May 11
⭕️ #کتاب_خوری 1
=====
امروز به جهتی کتابی را مطالعه کردم از یکی از نویسندگان سنی. وی در این کتاب خود را سنیِ دوستدار امام حسین و یزید 😳 معرفی کرده است. او خودش را شیعه ستیز و مدافع بنی امیه و معاویه معرفی نمود. عکرمه و یزید را از شخصیتهای بزرگ تاریخ اسلام میداند.
👆
ارتباط این موضوع با کانال ما این است که:
وقتی همین قراین را برای یکی از اقطاب صوفیه چون مولوی می آوریم ، مدافعان سریع وی را به تقیه متهم میکنند که شیخ ما به خاطر تقیه چنین گفته است.
لیکن وقتی این دو دست کتابها را با هم مقایسه میکنیم. ادعای دوستداران با حقیقت فرسنگها فاصله دارد.
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
آهو استعارهایست که مولوی در مواضع مختلف آثارش به کار برده است. مصادیق زیر منظور وی از آهوست.
⬆️ انسان، جان، مولوی، شمس، انبیاء الهی، آهوی مشک زا، خداوند ⬇️
⭕️ نک: تحلیل شناختی آهو در دیوان شمس،پژوهشهای ادب عرفانی
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
⭕️ #کتاب_خوری 2
=====
به جهت تحقیقی توفیق شد، کتاب کشکول شیخ بهائی را تورقی کنم. چند نکته جالب از آن تقدیم میشود:
〰️〰️
1. رد سماع:
از قول زمخشری مینویسد: اگر بینی کسی ذکر محبت خدا کند،و هنگام ذکر دست زند ،به طرب آید نعره کشد و مدهوش افتد،تردید مکن که وی نه خدا می شناسد و نه می داند محبت خدا چیست.دست زدن و نعره و مدهوشیش از ان است که در نفس خبیث خویش تصوری یافته و انرا به نادانی خداوندنامیده است. ( شیخ بهائی،کشکول، مترجم: بهمن رازانی،ص335)
+
2. جایگاه بوعلیسینا
شیخ عارف ،نجد الدین بغدادی گفت: پیامبر(ص) را در خواب دیدم و از بوعلی سینا از ایشان سوال کردم. رسول الله(ص) فرمودند: او می خواست بیواسطه به خدا برسد دست حجابش کردیم و به آتش افتاد. ( همان،ص69.)
+
3. ابو حنیفه و مومن الطاق
ابوحنیفه به مومن الطاق [از شاگردان بزرگ امام صادق(ع)] گفت: مولای تو امام صادق (ع) درگذشت. او به ابوحنیفه گفت:اما مولای تو [ابلیس] تا قیامت مهلت دارد. ( همان،ص87)
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
📌 #نقد_و_نظر 8️⃣
🔰 نقدی بر سخنان حجه الاسلام #صمدی_آملی و #الهی_قمشه_ای از شاگردان مکتب تصوف
🕳🕳🕳
ادعا:
جناب داود صمدیآملی از شاگردان برجسته مکتب تصوف هستند. از ایشان آثار فراوانی منتشر شده است. در یکی از جلسات بحث توحیدی خود! مدعیاند شمر و یزید بهشتی است. و یک تارموئی و چیزکی برای تغییر داشته است. الهیقمشهای دیگر دانشآموخته تصوف، در جلسهاش ادعای شفاعت کردن امام حسین(ع) از شمر را دارد.
-=-
پاسخ:
مستندات زیر راهنمای ماست که آیا شمر چیزکی داشت یا نه. و اگر داشت آن چه بوده است.
⏫⏬
الف) کمیت اسدی در هاشمیه خودش درباره قاتلان سیدالشهداء(ع) چنین سروده است:
« کَأَنَّ حُسَیْناً و البَهالِیلَ حَوْله / لِأَسیافِهم ما یَخْتَلِی المُتَبقِّلُ ؛گویا حسین (ع) و یاران با فضیلت او برای شمشیرهای آن ها چون سبزه برای داس های دروندهی جویندهی مرغزار بودند.»
+
ب) ابن مفلح مقدسی مینویسد: از جعفر بن محمد سوال شد: فاصله تعبیر رویا چقدر است؟ او گفت: پیامبر (ص) در خواب سگی را دید که آن حیوان شمر بن ذی الجوشن بود. تعبیر این خواب،پنجاه سال بعد رخ داد.( مقدسی،الآداب الشرعية والمنح المرعية،تحقیق:شعيب الأرنؤوط ،ج3،ص435.)
+
ج) ابن عساکر از ابواسحاق سبیعی می نویسد: من و شمر نمازخواندیم. پس از نماز دستش را بلند کرد و گفت: خدایا تو و من کریم هستیم.به اوگفتم:تو پسر پیامبر (ص) را کشتهای! گفت: ما به دستور امام خود چنین کردیم و اگر حسین (ع) نمیکشتم از الاغ آبکش بدتر بودم. (ابن عساکر،تاریخ مدینه دمشق،ج23،ص189.)
+
د) شجری جرجانی (م499ق.) داستان امان آوردن شمر برای حضرت عباس را آورده است. او پاسخ قمربنیهاشم را چنین گزارش کرده است: « خدا تو و امانت را لعنت کناد.» ( شجری،الامالی،ج1،ص229.)
+
ه) ابوالعرب التمیمی ( 333ق.) : شمر (لعنه الله) بین لشکر امام حسین (ع) و اّب فاصله انداخت و گفت: ای حسین (ع) و ای اصحاب حسین، از این آب نمینوشید تا اینکه به جهنم رفته و آب جهنمی بخورید. ( ابوالعرب،المحن،ص153.)
+
و) طبری چنین گزارش کرده است: رستم غلام شمر ملعون همسر کلبی را کنار شوهرش کشت. سپس شمر به کنار خیمهها آمد و گفت: آتش بر من است اگر این خیمهها را آتش نزنم. امام حسین (ع) فرمودند: تو میخواهی اهل بیت مرا آتش بزنی؟! خدا ترا در آتش دوزخ قرار دهد.( طبری،تاریخ الطبری،ج3،ص326.)
+
ز) شهید والامقام کربلا،زهیربن قین: وی ابتدا خطبه جالبی در دفاع از امام و مقتدایش حسین(ع) خواند. شمر گفت:ساکت باش،چقدر صحبت میکنی. زهیربنقین فرمود: ای پسر کسیکه بر پاشنه پا ادرار میکرد تو دوآیه از قرآن نمیدانی. تو حیوانی. خاری و ذلت و عذاب را در قیامت خواهی داشت.( تاریخ الطبری،ج3،ص320.)
+
ح) نافع بن هلال جملی/بجلی از شهدای کربلا نیز گفتگوی جالبی با عمر بن سعد دارد. طبری اینگونه آورده است:
نافع به میدان آمد و گفت: من نافع جملی هستم و دینم،دین علی(ع) است. دوازده نفر از سپاه عمر بن سعد را کشت تا وی را دستگیر کرده به نز ابن سعد آوردند. پسر سعد به شمر دستور داد سر از بدن مطهرش جدا کن.نافع به شمر گفت: اگر تو مسلمان بودی، کشتن من برایت سنگین بود.حمد میکنم خدای را که قاتلم بدترین انسان است.(طبری،تاریخ الطبری،ج3،ص328.)
==
نتیجه: وقتی ائمه علیهم السلام شمر را جهنمی میدانند. هنگامی که در مقابل امام حسین (ع) شمر جهنمی و نامسلمان معرفی شده است و سید الشهداء موضع خلافی با این امر نگرفتند، چگونه بهشتی بودن او و استحقاق شفاعت داشتنش قابل پذیرش است؟
بله،شمر چیزکی داشت که تمام وجودش را پر کردبود. آن، بغض و کینه محمد و آل محمد بود.
سخن فاطمه صغری از زنان حماسه آفرین کربلا در خطبهاش اعتقاد شیعه است که فرمود:
« ثُمَّ تُخَلَّدُونَ فِي الْعَذَابِ الْأَلِيمِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ بِمَا ظَلَمْتُمُونَا، «أَلا لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمِينَ» ؛ [قاتلان پدرم] در قیامت عذاب دردناک همیشگی خواهند داشت. لعنت خدا بر ظالمین. » (الاحتجاج،ج2،ص303.)
〰️〰️〰️
🔻کانال عصر آب 👇
╔═🍃🌸════╗
@Age_of_water
╚════🌸🍃═╝
هدایت شده از تبیان
⭐️شهادت رسول الله (صلی الله علیه واله) نماد وحدت مسلمانان
اخیرا متنی از آقای مسائلی «طرح عنوان شهادت پیامبر(ص) با هدف گسترش تقابل مذهبی» پخش شده که این متن دارای ایراداتی است و از باب «وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَى تَنْفَعُ الْمُؤْمِنِينَ» داده می شود:
🔺اول: بهتر و زیباتر بود نویسنده محترم به جای این عنوان: «طرح عنوان شهادت پیامبر(ص) با هدف گسترش تقابل مذهبی» عنوان می زد «شهادت رسول الله (صلی الله علیه واله) نماد وحدت مسلمانان» چون شهادت رسول الله (صلی الله علیه وآله) را هم شیعه و هم اهل سنت در طول تاریخ قبول دارند و در کتاب های حدیثی و ... خودشان ذکر کردند. همانطوری که اسلام یجمعنا و حب الحسین یجمعنا، شهادت رسول الله (صلی الله علیه وآله) یجمعنا.
💥متاسفانه آقای مسائلی بیشتر مطالب این متن را قبلا تحت عنوان «اثبات شهادت پیامبر(ص) یا رحلت ایشان؟» در سال 1395 ش پخش کرده است.
https://mobahesat.ir/9412
🔺دوم: آقای مسائلی نوشتند: «در سالهای اخیر افرادی تلاش میکنند تا هرمناسبت اسلامی را به سمت تقابل مذهبی سوق دهند. با این رویکرد چندسالی است عدهای موضوع مسموم و شهید شدن پیامبر اکرم(ص) به دست بعضی از زنانشان را مطرح کرده و مطالبی را دراین باره منتشر میکنند».
⚡️متاسفانه نویسنده به صرف ادعا بسنده کرد و سندی ارائه نداده است. همچنین ذکر موضوع مسمومیت و شهادت رسول الله (صلی الله علیه وآله) «جدای از کیفیت شهادت» ربطی به تقابل مذهبی ندارد!! لذا خوب بود نویسنده محترم به مشترکات این شهادت، و اصل شهادت اشاره می کرد که یکی از بهترین نماد وحدت اسلامی است. نویسنده می توانست با ذکر شهادت رسول الله (صلی الله علیه وآله) یهود ستیزی را به جامعه اسلامی القاء کند.
🔺سوم: آقای مسائلی مدعی است: «عدهای با گزیدهبرداری از داستان «لُدود»(یعنی داستان دارو دادن به پیامبر)، آن را به مسموم کردن پیامبر(ص) ارتباط دادهاند. اما این داستان موهن را شیعه قبول ندارد و بسیاری از علمای شیعه دلیل جعل آن را توجیه نسبت هذیان به رسولخدا(ص) دانستهاند»
⚡️اولا: خوب بود نویسنده محترم برای این ادعای خودش «شیعه این روایت را قبول ندارد و بسیاری از علمای شیعه چنین فرمودند» دلیل ارائه می داد و چند نفر از این علمای شیعه را نام می برده است.
⚡️ثانیا: بله شیعه اگر استناد به روایات اهل سنت می کند از باب قاعده الزام است که چرا برخی از همسران رسول الله (صلی الله علیه وآله) دست به چنین کاری زدند؟؟ و به زور دارو به رسول الله (صلی الله علیه وآله) دادند مگر این آیه «وَمَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَى - إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى» را نخواندند و نشنیدند؟! وقتی رسول الله (صلی الله علیه وآله) نسبت به آن دارو حساسیت و کراهت داشته چرا به زور به او دارو دادند؟ مگر این آیه قران «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ» را نخواندند؟!!
⚡️ثالثا: نویسنده ادعا می کنند این داستان جعلی است و به کلام ابن ابی الحدید استناد می کند در حالی که محدثین بزرگ اهل سنت همچون بخاری و دیگران این داستان را در منابع حدیثی خودشان ذکر کردند و اهل سنت در دواران امر، بین بخاری و ابن ابی الحدید قول بخاری و روایات خودشان را مقدم می دارند . این استناد به قول ابن ابی الحدید نشان از این است که نویسنده منهج اهل سنت را نمی شناسد.
#مسائلی
#شهادت
#نقد
#وحدت
@Tebyan110110
هدایت شده از عصر آب
خدای درون.mp3
10.03M
📌 #نقد_و_نظر 6️⃣
🔰 نقدی بر سخنان دکتر هادی وکیلی درباره دینی بودن خدای درون.
🕳🕳🕳
خلاصه: دکتر وکیلی از اساتید مطرح حوزه معنویتهای جدید معتقدند، از خدای درون میتوان دفاع نمود و انرا دینی دانست./ آیه : اقرب الیه من حبل الورید، حدیث: عند المنکسرة القلوب و العبودیة جوهرة کنهها الربوبیة از جمله دلایل دینی است./ آیه قران اشاره به احاطه علمی خدا دارد . آن دو سخن عربی نیز از جعلیات صوفیان است و در منابع معتبر حدیثی شیعه و سنی نیست و برخی رجالیان بزرگ سنی چون ملاعلی قاری آنرا از موضوعات میدانند. مرحوم قزوینی در حاشیه قوانین الاصول نیز تبیین خوبی از این سخن عربی دارد.
〰️〰️〰️
دریافت صوت کامل استاد وکیلی.
#خدای_درون
#معنویت
🔻کانال عصر آب 👇
╔═🍃🌸════╗
@Age_of_water
╚════🌸🍃═╝
هدایت شده از عصر آب
822.6K
ویژهنامه_فاطمیه
➖➖➖
🎙#ندای_فاطمیه (نقد و بررسی شبهات فاطمیه) .
7️⃣0️⃣ : آیا وجود تاریخی محسن بن علی قابل اثبات است؟
💠 خلاصه جواب : |تلفظ درست نامش«مُحَسِن » است.قبل از تولدش رسول الله(صلی الله علیه واله) او را بدین نام نهاد.در بیش از صد منبع از منابع عامه و خاصه از او یاد شده است.بیست و شش نفر از دانشوران عامه و اجماع علمای شیعه در شهادتش در اثر سِقط شدن است.از جمله منابع خوب در شناخت این شهید ولایت، کتاب : «المحسن السبط مولود ام سقط» و مقاله:«بررسی اخبار محسِّن بن علی در منابع فرقین» هست. |
▫️⏱ : پنج دقیقه
➖➖➖
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water