34.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 #کلیپ #لباس_سیاه نماد #عزداری در #اسلام
🎤 حجتالاسلام #یزدانی
👈کارنشناس #وهابی با استناد به دو روایت ضعیف مدعی شده است که #سیاه_پوشی جایز نیست. در حالی که هر دو روایت از نظر سندی ضعیف است و از طرف دیگر در منابع شیعه روایت صحیح مبنی بر سیاه پوشی #اهلبیت علیهم السلام در #عزاداری #سیدالشهداء علیه السلام وجود دارد و علمای اهل #سقیفه نیز اتفاق دارند که #لباس_سیاه، لباس حزن و اندوه و عزاست....
#نقد_وهابیت
#امام_حسین #اباعبدالله
#کربلا #تبری #برائت_از_دشمنان
#توسل #شفاعت #گریه #اهل_سنت
#اهل_سنت #محرم #عاشر_من_محرم
عضویت در کانال 👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
💠ادعای بینیازی از امام زمان (عج) در مسلک صوفیه
🔸عدهای از سران صوفیه نسبت به جایگاه امام معصوم، خصوصا حضرت ولی عصر(علیهالسلام) خدشه وارد کرده و در زمان غیبت امام، وجود قطب در صوفیه را در حکم امام معصوم دانستهاند.
🔻چنانچه صفی علیشاه در مقدمه دیوانش به این مطلب اشاره کرده و گفته:
👈«مطلب دوم– در معرفت قطب. صاحب این مقام باید در علم و قدرت و سایر اوصاف الهی سرآمد اهل عالم باشد به قسمی که در زمان غیبت امام، وجودش کافی از وجود امام باشد.»[1]
🔰این عقیده فاسد و باطل صوفیه نسبت به حضرت ولی عصر(علیهالسلام)، کاملا با اعتقادات شیعیان، که وجود امام معصوم را در هر زمان واجب دانسته، در تضاد بوده و حتی با ادعای تشیع این افراد، که خود را از شیعیان و محبین اهلبیت(علیهمالسلام) میدانند، مخالفت دارد.
♻️این عقیدهی بینیازی از امام معصوم در کلام صوفیان، نشان از ضلالت این فرقه انحرافی میدهد.
📚پینوشت:
1. صفی علیشاه، میرزا حسن، دیوان صفی علیشاه، به کوشش منصور مشفق، تهران، انتشارات صفی علیشاه، 1379 هـ ش، چاپ اول، ص 26.
#نقد_تصوف
#امام_زمان
#صفی_علیشاه
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠تفاوت ریاضت در اسلام و تصوف
🔸بسیاری از فرقههای صوفیه تنها راه پاک شدن نفس و رسیدن به کمال را در ریاضت میدانند. ریاضتهایی که با عقل و شرع در تضاد و تناقض است.
🔹بهعنوان مثال، به مریدان خود گویند:
👈برای از بین بردن خشم و غضب، افرادی را وادار نمایید تا در میان مردم کوچه و بازار به شما دشنام دهند تا از این راه دارای شکیبایی و حوصله شوید. [1]
🔻یا گرسنگیهای طولانی مدت و ریاضتهای غیرشرعی، مشابه ریاضتهای مرتاضان، ازجمله ریاضتهای مورد توصیه بزرگان صوفیه به مریدان است.
🔰اما ازنظر اسلام مقصود از ریاضت، ترک دنیا و رهبانیت به روش هندوها و پیروان کلیسا و یا چلهنشینی و عزلت صوفیان و اصحاب خانقاه نیست، بلکه مقصود تمرین و وادار کردن خویش به کارهای خیر و سنن صالحه، از ادای واجبات و ترک محرمات و سایر امور حسنه است. [2] که مورد توصیه ائمه اطهار (علیهم السلام) و عرفای حقیقی شیعه است.
📚پینوشت:
1. مبلغی آبادانی، عبدالله، تاریخ صوفی و صوفی گری، انتشارات حر، تهران، ۱۳۷۶، ج ۲، ص ۸۱۵.
2. مهدوی کنی، نقطههای آغاز در اخلاق عملی، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ هفتم، 1376، ج 1، ص 447.
#نقد_تصوف
#ریاضت
#رهبانیت
#عرفان
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠شباهت صوفیه به مرجئه
🔸عقیده به صلح کل در میان صوفیه از گذشته تا به حال شیوع داشته به نحوی که درباره آنها گفته شده:
👈«مشایخ صوفیه در نزاعها و جدالها بین مذاهب مختلف داخل نشده، با همهی فرق به صلح و صفا سلوک مىکردند و نسبت به همه علىالسویه مهربان بودند.»[1]
🔹اما باید دانست این عقیده مخصوص به صوفیان نبوده و دیگر فرقههایی که تابع حکومتهای باطل بودند، چنین عقیدهای داشتند.
🔻از میان این فرقهها میتوان از مرجئه نام برد.
🔻مرجئه یکی از فرقههای خوارج است که معتقدند عمل از ايمان مؤخر است و همچنین عمل از حيث رتبه بعد از ايمان بوده و داخل در حقيقت ايمان نيست.
🔻اين گروه در اصل يك گروه سياسى بودند كه خواهان قطع جنگ و خونريزى فرق مختلف و گردن نهادن به حكومت موجود يعنى حكومت اموى بودند.
🔻اينان همان مرجيان طرفدار امويان هستند و از حكومت اموى حمايت مى كردند.[2]
🔰شایان ذکر است که عقیده به صلح کل در میان ادیان به پلورالیزم دینی ختم شده و نزد معتقدین به این عقیده حق و باطل یکی است و ترجیحی ندارد و این امر با ادعای حقیقتجویی صوفیه معارض است.
پینوشت:
1. مکارم شیرازی ناصر، جلوه حق، قم، مدرسه امام علی ابن ابیطالب(ع)، 1381، ص 59.
2. برنجکار رضا، آشنایی با فرق و مذاهب اسلامی، طه، قم، 1394، ص 18.
#نقد_تصوف
#مرجئه
#صلح_کل
#پلورالیزم_دینی
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
🔔 #تفکـــر_در_آیات_قــــرآن
🔹 جز نوح و أصحاب سفینه اش، هرکه هست و نیست، محکوم به هلاکت و غرق شدن است؛
👌 هر امتی را سفینه ی نجاتی است و سفینه ی نجات امّت آخرالزمانی، حسین است و قرآن؛
🔹 با جان و مالت حاضر نباشی بر عرشه ی این سفینه، یزیدی هستی و کلاهت پس معرکه؛ خود دانی!
👇👇👇👇
🌴 آیه 15 سوره عنکبوت 🌴
🕋 فَأَنجَيْنَاهُ وَأَصْحَابَ السَّفِينَةِ وَ جَعَلْناها آيَةً لِلْعالَمِينَ
⚡️ترجمه:
پس او و سرنشينان كشتى را نجات داديم و آن ماجرا را براى جهانيان، نشانهى عبرت قرار داديم.
#قرآن
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
⭕️تناقض عملی در معنویتهای وارداتی(4)
🔷فعالیت های سیاسی اجتماعی
⬅️شعارهای دالاییلاما با فعالیتهای سیاسی اجتماعیاش سازگاری ندارد. او در هنگام نظریهپردازی ایدههای خود را به گونهای مطرح میکند، اما مشی و مرام عملی او به گونه دیگری است. درحالیکه وی بارها از فعالیتهای هستهای چین اعلام ناخرسندی کرده و در مراکز رسمی این خطر را گوشزد نموده، چنین خطری را در مورد کشورهای دیگر مطرح نکرده است.
🔹وی هیچگاه کشور هند را که پناهگاهش به هنگام تبعید بوده، به عنوان خطر هستهای مطرح نکرده است. وی خود را صلحطلب معرفی میکند، اما از سرکشیهای متعدد از اسرائیل و اظهار دوستی با رژیم جنگطلب اسرائیل هم پرهیز نمیکند. خود را منادی آشتی میداند امّا همواره شعار خودمختاری تبّت را مطرح کرده و بر این آرمان پای فشرده است. وی هم چنان شأن نظامی خود را به عنوان رهبر جداییطلبان تبّت حفظ کرده است. اعدام صدام در نظر او کاری ناشایست شمرده شد، اما کشته شدن هزارها نفر از همکیشان او در ناآرامیهای تبت وی را نرنجانده است.
#عرفانهای_نوظهور
#تناقض_عملی
#فعالیتهای_سیاسی
#شعار_دالاییلاما
عضویت درکانال🔻👇🔻
🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
✅ تناقض عملی در معنویتهای وارداتی(4)
🚘ماشینهای لوکس اوشو
⭕️اشو میگوید انسان معنوی کسی است که از فزونطلبی رهیده و آرامش را به تمام معنا تجربه کرده است. ولی مدیر برنامههایش میگوید اشو هماکنون نود دستگاه ماشین رولز-رویس (شرکت انگلیسی که تولید کننده خودروهای لوکس است و بعدا با بی.ام.و ادغام شد) با روکش طلا دارد و چون این مدل ماشین را زیاد دوست دارد، تلاش داریم تعداد ماشینهای او را به تعداد روزهای سال(365 دستگاه) برسانیم که برای او دلزدگی نیاورد. وی در بعضی از مصاحبههایش میگوید من نود ماشین دارم.
💢بهراستی کسی که ادعا میکند آرامش را کاملاً تجربه کرده است، چرا باید زیادهخواهی در او همچنان شعله بکشد؟ مگر برای رفع نیاز اشو چند ماشین نیاز است؟ همین ناآرامی درونی باعث شده اشو چند بار نام خویش را تغییر دهد.
💢همین طور وی مدّعی است من به عشق دعوت میکنم و آیینِ من به تولید عشق منجر میشود؛ اما در عمل به هرزگی اخلاقی میکشاند. ادعا میکند در مرامِ من به آرامش میرسید؛ اما از قضا به چیزی دعوت میکند که با غرق شدن در آن هیچ کس روی آرامش را نخواهد دید(دعوت به امور جنسی به عنوان راه سلوک).
شکی نیست که غریزۀ جنسی مردابگون و سیریناپذیر است و آدمی با تمرکز بر آن بیشتر غرق میشود. تنوعطلبی این میل اجازه نمیدهد که انسانها به مرتبهای از آن قانع شده و آرام گیرند.
📚حمزه شریفی دوست،کاوشی در معنویت های نوظهور
#عرفان_کاذب_اشو
#تناقض_عملی_ماشین_لوکس
#زیادهخواهی_هرزگی_آرامش
عضویت درکانال👇🔻👇
🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
#حدیث
🌼🌸🌼🌸🌼🌸
💎 بهترین افراد
🌱پیامبر اکرم "صلياللهعليهوآله و سلم:
✅ ألا اُخبِرُكُم بِخِيارِكُم، مَن لان مَنكِبُهُ، و حَسُنَ خُلُقُهُ ، و أكرَمَ زَوجَتَهُ إذا قَدَرَ
🔹 آيا شما را از بهترينتان خبر ندهم؟
👈كسى كه فروتن
👈 و خوش اخلاق باشد
👈همسرش را گرامى بدارد.
📚 الفردوس، ج ١، ص ١٣٣، ح ٤٦٧
#حضرت_محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) #پیامبر_اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
👈🏼 ردّ فضائل #امیرالمومنین علیه السلام بوسیله #ابن_تیمیه ملعون
اوج #دشمنی و #نصب او در ردّ واقعه #لیلة_المبیت
🔶 #اجماع در واقعه #لیلة_المبیت 🔶
👈🏼 خوابيدن #امیرالمومنین عليه السلام در جاي #رسول_خدا صلی الله علیه و آله
#ابن_ابی_الحدید در اين زمينه مينويسد:
قد ثبت بالتواتر حديث الفراش ، فلا فرق بينه وبين ما ذكر في نص الكتاب ، ولا يجحده الا مجنون أو غير مخالط لأهل الملة
👈🏼 ابن ابي الحديد از #ابوجعفر_اسکافی نقل مي کند که :
خوابيدن اميرالمومنين عليه السلام در جاي #پیامبر_اکرم صلي الله عليه وآله به صورت #متواتر ثابت شده است، فرقي بين اين واقعه و بين وقائعي که در #قرآن ذکر شده است وجود ندارد، اين واقعه (قرار گرفتن #حضرت_علی عليه السلام در بستر) را در ميان مردم فقط #دیوانه و بی عقل انکار می کند.
📚 شرح نهج البلاغة (ابن أبي الحديد) ج۱۳ ص۲۶۱ بتحقيق، محمد أبو الفضل إبراهيم دار احياء الكتب العربية، عيسى البابي الحلبي وشركاه، الطبعة الثانية ( ۱۹۶۷ م - ۱۳۸۷ ه ) جميع الحقوق محفوظة منشورات مكتبة آية الله العظمى المرعشي النجفي قم - إيران ۱٤۰٤ ه.ق
#نقد_وهابیت
#شیخ_الاسلام_قلابی #وهابی #وهابیت
#شبهات #پاسخ_به_شبهات #وهابی #وهابیت
عضویت در کانال 👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
💠امام زمان قلابی صوفی
🔸صوفیه برای اقطاب خود ادعای ولایت و جانشینی خدا را دارند و در نشریات وابسته به خود، قطب را مصداق امام زمان (علیه السلام) معرفی کرده و میگویند:
👈«اعتقاد به وجود امام بهعنوان قطب عالم امکان با مفهوم قطب در تصوف تقریبا یکسان است... قطب و امام هر دو مظهر یک حقیقت و دارای یک معنا و اشاره به یک شخص است.» [1]
🔹یا اینکه قطب را بهعنوان انسان کامل، مصداق اهلبیت خدا در هر عصر خوانده و اعتراف به این دارند که این همان مقام قطب در مکتب تصوف است. [2]
🔻و از آن جهت که صوفیه معتقدند که در هر زمان فقط یک قطب و یک انسان کامل وجود دارد، لذا در این بین تکلیف امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) چیست؟ صوفیه چه جایگاهی برای امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) قائلاند؟
📚پینوشت:
1. نصر، سید حسین، فصلنامه عرفان ایران، 1379، شماره 7، صص 33 و 34.
2. خبرنامه خبری، تحلیلی، فرهنگی مجذوبان نور، ویژهنامه مهر مجذوب، مهر 1391، ص 21.
#نقد_تصوف
#امام_زمان
#صوفیه
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠شباهتهای خلسه در تصوف و شمنیسم!
🔸تصوف رسیدن به خلسه و کشف و شهود را از شمنیستها الگو گرفته است، چراکه یکی از راههای رسیدن به خلسه در شمنیسم، بهوسیله نوشیدن مشروبات مسکر، خوردن گیاهان مخدر و توهمزا یا استنشاق دود آنهاست.
🔹کما اینکه رسیدن به خلسه از راه مواد مخدر در وادی صوفیه نیز سابقه طولانی دارد.
🔻چنانچه زرینکوب مینویسد: «برخی از صوفیه برای تحریک اعصاب و نیل به حالیکه از آن تعبیر به بیخودی میکنند، گاه به مواد تخدیر کننده... بعضی به بنگ و چرس میپرداختهاند.»[1]
🔰باخرزی از بزرگان صوفیه نیز میگوید: «این طایفه... خود را به مجانین الهی تشبیه میکنند و شبها با مستی بنگ میخوابند.»[2]
♻️علامه طباطبایی نیز میگوید: «در نهایت، به تکدیگری و استعمال بنگ و افیون روی آوردند. این حالت، آخرین حالت تصوف است که مقام فنا نامیده میشود.»[3]
📚پی نوشت
1. عبدالحسین زرینکوب، ارزش میراث صوفیه، ص 94
2. یحیی باخرزی، اوراد الاحباب و فصوص الآداب، ص 114و 115.
3. محمدحسین طباطبایی، تفسیر المیزان، ج 5، ص 282.
#نقد_تصوف
#موادمخدر
#بنگ #جرس
#علامه_طباطبایی
#شمنیسم
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠خرقه اسرار یا خرقه ناپاک
🔸خرقه مشهورترین نماد تصوف بوده، که همواره برای آن احترام ویژهای قائلند.
🔻در حال حاضر خرقهپوشی منسوخ شده است اما در گذشته آن را لباس مقدسی میدانستند و معتقد بودند کسی که لیاقت خرقه پیدا کرده است درواقع در عالم ازل خرقه بر او پوشاندهاند.[1]
🔹اما این چه لیاقت و چه لباس مقدسی است که خرقانی از آن تعبیر به پلاس خران کرده [2] 🔻یا نقل شده که وقتی بعد از بیست سال این لباس مقدس را بهزور از تن حلاج بیرون میآورند میبینند شپش زده، که اندازه یکی از آنها نیم دانگ (یک دوازدهم وزن شیء) وزن دارد [3].
🔰آنچه صوفیان باید پاسخ دهند این است که لباسی که مانع نظافت انسان در طول بیست سال شود آیا مقدس است؟ همچنین حلاج چطور غسلهای واجب خود را انجام میداده؟ آیا این خرقه ناپاک به دیگر اقطاب رسیده است؟!
📚پینوشت:
1. محمد بن منور، اسرارالتوحید فی مقامات أبی سعید، تصحیح شفیعی کدکنی، انتشارات آگاه، تهران، 1386، ص 311.
2. عطار، فریدالدین، تذکرةالاولیاء، به کوشش نیکلسون، انتشارات صفی علیشاه، تهران، 1375 ش، ص 70.
3. تذکره الاولیاء، ص 316.
#نقد_تصوف
#حلاج
#خرقه
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠صوفیان حلولی و بزرگان شیعه
🔸عدهای از بزرگان شیعه، برخی از صوفیه را به سبب اعتقاد به حلول و اتحاد، منحرف دانسته و معتقدند ایشان از غلات هستند.
👈«صاحب كتاب بيان الاديان مىگويد: كه اصل حلول و اتحاد بعد از جرنانيّه كه طايفهای هستند كه از صابئيه و از ترسايان برخاستهاند و غلات شيعه، يعنى آنان كه بعضى از ائمه اثناعشر(علیهم السلام) را خدا مىدانند و غلات اهل سنت و جماعت، يعنى صوفيه كه مشايخ خود را اللّه مىدانند، حلول و اتحاد را از ترسايان فرا گرفتهاند و هيچ مذهبى از مذاهب ترسايان از آن دو مذهب نزديكتر نباشد. البته بايد دانست كه متقدّمين صوفيه مانند حسين بن منصور حلاج كه شهرتی پیدا كردهاند، بر يكى از اين دو مذهب بودهاند.
🔻در نتیجه به سبب اعتقاد فاسدى كه اين گروه داشتند، اكثر علماى شيعه مانند شيخ مفيد و ابن قولويه و ابن بابويه، اين دو طايفه ضالّه را -خواه حلوليّه و خواه اتحاديه- از غلات شمرده و يقين است كه ايشان اثر طايفه غلاتاند كه از نواصب هستند.»[1]
🔰بنابر نقل مقدس اردبیلی، برخی از گروههای صوفیه به سبب عقاید باطل مورد نکوهش علمای بزرگ شیعه واقع شدهاند.
📚پینوشت:
1. مقدس اردبیلی، حدیقه الشیعه، انصاریان، قم، 1383، ج 2، ص 752.
#نقد_تصوف
#مقدس_اردبیلی
#حلول
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠نفوذ یهود در اسلام توسط تصوف
🔸اکثر محققین پشمینهپوشی صوفیه را از زاهدان و راهبان مسیحی میدانند ولی برخی محققین منشأ اصلی آن را یهود معرفی کردهاند.
🔹زیرا معتقدند که حتی پشمینهپوشی راهبان مسیحی نیز از برنامههای یهود است که در مسیحیت وارد شد. چراکه یهودیان سعی کردند پشمینهپوشی را برای استمرار رهبانیت در آئین مسیح، همیشه حفظ کنند و چون در خمود (سست و خاموش) نگهداشتن مسیحیت نتایج خوبی برای یهود داشت، آن را به اسلام نیز انتقال دادند. [1] تا بتوانند با ایجاد رهبانیت در مسلمانان، آنها را در حالت انفعال نگهداشته و روحیه جهاد و مبارزه را از آنها بگیرند.
🔻حتی برخی از محققین نهتنها پشمینهپوشی بلکه طرحریزی و رخنه صوفیه در اسلام را برنامه زیرکانه یهود دانسته که موفق به اجرای آن شدهاند.
📚پینوشت:
1. وعیدی بهشهری، عباس، خرقه صوفیان، نشر راه نیکان، تهران، 1384، ص 51.
#نقد_تصوف
#یهود
#مسیحیت
#پشمینه_پوشی
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
آموزه ی تثلیث آموزه ی پر آشوب
آموزه ی تثلیث آموزه ی پر ماجرایی است. پر آشوب و پر اختلاف. بدعت ها یکی از نشانه های این اختلافات است. یک بدعت بدعت پاتریپاشنیسم patripassionism است. مسیحیان معتقدند که تمایز اشخاص تثلیث بر اثر یک سری ویژگی هاست: اول، ویژگیهای ارتباطی درون تثلیثی که اشخاص به دلیل روابط خود با سایر اشخاص تثلیث دارند: پدر، پسر را به دنیا می آورد، اما پسر، پسر را به دنیا نمی آورد. روح از پدر (و پسر) ناشی می شود اما نه پدر و نه پسر از پدر (و پسر) ناشی نمی شوند. ثانیاً، اشخاص تثلیث به دلیل "ماموریت های" متمایز خود - فعالیت های آنها در جهان - متمایز می شوند. شخص دوم تثلیث تجسم می یابد، متولد می شود، رنج می برد، می میرد، دفن می شود، از مردگان برخاسته و نزد پدر صعود می کند. با این حال، طبق آموزه ارتدوکس، این امر در مورد پدر (یا روح القدس) صادق نیست و در واقع، آموزه ای که پدر تجسم یافت، رنج کشید و مرد
"the Father became incarnate suffered and died"
بدعت پاتریپاشنیسم است.
------
https://iep.utm.edu/trinity/
#تثلیث
#اختلافات
#بدعت_پاتریپاشنیسم
لینک عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
تثلیث زاینده بدعت ها
در نبود داور نهایی، به سختی می توان دید که تثلیث چگونه می تواند هر کاری را انجام دهد!
راست آیینی ( Orthodoxy ) می طلبد که اشخاص تثلیث از نظر قدرت، دانش، خوبی و همه ویژگی های مربوط به الوهیت به غیر از ویژگی های خاص هر یک از اشخاص، برابر باشند؛اما این برابری، مشکل ایجاد می کند. با فرض اینکه انجام «الف» و «ب» به یک اندازه خوب است، منطقا ممکن است که یک نفر «الف» و دیگری «ب» را ترجیح دهد (و شاید نفر سوم بی تفاوت باشد).
در نبود داور نهایی، به سختی می توان دید که تثلیث چگونه می تواند هر کاری را انجام دهد!
طرح سوینبرن، یک تثلیثِ جمعی گرا، برای اجتناب از مشکل این است که پدر، به دلیل شخصیتش به عنوان مبدا اشخاص تثلیث، اختیار دارد "قوانین را وضع کند" تا از درگیری های حل نشدنی بین اشخاص تثلیث جلوگیری شود ( سوینبرن، صص 172-173)؛ اما چالش در این است که: به فرض که ترجیحات یک شخص تثلیث مقدم است به طوری که سایر افراد با میل خود به عنوان یک سیاست تسلیم او می شوند، اما به سختی می توان از این تردید که برخی از افراد تثلیث "برابر تر از دیگران" هستند جلوگیری کرد - بدعت تبعیت گرایی ( the heresy of Subordinationis)
------
https://iep.utm.edu/trinity/
#تثلیث
#برابر_تر
#بدعت
لینک عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
#حدیث
🌼🌸🌼🌸🌼🌸
✍️امام حسن عسکری(علیهالسلام) :
«به خدا سوگند؛ مهدی(عج) آنگونه نهان خواهد گشت که هیچ کس در زمان غیبت او، از گمراهی و هلاکت نجات نخواهد یافت؛ مگر آنان که خدای عزّوجل بر اعتقاد به امامت آن حضرت(عج)، پایدارشان دارد و در دعا برای تعجیلِ فرج مقدسش، موفقشان فرماید.»
📚 کمال الدّین، باب ۳۸،حدیث
📚 دلائل الإمامه،ص ۴۸
#امام_زمان
#امام_حسن_عسکری علیه السلام
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
تثلیثی پر از علت
آدمی دارای چند بُعد است. یک بعد، معرفتی است که با میدان داری عقل در کار گزینش و رد باورهاست. یک بعد، عواطف، هیجانات و احساسات است که تحت تاثیر علل روانشناختی در کار رد و قبول است. خیلی از گزینش ها،باورها یا ترجیحات آدمی محصول این بعد است. برخی عوامل موثر در این بعد چنین اند: تکرار زیاد یک چیز، نفع شخصی داشتن چیزی، منفعت گروهی، باندی و جناحی داشتن چیزی، بزرگی واقعی یا پروپاگاندایِ چیزی، تقدس چیزی، مرتبط شدن چیزی به مرجعیت عوام - اعم از مذهبی، سیاسی، هنری (سلبریتی و اینفلوئنسر ها) ورزشی و ... خیلی از آموزه ها و باورهای مسیحی مدلل نیست؛ بلکه معلل به عوامل احساسی است. گاه یک حکم، تکفیر و یا لعن یک شورا جای استدلال را گرفته و باوری را نهادینه کرده است. برای نمونه: روایتی تنزلی از تثلیث که منشاءِ اشخاص بودن، ویژگیِ بارزِ پدر است، دارای پیامدهای الهیاتی است که در نهایت باعث مناقشه ی بارزی بین کلیساهای شرقی و غربی درباره ی بند «و پسر» شد. نسخه اصلی اعتقاد نامه که توسط شوراهای نیقیه و قسطنطنیه تنظیم شد، اعلام می کند که روح القدس از پدر صادر شد. بند « و پسر » که تأیید می کند روح القدس از پدر و پسر صادر می شود و برای اولین بار در اعتراف ایمانی در شورای تولدو در 589 تنظیم شد، در سراسر فرانسه گسترش یافت و سرانجام در غرب بهنجار شد، توسط کلیساهای شرقی به دلیل تضعیف این آموزه که پدر منشاء اشخاص تثلیث است و شخصیت روح القدس، قاطعانه رد شد.
---------
https://iep.utm.edu/trinity/
#تثلیث
#معلل_مدلل
#حکم_لعن
لینک عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #کلیپ پاسخ #امام_زمان عجل الله به یک #ناصبی که دلیل خلافت #ابوبکر را همراهی او در غار در #آیه_غار میدانست!
🎤 استاد #حسینی_قزوینی
#نقد_وهابیت
#پاسخ_به_شبهات
#پاسخ_به_شبهات_وهابیت
#تکفیر #تکفیری #وهابی #وهابیت
#مطاعن #مطاعن_دشمنان_اهلبیت
عضویت در کانال 👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
خدای پدر، بدون خدای پسر از پس کار بر می آید.
آموزه های مسیحیت تبشیری با چون و چراهای الهیدانان مسیحی روبروست؛ برای نمونه، بند « و پسر » (Filioque Clause) که درباره ی نقش خدای پسر در صدور جبرئیل است. فوتيوس، پاتریارک قرن نهم قسطنطنيه كه بین مراکز اسقفی شرق و غرب جدایی انداخت (Photian Schism ) در كتاب عرفان روح القدس ( The Mystogogy of the Holy Spirit ) استدلال مي كند كه صدور روح القدس از طرف پسر و پدر، به طور ضمنی بر این نکته دلالت می کند که پدر در کار تولید اشخاص تثلیث دست بالاتر را ندارد. فوتیوس می گوید: یا پدر می تواند کار را به تنهایی انجام دهد یا نمی تواند. اگر می تواند، پس مشارکت پسر در ایجاد روح القدس زائد است، پس دلیلی برای قبول بند « و پسر » وجود ندارد. اگر او نمی تواند، پس او از منظر الهیاتی بی عرضه است، که نا معقول است. فوتیوس، نماینده سنت شرقی، روایت صدوری از تثلیث را در نظر می گیرد که بر اساس آن، پدر، منشاء دیگر اشخاص تثلیث است. او علاوه بر این فرض می کند که تمام ویژگیهای اشخاص تثلیث به گونه ای است که یا ویژگیهای کلی الوهیت است، پس در همه اشخاص مشترک است، یا ویژگیهای اقنومی اشخاص تثلیث (hypostatic properties possessed ) است. از این مفروضات بر می آید که بند « و پسر » باید رد شود.
------
https://iep.utm.edu/trinity/
#تثلیث
#و_پسر
#فوتیوس
لینک عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
#حدیث
🌼🌸🌼🌸🌼🌸
🕌شکرانه خدا و پدر و مادر
امام رضا علیه السلام :
إنَّ اللّه َ أمَرَ بِالشُّکرِ لَهُ و لِلوالِدَینِ، فَمَن لَم یَشکُر والِدَیهِ لَم یَشکُرِ اللّه َ
خداوند به سپاس گزارى از خود و پدر و مادر فرمان داده است؛ پس هر که از پدر و مادرش سپاس گزارى نکند، #خداوند را سپاس نگفته است!.
🔸الخصال، ص ۱۵۶
#شکر #سپاس
#پدر #مادر
#امام_رضا علیه السلام
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠سرگیجه دراویش درباره دخالت یا عدم دخالت در سیاست
🔸دراویشِ امروز درباره دخالت در امور سیاسی یا عدم دخالت در آن سرگیجه گرفته و نمیدانند که تکلیف ایشان درباره دخالت یا عدم دخالت در امر سیاست چیست؟
🔹از سویی وقتی به سخنان قطب سابق نگاه میکنند او میگوید: «از من راجع به مسائل سیاسی و اجتماعی سوال نکنید؛ چون من راجع به مسائل طریقتی نظر میدهم.» [1]
🔻ولی از سوی دیگر همان قطب هنگام انتخابات، همه دراویش را به حمایت از کاندیدایی خاص دعوت میکند.[2]
🔻این تمام سخن نیست و کار بدینجا ختم نمیشود و برخی از اقطاب قبل از وی هم مریدان خود را از دخالت در سیاست نهی کردهاند. همانند صالح علیشاه در رساله پند صالح و حسین تابنده در رفع شبهات.
🔰اما برخی دیگر از اقطاب همان طریقه مثل نایب الصدر شیرازی مسئولیت سیاسی داشته است.
♻️بنابراین واقعا وظیفه مریدان طریقههای صوفیه در اینباره چیست؟ آیا باید به سخنان متناقض اقطاب گوش فرا دهند یا چشمشان به عمل آنها باشد؟
📚پینوشت:
1.تابنده نورعلی، مکاتیب عرفانی، شماره شانزدهم، ص20.
2.روزنامه اعتماد ملی، یکشنبه 17 خرداد 1388، ص 4.
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #کلیپ ردپای #صحابه در لشکر #یزید_بن_معاویه
🎤 حجتالاسلام #یزدانی
🔻طبری در تاریخ خود نوشته است که #ابن_زیاد به #عمر_بن_سعد نامه نوشت که بین حسین و یارانش و آب فاصله بینداز و آنها یک قطره هم از آن ننوشند؛ همان طوری که با #عثمان همین کار را کردند. عمر بن سعد هم عمرو بن حجاج زبیدی را با پانصد نفر بر شریعه گماشت.
"جاء من عبیدالله بن زیاد کتاب إلى عمر بن سعد أما بعد فحل بین الحسین وأصحابه وبین الماء ولا یذوقوا منه قطرة کما صنع بالتقی الزکی المظلوم أمیر المؤمنین عثمان بن عفان قال فبعث عمر بن سعد عمرو بن الحجاج على خمسمائة فارس فنزلوا على الشریعة وحالوا بین حسین وأصحابه وبین الماء أن یسقوا منه قطرة" (تاریخ الطبری، ج۳ ص۳۱۱)
👈از این روایت دو نکته مهم استفاده میشود:
الف: جنگ #کربلا بین علوی ها و عثمانی ها بوده است.
ب: عمرو بن حجاج زبیدی که «صحابی» به شمار میرود، مأمور جلوگیری از آب برداشتن #سیدالشهداء علیه السلام و یارانش شده است. در حالی که اهل سنت همه صحابه را عادل، از اولیای الهی و اهلبهشت میدانند.
⁉️آیا چنین کسی میتواند عادل و از اولیای الهی و اهلبهشت باشد؟
پ ن: ابن حجر عسقلانی در الإصابه (ج۵ ص۱۱۱) و ابنأثیر در اسد الغابه، (ج۵ ص۲۰۰) عمرو بن الحجاج را جزء اصحاب برشمردهاند.
#نقد_وهابیت
#امام_حسین #اباعبدالله
#کربلا #تبری #برائت_از_دشمنان
#توسل #شفاعت #گریه #اهل_سنت
#اهل_سنت #محرم #عاشر_من_محرم
عضویت در کانال 👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
💠انتقاد شدید ابن جوزی از غزالی
🔸ابنجوزی عالم بزرگ اهل سنت ازجمله علمایی است که در کتاب خود به بررسی افکار و اعتقادات غزالی پرداخته است.
🔹ابن جوزی از کتاب احیاءالعلوم غزالی نقل میکند که یکی از شیوخ برای اینکه نفس او میل و رغبت به شبزندهداری پیدا کند، شب را تا به صبح روی سر ایستاد. [1]
🔻ابوالفرج پس از نقل داستانهای عجیب و دور از عقل و شرع غزالی مینویسد:
👈«شگفتی من از ابوحامد بیشتر است تا از کسانی که این اعمال زشت را مرتکب شدند، زیرا او پس از نقل آنها نهتنها هیچگونه مذمتی از آنها نکرده است، بلکه این حکایات را برای تعلیم و تربیت دیگران بیان نموده است!
👈در شگفتم که چگونه مردم را به این اعمال مخالف دستور شرع، ترغیب میکند؟ آیا جایز است که انسان شب را تا به صبح روی سر بایستد تا خون به صورتش بازگردد و تولید بیماریهای شدید کند؟!
درواقع ابو حامد غزالی فقه را به تصوف خیلی ارزان فروخته است!» [2]
🔰ابن جوزی ازجمله کسانی است که با افشاگریهای خود، افکار و اعتقادات سخیف غزالی را برملا کرد.
📚پینوشت:
1. مکارم شیرازی، ناصر، جلوه حق، نشر مدرسه علی بن ابیطالب، قم، 1381، ص 158.
2. همان، ص 158 و 159.
#نقد_تصوف
#ابن_جوزی
#غزالی
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠توصیه صوفیه برای ترک تکبر
🔸توصیههای اخلاقی صوفیان با عرفاء واقعی کاملاً متفاوت است،
🔻مثلاً غزالی برای درمان صفت تکبر میگوید: «افرادی که در خود تکبر و بزرگمنشی مشاهده میکنند باید در بازار اقدام به گدایی کنند تا این صفت زشت در نفس آنها کشته شود.» [1]
🔻واقعاً چرا انسان باید آبروی خویش را بریزد تا اینکه تکبر را از خود دور کند.
🔻هر انسان عاقلی میفهمد که این راهش نیست، بلکه راه آن راه عارفانی حقیقی همچون ملااحمد نراقی است که شخص متکبر را ارجاع به آیات و روایات در مذمت تکبر میدهد.
🍃یا همچون امام خمینی (رحمة الله علیه) که با استفاده از قرآن، شخص متکبر را متوجه نحوه خلقت او میکند که از آبی متعفن بوده است لذا لایق تکبر نیست.
همچنین او را متنبه میکند که اگر یک روز گرسنه بماند به خوردن هر مردار گندیدهای حاضر میشود. [2]
♻️درواقع این تفاوت توصیه، نشانه دور بودن صوفیه از معارف قرآن و اهلبیت (علیهم السلام) دارد.
📚پینوشت:
1. مبلغی آبادانی، عبدالله، تاریخ صوفی و صوفی گری، انتشارات حر، تهران، ۱۳۷۶، ج ۲، ص ۸۱۵.
2. خمینی روحالله، چهل حدیث، نشر موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، تهران، 1391، ص 93 و 94.
#نقد_تصوف
#امام_خمینی
#تکبر
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰