⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#تفسیــرکـوتـاه
#ســورهانـعــام
#صفحـه۱۵۰
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨قُلْ إِنَّنِی هَدَانِی رَبِّی إِلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ
دِينًا قِيَمًا مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا ۚ وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ{۱۶۱}
بگو همانا پروردگارم مرا به راهى راست هدايت كرده دينى استوار كه همان آئین حق گراى ابراهيمى است و او از مشركان نبود(۱۶۱)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ کلمه «قيم» و «قيم» به معناى راستى
استوارى و پايدارى است
آرى، دينى استوار و جاويد مىماند كه
به مسائل مادى و معنوى اين جهان
و آن جهان مردم توجه كند
⬅️ امام حسين علیهالسلام فرمود:
هيچ كس جز ما و شيعيان ما
پيرو آئین ابراهيم عليه السلام نيست
↲تفسیر نورالثقلین
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ سخنان و تعاليم پيامبر نظر شخصى
او نيست بلكه متن وحى الهى است
كه بايد به مردم اعلام كند «قُلْ»
⓶ راه مستقيم راه پيامبر است
«هَدانِی رَبِّی إِلى صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ»
⓷ هدايت تنها كار خداست انبیاء هم
با هدايت الهى راه مستقيم را پيدا مىكنند
«هَدانِی رَبِّی»
⓸ هدايت از شئون ربوبيّت است
«هَدانِی رَبِّی»
⓹ راه ابراهيم علیهالسلام همان
يكتاپرستى است نه افكار شرک آلود
«حَنِيفاً وَ ما كانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ»
(مشركان عقائد انحرافى خود را به
ابراهيم علیهالسلام نسبت مىدادند)
⓺ بت شكنى و اعراض از شرک تنها كار
پيامبر اسلام نيست بلكه او به پيروى از
حضرت ابراهيم چنين مىكرده است
«مِلَّةَ إِبْراهِيمَ حَنِيفاً»
⓻ اساس اديان توحيدى در طول تاريخ
يكى بوده است
اسلام همان آئین حضرت ابراهيم است
و تنفّر از شرک راه همه پيامبران مىباشد
«قُلْ إِنَّنِی ... مِلَّةَ إِبْراهِيمَ حَنِيفاً
وَ ما كانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#تفسیــرکـوتـاه
#ســورهانـعــام
#صفحـه۱۵۰
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨قُلْ إِنَّ صَلَاتِی وَ نُسُكِی وَ مَحْيَایَ
وَ مَمَاتِی للهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ{۱۶۲}
بگو همانا نماز من و عبادات من و زندگى من
و مرگ من براى خداوند پروردگار جهانيان است(۱۶۲)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨لَا شَرِیکَ لَهُ ۖ وَ بِذَٰلِکَ أُمِرْتُ وَ أَنَا
أَوَّلُ الْمُسْلِمِينَ{۱۶۳}
شريكى براى او نيست و به آن روح تسليم
و خلوص و عبودیت مأمور شدهام و من
نخستين مسلمان و تسليم پرودرگارم(۱۶۳)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ روايت شده كه رسول اكرم ﷺ
در آستانه نماز اين آيات را مىخواند
مرگ بر حيات احاطه دارد
و حيات بر نُسُک و نُسُک بر نماز
بنابراين نماز هسته مركزى در درون
عبادات است
⬅️ اسلام به معناى تسليم بودن در برابر
امر خداوند است و به همه انبیاء نسبت
داده شده است
حضرت نوح علیهالسلام خود را
مسلمان دانسته است
«أُمِرْتُ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْمُسْلِمِينَ»
سوره یونس، آیه ۷۲
حضرت ابراهيم علیهالسلام از خداوند
مىخواهد كه او و ذریهاش را تسليم او
قرار دهد
«وَاجْعَلْنا مُسْلِمَيْنِ لَکَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِنا
أُمَّةً مُسْلِمَةً لَکَ» سوره بقره، آیه ۱۲۸
حضرت يوسف علیهالسلام نيز از خداوند
مسلمان مردن را درخواست مىكند:
«تَوَفَّنِی مُسْلِماً» سوره یوسف، آیه ۱۰۱
و پيامبر اسلام ﷺ نيز اولین مسلمان است
«وَ أَنَا أَوَّلُ الْمُسْلِمِينَ» به اين معنا كه
يا در زمان خودش يا در رتبه و مقام تسليم
مقدم بر همه است
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ راه و روش و هدف خود را در برابر
راههاى انحرافى با صراحت و افتخار
اعلام كنيم «قُلْ»
⓶ با آنكه نماز جزو عبادات است
ولى جدا ذكر شده تا اهمیت آن را نشان دهد
«صَلاتِی وَ نُسُكِی»
⓷ انسانهاى مخلص
مسير تكوينى (مرگ و حيات)
و مسير تشريعى خود (نماز و نُسُک) را
فقط براى خداوند عالميان مىدانند
«إِنَّ صَلاتِی وَ نُسُكِی وَ مَحْيایَ وَ مَماتِی للهِ»
⓸ آنگونه كه در نماز قصد قربت مىكنيم
در هر نفس كشيدن و زنده بودن و مردن
هم مىتوان قصد قربت كرد
«مَحْيایَ وَ مَماتِی للهِ ...»
⓹ مرگ و حيات مهم نيست مهم آن است
كه آنها براى خدا و در راه خدا باشد
«مَحْيایَ وَ مَماتِی للهِ»
⓺ آنچه براى خدا باشد رشد مىكند
«للهِ رَبِّ الْعالَمِينَ»
⓻ مرگ و زندگى دست ما نيست
ولى جهت دادن به آن دست ماست «للهِ»
⓼ اخلاص در كارها فرمان الهى است
«بِذلِکَ أُمِرْتُ»
⓽ پيشواى جامعه بايد در پيمودن راه
و پياده كردن فرمان الهى پيشگام باشد
«أَوَّلُ الْمُسْلِمِينَ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
➯ @Ahadis14masuom
💠🔹امیرالمؤمنین علی علیهالسلام⇩
《طُوبَى لِمَنْ ذَكَرَ الْمَعَادَ وَ عَمِلَ لِلْحِسَابِ
وَ قَنِعَ بِالْكَفَافِ وَ رَضِیَ عَنِ اللَّهِ》
↫◄ خوشا به حال کسی که
به یاد معاد باشد
برای حسابرسی قیامت کار کند
با قناعت زندگی کند
و از خدا راضی باشد
📗نهج البلاغه، حکمت۴۴
احـٰادیث چهـٰارده¹⁴ معصوم
💢↶ #دانستنـیهایمــرگ ❸ ↷💢 《دیـدار درگذشتـگان بـا خانـواده》 ⬅️ از امام صادق علیهالسلام نقل شد
💢↶ #دانستنـیهایمــرگ ❹ ↷💢
《غیبـ🔥ـت = نابـودی اعمـال》
⬅️ پیامبر صلی الله علیه وآله میفرماید:
↫◄ روز قيامت فردى را میآورند
و او را در پيشگاه خدا نگه میدارند
و كارنامهاش را به او میدهند
اما حسنات خود را در آن نمیبيند!
عرض میكند: الهى! اين كارنامه من نيست
زيرا من در آن طاعات خود را نمیبينم
به او گفته میشود پروردگار تو
نه خطا میكند و نه فراموش
عمل تو به سبب غيبت كردن بر باد رفت
↫◄ سپس مرد ديگرى را میآورند
و كارنامهاش را به او میدهند
در آن طاعت بسيارى را مشاهده میكند
عرض میكند: الهى اين كارنامه من نيست
زيرا من اين طاعات را بجا نياوردهام
گفته میشود: فلانى از تو غيبت كرد
و من حسنات او را به تو دادم
↲جامع الأخبار، صفحه۱۴۷
⛔️ #درمـانغیبـت ⛔️
💠🔹آیت الله مجتهدی تهرانی ره
کسی که میخواهد غیبت نکند
اول باید منشاء آن یعنی حسادت را
از بین ببرد و دوم آیات و روایاتی که
در مذمت غیبت است را مطالعه کند تا ببیند
که غیبت چه گناه بزرگیست که روایت دارد
یک درهم ربا از ۳۶ زنا بدتر است
و غیبت کردن از ربا خوردن بدتر است!
چون که ربا قصه اقتصاد مملکت است
اما غیبت آبروی مردم است
و احترام مؤمن از خانه خدا بالاتر است
【الْمومِنُ اَعْظَمُ حُرمَةُ مِنَ الْکَعبَة】
احترام مؤمن از خانه خدا بیشتر است
✍ منبع:
🎙برگرفته از سخنرانی
آیت الله مجتهدی تهرانی (ره)
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
➯ @Ahadis14masuom
💠🔹استاد فاطمی نیا:
هر حرفی که میزنی
هر کاری که انجام میدهی
متوجه باش که باید در خانه قبر
و در قیامت جوابی برای آن
نزد پروردگار متعال داشته باشی
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#تفسیــرکـوتـاه
#ســورهانـعــام
#صفحـه۱۵۰
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨قُلْ أَغَيْرَ اللهِ أَبْغِی رَبًّا وَ هُوَ رَبُّ كُلِّ شَيْءٍ ۚ وَلَا تَكْسِبُ كُلُّ نَفْسٍ إِلَّا عَلَيْهَا ۚ وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَىٰ ۚ ثُمَّ إِلَىٰ رَبِّكُمْ مَرْجِعُكُمْ فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ(۱۶۴)
بگو: آيا جز خداوند يكتا پروردگارى بجويم؟
در حالى كه او پروردگار هر چيز است
و هيچكس كار بدى جز به زيان خويش نمىكند
و هيچكس بار گناه ديگرى را بر دوش نمىكشد
بازگشت شما به سوى پروردگارتان است
كه شما را به آنچه در آن اختلاف مىكرديد
آگاه مىكند(۱۶۴)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ موضوع عدل الهى در كيفر و اينكه
هيچ كس گناه ديگرى را به دوش نمىكشد
نه تنها در اسلام بلكه به تصريح قرآن
در صُحُف ابراهيم و موسى علیهالسلام نيز
آمده است «أَمْ لَمْ يُنَبَّأْ بِما فِی صُحُفِ مُوسى
وَ إِبْراهِيمَ الَّذِی وَفَّى أَلَّا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى»
↲سوره نجم، آیات ۳۷،۳۸
سـ❓ـؤال:
اگر كسى گناه ديگران را بر دوش نمىكشد
پس آنچه در قرآن آمده است
كه رهبران گمراه و منحرف گناهان پيروان
را هم به عهده مىگيرند چيست؟
«لِيَحْمِلُوا أَوْزارَهُمْ كامِلَةً يَوْمَ الْقِيامَةِ
وَ مِنْ أَوْزارِ الَّذِينَ يُضِلُّونَهُمْ بِغَيْرِ عِلْمٍ»
↲سوره نحل، آیه ۲۵
پاسـ☑️ـخ:
اين امر بىدليل نيست زيرا سرانِ گمراهى
سبب انحراف ديگران شدهاند و در واقع
گناه «گمراه كردن» و اضلال را
به دوش مىگيرند
زن حاملهاى كه مرتكب زنا شده بود را
براى مجازات نزد عمر آوردند و او
دستور سنگسار داد
حضرت على علیهالسلام فرمود:
گناه طفل در رحم مادر چيست؟
سپس اين آيه را تلاوت فرمود:
«لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى»
↲بحارالانوار، جلد ۷۶، صفحه ۴۹
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ در برخورد با منكران و مشركان
موضع بر حق خود را قاطعانه اعلام كنيم
«قُلْ أَ غَيْرَ اللهِ»
⓶ وجدان بيدار بهترين پاسخ دهنده
به سؤالات درونى است «أَ غَيْرَ اللهِ أَبْغِی»
⓷ چون خداوند يگانه پروردگار همه
هستى است پروردگار من هم هست
«وَ هُوَ رَبُّ كُلِّ شَيْءٍ»
⓸ کفر و شرک و نيكى و فساد مردم
ضررى به خدا نمىزند بلكه دامنگير خودشان
مىشود «لا تَكْسِبُ كُلُّ نَفْسٍ إِلَّا عَلَيْها»
⓹ در پيشگاه خداوند مسئوليت
عمل هر كس بر عهده خود اوست
«لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى»
⓺ برپايى قيامت و بازخواست انسان
پرتويى از ربوبیت خداوند است
«ثُمَّ إِلى رَبِّكُمْ مَرْجِعُكُمْ»
⓻ دنيا نيز پايانى دارد
«ثُمَّ إِلى رَبِّكُمْ مَرْجِعُكُمْ»
و سرانجام به حقّانيت آنچه لجوجانه
با آن مخالفت كردهايم آگاه خواهيم شد
«فَيُنَبِّئُكُمْ بِما كُنْتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#تفسیــرکـوتـاه
#ســورهانـعــام
#صفحـه۱۵۰
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨وَ هُوَ الَّذِی جَعَلَكُمْ خَلَائِفَ الْأَرْضِ وَ رَفَعَ بَعْضَكُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَاتٍ لِيَبْلُوَكُمْ فِی مَا آتَاكُمْ ۗ إِنَّ رَبَّکَ سَرِيعُ الْعِقَابِ وَ إِنَّهُ لَغَفُورٌ رَحِيمٌ{۱۶۵}
و اوست كه شما را جانشينان يكديگر در زمين قرار داد و درجات بعضى از شما را بر بعضى ديگر برترى داد تا شما را در آنچه به شما داده بيازمايد همانا پروردگارت زود كيفر است و البته او حتماً آمرزنده و مهربان است(۱۶۵)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ سوره انعام با حمد الهى آغاز شد
«الْحَمْدُ للهِ الَّذِی خَلَقَ ...»
و با رحمت الهى پايان مىپذيرد
«إِنَّهُ لَغَفُورٌ رَحِيمٌ»
منظور از «خَلائِفَ الْأَرْضِ»
يا جانشينان خدا در زمين است و يا
جانشينى انسان امروز از امتهاى پيشين
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ انسان خلیفه خدا و امير زمين است
نه اسير هستى
«وَ هُوَ الَّذِی جَعَلَكُمْ خَلائِفَ الْأَرْضِ»
⓶ تفاوتهاى مردم و آزمايشهاى الهى
حكيمانه و در مسير رشد و تربيت انسان است
و از ربوبیت خداوند سرچشمه مىگيرد
«وَ هُوَ رَبُّ كُلِّ شَيْءٍ .. رَفَعَ بَعْضَكُمْ فَوْقَ بَعْضٍ»
⓷ تفاوت و برترى بعضى در دادههاى خداوند
ملاک برترى نيست، وسیله آزمايش است
«لِيَبْلُوَكُمْ فِی ما آتاكُمْ»
⓸ آنچه را در اختيار داريم از خدا بدانيم
«فِی ما آتاكُمْ»
⓹ معيار و مقدار آزمايش هر كس
به ميزان دادهها و امكانات اوست
«لِيَبْلُوَكُمْ فِی ما آتاكُمْ»
⓺ پس از آزمايش خداوند نسبت به
رد شدگان «سَرِيعُ الْعِقابِ» است
و نسبت به قبول شدگان «لَغَفُورٌ رَحِيمٌ»
⓻ بيم و اميد بايد در كنار هم باشد
«سَرِيعُ الْعِقابِ ... لَغَفُورٌ رَحِيمٌ»
«الحمد للّه ربّ العالمين»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهاعــراف
#صفحـه۱۵۱
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ سيماى سوره اعراف
اين سوره دويست و شش آيه دارد
و از سوره هاى مکی است
در اين سوره از اصحاب اعراف و داستان
اعراف (آيه ۴۶ و ۴۸) سخن به ميان آمده
لذا به «اعراف» نامگذارى شده است
اين سوره سومین سورهاى است كه با
حروف مقطعه آغاز میشود و اولین سوره
از سوره هاى سجده دار قرآن است
و در آيه آخر آن سجده مستحب وارد شده
از ميان يكصد و چهارده سوره قرآن
هشتاد و شش سوره در مکه نازل شده است
كه معمولًا درباره اصول عقائد
و مبارزه با شرک و توجّه دادن به مقام انسان
و امثال آن بحث میکند
در اين سوره همچنين به ماجراى
آدم علیهالسلام با ابليس
داستان حضرت نوح، هود، صالح
لوط، شعيب و موسى عليهم السلام
بيان اصول و مبانى دعوت پيامبر اسلام
و شرح احوال قيامت، توبه و اصلاح خويشتن
موضوع عرش، ميزان، عالم ذرّ
و پيمان خداوند با انسان
و بيان قرآن و عظمت آن و اعراف
و اصحاب اعراف اشاره شده است
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
《بِسْمِ ٱللهِ ٱلْرَّحْمٰنِ الْرَّحیمْ》
✨المص {۱}
الف، لام، ميم، صاد
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨كِتَابٌ أُنْزِلَ إِلَيْکَ فَلَا يَكُنْ فِی صَدْرِکَ
حَرَجٌ مِنْهُ لِتُنْذِرَ بِهِ وَذِكْرَىٰ لِلْمُؤْمِنِينَ{۲}
اين كتابى است كه به سوى تو نازل شده پس در سينهات تنگى و شک وترديدى از آن نباشد تا به وسیله آن كتاب بيم دهى و براى مؤمنان تذکر و پندى باشد(۲)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ از مجموع ۲۹ سورهاى كه با حروف
مقطّعه آغاز شده بعضى با حروف «الم»
و بعضى با حرف «ص» شروع شده است
امّا اين سوره با مجموعه «المص» آغاز شده
كه شايد بيانگر آن باشد كه آنچه در تمام آن
سورهها مىباشد در اين سوره نيز هست
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ قرآن كتابى بس بزرگ است
«كتاب» نكره آمده است
⓶ توجه به قرآن و مفاهيم آن
سبب سعه صدر است
«فَلا يَكُنْ فِی صَدْرِکَ حَرَجٌ مِنْهُ»
⓷ شرط رسالت و تبليغ سعه صدر است
«أُنْزِلَ إِلَيْکَ فَلا يَكُنْ فِی صَدْرِکَ حَرَجٌ مِنْهُ
لِتُنْذِرَ بِهِ»
⓸ از لجاجت کفار نگران نباش
وظیفه تو انذار است نه اجبار «لِتُنْذِرَ»
پيامبر اسلام ﷺ پس از نزول قرآن
نگران نپذيرفتن مردم و مخالفت آنان
با قرآن بود كه خداوند با اين آيه
پيامبر را تسلی مىدهد
⓹ هشدارهاى انبيا براى عموم است
ولى تنها مؤمنان از آنها بهره گرفته و متذکر
مىشوند «لِتُنْذِرَ بِهِ وَ ذِكْرى لِلْمُؤْمِنِينَ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهاعــراف
#صفحـه۱۵۱
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨اتَّبِعُوا مَا أُنْزِلَ إِلَيْكُمْ مِنْ رَبِّكُمْ وَلَا تَتَّبِعُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِيَاءَ ۗ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونَ{۳}
آنچه را از جانب پروردگارتان به سوى شما نازل شده پيروى كنيد و از سرپرستانى جز او پيروى نكنيد چه اندک پند مىپذيريد!(۳)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ آیه قبل وظيفه پيامبر ﷺ را در
انذار و تذکر بيان كرد و اين آيه
وظيفه امت را در اطاعت و تبعیت
آن آيه از پيامبر ﷺ «سعه صدر» مىخواست
اينجا از امت «تبعیت» مىطلبد
آیه قبل «أُنْزِلَ إِلَيْکَ» بود
اينجا «أُنْزِلَ إِلَيْكُمْ» است
⬅️ پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود:
«فَاِذا التَبَست عَلَيكُم الفِتَن كقطع اللَيل المظلِم
فَعَليكُم بِالقُرآن ... مَن جَعَلَه اِمامَه قادِه
اِلَى الجَنّة وَ مَن جَعَلهُ خلفه ساقه اِلَى النّار»
هرگاه فتنهها همچون پارههاى شب تار
شما را فرا گرفت پس بر شما باد به قرآن
هر كس قرآن را امام خود قرار دهد
به بهشت مىرسد و هر كس به آن پشت كند
به آتش دوزخ رهنمون مىشود
↲تفسیر اثنی عشری
⬅️ چنانكه حضرت على علیهالسلام فرمود:
«فَفِى اتّباع ما جاءكم مِنَ اللهِ الفَوز العظيم
وَ فِى تَركه الخَطاء المُبين»
رستگارى بزرگ در پيروى از قرآن است
و در ترک آن خطا و گمراهى آشكار مىباشد
↲تفسیر نورالثقلین
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ پيروى از آيات الهى
سبب رشد و تربيت بشر است
«اتَّبِعُوا ... رَبِّكُمْ»
⓶ لازمه ربوبيّت و تربيت الهى
نزول دستورات و راهنمايىها و تذكّرات است
«ما أُنْزِلَ إِلَيْكُمْ مِنْ رَبِّكُمْ»
⓷ نتيجه پيروى از وحی قرار گرفتن
تحت ولايت الهى است و ترک آن
قرار گرفتن تحت ولايت ديگران است
«وَ لا تَتَّبِعُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِياءَ»
⓸ اطاعت و پيروى از ديگران
در حقيقت پذيرش ولايت آنهاست
«وَ لا تَتَّبِعُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِياءَ»
با آنكه مىتوانست بگويد:
«لا تتّبعوا من دونى احدا»
⓹ كسى كه ولايتِ خداى يكتا را نپذيرد
«رَبِّكُمْ»
بايد چندين «ولىّ» را از خود راضى كند
«أَوْلِياءَ»
⓺ پندپذيرى انسان اندک است
«قَلِيلًا ما تَذَكَّرُونَ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهاعــراف
#صفحـه۱۵۱
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨وَ كَمْ مِنْ قَرْيَةٍ أَهْلَكْناها فَجاءَها بَأْسُنا
بَياتاً أَوْ هُمْ قائِلُونَ{۴}
چه بسيار آبادىهايى كه ما اهل آنجا را به خاطر فساد و كفرشان نابود كرديم پس قهر ما به هنگام شب يا روز هنگامى كه به استراحت پرداخته بودند به سراغشان آمد(۴)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨فَما كانَ دَعْواهُمْ إِذْ جاءَهُمْ بَأْسُنا
إِلَّا أَنْ قالُوا إِنَّا كُنَّا ظالِمِينَ{۵}
پس آن هنگام كه قهر ما سراغشان آمد
سخن و اعتراضى نداشتند جز آنكه گفتند:
ما قطعاً ستمكار بوديم(۵)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ «قرية» به معناى روستا نيست بلكه
مركز اجتماع مردم است چه شهر چه روستا
«بيات» شب هنگام و شبانه است
و «قائِلُونَ» از «قيلولة» به معناى خواب
يا استراحت نيمروز است
«اقاله» به معناى پس گرفتن جنس
فروخته شده از همين باب است
چون خريدار از نگرانى معامله راحت مىشود
⬅️ هر ستمگرى روزى در مواجهه با
قهر خدا به اشتباه خود اعتراف مىكند
«إِنَّا كُنَّا ظالِمِينَ»
ولى اين اعترافات ثمرى ندارد
چنانكه در آیه ديگر مىخوانيم
هنگامى كه عذاب ما را ديدند گفتند:
به خداى يگانه ايمان آورديم
و به آنچه شرک ورزيديم كافر شديم اما
ايمان به هنگام عذاب سودى براى آنان نداشت
«فَلَمَّا رَأَوْا بَأْسَنا قالُوا آمَنَّا بِاللهِ وَحْدَهُ
وَ كَفَرْنا بِما كُنَّا بِهِ مُشْرِكِينَ فَلَمْ یَکُ يَنْفَعُهُمْ
إِيمانُهُمْ لَمَّا رَأَوْا بَأْسَنا»
↲سوره مؤمن، آیه ۸۴،۸۵
◽️⇦ نکتـــهها ↯
① مناطقى كه با قهر الهى نابود شدند
بسيار است «وَ كَمْ»
② از تجربیات تلخ ديگران عبرت بگيريم
«وَ كَمْ مِنْ قَرْيَةٍ أَهْلَكْناها»
③ قرآن با بيان هلاكت قريهها به جاى
هلاكت مردم عظمت عذاب را بيان مىكند
«وَ كَمْ مِنْ قَرْيَةٍ أَهْلَكْناها»
④ كيفرهاى الهى مخصوص قيامت نيست
ممكن است در دنيا نمونههايى از آنرا ببينيم
«وَ كَمْ مِنْ قَرْيَةٍ أَهْلَكْناها»
⑤ هر كس غير خدا را سرپرست گرفت
منتظر قهر الهى باشد «وَ لا تَتَّبِعُوا مِنْ
دُونِهِ أَوْلِياءَ ... وَ كَمْ مِنْ قَرْيَةٍ أَهْلَكْناها»
⑥ از سنتهاى الهى نابود كردن امّتها
به خاطر نافرمانى و تبعيّت از ديگران است
«وَ لا تَتَّبِعُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِياءَ ...
وَ كَمْ مِنْ قَرْيَةٍ أَهْلَكْناها»
⑦ اراده خداوند همه چيز را دگرگون مىكند
«أَهْلَكْناها»
⑧ قهر الهى گاهى ناگهانى است
و روز و ساعت مشخّص
و فرصتى براى فكر و چارهجويى ندارد
«بَياتاً أَوْ هُمْ قائِلُونَ»
⑨ عذاب به هنگام استراحت غافلگيرانه
و تلختر است «بَياتاً أَوْ هُمْ قائِلُونَ»
⑩ بسيارى از شعارها در زمان رفاه است
هنگام خطر كسى حرفى براى گفتن ندارد
«فَما كانَ دَعْواهُمْ»
⑪ حوادث و خطرها غرور را مىشكند
و پردههاى غفلت را كنار زده
و وجدانها را بيدار مىسازد
«إِلَّا أَنْ قالُوا إِنَّا كُنَّا ظالِمِينَ»
⑫ اگر امروز با اختيار خضوع نكرديد
روزى به اجبار كرنش خواهيد كرد
«قالُوا إِنَّا كُنَّا ظالِمِينَ»
⑬ سراغ غير خدا رفتن و عدم پيروى
از انبیاء كه در دو آيهى قبل بود ظلم است
«كُنَّا ظالِمِينَ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهاعــراف
#صفحـه۱۵۱
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨فَلَنَسْأَلَنَّ الَّذِينَ أُرْسِلَ إِلَيْهِمْ وَلَنَسْأَلَنَّ الْمُرْسَلِينَ{۶}
پس قطعاً از مردمى كه پيامبران به سويشان فرستاده شدند سؤال و بازخواست خواهيم كرد و قطعاً از خود پيامبران نيز خواهيم پرسيد(۶)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨فَلَنَقُصَّنَّ عَلَيْهِمْ بِعِلْمٍ وَ ما كُنَّا غائِبِينَ{۷}
پس بی شک از هر چه كردهاند
از روى علم برايشان بازگو خواهيم كرد
و ما از مردم غايب و بىخبر نبوديم(۷)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ آیه قبل مجازات دنيوى را مطرح كرد
و اينجا كيفر و محاسبه اخروى را
و با چندين تأكيد حتميّت سؤال قيامت را
بيان مىكند و اينكه پرسش و بازخواست
مخصوص مردم نيست بلكه
پيامبران نيز مورد سؤال قرار مىگيرند
«يَوْمَ يَجْمَعُ اللَّهُ الرُّسُلَ فَيَقُولُ ما ذا أُجِبْتُمْ
قالُوا لا عِلْمَ لَنا إِنَّكَ أَنْتَ عَلَّامُ الْغُيُوبِ»
↲سوره مائده، آیه۱۰۹
سـ❓ـؤال:
در قيامت از چه مىپرسند؟
◽️⇦ از نعمتها
«ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ»
↲سوره تکاثر، آیه۸
در روايات متعددى رهبرى و ولايت را
نيز از مصاديق نعمت مورد سؤال
در آيه برشمردهاند
↲وسائل الشیعه، جلد۲۴، صفحه۲۹۹
◽️⇦ از قرآن و اهل بيت عليهم السلام
پيامبر ﷺ فرمود: از مردم سؤال مىشود
كه با قرآن و اهل بيت من چگونه عمل كرديد؟
«ثُمّ اسألهم ما فعلتم بِكِتاب الله وَ بِاهل بَيتى»
↲تفسیر فرقان، جلد۳، صفحه ۲۱
◽️⇦ از رفتار و كردار
«لَنَسْئَلَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ. عَمَّا كانُوا يَعْمَلُونَ»
↲سوره حجر، آیه ۹۲،۹۳
◽️⇦ از اعضاء و جوارح
«إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤادَ كُلُّ أُولئِکَ
كانَ عَنْهُ مَسْؤُلًا»
↲سوره اسراء، آیه ۳۶
◽️⇦ از پذيرش و عدم پذيرش رسولان
«يا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ أَلَمْ يَأْتِكُمْ رُسُلٌ مِنْكُمْ»
↲سوره انعام، آیه ۱۳۰
چنانكه در جاى ديگر از رهبران دينى نيز
در مورد برخورد مردم با آنان سؤال مىشود
«يَوْمَ يَجْمَعُ اللَّهُ الرُّسُلَ فَيَقُولُ ما ذا أُجِبْتُمْ»
↲سوره مائده، آیه ۱۰۹
◽️⇦ از عمر و جوانى كه چگونه سپرى شد
◽️⇦ از كسب و درآمد
چنانكه در روايات مىخوانيم:
در روز قيامت انسان از چهار چيز بخصوص
سؤال و بازخواست مىشود:
«شبابکَ فيما أبليته وَ عُمرک فيما أفنيتَه
وَ مالک ممّا اكتسبته وَ فيما أنفقتَه»
↲کافی، جلد۲، صفحه ۱۳۵
↲بحارالانوار، جلد۷، صفحه ۲۵۹
در مورد عمر و جوانى كه چگونه آنرا گذراندى
درباره مال و دارايى كه چگونه بدست آوردى
و در چه راهى مصرف كردى
سـ❓ـؤال:
اين آيات بيان مىكند كه سؤال از
همه كس حتمى است اما در بعضى آيات
از جمله آيه ۳۹ سوره الرحمن آمده
که در آن روز از هيچ انس و جنى
درباره گناهانشان سؤال نمىشود
«فَيَوْمَئِذٍ لا يُسْئَلُ عَنْ ذَنْبِهِ إِنْسٌ وَ لا جَانٌّ»
اين آيات چگونه قابل جمع است؟
پاسـ☑️ـخ:
در قيامت مواقف و ايستگاهها متعدد است
و هر موقفى صحنهاى خاص دارد
در یک موقف بر لبها مهر مىخورد
و قدرت حرف زدن ندارند
در موقفى ديگر مهر برداشته مىشود
و همه به ناله و استمداد و اقرار مىكنند
در موقفى ديگر از همه مىپرسند در موقفى
نيز سكوت حاكم است و سؤالى نمىشود
⬅️ پيامبر اكرم ﷺ فرمودند:
«كُلّكم راع وَ كُلّكم مَسؤل عَن رَعِيّتِه فَالاِمام
يسأل عَن النّاس وَالرّجُل يسأل عَن أهله
وَالمرأة تسأل عَن بَيت زوجها وَالعَبد
يسأل عَن مال سَيّده»
همه شما مسئول زيردستان خود هستيد
و بايد پاسخگو باشيد
امام از امتش، مرد از همسرش
زن از رفتار در خانه همسرش
و بنده از مال و دارايى مولايش
همچنين فرمودند: خداوند از من نيز
سؤال مىكند كه آيا ابلاغ رسالت كردم يا نه؟
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ در روز قيامت هم از رهبران سؤال
مىشود هم از امتها (جنّ و انس)
هم از نيكان هم از بدان
هم از علما و هم از پيروان آنها
«فَلَنَسْئَلَنَّ الَّذِينَ أُرْسِلَ إِلَيْهِمْ
وَ لَنَسْئَلَنَّ الْمُرْسَلِينَ»
⓶ سؤال در قيامت نوعى استشهاد
و اقرار گرفتن و توبيخ است
و گاهى نيز تقدير و تشکر
وگرنه چيزى از خدا پنهان نيست
تا با سؤال رفع ابهام شود
«فَلَنَسْئَلَنَ ... فَلَنَقُصَّنَ ...»
⓷ علم خداوند دقيق است «بِعِلْمٍ»
(نكره دلالت بر عظمت و دقت دارد)
⓸ علم خداوند با حضور و نظارت
خود اوست و واسطهاى در كار نيست
« بِعِلْمٍ وَ ما كُنَّا غائِبِينَ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
➯ @Ahadis14masuom
💠🔹امیرالمؤمنین علی علیهالسلام⇩
《زُورُوا مَوتاكُم فإنّهُم يَفرَحُونَ
بِزِيارَتِكُم ولْيَطلُبِ الرَّجُلُ حاجَتَهُ
عِندَ قَبرِ أبيهِ واُمِّهِ بعدَما يَدعُو لَهُما》
اموات خود را زيارت كنيد
چرا که آنان از ديدار شما خوشحال مىشوند
انسان باید حاجت خود را در کنار قبر
پدر و مادرش از خداوند درخواست کند
پس از آنکه در حق پدر و مادرش دعا میکند
↲میزان الحکمه، جلد۵، صفحه۱۲۹
احـٰادیث چهـٰارده¹⁴ معصوم
💢↶ #دانستنـیهایمــرگ ❹ ↷💢 《غیبـ🔥ـت = نابـودی اعمـال》 ⬅️ پیامبر صلی الله علیه وآله میفرماید:
💢↶ #دانستنـیهایمــرگ ❺ ↷💢
《شـاد کـردن امـوات 》
⬅️ فردی از امام صادق علیهالسلام پرسید
که من یک حج انجام دادهام
آیا من میتوانم پدر و مادرم را که از دنیا
رفتهاند در ثواب این حج شریک کنم؟
امام فرمود: بله
البته همه را میتواند در اعمال مستحب
شریک کرد اگر شما یک عمل واجب
برای کسی انجام میدهی مثلاً برای فردی
نماز بجا میآورید این برای خود میت است
وقتی ما میخواهیم ثواب مخصوصی
مثلاً به پدرمان برسد این ثواب میرسد
و از کرم خدا چیزی کم نمیشود
یک اتفاق خوبی برای خود اهدا کننده
میافتد و هدیههای نابی گیر خودش میآید
این هدیهها همان موقع به اموات میرسد
💠🔹پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود:
ساعتی سختتر از عالم قبر نیست!
رحم کنید به صدقه
اگر صدقه برای او نداشتید
دو رکعت نماز بخوانید
اگر این کار را کردید همان لحظه خدا
هزار فرشته به سمت قبر میفرستد
با هر فرشتهای یک لباس بهشتی
برای میت هدیه میبرند
و قبرش قیامت وسعت پیدا میکند
✍ برگرفته از سخنان حجت الاسلام عالی
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
➯ @Ahadis14masuom
💠🔹آیت الله مجتهدی ره
من هر شب یک سوره قرآن
برای پدر و مادرم میخوانم
اگر پدر و مادرتان از دنیا رفتند
هر شب برایشان قرآن بخوانید
مقید باشید هنگام سحر دعایشان کنید
این کارها خیلی مؤثره
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهاعــراف
#صفحـه۱۵۱
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨وَالْوَزْنُ يَوْمَئِذٍ الْحَقُّ ۚ فَمَنْ ثَقُلَتْ
مَوَازِينُهُ فَأُولَٰئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ{۸}
و در آن روز قيامت، سنجش اعمال بر پایه حق است پس هر كس كارهاى سنجش شدهاش سنگين باشد پس آنان همان رستگارانند(۸)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ «ميزان» وسیله سنجش است
و هر چيزى وسیه سنجش خاصى دارد
مثلًا ديوار را با شاقول
گرمى و سردى هوا را با دماسنج
ميوه را با كيلو و پارچه را با متر مىسنجند
همان گونه كه وسیله سنجش انسانهاى عادى
انسانهاى كامل مىباشند
⬅️ ميزان روز قيامت حق و حقيقت است
در آن روز هم حاكمیت با حق است
«هُنالِکَ الْوَلايَةُ للهِ الْحَقِّ»
↲سوره کهف، آیه ۴۴
هم روز حق است «ذلِکَ الْيَوْمُ الْحَقُّ»
↲سوره نبأ، آیه ۳۹
و هم ميزان سنجش، حق است
«وَالْوَزْنُ يَوْمَئِذٍ الْحَقُّ»
⬅️ امام صادق علیهالسلام در تفسير
آیه ۴۷ سوره انبیاء
«وَ نَضَعُ الْمَوازِينَ الْقِسْطَ» فرمود:
«ميزان، انبیاء و اوصیا مىباشند»
↲تفسیرالمیزان
چنانكه در زيارت مطلقه حضرت امير
علیهالسلام مىخوانيم:
«اَلسَّلامُ عَلى ميزان الاَعمال»
اينان معيار و ميزان سنجش اعمال ديگرانند
⬅️ حضرت على علیهالسلام فرمودند:
«حسنات موجب سنگينى ميزان
و سيّئات و گناهان موجب سبكى آن است»
↲بحارالانوار، جلد ۹۰، صفحه ۱۴۱
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ خداوند خواهان رسيدن انسان به حق
و دستيابى به عقايد و كردارهاى شايسته
و صحيح است «وَالْوَزْنُ يَوْمَئِذٍ الْحَقُّ»
⓶ براى هر كس چندين وسيله و معيار
سنجش و محاسبه در كار است «مَوازِينُهُ»
⓷ توقع سعادت و پاداش بدون عمل
بيهوده است «فَمَنْ ثَقُلَتْ ... الْمُفْلِحُونَ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
➯ @Ahadis14masuom
💠🔹امیرالمؤمنین علی علیهالسلام⇩
《قُلوبُ العِبادِ الطّاهِرَةُ مَواضِعُ نَظَرِ اللهِ
سبحانَهُ فمَن طَهَّرَ قَلبَهُ نَظَرَ إلَيهِ》
↫◄ دل های پاک بندگان
نظرگاه خدای سبحان است
پس هر کس دل خویش را پاک گرداند
خداوند به آن نظر میافکند
↲غررالحکم، حدیث ۶۷۷۷
💢↶ بهترین روش خـودسـازی ↷💢
1⃣⇦• اول #مشـارطـه است:
یعنى صبح انسان با خودش شرط كند
كه آن روز وظایف دینیاش را به خوبى
انجام دهد و از گناهان نیز بپرهیزد
2⃣⇦• دوم #مـراقبــه است:
یعنى در طول روز مراقب خود و اعمالش
باشد تا از آنچه با خود عهد كرده تخطى نكند
3⃣⇦• سوم #محـاسـبـه است:
كه در آخر شب به حساب كارهاى خود برسد
بررسى كند كه چه مقدار به وظایف خویش
عمل کرده و چه مقدار كوتاهى داشته است
4⃣⇦• چهارم #معـاتبــه است:
برخى از علماى اخلاق این مرحله را
براى محاسبه ذكر كردهاند
یعنى اگر انسان در محاسبه متوجه
اشتباهاتى در رفتارش شد خود را تنبیه كند
تا لغزش هایش جبران شود
مثلاً خود را ملزم كند كه
روز بعد را روزه بگیرد
یا مبلغى انفاق كند
یا قدرى قرآن تلاوت نماید
یا كار خیر دیگرى انجام دهد تا مافات
جبران شود
⬅️ اما در مسئله محاسبه
آنچه بیش از همه اهمیت دارد
نقش حساب كشیدن از خویش است
اگر كار خوبى انجام داده بودیم
خدا را شكر كنیم
و توفیق ادامه آن را بخواهیم
و اگر قصور ورزیده بودیم
استغفار کنیم و به فكر ترک آن بیفتیم
✧✾════✾✰✾════✾✧
💠🔹پیامبر صلی الله عليه و آله فرمود:
اى ابوذر پيش از آنكه به حسابت برسند
خودت به حساب خود برس كه اينكار
حساب فرداى تو را آسانتر میكند
و پيش از آنكه تو و عمل تو را وزن كنند
خودت را وزن كن و آماده عرضه بزرگ باش
آن روز كه تو را عرضه میكنند و آن روز
هيچ كار پنهانى بر خداوند پوشيده نمیماند
↲وسائل الشیعه جلد۱۱۷، صفحه۳۷۹
💠🔹امام كاظم علیهالسلام فرمود:
هر كس كه هر روز از خودش
حسابرسى نكند از ما نيست
پس اگر كار نیک انجام داده باشد
از خداوند بخواهد كه افزون ترش كند
و اگر بد كرده باشد از خدا آمرزش بطلبد
و به سوى او توبه كند
↲وسائل الشیعه، جلد۱۱، صفحه۳۷۷
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
➯ @Ahadis14masuom
💠🔹سید علی قاضی ره
مراقبت یعنی اینکه آدم همیشه
در حال تذکر و بیداری باشد
و غفلت نکند مراقب این باشد که
عمرش و وقتش بیهوده تلف نشود
این وسوسه شـیطان است که
شما گمان میکنید حال ندارید
باید توجه کرد به
◽️⇦ نماز اول وقت
◽️⇦ دائم الوضو بودن
◽️⇦ نماز شب
مراقبه و محاسبه
از لزومات سیر و سلوک است
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهاعــراف
#صفحـه۱۵۱
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨وَ مَنْ خَفَّتْ مَوَازِينُهُ فَأُولَٰئِکَ الَّذِينَ
خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ بِمَا كَانُوا بِآيَاتِنَا يَظْلِمُونَ{۹}
و هر كس اعمال وزن شدهاش سبک باشد
پس آنان كسانى هستند كه به خود زيان زدند
زيرا با انكار خود به آيات ما ستم مىكردند(۹)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ «خسارت» به معناى
از دست دادن سرمايه و سود است
ولى «ضرر» از دست دادن سود است
نه سرمايه
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ براى یک انسان چندين وسیله
سنجش در كار است «مَوازِينُهُ»
⓶ کم داشتن عمل صالح در روز قيامت
خسارت است تا چه رسد به نداشتن آن
«وَ مَنْ خَفَّتْ ... خَسِرُوا»
⓷ دنيا همانند بازارى است كه
ايمان «سود» آن
و انكار و كفر «خسارت» آن است
آرى ناديده گرفتن استدلال و دعوت انبیاء
در حقيقت محو كردن فطرت
و جوهره انسانيّت و ظلم به خويشتن است
«خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ»
⓸ بىاعتنايى و انكار آيات الهى
ظلم به آنهاست «كانُوا بِآياتِنا يَظْلِمُونَ»
آرى به جا نياوردن حقّ هر چيز
و رعايت حقوق و حدود آن را نكردن
ظلم به آن است
و نتيجه ظلم خسارت و نابودى است
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهاعــراف
#صفحـه۱۵۱
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨وَ لَقَدْ مَكَّنَّاكُمْ فِی الْأَرْضِ وَجَعَلْنَا لَكُمْ
فِيهَا مَعَايِشَ ۗ قَلِيلًا مَا تَشْكُرُونَ{۱۰}
و همانا در زمين به شما تمكّن داديم و براى شما در آن انواع وسايل زندگى را فراهم ساختيم اما شما اندک شكرگزارى مىكنيد(۱۰)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ يادآورى و توجه به نعمتهاى الهى
زمینه شكوفايى معرفت و محبت
و تسليم خدا شدن است «وَ لَقَدْ مَكَّنَّاكُمْ»
⓶ حقّ بهرهگيرى از امكانات زمين
براى همه انسانهاست
و مخصوص گروه خاصّى نيست
«مَكَّنَّاكُمْ فِی الْأَرْضِ»
⓷ آفرينش زمين و شرايط آن از نظر گردش
حرارت، نور، جذب و دفع آبها و گياهان
قبول فضولات و تحويل سبزىها
و ميوهها و ... به گونهاى است
كه انسان مىتواند در آن نيازمندىهاى
خود را برطرف كند
«مَكَّنَّاكُمْ فِی الْأَرْضِ وَ جَعَلْنا لَكُمْ فِيها مَعايِشَ»
⓸ قوانين حاكم بر طبيعت به نوعى است
كه انسان مىتواند بر آن سلطه داشته باشد
و آن را در اختيار بگيرد
اگر خداوند آن را رام نمىساخت
بشر به تنهايى قدرت مهار كردن
و بهره گيرى از آن را نداشت «مَكَّنَّاكُمْ»
⓹ زمين در اختيار و مسخّر انسان
قرار داده شده تا به رشد و كمال برسد
و معيشت خود را تأمين كند «مَكَّنَّاكُمْ»
سعدى مىگويد:
ابر و باد و مه خورشيد و فلک در كارند
تا تو نانى به كف آرى و به غفلت نخورى
⓺ نعمتها بايد زمينه ساز شكر باشد
نه عامل غفلت و عيّاشى «تَشْكُرُونَ»
⓻ انسان ناسپاس است
و قرآن مكرّر از کم سپاسى مردم و غفلت
و بىايمانى غالب آنان سخن گفته است
«قَلِيلًا ما تَشْكُرُونَ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهاعــراف
#صفحـه۱۵۱
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨وَ لَقَدْ خَلَقْنَاكُمْ ثُمَّ صَوَّرْنَاكُمْ ثُمَّ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ لَمْ يَكُنْ مِنَ السَّاجِدِينَ{۱۱}
و همانا ما شما را آفريديم سپس به صورت بندى و چهره نگارى شما پرداختيم آنگاه به فرشتگان گفتيم: براى آدم سجده كنيد پس همه سجده كردند جز ابليس كه از سجده كنندگان نبود(۱۱)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ در آیه قبل قدرت مادى و سلطه انسان
بر زمين مطرح بود ولى در اين آيه
به مقام معنوى انسان اشاره شده
كه همه فرشتگان بر او سجده كردهاند
وقتى همه فرشتگان فرمانبردار خدايند
و بر آدم سجده كردند
دريغ است كه انسان فرمان نبرد
و براى خدا سجده نكند
همه از بهر تو سرگشته و فرمان بردار
شرط انصاف نباشد كه تو فرمان نبرى
⬅️ در اين آيه دوبار همه انسانها
مخاطب قرار گرفتهاند
«وَ لَقَدْ خَلَقْناكُمْ ... صَوَّرْناكُمْ»
اما سجده براى حضرت آدم علیهالسلام
ذكر شده است شايد اشاره به اين باشد
كه همه انسانها استعداد مسجود
ملائكه شدن را دارند
از اين آيه تا ۱۴ آیه بعد به داستان
حضرت آدم علیهالسلام مربوط مىشود
⬅️ مردى يهودى از حضرت على علیهالسلام
سؤال كرد: خداوند به ملائكه فرمود
بر آدم سجده كنند آيا از پيامبر اسلام نيز
چنين احترامى كرده است؟
حضرت فرمود:
خداوند به پيامبر فضيلتى بالاتر از اين داد
خداوند با آن عظمتى كه دارد همراه تمام
فرشتگان بر محمد ﷺ صلوات مىفرستد
و صلوات مؤمنان بر پيامبر را عبادت خود
خوانده است
↲احتجاج طبرسی، جلد۱، صفحه۲۰۴
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ آفرينش انسان در چند مرحله انجام
گرفته است «وَ لَقَدْ خَلَقْناكُمْ ثُمَّ صَوَّرْناكُمْ»
⓶ در انسان استعداد و لياقت رسيدن
به مقامى است كه مسجود فرشتگان شود
«اسْجُدُوا لِآدَمَ»
⓷ سجده براى غير خدا اگر بر اساس
فرمان خدا باشد شرک نيست
«قُلْنا ... اسْجُدُوا لِآدَمَ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
➯ @Ahadis14masuom
💠🔹پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله⇩
قبر هر روز ۵ مرتبه انسان را صدا میزند
❶ من خانه فقر هستم
با خودتان گنج بیاورید
❷ من خانه ترس هستم
با خودتان أنیس بیاورید
❸ من خانه مارها و عقربها هستم
با خودتان پادزهر بیاورید
❹ من خانه تاریکیها هستم
با خودتان روشنایی بیاورید
❺ من خانه ریگها و خاکها هستم
با خودتان فرش بیاورید
◽️ گنج: لا اله إلا الله
◽️انیس: تلاوت قرآن
◽️پادزهر: صدقه ، خیرات
◽️چراغ: نماز نمازشب
◽️فرش: عمل صالح
↲تحریرالمواعظ العدیده
احـٰادیث چهـٰارده¹⁴ معصوم
💢↶ #دانستنـیهایمــرگ ❺ ↷💢 《شـاد کـردن امـوات 》 ⬅️ فردی از امام صادق علیهالسلام پرسید
💢↶ #دانستنـیهایمــرگ ❻ ↷💢
《فـشـ🔥ـار قبـــر 》
⬅️ از هولناک ترین عذابهای قبر كه
میت در شب اول قبر به آن مبتلا میشود
فشار قبر است
كه مؤمن و کافر، کوچک و بزرگ
بايد حد طبیعی و ناگزیر آن را تحمل كنند
اما اين فشار تحت اعمال انسان و پروندهای
که با اوست بسيار متغير است
↫◄ ابو بصير میگوید:
به امام جعفر صادق عليهالسلام گفتم:
آيا احدى هست كه از فشار قبر نجات پيدا كند؟
فرمود: پناه بخدا میبریم از فشار قبر
چقدر قليل و اندک هستند آن افرادى که
از فشار قبر نجات پيدا كنند
↲بحارالانوار، جلد۶، صفحه۲۶۰
البته فشار قبر مربوط به مدفونین در
زمین نيست بلكه شامل هر میتی خواهد شد
⬅️ از امام صادق عليهالسلام پرسیدند:
آيا عذاب و فشار قبر به فرد به دار آویخته
میرسد؟
آن حضرت فرمود: همانا پروردگار زمین
خود پروردگار هوا نيز هست
يا آن خدايى كه زمين به فرمان اوست
هوا نيز به فرمان اوست
پس خداوند عزوجل به هوا وحى میفرماید
و هوا او را فشارى میدهد سختتر و شديدتر
از قبر
↲من لا يحضره الفقيه، جلد۱، صفحه۲۷۹
⬅️ فشار قبر چيست؟
اما در مورد اينكه واقعيت فشار قبر چيست
و كيفيت آن به چه شكلی است
اطلاعات دقیقی در دست نيست
برخی همچون علامه مجلسی، علامه حلی و...
معتقد به عذاب جسد همراه با روح هستند
به عقيده اين بزرگان و برخی ديگر
ممكن است روح در عالم قبر
در بدن داخل شده و عذاب را تحمل كند
علامه مجلسی میفرماید:
سؤال و تنگی و فشار قبر مربوط به
جسد اصلی است
"جسد اصلی در مقابل جسد برزخی"
⬅️ در نهج البلاغه آمده است:
ياد كنيد از دفعه به دفعه آمدنهاى خوف
و بیمهای مختلف
و جابجا شدن دندههاى پهلو از فشار قبر
و كَر گرديدن گوشها و تاريكى گور
قائلين به اين قول به چنین رواياتی هم
استناد میكنند و میگویند در هم فرو رفتن
استخوانهاى دنده در اثر فشار قبر
و نيش زدن گوشت كه به عنوان عذاب قبر
ياد شده كه در بعضی روايات است
تنها با بدن عنصرى سازگارى دارد
وقتى انسان میمیرد با قوه خيال
خود را جداى از دنيا مییابد همان گونه كه
در دنيا با همان صورت به واسطه خيال
خود را درک میکرد وقتى در قبر گذاشته شد
خود را با همان صورت در قبر مییابد
و با اين واسطه دردها و عقوبتها
و يا لذتها را در مییابد
و اين است معنى حديث:
كه قبر باغى از باغهاى بهشت
يا حفرهاى از حفرههاى جهنم است
در هر حال روح با تعلق شدیدی كه به
جسد دارد همواره در كنار جسد میماند
و از وضعيت خوب يا بد جسد متاثر میشود
چه داخل در جسد و حساس به احساسات
آن باشد چه نباشد
به همين جهت شايد بتوان گفت فشار قبر
میتواند كنايه از همان فعل و انفعالات
شیمیایی باشد كه جنازه را از هم میپاشد
و ظرف مدت بسيار كمی چنان تغييرات
سریعی در آن ايجاد میكند كه اگر امكان
رؤيت جسد بعد از یک شب قبر حاصل شود
صحنهی دلخراش و اندوهباری در معرض
ديد قرار خواهد گرفت
⬅️ از فرمايشات حضرت علی عليهالسلام
است كه اگر آن مردگان را با ديده عقل
و خرد بسنجى يا پرده خاكى كه آنها را از تو
پوشانده است كنار رود آنها را خواهى ديد
در حالی كه گوشهايشان در اثر رسوخ
جانوران خاكى در آنها نابود و كر گشته
و ديدگانشان از سرمه خاک به مغز فرو رفته
و زبانهايشان پس از تندى و تيزى
در دهانها پاره پاره گشته
و دلهاشان پس از بيدارى در سينهها
مرده و از تپش افتاده
در هر عضوى از ايشان پوسيدگى تازه
كه باعث فساد و زشتى است رخداده
و راه نابودى آنها را آسان ساخته است
در حالی كه در برابر هر آسيبى تسلیماند
نه براى دفاع از آلام و اسقام دستى
و نه براى ناليدن از سختیها دلهايى دارند
اگر به ديده عبرت بنگرى اندوههاى دلها
و خاشاک و خونابه چشمها را خواهى ديد
كه براى آنها در هر یک از اين رسوائى
و گرفتاریها حالتى است كه دگرگون نشود
و سختی است كه برطرف نگردد
↲ترجمه نهج البلاغه انصارى، صفحه۶۲۵
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
➯ @Ahadis14masuom
↩️ عوامل کم شدن وحشت و فشار قبر
محبت اهل بیت علیهم السلام
کیمیایی است که در دنیا و آخرت
از انسان دستگیری میکند
و او را در شدائد و بحرانها
نجات میبخشد و همه جا نافع است
💠🔹پیامبر اکرم ﷺ فرمودند:
محبت من و محبت اهل بیتم
در هفت جا که بس هولناک است
سودمند است
در دم جان سپردن و در قبر
و به هنگام رستاخیز
و در مواقع دریافت نامه عمل
و در وقت حساب و نزد میزان
و در گذشتن از صراط
↲برنامه سمت خدا، حجت الاسلام عالی
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهاعــراف
#صفحـه۱۵۲
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨قَالَ مَا مَنَعَکَ أَلَّا تَسْجُدَ إِذْ أَمَرْتُکَ ۖ قَالَ أَنَا خَيْرٌ مِنْهُ خَلَقْتَنِی مِنْ نَارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طِينٍ{۱۲}
خداوند به ابليس فرمود: وقتى كه من به سجده فرمانت دادم چه چيز تورا از سجده كردن باز داشت؟ شيطان گفت: من از او بهترم مرا از آتش و او را از گِل آفريدى(۱۲)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ دليل سجده فرشتگان بر آدم
فرمان خداوند و لياقت ذاتى انسان بود
نه جنسیت و ساختمان وجودى او
شيطان در مقام توجيه نافرمانى خود
با مغلطه و قياسى نابجا ادّعا كرد:
من از آدم برترم
زيرا من از آتشم و آدم از خاک
گرچه هر كدام منشأ اثرى خاص مىباشند
اما در حقيقت او با اين ادعاى غلط
به جاى اطاعت از فرمان خداوند حكيم
و توجه به جايگاه آدمى نزد خداوند
«إِنِّی جاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِيفَةً»
↲سوره بقره، آیه ۳۰
و ناديده گرفتن روح الهى در انسان
«نَفَخْتُ فِیهِ مِنْ رُوحِی»
↲سوره حجر، آیه ۲۹
در مقابل فرمان خداوند گردنكشى كرد
چنانكه بسيارى از ما در بسيارى موارد احكام
و دستورات دينى را بدون توجه به حكمت
و فلسفه آن به ظاهر با عقل خود مىسنجيم
و چون دليل آشكارى براى آن نمىيابيم
آن را نمىپذيريم و بدان بىاعتنا مىشويم
يا در برخى موارد از مقایسه موضوعات
متشابه با يكديگر حكم يكسانى براى همه
آنها صادر مىكنيم لذا قياس در استنباط
احكام جايز نيست
و امام صادق عليه السلام همواره از
قياسهاى ابوحنيفه به شدت انتقاد مىكرد
◽️⇦ نکتـــهها ↯
① قبل از صدور حكم
محاكمه و بازپرسى لازم است
«قالَ ما مَنَعَکَ»
② شيطان پايهگذار نافرمانى و گناه است
«ما مَنَعَکَ ... إِذْ أَمَرْتُکَ»
چون اولين نافرمانى توسط او صورت گرفت
③ عقاب بدون بيان قبيح است
و تا حكمى و مطلبى بيان نشده
بازخواست و مجازات نمىتوان كرد
«قالَ ما مَنَعَکَ ... إِذْ أَمَرْتُکَ»
④ شيطان در برابر خدا ايستاد
نه در برابر حضرت آدم «إِذْ أَمَرْتُکَ»
چنانكه در آیه ديگر مىخوانيم:
«فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ»
↲سوره کهف، آیه ۵۰
⑤ شيطان نيز همچون انسان داراى
تكليف و اختيار است
«ما مَنَعَکَ أَلَّا تَسْجُدَ إِذْ أَمَرْتُکَ قالَ»
⑥ ميزان اطاعت امر خداست
سن و نژاد و سابقه و ... هيچ كدام
معيار نيست «إِذْ أَمَرْتُکَ قالَ أَنَا خَيْرٌ ...»
⑦ در قضاوت به مجرمان نيز
فرصت اظهار نظر بدهيم «قالَ أَنَا خَيْرٌ مِنْهُ»
⑧ ناديده گرفتن جنبه ملكوتى انسان
و تنها چشم دوختن به جسم او كه
مرام و مسلک مادّيون مىباشد
شيطان صفتى است «قالَ أَنَا خَيْرٌ مِنْهُ»
⑨ خودبرتربينى مىتواند مخلوق را به
جبههگيرى در مقابل خالق وادار كند
«أَنَا خَيْرٌ مِنْهُ»
⑩ قبول خالقیت خدا به تنهايى كافى نيست
اطاعت و تسليم هم لازم است
«خَلَقْتَنِی ... خَلَقْتَهُ»
شيطان خالقیت خدا را پذيرفته بود
ولى از او اطاعت نكرد
⑪ نژادگرايى از ارزشهاى شيطانى است
«خَلَقْتَنِی مِنْ نارٍ»
⑫ شيطان در برابر فرمان روشن و صريح
خداوند به سليقه شخصى خود عمل كرد
و به اصطلاح اجتهاد در برابر نص نمود
«إِذْ أَمَرْتُکَ قالَ ... خَلَقْتَنِی مِنْ نارٍ ...»
⑬ شيطان از روش قياس استفاده كرد كه
اساس علمى ندارد بلكه بر مبناى گمان است
«خَلَقْتَنِی مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طِينٍ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom