قرار نمیگیرد.
🔰این در حالی است که صوفیه از علنی کردن این کرامتسازیها ابایی نداشته و با نمایش دادن خوارق عادات در پی جذب مردم عوام بودهاند.
📚پینوشت:
1. طاهر قمی، مولی محمد، تحفه الاخیار، محقق داود الهامی، نشر مدرسه امام امیرالمؤمنین (ع)، قم، 1369، ص 82.
2. همان، ص 83.
#نقد_تصوف
#کرامت
#محمدطاهرقمی
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠مخالفت علمای عهد قاجار با صوفیه
🔸در ادامه راه مخالفت اهلبیت(علیهم السلام) با صوفیه، علمای اعصار مختلف با انحرافات صوفیه به طرق مختلف مخالفت کردند. از جمله مخالفتهای علمای شیعه با تصوف میتوان به اعتراض علمای عهد قاجار اشاره داشت.
🔹اکثر فقهای عهد قاجار، همانند اواخر عهد صفوی نسبت به صوفیان با نظر انتقاد مینگریستند.
🔻زیرا ظاهراً دعوی مشایخ صوفیه را در باب مقام قطب، همچون قول به مهدویت نوعیه تلقی میکردند، بنابراین نفی و رد آن را لازمه اعتقاد تشیع میشمردند.
🔻به علاوه قول به وحدت وجود را از مقوله عقاید حلولیه و اتحادیه تلقی میکردند و با توجه به اینکه اکثر قدمای مشایخ صوفیه هم به تسنن منسوب بودند یا در سنت افراط و مبالغه داشتند، اکثر فقهای متشرعه در اظهار مخالفت با آنها -با وجود اختلاف در مسلک اخباری یا اصولی- همداستان بودند.[1]
🔰بنابراین مخالفت با تصوف مخصوص علما یا فقهای یک یا چند عصر نبوده و همواره در طول تاریخ اسلام، مخالفت با این جریان انحرافی وجود داشته است.
📚پینوشت:
1.زرینکوب عبدالحسین، دنباله جستجو در تصوف ایران، امیرکبیر، تهران، چاپ نهم، 1393، صص 315 و 316.
#نقد_تصوف
#قاجار
#صوفیه
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠فیض کاشانی؛ موافق یا مخالف صوفیه
🔸از میان علمایی که صوفیه اصرار بر صوفی بودن ایشان دارند، ملا محسن فیض کاشانی است. اما باید دانست که حقیقت داستان فیض کاشانی آن است که:
👈فیض در نیمه نخست عمر خویش، بلكه در دو ثلث آن، علاقه خود را به تصوف و عرفان حفظ كرده و با انجام كارهایی مانند تلخیص و تهذیب احیاء العلوم غزالی اخلاص خود را نسبت به این قبیل اندیشههای عرفانی نشان داد.
در عین حال، بعدها نیز كه از این اندیشهها فاصله گرفت، رنگ اخلاقی- عرفانی همچنان بر آثار او سایه خود را حفظ كرد، اما مسیر ضد صوفی شدن افكار و اندیشههای دینی، فیض را به آرامی متأثر كرد.»[1]
🔻رویگردانی فیض کاشانی از تصوف چنان شد که او درباره صوفی بودن خود گفت: «نه متكلم و نه متفلسف و نه متصوفم و نه متكلف، بلكه مقلد قرآن و حدیث و پیغمبرم و تابع اهل بیت.»[2]
🔰مساله رویگردانی علمای بزرگ متمایل به تصوف، از مسلک صوفیه نشان دهنده انحرافات مختلف این شیوه سلوکی و نامطمئن بودن این راه است.
📚پینوشت:
1.جعفریان رسول، صفویه در عرصه دین فرهنگ و سیاست، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، 1389، ج2، ص 557.
2.فیض کاشانی محمدمحسن، قره العیون فی المعارف و الحکم، مدرسه عالی شهید مطهری، تهران، 1387، ص 331.
#نقد_تصوف
#فیض_کاشانی
#احیاءالعلوم
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
هم جوهری، چالش پیش روی الهیات مسیحی
در الهیات مسیحی، سخن از «هم جوهر » بودنِ پسر با پدر است. با توجه به آن که جوهر به معانی زیر است:
۱. جوهر نخستین ارسطویی یا همان فرد؛
۲. جوهر ثانی ارسطویی؛ یعنی: جنس نوعی؛
۳. جوهر رواقی؛ یعنی: موضوع
عبارت هم جوهر با پدر، اگر به دومین یا سومین معنا باشد، به این معنا خواهد بود که پدر، پسر و روح القدس، به یک جنس نوعی مشترک یا به یک موضوع مشترک که هر دو متمایز از این سه شخص تثلیث اند، تعلق دارد. این دیدگاه به دلیل آن که مستلزم اعتقاد به چهار خدا بود، مورد مناقشه قرار گرفت. اگر عبارت هم جوهر با پدر را به اولین معنا بگیریم، بدین معنا خواهد بود که سه عضو تثلیث، یک موجود فردی یگانه را تشکیل می دهند؛ در نتیجه این سه، موجودات فردی واقعی متمایز نیستند؛ بلکه حالات، نمودها یا نام های صرف (سابلیانیسم) هستند.
——————-
فلسفه ی آباء کلیسا، هری اوسترین ولفسن، ترجمه ی علی شهبازی، ص 363.
#تثلیث
#هم_جوهری
#سابلیانیسم
لینک عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
پاسخ علمی و مستندل به اظهارات گرگیج.mp3
8.9M
🎙 پاسخ کامل و مستدل آیت الله قزوینی به شبهه افکنی های #گرگیج امام جمعه اهل سنت
⭕️ ما باید در عین حفظ وحدت با تمام قوا از کیان مذهب بر حق تشیع دفاع کنیم.
عضویت در کانال👇👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
#حدیث
🌸🌼🌸🌼🌸🌼
🕌 ذکری پر فضیلت برای شکرانه نعمت ها
امام صادق عليه السلام :
مَنْ قَالَ : «اَلْحَمْدُ لِلَّهِ كَمَا هُوَ أَهْلُهُ»; شَغَلَ اَللَّهُ كُتَّابَ اَلسَّمَاءِ قِيلَ وَ كَيْفَ يَشْغَلُ كُتَّابَ اَلسَّمَاءِ قَالَ يَقُولُونَ اَللَّهُمَّ إِنَّا لاَ نَعْلَمُ اَلْغَيْبَ فَقَالَ فَيَقُولُ اُكْتُبُوهَا كَمَا قَالَهَا عَبْدِي وَ عَلَيَّ ثَوَابُهَا
هرگاه كسى اين ذكر را بگويد:
«اَلْحَمْدُ لِلّهِ كَما هُوَ اَهْلُهُ»
ملائكه از نوشتن #ثواب آن باز بمانند و عرض كنند: خدايا، ما غيب نمى دانيم (یعنی؛ ثواب حمدى را كه سزاوار آن هستى نمى دانيم). خداوند مى فرمايد: شما آنچه بنده من مى گويد بنويسيد، #پاداش آن بر عهده ى خود من مى باشد.
🔸 ثواب الأعمال، ج 2. مفاتیح الجنان
#ذکر #حمد
#شکر #نعمت
#امام_صادق علیه السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 واکنش محسن چاووشی به اهانت گرگیج
محسن چاووشی پس از اهانت امام جمعه اهل سنت آزادشهر به ائمه اطهار علیهمالسلام، با انتشار ترانه بالا در اینستاگرامش نوشت: لعنت الله به بدگوی تو
عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
هزاران نفر خواهان برخورد با سخنان امام جمعه اهل سنت آزادشهر شدند
🔹در پی انتشار بخشی از سخنان تفرقهانگیز گرگیج، امام جمعه اهلسنت آزادشهر در ۱۹ آذر، مردم در فارسمن کمپینی را برای برخورد با این سخنان به ثبت رساندند و حدود ۱۰ هزار نفر از مخاطبان خواستار برخورد با عوامل این اتفاق شدند.
🔹او در خطبههای نمازجمعه هفته گذشته در سخنانی به ائمه اطهار علیهمالسلام اهانت کرده بود.
در اینجا از کمپین حمایت کنید .