eitaa logo
احـٰادیث چهـٰارده¹⁴ معصوم
8.3هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
204 ویدیو
8 فایل
《بِسْم‌الله‌الْرَّحْمن‌الْرَّحیمْ》 خوش آمدید🌸 لطفا از کانال قرآن کریم حمایت کنید⚘ 🔷️صفحه به صفحه قرآن @ghorankariim 🔻تبلیغات https://eitaa.com/joinchat/4171694706C561b7929b0
مشاهده در ایتا
دانلود
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۴۶ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨قَدْ خَسِرَ الَّذِينَ قَتَلُوا أَوْلَادَهُمْ سَفَهًا بِغَيْرِ عِلْمٍ وَ حَرَّمُوا مَا رَزَقَهُمُ اللهُ افْتِرَاءً عَلَى اللهِ ۚ قَدْ ضَلُّوا وَمَا كَانُوا مُهْتَدِينَ{۱۴۰} به يقين زيان كردند كسانى كه فرزندان خود را سفيهانه و از روى جهل كشتند و آنچه را خداوند روزى آنان ساخته بود با افترا بر خدا حرام كردند، آنان گمراه شدند و هدايت يافته نبودند(۱۴۰) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ ابن عباس از بزرگان صدر اسلام مى‌گويد: هر كه مى‌خواهد ميزان جهالت اقوام دوران جاهلى را بداند همين آيات سوره انعام كه بيانگر خرافات و اعتقادات بى‌اساس مشركان است را بخواند ⬅️ جاهلان عرب به گمان تقرب به بت‌ها يا به جهت حفظ آبرو دختران خود را گاهى قربانى بت‌ها يا زنده به گور مى‌كردند ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ جهالت و سفاهت عامل خسارت است خسارت‌هايى چون: از دست دادن فرزند عاطفه و نعمت‌هاى حلال و كسب دوزخ و كيفر الهى «قَدْ خَسِرَ» ⓶ خسارت واقعى فدا شدن انسان در راه باطل است چه قربانى بت شدن چه فداى خيال و غيرت نابجا «قَدْ خَسِرَ» ⓷ تحريم نابجاى حلال‌ها افترا بر خداوند است «وَ حَرَّمُوا ما رَزَقَهُمُ اللَّهُ افْتِراءً» ⓸ انجام هر كارى و تحريم هر چيزى يا دليل شرعى مى‌خواهد يا عقلى «بِغَيْرِ عِلْمٍ‌ افْتِراءً عَلَى اللَّهِ» ⓹ با خرافات با شديدترين وجه مقابله و برخورد كنيم «قَدْ خَسِرَ، سَفَهاً بِغَيْرِ عِلْمٍ، افْتِراءً ضَلُّوا ما كانُوا مُهْتَدِينَ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
@Ahadis14masuom 💠🔹امام حسن مجتبىٰ علیه‌السلام: 《إِسْتَعِدَّ لِسَفَرِکَ وَ حَصِّلْ زادَکَ قَبْلَ حُلُول أَجَلِکَ》 ↫◄ برای سفرت خود را آماده کن و توشه راهت را پیش از فرا رسیدن ساعت مرگ خود فراهم نما 📗منتهی‌الآمال «علمیة اسلامیه» جلد١، صفحه ٢٣٣
💢 ❶ ↷💢 《کفــاره گنـــاهان》 💠🔹از امام صادق علیه‌السلام روایت شده که رسول خدا فرمودند: خدای تبارک و تعالی می‌فرماید: ◽️هیچ بنده گنهکاری را وارد بهشت نمی‌کنم مگر اینکه او را به مرض و بیماری مبتلا می‌کنم تا کفاره گناهانش باشد ◽️و اگر گناهانش با آن بیماری پاک نشد و زیادتر از آن بود کسی را بر او مسلط می‌کنم که بر او ظلم کند تا کفاره گناهانش باشد ◽️و یا رزق و روزی‌اش را کم می‌کنم تا کفاره گناهانش باشد ◽️و اگر این نیز برای کفاره گناهانش کافی نبود جان گرفتن او را سخت می‌کنم و یا در قبر بر او سخت می‌گیرم تا وقتی که بدون هیچ گناهی نزد من آید و او را وارد بهشت کنم ▪️و اما کسی را که می‌خواهم وارد جهنم کنم او را صحیح و سالم می‌گذارم ▪️و رزق و روزی‌اش را زیاد می‌کنم ▪️و جان دادن او را آسان می‌گردانم تا وقتی که نزد من آید هیچ حسنه‌ای نداشته باشد و در همان وقت او را وارد جهنم کنم 📗مسندالرسول، جلد ۱ ✍ برگرفته شده از 📚بحارالانوار، جلد۶، صفحه۱۷ °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
@Ahadis14masuom 💠🔹آیت الله مجتهدی تهرانی ره ↫◄ آیت الله العظمی حاج آقا حسین قمی رحمة الله گاهی زیارت جامعه کبیره می‌خواندند و هدیه می‌کردند به حضرت عزرائیل علیه‌السلام تا هنگام مرگ بر ایشان آسان بگیرد اینها کار خیر است هر قدر کم باشد انجام بده و خودت را آماده کن
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۴۶ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَ هُوَ الَّذِی أَنْشَأَ جَنَّاتٍ مَعْرُوشَاتٍ وَ غَيْرَ مَعْرُوشَاتٍ وَالنَّخْلَ وَالزَّرْعَ مُخْتَلِفًا أُكُلُهُ وَالزَّيْتُونَ وَالرُّمَّانَ مُتَشَابِهًا وَ غَيْرَ مُتَشَابِهٍ ۚ كُلُوا مِنْ ثَمَرِهِ إِذَا أَثْمَرَ وَ آتُوا حَقَّهُ يَوْمَ حَصَادِهِ ۖ وَلَا تُسْرِفُوا ۚ إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ{۱۴۱} و اوست كسى كه به وجود آورد باغ‌هايى با داربست و بی داربست و درخت خرما و كشت‌زار با خوردنى‌هاى گوناگون و زيتون و انار برخى ميوه‌ها شبيه به همند و برخى شباهتى با هم ندارند همين كه باغ‌ها ثمر داد از ميوه‌اش بخوريد و روز درو كردن و ميوه چيدن حق آن محرومان را بدهيد و اسراف نكنيد چرا كه خداوند اسراف كاران را دوست ندارد(۱۴۱) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ «جَنَّاتٍ» باغ‌هاى پر درخت و زمين‌هاى پوشيده از زراعت است «معروش» درختى است كه نياز به داربست دارد «اكل» به معناى مأكول و خوراكى است ⬅️ در آيه ۹۹ همين سوره خوانديم: «انْظُرُوا إِلى‌ ثَمَرِهِ إِذا أَثْمَرَ» هنگامى كه درخت بار آورد با دقت به آن نگاه كنيد در اين آيه مى‌خوانيم كه‌ «كُلُوا مِنْ ثَمَرِهِ إِذا أَثْمَرَ» هنگامى كه بار داد بخوريد نتيجه اينكه: خوردن بايد با تأمل و دقت باشد نه غافلانه ⬅️ امام باقر عليه السلام پس از تلاوت اين آيه فرمود: شخصى زراعتى داشت كه تمام محصولاتش را صدقه مى‌داد و خود و عيالش بى‌چيز مى‌ماندند خداوند اين عمل را اسراف خواند اين آيه درس خداشناسى را همراه با اجازه مصرف خواركى‌ها و رسيدگى به طبقات محروم و انفاق به آنان و اعتدال داشتن و زياده‌روى نكردن در مصرف و انفاق را بيان مى‌كند «أَنْشَأَ، كُلُوا، آتُوا، لا تُسْرِفُوا» چنانكه در جاى ديگر نيز مى‌خوانيم: «وَ الَّذِينَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا وَ لَمْ يَقْتُرُوا وَ كانَ بَيْنَ ذلِکَ قَواماً» سوره فرقان، آیه ۶۷ ⬅️ امام صادق عليه السلام ذيل اين آيه فرمودند: حتى اگر مسلمان يافت نشد حق برداشت را به مشرک فقير بپردازيد در روايتى ديگر فرمود: اين حق برداشت غير از زكات است ⬅️ امام صادق عليه السلام فرمود:ب ميوه را در شب برداشت نكنيد و شبانه درو نكنيد تا فقيران نيز بتوانند حاضر شوند و چيزى بگيرند ⬅️ در سوره «ن والقلم» نيز مى‌خوانيم كه خداوند باغ كسانى را كه تصميم گرفتند شبانه و به دور از چشم فقرا ميوه‌ها را بچينند و به آنها ندهند سوزاند ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ نوع ميوه‌ها و محصولات كشاورزى آن هم از یک آب و خاک نشانه قدرت الهی است «أَنْشَأَ ... مُخْتَلِفاً أُكُلُهُ‌» ⓶ خداوند براى خود در محصولات حقى قرار داده است «آتُوا حَقَّهُ» آرى، نور و هوا، آب و خاک توان و نيرو و فكر و استعداد همه و همه از آن خداوند است و او بر هر چيزى حق دارد ⓷ در انفاق نيز ميانه رو باشيم «وَ آتُوا حَقَّهُ يَوْمَ حَصادِهِ وَ لا تُسْرِفُوا» ⓸ اسلام دين اعتدال است هم تحريم نابجا را ممنوع مى‌كند و هم مصرف بى‌رویه را «لا تُسْرِفُوا» ⓹ شرط مصرف پرداخت حق محرومان است «كُلُوا ... آتُوا حَقَّهُ‌» ⓺ مقدار مصرف محدود به عدم اسراف است «كُلُوا ... لا تُسْرِفُوا» ⓻ هنگام برداشت محصول به ياد محرومان باشيم «يَوْمَ حَصادِهِ» ⓼ هنگام رسيدن و برداشت محصول آمادگى انسان براى انفاق بيشتر است پس فرصت را از دست ندهيم «آتُوا حَقَّهُ يَوْمَ حَصادِهِ» ⓽ میوه نارس نخوريد «كُلُوا مِنْ ثَمَرِهِ إِذا أَثْمَرَ» ⓾ اسراف‌كار مبغوض خداوند است «إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
@Ahadis14masuom 💠🔹امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام⇩ ↫◄ بر شهوت خود پيش از آنکه ولع آن قدرت گيرد چيره شو زيرا اگر قدرت گيرد بر تو مسلط شود و تو را به دنبال خود کشد و تو توان ايستادگى در برابرش را ندارى 📗ميزان الحکمه، جلد۱۳، صفحه۷۱
💢↶ بـرنـامــه خــودسـ⓸ـازی ↷💢 ⬅️ گام‌چهارم: 💠🔹امام صادق علیه‌السلام فرمود: 《اِیّاکُم وَالنَّظرَة فَانَّها تَزرَع فی القَلبِ الشَهوَة وَ کَفى بِها لِصاحِبِها فِتنَة》 ↫◄ از نگاه ناپاک بپرهیزید که چنین نگاهى تخم شهوت را در دل مى‌کارد و ‏همین برای فتنه صاحب آن دل بس است ↲تحف ‏العقول، صفحه ۳۰۵ 💠🔹امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام 《کَم مِن نَظرَةٍ جَلَبَتْ حَسرَةً》 چه بسا نگاهی که حسرت و ندامت در پی دارد ✧✾════✾✰✾════✾✧ 💢فلسفه حرام بودن نگاه به ↫◄ یک ســ❓ـؤال اساسی ↫◄ یک جـ☑️ــواب منطقی ⬅️ از عالمی سوال شد چه اشکالی دارد که انسان به جنس مخالف نگاه کند و لذت ببرد!؟ پاسخ: نگاه به حسن جمال جنس مخالف ضررهایی دارد که به طور خلاصه اشاره می‌شود: ⓵ می‌بینی، می‌خواهی به وصالش نمی‌رسی دچار افسردگی می‌شوی! ⓶ می‌بینی، شیفته می‌شوی عیب‌ها را نمی‌بینی ازدواج می‌کنی، طلاق می‌دهی! ⓷ می‌بینی، دائم به او فکر می‌کنی از یاد خدا غافل می‌شوی از عبادت لذت نمی‌بری! ⓸ می‌بینی، با همسرت مقایسه می‌کنی ناراحت می‌شوی، بداخلاقی می‌کنی! ⓹ می‌بینی، لذت می‌بری به این لذت عادت می‌کنی چشم چران می‌شوی در نظر دیگران خوار می‌گردی! ⓺ می‌بینی، لذت می‌بری حبّ خدا در دلت کم می‌شود ایمانت ضعیف می‌شود ⓻ می‌بینی، عاشق می‌شوی از راه حلال نمی‌رسی دچار گناه می‌شوی! ↫◄ لذا اسلام در یک کلمه می‌گوید: 《نگاهت را از جنس مخالف نگاهدار》 یا همان ترک چشم چرانی °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
@Ahadis14masuom 💠🔹آیت الله فاطمی نیا ◽️ ای جـوان عــزیز ◽️ نگاه به نامحرم تیری است که انسان را به زمین می‌اندازد و سخت بشود که بلند شوی از خدا استعانت کنید و به‌ او پناه ببرید کمک می‌کند
💢↶ راهـکارهــای عملــی ↷💢 《 کنتــرل شهــوت》 1⃣ مراقب نگاهتان باشيد 2⃣ از خلوت با نامحرم، سخن گفتن و شوخی کردن با آنها جداً خودداری کنيد 3⃣ از فکر کردن، تصور و تخيّل جنس مخالف و مسائل جنسی خودداری کنيد 4⃣ از نگاه کردن به تصاویر و فیلم‌های تحريک کننده جداً خودداری کنيد 5⃣ از شوخی‌های جنسی و محرک پرهيز کنيد 6⃣ در صورت شدت شهوت، خوردن غذاهای محرک و دارای کالری زیاد مانند خرما، پياز، فلفل و... را به حداقل برسانيد 7⃣ برای تعديل نیروی جنسی خود حتماً ورزش و تحرک جسمانی و کار فیزیکی و بدنی را در زندگی روزمره خود لحاظ کنيد 8⃣ دعا و توسل برای نگهداری ایمان و رفع مشکلات می‌تواند مفيد باشد 9⃣ روزه گرفتن موجب کاهش نیروی جنسی می‌شود 🔟 سعی کنيد در طول روز با وضو باشيد و از نورانیت آن استفاده کنيد ✍در پايان توجه شما و همه جوانان عزيز را به اين روايت جلب می‌کنم 💠🔹امام علی علیه‌السلام می‌فرماید: «اکره نَفسَک عَلی الفَضائل فَاِن الرَذائل اَنتَ مَطبُوع عَلَيها» ↫◄ با سعی و مجاهدت فضائل اخلاقی را به نفس سرکش خود تحميل کن ↫◄ زيرا خواهش طبیعی بشر بر شهوات و رذايل اخلاقی است °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
@Ahadis14masuom 💠🔹شیخ رجبعلی خیاط ره چشمت به نامحرم می‌افتد اگر خوشت نیاید که مریضی اما اگر خوشت آمد فوراً چشمت را ببند و سرت را پائین بینداز و بگو: 《یا خَیْرَ حَبیبٍ وَ مَحبوبْ》 یعنی خدایا من تو را می‌خواهم اینها چیه؟!
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۴۶ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَ مِنَ الْأَنْعَامِ حَمُولَةً وَ فَرْشًا ۚ كُلُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللهُ وَ لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ ۚ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ{۱۴۲} و بعضى از چهارپايان باركش و بعضى غير باركش و مثل فرش به زمين نزدیکند و يا از کرک و پشم آنها براى فرش استفاده مى‌شود از آنچه خداوند روزى شما ساخته بخوريد و از گام‌هاى وسوسه انگيز شيطان پيروى نكنيد چرا كه او دشمن آشكار شماست(۱۴۲) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ در آیه قبل به نعمت‌هاى خداوند در محصولات كشاورزى اشاره شده و در اينجا به دامدارى و انواع بهره‌هايى كه انسان از حيوانات مى‌برد ⬅️ مراد از كلمه «فرش» چهارپايانى مثل گوسفند است كه بخاطر نزديكى بدنشان به زمين به منزله فرش هستند يا اينكه از پشم و کرک و موى آنها فرش مى‌بافند بيشتر مفسران کلمه «حَمُولَةً» را به معناى حيوانات باربر دانسته‌اند و «فرش» را حيوانات غير باربر معنا كرده‌اند ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ هستى و آفريده‌هايش مسخّر انسان است «حَمُولَةً وَ فَرْشاً» ⓶ قانون كلى در حيوانات حلال بودن مصرف آنهاست مگر آنكه دليلى بر حرمت باشد «كُلُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ» ⓷ تحريم حلال‌ها از گام‌هاى شيطانى است «كُلُوا ... وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ‌» ⓸ تنها توصيه به خام‌خوارى كه امروز در ميان گروه كثيرى رواج دارد و نهى از مصرف گوشت ممنوع است «وَ مِنَ الْأَنْعامِ‌ ... كُلُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ‌» ⓹ نسبت به خوردنى‌ها بايد مواظب باشيم «كُلُوا ... وَ لا تَتَّبِعُوا» چنانكه اولين اهرم شيطان براى گمراه كردن حضرت آدم غذا بود ⓺ سر سفره خداوند از دشمن او پيروى نكنيم «كُلُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللهُ وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ» ⓻ سياست شيطان انحراف تدريجى است نه دفعى «خُطُواتِ الشَّيْطانِ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۴۷ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨ثَمَانِيَةَ أَزْوَاجٍ ۖ مِنَ الضَّأْنِ اثْنَيْنِ وَ مِنَ الْمَعْزِ اثْنَيْنِ ۗ قُلْ آلذَّكَرَيْنِ حَرَّمَ أَمِ الْأُنْثَيَيْنِ أَمَّا اشْتَمَلَتْ عَلَيْهِ أَرْحَامُ الْأُنْثَيَيْنِ ۖ نَبِّئُونِی بِعِلْمٍ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ{۱۴۳} خداوند براى شما حلال كرده است هشت زوج از حيوانات را از گوسفند دو زوج نر و ماده و از بز دو زوج، به كسانى كه از پيش خود بعضى چهارپايان را تحريم مى‌كنند بگو: آيا خداوند نرهاى آنها را حرام كرده يا ماده‌هاى آنها را يا آنچه را شكم آنها در برگرفته است؟ اگر راست می‌گوئید از روى علم و دانش به من خبر دهيد(۱۴۳) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَ مِنَ الْإِبِلِ اثْنَيْنِ وَ مِنَ الْبَقَرِ اثْنَيْنِ ۗ قُلْ آلذَّكَرَيْنِ حَرَّمَ أَمِ الْأُنْثَيَيْنِ أَمَّا اشْتَمَلَتْ عَلَيْهِ أَرْحَامُ الْأُنْثَيَيْنِ ۖ أَمْ كُنْتُمْ شُهَدَاءَ إِذْ وَصَّاكُمُ اللَّهُ بِهَٰذَا ۚ فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَىٰ عَلَى اللهِ كَذِبًا لِيُضِلَّ النَّاسَ بِغَيْرِ عِلْمٍ ۗ إِنَّ اللهَ لَا يَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ{۱۴۴} و از شتر دو زوج نر و ماده و از گاو دو زوج نر و ماده را براى شما حلال كرده است، بگو: آيا خداوند نرهاى اين دو را حرام كرده يا ماده‌ها را يا آنچه را كه شكم آن دو در برگرفته است؟ يا مگر شما شاهد و حاضر بوده‌ايد كه خداوند به حرمت اين گوشت‌ها به شما سفارش كرده است؟! پس كيست ستمكارتر از كسى كه به خداوند دروغ بندد تا مردم را از روى نادانى گمراه سازد؟ قطعاً خداوند گروه ستمكار را هدايت نمى‌كند(۱۴۴) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ کلمه «زوج» هم به مجموع نر و ماده گفته مى‌شود و هم به هر یک از نر و ماده به تنهايى در اين آيه به هر كدام به تنهايى گفته شده و مراد از هشت جفت، هشت عدد است چهار نر و چهار ماده كه چهار تا در آیه ۱۴۳ و چهار تا در آیه ۱۴۴ بيان شده است ⬅️ در آیه ۴۵ سوره نجم نيز کلمه «زوج» در یک فرد بكار رفته است نه در دو تا «خَلَقَ الزَّوْجَيْنِ الذَّكَرَ وَ الْأُنْثى‌» در آيه ۶ سوره زمر خلقت هشت نر و ماده حيوانات در كنار خلقت انسان بيان شده است «خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ ثُمَّ جَعَلَ مِنْها زَوْجَها وَ أَنْزَلَ لَكُمْ مِنَ الْأَنْعامِ ثَمانِيَةَ أَزْواجٍ» ⬅️ احتمال دارد كه ترتيب نام بردن از حيوانات چهارگانه اشاره به برترى آنها در مصرف باشد《گوسفند، بز، شتر و گاو》 در بعضى روايات «ثَمانِيَةَ أَزْواجٍ» به ۱۶ فرد تفسير شده كه اين چهار حيوان هر كدام دو نوع يكى نر يكى ماده و هر كدام اهلى و وحشى دارد ⬅️ امام هادى علیه‌السلام فرمود: گاوميش از نوع گاو وحشى است ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ در فتوا يا عقيده به حلال و حرام چيزى علم لازم است «نَبِّئُونِی بِعِلْمٍ» ⓶ حلال بودن نيازى به دليل ندارد زيرا اصل در خوردنى‌ها حِلّيّت است بلكه حرام بودن دليل لازم دارد «قُلْ آلذَّكَرَيْنِ حَرَّمَ أَمِ الْأُنْثَيَيْنِ‌ .. نَبِّئُونِی بِعِلْمٍ‌» ⓷ افترا بر خدا بزرگ‌ترين ظلم است «فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرى‌ عَلَى الله» ⓸ دروغ بستن به خدا مایه گمراه ساختن مردم است «لِيُضِلَّ النَّاسَ» ⓹ افترا انسان را از هدایت پذيرى خارج مى‌كند «لا يَهْدِی» ⓺ باورها و عقائد يا بايد بر اساس علم و عقل باشد كه در آیه قبل خوانديم «نَبِّئُونِی بِعِلْمٍ» و يا بر اساس شرع «أَمْ كُنْتُمْ شُهَداءَ إِذْ وَصَّاكُمُ اللَّهُ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
@Ahadis14masuom 💠🔹حضرت صادق علیه‌السلام⇩ ↫◄ هر کس دوست دارد از یاران حضرت قائم عج باشد پس منتظر ظهور او باشد و اگر به راستی منتظر آن حضرت است به پرهیزگاری و اخلاق نیکو رفتار نماید و چنانکه این شخص پس از قیام حضرت قائم عج بمیرد پاداش کسی را دارد که حضرت را درک می‌نماید 📚بحارالانوار ،جلد۵۱، صفحه۱۴۰
احـٰادیث چهـٰارده¹⁴ معصوم
💢↶ آنچه باید شما درباره امام زمان عج بدانید قسمت دوم ⬅️ ولادت امام زمان عج ایشان یگانه فرزند امام
💢↶ آنچه باید شما درباره امام زمان عج بدانید قسمت سوم ⬅️ دوران زندگی حضرت مهدی عج به چهار دوره تقسیم می‌شود که به شرح زیر می‌باشد ↯ ❶ از تولد تا غیبت امام زمان عج امام زمان عج پس از تولد حدود پنج سال تحت سرپرستی امام عسکری علیه‌السلام به صورت نیمه مخفی زندگی کردند یکی از کارهای بسیار مهمی که امام حسن عسکری علیه‌السلام در این دوره انجام دادند این بود که امام زمان را به بزرگان شیعه معرفی کردند تا در آینده در مسئله امامت دچار اختلاف و دو دستگی نشوند ❷ غیبت صغری امام زمان عج پس از شهادت امام عسکری علیه‌السلام در سال ۲۶۰ هجری قمری دوره غیبت صغری شروع شد و تا سال ۳۲۹ هجری قمری ادامه پیدا کرد در این دوره امام زمان عج از طریق چهار نائب خاص خود به ادامه امور مردم می‌پرداختند و با مردم در ارتباط بودند ❸ دوره غیبت کبری امام زمان عج این دوران از سال ۳۲۹ هجری قمری شروع شد و تا زمانی که خداوند مصلحت بدانند ادامه خواهد داشت در این دوره پاسخ به پرسش‌ها و مشکلات و احکام مردم بر عهده نایبان عام امام زمان عج است و حضرت نایب خاصی برای این دوره معرفی نکرده اند ❹ دوره حکومت امام زمان عج پس از ظهور امام زمان عج بر اساس احکام اسلام حکومت واحد جهانی تشکیل خواهند داد که در سایه آن سرتاسر جهان پر از عدل و داد خواهد شد 🖇 ادامـه دارد ... °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
@Ahadis14masuom 💠🔹حجت الاسلام کاظم سلامتی اگر برای فراهم شدن اسباب ظهور امام زمان عج کاری نمی‌کنیم حداقل با معصیت کاری نکنیم که ظهور ایشان را به تأخیر بیاندازیم
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۴۷ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨قُلْ لَا أَجِدُ فِی مَا أُوحِیَ إِلَیَّ مُحَرَّمًا عَلىٰ طَاعِمٍ يَطْعَمُهُ إِلَّا أَنْ يَكُونَ مَيْتَةً أَوْ دَمًا مَسْفُوحًا أَوْ لَحْمَ خِنْزِيرٍ فَإِنَّهُ رِجْسٌ أَوْ فِسْقًا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللهِ بِهِ ۚ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَلَا عَادٍ فَإِنَّ رَبَّکَ غَفُورٌ رَحِيمٌ{۱۴۵} بگو در آنچه به من وحى شده بر كسى كه چيزى مى‌خورد هيچ حرامى نمى‌يابم مگر آنکه مردار يا خون ريخته شده يا گوشت خوک باشد كه قطعاً پليد است يا حيوانى كه از روى فسق و نافرمانى به نام غير خدا ذبح شده باشد پس هر كس كه به خوردن آنها ناچار و مضطر شد به شرط آنکه از روى سركشى و بيش از حدّ ضرورت نباشد مانعى ندارد همانا خداوند تو آمرزنده و مهربان است(۱۴۵) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ «مَيْتَةً» منحصر در حيوانى نيست که خود به خود مرده باشد بلكه هر حيوانى كه بر طبق دستور اسلام ذبح نشود در حكم مردار و حرام است حرمت مردار و خون چهار مرتبه در قرآن مطرح شده است: ◽️دوبار در سوره‌هاى مکی سوره انعام، آیه ۱۴۵ سوره نحل، آیه ۱۱۵ ◽️دوبار در سوره‌هاى مدنی سوره بقره، آیه ۱۷۳ سوره مائده، آیه ۳ ⬅️ «أُهِلَّ» از «اهلال» به معنای بلند كردن صدا هنگام ديدن هلال اول ماه است سپس به هر صداى بلندى گفته شده است ⬅️ مشركان در هنگام ذبح حيوانات با صداى بلند نام بت‌ها را مى‌بردند از اين رو «أُهِلَّ» گفته شده است جمله‌ «لا أَجِدُ ... إِلَّا أَنْ يَكُونَ مَيْتَةً» در برابر تحريم‌هاى جاهلانه مشركان است وگرنه گوشت بعضى پرندگان و درندگان ديگر نيز حرام است كه در اين آيه نيامده است و به اصطلاح اين حصر حصر اضافى است نه حقيقى از نظر اسلام احكام مضطر شامل حال كسى مى‌شود كه خود را از راه ستمگرى و گردن كشى و گناه مضطر نكرده باشد «غَيْرَ باغٍ» و آنگاه تنها به مقدار رفع اضطرار تصرف مجاز است نه بيشتر از آن «وَ لا عادٍ» ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ① يگانه منبع علم پيامبر ﷺ براى بيان احكام وحى الهى است «لا أَجِدُ فِی ما أُوحِیَ إِلَیَّ» ② اصل و قانون اولیه حلال بودن حيوانات است «لا أَجِدُ» ③ تنها محرمات ابلاغ شده در آيات و روايات تكليف‌آور است پس اگر با جستجو و تتبع دليلى بر حرمت چيزى نيافتيم براى ما حلال است «لا أَجِدُ» ④ وقتى در مسأله خوردن و نخوردن شخص پيامبر هم بايد از «وحى» دستور بگيرد ديگران چگونه از پيش خود چيزى را حرام مى‌كنند؟ «فِی ما أُوحِیَ إِلَیَّ» ⑤ دليل تحريم گوشت خوک آلودگى و پليدى آن است «فَإِنَّهُ رِجْسٌ» ⑥ احكام تغذيه براى مرد و زن يكسان است «طاعِمٍ يَطْعَمُهُ» در مقابل آن عقيده خرافى در آيه ۱۳۹ كه براى مردان گوشت همه حيوانات را حلال و براى‌ زنان برخى موارد را حرام مى‌دانستند «خالِصَةٌ لِذُكُورِنا وَ مُحَرَّمٌ عَلى‌ أَزْواجِنا» ⑦ در قانون بايد اهمّ و مهم رعايت شود حفظ جان مهمتر از حرام بودن مصرف مردار است «فَمَنِ اضْطُرَّ» ⑧ در اسلام بن بست نيست وقتی اضطرار پيش آيد مصرف حرام‌ها مجاز مى‌شود «فَمَنِ اضْطُرَّ» ⑨ سوء استفاده از قانون در موارد استثنا ممنوع است و بايد به همان مقدار اضطرار بسنده شود «غَيْرَ باغٍ وَ لا عادٍ» ⑩ خون باقيمانده در گوشت پس از ذبح شرعى حرام نيست خون ريخته شده حرام است «دَماً مَسْفُوحاً» ⑪ در جايى كه اضطرار به طور قهرى پيش آيد مى‌توان از گوشت حرام استفاده كرد ولى اگر با دست خودمان كارى كرديم كه مضطر شديم استفاده مجاز نمى‌شود «اضْطُرَّ» (به صورت مجهول آمده است) ⑫ وجود قوانين تخفيفى و اضطرارى جلوه‌اى از مغفرت و رحمت الهى است «فَمَنِ اضْطُرَّ ... فَإِنَّ رَبَّکَ غَفُورٌ رَحِيمٌ‌» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
@Ahadis14masuom 💠🔹امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام⇩ 《اِجعَلُوا كُلَّ رجائكُم للهِ سبحانَهُ وَلا تَرجُوا أحَدا سِواهُ فإنّهُ ما رَجا أحَدٌ غَيرَ اللهِ تَعالى إلاّ خابَ》 ↫◄ هر چه اميد داريد به خداى سبحان داشته باشيد و به كسى جز او اميد مبنديد زيرا هيچكس به غير خداوند متعال اميد نبست مگر آنکه نوميد بازگشت 📗غررالحكم، حدیث ۲۵۱۱
💢❀↶ چلّـه کلیمیــه ↷❀💢 ↩️ هر کاری بهار و فصل مخصوص به خودش رو داره بهار چلّه نشینی هم ماه است چلّه نشینی همیشه خوبه اما اهل معرفت میگن بهترین زمان برای چلّه گرفتن از اول ماه ذی‌القعده تا دهم ماه ذی‌الحجه است این زمان زمانی است که طبق قرآن چلّه نشینی حضرت موسی در کوه طور انجام‌ شده: 📖سوره اعراف آیه ۱۴۲ 【وَ وَاعَدْنَا مُوسَىٰ ثَلَاثِينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً】 ﻣﺎ با ﻣﻮﺳﻰ ﺳﻰ ﺷﺐ ﻭﻋﺪﻩ و قرار ملاقات ﮔﺬﺍشتیم ﺳﭙﺲ ﺁن رﺍ ﺑﺎ ﺩﻩ ﺷﺐ ﺩﻳﮕﺮ ﺗﻜﻤﻴﻞ ﻧﻤﻮﺩﻳﻢ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺗﺮﺗﻴﺐ ملاقات او با ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺵ ﭼﻬﻞ ﺷﺐ ﺗﻤﺎم ﺷﺪ 📖قرآن در این آیه می‌فرماید: خدا با حضرت موسی به مدت سی شب وعده کرد 【وَ وَاعَدْنَا مُوسَىٰ ثَلَاثِينَ لَيْلَة】 که طبق روایات این سی شب از شب اول ماه ذی‌القعده شروع میشه بعد ده شب دیگه به این سی شب اضافه شد【وَ أَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ】 که همون ده شب اول ماه ذی‌الحجّه تا روز عید قربان هست پس قرار ملاقات حضرت موسی با خدا چهل روز تمام طول کشید 【فَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَة】 ⬅️ حضرت موسی بعد از این چهل روز ملقب به لقب شد و به همین خاطر به این چلّه چلّه کلیمیه می‌گویند علما و بزرگان به اين چهل روز توجه‌ ویژه‌ای داشتند و به شاگردانشان توصیه می‌کردند این چهل روز رو به تهذيب نفس و خودسازی و چلّه گيری مشغول باشند ⬅️ سعی كنيم ان‌شاءالله از شب اول ماه ذی‌القعده که شروع چلّه کلیمیه است یک عمل كوچیک مستحبی را شروع كنيم ☑️ مثلاً چلّه ختم یک سوره مثل سوره واقعه، سوره یاسین، سوره حشر سوره ملک، سوره نباء ☑️ یا چلّه ختم یک دعا، مثل دعای عهد، دعای توسل، دعای معراج زیارت عاشورا، حدیث کساء ☑️ یا چلّه ترک یک گناه و کمرنگ کردن اون گناه در زندگیمان ☑️ یا مثلاً سعی کنیم تو این چهل روز نمازمان رو اول وقت و با حضور قلب بخوانیم خلاصه اینکه تو این چهل روز بیکار نباشیم شروع کنیم و یک حرکتی هر چند خیلی کوچک انجام بدهیم ↫◄ ان‌شاء‌الله تو این چهل روز بیشتر مواظب خودمون باشیم ️️◽️ مواظب باشیم كه غذای بد وارد دهانمون نشه ◽️ زبانمون حرف بد نزنه ◽️ گوشمون حرف بد نشنوه ◽️ چشممون نگاه بد نكنه ◽️ و .... اون وقت بعد از این چلّه میتونیم عید رو جشن بگیریم عید قربان عید برای کسی است که تو این مدت یه کاری کرده باشه ✍ لطفاً این پیام رو به اشتراک بگذارید شاید کسی بخواد این ایام چلّه‌ای رو شروع کنه براش یادآوری می‌شه °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
@Ahadis14masuom 💠🔹استاد حجت هاشمی: سیر و سلوک میسر نمی‌شود مگر‌ با معرفت، محبت و اطاعت از اهل بیت علیه‌السلام ↫◄ اطاعت در سایه 《اَطیعوا الله وَ اَطیعوا الرَّسول وَ اولوأ الاَمرِ مِنکُم》 حاصل می‌شود
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۴۷ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَ عَلَى الَّذِينَ هَادُوا حَرَّمْنَا كُلَّ ذِی ظُفُرٍ ۖ وَ مِنَ الْبَقَرِ وَالْغَنَمِ حَرَّمْنَا عَلَيْهِمْ شُحُومَهُمَا إِلَّا مَا حَمَلَتْ ظُهُورُهُمَا أَوِ الْحَوَايَا أَوْ مَا اخْتَلَطَ بِعَظْمٍ ۚ ذَٰلِکَ جَزَيْنَاهُمْ بِبَغْيِهِمْ ۖ وَ إِنَّا لَصَادِقُونَ{۱۴۶} و بر يهوديان هر حيوان ناخن دار را حرام كرديم و از گاو و گوسفند پيه هر دو را بر آنان حرام ساختيم مگر آن مقدار كه بر پشت گاو و گوسفند يا همراه روده و مخلوط به استخوان است اين (تحريم) كيفر ماست بخاطر ظلمى كه مرتكب شدند و قطعاً ما راستگوئیم(۱۴۶) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ در آیه قبل محرمات در اسلام و در اين آيه محرمات يهود بيان شده تا معلوم گردد كه عقائد خرافى مشركان با هیچ یک از اديان آسمانى سازگار نيست ⬅️ «ظُفُرٍ» به معناى ناخن است اما به سُمّ برخى حيوانات كه شكاف ندارد مثل سمّ اسب يا نوک پاى شتر نيز اطلاق شده است از اين رو شتر و حيواناتى كه سُم‌چاک نيستند چه چهارپايان چه پرندگان بر يهود حرام است تورات، سِفر لاویان، فصل ۱۱ «حوايا» جمع «حاويه» به محتويات شكم گفته مى‌شود ⬅️ در آیه ۱۶۰ سوره نساء هم مى‌خوانيم: «فَبِظُلْمٍ مِنَ الَّذِينَ هادُوا حَرَّمْنا عَلَيْهِمْ طَيِّباتٍ أُحِلَّتْ لَهُمْ» حرام شدن برخى طيّبات بر يهود بخاطر ظلم‌هاى آنان بوده است بگذريم كه يهود نيز مانند مشركان پاره‌اى از چيزها را بر خود حرام كرده بودند ⬅️ قرآن مى‌فرمايد: «كُلُّ الطَّعامِ كانَ حِلًّا لِبَنِی إِسْرائِيلَ إِلَّا ما حَرَّمَ إِسْرائِيلُ عَلى‌ نَفْسِهِ» سوره آل عمران، آیه ۹۳ تحريم بعضى خوردنى‌ها بر يهود موقت بود و توسط حضرت عيسى علیه‌السلام برطرف شد چنانكه در جاى ديگر مى‌خوانيم: «لِأُحِلَّ لَكُمْ بَعْضَ الَّذِی حُرِّمَ عَلَيْكُمْ» سوره آل عمران، آیه ۵۰ ⬅️ احكام الهى سه نوع است: الف: داراى مصلحت يا مفسده واقعى است مثل اكثر احكام ب: داراى جنبه آزمايشى است مثل فرمان ذبح حضرت اسماعيل ج: داراى جنبه‌ى كيفرى است مثل همين آيه آرى يكى از عذاب‌هاى خدا تنگناهاى معيشتى است ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ گاهى محدود ساختن غذاى متخلفان و ياغيان بلامانع است «حَرَّمْنا ... بِبَغْيِهِمْ‌» ⓶ كيفر الهى منحصر در آخرت نيست در دنيا هم هست «جَزَيْناهُمْ بِبَغْيِهِمْ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
@Ahadis14masuom 💠🔹امام محمد باقر علیه‌السلام⇩ 《لَن یَنجُوَ عَنِ المَوتِ غَنِیٌّ بِمالِهِ وَ لا فَقیرٌ لِاِقلالِه》 ↫◄ نه آدم ثروتمند می‌تواند با مال خود از مرگ رهائی یابد و نه فقیر تنگدست به خاطر بی‌نوایی‌اش راه نجاتی از آن خواهد داشت 📗مواعظ صدوق، صفحه ١٠٣
احـٰادیث چهـٰارده¹⁴ معصوم
💢↶ #دانستنـی‌های‌مــرگ ❶ ↷💢 《کفــاره گنـــاهان》 💠🔹از امام صادق علیه‌السلام روایت شده که رسول خدا
💢 ❷ ↷💢 《همـان اعمـالـت اسـت》 ⬅️ شخصی به پسرش وصیت کرد که پس از مرگم جوراب کهنه‌ای به پایم بپوشانید می‌خواهم در قبر در پایم باشد وقتی که پدرش فوت کرد و جسدش را روی تخته شست و شوی گذاشتند تا غسل بدهند پسر وصیت پدر خود را به عالِم اظهار کرد ولی عالِم ممانعت کرد و گفت: طبق اساس دین ما میت را به جز کفن چیز دیگری پوشانیده نمی‌شود! ولی پسر بسیار اصرار ورزید تا وصیت پدرش را بجای آورند سرانجام تمام علمای شهر یکجا شدند و روی این موضوع مشورت کردند که به مناقشه انجامید در این مجلس بحث ادامه داشت که ناگهان شخصی وارد مجلس شد و نامه پدر را به دست پسر داد پسر نامه را باز کرد معلوم شد که وصیت نامه پدرش است و به صدای بلند خواند: پسرم! می‌بینی با وجود این همه ثروت و دارایی و باغ و ماشین و این همه امکانات و کارخانه حتی اجازه نیست یک جوراب کهنه را با خود ببرم یک روز مرگ به سراغ تو نیز خواهد آمد هوشیار باش به تو هم اجازه یک کفن بیشتر نخواهند داد پس کوشش کن از دارایی که برایت گذاشته‌ام استفاده کنی و در راه نیک و خیر به مصرف برسانی و دست افتادگان را بگیری زیرا یگانه چیزی که با خود به قبر خواهی برد ←《همان اعمالت است》 °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
@Ahadis14masuom 💠🔹آیت الله قاضی ره سبب تمام غفلت‌ها غفلت از مرگ و تخیل ماندن در دنیاست پس اگر می‌خواهید از جمیع هراس و وسواس ایمن باشید دائما در فکر مرگ و استعداد لقاءالله تعالی باشید
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۴۸ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨فَإِنْ كَذَّبُوکَ فَقُلْ رَبُّكُمْ ذُو رَحْمَةٍ واسِعَةٍ وَ لا يُرَدُّ بَأْسُهُ عَنِ الْقَوْمِ الْمُجْرِمِينَ{۱۴۷} اى پيامبر اگر تو را تكذيب كردند پس بگو: پروردگارتان داراى رحمت گسترده است اما عذاب او از قوم تبهكار دفع نمى‌شود(۱۴۷) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ رهبر بايد آماده شنيدن تكذيب و تهمت از سوى برخى مردم باشد «فَإِنْ كَذَّبُوکَ فَقُلْ‌ ...» ⓶ با تكذيب كنندگان بايد برخوردى خيرخواهانه كرد و اگر تأثير نداشت از تهديد استفاده شود «ذُو رَحْمَةٍ ... لا يُرَدُّ بَأْسُهُ» ⓷ بيم و اميد در كنار هم كارساز است «ذُو رَحْمَةٍ ... بَأْسُهُ» ⓸ درهاى رحمت الهى حتى به روى مخالفان هم بسته نيست «فَإِنْ كَذَّبُوکَ فَقُلْ رَبُّكُمْ ذُو رَحْمَةٍ» ⓹ رحمت خداوند پيش از قهر اوست «ذُو رَحْمَةٍ ... بَأْسُهُ‌» ⓺ گستردگى رحمت الهى مانع كيفر كردن او نيست «رَبُّكُمْ ذُو رَحْمَةٍ ... وَ لا يُرَدُّ بَأْسُهُ‌» هر چند كيفر او نيز در مسير تربيت انسان و از رحمت و ربوبیت او سرچشمه مى‌گيرد 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
@Ahadis14masuom 💠🔹امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام⇩ 《اَما اِنَّهُ لَیْسَ بَیْنَ الْحَقِّ وَالْباطِلِ اِلاّ اَرْبَعُ اَصابِعَ فَسُئِلَ عَنْ مَعْنى قَولِهِ هذا فَجَمَعَ اَصابِعَهُ وَ وَضَعَها بَیْنَ اُذُنِهِ وَ عَیْنِهِ ثُمَّ قالَ: اَلْباطِلُ اَنْ تَقولَ: سَمِعْتُ وَالْحَقُّ اَنْ تَقولَ: رَأَیْتُ》 میان حق و باطل جز چهار انگشت فاصله نیست از آن حضرت درباره معناى این فرمایش سؤال شد امام انگشتان خود را به هم چسباند و آنها را میان گوش و چشم خود گذاشت و آنگاه فرمودند: ◄ باطل این است که بگویى: شنیدم ◄ و حق آن است که بگویى: دیدم 📗نهج البلاغه، صفحه ۱۹۸
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۴۸ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨سَيَقُولُ الَّذِينَ أَشْرَكُوا لَوْ شَاءَ اللهُ مَا أَشْرَكْنَا وَلَا آبَاؤُنَا وَلَا حَرَّمْنَا مِنْ شَيْءٍ ۚ كَذَٰلِکَ كَذَّبَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ حَتَّىٰ ذَاقُوا بَأْسَنَا ۗ قُلْ هَلْ عِنْدَكُمْ مِنْ عِلْمٍ فَتُخْرِجُوهُ لَنَا ۖ إِنْ تَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَ إِنْ أَنْتُمْ إِلَّا تَخْرُصُونَ{۱۴۸} به زودى كسانى كه شرک ورزيده‌اند خواهند گفت: اگر خدا مى‌خواست نه ما و نه پدرانمان شرک نمى‌آورديم و هيچ چيزى را از سوى خود حرام نمى‌كرديم كسانى كه پيش از آنها بودند نيز پيامبران قبلى را اينگونه تكذيب كردند تا آنكه طعم قهر و عذاب مارا چشيدند بگو: آيا براى شما دانشى هست؟ آن را براى ما آشكار كنيد! شما جز از گمان و خيال پيروى نمى‌كنيد و شما جز حدس زن و دروغگويانى بيش نيستيد(۱۴۸) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ در اين آيه یک خبر غيبى از آينده مطرح است كه مشركان چه خواهند گفت «سَيَقُولُ الَّذِينَ أَشْرَكُوا» آن آينده به وقوع پيوست و آنچه پيشگويى شده بود آنان گفتند «وَ قالَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا» اين بهانه كه اگر خدا مى‌خواست ما و پدرانمان مشرک نمى‌شديم بارها توسط مشركان مطرح شده است چنانكه در آيه ۳۵ سوره نحل و آيه ۲۰ سوره زخرف نيز آمده است سـ❓ـؤال: اين آيه سخن مشركان را نقل مى‌كند كه اگر خدا از شرک ما راضى نيست چرا ما را از آن باز نمى‌دارد؟ پس شرک ما مورد رضاى خداست! پاسـ☑️ـخ: انجام هر كار از هر كسى از مَدار قدرت خداوند بيرون نيست ليكن اراده و مشيت خداوند آن است كه انسان راه خود را آزادانه انتخاب كند دولت كه آب و برق و گاز را به منزل ما مى‌آورد اين امكانات دليل راضى بودن دولت به سوءاستفاده ما نيست خداوند به‌ انسان عقل و وحى عطا كرده و راه حق و باطل را به او نشان داده و او را در انتخاب آزاد گذاشته ولى اراده و اختيار نشانه راضى بودن او به خلاف ما نيست خداوند خواهان ايمان اختيارى مردم است نه اجبار آنان به ايمان آوردن در قرآن بارها آمده است كه: اگر خدا مى‌خواست، همه را هدايت مى‌كرد و پيامبر هم حق اكراه و اجبار مردم به ايمان را ندارد ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ رهبران و انديشمندان دينى بايد خود را براى پاسخگويى به شبهات و بهانه جويى‌هاى آينده آماده كنند «سَيَقُولُ» ⓶ فرستادن انبیاء و كتب آسمانى براى آن است كه مردم با آزادى و اختيار موحد شوند پس منطق مشركان كه اگر خدا مى‌خواست با قهر و قدرت مانع شرک ما مى‌شد غلط است «لَوْ شاءَ اللهُ ما أَشْرَكْنا» ⓷ بدتر از گناه توجيه آن است مشركان شرک خود را توجيه كرده و آن را مشیت الهى مى‌دانستند «لَوْ شاءَ اللهُ ما أَشْرَكْنا» جبرگرايى بهانه‌اى است براى فرار از مسئولیت ⓸ مشركان انحراف خود را با تاريخ نياكان خود توجيه مى‌كردند «لَوْ شاءَ اللهُ ما أَشْرَكْنا وَ لا آباؤُنا» ⓹ عقيده به جبر از توجيهات بى‌اساس منحرفان است «لَوْ شاءَ اللَّهُ ما أَشْرَكْنا» شيطان هم كه رهبر منحرفان است گمراهى خود را به خدا نسبت داد و چنين گفت: «رَبِّ بِما أَغْوَيْتَنِی» سوره حجر، آیه ۳۹ ⓺ مخالفان همواره با اهرم جبر به تكذيب پيامبران پرداخته‌اند «كَذلِکَ كَذَّبَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ» ⓻ قرآن از مخالفان هم تقاضاى حجت و دليل مى‌كند «قُلْ هَلْ عِنْدَكُمْ مِنْ عِلْمٍ» ⓼ آنان كه به بهانه سرنوشت از مسئولیت مى‌گريزند منتظر چشيدن قهر خدا باشند «ذاقُوا بَأْسَنا» ⓽ طرفداران جبر منطق ندارند و در پى خيالاتند «إِنْ تَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ» ⓾ اگر به جاى علم و يقين در پى ظن و گمان باشيم گمراه خواهيم شد «إِنْ أَنْتُمْ إِلَّا تَخْرُصُونَ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
@Ahadis14masuom 💠🔹امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام⇩ 《أشرَفُ حَسَبٍ حُسْنُ أدبٍ》 ↫◄ بهترین شرافت ادب نیکوست ↲غررالحکم، حدیث ۲۹۴۹ 《أكرَمُ حَسَبٍ حُسنُ الأدبِ》 ↫◄ ارجمندترين شرافت ادب نيكوست ↲غررالحکم، حدیث ۳۳۱۹
احـٰادیث چهـٰارده¹⁴ معصوم
💢↶ بـرنـامــه خــودسـ⓸ـازی ↷💢 ⬅️ گام‌چهارم: #کنتـرل‌نـگاه 💠🔹امام صادق علیه‌السلام فرمود: 《اِیّا
💢↶ بـرنـامــه خــودسـ⓹ـازی ↷💢 ⬅️ گام‌پنجم: ⇦ 💠🔹امام جواد علیه‌السلام می‌فرماید: 《الاْدَبُ عِنْدَ النّاسِ النُّطْقُ بِالْمُسْتَحْسَناتِ لا غَیْرُ وَ هذا لا یُعْتَدُّ بِهِ ما لَمْ یُوصَلْ بِها إلی رِضَا اللهِ سُبْحانَهُ وَالْجَنَّهِ وَالاْدَبُ هُوَ أدَبُ الشَّریعَهِ فَتَأدَّبُوا بِها تَكُونُوا أُدَباءَ حَقّاً》 ↩️ مفهوم و معنای ادب از نظر مردم تنها خوب سخن گفتن است که رکیک و سبک نباشد ولیكن این نظریه تا مادامی که انسان را به خداوند متعال و بهشت نزدیک نگرداند قابل توجه نیست ↫◄ بنابراین ادب یعنی: ◽️رعایت احكام و مسائل دین پس با عمل كردن به دستورات الهی و ائمّه اطهار علیهم السلام ادب خود را آشكار سازید ↲ارشاد القلوب، صفحه ۱۶۰ ✧✾════✾✰✾════✾✧ 💠🔹امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمود: ◽️⇦ مردم به ادب درست نیازمندترند تا به طلا و نقره ↲مشکاة الانوار، صفحه ۴۳۳ ✧✾════✾✰✾════✾✧ 💠🔹حضرت علی علیه‌السلام می‌فرماید: ◽️⇦ کسی که خود را مؤظف به رعایت ادب کند بدی‌هایش کاستی می‌گیرد ↲غررالحکم، حدیث ۵۰۹۱ ✧✾════✾✰✾════✾✧ 💠🔹حضرت علی علیه‌السلام می‌فرماید: ◽️⇦ نیاز عاقلان به ادب همانند نیاز کشتزار به باران است ↲غررالحکم، حدیث ۳۴۷۵ ✧✾════✾✰✾════✾✧ 💠🔹امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید: ◽️⇦ بهترین ارثی که پدران برای فرزندان خود باقی می‌گذارند ادب است نه ثروت زیرا ثروت رفتنی است و ادب ماندنی ↲کافی، جلد ۸، صفحه ۱۵ ✧✾════✾✰✾════✾✧ 💠🔹امام حسن عسکری علیه‌السلام: ◽️⇦ در مقام ادب همین بس که آنچه برای دیگران نمی‌پسندی خود از آن دوری کنی ↲مسند الامام العسکری، صفحه ۲۸۸ ↫ ↬ °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
@Ahadis14masuom 💠🔹امام صادق علیه‌السلام: 《كَمالُ الاَْدَبِ وَ الْمُروءَةِ سَبْعُ خِصالٍ: اَلْعَقلُ وَالْحِلْمُ، وَالصَّبْرُ وَالرِّفْقُ وَالصَّمْتُ وَ حُسْنُ الْخُلْقِ وَالْمُداراةُ》 ◽️کمال ادب و مروّت در هفت چیز است↯‌ ❶ خـردمنــدی ❷ بـردبـاری ❸ شکیبـائـی ❹ مـلایمـت ❺ خـاموشـی ❻ نیـک‌خـوئـی ❼ مــدارا ↲مستدرک الوسائل، جلد۹، صفحه۲۸
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۴۸ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨قُلْ فَلِلَّهِ الْحُجَّةُ الْبَالِغَةُ ۖ فَلَوْ شَاءَ لَهَدَاكُمْ أَجْمَعِينَ{۱۴۹} بگو دليل روشن و رسا تنها براى خداوند است پس اگر مى‌خواست همه شما را به اجبار هدايت مى‌كرد(۱۴۹) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ خداوند با فطرت توحيدى كه در انسان قرار داده و با هدايت انبیاء و عقل حجت را بر مردم تمام كرده و راه خير و شر و پايان نیک يا بد هر كدام را هم بيان نموده است براى خطاكاران هم راه توبه و جبران را باز گذاشته است معجزه‌هاى روشن انبیاء و شیوه نيكوى دعوت و استدلال‌هاى محكم آنان و سازگارى دين با فطرت و عقل حجت را بر مردم تمام كرده است و با اين همه مشركان جز گمان بى اساس دليلى بر شرک خود ندارند و اگر راه غير خدا را بپويند از خطاها، ضعف‌ها، محدودیت‌هاى علمى و فكرى و هوس‌ها پيروى كرده‌اند ⬅️ در روايات آمده كه خداوند در قيامت به انسان مى‌فرمايد: راه حق را مى‌دانستى يا نمى‌دانستى؟ اگر بگويد: مى‌دانستم مى‌پرسد: چرا عمل نكردى؟ و اگر بگويد: نمى‌دانستم مى‌پرسد: چرا در پى ياد گرفتن نبودى اين است حجت بالغه خدا بر مردم ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ تنها خداست كه حجت بالغه دارد و همه ما در پاسخ او عاجز و تهيدست و مقصریم «فَلِلَّهِ الْحُجَّةُ» ⓶ در راه خدا هيچ گونه ابهام و بهانه‌اى كه دستاويز مخالفان باشد نيست نه در استدلال، نه در سابقه نه در صفات پيامبر و نه در شیوه برخورد با آنان «فَلِلَّهِ الْحُجَّةُ الْبالِغَةُ» ⓷ مشیت خداوند بر هدايت آزادانه و ارادى انسان و آزادى و اختيار اوست «فَلَوْ شاءَ لَهَداكُمْ» ⓸ اراده خداوند تخلف ناپذير است «فَلَوْ شاءَ لَهَداكُمْ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom