eitaa logo
احـٰادیث چهـٰارده¹⁴ معصوم
8.4هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
235 ویدیو
8 فایل
《بِسْم‌الله‌الْرَّحْمن‌الْرَّحیمْ》 خوش آمدید🌸 لطفا از کانال قرآن کریم حمایت کنید⚘ 🔷️صفحه به صفحه قرآن @ghorankariim 🔻تبلیغات https://eitaa.com/joinchat/4171694706C561b7929b0
مشاهده در ایتا
دانلود
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۴۱ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨قَدْ جَاءَكُمْ بَصَائِرُ مِنْ رَبِّكُمْ ۖ فَمَنْ أَبْصَرَ فَلِنَفْسِهِ ۖ وَ مَنْ عَمِیَ فَعَلَيْهَا ۚ وَ مَا أَنَا عَلَيْكُمْ بِحَفِيظٍ{۱۰۴} همانا از سوى پروردگارتان مايه‌هاى بينش و بصيرت كتب آسمانى و دلائل روشن براى شما آمده است، پس هر كه بصيرت يافت به سود خود اوست و هر كس كورى گزيد به زيان خويش عمل كرده است و من نگهبان و ضامن ايمان شما به اجبار نيستم(۱۰۴) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ از آیه ۹۵ تا اينجا در معرّفى خدا و انتقاد از شرک بود اين آيه به منزله نتيجه و خلاصه آيات گذشته است ⬅️ مشابه اين آيه در قرآن زياد است كه نتيجه ايمان و كفر، خوبى و بدى يا بصيرت و كوردلى انسان را متوجه خود او مى‌داند همچون: «لَها ما كَسَبَتْ وَ عَلَيْها مَا اكْتَسَبَتْ» سوره بقره، آیه ۲۸۶ «مَنْ عَمِلَ صالِحاً فَلِنَفْسِهِ وَ مَنْ أَساءَ فَعَلَيْها» سوره فصّلت، آیه ۴۶ «إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها» سوره اسری، آیه ۷ ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ با نزول قرآن راه عذرى بر هیچکس باقى نمانده است «قَدْ جاءَكُمْ بَصائِرُ» ⓶ مردم در انتخاب راه آزادند «فَمَنْ أَبْصَرَ ... وَ مَنْ عَمِیَ» ⓷ آگاه كردن مردم از شئون ربوبيّت الهى است «بَصائِرُ مِنْ رَبِّكُمْ» ⓸ سود ايمان و زيان كفر مردم به خودشان برمى‌گردد نه خدا «فَلِنَفْسِهِ‌ ... فَعَلَيْها» ⓹ كيفر گروهى از مردم نشانه باطل بودن تعاليم انبيا نيست بلكه نشانه كوردلى خود آنان است «وَ مَنْ عَمِیَ» ⓺ وظیفه پيامبر ابلاغ است نه اجبار «ما أَنَا عَلَيْكُمْ بِحَفِيظٍ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۴۱ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَ کَذَٰلِکَ نُصَرِّفُ الْآيَاتِ وَ لِيَقُولُوا دَرَسْتَ وَلِنُبَيِّنَهُ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ{۱۰۵} و بدین سان آيات را در شكل‌هاى گوناگون بيان مى‌كنيم تا وسيله هدايت شود ولى كافران ايمان نياورده و گويند: تو نزد كسى درس خوانده‌اى! بگذار بگويند، ولى ما براى كسانى بيان مى‌كنيم كه اهل فهم و علم باشند(۱۰۵) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ کفار براى باز كردن راه تکذیب پيامبر مى‌گفتند: اين حرف‌ها از خودش نيست از دیگری آموخته است. «دَرَسْتَ» چنانكه در موارد ديگر نيز مى‌گفتند: «إِنَّما يُعَلِّمُهُ بَشَرٌ» انسانى به او ياد داده است «أَعانَهُ عَلَيْهِ قَوْمٌ آخَرُونَ» گروهى ديگر کمکش كرده‌اند ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ تنوع در شیوه بيان و استدلال و آموزش راه پذيرش را بازتر مى‌كند «نُصَرِّفُ الْآياتِ» ⓶ در مقابل آيات الهى برخى با تهمت و انكار ايستادگى مى‌كنند. «دَرَسْتَ» ولى برخى كه اهلند ارشاد مى‌شوند «لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۴۱ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨اتَّبِعْ مَا أُوحِیَ إِلَيْکَ مِنْ رَبِّکَ ۖ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ۖ وَأَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِكِينَ{۱۰۶} تنها آنچه را از سوى پروردگارت به تو وحى شده پيروى كن معبودى جز او نيست و از مشركان روى بگردان(۱۰۶) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ در آیه قبل تهمت مشركان به پيامبر مطرح شد كه مى‌گفتند كلام تو وحى نيست بلكه آموخته از ديگران است اينجا به پيامبر دلدارى مى‌دهد كه تو كار خويش را بكن و به حرف مخالفان اعتنايى نداشته باش ⬅️ شيوه‌هاى برخورد با مخالفان در موارد مختلف متفاوت است از جمله: ◽️گاهى سلام كردن است «إِذا خاطَبَهُمُ الْجاهِلُونَ قالُوا سَلاماً» سوره فرقان، آیه ۶۳ ◽️گاهى سكوت و عدم برخورد است «ذَرْهُمْ» سوره حجر، آیه ۳ «حَسْبُنَا الله» سوره آل عمران، آیه ۱۷۳ ◽️گاهى اعراض و بى‌اعتنايى است «أَعْرِضْ عَنْهُمْ» سوره مائده، آیه ۴۲ ◽️گاهى درشتى و غلظت است «وَاغْلُظْ عَلَيْهِمْ» سوره توبه، آیه ۷۳ ◽️گاهى مقابله به مثل است «فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدى‌ عَلَيْكُمْ» سوره بقره، آیه ۱۹۴ ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ رهبران الهى نبايد با تهمت‌ها و تحقيرها و تحليل‌هاى نارواى دشمنان در راه خود سست شوند «اتَّبِعْ ما أُوحِیَ إِلَيْکَ» ⓶ گاهى بشر چنان سقوط مى‌كند كه پيامبر ﷺ نيز به فرمان الهى از او روگردان مى‌شود «وَ أَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِكِينَ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۴۱ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَلَوْ شَاءَ اللهُ مَا أَشْرَكُوا ۗ وَ مَا جَعَلْنَاکَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا ۖ وَ مَا أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِوَكِيلٍ{۱۰۷} و اگر خداوند مى‌خواست همه به اجبار ايمان مى‌آوردند و شرک نمى‌ورزيدند ولى سنّت الهى چنين نيست و ما تو را بر آنان نگهبان قرار نداديم و تو وكيل ايمان آوردن آنان نيستى(۱۰۷) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ مشیت و خواست خداوند دو گونه است: خواست تشريعى و خواست تكوينى خداوند از نظر تشريعى هدايت همه مردم را خواسته است و لذا پيامبران و كتب آسمانى را فرستاده است اما از نظر تكوينى خواسته است كه مردم بر اساس اراده و اختيار خود راه را انتخاب‌ كنند نه آنكه مجبور به پذيرش دين باشند ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ اراده و خواست خداوند تخلف ندارد «لَوْ شاءَ اللهُ ما أَشْرَكُوا» ⓶ مشیّت و اراده الهى بر آزاد گذاشتن انسان‌هاست و وجود مشركان نشانه‌اى از اين آزادى است «وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ ما أَشْرَكُوا» ⓷ پيامبران الهى مربّى و معلّم مردمند نه زندانبانانى كه با زور و تحميل دستور دهند «ما جَعَلْناکَ عَلَيْهِمْ حَفِيظاً» ⓸ پيامبر نه مسئول دفع بلا از مشركان و نه مسئول جلب منفعت براى آنان است «ما جَعَلْناکَ عَلَيْهِمْ حَفِيظاً وَ ما أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِوَكِيلٍ» ⓹ انبیاء ضامن وظيفه‌اند نه نتيجه با آن همه تلاش گروه بسيارى مشرک ماندند «وَ ما أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِوَكِيلٍ» ⓺ پيامبر براى هدايت مردم سوز و گداز داشت «وَ ما أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِوَكِيلٍ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۴۱ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَلَا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللهِ فَيَسُبُّوا اللهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ ۗ كَذَٰلِکَ زَيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ ثُمَّ إِلَىٰ رَبِّهِمْ مَرْجِعُهُمْ فَيُنَبِّئُهُمْ بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ{۱۰۸} و به كسانى كه غير خدا را مى‌خوانند ناسزا نگوئید كه آنان نيز از روى جهل و دشمنى به خداوند ناسزا مى‌گويند، ما اين گونه عمل هر امتى را برايشان جلوه داديم سپس بازگشت آنان بسوى پروردگارشان است پس خداوند آنان را به آنچه مى‌كردند خبر مى‌دهد(۱۰۸) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ خداوند انسان را چنان آفريده كه چه كارهاى خوب و چه كارهاى بد کم کم در روح او تأثير مى‌گذارد و به آن عادت مى‌كند از اين رو زينت دادن كارها گاهى به خدا نسبت داده شده «زَيَّنَّا» كه خالق اين تأثير است و گاهى به شيطان نسبت داده شده كه از طريق وسوسه و وعده زشت‌ها را زيبا جلوه مى‌دهد «زَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطانُ» سوره انعام، آیه ۴۳ ⬅️ حضرت على علیه‌السلام در جنگ صفین به سربازان خود توصيه مى‌كرد: به پيروان معاويه دشنام و ناسزا نگويند بلكه سيماى آنان را مطرح كنند كه بهتر از دشنام است ⬅️ اميرالمؤمنين علیه‌السلام فرمودند: از مصاديق دشنام بخدا دشنام به ولی خداست حساب لعن و نفرين و برائت از حساب دشنام و ناسزا جداست لعن و برائت كه در آيات ديگر قرآن از سوى خداوند اعلام شده در واقع بيانگر اظهار موضع ما در برابر ستمگران و مشركان است كه بيزارى خود را از راه آنان اعلام مى‌كنيم «لَعْنَةُ اللهِ عَلَى الظَّالِمِينَ» سوره هود، آیه ۱۸ «بَراءَةٌ مِنَ الله» سوره توبه، آیه ۱ ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ① احساسات خود را نسبت به مخالفان كنترل كنيم و از هرگونه بد دهنى و ناسزا بپرهيزيم «لا تَسُبُّوا» ② به بازتاب برخوردهاى خود توجه كنيم «لا تَسُبُّوا ... فَيَسُبُّوا الله» ③ با فحش و ناسزا نمى‌توان مردم را از مسير غلط باز داشت «لا تَسُبُّوا» ④ ناسزاگويى عامل بروز دشمنى و كينه و ناسزا شنيدن است «لا تَسُبُّوا ... فَيَسُبُّوا ... عَدْواً» ⑤ دشنام نشانه نداشتن يا منطق است يا ادب و يا صبر مسلمان با پرهيز از ناسزا، بايد نشان دهد كه صبر و منطق و ادب دارد «لا تَسُبُّوا» ⑥ هر كارى كه سبب توهين به مقدسات شود حرام است «فَيَسُبُّوا الله» ⑦ استفاده از حربه دشنام وناسزا در نهى از منكر و تبليغات و مناظرات ممنوع‌ است «لا تَسُبُّوا» ⑧ كارى كه سبب كشیده شدن ديگران به گناه و حرام مى‌شود حرام است «لا تَسُبُّوا ... فَيَسُبُّوا» ⑨ گاهى انسان ناخودآگاه در گناه ديگران شریک مى‌شود آنجا كه مقدمات گناه ديگران را فراهم كند «فَيَسُبُّوا الله» ⑩ از سنت‌هاى الهى زيبا جلوه كردن اعمال امت‌ها در نظر آنان است «زَيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ» هر امتى اعمال خود را هر چند ناحق باشد زيبا مى‌پندارد ⑪ جلوه‌نمايى و زيبا ديدن نشانه حقانيّت نيست «زَيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ» ⑫ آگاه كردن مردم از كرده‌هاى خويش در قيامت از شئون ربوبيّت الهى است «إِلى‌ رَبِّهِمْ مَرْجِعُهُمْ فَيُنَبِّئُهُمْ‌» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۴۱ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَأَقْسَمُوا بِاللهِ جَهْدَ أَيْمَانِهِمْ لَئِنْ جَاءَتْهُمْ آيَةٌ لَيُؤْمِنُنَّ بِهَا ۚ قُلْ إِنَّمَا الْآيَاتُ عِنْدَ اللَّهِ ۖ وَمَا يُشْعِرُكُمْ أَنَّهَا إِذَا جَاءَتْ لَا يُؤْمِنُونَ{۱۰۹} و با سخت ترين سوگندهايشان به خدا قسم ياد كردند كه اگر معجزه و نشانه‌اى برايشان بيايد قطعاً به آن ايمان خواهند آورد بگو معجزات تنها نزد خداست و بدست اوست و چه مى‌دانيد که اگر معجزه‌اى هم بيايد باز هم آنان ايمان نخواهند آورد(۱۰۹) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ گروهى از کفار قريش نزد پيامبر آمده گفتند: تو هم مانند موسى و عيسى معجزاتى بياور تا به تو ايمان آوريم حضرت پرسيد: چه كنم؟ گفتند: كوه صفا را تبديل به طلا كن مردگان ما را زنده كن خدا و فرشتگان را نشانمان بده و آنگاه سوگند ياد كردند كه در اين صورت‌ ايمان خواهند آورد آيه نازل شد كه معجزه دست خداوند است و طبق حكمت انجام مى‌گيرد نه هوس‌هاى مردم ⬅️ معجزه به مقدار اتمام حجت لازم است نه به مقدار ارضاى تمايلات هر فرد بگذريم كه برخى پيشنهادها مثل ديدن خدا خلاف عقل است و چنان نيست كه نظام هستى بازيچه هوس‌هاى مشركان باشد ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ مشركان مکه «الله» را قبول داشتند و به آن سوگند ياد مى‌كردند «أَقْسَمُوا بِالله» ⓶ فريب سوگندهاى دروغين مخالفان را نخوريد «وَ أَقْسَمُوا بِاللهِ جَهْدَ أَيْمانِهِمْ» ⓷ برهان‌خواهى آرى، تسليم شدن در برابر هوس‌ها هرگز «إِنَّمَا الْآياتُ عِنْدَ اللهِ» ⓸ معجزات پيامبران به دست خداست «إِنَّمَا الْآياتُ عِنْدَ اللهِ» ⓹ لجاجت درد بى درمانى است كه صاحبان آن با ديدن هر نوع معجزه باز هم ايمان نمى‌آورند «لا يُؤْمِنُونَ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۴۱ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَ نُقَلِّبُ أَفْئِدَتَهُمْ وَ أَبْصَارَهُمْ كَمَا لَمْ يُؤْمِنُوا بِهِ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ نَذَرُهُمْ فِی طُغْيَانِهِمْ يَعْمَهُونَ{۱۱۰} همان‌گونه كه در آغاز ايمان نياوردند اين بار نيز دلها و چشم‌هايشان را دگرگون و واژگون مى‌كنيم و آنان را در طغيانشان رها مى‌سازيم تا سرگردان بمانند(۱۱۰) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ وارونه شدن دل افراد لجوج سنّت خداوند است «وَ نُقَلِّبُ أَفْئِدَتَهُمْ» ⓶ ايمان به خدا و رسالت نياز به قلب سالم دارد «وَ نُقَلِّبُ أَفْئِدَتَهُمْ» ⓷ گناه و لجاجت، ديد و بينش انسان را دگرگون مى‌سازد «وَ نُقَلِّبُ أَفْئِدَتَهُمْ» ⓸ كسى كه با ديدن معجزات اوليه ايمان نياورده نبايد تقاضاى معجزات ديگرى كند «لَمْ يُؤْمِنُوا بِهِ أَوَّلَ مَرَّةٍ» ⓹ گرچه خداوند «مقلّب القلوب» است ولى اين انسان است كه با انتخاب ايمان يا كفر زمینه دگرگونى را فراهم مى‌كند «نُقَلِّبُ‌ ... كَما لَمْ يُؤْمِنُوا» ⓺ طغيان ریشه کفر است «لَمْ يُؤْمِنُوا ... طُغْيانِهِمْ‌» ⓻ كسى را كه خداوند رها كند سرگردان مى‌شود «نَذَرُهُمْ‌ ... يَعْمَهُونَ‌» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۴۲ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَلَوْ أَنَّنَا نَزَّلْنَا إِلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةَ وَكَلَّمَهُمُ الْمَوْتَىٰ وَحَشَرْنَا عَلَيْهِمْ كُلَّ شَيْءٍ قُبُلًا مَا كَانُوا لِيُؤْمِنُوا إِلَّا أَنْ يَشَاءَ اللهُ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَهُمْ يَجْهَلُونَ{۱۱۱} و اگر ما فرشتگان را به سوى آنان نازل مى‌كرديم و مردگان با آنان سخن مى‌گفتند و همه چيز را دسته دسته در برابرشان گرد مى‌آورديم باز هم ايمان نمى‌آوردند مگر آنكه خداوند بخواهد ولى بيشترشان نادانى مى‌كنند(۱۱۱) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ گويا يكى از درخواست‌هاى مشركان نزول فرشتگان و سخن گفتن مردگان با آنان بوده است غافل از آنكه اين مشركان به قدرى لجوجند كه حتى اگر امور غيبى مثل فرشتگان براى آنان محسوس شود باز هم ايمان نخواهند آورد سعدى نيز مى‌گويد: چون بود اصل گوهرى قابل‌ تربيت را در او اثر باشد هيچ صيقل نكو نداند كرد آهنى را كه بد گهر باشد سگ به درياى هفت‌گانه مشوى‌ چون شود تر پليدتر باشد خر عيسى گرش به مکه برى‌ چون بيايد هنوز خر باشد ⬅️ «قبل» يا به معناى مقابل است يا جمع قبيل به معناى گروه و دسته در دو آیه قبل ادعاى دروغ مشركان مطرح شد كه مى‌گفتند: اگر معجزه بيايد ايمان مى‌آوريم اينجا نمونه آن معجزات مطرح شده است ⬅️ شبيه اين آيه در سوره حجر آيات چهارده و پانزده آمده است: «وَ لَوْ فَتَحْنا عَلَيْهِمْ باباً مِنَ السَّماءِ فَظَلُّوا فِيهِ يَعْرُجُونَ لَقالُوا إِنَّما سُكِّرَتْ أَبْصارُنا بَلْ نَحْنُ قَوْمٌ مَسْحُورُونَ» اگر از آسمان درى باز شود و کفار از آن بالا روند باز هم گويند: چشم ما را جادو كرده‌اند ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ براى دل‌های لجوج هيچ آيه و نشانه‌اى زمينه‌ساز ايمان نمى‌گردد «ما كانُوا لِيُؤْمِنُوا» ⓶ خدا اگر بخواهد مى‌تواند به اجبار همه را مؤمن سازد ولى اين خلاف حكمت اوست «ما كانُوا لِيُؤْمِنُوا إِلَّا أَنْ يَشاءَ الله» ⓷ جهالت عامل ايمان نياوردن به آيات الهى است «ما كانُوا لِيُؤْمِنُوا وَلكِنَّ أَكْثَرَهُمْ يَجْهَلُونَ‌» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۴۲ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَ کَذَٰلِکَ جَعَلْنَا لِكُلِّ نَبِیِِّ عَدُوًّا شَيَاطِينَ الْإِنْسِ وَالْجِنِّ يُوحِی بَعْضُهُمْ إِلَىٰ بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُورًا ۚ وَلَوْ شَاءَ رَبُّکَ مَا فَعَلُوهُ ۖ فَذَرْهُمْ وَمَا يَفْتَرُونَ{۱۱۲} اى پيامبر اينان تنها در برابر تو به لجاجت نپرداختند بلكه ما اين گونه براى هر پيامبرى دشمنى از شيطان‌هاى انس و جنّ قرار داديم كه برخى از آنان حرف‌هاى دلپسند و فريبنده را به برخى ديگر مرموزانه القا مى‌كنند البتّه اگر پروردگارت مى‌خواست چنين نمى‌كردند ولى سنّت الهى بر آزادى انسان‌ها مى‌باشد پس آنان را و آنچه به دروغ مى‌سازند به خود واگذار(۱۱۲) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ در دو آیه قبل آمده بود: ما آنان را به حال خود رها كرديم «نَذَرُهُمْ فِی طُغْيانِهِمْ يَعْمَهُونَ» اينجا مى‌فرمايد: تو نيز آنان را به حال خود رها كن «فَذَرْهُمْ» ⬅️ سقوط انسان از قبول وسوسه شيطان شروع مى‌شود «يُوَسْوِسُ فِی صُدُورِ النَّاسِ» آنگاه هر كه وسوسه در او اثر گذاشت از ياران شيطان مى‌شود «إِخْوانَ الشَّياطِينِ» و در نهايت خودش شيطان مى‌گردد «شَياطِينَ الْإِنْسِ» ⬅️ تضادّ و درگيرى زمينه ساز تكامل اختيارى است به همين جهت خداوند، جهان را عالم تزاحم و تضادّ اختيارى قرار داده است «وَ كَذلِکَ» ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ① از عوامل استقامت و پايدارى انسان آگاهى از تاريخ و مشكلات ديگران است «وَ كَذلِکَ» ② مبارزه حق و باطل در طول تاريخ وجود داشته است «وَ كَذلِکَ» ③ رهبر جامعه بايد براى مخالفت‌ها آماده باشد «وَ كَذلِکَ» ④ انتظار ريشه كن شدن مخالفان و بدخواهان را نداشته باشيم «وَ كَذلِکَ جَعَلْنا» ⑤ از سنت‌هاى الهى روبرو شدن انبیاء با مخالفان گوناگون است «وَ كَذلِکَ جَعَلْنا لِكُلِّ نَبِیِِّ عَدُوًّا» ⑥ کفار لجوج شيطانند «شَياطِينَ الْإِنْسِ‌ ...» ⑦ شياطين انس و جن از طريق القاى به يكديگر با هم ارتباط دارند «يُوحِ بَعْضُهُمْ إِلى‌ بَعْضٍ‌ ...» ⑧ شياطين روش‌های شيطنت را به يكديگر مى‌آموزند «يُوحِی بَعْضُهُمْ إِلى‌ بَعْضٍ» ⑨ مخالفان انبیاء تبليغات درون گروهى دارند «يُوحِی بَعْضُهُمْ إِلى‌ بَعْضٍ» ⑩ كلمات زيبا و فريبنده مى‌تواند از عوامل اغفال انسان باشد «يُوحِی ... زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُوراً» ⑪ خداوند انسان را آزاد آفريده و دنيا را ميدان درگيرى‌ها قرار داده است «وَ لَوْ شاءَ رَبُّکَ ما فَعَلُوهُ» ⑫ اختيار و آزادى بشر در مسير رشد و تربيت اوست «وَ لَوْ شاءَ رَبُّکَ ما فَعَلُوهُ» ⑬ در نظام هستى یک اراده حاكم است نه دو قدرت يزدان و اهريمن در برابر هم نيستند و تلاش‌هاى انحرافى از قدرت و سلطه الهى بيرون نيست «وَ لَوْ شاءَ رَبُّکَ ما فَعَلُوهُ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۴۲ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَ لِتَصْغَىٰ إِلَيْهِ أَفْئِدَةُ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ وَلِيَرْضَوْهُ وَلِيَقْتَرِفُوا مَا هُمْ مُقْتَرِفُونَ{۱۱۳} و شياطين سخنان فريبنده خود را بر مردم مى‌خوانند تا گوش دل آنان كه به قيامت ايمان ندارند به آن سخنان مايل شود و آن را بپسندند و آنان به دست آورند آنچه را به دنبال به دست آوردنش هستند(۱۱۳) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ «لِتَصْغى‌» از «صَغْو» به معناى تمايل است تمايلى كه از راه شنيدن حاصل مى‌شود ⬅️ «اقتراف» به معناى تحصيل و كسب چيزى است ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ وسوسه‌ها و تبليغات به تنهايى عامل انحراف نيست بلكه گوش دادن و دل سپردن و جذب شدن مؤثّر است. «لِتَصْغى‌ ... لِيَرْضَوْهُ‌» ⓶ ايمان نداشتن به آخرت سبب تسخير و نفوذ شيطان است «لا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۴۲ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨أَفَغَيْرَ اللهِ أَبْتَغِی حَكَمًا وَهُوَ الَّذِی أَنْزَلَ إِلَيْكُمُ الْكِتَابَ مُفَصَّلًا ۚ وَالَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَعْلَمُونَ أَنَّهُ مُنَزَّلٌ مِنْ رَبِّکَ بِالْحَقِّ ۖ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِين{۱۱۴} پس بگو: آيا با اين همه دلايل روشن غير خدا را به داورى جويم؟ در حالى كه اوست كه كتاب آسمانى را به تفصيل به سوى شما نازل كرد و كسانى كه به آنان كتاب داده‌ايم مى‌دانند كه اين كتاب از طرف پروردگارت به حق نازل گشته است پس به هيچ وجه از ترديدكنندگان مباش(۱۱۴) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ «حكم» را برخى با «حاكم» يكى دانسته‌اند، امّا برخى گفته‌اند: «حَكَم» داورى است كه طرفين دعوا او را انتخاب كرده باشند ولى «حاكم» هرگونه داور است ⬅️ در مجمع‌البيان آمده است: حَكَم كسى است كه به حق داورى كند ولى حاكم به هر قاضى گفته مى‌شود ⬅️ در آيه ۱۱۱ سخن اين بود كه اگر مردگان هم با اينان حرف بزنند يا فرشتگان فرود آيند ايمان نخواهند آورد ⬅️ در اين آيه مى‌فرمايد: اهل كتاب وحى بودن قرآن را مى‌دانند و تقاضاى معجزات ديگر تنها بهانه است پيامبر ﷺ در راه خود ترديدى ندارد لذا خطاب‌ «فَلا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ» هشدار به مسلمانان است كه نگران حقانيت راه خود نباشند ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ با وجود كتابى همچون قرآن به سراغ داورى ديگران رفتن نادرست و قابل توبيخ است «أَ فَغَيْرَ اللهِ أَبْتَغِی حَكَماً» جز خداوند كسى حق قانون‌گذارى و داورى ندارد ⓶ خداوند قرآن را به تفصيل نازل كرده است «هُوَ الَّذِی أَنْزَلَ إِلَيْكُمُ الْكِتابَ مُفَصَّلًا» ⓷ يكى از دلايل حقانیت اسلام بشارت انبیای گذشته در تورات و انجيل است «الَّذِينَ آتَيْناهُمُ الْكِتابَ يَعْلَمُونَ أَنَّهُ مُنَزَّلٌ مِنْ رَبِّکَ» چنانكه در آيه‌اى ديگر مى‌فرمايد: «يَعْرِفُونَهُ كَما يَعْرِفُونَ أَبْناءَهُمْ» اهل كتاب پيامبر اسلام را همچون فرزندان خود مى‌شناختند ⓸ رهبر بايد از قاطعیتى ترديدناپذير در راه دعوت خود برخوردار باشد «فَلا تَكُونَنَ‌ ...» ⓹ مبادا به خاطر ايمان‌نياوردن اهل كتاب در شما ترديدى پيدا شود زيرا آنان حقانیت قرآن را خوب مى‌دانند و انكارشان به دليل لجاجت است «يَعْلَمُونَ أَنَّهُ مُنَزَّلٌ مِنْ رَبِّکَ بِالْحَقِّ فَلا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۴۲ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَ تَمَّتْ كَلِمَتُ رَبِّکَ صِدْقًا وَ عَدْلًا ۚ لَا مُبَدِّلَ لِكَلِمَاتِهِ ۚ وَ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ{۱۱۵} و كلام پروردگارت در صداقت و عدالت به حدّ كمال و تمام رسيد هيچ تغيير دهنده‌اى براى كلمات او نيست و او شنواى داناست(۱۱۵) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ مراد از «كلمت» در اين آيه به دليل آیه قبل، آيات قرآن است ولى واژه «كلمة» در فرهنگ قرآن و روايات گاهى به معناى وعده حتمى آمده است «وَ تَمَّتْ كَلِمَتُ رَبِّکَ الْحُسْنى‌ عَلى‌ بَنِی إِسْرائِيلَ بِما صَبَرُوا» كه تحقّق وعده الهى را نسبت به بنى‌اسرائيل به خاطر صبرشان بيان مى‌كند ⬅️ گاهى به معناى دين آمده است «كلمت الله» يعنى دين خدا و گاهى به پيامبر و اولياى الهى اطلاق شده چنانكه درباره حضرت عيسى علیه‌السلام مى‌خوانيم: «كَلِمَتُهُ أَلْقاها إِلى‌ مَرْيَمَ» در روايات نيز از قول ائمّه عليهم السلام آمده است كه ما كلمات الهى هستيم «نحن الكلمات» ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ قرآن آخرين كتاب آسمانى و اسلام آخرين دين الهى است «تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّکَ» ⓶ قرآن معجزه‌اى كامل براى اثبات رسالت پيامبر اكرم است «تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّکَ» ⓷ قرآن پاسخگوى همه نيازهاى هدايتى جوامع بشرى است «تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّکَ» ⓸ اسلام مكمل اديان گذشته است «تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّکَ ...» ⓹ اتمام دين با بعثت رسول اكرم ﷺ جلوه‌اى از ربوبیت خداوند است «وَ تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّکَ» ⓺ مبناى قوانين و سنت‌هاى خداوند در نظام هستى صدق و عدل است «وَ تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّکَ صِدْقاً وَ عَدْلًا» ⓻ اخبار قرآن صادق و احكامش بر عدل استوار است «وَ تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّکَ صِدْقاً وَ عَدْلًا» در آيه ديگر مى‌خوانيم: «وَ مَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللهِ حَدِيثاً» ⓼ در قرآن تحريف راه ندارد «لا مُبَدِّلَ لِكَلِماتِهِ» ⓽ خداوند نيازها را بسيار خوب مى‌داند و با توجه به آن قرآن را نازل كرده است «وَ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom