eitaa logo
کانال فرق و ادیان
2.6هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
619 ویدیو
145 فایل
👇جهت عضویت کلیک کنید. لینک مستقیم عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e - انتشار مطالب، خبر و آثار در کانال - ارتباط با ادمین - تبلیغات 🔰 @Adminkhatam🔰⁦
مشاهده در ایتا
دانلود
🌐فرق و ادیان استان قم🌐 جهت عضویت بر روی لینک زیر کلیک کنید.👇 🆔 @adyaneqom
جنایت بهائیت در به شهادت رساندن شهید ثالث 👇👇
💎سرگذشت 👈ملا محمد تقی بن محمد برغانی در روستای برغان طالقان از توابع شهرستان ساوجبلاغ و در خانواده ای اهل دانش متولد شد. پدرش از علمای برغان بود ولی برای عرضه دانش خود به قزوین که در آن زمان از مراکز علمی بزرگ شیعیان به شمار می رفت هجرت کرده و در مدتی کوتاه در آنجا به مرجعیت علمی رسید. پس از آنکه محمد تقی رشد یافت شروع به فراگیری علوم آن روزگار نمود و پس از فراگرفتن علوم مقدماتی برای ادامه تحصیل به سوی قم رهسپار شد. پس از فراگرفتن فلسفه و کلام عازم اصفهان شد تا از میراث عالمان عصر صفوی استفاده نماید؛ سپس به کربلا رفته و پس از اتمام تحصیلات در عراق، به تهران می اید. ورود او به پایتخت و تشکیل جلسات علمی، موجب شهرت وی می شود. پس از بحث هایی که بر سر توانایی اجتهاد ایشان پیش می اید به عراق می رود و از استادش، آقا سید علی طباطبایی، اجازه اجتهاد می گیرد و بدین ترتیب، اجتهاد ملا محمد تقی بر همگان ثابت می شود. 💎عصر زندگانی 👈در عصر شهید ثالث، جنبش های فکری و جریانات انحرافی متعددی در حال شکل گیری و گسترش بود و در صورت عدم تلاش ملا محمد تقی و دانشمندان هم عصر او امکان داشت که این به ظاهر مذاهب، رفته رفته اثری از تشیع باقی نگذارند. عمده ترین مکاتب انحرافی و مذاهب استعماری عصر وی، عبارت بودند از: 📌الف. وهابیت: که با ترویج گرایشات احمد بن حنبل سعی داشتند به کل هر گونه ارزشی را از ائمه معصومین علیهم السلام سلب کنند تا چه برسد که فرصتی برای ولایت فقیهی عادل از جانب ایشان بر جامعه بماند. 📌ب. شیخیه: این مکتب از سوی دیگر سعی داشت با کنار زدن کامل عقل و علم اصول عوام الناس را به توسلات افراطی برای به دست آوردن ساده ترین مسلّمات عقلی وادارد و هر گونه بینش سیاسی را از آنها سلب کرده و جامعه را برای چپاول توسط استعمارگران تیزدندان آماده سازد. 📌ج. بابیه: نیز با گرایشات افراطی و فضیلت تراشی های خود و ابراز تنفر از سایر فرق خواستار یکپارچگی مردم در خدمت به سردمداران خود بود. نقش ملا محمد تقی در مبارزه با شیخیه بسیار پررنگ است زیرا تابوی شیخیه را که با حضور بنیان گذار آن شیخ احمد احسائی و حضور او در دربار هر روز دور از دسترس تر می شد که با فتوای خود مبنی بر مرتد بودن او و پیروانش در هم شکست. ملا محمد تقی شیخیه را فرقه ای با مبانی اعتقادی اشتباه نمی دانست بلکه آنان را منحرفان و مرتد از دین می دانست و در منابر خود تکفیرشان می کرد. شاید این اقدام تند او و عدم مناظره علمی با آنان باعث کینه ورزی علمای شیخی مسلک نسبت به او شد و پس از پیوستن طرفداران این فرقه به سید علی محمد شیرازی [باب] موجب به شهادت رسیدن ایشان توسط این افراد گردید. 💎شهادت 👈علامه سید محسن امین در اعیان الشیعه درباره کیفیت به شهادت رسیدن ایشان می فرمایند: قتل او توسط بابیه در مسجدش انجام گرفت و در حالی که او در حال سجده بود به او هشت ضربه وارد آوردند، او دو روز باقی ماند و سپس به رحمت خدا رفت. شهید ثالث که پس از تحمل ضربات نیزه کوردلان دانست شهید شدنش قطعی است تمام تلاش خود را انجام داد تا با بیرون کشیدن جسم خونین خود مبادا حرمت مسجد را لکه دار کند. 🌐فرق و ادیان استان قم🌐 جهت عضویت بر روی لینک زیر کلیک کنید.👇 🆔 @adyaneqom
🖼 دعای روز سوم ماه مبارک رمضان 🌐کانال فرق و ادیان استان قم🌐 جهت عضویت بر روی لینک زیر کلیک کنید.👇 @adyaneqom
گفتگو با نسرین رسولی مستبصر بهائی
گفتگو با نسرین رسولی مستبصر بهائی 💎برای نخستین سؤال بفرمایید جرقه اول برای مسلمان شدن را چه کسی زد؟ 👈من در درون خودم کلید و جرقه اول را زده بودم، از ابتدا شور و شوق فراوان به مساجد به ویژه بانک زیبای اذان داشتم تا اینکه با دین مبین اسلام آشنا شدم، افکار و عقاید مسلمانان با عقاید ما خیلی فرق داشت، رفتار مسلمان‌ها خیلی بهتر و آزادانه تر از ما بود از این رو سؤالات زیادی داشتم و همین مسائل مرا بیشتر تشویق کرد تا تحقیقات خود را دنبال کنم، عاقبت با هامون ستوده آشنا شدم و با راهنمایی ایشان و پس از تحقیقات و مطالعات زیاد پی به بطالت و ساختگی بودن بهائیت بردم و دلیل اصلی و اساسی من برای پذیرفتن دین اسلام کامل‌ بودن این دین بود چرا که اسلام کوچک‌ترین نیاز انسان را نیز برای پیروان خود ترسیم کرده است. 💎از اول بهائی بودید یا مسلمان؟ 👈من در خانواده بهائی متولد شدم و بهائی زاده بودم و در حال حاضر نیز تمام خانواده‌ام مرا رها کرده‌اند. 💎آیا بهائیان فشار خود را بر فرد جداشده وارد می‌آورند؟ 👈فوق‌العاده زیاد تا حدی که اگر موفق به برگشت فرد جدا شده نشوند برنامه حذف وی را رقم می‌زنند و برای فرد جدا شده راضی هستند هزینه های زیادی پرداخت کنند. 💎آیا شما با مسلمان شدن منبع اقتصادیتان را از دست دادید؟ 👈من در فرقه ضاله که بودم آرایشگاهی را اداره می‌کردم بعد از مشرف شدنم به دین مبین اسلام تمام خانواده‌ام مرا طرد کردند و شبانه دو فرزندم را از ایران خارج کردند، در حال حاضر جز خدا و شوهر مسلمان زاده‌ام کسی را ندارم با وجود این حتی اگر بمیرم افتخارم شهادت در راه اسلام و خدا هست من امروز مسلمانم و افتخار می‌کنم از خواهران دینی شما مسلمانان هستم. 💎اگر در تنگنای اقتصادی هستید آیا انتخابتان همان است؟ 👈بنده با کمال اختیار، اراده و صحت جسمانی و نفسانی کامل‌ترین و آخرین دین آسمانی را پذیرفته‌ و به آن افتخار می‌کنم، تمام خانواده‌ام مرا رها کرده‌اند، ما در بدترین شرایط مالی قرار داریم، با نبود شغل و درآمدی گذران زندگی می‌کنیم در عین حال حمایتی از حقیر نشد و چشم امیدمان اول به یاری خدا بعد به مساعدت برادران و خواهران دینی مان است اما با وجود چنین شرایطی افتخار می‌کنم مسلمان هستم. 💎نقش مدیران و مسئولان کشور را در تقویت این حرکت شما به ویژه با توجه به تجربه ای که به دست آورده‌اید برای کمک به کسانی که دلشان با مسلمانان هاست ولی نگران فشارها و نگران آینده زندگی و نگران محرومیت‌ها و تحریم‌ها هستند، را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 👈اگر کسی از بهائیت تبری کرده و در عرصه فعالیت علیه فرقه وارد شود، با عکس‌العمل منفی تشکیلات بهائیت و کل وابستگان به فرقه مواجه می‌شود که آثار زیانباری از جمله از دست دادن شغل و پشتوانه مالی و… را دنبال دارد دولت می‌تواند با حمایت مالی و معنوی از این‌گونه افراد، خسران مالی و معیشتی افراد را جبران کند اما متأسفانه نقش مدیران و مسئولان در این زمینه بسیار کم رنگ است. *💎چه توصیه هایی به مسئولان دارید ؟ 👈در شرایط حاضر که بیداری اسلامی همه کشورهای مسلمان را فرا گرفته است ضروری است مسئولان در راستای حمایت های معنوی و مالی از افرادی که به دین اسلام گرویدند اقدام به تأسیس مرکز یا مؤسسه ای نمایند تا از این طریق بخشی از مشکلات این افراد رفع شود . 💎اگر اجازه دهید وارد بحث دیگری در ارتباط با فرقه بهائیت شویم، به نظر شما که سال‌ها در درون تشکیلات بهائیت بوده‌اید هدف از تشکیلات بهائیت چه بوده؟ 👈هدف از خلق و آفرینش فرقه بهائیت مقابله با اسلام و به ویژه ضربه زدن به مذهب تشیع خاصه اصل امامت و انتظار حیات بخش و امیدوارکننده حضرت ولی عصر (عج) است، کودک وقتی به هفت سالگی می‌رسد بصیرت و تفکر را از وی می‌گیرند، با دادن وعده‌های پوچ برای لذت دنیوی خوش بین می‌کنند. 💎یک بهائی را از غیر بهائی چطور می‌توان تشخیص داد؟ آیا مشخصه ای دارند که آن‌ها را از سایرین ممتاز کرد؟ 👈بهائی یا بهائی زاده در ظاهر هیچ مشخصه خاصی ندارد اما در باطن فردی بی دین، بی ایمان و فاسد است که برای لذت دنیوی از هیچ کاری ابا نمی‌کند و با مظلوم نمایی فوق‌العاده به دنبال فریب فرد ثالث هستند حتی با برگزاری جلسات مختلف در هر ۱۹ روز آموزش می‌دهند که به مظلوم نمایی دست بزنید تا به هر شکل ممکن فرد ثالث را به بهائیت جذب کنید. 💎برخورد بهائیان با گروه های دیگر مثل متصوفه، سیک_ها یا مثلاً با مسیحیان، به چه صورتی است؟ 👈این فرقه ضاله به جز با مسلمانان با سایرین برخوردی مطمئن دارند، هدف فرقه ضاله فقط و فقط مسلمانان هستند در واقع زندگی آن‌ها علیه مسلمانان است. 🌐کانال فرق و ادیان استان قم🌐 جهت عضویت بر روی لینک زیر کلیک کنید.👇👇👇 @adyaneqom
💎 شما که از بهائیت به اسلام روی آورده‌اید در واقع بطلان فرقه بهائیت برایتان ثابت شده این بطلان را برای بهائیانی که هنوز برایشان روشن نشده چگونه ثابت می‌کنید؟ و از طرفی برای کسانی که بطلان آن برایشان ثابت شده ولی جراًت ابراز آن را ندارند چه رهنمودی دارید؟ 👈دلایل بطلان بهائیت بسیار زیاد است و در این مصاحبه به دلیل کمی وقت و فرصت قابل بیان نیست، همین بس که در سوره مبارکه آل عمران آیه شریفه ۸۵ آمده هیچ دینی جز اسلام پذیرفته نمی‌شود و همین دستور الهی راه راست و سعادت را به همگان نشان می‌دهد، خداوند یار و یاور حزب الله بوده و هست و با توکل بر خداوند سبحان و زنده ابدی است که راه سعادت و انسانیت را می‌توان یافت، ذکر این نکته نیز ضروری است که بررسی تاریخی از نحوه تاسیس، شکل گیری و هدایت فرقه از زمان باب تاکنون، استفاده از سایت‌های اینترنتی در رد بهائیت و مطالعه دیگر آثار اندیشمندان اسلامی که در نقد و بطلان بهائیت به رشته تحریر درآمده است، آشنائی با مبحث فرقه شناسی و قیاس آن با تشکیلات بهائیت و… راهگشا است. 💎اساسا جایگاه خانواده میان بهائیان چگونه است و اهمیت تعلیم و تربیت اعضای خانواده را چقدر می‌دانند؟ 👈خانواده تا زمانی که در راستای نیات فرقه باشد مهم است در غیر این صورت ارزشی ندارد به عنوان مثال کسی که طرد می‌شود تاکید مطلق به بی مهری و قطع ارتباط است چگونه خانواده ای که طرد شده‌اند می‌توانند در بهائیت ارزش داشته باشند یعنی تمام ارزش‌ها بستگی به نیات، اهداف و سیاست‌های فرقه دارد به طور خلاصه می‌توان گفت آموزش در بهائیت کانالیزه شده، هدفمند و کاملا یک سویه است تا خروجی آن به عنوان یک انسان رباطیک در راستای اهداف تشکیلات قرار گیرد. 💎به طور مختصر بفرمایید سعادت را در چه می_دانید ؟ 👈اسلام تنها صراط مستقیم و راه کمال انسانی و سعادت دنیا و آخرت است خداوند متعال در سوره مبارکه آل عمران فرموده که جز اسلام دینی را انتخاب نکنید این دستور برای همگان صادر شده نه برای فرد یا گروهی خاص و من افتخار می‌کنم که مجتهد من آیت ا… خامنه ای ولی امر مسلمانان جهان است، من با افتخار اعلام می‌کنم و با خون رگم می‌نویسم جانم فدای رهبر. 💎در پایان اگر صحبتی دارید بفرمایید؟ 👈من هر چه از قرآن، نهج‌البلاغه، کتاب‌های شهید مطهری و رساله مقام معظم رهبری فرا گرفتم همه را مدیون هامون ستوده راد؛ همسرم هستم وی فردی مؤمن، خدا ترس و حزب الهی هست و افتخار می‌کنم که با وی زندگی می‌کنم هامون در بدترین شرایط زندگی‌ام همچون کوهی استوار بود که راه سعادت دنیا و آخرت را به من آموخت، پا به پای هم درون یک چادر در پارک‌ها زندگی کردیم اما امیدمان فقط به خدا بوده و هست. 🌐کانال فرق و ادیان استان قم🌐 جهت عضویت بر روی لینک زیر کلیک کنید.👇👇👇 @adyaneqom
🖼 دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان 🌐کانال فرق و ادیان استان قم🌐 جهت عضویت بر روی لینک زیر کلیک کنید.👇👇👇 @adyaneqom
30.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اعتراف زرتشتیان به ندانستن هویت واقعی پیامبرشان 🌐کانال فرق و ادیان استان قم🌐 جهت عضویت بر روی لینک زیر کلیک کنید.👇👇👇 @adyaneqom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حجاب در دین زرتشتی 🌐کانال فرق و ادیان استان قم🌐 جهت عضویت بر روی لینک زیر کلیک کنید.👇👇👇 @adyaneqom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فرزندان کوروش از ایران چه بردند؟ 🌐کانال فرق و ادیان استان قم🌐 جهت عضویت بر روی لینک زیر کلیک کنید.👇👇👇 @adyaneqom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گرایش جوانان به زرتشتی گری بخش اول 🌐کانال فرق و ادیان استان قم🌐 جهت عضویت بر روی لینک زیر کلیک کنید.👇👇👇 @adyaneqom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گرایش جوانان به زرتشتی گری بخش دوم 🌐کانال فرق و ادیان استان قم🌐 جهت عضویت بر روی لینک زیر کلیک کنید.👇👇👇 @adyaneqom
🖼 دعای روز ششم ماه مبارک رمضان 🌐کانال فرق و ادیان استان قم🌐 جهت عضویت بر روی لینک زیر کلیک کنید.👇👇👇 @adyaneqom
👿شیطان قوی تر است یا انسان 👼از دوران کودکی در برنامه های سیما میدیدیم که، وقتی فردی مردد است که کاری را انجام دهد، چه خوب چه بد، دو موجود سفید و قرمز بر دوش شخص ظاهر می شدند، که یکی او را دعوت به خیر و دیگری او را دعوت به شر میکنند. 👈این در عالم واقع به این شکل است که؛ همیشه در تصمیماتی که انسان میخواهد بگیرد، جنگی بین نیروی خوبی و شیطان درون و بیرون رخ میدهد، که گاهی شیطان پیروز میدان است و گاهی نیروی خوبی . سوالی که اینجا مطرح می شود این است که چرا ما در انجام برخی کارها، با اینکه شیطان از آن کار خوشش نمی آید و دست به هرکاری زده تا ما را منصرف از آن کار کند، موفق نشده، و ما آن عمل را انجام میدهیم، اما برخی اوقات هم این شیطان و نفس اماره است که موفق شده و ما را از انجام آن کار نیک و خیر باز میدارد. ⁉️در پاسخ به این سوال باید بدانیم که در هر عملی که انجام میگیرد، نیرویی کمکی وجود دارد، که این نیروی کمکی است که به انسان قدرت تصمیم گیری دقیق و سریع را می دهد، به این بیان که کسی که بخواهد عملی را که شایسته است انجام دهد، مسلما با مقابله شیطان و نفس اماره خود مواجه میشود، چون آنها با کار نیک و صالح موافق نبوده و به دنبال این هستند که انسان را به راهی غیر راه درست بکشانند. همانگونه که شیطان قسم یاد کرد که ما انسانها را از صراط مستقیم منحرفمان کند. لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَكَ الْمُسْتَقِيم. من بر سر راه مستقيم تو براى آنها كمين مىكنم. سوره الأعراف آیه (16) 🔰آنچه به ما این نیرو را میدهد که بتوانیم در برابر شیطان و جنودش تصمیمات صحیح و دقیقی بگیریم، خالص کردن آن عمل برای ذات اقدس ربوبی است، چون زمانی که انسان خالصانه کاری را برای خدا انجام دهد، شیطان را توان مقابله نبوده و انسان میتواند بر او غلبه کند، و اگر کار خالص برای خدا نباشد، این شیطان است که در درگیری خیر و شر پیروز شده و ما را از انجام آن کار منصرف میکند. 👌بنابراین برای موفق شدن در انجام کارها چه خوب است که؛ اخلاص را به آنها اضافه نموده تا قوای خیر بر شر پیروز بگردند. 🕋 قال الله الحكيم :فاعبد الله مخلصا له الدين خداى را پرستش كن و دين را براى او خالص گردان. سوره زمر، آيه ، 2. 💎قال على عليه السلام : اخلص يجز منه القليل عمل را با اخلاص بجا بياور كه اندك آن تو را كفايت مى كند. جامع السعادات ، 2/4 40. باید دانست که؛ قبولى همه اعمال كليدش اخلاص است. هر كس خدا عملش را قبول كند، اگر چه حدش كم باشد، مخلص است ؛ و آنكس كه عملش زياد باشد و خدا قبول نكند مخلص نيست . مراحل نيت و علم و عمل، به تزكيه و تصفيه وابستگى دارد، اگر مخلص ‍ مراعات باطن را نمود به توحيد رسيده است. كمترين حد اخلاص آنست که؛ عبد آنچه در توان دارد بذل كند، و براى كارش اجر و ارزشى نبيند. تذكرة الحقايق ، ص 73. 📌به این داستان توجه کنید 📝در بنى اسرائيل عابدى بود به او گفتند در فلان مكان درختى است كه قومى آن را مى پرستند. خشمناك شد و تبر بر دوش نهاد تا آن درخت را قطع كند. ابليس (ابليس يعنى نفس اماره و عابد كنايه از فطرت و نفس پاك است) به صورت پير مردى در راه وى آمد و گفت: كجا مى روى ؟ عابد گفت: مى روم تا درخت مورد پرستش مردم را قطع كنم، تا مردم خداى را بپرستند. ابليس گفت: دست بدار تا سخنى باز گويم . گفت :بگو، گفت: خدای را رسولانى است، اگر قطع اين درخت لازم بود، خداى آنان را مى فرستاد. عابد گفت: ناچار بايد اين كار انجام دهم . ابليس گفت: نگذارم و با وى گلاويز شد، عابد وى را بر زمين زد. ابليس ‍ گفت: مرا رها كن تا سخن ديگرى برايت گويم، و آن اين است كه تو مردى مستمند هستى، اگر ترا مالى باشد كه بكارگيرى و بر عابدان انفاق كنى بهتر از قطع آن درخت است . دست از اين درخت بردار تا هر روز دو دينار در زير بالش تو گذارم . عابد گفت: راست مى گويى، يك دينار صدقه مى دهم و يك دينار بكار برم، بهتر از اين است كه قطع درخت كنم؛ مرا به اين كار امر نكرده اند، و من پيامبر نيستم، كه غم بيهوده خورم؛ و دست از شيطان برداشت . دو روز در زير بستر خود دو دينار ديد و خرج مى نمود، ولى روز سوم چيزى نديد و ناراحت شد و تبر برگرفت كه قطع درخت كند. شيطان در راهش آمد و گفت: به كجا مى روى ؟ گفت: مى روم قطع درخت كنم، گفت: هرگز نتوانى و با عابد گلاويز شد و عابد را روى زمين انداخت و گفت: بازگرد و گرنه سرت را از تن جدا كنم . گفت : مرا رها كن تا بروم؛ لكن بگو چرا آن دفعه من نيرومندتر بودم ؟ ابليس گفت : تو براى خدا و با اخلاص قصد قطع درخت را داشتى، لذا خدا مرا مسخر تو كرد و اين بار براى خود و دينار خشمگين شدى، و من بر تو مسلط شدم. رياض الحكايات ص 140. 💠این داستان نمونه کوچکی است در تمامی عرصه های زندگی، که ما دائما با شیطان گلاویز بوده و این میزان اخلاص ماست که پیروز را مشخص میکند. 💠کانال فرق و ادیان استان قم💠 🆔 @adyaneqom
⁉️دلیل پدید آمدن جنبش های نوپدید دینی و عرفانی - بخش اول 💠جنبشهای نوپدید دینی و یا عرفانهای نوظهور را چنین میشود معرفی کرد که : جنبشهای نوپدید دینی که به طور اختصار NRMs (New Religious Movements) خوانده می‌شوند پدیده‌ای نو محسوب می‌شوند. این گروهها و جنبشها که عمدتاً از جنگ جهانی دوم به بعد ظهور کردند، در اواخر دهۀ هفتاد در جوامع غربی برجسته شدند ،این جنبشها را نمی توان تحت یک قانون واحد و کلی درآورد ، برخی به دلایل مختلف موفق و برخی شکست خورده و ناکام ماندند. در طول تاریخ و از زمانی که راه مستقیم به مردم هر عصر و زمانی توسط یک راهنمای الهی نشان داده شد ، تا مردم با طی کردن آن راه به هدف و مقصد خود برسند ، راههای انحرافی و به تعبیر امروزی جاده خاکی هم بوجود آمد، به شکلی که این راههای انحرافی نیز مدعی رساندن مردم به مقصد و هدف میباشند ، این به این معنا است که اگر همین امشب تمامی فرق و جنبشهای انحرافی را به سطل زباله بریزیم به گونه ای که حتی اثری از آنها باقی نماند ، باز روز دیگر شاهد بوجود آمدن فرقه ای نو و جنبشی جدید خواهیم بود ، برخی با ساده و راحت جلوه دادن راه خود ، برخی با استفاده از امور جذاب و مورد علاقه نزد مخاطب ، برخی نیز با رد کردن راههای موجود و … مردم را به خود و راهشان دعوت میکنند . . فرقه های انحرافی جدید در واقع به خاطر رشد بی سابقه و چشم گیری که داشته مورد توجه تمامی اقشار قرار گرفته است ، آمارها نشان میدهد که در چند دهه اخیر ، رشد جنبشهای نو پدید دینی از رشد فوق العاده ای برخوردار بوده است و این داغ بودن بازار معنویت را می رساند . اینفورم (شبکه اطلاعاتی با تأکید بر جنبشهای دینی ) در بایگانی خود بالغ بر 2600 گروه مختلف دارد که غالب آنها جنبشهای نوین دینی نام دارند ، همچنین هارولد ترنر تخمین زده که حدود 10000 دین جدید با بیش از دوازده میلیون پیرو ، در میان طایفه های مختلف مردم آمریکا ، آسیا ، آفریقا و اقیانوسیه وجود دارد ، آنچه مسلم است تعداد این فرق و انشعاباتشان در حال حاضر به بیش از ده هزار مورد می رسد . در آغاز دهه 70 میلادی تعداد این فرقه‌ها در غرب 78 فرقه بود و در آغاز دهه 90 میلادی 350 فرقه ، ولی امروز تعداد آنها فقط درغرب بالغ بر 2500 فرقه نوپدید دینی می‌باشد ، به نظر مي‌رسد واژه‌ي جنبش‌هاي نوپديد ديني اولين بار در ژاپن مورد استفاده قرار گرفته است و همزمان با آزادي عقيده در غرب و ازدياد تعداد انتخاب‌ها و گزينش‌هاي ديني اين جنبش‌ها گسترش پيدا كردند. عصر حاضر را عصر انفجار معنویت نامیده اند و این کاملا آشکار است ، زمانی که کالایی در بازار خریدار زیادی داشته باشد هم تولیدش افزایش می یابد و هم جنسهای تغلبی با رنگ و روی زیبا فراوان می شود . همچنین در مورد پایه گذاران اصلی این جنبشها گاردون میلتون نظر جالبی دارد. وی می‌گوید؛ « با اینکه جمعیت یهودیان نسبت به دیگر ادیان کم است اما معمولاً یا پایه‌گذار ادیان جدید هستند یا به ادیان جدید وارد می‌شوند» ، در واقع به دلیل اینکه یهودیان خود را قوم برتر میدانند و اجازه نمیدهند که کسی وارد دینشان شود و با توجه به این مطلب که افکار صهیونیستی ، سلطه بر تمام ابعاد دنیا از قبیل سیاسی ، نظامی ، اقتصادی و معنوی میباشد ، میتوان گفت که یکی از علل پیدایش جنبشهای نوین دینی که در آنها آموزه هایی از یهود وجود دارد و به طور غیر مستقیم افکار یهود را ترویج میکند، جدای از فرقه هایی که به شکل مستقیم عقاید یهود را گسترش میدهد را در راستای تحقق سلطه جهانی یهود دانست. 💠کانال فرق و ادیان استان قم💠 جهت عضویت بر روی لینک زیر کلیک کنید.👇 🆔 @adyaneqom
⁉️دلیل پدید آمدن جنبش های نوپدید دینی و عرفانی - بخش دوم علل بوجود آمدن این جنبش ها را میتوان در موارد زیر خلاصه کرد : 1️⃣ کاستیهای ادیان سنتی ، خصوصا عملکرد بد کلیسا و خود خواهی های آنها. 2️⃣ گرایش به معنویت که یک گرایش اصیل است ، به همین دلیل برخی معتقدند که بشر در عصر بحران معنویت به این جنبش‌های معنوی نوین برای پاسخ گرفتن نیازهای امروز نیاز دارد. 3️⃣ مدرنیته شدن غرب و دور نگه داشتن مردم از معنویت به بهانه این که تکنولوژی میتواند جای همه چیز را بگیرد . 4️⃣ راحت طلب شدن مردم به خاطر بالا رفتن سطح مالی و توجه به مسایلی که آسان و سریع به دست می آید میتواند یکی از علل پیدایش این جنبشها باشد . 5️⃣ تجربه لذت معنوی که هر انسانی خواهان رسیدن به این لذت در مسایل معنوی است . 6️⃣ مسایل اقتصادی ، که در برخی از این فرقه ها پولهای فراوانی از طرفدارانشان گرفته شده است. 7️⃣ مسایل سیاسی ، که برای رسیدن به مقاصد سیاسی خود به تولید برخی از این فرق دست زده اند . 8️⃣ انقلاب اسلامی و جلب توجه به شیعه که خود میتواند دلیلی دیگر برای افزایش تعداد این عرفانها به جهت جلوگیری از توجه غرب به مکتب تشیع باشد. اما علت اصلی پیدایش این جنبشها را میتوان در یک نکته مهم دانست و آن این است که مردم در عصر حاضر وقت کمتری برای بالابردن سطح معلومات دینی خود صرف میکنند و این خالی بودن آنها از معلومات مورد نیاز دینی ، باعث شده که زمینه برای سوء استفاده دیگران فراهم شود . این جنبشها مدعی رفع کردن نیازهای انسان امروزی هستن و هر کدام با توجه به یکی از ابعاد انسان و یا نیاز او دستور العملهایی داده و از مخاطبین خود عمل به آنها را می خواهند . ما نمیتوانیم تولید این جنبشها را متوقف کنیم اما میتوان با داشتن شناخت کامل از دین خود و جنبشهای نو ظهور خود و اطرافیانمان را در مقابل این انحرافها بیمه کنیم . با تحقيق بيشتر مي توان عوامل زيادي را در پيدايش نحله هاي نو ظهور يافت. 💠کانال فرق و ادیان استان قم💠 جهت عضویت بر روی لینک زیر کلیک کنید.👇 🆔 @adyaneqom
💠کانال فرق و ادیان استان قم💠 جهت عضویت بر روی لینک زیر کلیک کنید.👇 🆔 @adyaneqom
فُکاهی‌های صوفیانه!! شرح‌ حال نویسی در مورد بزرگان صوفیه که غالبأ توسط مریدان انجام گرفته، بیشتر از اینکه به زندگی حقیقی شخص مورد نظر شبیه باشه، به فکاهی‌ها و لطایفی شبیه است که بخاطر بی مزه‌گی أش شایسته‌ی تقبیح و سرزندش گوینده ست! در شأن عبدالقادر گیلانی نوشته اند گه گفته: یک بار چهل روز هیچ نخوردم... بیست و پنج سال در بیابانها ریاضت کشیدم و چهل سال نماز صبح را با وضوی عشاء به جا آوردم... پانزده سال بعد از نماز به یک پا ایستاده و ختم قرآن کردم. شبی نفس من آرزوی خواب کرد، گفته او را نشنیدم و در آن حال زهد و ریاضت چهل روزه داشتم و بعد از چهل روز با برگ درختان افطار کردم! خورشید عرفان، پیر گیلان، سیدعلی صادقی اشرف 💠کانال فرق و ادیان استان قم💠 جهت عضویت بر روی لینک زیر کلیک کنید.👇 🆔 @adyaneqom
🖼 دعای روز هفتم ماه مبارک رمضان 💠کانال فرق و ادیان استان قم💠 جهت عضویت بر روی لینک زیر کلیک کنید.👇 🆔 @adyaneqom
🖌تصوف و جاهلیت - 📝جاهليت به عنوان يک مفهومِ داراي اوصاف خاص، يک پديده اجتماعي است و مربوط به زمان و مکان خاصي نيست. امروزه در عصر«تحولگرائي» وقتي واژه جاهليت را به کار ميبريم آنچه در بادي امر به ذهن ميرسد جاهليت به معناي قبل از اسلام است، چرا که جاهليت در اصل به فترت و فاصله زماني قبل از اسلام اطلاق ميشود که در آن برهه، پرستش خدايان متنوع، دوئيت در عقيده، و انواع و اقسام شرک و ظلم و خودبيني برقرار، و فساد اخلاقي غالب بر زندگي و جامعه بشري بوده است. اما اين فترت با ظهور فجر الهي و طلوع آفتاب اسلام و انتشار نور آن در عالم رو به افول گذاشت به طوري که راه براي همگان روشن و هموار بود. به نص قرآن کريم مردمان گروه گروه به دين الهي گرويدند (سوره نصر) تا در نتيجه اسلام به حکومتي برتر تبديل شد. براساس دادههاي تاريخي زندگي مسلمانان مؤمن و مخلص در عصر رسالت به طوري موفقيت آميز بود که مثالي قابل ذکر، سابق برآن پيدا نميشود. زندگي مسلمانان در آن دوران هماره بر اساس قوانين الهي ـ اسلامي بود تا اين که در آخرين حج رسول اعظم الهي صلي الله عليه و آله از جانب خداي سبحان وحي نازل شد که دين کامل گشته است. بديهي است چيزي که کامل شده باشد به صورت عادي و طبيعي امر زائدي را قبول نميکند. دين، کامل و نعمت خدادادي به صورت تام عرضه شده بود «امروز، دين شما را كامل كردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان آيين (جاودان) شما پذيرفتم! ». پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله، ارثيهاي گرانسنگ در ميان مسلمانان باقي گذارد تا بر روش او باقي بمانند و نصيحت فرمود تا بدان تمسک کنند و از آن دوري نکنند و چيزي برآن نيفزوده و از مخالفت با آن دوري گزينند و در نهايت التزام علمي و عملي به کتاب خدا و اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام داشته باشند. «کسي که عملي را انجام دهد که در آن دستوري از ما نرسيده باشد مردود است! من عمل عملا ليس عليه أمرنا فهو ردّ». نحوه واگذاري اين دو امانت (کتاب و عترت عليهم السلام) روش و سيره منحصر به فردي ميطلبيد که دستان قوي پاک و اميني اين ودايع الهيه را حفظ و حراست کند و قبل ازآن، نياز به انديشهاي سالم و آيندهنگري را لازم داشت تا با صداقت و اخلاص، اين راه روشن به خوبي طي شود. ولي تا چه اندازه اين مسأله به تحقق و وقوع پيوست؟ مطالعه اجمالي تاريخ اين حقيقت را واضح ميسازد که وصيت پيامبر صلي الله عليه و آله تا پانزده قرن بعدهم به اجماع و اتفاق مسلمين نرسيد!! در نخستين فصل کتاب اسلام بعد از رحلت خاتم انبيا صلي الله عليه و آله، افتادن مسلمانان در گرداب حوادث سخت جاهليت به تصوير کشيده شده است. کلههاي سست پيامهاي راز آلودِ ابليس را در طي مدت کوتاهي در سلسله واقعيات قرار دادند و در يک فضاي پيچيده سياسي دگرگون يافته، ترويج و رشد يافت. در صفحه آغازين فصل اول کتاب اسلام بعد از پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله، مجمعي تحت عنوان«سقيفه» با اعتقاد عنودانه، به ظاهر براي بررسي اوضاع، پرده نمايشي را بازي، و با آن نمايش و بازي، روح لطيف اسلام، چنان افسردگي شديد و دلهرهآوري را متحمل شد تا اوج يک تراژدي در تاريخ به تدوين درآيد. براي وصول به چنين مقصودي، راهي نبود جز آن که بايستي از قدرت و نفوذ شيطاني استفاده کنند. 💠کانال فرق و ادیان استان قم💠 🆔 @adyaneqom
🖌تصوف و جاهلیت - 📝قسمتي ازاين پرده نمايش را انديشمند بزرگ، «محمد رضا مظفر» در کتاب تحقيقي و تحليلي خود، موسوم به «السقيفه» به زيبايي تبيين و در بوته نقد قرار داده است. هم چنان کتاب اسلام بعد از نبي اسلام صلي الله عليه و آله ورق ميخورد و انتظار بر آن بود روشني و فائدهاي تازه رقم بخورد ولي دفتر خاطرات بيپايان جدال «حق و باطل» به چابکي تورق شده و داشت به اتمام ميرسيد که صفحه جديدي براي خاطره پاياني باز و به دنبالش صفحات ديگرش يک به يک تاريک و تاريکتر مي شد. اتفاقا، قرآن با توجه به ذات آلوده بازيگران عرصه سياست و تئوريسين ها و برنامهنويسان آن عصر ـ که اسلاف آنان دين را وسيله رسيدن به هوا و هوس دنيوي، و کتابهاي مقدس الهي را تبديل به داستانهاي بيمحتوايي کرده بودند ـ پيش بيني کرده بود که مسلمانان بعد از رحلت حضرت، چندان به تعهدات خويش پايبند نخواهند بود: «محمد صلي الله عليه و آله فقط فرستاده خداست و پيش از او، فرستادگان ديگرى نيز بودند آيا اگر او بميرد و يا كشته شود، شما به عقب برمىگرديد؟ (و اسلام را رها كرده به دوران جاهليّت و كفر بازگشت خواهيد نمود؟) و هر كس به عقب باز گردد، هرگز به خدا ضررى نمىزند و خداوند به زودى شاكران (و استقامت كنندگان) را پاداش خواهد داد! » هم چنين براساس روايات و اخبار متعدد به اين نتيجه ميرسيم که اکثريت مسلمانان به غير از اندک شماري، به ارتداد از ولايت الهيه مورد نظرِ پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله روي آوردند. امام صادق عليه السلام مي فرمايد: بعد از رحلت نبي صلي الله عليه و آله مردم مرتد شدند ـ ارتداد از ولايت ـ مگر سه نفر، سلمان، مقداد و ابوذر غفاري. هنگامي که رسول الله صلي الله عليه و آله به رفيق اعلي پيوستند چهل نفر پيش علي بن ابي طالب عليهما السلام رسيده و گفتند: ما اطاعت شخص ديگري را بعد از تو ابداً قبول نميکنيم. فرمود: چرا؟ گفتند: ما درباره تو، خودمان از رسول الله صلي الله عليه و آله در روز غدير شنيديم. فرمود: آيا شما کاري انجام ميدهيد؟ گفتند: آري. فرمود: فردا پيش من بياييد در حالي که سرهايتان را تراشيده باشيد. امام صادق عليه السلام ميفرمايد: فرداي آن روز فقط اين سه نفر آمدند حتي عمار ياسر بعد از ظهرآن روز ـ با تاخير ـ آمد. حضرت دست بر سينه او زد و فرمود: چرا از خواب غفلت بيدار نميشوي؟ برگرديد که من احتياجي به شما ندارم، شما تا اين اندازه حاضر نشديد از فرمان من اطاعت کرده و سرهايتان را بتراشيد، چگونه ميتوانيد در جنگ باکوههاي آهني از من اطاعت کنيد برگرديد که من به شما احتياجي ندارم!». مردمان بيرون آمده از قعر ظلمات و تاريکيهاي جاهلي در حال بازگشت و بلعيده شدن به درون سياهچاله جهل بودند و اگر نبود وجود مبارک امام امير المومنين عليه السلام و خطب فاطمي عليها السلام، اتفاقات آينده به صورت تاريکتري رخ مينمود. تلاش حضرت امير مومنان عليه السلام بر آن بود تا با وحدت کلمه در ميان امت اسلامي از ايجاد تفرقه و دو دستگي جلوگيري کند تا آنها به جاهليت اولي برنگردند اما تاريخ کمي قبل و بعد از رحلت نبي اکرم صلي الله عليه و آله حکايت ديگري از رفتار آميخته به تناقض برخي از صحابه مينمايد. اولين صداي انقسام و تفرقه در اساس حاکميت اسلامي پديد آمده بود. و صد البته پيشبيني پيامبر اعظم صلي الله عليه و آله داشت به وقوع ميپيوست. دنيا سابق بر آن از زبان پيامبر صلي الله عليه و آله شنيده بود: «به زودي امت من به هفتاد و سه فرقه منشعب خواهد شد که يک گروه از آن اهل نجات خواهند بود!». داستان مبهمي نبود ايشان صلي الله عليه و آله به صراحت فرموده بود که نفاق و تفرقه در درون عالم اسلامي پيدا خواهد شد. ولي سؤالي که ميشود ـ در مجال ديگر ـ بدان پرداخت اين است واقعا چه کسي و يا کساني، و چه گروه و حزبي، اداره کننده اين نفاق و تفرقه بود؟ و آيا اين بازگشت به جاهليت اولي هست يا نه؟ و به ديگر تعبير، همان جاهليت اولاست؟ و هزاران پرسش ديگر...؟ اعمال و رفتار و نحوه ارتباطات فکري، اجتماعي، فرهنگي، و اوضاع دگرگون يافته و ورود مفاهيم غير ديني ما را به جاهليتهاي گوناگون ديگري راهنمايي ميکند. 💠کانال فرق و ادیان استان قم💠 🆔 @adyaneqom
🖌تصوف و جاهلیت - 📝بعد از همه آن وقايع، جبهههاي جديدي با عوامل تازه برنامهريزي شده براي دگرديسي در افکار و انديشههاي مسلمين باز شد که زيربناي بسياري از اتفاقات و حوادث تلخ براي آيندهاي نامعلوم بود. از آن ميان به دو عامل اساسي و زيربنائي براي دگرگوني اسلام به معنويتي غير الهي اشاره ميشود: 1- منع از کتابت و نوشتن حديث 2- توسعه ميدان براي تبليغ راهبان و دانشمندان يهود و نصاري. 3- 1. منع از کتابت و نوشتن حديث براساس تاريخ قطعي و مسلم ، پيامبر اعظم صلي الله عليه و آله براي بعد از خودشان چندين وديعه و امانت را در ميان مسلمانان به جاي گذاردند: الف: قرآن فرقان، که تمام خواستهاي الهي در آن بيان شده بود «ما اين كتاب را بر تو نازل كرديم كه بيانگر همه چيز، و مايه هدايت و رحمت و بشارت براى مسلمانان است! وَنَزَّلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ تِبْيَانًا لِكُلِّ شَيْءٍ وَهُدًى وَرَحْمَةً وَبُشْرَى لِلْمُسْلِمِينَ». ب: سنت، همان قول، فعل و تقرير پيامبر گرامي اسلام صلي الله عليه و آله بود که الفاظ و معاني قرآنِ مبين را تفسير، تبيين و تشريح ميساخت. «ما اين ذكر [قرآن] را بر تو نازل كرديم، تا آنچه به سوى مردم نازل شده است براى آنها روشن سازى و شايد انديشه كنند! وَأَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ» که چندين شاخصه دقيق دارد: 1. اقتباس از وحي الهي، 2. سالم از خطا و اشتباه، 3. مصون از ضعف و سستي 4. مطابق عقل سليم. و شاخصهاي ديگر... ج: اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام، که در عصمت و حجيت قول آنها، حديث متواتر ثقلين کفايت ميکند. پيرو اين حقايق تحقق يافته، طبيعي بود که مسلمانان با حجتهاي الهي همراه شده، صحيفه آسماني، وحي خداوندي و حقايق گرانبهاي حکمت رباني را بدون التقاط و درهمآميزي و تفسير به رأي، از کارشناسان اين کتاب طلب ميکردند همچنان که خود پيامبر صلي الله عليه و آله به آن تأکيد کرده بودند. اما آنچه اتفاق افتاد چيزي نبود که مورد نظر خدا و رسولش بود. در اوضاع پيچيده و غير عادي، بعد از حذف اهل بيت عليهم السلام، جدال به غير احسن و ناميموني با مقدمه و استنباطات غلط به نتيجهاي فوق غلط! انجاميد. با برنامهريزي هدف دار، کلام و بياني را از زبان پيامبر اعظم صلي الله عليه و آله جعل کرده و با افسانه غير قابل فهمي، بر عليه خود سنت نبي گرامي اسلام صلي الله عليه و آله به کار بردند. افسانه با يک خط درشت براي تجزيه و جداسازي در اضلاع اسلام به نگارش درآمد که: «پيامبر نه تنها براي کتابت و نوشتن حديث اذن ندادند ، بلکه اگر چنان چه احاديثي هم نوشته شده باشد به دستور خود ايشان بايستي از بين برده شوند!!». راستي، اگر اين گفته درست و مستند باشد چرا شامل خود اين حديث نشود؟ تاريخ هرگز از يادش نرفته است که خليفه ثاني امثال «ابوذر صحابي صديق»، «عبدالله بن مسعود» و«ابي درداء» را از دور و نزديک جمع کرد و به آنان گفت: «اين احاديث چيست که از محمد صلي الله عليه و آله پخش و نشر ميکنید». و تاريخ حديث، روايتهاي ديگري از دومی نقل ميکند که پس از دريافت گزارش از کتابها و نوشتههاي مردم، به ايراد سخنراني ميپردازد و ميگويد: در نزد شما نوشتههايي وجود دارد که بايستي همه آنها را ارسال کنيد و کسي چيزي در دستش نماند تا من همه آنها را ببينم و در باره آن نظر بدهم. مردمي که نوشتههاي حديثي از پيامبر نزدشان بود با اين گمان که نگاه خواهد کرد و اختلاف حديثي را رفع و دوباره باز خواهد گرداند، نوشتهها و کتيبهها را فرستادند و او بدون فوت وقت همه آنها را سوزاند و گفت: اکاذيبي هستند مثل اکاذيب اهل کتاب!!». از شخصي که خود رسول اکرم صلي الله عليه و آله را از کتابت کلامش جلوگيري ميکند انتظاري بيش از اين، خلاف عقل بديهي است. و مضحکتر از اين، مردماني فلجعقل، که خودشان را پيرو ديني ميدانستند که از درک اصول اوليه اين دين عاجز بودند. 💠کانال فرق و ادیان استان قم💠 🆔 @adyaneqom
🖌تصوف و جاهلیت - با درک اين موقعيت زماني و مکاني، اعتقادات قبل از بعثت ختمي مرتبت صلي الله عليه و آله، که کهنه و فرسوده شده بودند از نو زنده شدند، مسلمانان تازه از قيد خرافات و اوهام رسته، در سکوت مرگبار، به گذشته خوار و ذلت بار جاهلي بازگشتند و اين بهترين فرصتي بود که از طرف احبار يهود و راهبان نصاري غنيمت دانسته شد و به دنبال آن کمترين چيزي که به ارمغان آوردند احاديثي بود که به «اسرائيليات» مشهور و معروفند. و طنز قضيه، اينکه، بعد از چهارده قرن با استشهاد به برخي از آن اسرائيليات، ارسطوي يوناني که تاريخ زندگي و افکار او به طور دقيق، مضبوط است، امروز در کتابهايي مانند: «عرفان و برهان و قرآن از هم جدايي ندارند!» چنان تا حد نبوت پيش رانده شده است، گوئيا پيامبر اعظم صلي الله عليه و آله، به خمِ کوچهاي از کوچههاي درک فکري ارسطو و... هم نرسيده، که او فقط پيامرسان است و از خود فکري مستقل براي استدلال ندارد و ارسطو و هم نوعانش با استقلال تام، سازندگان و پرورشدهندگان تفکر و تعقل انساني هستند. برگرديم به موضوع... با منع کتابت حديث ختمي مرتبت صلي الله عليه و آله انگار، دوران رسالت براي هميشه تاريخ به پايان رسيده و اين قاعده و اصل مسلم «حلال محمد هميشه تا روز قيامت حلال است و حرامش هميشه تا روز قيامت حرام، غير حكم او حكمى نيست و جز او پيغمبرى نيايد؛ و على عليه السلام فرمود: هيچ كس بدعتى ننهاد جز آن كه به سبب آن سنتى را ترك كرد! » دورانش به سرآمده است. با اين وصف، اگر يهود و نصاري دست به دست هم ميدادند که اسلام و مسلمانان را از هستي ساقط کنند به اين راحتي نميتوانستند و اين کار را جريان سازندگان اسطوره «منع حديث» براي آنها به صورت ايدهآلي انجام دادند. در اين ميان تاخت و تاز عارفان و صوفيان از اين فرصت به دست آمده مثال زدني و بسيار شگفتآور است. در ابتدا، نرم و آهسته به سوي ساحت اسلام، قدم نهادند و رشد يافته و بالاخره بي زحمت و آزار به بلوغ رسيدند و تردستانه، بازار مکارهاي در ميدان عدم حضور کلام نبوي صلي الله عليه و آله فراهم، و براي هر شخص و گروهي نسخهاي طبيبانه! پيچيدند. باخدا و بيخدا، همهخدا و هيچخدا، جبر، تفويض، تحريف رسالت و تعميم ولايت... و براي هر کدام از موضوعات اگر لازم بود حديث و روايتي را اسطورهوار و خيالي، از زبان پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله جعل و وضع ميکردند. و بالاخره لباس لفظ و مفاهيم الهيه را، از قامت رساي اسلام خارج و پاره پاره ساخته، و پارچههاي بافته شده در کارگاه توليد تناقض و تضاد يونان و غيره... را با نخهاي تابيده شده در ناکجا آباد، بر تن اسلام وصله زدند. دردا و فسوسا! بعد از چهارده قرن، هم چنان احاديث جعلي و موضوعه، حکومتشان بر ادبيات ديني ـ در همه مسائل ديني و ساحتهاي الهي- بيشتر از احاديث و روايات حقّه است، به طوري که اگر عالمي به روايت و حديثي مسند استشهاد کند با انگشت اتهام «اخباری گري!» و استفاده از منقولات، کلام کاملا علمياش به هيچ انگاشته خواهد شد. و اينک، چگونه است که سخنان و اخبار امثال سقراط، افلاطون، ارسطو، و... هميشه تازه و جاويد انگاشته ميشود و بعد از قرنها فلسفه و عرفان تعليمي آنها همچنان برقرار و عمرهاي هزار ساله تلف و در آخر هم معلوم شود که هيچ، معلوم نشد؟ 2. توسعه ميدان براي تبليغ راهبان و دانشمندان يهود و نصاري اسلام و مسلمانان از تحقق افسانه «منع کتابت حديث»، خسارت جبرانناپذيري ديدند، بحراني عظيم در افکار، انديشه، اعتقاد، رفتار و کردار، اخلاق و التقاط ديني، انحراف در اصول و پايههاي انساني ـ اسلامي پديدآمد. احبار و کاهنان يهود و راهبان مسيحي از اين فرجه و فراغ، نهايت سوءاستفاده را نمودند و زمينه ظهور بدعتهاي ناهمگونِ برهمزن و تجزيهطلب را در محتواي دين اسلام فراهم آوردند. آيت الله سبحاني از شهرستاني نويسنده کتاب «الملل و النحل» نقل ميکند: «عده بسياري از يهودياني که به ظاهر اسلام آورده بودند، احاديث فراوان و متعددي در مسائل تجسيم و تشبيه که در تورات تحريف شده آمده بود را جعل و وضع کردند.» در ادامه ميافزايد: «از بيان «مقدسي» استفاده ميشود که عقايد انحرافي و التقاطي در عرب جاهلي نيز بوده است. «مقدسي» در کتابش «البدء و التاريخ» هنگام بحث از شرايع جاهليت مينويسد: «در جاهليت از هر ملت و ديني رائج بود: در ميان قريش، زنادقه، معطله، مزدکيه، مجوسيه در بني تميم، و يهودي و نصراني در منطقه غسان، و شرک و بت پرستي در سائر مناطق.» کوثري ميگويد: «عدهاي از احبار يهود و رهبان نصاري و موبدان مجوسي در عهد و دوران حکومت خلفا به ظاهر دعوي اسلام کردند و به دنبال آن اساطير و افسانههاي موهوم را انتشار دادند.» 💠کانال فرق و ادیان استان قم💠 🆔 @adyaneqom
🖌تصوف و جاهلیت - 📝محمد عبده اظهار ميدارد: «زنادقه لباس اسلام را با غش، کينه، حيله و نفاق بر تن کردند و تنها قصدشان افساد در دين و اختلاف و افتراق مسلمانان بود.» حماد بن زيد ميگويد: «زنادقه چهارده هزار حديث جعل و وضع نمودند». البته اين عدد بر حسب علم به دروغ و کذب زنادقه به حماد رسيده بود و گرنه محدثان ميگويند هر زنديقي به اين تعداد جعل حديث کرده است تا بدانجا که وقتي «ابن ابي العوجا» را بازداشت کردند تا گردنش را بزنند، گفت چهارده هزار حديث جعل کردهام که در آنها حلال را حرام و حرام را حلال کردهام». و البته این فاجعه، مربوط به سنت مکتب سقیفه است، نه مکتب اهل بیت علیهم السلام که با تحمل مشقتهاي بسیار، سنت اسلام را برای پیروانشان از خیانات ایشان زدودند. يکي از افرادي که بزرگترين خسارتها را به اعتقادات و معارف مسلمانان زدند، «تميم بن أوس داري» است. از کارهاي تخريبي او نقل قصه و داستان بين مسلمانان بود. از سياست حاکم تقاضا کرد که به طور ايستاده قصه بگويد. از عجايب خندهدار اين است، خليفهاي که نقل احاديث نبوي صلي الله عليه و آله را به شدت منع کرده بود و ناقلان حديث را تهديد و توبيخ، و حديثهاي نوشته شدهاي که به دستش رسيده بود را سوزاند، به تميم داري نصراني ـ مأمور دير و کنيسه ـ اجازه ميدهد تا قصص و افسانه و اساطير را نقل و ترويج کند و شنيده نشده است کسي در مقابل «تميم داري» زبان به اعتراض گشوده باشد!» براي مطالعه بيشتر به کتاب تحقيقي محقق معاصرآيت الله سبحاني «بحوث في الملل و النحل» جلد 1 تا صفحه 104 مراجعه شود. اگر تنها به همين دو عامل تخريبي اکتفا کنيم در يک نتيجهگيري کلي ميتوان دريافت چه زمينههايي براي رشد قارچگونه فرقه و آيينها فراهم آمد. در اين نوشتار، يک فرقه و آيين و جريان التقاطي محض جهان وطني، هر ديني = بي ديني، همه چيز خدايي = بيخدايي ، بازخواني ميگردد. تصوف = عرفان لفظ و معناي تصوف و صوفيه که مساوق عرفان و عارف است، مسلک و روشي فکري! عقيدتي و سلوکي است که به لحاظ طبيعت و ماهيتش چندان واضح و متمايز نيست که محقق متتبع در تاريخِ فکر و انديشه بتواند به راحتي به زواياي آن پي ببرد. سهروردي ميگويد: «اقوال مشايخ در معناي تصوف، افزون آيد بر هزار قول، که نوشتن آن دشوار باشد». گذشته از تعريف، در سابقه اين مشرب و آئين، گفتني است تصوف در صدر اسلام در جامعه مسلماني معروف و مطرح نبوده بلکه از پديدههاي شوم اجتماعي دخيل بر اسلام از امم و مليتهاي ديگري، مانند برهمنان هندو، رهبان مسيح، متنسکين يهودي و زهدفروشان بودائي، گنوسي، عرفان سرخ پوستي، و کمي اين طرفتر و نزديکِ تاريخ، عرفانهاي به روز شده اصطلاحاً کاذب عصر تکنولوژي و... حال چه تفاوتي بين اين عرفانهاي به اصطلاح کاذب امروزي و عرفان = تصوف اسلامي شده ديروزي وجود دارد؟ بايداز مدعيان «عرفان = تصوف» و مأنوسان به شطحيات استمداد جست! تصوف = عرفان؛ مکتب بشري مستقل از اسلام در چند سطر قبل گفته آمد که محقق تاريخ با مسلکي رو به رو است که واضح و روشن نيست، اما متفکران در عرصه علم ميتوانند تصوف را مکتب و آئيني، داراي موجوديت، شخصيت، هيأت مخصوص، سيستم و اصول و قواعد، تأليفات و کتب، و همينگونه رهبران، رجال، بزرگان، خادمان و پشتيبانان مالي، با تظاهر به «شعار ترک دنيا» تصور کنند، همچنان که مدعيان «عرفان = تصوف» اين کار را خواستهاند انجام دهند. نکته قابل تأمل اين است همانگونه که اهل تفلسف، «عقل و تعقل» را به نفع فلسفه مصادره کردهاند، اهل تصوف و عرفان نيز کلمه «زهد و پارسائي» الهي را غارت نمودهاند و با همين غارت دوسويه، از جانب «فلسفه و عرفان » چوب حراج به دين توحيدي اسلام زدهاند. لازم نيست راه درازي برويم، در داستان رو به رو شدن ابوعلي سينا و ابوسعيد ابوالخير، چنان که از زبان خودشان گفته آمده: آنچه را ابن سينا با فلسفه دريافته بود همان را ابوالخير با کشف ميبيند و بالعکس، در نتيجه تناسب و تساوي بين اين دو جريان «عرفان» و «فلسفه» به طور کامل نمايان است (جبهه واحد). 💠کانال فرق و ادیان استان قم💠 🆔 @adyaneqom