eitaa logo
احـٰادیث چهـٰارده¹⁴ معصوم
8.4هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
243 ویدیو
8 فایل
《بِسْم‌الله‌الْرَّحْمن‌الْرَّحیمْ》 خوش آمدید🌸 لطفا از کانال قرآن کریم حمایت کنید⚘ 🔷️صفحه به صفحه قرآن @ghorankariim 🔻تبلیغات https://eitaa.com/joinchat/4171694706C561b7929b0
مشاهده در ایتا
دانلود
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۴۲ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَلَوْ أَنَّنَا نَزَّلْنَا إِلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةَ وَكَلَّمَهُمُ الْمَوْتَىٰ وَحَشَرْنَا عَلَيْهِمْ كُلَّ شَيْءٍ قُبُلًا مَا كَانُوا لِيُؤْمِنُوا إِلَّا أَنْ يَشَاءَ اللهُ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَهُمْ يَجْهَلُونَ{۱۱۱} و اگر ما فرشتگان را به سوى آنان نازل مى‌كرديم و مردگان با آنان سخن مى‌گفتند و همه چيز را دسته دسته در برابرشان گرد مى‌آورديم باز هم ايمان نمى‌آوردند مگر آنكه خداوند بخواهد ولى بيشترشان نادانى مى‌كنند(۱۱۱) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ گويا يكى از درخواست‌هاى مشركان نزول فرشتگان و سخن گفتن مردگان با آنان بوده است غافل از آنكه اين مشركان به قدرى لجوجند كه حتى اگر امور غيبى مثل فرشتگان براى آنان محسوس شود باز هم ايمان نخواهند آورد سعدى نيز مى‌گويد: چون بود اصل گوهرى قابل‌ تربيت را در او اثر باشد هيچ صيقل نكو نداند كرد آهنى را كه بد گهر باشد سگ به درياى هفت‌گانه مشوى‌ چون شود تر پليدتر باشد خر عيسى گرش به مکه برى‌ چون بيايد هنوز خر باشد ⬅️ «قبل» يا به معناى مقابل است يا جمع قبيل به معناى گروه و دسته در دو آیه قبل ادعاى دروغ مشركان مطرح شد كه مى‌گفتند: اگر معجزه بيايد ايمان مى‌آوريم اينجا نمونه آن معجزات مطرح شده است ⬅️ شبيه اين آيه در سوره حجر آيات چهارده و پانزده آمده است: «وَ لَوْ فَتَحْنا عَلَيْهِمْ باباً مِنَ السَّماءِ فَظَلُّوا فِيهِ يَعْرُجُونَ لَقالُوا إِنَّما سُكِّرَتْ أَبْصارُنا بَلْ نَحْنُ قَوْمٌ مَسْحُورُونَ» اگر از آسمان درى باز شود و کفار از آن بالا روند باز هم گويند: چشم ما را جادو كرده‌اند ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ براى دل‌های لجوج هيچ آيه و نشانه‌اى زمينه‌ساز ايمان نمى‌گردد «ما كانُوا لِيُؤْمِنُوا» ⓶ خدا اگر بخواهد مى‌تواند به اجبار همه را مؤمن سازد ولى اين خلاف حكمت اوست «ما كانُوا لِيُؤْمِنُوا إِلَّا أَنْ يَشاءَ الله» ⓷ جهالت عامل ايمان نياوردن به آيات الهى است «ما كانُوا لِيُؤْمِنُوا وَلكِنَّ أَكْثَرَهُمْ يَجْهَلُونَ‌» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۴۲ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَ کَذَٰلِکَ جَعَلْنَا لِكُلِّ نَبِیِِّ عَدُوًّا شَيَاطِينَ الْإِنْسِ وَالْجِنِّ يُوحِی بَعْضُهُمْ إِلَىٰ بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُورًا ۚ وَلَوْ شَاءَ رَبُّکَ مَا فَعَلُوهُ ۖ فَذَرْهُمْ وَمَا يَفْتَرُونَ{۱۱۲} اى پيامبر اينان تنها در برابر تو به لجاجت نپرداختند بلكه ما اين گونه براى هر پيامبرى دشمنى از شيطان‌هاى انس و جنّ قرار داديم كه برخى از آنان حرف‌هاى دلپسند و فريبنده را به برخى ديگر مرموزانه القا مى‌كنند البتّه اگر پروردگارت مى‌خواست چنين نمى‌كردند ولى سنّت الهى بر آزادى انسان‌ها مى‌باشد پس آنان را و آنچه به دروغ مى‌سازند به خود واگذار(۱۱۲) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ در دو آیه قبل آمده بود: ما آنان را به حال خود رها كرديم «نَذَرُهُمْ فِی طُغْيانِهِمْ يَعْمَهُونَ» اينجا مى‌فرمايد: تو نيز آنان را به حال خود رها كن «فَذَرْهُمْ» ⬅️ سقوط انسان از قبول وسوسه شيطان شروع مى‌شود «يُوَسْوِسُ فِی صُدُورِ النَّاسِ» آنگاه هر كه وسوسه در او اثر گذاشت از ياران شيطان مى‌شود «إِخْوانَ الشَّياطِينِ» و در نهايت خودش شيطان مى‌گردد «شَياطِينَ الْإِنْسِ» ⬅️ تضادّ و درگيرى زمينه ساز تكامل اختيارى است به همين جهت خداوند، جهان را عالم تزاحم و تضادّ اختيارى قرار داده است «وَ كَذلِکَ» ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ① از عوامل استقامت و پايدارى انسان آگاهى از تاريخ و مشكلات ديگران است «وَ كَذلِکَ» ② مبارزه حق و باطل در طول تاريخ وجود داشته است «وَ كَذلِکَ» ③ رهبر جامعه بايد براى مخالفت‌ها آماده باشد «وَ كَذلِکَ» ④ انتظار ريشه كن شدن مخالفان و بدخواهان را نداشته باشيم «وَ كَذلِکَ جَعَلْنا» ⑤ از سنت‌هاى الهى روبرو شدن انبیاء با مخالفان گوناگون است «وَ كَذلِکَ جَعَلْنا لِكُلِّ نَبِیِِّ عَدُوًّا» ⑥ کفار لجوج شيطانند «شَياطِينَ الْإِنْسِ‌ ...» ⑦ شياطين انس و جن از طريق القاى به يكديگر با هم ارتباط دارند «يُوحِ بَعْضُهُمْ إِلى‌ بَعْضٍ‌ ...» ⑧ شياطين روش‌های شيطنت را به يكديگر مى‌آموزند «يُوحِی بَعْضُهُمْ إِلى‌ بَعْضٍ» ⑨ مخالفان انبیاء تبليغات درون گروهى دارند «يُوحِی بَعْضُهُمْ إِلى‌ بَعْضٍ» ⑩ كلمات زيبا و فريبنده مى‌تواند از عوامل اغفال انسان باشد «يُوحِی ... زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُوراً» ⑪ خداوند انسان را آزاد آفريده و دنيا را ميدان درگيرى‌ها قرار داده است «وَ لَوْ شاءَ رَبُّکَ ما فَعَلُوهُ» ⑫ اختيار و آزادى بشر در مسير رشد و تربيت اوست «وَ لَوْ شاءَ رَبُّکَ ما فَعَلُوهُ» ⑬ در نظام هستى یک اراده حاكم است نه دو قدرت يزدان و اهريمن در برابر هم نيستند و تلاش‌هاى انحرافى از قدرت و سلطه الهى بيرون نيست «وَ لَوْ شاءَ رَبُّکَ ما فَعَلُوهُ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۴۲ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَ لِتَصْغَىٰ إِلَيْهِ أَفْئِدَةُ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ وَلِيَرْضَوْهُ وَلِيَقْتَرِفُوا مَا هُمْ مُقْتَرِفُونَ{۱۱۳} و شياطين سخنان فريبنده خود را بر مردم مى‌خوانند تا گوش دل آنان كه به قيامت ايمان ندارند به آن سخنان مايل شود و آن را بپسندند و آنان به دست آورند آنچه را به دنبال به دست آوردنش هستند(۱۱۳) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ «لِتَصْغى‌» از «صَغْو» به معناى تمايل است تمايلى كه از راه شنيدن حاصل مى‌شود ⬅️ «اقتراف» به معناى تحصيل و كسب چيزى است ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ وسوسه‌ها و تبليغات به تنهايى عامل انحراف نيست بلكه گوش دادن و دل سپردن و جذب شدن مؤثّر است. «لِتَصْغى‌ ... لِيَرْضَوْهُ‌» ⓶ ايمان نداشتن به آخرت سبب تسخير و نفوذ شيطان است «لا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۴۲ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨أَفَغَيْرَ اللهِ أَبْتَغِی حَكَمًا وَهُوَ الَّذِی أَنْزَلَ إِلَيْكُمُ الْكِتَابَ مُفَصَّلًا ۚ وَالَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَعْلَمُونَ أَنَّهُ مُنَزَّلٌ مِنْ رَبِّکَ بِالْحَقِّ ۖ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِين{۱۱۴} پس بگو: آيا با اين همه دلايل روشن غير خدا را به داورى جويم؟ در حالى كه اوست كه كتاب آسمانى را به تفصيل به سوى شما نازل كرد و كسانى كه به آنان كتاب داده‌ايم مى‌دانند كه اين كتاب از طرف پروردگارت به حق نازل گشته است پس به هيچ وجه از ترديدكنندگان مباش(۱۱۴) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ «حكم» را برخى با «حاكم» يكى دانسته‌اند، امّا برخى گفته‌اند: «حَكَم» داورى است كه طرفين دعوا او را انتخاب كرده باشند ولى «حاكم» هرگونه داور است ⬅️ در مجمع‌البيان آمده است: حَكَم كسى است كه به حق داورى كند ولى حاكم به هر قاضى گفته مى‌شود ⬅️ در آيه ۱۱۱ سخن اين بود كه اگر مردگان هم با اينان حرف بزنند يا فرشتگان فرود آيند ايمان نخواهند آورد ⬅️ در اين آيه مى‌فرمايد: اهل كتاب وحى بودن قرآن را مى‌دانند و تقاضاى معجزات ديگر تنها بهانه است پيامبر ﷺ در راه خود ترديدى ندارد لذا خطاب‌ «فَلا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ» هشدار به مسلمانان است كه نگران حقانيت راه خود نباشند ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ با وجود كتابى همچون قرآن به سراغ داورى ديگران رفتن نادرست و قابل توبيخ است «أَ فَغَيْرَ اللهِ أَبْتَغِی حَكَماً» جز خداوند كسى حق قانون‌گذارى و داورى ندارد ⓶ خداوند قرآن را به تفصيل نازل كرده است «هُوَ الَّذِی أَنْزَلَ إِلَيْكُمُ الْكِتابَ مُفَصَّلًا» ⓷ يكى از دلايل حقانیت اسلام بشارت انبیای گذشته در تورات و انجيل است «الَّذِينَ آتَيْناهُمُ الْكِتابَ يَعْلَمُونَ أَنَّهُ مُنَزَّلٌ مِنْ رَبِّکَ» چنانكه در آيه‌اى ديگر مى‌فرمايد: «يَعْرِفُونَهُ كَما يَعْرِفُونَ أَبْناءَهُمْ» اهل كتاب پيامبر اسلام را همچون فرزندان خود مى‌شناختند ⓸ رهبر بايد از قاطعیتى ترديدناپذير در راه دعوت خود برخوردار باشد «فَلا تَكُونَنَ‌ ...» ⓹ مبادا به خاطر ايمان‌نياوردن اهل كتاب در شما ترديدى پيدا شود زيرا آنان حقانیت قرآن را خوب مى‌دانند و انكارشان به دليل لجاجت است «يَعْلَمُونَ أَنَّهُ مُنَزَّلٌ مِنْ رَبِّکَ بِالْحَقِّ فَلا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۴۲ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَ تَمَّتْ كَلِمَتُ رَبِّکَ صِدْقًا وَ عَدْلًا ۚ لَا مُبَدِّلَ لِكَلِمَاتِهِ ۚ وَ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ{۱۱۵} و كلام پروردگارت در صداقت و عدالت به حدّ كمال و تمام رسيد هيچ تغيير دهنده‌اى براى كلمات او نيست و او شنواى داناست(۱۱۵) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ مراد از «كلمت» در اين آيه به دليل آیه قبل، آيات قرآن است ولى واژه «كلمة» در فرهنگ قرآن و روايات گاهى به معناى وعده حتمى آمده است «وَ تَمَّتْ كَلِمَتُ رَبِّکَ الْحُسْنى‌ عَلى‌ بَنِی إِسْرائِيلَ بِما صَبَرُوا» كه تحقّق وعده الهى را نسبت به بنى‌اسرائيل به خاطر صبرشان بيان مى‌كند ⬅️ گاهى به معناى دين آمده است «كلمت الله» يعنى دين خدا و گاهى به پيامبر و اولياى الهى اطلاق شده چنانكه درباره حضرت عيسى علیه‌السلام مى‌خوانيم: «كَلِمَتُهُ أَلْقاها إِلى‌ مَرْيَمَ» در روايات نيز از قول ائمّه عليهم السلام آمده است كه ما كلمات الهى هستيم «نحن الكلمات» ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ قرآن آخرين كتاب آسمانى و اسلام آخرين دين الهى است «تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّکَ» ⓶ قرآن معجزه‌اى كامل براى اثبات رسالت پيامبر اكرم است «تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّکَ» ⓷ قرآن پاسخگوى همه نيازهاى هدايتى جوامع بشرى است «تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّکَ» ⓸ اسلام مكمل اديان گذشته است «تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّکَ ...» ⓹ اتمام دين با بعثت رسول اكرم ﷺ جلوه‌اى از ربوبیت خداوند است «وَ تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّکَ» ⓺ مبناى قوانين و سنت‌هاى خداوند در نظام هستى صدق و عدل است «وَ تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّکَ صِدْقاً وَ عَدْلًا» ⓻ اخبار قرآن صادق و احكامش بر عدل استوار است «وَ تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّکَ صِدْقاً وَ عَدْلًا» در آيه ديگر مى‌خوانيم: «وَ مَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللهِ حَدِيثاً» ⓼ در قرآن تحريف راه ندارد «لا مُبَدِّلَ لِكَلِماتِهِ» ⓽ خداوند نيازها را بسيار خوب مى‌داند و با توجه به آن قرآن را نازل كرده است «وَ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۴۲ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَ إِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِی الْأَرْضِ يُضِلُّوکَ عَنْ سَبِيلِ اللهِ ۚ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَ إِنْ هُمْ إِلَّا يَخْرُصُونَ{۱۱۶} و اگر از بيشتر افراد روى زمين اطاعت كنى تو را از راه خداوند منحرف و گمراه مى‌كنند زيرا آنان جز از گمان پيروى نمى‌كنند و آنان جز به حدس و گمان نمى‌پردازند(۱۱۶) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ «خَرْص» به معناى تخمين و حدس است چون بعضى از تخمين‌ها نادرست از آب درمى‌آيد به معناى دروغ هم آمده است ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ راه هدايت و راه قرآن ملاک است نه راه مردم و اكثریت «وَ تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّکَ ... وَ إِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ ...» ⓶ اكثریت دليل حقانيّت نيست ملاک، حقّ است نه عدد پس در پيمودن راه حق از كمى افراد نهراسيد «إِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ ...» ⓷ جلب نظر اکثریت گاهى به قيمت نابودى و انحراف خود انسان تمام مى‌شود «إِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ ... يُضِلُّوکَ» در راه خدا حركت كنيم هر چند خلاف رأى اكثریت باشد ⓸ اكثریت چنان جلوه‌اى دارد كه خدا پيامبر را هم از تبعیت آن بر حذر مى‌دارد «وَ إِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِی الْأَرْضِ يُضِلُّوکَ» انبیاء بايد تابع وحى باشند نه آراى مردم ⓹ ریشه ضلالت‌ها اعتماد به حدس و گمان است «يُضِلُّوکَ ... إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ» ⓺ اكثریتى كه به جاى حق در پى حدس و هوس باشند قابل پيروى نيستند «إِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ ... يُضِلُّوکَ ... يَخْرُصُونَ‌» ⓻ در انتخاب راه دليل و برهان لازم است نه حدس و گمان «إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَ‌ ... يَخْرُصُونَ‌» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masum
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۴۲ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعْلَمُ مَنْ يَضِلُّ عَنْ سَبِيلِهِ ۖ وَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ{۱۱۷} قطعاً پروردگار تو خود به كسانى كه از راه او گمراه مى‌شوند داناتر است و او به هدايت يافتگان نیز آگاه‌تر است(۱۱۷) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ «مَهدی» يعنى كسى‌كه از ابتدا به هدايت الهى راه يافته است مانند امامان معصوم عليهم السلام اما «مهتدى» كسى است كه پس از ضلالت هدايت شده باشد ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ بشر نيز علم دارد اما تنها خدا اعلم است «هُوَ أَعْلَمُ» ضمير «هُوَ» ميان مبتدا و خبر نشانه انحصار است ⓶ تربيت نياز به آگاهى عميق دارد «رَبَّکَ ... أَعْلَمُ‌» ⓷ با تظاهر و نفاق خود و ديگران را مفريبيم كه خدا همه را بهتر مى‌شناسد «هُوَ أَعْلَمُ مَنْ يَضِلُ‌ ...» ⓸ از اعلم پيروى كنيم نه اكثريّت «وَإِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ يُضِلُّوکَ .. إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعْلَمُ‌» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۴۲ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨فَكُلُوا مِمَّا ذُكِرَ اسْمُ اللهِ عَلَيْهِ إِنْ كُنْتُمْ بِآيَاتِهِ مُؤْمِنِينَ{۱۱۸} پس اگر به آيات الهى ايمان داريد تنها از آنچه نام خداوند (هنگام ذبح) بر آن برده شد بخوريد(۱۱۸) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ از نشانه‌هاى جامعیت مكتب اسلام اين است که در یک مسئله جزئی مانند ذبح همه جوانب آن را مطرح كرده است: هم مكتب (نام خدا) هم وسيله (آهن) هم شیوه بريدن رگ‌ها هم امت (مسلمان بودن كسى كه ذبح مى‌كند) و هم جهت (قبله) و هم موارد مصرف «فَكُلُوا مِمَّا ذُكِرَ اسْمُ اللهِ» ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ غذا و خوراک مؤمن بايد جهت الهى داشته باشد «فَكُلُوا مِمَّا ذُكِرَ اسْمُ الله» ⓶ نام خداوند مُهر جواز مصرف و پروانه استفاده از گوشت حيوانات قابل مصرف است «فَكُلُوا مِمَّا ذُكِرَ اسْمُ اللهِ عَلَيْهِ‌ ...» ⓷ براى تحكيم پايه‌هاى توحيد از هر فرصتى حتى ذبح حيوان بايد استفاده كرد آرى توحيد تنها یک مسأله ذهنى نيست «فَكُلُوا مِمَّا ذُكِرَ اسْمُ اللهِ عَلَيْهِ» ⓸ تغذیه حلال و التزام به احكام شرط ايمان است «إِنْ كُنْتُمْ بِآياتِهِ مُؤْمِنِينَ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۴۳ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَمَا لَكُمْ أَلَّا تَأْكُلُوا مِمَّا ذُكِرَ اسْمُ اللهِ عَلَيْهِ وَقَدْ فَصَّلَ لَكُمْ مَا حَرَّمَ عَلَيْكُمْ إِلَّا مَا اضْطُرِرْتُمْ إِلَيْهِ ۗ وَ إِنَّ كَثِيرًا لَيُضِلُّونَ بِأَهْوَائِهِمْ بِغَيْرِ عِلْمٍ ۗ إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُعْتَدِينَ{۱۱۹} و شما را چه شده كه از آنچه كه نام خداوند بر آن برده شده است نمى‌خوريد؟ و بى‌جهت حلال ما را بر خود حرام مى‌كنيد در صورتى كه خداوند آنچه را بر شما حرام كرده خودش به تفصيل براى شما بيان كرده است مگر آنچه از محرمات كه به خوردن آن مضطر شديد همانا بسيارى از مردم ديگران را جاهلانه بخاطر هوس‌هاى خود گمراه مى‌كنند قطعاً پروردگارت به متجاوزان آگاه‌تر است(۱۱۹) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ گروهى با شبهه افكنى و مقایسه ميان حيوان ذبح شده و مرده مردم را به انحراف كشيده و مى‌گفتند: چرا حيوانى را كه ما مى‌كشيم حلال است و آنچه را خدا مى‌كشد حرام؟ كه اين آيه ضمن هوشيار كردن مردم پاسخ آنان را نيز مى‌دهد ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ① هر كس بدون دليل حلال‌هاى الهى را بر خود حرام كند بايد توبيخ شود «وَ ما لَكُمْ أَلَّا تَأْكُلُوا ...» ② خوردن گوشت حيوان هم اگر رنگ الهى داشته باشد حلال وگرنه حرام است «ذُكِرَ اسْمُ الله» ③ همه محرمات الهى در مكتب آسمانى اسلام بيان شده است «وَ قَدْ فَصَّلَ لَكُمْ ما حَرَّمَ عَلَيْكُمْ» ④ اصل و قانون کلی در خوردنى‌ها حلال بودن است و هر چه حرام باشد خداوند بيان مى‌كند «فَصَّلَ لَكُمْ ما حَرَّمَ» ⑤ احكام اسلام بن بست ندارد «إِلَّا مَا اضْطُرِرْتُمْ إِلَيْهِ» ⑥ اضطرار تكليف را ساقط مى‌كند «إِلَّا مَا اضْطُرِرْتُمْ إِلَيْهِ» ⑦ تكليف‌هاى الهى متناسب با شرايط زمان، مكان و توان انسان است «إِلَّا مَا اضْطُرِرْتُمْ إِلَيْهِ» ⑧ استفاده از خوردنى‌هاى حرام در موارد اضطرارى جايز است «إِلَّا مَا اضْطُرِرْتُمْ إِلَيْهِ» ⑨ تعيين حلال و حرام بر پایه دستورات الهى است «حَرَّمَ عَلَيْكُمْ» ⑩ جهل و هواپرستى از عوامل انحراف است «لَيُضِلُّونَ بِأَهْوائِهِمْ بِغَيْرِ عِلْمٍ» ⑪ گمراه ساختن مردم تجاوز به حقوق جامعه است «أَعْلَمُ بِالْمُعْتَدِينَ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۴۳ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَ ذَرُوا ظَاهِرَ الْإِثْمِ وَ بَاطِنَهُ ۚ إِنَّ الَّذِينَ يَكْسِبُونَ الْإِثْمَ سَيُجْزَوْنَ بِمَا كَانُوا يَقْتَرِفُونَ{۱۲۰} و گناه آشكار و پنهان را رها كنيد همانا كسانى كه مرتكب گناه مى‌شوند به زودى كيفر كارهايى را كه مرتكب شده‌اند خواهند ديد(۱۲۰) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ چه در گذشته چه امروز مردم تنها از گناه آشكار هراس داشته و دارند ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ گناه جاذبه و كششى دارد كه بايد با اراده‌اى قاطع از آن دل كند «وَ ذَرُوا ظاهِرَ الْإِثْمِ وَ باطِنَهُ» ⓶ اسلام هم به طهارت ظاهر توجه دارد و هم طهارت باطل هم بايد از گناهان عملى دورى كرد و هم از گناهان قلبى مانند سوء ظن «ظاهِرَ الْإِثْمِ وَ باطِنَهُ» ⓷ كيفر الهى براى گناهانى است كه با علم و عمد انجام مى‌گيرد «إِنَّ الَّذِينَ يَكْسِبُونَ الْإِثْمَ» ⓸ گرچه شيطان وسوسه مى‌كند اما انسان با اراده گناه مى‌كند «يَكْسِبُونَ الْإِثْمَ» ⓹ قيامت و كيفر آخرت دور نيست «سَيُجْزَوْنَ» ⓺ كيفرهاى الهى نتيجه عملكرد خود ماست «بِما كانُوا يَقْتَرِفُونَ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۴۲ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَلَا تَأْكُلُوا مِمَّا لَمْ يُذْكَرِ اسْمُ اللهِ عَلَيْهِ وَ إِنَّهُ لَفِسْقٌ ۗ وَ إِنَّ الشَّيَاطِينَ لَيُوحُونَ إِلَىٰ أَوْلِيَائِهِمْ لِيُجَادِلُوكُمْ ۖ وَ إِنْ أَطَعْتُمُوهُمْ إِنَّكُمْ لَمُشْرِكُونَ{۱۲۱} و از آنچه نام خداوند بر آن برده نشده نخوريد چرا كه خوردن آن فسق و خروج از مدار بندگى است، همانا شياطين به دوستان خود القا مى‌كنند تا به جدال با شما برخيزند كه مثلًا چه فرقى است ميان حيوان مرده يا ذبح شده و اگر از آنان اطاعت كنيد قطعاً شما هم مشرک مى‌شويد(۱۲۱) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ چون حرام خوارى قساوت قلب مى‌آورد و زمينه ساز گناهان ديگر است اسلام آن را به‌ شدت منع كرده است همانگونه كه امام حسين در روز عاشورا خطاب به لشكر مخالف فرمود: «قَد ملئت بطونكم من الحرام» ⬅️ در آيه ۵ سوره مائده خوانديم كه طعام اهل كتاب براى شما حلال است اين آيه مى‌گويد: گوشت هر حيوانى كه نام خداوند بر آن برده نشود حرام است از آنجا كه اهل كتاب، اين شرط را رعايت نمى‌كنند، پس گوشت حيوان ذبح شده آنها براى ما حرام است و مراد از طعام در آن آيه حبوبات و امثال آن است نه گوشت ⬅️ وسوسه شياطين اين گونه است كه مى‌گويد: حيوان مرده را خدا كشته و كشته خدا بهتر از كشته انسان است! پس چرا حيوان مرده حرام ولى حيوان ذبح شده حلال است؟! غافل از آنكه اجراى فرمان الهى مهم است ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ مسلمان حتى در مسائل تغذيه بايد تعهد دينى را مراعات كند «وَ لا تَأْكُلُوا مِمَّا لَمْ يُذْكَرِ اسْمُ اللهِ عَلَيْهِ» ⓶ بردن نام خدا به هنگام ذبح تشريفاتى نيست، بلكه حكمى لازم الاجراست و ترک آن فسق است «إِنَّهُ لَفِسْقٌ» ⓷ هر كجا ناباورى بيشتر است تأكيد نيز لازم است چون پذيرفتن شرايط حلال بودن ذبح براى مردم جاهل سنگين بود خداوند با چند تأكيد مسئله را مطرح كرد «إِنَّهُ لَفِسْقٌ» جمله اسميّه، «انّ» و حرف «لام» نشانه تأكید است ⓸ انسان در اثر مصرف حرام زمينه پذيرش القائات شيطانى را پيدا مى‌كند «وَ لا تَأْكُلُوا ... وَ إِنَّ الشَّياطِينَ لَيُوحُونَ‌» ⓹ شيطان‌ها قدرت وسوسه و القا دارند «إِنَّ الشَّياطِينَ لَيُوحُونَ» ⓺ وسوسه‌هاى شياطين، تنها در اولياى آنان نافذ است نه در اولياى خدا «لَيُوحُونَ إِلى‌ أَوْلِيائِهِمْ» ⓻ پشتوانه جدال‌هاى انسان وسوسه‌ها و هوس‌هاست «لَيُوحُونَ‌ ... لِيُجادِلُوكُمْ‌» ⓼ جدال در احكام الهى از حربه‌ها و القائات شيطانى است «وَ إِنَّ الشَّياطِينَ‌ ... لِيُجادِلُوكُمْ‌» ⓽ جدال در احكام دينى انسان را به شرک مى‌كشاند «لِيُجادِلُوكُمْ‌ ... لَمُشْرِكُونَ‌» ⓾ خداپرستانى كه در عمل مطيع غير خدا مى‌باشند مشركند «إِنَّكُمْ لَمُشْرِكُونَ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۴۲ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨أَوَمَنْ كَانَ مَيْتًا فَأَحْيَيْنَاهُ وَجَعَلْنَا لَهُ نُورًا يَمْشِی بِهِ فِی النَّاسِ كَمَنْ مَثَلُهُ فِی الظُّلُمَاتِ لَيْسَ بِخَارِجٍ مِنْهَا ۚ كَذَٰلِکَ زُيِّنَ لِلْكَافِرِينَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ{۱۲۲} و آيا آنكه به واسطه جهل و شرک مرده بود پس او را با هدايت خويش حيات بخشيديم و براى او نورى از ايمان قرار داديم كه با آن در ميان مردم راه خود را بيابد، مَثَل او مَثَل كسى است كه در ظلمت‌هاى جهل و شرک قرار دارد و از آن بيرون آمدنى نيست؟ اين گونه براى كافران كارهايى كه مى‌كردند جلوه داده شده بود(۱۲۲) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ اين آيه درباره ايمان آوردن حضرت حمزه عموى پيامبر نازل شده است كه چون از اذيت و آزار ابوجهل نسبت به رسول خدا ﷺ و مكتب او آگاه شد در حمايت از پيامبر به سراغ ابوجهل رفت و با مشت بر سر او كوبيد آنگاه گفت: من از امروز به محمد ايمان مى‌آورم ⬅️ در تعابير قرآنى «مرگ» هم بر مرحله قبل از نطفه گفته شده است «كُنْتُمْ أَمْواتاً فَأَحْياكُمْ» سوره بقره، آیه۲۸ هم به گمراهى: «أَوَ مَنْ كانَ مَيْتاً» هم به منطقه بى‌گياه و خشک «فَسُقْناهُ إِلى‌ بَلَدٍ مَيِّتٍ» سوره فاطر، آیه ۹ هم به مرگ موقت: «فَقالَ لَهُمُ اللَّهُ مُوتُوا ثُمَّ أَحْياهُمْ» سوره بقره، آیه ۲۴۳ و هم به مرگ حقيقى: «إِنَّکَ مَيِّتٌ وَ إِنَّهُمْ مَيِّتُونَ» سوره زمر، آیه ۳۰ ⬅️ امام باقر علیه‌السلام فرمود: نورى كه در ميان مردم راه را از چاه نشان مى‌دهد امام و رهبر آسمانى است كارهاى پر جاذبه کفار مثل: ابتكارات و اختراعات و تكنولوژى و تمدّن چنان براى آنان جلوه كرده كه نمى‌گذارد انحرافات و سقوط انسانیت خود را درک کنند «زُيِّنَ لِلْكافِرِينَ ما كانُوا يَعْمَلُونَ» ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ حيات و مرگ واقعى انسان ايمان و كفر اوست «مَيْتاً فَأَحْيَيْناهُ» ⓶ ارشاد و هدايت كار خداست، هر چند خود انسان زمینه هدايت را فراهم مى‌كند «فَأَحْيَيْناهُ» ⓷ استفاده از تمثيل، سؤال و مقايسه در تبليغ و تربيت مؤثّر است «أَوَ مَنْ كانَ‌ ... كَمَنْ مَثَلُهُ‌» ⓸ مؤمن هرگز به بن بست نمى‌رسد او در جامعه هم بينش دارد و هم حركت «نُوراً يَمْشِی بِهِ فِی النَّاسِ» ⓹ وقتى نور نباشد ظلمت‌ها انسان را فرا مى‌گيرد «فِی الظُّلُماتِ لَيْسَ بِخارِجٍ مِنْها» ⓺ حق يكى و باطل بسيار است کلمه «نور» مفرد آمده ولى کلمه «ظلمات» جمع آمده است ⓻ جز نور ايمان و هدايت الهى براى بشر نجات بخشى نيست «لَيْسَ بِخارِجٍ مِنْها» ⓼ زيبا پنداشتن اعمال مانع رشد خروج انسان از تاريكى است «لَيْسَ بِخارِجٍ مِنْها كَذلِکَ زُيِّنَ لِلْكافِرِينَ» ⓽ كارهاى انسان بى ايمان در ديد و تفکر او مؤثر است «كَذلِکَ زُيِّنَ لِلْكافِرِينَ ما كانُوا يَعْمَلُونَ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom