💢↶ تفسیر سوره هود
◽️اين سوره چهل و نهمین سوره قرآن است
و صد و بیست و سه آيه دارد
و در مکه نازل شده است
این سوره در اواخر سالهائی بود که پیامبر
در مکه به سر میبرد یعنى بعد از مرگ
«ابوطالب» و «خدیجه» و طبعاً در یکى از
سخت ترین دورانهاى زندگانى پیامبر بود
به همین جهت در آغاز این سوره
تعبیراتى که جنبه دلدارى و تسلّى نسبت به
پیامبر و مؤمنان دارد دیده مىشود
◽️قسمت عمده آیات سوره را سرگذشت
پیامبران پیشین مخصوصا «نوح»
که با وجود نفرات کم بر دشمنان بسیار
پیروز شدند تشکیل میدهد
◽️و به هر حال آیات این سوره همانند
سایر سورههای مکّى، اصول معارف اسلام
مخصوصا «مبارزه با شرک و بت پرستى»
و توجه به «معاد و جهان پس از مرگ»
و «صدق دعوت پیامبر» را تشریح میکند
◽️در این سوره علاوه بر حالات نوح پیامبر
به سرگذشت «هود» و «صالح» و «ابراهیم»
و «لوط» و «موسى» و مبارزات دامنه دارشان
بر ضد شرک و کفر و انحراف و ستمگرى
اشاره شده
◽️پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود:
سوره هود مرا پير كرد
↲بحارالانوار، جلد۹۲، صفحه۱۹۸
زيرا آیه استقامت در اين سوره نازل شده
«فَاسْتَقِمْ كَما أُمِرْتَ وَ مَنْ تابَ مَعَکَ»
↲سوره هود، آیه ۱۱۲
همان گونه كه به تو دستور داده شده
پايدارى و صبر كن و ياران تو نيز بايد
پايدارى كنند، اما بى صبرى ياران پيامبر
آن حضرت را زجر میداد
◽️آیات این سوره به روشنى این امر را
اثبات میکند که مسلمانان هرگز نباید بخاطر
کثرت دشمنان میدان را خالى کنند
بلکه باید هر روز بر «استقامت» خویش بیفزایند
◽️در اين سوره پنج مرتبه نام
حضرت «هود» علیهالسلام آمده است
كه برابر با تكرار اين نام در باقى قرآن است
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورههـود
#صفحـه۲۲۱
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
《بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ》
به نام خداوند بخشنده مهربان
✨الر ۚ كِتَابٌ أُحْكِمَتْ آيَاتُهُ ثُمَّ فُصِّلَتْ مِنْ لَدُنْ حَكِيمٍ خَبِيرٍ{۱}
الف لام را، قرآن كتابى است كه آيات آن استوار گشته، آنگاه از جانب حكيمى آگاه شرح و تفصيل داده شده است(۱)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا الله ۚ إِنَّنِی لَكُمْ مِنْهُ نَذِيرٌ وَ بَشِيرٌ{۲}
كه جز خداوند يكتا را نپرستيد، همانا از طرف او براى شما هشدار دهنده و بشارت دهنده هستم(۲)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ قرآن از همين حروف الفبا تشكيل شده
که همواره در اختيار همه هست
اما خداوند از همين حروف ساده، كتابى ساخته
كه كسى نمىتواند مشابه آن را بياورد
چنانكه انسان از خاک، آجر و سفال مىسازد
ولى خداوند ازهمين خاک، هزاران نوع گل
گياه، ميوه، حيوان و انسان خلق مىكند
آرى همان گونه كه قدرت خداوند را
در نظام تكوين مىبينيم، قدرت او را
در كتاب تشريع نيز مشاهده مىكنيم
◽️قرآن كتابى است هم محكم و هم مفصّل
نه تناقض دارد و نه تهافت
هم فصيح است و هم بليغ
محتوايش در فصلها و سورههاى مختلف
جداى از يكديگر اما به دنبال هم و پيوسته
آمده است
◽️قرآن كتابى است محكم که یک روح دارد
و آن روح توحيد است و تمام داستانها
و مواعظ و احكام و آيات قرآن
تفصيل همان روح توحيد است
◽️قرآن كتابى است محكم، نه تغيير و تحريف
يافته و نه قابل شک و ترديد است
بناى آن بر حدس و فرض نيست
بلكه همه مطالبش محكم و استوار است
◽️⇦ نکتـــهها ↯
① قرآن كتاب بس مهم است
«كِتابٌ» نكره و تنوين دارد
كه رمز عظمت است
② الفاظ و محتواى قرآن
نشانه عظمت آن است «آية»
③ بنيان قرآن محكم و استوار است
و هيچ چيزى نمىتواند سبب تزلزل آن شود
بلكه با پيشرفت علم، اسرار اين كتاب
بيشتر كشف مىشود «أُحْكِمَتْ آياتُهُ»
④ قانون و كتاب، هم بايد محكم باشد
و هم روشن و واضح
«أُحْكِمَتْ ... ثُمَّ فُصِّلَتْ»
قوانين غير الهى، يا محكم نيست
يا روشن نيست و يا قانونگذار طبق حكمت
و مصلحت و آگاهى قانون را وضع نكرده است
⑤ قرآن هم استدلالى و تزلزل ناپذير است
و هم جامع تمام ابعاد زندگى دنيوى و اخروى
مىباشد «أُحْكِمَتْ ... ثُمَّ فُصِّلَتْ»
⑥ كليّات قرآن يكجا بر قلب پيامبر
صلی الله علیه و آله نازل شده
آنگاه در مدّت بيست و سه سال
تفصيل داده شده است
«أُحْكِمَتْ ... ثُمَّ فُصِّلَتْ»
⑦ چون خداوند حكيم است
كتابش محكم است و چون خبير است
تمام نيازها را تفصيل داده است
«أُحْكِمَتْ .. ثُمَّ فُصِّلَتْ مِنْ لَدُنْ حَكِيمٍ خَبِيرٍ»
⑧ دعوت به يكتاپرستى
سرلوحه پيام همه انبیاست
«أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا اللَّهَ»
⑨ فلسفه نزول كتب آسمانى
توحيد و پاكسازى جامعه از شرک است
«كِتابٌ أُحْكِمَتْ آياتُهُ ... أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا الله»
⑩ دعوت به يكتاپرستى و هشدار و بشارت
نمونه سخن استوار خداوند است
«أُحْكِمَتْ آياتُهُ ... أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا الله»
⑪ پيامبر صلى الله عليه و آله از جانب خدا
اما براى سعادت مردم آمده است
«إِنَّنِی لَكُمْ مِنْهُ»
⑫ شیوه تبليغ پيامبران هشدار و بشارت
است «نَذِيرٌ وَ بَشِيرٌ»
↲تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــک ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @ahadis14masuom
➯ @ahadis14masuom
✨بِسْـمِ ٱللهِ ٱلْرَّحْمٰـنِ الْرَّحیـمْ✨
❖◈هر روز یک صفـحـ📖ـه◈❖
✵✿ بـا کـلام حــق ✿✵
〖 صـفـحـه 4⃣8⃣1⃣ 〗
🌸اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن
📖اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن
🌸اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن
📖اَللّهُمَّ اغْفِرلَنا ذُنُوبَنا بِالْقُرآن
🌸اَللّهُمَّ اَکْرِمْنا بِکَرامَةَ الْقُرآن
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورههـود
#صفحـه۲۲۱
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨وَ أَنِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ يُمَتِّعْكُمْ مَتَاعًا حَسَنًا إِلىٰ أَجَلٍ مُسَمًّى وَ يُؤْتِ كُلَّ ذِی فَضْلٍ فَضْلَهُ ۖ وَ إِنْ تَوَلَّوْا فَإِنِّی أَخَافُ عَلَيْكُمْ عَذَابَ يَوْمٍ كَبِيرٍ{۳}
و از پروردگارتان طلب مغفرت كنيد و بسوى او بازگرديد تا شما را به بهرهاى نيكو تا مدتی معيّن که عمر داريد كامياب كند و به هر صاحب فضيلتى فزونى بخشد و اگر از بندگىخدا روى بگردانيد همانا من از عذاب روزى بزرگ بر شما بيمناكم(۳)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ در آیه قبل توحيد مطرح شد
و در اين آيه بازگشت به خداوند
و قرار گرفتن در مدار توحيد مطرح است
«مَتاعاً حَسَناً» يعنى زندگى دلنشين همراه
با آرامش روحى در برابر كسانى كه بخاطر
اعراض از ياد خدا، معيشتى ضنک
و زندگى تلخ دارند، گرچه از نظر مادّيات
در آسايش و رفاه هستند
◽️⇦ نکتـــهها ↯
① يكى از وظائف پيامبران
بازسازى منحرفان است
«اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا»
② تا انسان خود را از گناه پاک نكند
و سبكبال نشود نمىتواند بسوى حق پرواز كند
«اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا»
③ محو گناه كافى نيست
حركت بسوى خدا لازم است
«اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا»
④ توبه واجب است «تُوبُوا إِلَيْهِ»
⑤ توبه از گناه سبب بازگشت الطاف مادّى
خدا نيز مىشود «فَتُوبُوا ... يُمَتِّعْكُمْ»
⑥ امكاناتى كه در اختيار كافران و گنهكاران
است چون در راه فساد و فتنه به كار مىرود
مبارک و حسن نيست «مَتاعاً حَسَناً»
⑦ زندگى خوب مورد توجّه اسلام است
«مَتاعاً حَسَناً»
⑧ ايمان و توبه زندگى انسان را تا آخر عمر
بيمه مىكند «يُمَتِّعْكُمْ ... إِلى أَجَلٍ مُسَمًّى»
⑨ توبه رمز كاميابی كيفى و كمّى است
«مَتاعاً حَسَناً إِلى أَجَلٍ مُسَمًّى»
⑩ توبه عامل جلوگيرى از مرگهاى ناگهانی
است «إِلى أَجَلٍ مُسَمًّى»
⑪ تاريخ و زمان مرگ بر انسان مجهول
است «إِلى أَجَلٍ مُسَمًّى»
⑫ درجات در قيامت متفاوت است
هركس فضيلت بيشترى در دنيا كسب كند
لطف بيشترى در آخرت دريافت خواهد كرد
«يُؤْتِ كُلَّ ذِی فَضْلٍ فَضْلَهُ»
⑬ پيامبران دلسوز مردمند
جمله «فَإِنِّی أَخافُ عَلَيْكُمْ»
در قرآن زياد آمده است
↲تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــک ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @ahadis14masuom
➯ @ahadis14masuom
✨بِسْـمِ ٱللهِ ٱلْرَّحْمٰـنِ الْرَّحیـمْ✨
❖◈هر روز یک صفـحـ📖ـه◈❖
✵✿ بـا کـلام حــق ✿✵
〖 صـفـحـه 5⃣8⃣1⃣ 〗
🌸اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن
📖اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن
🌸اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن
📖اَللّهُمَّ اغْفِرلَنا ذُنُوبَنا بِالْقُرآن
🌸اَللّهُمَّ اَکْرِمْنا بِکَرامَةَ الْقُرآن
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورههـود
#صفحـه۲۲۱
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨إِلَى اللهِ مَرْجِعُكُمْ ۖ وَ هُوَ عَلىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ{۴}
بازگشت شما به سوى خداست و او بر هر چيزى تواناست(۴)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨أَلَا إِنَّهُمْ يَثْنُونَ صُدُورَهُمْ لِيَسْتَخْفُوا مِنْهُ ۚ أَلَا حِينَ يَسْتَغْشُونَ ثِيَابَهُمْ يَعْلَمُ مَا يُسِرُّونَ وَمَا يُعْلِنُونَ ۚ إِنَّهُ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ{۵}
بدانيد كه مخالفان براى آنكه خود را از پيامبر پنهان دارند سر و سينههاى خود را به هم نزدیک مىكنند و لباسهاى خويش را بر سر مىكشند تا شناخته نشوند غافل از آنكه خداوند تمام كارهاى سرّى و آشكار آنان را مىداند همانا او به اسرار درون سينهها آگاه است(۵)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ «يَثْنُونَ» به معناى نزدیک قرار دادن
و خم كردن دو چيز است «اثْنانِ» يعنى دوتا
و به كينه در دل گرفتن نيز گفته مىشود
بنابراين جمله «يَثْنُونَ صُدُورَهُمْ»
يا به معناى آن است كه كفّار سينههاى
خود را براى حرفهاى محرمانه و توطئه
عليه انبیاء به هم نزدیک مىكنند
و يا به معناى آن است كه آنها
کینه انبیاء را در دل دارند
⬅️ در آيه ۷ سوره نوح مىخوانيم:
«جَعَلُوا أَصابِعَهُمْ فِی آذانِهِمْ وَاسْتَغْشَوْا ثِيابَهُمْ»
یعنى كفّار انگشتان خود را در گوشهايشان
مىگذارند و لباس خود را بر سرشان مىكشند
تا نداى انبیاء را نشنوند
⬅️مهمترين اشكال منكرين معاد دو چيز است:
الف: چه قدرتى مىتواند مردگان را زنده كند
كه آیه ۴ مىفرمايد:
«هُوَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ»
خداوند بر هر كارى قادر است
ب: چگونه ذرّات پخش شده یکجا جمع
مىشوند كه آیه ۵ مىفرمايد:
«إِنَّهُ عَلِيمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ»
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ بازگشت ما تنها به سوى خداست
نه ديگران «إِلَى اللهِ مَرْجِعُكُمْ»
⓶ در آيات قبل توحيد و نبوّت مطرح بود
اين آيه اصل معاد را مطرح مىكند
«إِلَى اللهِ مَرْجِعُكُمْ»
⓷ بر فرض اهداف شوم خود را
از پيامبر مخفى بداريد
خداوند كه عالم به اسرار سينههاست
«يَثْنُونَ صُدُورَهُمْ لِيَسْتَخْفُوا مِنْهُ ...
إِنَّهُ عَلِيمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ»
↲تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــک ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @ahadis14masuom
➯ @ahadis14masuom
✨بِسْـمِ ٱللهِ ٱلْرَّحْمٰـنِ الْرَّحیـمْ✨
❖◈هر روز یک صفـحـ📖ـه◈❖
✵✿ بـا کـلام حــق ✿✵
〖 صـفـحـه 6⃣8⃣1⃣ 〗
🌸اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن
📖اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن
🌸اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن
📖اَللّهُمَّ اغْفِرلَنا ذُنُوبَنا بِالْقُرآن
🌸اَللّهُمَّ اَکْرِمْنا بِکَرامَةَ الْقُرآن
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورههـود
#صفحـه۲۲۲
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨وَمَا مِنْ دَابَّةٍ فِی الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللهِ رِزْقُهَا وَ يَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَ مُسْتَوْدَعَهَا ۚ كُلٌّ فِی كِتَابٍ مُبِينٍ{۶}
و هيچ جنبندهاى در زمين نيست مگر آنكه روزى او بر خداست و او قرارگاه دائمى و جايگاه موقّت او را مىداند همه در كتاب آشكارى ثبت است(۶)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ کلمه «دَابَّةٍ» از «دَبيب» به معناى
آهسته راه رفتن و قدمهاى كوچک برداشتن
است ولى به هر جنبندهاى اطلاق مىشود
«رزق» به معناى بخشش مستمر است
چه مادّى و چه معنوى و لذا در دعا مىخوانيم:
«اَلّلهُمَّ ارزُقنى ... قَلباً خاشِعاً ...
وَ لِساناً ذاکِراً ... وَ عِلماً نافِعا»
↲بحارالانوار، جلد۹۵، صفحه۲۵۸
⬅️ رزقى كه خداوند مىدهد از هر جهت
مناسب با موجودات است، مثلًا غذاى کودک
در شكم مادر به تناسب نياز او تغيير مىكند
تا آنكه پس از تولّد تبديل به شيرى گوارا
مىشود و الّا انسان با چه قدرتى مىتوانست
به نوزاد در رحم مادر غذا برساند و يا نوزاد
چگونه مىتوانست غذاى خود را بدست آورد
«وَ كَأَيِّنْ مِنْ دَابَّةٍ لا تَحْمِلُ رِزْقَهَا اللَّهُ يَرْزُقُها»
↲سوره عنکبوت، آیه ۶۰
⬅️ «مستقر» به معناى جايگاه ثابت
و «مستودع» به معناى وديعه گذاشتن و
گرفتن آن است كه كنايه از جايگاه موقّت است
حضرت على علیهالسلام در وصيّت
به فرزندش امام حسن مىفرمايد:
رزق دوگونه است:
نوعى از آن را بايد با تلاش و كوشش
بدست آورى
و نوعى ديگر خود به سراغ تو مىآيد
↲بحارالانوار، جلد۵، صفحه۱۴۷
مثل نور، باران و هوا در طبيعت
و هوش، حافظه و استعداد در انسان
⬅️ پس مراد آيه آن نيست كه در گوشهاى
بنشينيم و منتظر نزول غذاى آسمانى باشيم
بلكه منظور آن است كه هم كار و تلاش
داشته باشيم و هم آنچه را بدست مىآوريم
رزقى از جانب خدا بدانيم
لذا همه پيشوايان دينى ما كار مىكردهاند
لازمه رزقرسانى به همه موجودات
علم به مكان و نياز آنهاست
بايد یک سيستم بسيار دقيق وجود داشته
باشد كه آخرين آمار، آخرين نيازها
و آخرين قرارگاه را بداند
تعداد انسانها و حيوانات از دریائی، هوائی
و صحرائی و همه موجودات ريز و درشت
با ويژگىهاى گوناگون و نيازهاى بسيار متنوّع
آنان را بداند «يَعْلَمُ مُسْتَقَرَّها وَ مُسْتَوْدَعَها»
اگر همه امور در كتاب مبين است
«كُلٌّ فِی كِتابٍ مُبِينٍ»
پس كسى كه علم كتاب را داشته باشد
همه چيز را مىداند
⬅️ در آيه آخر سوره رعد مىخوانيم:
به كفّار بگو: شاهد من خداوند است
و كسى كه علم كتاب را دارا است
روايات شيعه و سنّى مىگويند كه مراد
از اين شخص حضرت على علیهالسلام است
خداوند دو سنّت دارد:
يكى سنّت رزق رسانى
و يكى سنّت اجراى امور از طريق اسباب
و وسايل، بنابراين رسيدن به رزق
منافاتى با قانون تلاش انسانها ندارد
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ موجود زنده حق تغذيه دارد و خداوند
اين حق را بر خود واجب كرده است
«ما مِنْ دَابَّةٍ فِی الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللهِ رِزْقُها»
⓶ رزق ما بدست خداست
در برابر ديگران گردن خم نكنيم
«ما مِنْ دَابَّةٍ ... إِلَّا عَلَى اللهِ رِزْقُها»
⓷ درباره روزى نه حرص بورزيم و نه بترسيم
«وَ ما مِنْ دَابَّةٍ ... إِلَّا عَلَى اللهِ رِزْقُها»
⓸ خداوند هم منابع رزق را در اختيار
ما قرار داده و هم عقل و وسیله
استخراج، اكتشاف و تحصيل آن را
به ما عطا كرده است «إِلَّا عَلَى اللهِ رِزْقُها»
⓹ هر كجا برويم زير نظر خدا هستيم
چه در سفر و چه در حضر
«يَعْلَمُ مُسْتَقَرَّها وَ مُسْتَوْدَعَها»
⓺ همه اطلاعات و آمار اين جهان
بطور دقيق در مركزى ثبت و ضبط مىشود
«كُلٌّ فِی كِتابٍ مُبِينٍ»
↲تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــک ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @ahadis14masuom
➯ @ahadis14masuom
✨بِسْـمِ ٱللهِ ٱلْرَّحْمٰـنِ الْرَّحیـمْ✨
❖◈هر روز یک صفـحـ📖ـه◈❖
✵✿ بـا کـلام حــق ✿✵
〖 صـفـحـه 7⃣8⃣1⃣ 〗
🌸اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن
📖اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن
🌸اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن
📖اَللّهُمَّ اغْفِرلَنا ذُنُوبَنا بِالْقُرآن
🌸اَللّهُمَّ اَکْرِمْنا بِکَرامَةَ الْقُرآن
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورههـود
#صفحـه۲۲۲
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨وَ هُوَ الَّذِی خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ فِی سِتَّةِ أَيَّامٍ وَ كَانَ عَرْشُهُ عَلَى الْمَاءِ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا ۗ وَ لَئِنْ قُلْتَ إِنَّكُمْ مَبْعُوثُونَ مِنْ بَعْدِ الْمَوْتِ لَيَقُولَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا إِنْ هَٰذَا إِلَّا سِحْرٌ مُبِينٌ{۷}
او كسى است كه آسمانها و زمين را در شش روز (دوران) آفريد و عرش حكومت او بر آب قرار داشت تا شما را بيازمايد كه كدام یک نيكوكارتريد و اگر بگوئی كه شما پس از مرگ زنده خواهيد شد، همانا كفّار خواهند گفت: اين نيست مگر سحرى آشكار(۷)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ مراد از شش روز در آيه
شش مرحله و دوران است
زيرا در ابتداى آفرينش
خورشيدى نبود تا شب و روزى باشد
کلمه «عرش» به سقف و مكان مسقّف
و داربست و همچنين به تخت بلند و بزرگ
پادشاهان اطلاق مىشود و گاهى به عنوان
كنايه از قدرت بكار رفته است
مثلًا مىگويند: فلانى بر تخت نشست
يا آنكه فلانى را از تخت پائين كشيدند
يعنى قدرتش از بين رفت
سـ❓ـؤال:
اين آيه هدف خلقت را آزمايش انسان مىداند
«لِيَبْلُوَكُمْ» ولى آيات ديگر امور ديگرى را
بيان كردهاند، چگونه است؟
پاسـ☑️ـخ:
هدفها در طول يكديگر و به صورت مرحلهاى
است، چنانكه شخم زمين براى كشت است
و كشت براى گندم و گندم براى نان
و نان براى انسان
⬅️ آيات قرآن نيز مراحلى را براى هدف
خلقت انسان بيان كرده است:
◽️الف: آفرينش براى آزمايش است
«لِيَبْلُوَكُمْ»
◽️ب: آزمايش براى جدا كردن خوبان
از بدان است «لِيَمِيزَ الله الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ»
↲سوره انفال، آیه ۳۷
◽️ج: جدا كردن خوبان از بدان
براى جزا و كيفر متناسب است
«لِتُجْزى كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ»
↲سوره جاثيه، آیه ۲۲
◽️د: جزا و كيفر متناسب براى
عمل به وعده بوده است «وَعْداً عَلَيْنا»
↲سوره انبیاء، آیه ۱۰۴
⬅️ حضرت على علیهالسلام فرمود:
آزمايش خداوند براى دانستن نيست
بلكه آزمايش او براى بروز عكسالعمل
از انسان است تا اگر عملش خوب بود
پاداش گيرد و اگر بد بود كيفر بيند
↲نهج البلاغه، خطبه ۱۴۴
⬅️ در روايات «أَحْسَنُ عَمَلًا» به
«احسن عقلا و اورع عن محارم الله
و اسرع فى طاعة الله»
↲تفسیر مجمع البیان
و در بعضى روايات به «ازهد فى الدنيا»
تفسير شده است
↲بحارالانوار، جلد۷۴، صفحه۹۳
چنانكه امام صادق علیهالسلام مىفرمايد:
حُسن عمل، يعنى عملِ همراه علم
اخلاص و تقوى نه عمل زياد
↲تفسیر کنزالدقائق
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ جهان براى انسان آفريده شده است
«خَلَقَ السَّماواتِ وَالْأَرْضَ ... لِيَبْلُوَكُمْ»
⓶ گرچه قدرت الهى مىتواند
همه چيز را در یک لحظه بيافريند
ولى حكمت الهى اقتضا مىكند
كه آفرينش تدريجى باشد
«خَلَقَ ... فِی سِتَّةِ أَيَّامٍ»
⓷ سرچشمه مادّى آسمانها و زمين
آب و يا موادّ مذابّ بوده است
«كانَ عَرْشُهُ عَلَى الْماءِ»
⓸ آب قبل از آسمانها و زمين وجود
داشته است «كانَ عَرْشُهُ عَلَى الْماءِ»
⓹ هدف از آفرينش همه موجودات
رشد معنوى و اختيارى انسان بوده است
«خَلَقَ السَّماواتِ وَالْأَرْضَ ...
لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا»
⓺ كيفيّت عمل مهم است نه كميّت آن
«أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا»
⓻ آسمان و زمين براى كار نیک آفريده شده
نه براى كاميابى و لذّت طلبى و غافل بودن
«أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا»
⓼ منكرين معاد برهان ندارند و فقط
تهمت مىزنند «إِنْ هذا إِلَّا سِحْرٌ مُبِينٌ»
↲تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــک ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @ahadis14masuom
➯ @ahadis14masuom
✨بِسْـمِ ٱللهِ ٱلْرَّحْمٰـنِ الْرَّحیـمْ✨
❖◈هر روز یک صفـحـ📖ـه◈❖
✵✿ بـا کـلام حــق ✿✵
〖 صـفـحـه 8⃣8⃣1⃣ 〗
🌸اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن
📖اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن
🌸اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن
📖اَللّهُمَّ اغْفِرلَنا ذُنُوبَنا بِالْقُرآن
🌸اَللّهُمَّ اَکْرِمْنا بِکَرامَةَ الْقُرآن
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورههـود
#صفحـه۲۲۲
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨وَ لَئِنْ أَخَّرْنَا عَنْهُمُ الْعَذَابَ إِلىٰ أُمَّةٍ مَعْدُودَةٍ لَيَقُولُنَّ مَا يَحْبِسُهُ ۗ أَلَا يَوْمَ يَأْتِيهِمْ لَيْسَ مَصْرُوفًا عَنْهُمْ وَ حَاقَ بِهِمْ مَا كَانُوا بِهِ يَسْتَهْزِئُونَ{۸}
و هرگاه عذاب را تا مدّت محدودى از آنان به تأخير بيندازيم مىگويند: چه عاملى جلوى عذاب ما را گرفت؟ بدانيد روزى كه قهر و عذاب ما به سراغشان بيايد از ايشان بازگشتى نيست و آنچه بدان مسخره مىكردند آنان را فراخواهد گرفت(۸)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ کلمه «أُمَّةٍ»، هم به گروهى كه
هدف مشترک دارند گفته مىشود
و هم به معناى زمان است
در اين آيه، مراد از «إِلى أُمَّةٍ مَعْدُودَةٍ»
زمان مشخص ومحدود است
چنانكه در سوره يوسف آیه ۴۵ نيز مىخوانيم:
«وَادَّكَرَ بَعْدَ أُمَّةٍ» يعنى زندانی آزاد شده
پس از مدّتى به ياد يوسف افتاد
طبق بعضى روايات يكى از مصاديقِ
«أُمَّةٍ مَعْدُودَةٍ» زمان قيام حضرت مهدى
عليه السلام است، يعنى خداوند تا آن زمان
عذاب را از اين امّت برداشته است
↲تفسير كنزالدقائق
تأخير عذاب الهى مصالحى دارد
همچون توفيق توبه براى گنهكاران
تولّد فرزندان مؤمن از والدين منحرف
علاوه بر آنكه وجود افراد صالح و دعاى آنان
سبب تأخير در نزول عذاب الهى مىگردد
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ برخى كارهاى خداوند زمان بندى دارد
«أَخَّرْنا ... إِلى أُمَّةٍ مَعْدُودَةٍ»
⓶ قهر خداوند قابل تأخير است
«أَخَّرْنا ...»
⓷ مهلت و مدّت تأخير قهر و عذاب الهى
اندک است «إِلى أُمَّةٍ مَعْدُودَةٍ»
⓸ تأخير در عذاب نشانه لطف خداست
نه دليل ضعف خدا، پس آن را مسخره نكنيم
«وَ لَئِنْ أَخَّرْنا ... لَيَقُولُنَّ ما يَحْبِسُهُ»
⓹ قهر الهى از مسخره كنندگان كافر
برداشته نمىشود «لَيْسَ مَصْرُوفاً عَنْهُمْ»
⓺ به مهلت خداوند مغرور نشويم
كه عذاب الهى دير و زود دارد
اما سوخت و سوز ندارد
«يَوْمَ يَأْتِيهِمْ لَيْسَ مَصْرُوفاً عَنْهُمْ»
⓻ شیوه برخورد كفّار
مسخره كردن عقايد دينى است
«كانُوا بِهِ يَسْتَهْزِؤُنَ»
↲تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــک ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @ahadis14masuom