⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#تفسیــرکـوتـاه
#ســورهانـعــام
#صفحـه۱۴۷
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨ثَمَانِيَةَ أَزْوَاجٍ ۖ مِنَ الضَّأْنِ اثْنَيْنِ وَ مِنَ الْمَعْزِ اثْنَيْنِ ۗ قُلْ آلذَّكَرَيْنِ حَرَّمَ أَمِ الْأُنْثَيَيْنِ أَمَّا اشْتَمَلَتْ عَلَيْهِ أَرْحَامُ الْأُنْثَيَيْنِ ۖ نَبِّئُونِی بِعِلْمٍ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ{۱۴۳}
خداوند براى شما حلال كرده است هشت زوج از حيوانات را از گوسفند دو زوج نر و ماده و از بز دو زوج، به كسانى كه از پيش خود بعضى چهارپايان را تحريم مىكنند بگو: آيا خداوند نرهاى آنها را حرام كرده يا مادههاى آنها را يا آنچه را شكم آنها در برگرفته است؟ اگر راست میگوئید از روى علم و دانش به من خبر دهيد(۱۴۳)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨وَ مِنَ الْإِبِلِ اثْنَيْنِ وَ مِنَ الْبَقَرِ اثْنَيْنِ ۗ قُلْ آلذَّكَرَيْنِ حَرَّمَ أَمِ الْأُنْثَيَيْنِ أَمَّا اشْتَمَلَتْ عَلَيْهِ أَرْحَامُ الْأُنْثَيَيْنِ ۖ أَمْ كُنْتُمْ شُهَدَاءَ إِذْ وَصَّاكُمُ اللَّهُ بِهَٰذَا ۚ فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَىٰ عَلَى اللهِ كَذِبًا لِيُضِلَّ النَّاسَ بِغَيْرِ عِلْمٍ ۗ إِنَّ اللهَ لَا يَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ{۱۴۴}
و از شتر دو زوج نر و ماده و از گاو دو زوج نر و ماده را براى شما حلال كرده است، بگو: آيا خداوند نرهاى اين دو را حرام كرده يا مادهها را يا آنچه را كه شكم آن دو در برگرفته است؟ يا مگر شما شاهد و حاضر بودهايد كه خداوند به حرمت اين گوشتها به شما سفارش كرده است؟! پس كيست ستمكارتر از كسى كه به خداوند دروغ بندد تا مردم را از روى نادانى گمراه سازد؟ قطعاً خداوند گروه ستمكار را هدايت نمىكند(۱۴۴)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ کلمه «زوج»
هم به مجموع نر و ماده گفته مىشود
و هم به هر یک از نر و ماده به تنهايى
در اين آيه به هر كدام به تنهايى گفته شده
و مراد از هشت جفت، هشت عدد است
چهار نر و چهار ماده كه چهار تا در آیه ۱۴۳
و چهار تا در آیه ۱۴۴ بيان شده است
⬅️ در آیه ۴۵ سوره نجم نيز کلمه «زوج»
در یک فرد بكار رفته است نه در دو تا
«خَلَقَ الزَّوْجَيْنِ الذَّكَرَ وَ الْأُنْثى»
در آيه ۶ سوره زمر خلقت هشت نر و ماده
حيوانات در كنار خلقت انسان بيان شده است
«خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ ثُمَّ جَعَلَ مِنْها
زَوْجَها وَ أَنْزَلَ لَكُمْ مِنَ الْأَنْعامِ ثَمانِيَةَ أَزْواجٍ»
⬅️ احتمال دارد كه ترتيب نام بردن از
حيوانات چهارگانه اشاره به برترى آنها
در مصرف باشد《گوسفند، بز، شتر و گاو》
در بعضى روايات «ثَمانِيَةَ أَزْواجٍ»
به ۱۶ فرد تفسير شده كه اين چهار حيوان
هر كدام دو نوع يكى نر يكى ماده
و هر كدام اهلى و وحشى دارد
⬅️ امام هادى علیهالسلام فرمود:
گاوميش از نوع گاو وحشى است
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ در فتوا يا عقيده به حلال و حرام چيزى
علم لازم است «نَبِّئُونِی بِعِلْمٍ»
⓶ حلال بودن نيازى به دليل ندارد
زيرا اصل در خوردنىها حِلّيّت است
بلكه حرام بودن دليل لازم دارد
«قُلْ آلذَّكَرَيْنِ حَرَّمَ أَمِ الْأُنْثَيَيْنِ .. نَبِّئُونِی بِعِلْمٍ»
⓷ افترا بر خدا بزرگترين ظلم است
«فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرى عَلَى الله»
⓸ دروغ بستن به خدا
مایه گمراه ساختن مردم است
«لِيُضِلَّ النَّاسَ»
⓹ افترا انسان را از هدایت پذيرى
خارج مىكند «لا يَهْدِی»
⓺ باورها و عقائد يا بايد بر اساس
علم و عقل باشد كه در آیه قبل خوانديم
«نَبِّئُونِی بِعِلْمٍ» و يا بر اساس شرع
«أَمْ كُنْتُمْ شُهَداءَ إِذْ وَصَّاكُمُ اللَّهُ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
➯ @Ahadis14masuom
💠🔹حضرت صادق علیهالسلام⇩
↫◄ هر کس دوست دارد
از یاران حضرت قائم عج باشد
پس منتظر ظهور او باشد
و اگر به راستی منتظر آن حضرت است
به پرهیزگاری و اخلاق نیکو رفتار نماید
و چنانکه این شخص پس از
قیام حضرت قائم عج بمیرد
پاداش کسی را دارد که
حضرت را درک مینماید
📚بحارالانوار ،جلد۵۱، صفحه۱۴۰
احـٰادیث چهـٰارده¹⁴ معصوم
💢↶ آنچه باید شما درباره امام زمان عج بدانید قسمت دوم ⬅️ ولادت امام زمان عج ایشان یگانه فرزند امام
💢↶ آنچه باید شما درباره
امام زمان عج بدانید قسمت سوم
⬅️ دوران زندگی حضرت مهدی عج
به چهار دوره تقسیم میشود
که به شرح زیر میباشد ↯
❶ از تولد تا غیبت امام زمان عج
امام زمان عج پس از تولد حدود پنج سال
تحت سرپرستی امام عسکری علیهالسلام
به صورت نیمه مخفی زندگی کردند
یکی از کارهای بسیار مهمی که امام
حسن عسکری علیهالسلام در این دوره
انجام دادند این بود که امام زمان را
به بزرگان شیعه معرفی کردند
تا در آینده در مسئله امامت
دچار اختلاف و دو دستگی نشوند
❷ غیبت صغری امام زمان عج
پس از شهادت امام عسکری علیهالسلام
در سال ۲۶۰ هجری قمری دوره غیبت صغری
شروع شد و تا سال ۳۲۹ هجری قمری
ادامه پیدا کرد
در این دوره امام زمان عج از طریق
چهار نائب خاص خود به ادامه امور مردم
میپرداختند و با مردم در ارتباط بودند
❸ دوره غیبت کبری امام زمان عج
این دوران از سال ۳۲۹ هجری قمری شروع شد
و تا زمانی که خداوند مصلحت بدانند
ادامه خواهد داشت
در این دوره پاسخ به پرسشها و مشکلات
و احکام مردم بر عهده نایبان عام
امام زمان عج است و حضرت نایب خاصی
برای این دوره معرفی نکرده اند
❹ دوره حکومت امام زمان عج
پس از ظهور امام زمان عج بر اساس
احکام اسلام حکومت واحد جهانی
تشکیل خواهند داد که در سایه آن
سرتاسر جهان پر از عدل و داد خواهد شد
🖇 ادامـه دارد ...
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
➯ @Ahadis14masuom
💠🔹حجت الاسلام کاظم سلامتی
اگر برای فراهم شدن اسباب ظهور
امام زمان عج کاری نمیکنیم
حداقل با معصیت کاری نکنیم
که ظهور ایشان را به تأخیر بیاندازیم
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#تفسیــرکـوتـاه
#ســورهانـعــام
#صفحـه۱۴۷
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨قُلْ لَا أَجِدُ فِی مَا أُوحِیَ إِلَیَّ مُحَرَّمًا عَلىٰ طَاعِمٍ يَطْعَمُهُ إِلَّا أَنْ يَكُونَ مَيْتَةً أَوْ دَمًا مَسْفُوحًا أَوْ لَحْمَ خِنْزِيرٍ فَإِنَّهُ رِجْسٌ أَوْ فِسْقًا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللهِ بِهِ ۚ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَلَا عَادٍ فَإِنَّ رَبَّکَ غَفُورٌ رَحِيمٌ{۱۴۵}
بگو در آنچه به من وحى شده بر كسى كه چيزى مىخورد هيچ حرامى نمىيابم مگر آنکه مردار يا خون ريخته شده يا گوشت خوک باشد كه قطعاً پليد است يا حيوانى كه از روى فسق و نافرمانى به نام غير خدا ذبح شده باشد
پس هر كس كه به خوردن آنها ناچار و مضطر شد به شرط آنکه از روى سركشى و بيش از حدّ ضرورت نباشد مانعى ندارد همانا خداوند تو آمرزنده و مهربان است(۱۴۵)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ «مَيْتَةً» منحصر در حيوانى نيست
که خود به خود مرده باشد
بلكه هر حيوانى كه بر طبق دستور اسلام
ذبح نشود در حكم مردار و حرام است
حرمت مردار و خون چهار مرتبه
در قرآن مطرح شده است:
◽️دوبار در سورههاى مکی
سوره انعام، آیه ۱۴۵
سوره نحل، آیه ۱۱۵
◽️دوبار در سورههاى مدنی
سوره بقره، آیه ۱۷۳
سوره مائده، آیه ۳
⬅️ «أُهِلَّ» از «اهلال» به معنای بلند كردن
صدا هنگام ديدن هلال اول ماه است
سپس به هر صداى بلندى گفته شده است
⬅️ مشركان در هنگام ذبح حيوانات
با صداى بلند نام بتها را مىبردند
از اين رو «أُهِلَّ» گفته شده است
جمله «لا أَجِدُ ... إِلَّا أَنْ يَكُونَ مَيْتَةً»
در برابر تحريمهاى جاهلانه مشركان است
وگرنه گوشت بعضى پرندگان و درندگان ديگر
نيز حرام است كه در اين آيه نيامده است
و به اصطلاح اين حصر
حصر اضافى است نه حقيقى
از نظر اسلام احكام مضطر شامل حال
كسى مىشود كه خود را از راه ستمگرى
و گردن كشى و گناه مضطر نكرده باشد
«غَيْرَ باغٍ» و آنگاه تنها به مقدار رفع اضطرار
تصرف مجاز است نه بيشتر از آن «وَ لا عادٍ»
◽️⇦ نکتـــهها ↯
① يگانه منبع علم پيامبر ﷺ
براى بيان احكام وحى الهى است
«لا أَجِدُ فِی ما أُوحِیَ إِلَیَّ»
② اصل و قانون اولیه
حلال بودن حيوانات است «لا أَجِدُ»
③ تنها محرمات ابلاغ شده
در آيات و روايات تكليفآور است
پس اگر با جستجو و تتبع
دليلى بر حرمت چيزى نيافتيم
براى ما حلال است «لا أَجِدُ»
④ وقتى در مسأله خوردن و نخوردن
شخص پيامبر هم بايد از «وحى»
دستور بگيرد ديگران چگونه از پيش خود
چيزى را حرام مىكنند؟ «فِی ما أُوحِیَ إِلَیَّ»
⑤ دليل تحريم گوشت خوک
آلودگى و پليدى آن است «فَإِنَّهُ رِجْسٌ»
⑥ احكام تغذيه براى مرد و زن يكسان است
«طاعِمٍ يَطْعَمُهُ» در مقابل آن عقيده خرافى
در آيه ۱۳۹ كه براى مردان
گوشت همه حيوانات را حلال
و براى زنان برخى موارد را حرام مىدانستند
«خالِصَةٌ لِذُكُورِنا وَ مُحَرَّمٌ عَلى أَزْواجِنا»
⑦ در قانون بايد اهمّ و مهم رعايت شود
حفظ جان مهمتر از حرام بودن مصرف
مردار است «فَمَنِ اضْطُرَّ»
⑧ در اسلام بن بست نيست وقتی اضطرار
پيش آيد مصرف حرامها مجاز مىشود
«فَمَنِ اضْطُرَّ»
⑨ سوء استفاده از قانون در موارد استثنا
ممنوع است و بايد به همان مقدار اضطرار
بسنده شود «غَيْرَ باغٍ وَ لا عادٍ»
⑩ خون باقيمانده در گوشت
پس از ذبح شرعى حرام نيست
خون ريخته شده حرام است
«دَماً مَسْفُوحاً»
⑪ در جايى كه اضطرار به طور قهرى پيش
آيد مىتوان از گوشت حرام استفاده كرد
ولى اگر با دست خودمان كارى كرديم
كه مضطر شديم استفاده مجاز نمىشود
«اضْطُرَّ» (به صورت مجهول آمده است)
⑫ وجود قوانين تخفيفى و اضطرارى
جلوهاى از مغفرت و رحمت الهى است
«فَمَنِ اضْطُرَّ ... فَإِنَّ رَبَّکَ غَفُورٌ رَحِيمٌ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
➯ @Ahadis14masuom
💠🔹امیرالمؤمنین علی علیهالسلام⇩
《اِجعَلُوا كُلَّ رجائكُم للهِ سبحانَهُ
وَلا تَرجُوا أحَدا سِواهُ فإنّهُ ما رَجا
أحَدٌ غَيرَ اللهِ تَعالى إلاّ خابَ》
↫◄ هر چه اميد داريد
به خداى سبحان داشته باشيد
و به كسى جز او اميد مبنديد
زيرا هيچكس به غير
خداوند متعال اميد نبست
مگر آنکه نوميد بازگشت
📗غررالحكم، حدیث ۲۵۱۱
💢❀↶ چلّـه کلیمیــه ↷❀💢
↩️ هر کاری بهار و فصل مخصوص
به خودش رو داره
بهار چلّه نشینی هم ماه #ذیالقعـده است
چلّه نشینی همیشه خوبه
اما اهل معرفت میگن بهترین زمان
برای چلّه گرفتن از اول ماه ذیالقعده
تا دهم ماه ذیالحجه است
این زمان زمانی است که طبق قرآن
چلّه نشینی حضرت موسی در کوه طور
انجام شده:
📖سوره اعراف آیه ۱۴۲
【وَ وَاعَدْنَا مُوسَىٰ ثَلَاثِينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْنَاهَا
بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً】
ﻣﺎ با ﻣﻮﺳﻰ ﺳﻰ ﺷﺐ ﻭﻋﺪﻩ و قرار
ملاقات ﮔﺬﺍشتیم ﺳﭙﺲ ﺁن رﺍ ﺑﺎ ﺩﻩ ﺷﺐ
ﺩﻳﮕﺮ ﺗﻜﻤﻴﻞ ﻧﻤﻮﺩﻳﻢ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺗﺮﺗﻴﺐ ملاقات
او با ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺵ ﭼﻬﻞ ﺷﺐ ﺗﻤﺎم ﺷﺪ
📖قرآن در این آیه میفرماید:
خدا با حضرت موسی
به مدت سی شب وعده کرد
【وَ وَاعَدْنَا مُوسَىٰ ثَلَاثِينَ لَيْلَة】
که طبق روایات این سی شب
از شب اول ماه ذیالقعده شروع میشه
بعد ده شب دیگه به این سی شب
اضافه شد【وَ أَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ】
که همون ده شب اول ماه ذیالحجّه
تا روز عید قربان هست
پس قرار ملاقات حضرت موسی با خدا
چهل روز تمام طول کشید
【فَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَة】
⬅️ حضرت موسی بعد از این چهل روز
ملقب به لقب #کلیـمالله شد
و به همین خاطر به این چلّه
چلّه کلیمیه میگویند
علما و بزرگان به اين چهل روز توجه ویژهای
داشتند و به شاگردانشان توصیه میکردند
این چهل روز رو به تهذيب نفس و خودسازی
و چلّه گيری مشغول باشند
⬅️ سعی كنيم انشاءالله از شب اول ماه
ذیالقعده که شروع چلّه کلیمیه است
یک عمل كوچیک مستحبی را شروع كنيم
☑️ مثلاً چلّه ختم یک سوره مثل
سوره واقعه، سوره یاسین، سوره حشر
سوره ملک، سوره نباء
☑️ یا چلّه ختم یک دعا، مثل
دعای عهد، دعای توسل، دعای معراج
زیارت عاشورا، حدیث کساء
☑️ یا چلّه ترک یک گناه
و کمرنگ کردن اون گناه در زندگیمان
☑️ یا مثلاً سعی کنیم تو این چهل روز
نمازمان رو اول وقت و با حضور قلب بخوانیم
خلاصه اینکه تو این چهل روز بیکار نباشیم
شروع کنیم و یک حرکتی
هر چند خیلی کوچک انجام بدهیم
↫◄ انشاءالله تو این چهل روز
بیشتر مواظب خودمون باشیم
️️◽️ مواظب باشیم كه غذای بد
وارد دهانمون نشه
◽️ زبانمون حرف بد نزنه
◽️ گوشمون حرف بد نشنوه
◽️ چشممون نگاه بد نكنه
◽️ و ....
اون وقت بعد از این چلّه
میتونیم عید رو جشن بگیریم
عید قربان عید برای کسی است که
تو این مدت یه کاری کرده باشه
✍ لطفاً این پیام رو به اشتراک بگذارید
شاید کسی بخواد این ایام چلّهای رو
شروع کنه براش یادآوری میشه
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
➯ @Ahadis14masuom
💠🔹استاد حجت هاشمی:
سیر و سلوک میسر نمیشود
مگر با معرفت، محبت
و اطاعت از اهل بیت علیهالسلام
↫◄ اطاعت در سایه
《اَطیعوا الله وَ اَطیعوا الرَّسول
وَ اولوأ الاَمرِ مِنکُم》
حاصل میشود
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#تفسیــرکـوتـاه
#ســورهانـعــام
#صفحـه۱۴۷
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨وَ عَلَى الَّذِينَ هَادُوا حَرَّمْنَا كُلَّ ذِی ظُفُرٍ ۖ وَ مِنَ الْبَقَرِ وَالْغَنَمِ حَرَّمْنَا عَلَيْهِمْ شُحُومَهُمَا إِلَّا مَا حَمَلَتْ ظُهُورُهُمَا أَوِ الْحَوَايَا أَوْ مَا اخْتَلَطَ بِعَظْمٍ ۚ ذَٰلِکَ جَزَيْنَاهُمْ بِبَغْيِهِمْ ۖ وَ إِنَّا لَصَادِقُونَ{۱۴۶}
و بر يهوديان هر حيوان ناخن دار را حرام كرديم و از گاو و گوسفند پيه هر دو را بر آنان حرام ساختيم مگر آن مقدار كه بر پشت گاو و گوسفند يا همراه روده و مخلوط به استخوان است
اين (تحريم) كيفر ماست بخاطر ظلمى كه
مرتكب شدند و قطعاً ما راستگوئیم(۱۴۶)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ در آیه قبل محرمات در اسلام
و در اين آيه محرمات يهود بيان شده
تا معلوم گردد كه عقائد خرافى مشركان
با هیچ یک از اديان آسمانى سازگار نيست
⬅️ «ظُفُرٍ» به معناى ناخن است
اما به سُمّ برخى حيوانات كه شكاف ندارد
مثل سمّ اسب يا نوک پاى شتر نيز اطلاق
شده است از اين رو
شتر و حيواناتى كه سُمچاک نيستند
چه چهارپايان چه پرندگان بر يهود حرام است
تورات، سِفر لاویان، فصل ۱۱
«حوايا» جمع «حاويه»
به محتويات شكم گفته مىشود
⬅️ در آیه ۱۶۰ سوره نساء هم مىخوانيم:
«فَبِظُلْمٍ مِنَ الَّذِينَ هادُوا حَرَّمْنا عَلَيْهِمْ
طَيِّباتٍ أُحِلَّتْ لَهُمْ»
حرام شدن برخى طيّبات بر يهود
بخاطر ظلمهاى آنان بوده است
بگذريم كه يهود نيز مانند مشركان پارهاى
از چيزها را بر خود حرام كرده بودند
⬅️ قرآن مىفرمايد:
«كُلُّ الطَّعامِ كانَ حِلًّا لِبَنِی إِسْرائِيلَ
إِلَّا ما حَرَّمَ إِسْرائِيلُ عَلى نَفْسِهِ»
سوره آل عمران، آیه ۹۳
تحريم بعضى خوردنىها بر يهود موقت بود
و توسط حضرت عيسى علیهالسلام
برطرف شد
چنانكه در جاى ديگر مىخوانيم:
«لِأُحِلَّ لَكُمْ بَعْضَ الَّذِی حُرِّمَ عَلَيْكُمْ»
سوره آل عمران، آیه ۵۰
⬅️ احكام الهى سه نوع است:
الف: داراى مصلحت يا مفسده واقعى است
مثل اكثر احكام
ب: داراى جنبه آزمايشى است
مثل فرمان ذبح حضرت اسماعيل
ج: داراى جنبهى كيفرى است مثل همين آيه
آرى يكى از عذابهاى خدا تنگناهاى معيشتى
است
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ گاهى محدود ساختن غذاى متخلفان
و ياغيان بلامانع است «حَرَّمْنا ... بِبَغْيِهِمْ»
⓶ كيفر الهى منحصر در آخرت نيست
در دنيا هم هست «جَزَيْناهُمْ بِبَغْيِهِمْ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
➯ @Ahadis14masuom
💠🔹امام محمد باقر علیهالسلام⇩
《لَن یَنجُوَ عَنِ المَوتِ غَنِیٌّ بِمالِهِ
وَ لا فَقیرٌ لِاِقلالِه》
↫◄ نه آدم ثروتمند میتواند
با مال خود از مرگ رهائی یابد
و نه فقیر تنگدست
به خاطر بینواییاش
راه نجاتی از آن خواهد داشت
📗مواعظ صدوق، صفحه ١٠٣
احـٰادیث چهـٰارده¹⁴ معصوم
💢↶ #دانستنـیهایمــرگ ❶ ↷💢 《کفــاره گنـــاهان》 💠🔹از امام صادق علیهالسلام روایت شده که رسول خدا
💢↶ #دانستنـیهایمــرگ ❷ ↷💢
《همـان اعمـالـت اسـت》
⬅️ شخصی به پسرش وصیت کرد که
پس از مرگم جوراب کهنهای به پایم
بپوشانید میخواهم در قبر در پایم باشد
وقتی که پدرش فوت کرد و جسدش را روی
تخته شست و شوی گذاشتند تا غسل بدهند
پسر وصیت پدر خود را به عالِم اظهار کرد
ولی عالِم ممانعت کرد و گفت:
طبق اساس دین ما میت را به جز کفن
چیز دیگری پوشانیده نمیشود!
ولی پسر بسیار اصرار ورزید تا
وصیت پدرش را بجای آورند
سرانجام تمام علمای شهر یکجا شدند
و روی این موضوع مشورت کردند
که به مناقشه انجامید
در این مجلس بحث ادامه داشت که
ناگهان شخصی وارد مجلس شد
و نامه پدر را به دست پسر داد
پسر نامه را باز کرد
معلوم شد که وصیت نامه پدرش است
و به صدای بلند خواند:
پسرم! میبینی با وجود این همه ثروت
و دارایی و باغ و ماشین و این همه
امکانات و کارخانه حتی اجازه نیست
یک جوراب کهنه را با خود ببرم
یک روز مرگ به سراغ تو نیز خواهد آمد
هوشیار باش به تو هم اجازه یک کفن
بیشتر نخواهند داد پس کوشش کن
از دارایی که برایت گذاشتهام استفاده کنی
و در راه نیک و خیر به مصرف برسانی
و دست افتادگان را بگیری
زیرا یگانه چیزی که با خود به قبر
خواهی برد ←《همان اعمالت است》
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
➯ @Ahadis14masuom
💠🔹آیت الله قاضی ره
سبب تمام غفلتها
غفلت از مرگ
و تخیل ماندن در دنیاست
پس اگر میخواهید از جمیع
هراس و وسواس ایمن باشید
دائما در فکر مرگ
و استعداد لقاءالله تعالی باشید
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#تفسیــرکـوتـاه
#ســورهانـعــام
#صفحـه۱۴۸
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨فَإِنْ كَذَّبُوکَ فَقُلْ رَبُّكُمْ ذُو رَحْمَةٍ واسِعَةٍ
وَ لا يُرَدُّ بَأْسُهُ عَنِ الْقَوْمِ الْمُجْرِمِينَ{۱۴۷}
اى پيامبر اگر تو را تكذيب كردند پس بگو:
پروردگارتان داراى رحمت گسترده است
اما عذاب او از قوم تبهكار دفع نمىشود(۱۴۷)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ رهبر بايد آماده شنيدن
تكذيب و تهمت از سوى برخى مردم باشد
«فَإِنْ كَذَّبُوکَ فَقُلْ ...»
⓶ با تكذيب كنندگان بايد برخوردى
خيرخواهانه كرد و اگر تأثير نداشت
از تهديد استفاده شود
«ذُو رَحْمَةٍ ... لا يُرَدُّ بَأْسُهُ»
⓷ بيم و اميد در كنار هم كارساز است
«ذُو رَحْمَةٍ ... بَأْسُهُ»
⓸ درهاى رحمت الهى حتى به روى
مخالفان هم بسته نيست
«فَإِنْ كَذَّبُوکَ فَقُلْ رَبُّكُمْ ذُو رَحْمَةٍ»
⓹ رحمت خداوند پيش از قهر اوست
«ذُو رَحْمَةٍ ... بَأْسُهُ»
⓺ گستردگى رحمت الهى
مانع كيفر كردن او نيست
«رَبُّكُمْ ذُو رَحْمَةٍ ... وَ لا يُرَدُّ بَأْسُهُ»
هر چند كيفر او نيز در مسير تربيت انسان
و از رحمت و ربوبیت او سرچشمه مىگيرد
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
➯ @Ahadis14masuom
💠🔹امیرالمؤمنین علی علیهالسلام⇩
《اَما اِنَّهُ لَیْسَ بَیْنَ الْحَقِّ وَالْباطِلِ اِلاّ اَرْبَعُ اَصابِعَ فَسُئِلَ عَنْ مَعْنى قَولِهِ هذا فَجَمَعَ اَصابِعَهُ وَ وَضَعَها بَیْنَ اُذُنِهِ وَ عَیْنِهِ ثُمَّ قالَ: اَلْباطِلُ اَنْ تَقولَ: سَمِعْتُ وَالْحَقُّ اَنْ تَقولَ: رَأَیْتُ》
میان حق و باطل جز چهار انگشت
فاصله نیست
از آن حضرت درباره معناى این
فرمایش سؤال شد
امام انگشتان خود را به هم چسباند
و آنها را میان گوش و چشم خود
گذاشت و آنگاه فرمودند:
◄ باطل این است که بگویى: شنیدم
◄ و حق آن است که بگویى: دیدم
📗نهج البلاغه، صفحه ۱۹۸
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#تفسیــرکـوتـاه
#ســورهانـعــام
#صفحـه۱۴۸
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨سَيَقُولُ الَّذِينَ أَشْرَكُوا لَوْ شَاءَ اللهُ مَا أَشْرَكْنَا وَلَا آبَاؤُنَا وَلَا حَرَّمْنَا مِنْ شَيْءٍ ۚ كَذَٰلِکَ كَذَّبَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ حَتَّىٰ ذَاقُوا بَأْسَنَا ۗ قُلْ هَلْ عِنْدَكُمْ مِنْ عِلْمٍ فَتُخْرِجُوهُ لَنَا ۖ إِنْ تَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَ إِنْ أَنْتُمْ إِلَّا تَخْرُصُونَ{۱۴۸}
به زودى كسانى كه شرک ورزيدهاند
خواهند گفت: اگر خدا مىخواست
نه ما و نه پدرانمان شرک نمىآورديم
و هيچ چيزى را از سوى خود حرام نمىكرديم
كسانى كه پيش از آنها بودند نيز پيامبران
قبلى را اينگونه تكذيب كردند
تا آنكه طعم قهر و عذاب مارا چشيدند
بگو: آيا براى شما دانشى هست؟
آن را براى ما آشكار كنيد!
شما جز از گمان و خيال پيروى نمىكنيد
و شما جز حدس زن و دروغگويانى بيش
نيستيد(۱۴۸)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ در اين آيه یک خبر غيبى از آينده
مطرح است كه مشركان چه خواهند گفت
«سَيَقُولُ الَّذِينَ أَشْرَكُوا»
آن آينده به وقوع پيوست
و آنچه پيشگويى شده بود آنان گفتند
«وَ قالَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا»
اين بهانه كه اگر خدا مىخواست
ما و پدرانمان مشرک نمىشديم
بارها توسط مشركان مطرح شده است
چنانكه در آيه ۳۵ سوره نحل
و آيه ۲۰ سوره زخرف نيز آمده است
سـ❓ـؤال:
اين آيه سخن مشركان را نقل مىكند
كه اگر خدا از شرک ما راضى نيست
چرا ما را از آن باز نمىدارد؟
پس شرک ما مورد رضاى خداست!
پاسـ☑️ـخ:
انجام هر كار از هر كسى
از مَدار قدرت خداوند بيرون نيست
ليكن اراده و مشيت خداوند آن است كه
انسان راه خود را آزادانه انتخاب كند
دولت كه آب و برق و گاز را به منزل ما
مىآورد اين امكانات دليل راضى بودن
دولت به سوءاستفاده ما نيست
خداوند به انسان عقل و وحى عطا كرده
و راه حق و باطل را به او نشان داده
و او را در انتخاب آزاد گذاشته
ولى اراده و اختيار نشانه راضى بودن او
به خلاف ما نيست
خداوند خواهان ايمان اختيارى مردم
است نه اجبار آنان به ايمان آوردن
در قرآن بارها آمده است كه:
اگر خدا مىخواست، همه را هدايت مىكرد
و پيامبر هم حق اكراه و اجبار مردم
به ايمان را ندارد
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ رهبران و انديشمندان دينى بايد
خود را براى پاسخگويى به شبهات
و بهانه جويىهاى آينده آماده كنند
«سَيَقُولُ»
⓶ فرستادن انبیاء و كتب آسمانى براى
آن است كه مردم با آزادى و اختيار
موحد شوند پس منطق مشركان
كه اگر خدا مىخواست با قهر و قدرت
مانع شرک ما مىشد غلط است
«لَوْ شاءَ اللهُ ما أَشْرَكْنا»
⓷ بدتر از گناه توجيه آن است
مشركان شرک خود را توجيه كرده
و آن را مشیت الهى مىدانستند
«لَوْ شاءَ اللهُ ما أَشْرَكْنا»
جبرگرايى بهانهاى است براى
فرار از مسئولیت
⓸ مشركان انحراف خود را
با تاريخ نياكان خود توجيه مىكردند
«لَوْ شاءَ اللهُ ما أَشْرَكْنا وَ لا آباؤُنا»
⓹ عقيده به جبر
از توجيهات بىاساس منحرفان است
«لَوْ شاءَ اللَّهُ ما أَشْرَكْنا»
شيطان هم كه رهبر منحرفان است
گمراهى خود را به خدا نسبت داد
و چنين گفت: «رَبِّ بِما أَغْوَيْتَنِی»
سوره حجر، آیه ۳۹
⓺ مخالفان همواره با اهرم جبر
به تكذيب پيامبران پرداختهاند
«كَذلِکَ كَذَّبَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ»
⓻ قرآن از مخالفان هم تقاضاى حجت
و دليل مىكند «قُلْ هَلْ عِنْدَكُمْ مِنْ عِلْمٍ»
⓼ آنان كه به بهانه سرنوشت از مسئولیت
مىگريزند منتظر چشيدن قهر خدا باشند
«ذاقُوا بَأْسَنا»
⓽ طرفداران جبر منطق ندارند
و در پى خيالاتند «إِنْ تَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ»
⓾ اگر به جاى علم و يقين
در پى ظن و گمان باشيم گمراه خواهيم شد
«إِنْ أَنْتُمْ إِلَّا تَخْرُصُونَ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
➯ @Ahadis14masuom
💠🔹امیرالمؤمنین علی علیهالسلام⇩
《أشرَفُ حَسَبٍ حُسْنُ أدبٍ》
↫◄ بهترین شرافت ادب نیکوست
↲غررالحکم، حدیث ۲۹۴۹
《أكرَمُ حَسَبٍ حُسنُ الأدبِ》
↫◄ ارجمندترين شرافت ادب نيكوست
↲غررالحکم، حدیث ۳۳۱۹
احـٰادیث چهـٰارده¹⁴ معصوم
💢↶ بـرنـامــه خــودسـ⓸ـازی ↷💢 ⬅️ گامچهارم: #کنتـرلنـگاه 💠🔹امام صادق علیهالسلام فرمود: 《اِیّا
💢↶ بـرنـامــه خــودسـ⓹ـازی ↷💢
⬅️ گامپنجم: ⇦ #رعــایتادب
💠🔹امام جواد علیهالسلام میفرماید:
《الاْدَبُ عِنْدَ النّاسِ النُّطْقُ بِالْمُسْتَحْسَناتِ لا غَیْرُ وَ هذا لا یُعْتَدُّ بِهِ ما لَمْ یُوصَلْ بِها إلی رِضَا اللهِ سُبْحانَهُ وَالْجَنَّهِ وَالاْدَبُ هُوَ أدَبُ الشَّریعَهِ فَتَأدَّبُوا بِها تَكُونُوا أُدَباءَ حَقّاً》
↩️ مفهوم و معنای ادب از نظر مردم
تنها خوب سخن گفتن است
که رکیک و سبک نباشد
ولیكن این نظریه تا مادامی که انسان را
به خداوند متعال و بهشت نزدیک نگرداند
قابل توجه نیست
↫◄ بنابراین ادب یعنی:
◽️رعایت احكام و مسائل دین
پس با عمل كردن به دستورات الهی
و ائمّه اطهار علیهم السلام
ادب خود را آشكار سازید
↲ارشاد القلوب، صفحه ۱۶۰
✧✾════✾✰✾════✾✧
💠🔹امیرالمؤمنین علیهالسلام فرمود:
◽️⇦ مردم به ادب درست نیازمندترند
تا به طلا و نقره
↲مشکاة الانوار، صفحه ۴۳۳
✧✾════✾✰✾════✾✧
💠🔹حضرت علی علیهالسلام میفرماید:
◽️⇦ کسی که خود را مؤظف
به رعایت ادب کند
بدیهایش کاستی میگیرد
↲غررالحکم، حدیث ۵۰۹۱
✧✾════✾✰✾════✾✧
💠🔹حضرت علی علیهالسلام میفرماید:
◽️⇦ نیاز عاقلان به ادب
همانند نیاز کشتزار به باران است
↲غررالحکم، حدیث ۳۴۷۵
✧✾════✾✰✾════✾✧
💠🔹امام صادق علیهالسلام میفرماید:
◽️⇦ بهترین ارثی که پدران
برای فرزندان خود باقی میگذارند
ادب است نه ثروت
زیرا ثروت رفتنی است و ادب ماندنی
↲کافی، جلد ۸، صفحه ۱۵
✧✾════✾✰✾════✾✧
💠🔹امام حسن عسکری علیهالسلام:
◽️⇦ در مقام ادب همین بس که
آنچه برای دیگران نمیپسندی
خود از آن دوری کنی
↲مسند الامام العسکری، صفحه ۲۸۸
↫ #بـهدانستـههایخـودعمـلکنیـم ↬
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
➯ @Ahadis14masuom
💠🔹امام صادق علیهالسلام:
《كَمالُ الاَْدَبِ وَ الْمُروءَةِ سَبْعُ خِصالٍ:
اَلْعَقلُ وَالْحِلْمُ، وَالصَّبْرُ وَالرِّفْقُ
وَالصَّمْتُ وَ حُسْنُ الْخُلْقِ وَالْمُداراةُ》
◽️کمال ادب و مروّت در هفت چیز است↯
❶ خـردمنــدی
❷ بـردبـاری
❸ شکیبـائـی
❹ مـلایمـت
❺ خـاموشـی
❻ نیـکخـوئـی
❼ مــدارا
↲مستدرک الوسائل، جلد۹، صفحه۲۸
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#تفسیــرکـوتـاه
#ســورهانـعــام
#صفحـه۱۴۸
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨قُلْ فَلِلَّهِ الْحُجَّةُ الْبَالِغَةُ ۖ فَلَوْ شَاءَ
لَهَدَاكُمْ أَجْمَعِينَ{۱۴۹}
بگو دليل روشن و رسا تنها براى خداوند است پس اگر مىخواست همه شما را به اجبار هدايت مىكرد(۱۴۹)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ خداوند با فطرت توحيدى كه
در انسان قرار داده و با هدايت انبیاء
و عقل حجت را بر مردم تمام كرده
و راه خير و شر و پايان نیک يا بد
هر كدام را هم بيان نموده است
براى خطاكاران هم راه توبه
و جبران را باز گذاشته است
معجزههاى روشن انبیاء و شیوه نيكوى
دعوت و استدلالهاى محكم آنان
و سازگارى دين با فطرت و عقل
حجت را بر مردم تمام كرده است
و با اين همه مشركان جز گمان بى اساس
دليلى بر شرک خود ندارند
و اگر راه غير خدا را بپويند
از خطاها، ضعفها، محدودیتهاى
علمى و فكرى و هوسها پيروى كردهاند
⬅️ در روايات آمده كه خداوند
در قيامت به انسان مىفرمايد:
راه حق را مىدانستى يا نمىدانستى؟
اگر بگويد: مىدانستم
مىپرسد: چرا عمل نكردى؟
و اگر بگويد: نمىدانستم
مىپرسد: چرا در پى ياد گرفتن نبودى
اين است حجت بالغه خدا بر مردم
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ تنها خداست كه حجت بالغه دارد
و همه ما در پاسخ او عاجز و تهيدست
و مقصریم «فَلِلَّهِ الْحُجَّةُ»
⓶ در راه خدا هيچ گونه ابهام و بهانهاى
كه دستاويز مخالفان باشد نيست
نه در استدلال، نه در سابقه
نه در صفات پيامبر
و نه در شیوه برخورد با آنان
«فَلِلَّهِ الْحُجَّةُ الْبالِغَةُ»
⓷ مشیت خداوند بر هدايت آزادانه
و ارادى انسان و آزادى و اختيار اوست
«فَلَوْ شاءَ لَهَداكُمْ»
⓸ اراده خداوند تخلف ناپذير است
«فَلَوْ شاءَ لَهَداكُمْ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
➯ @Ahadis14masuom
💠🔹امام موسی کاظم علیهالسلام⇩
《أفضَلُ العِبادَةِ بَعدَ
المَعرِفَةِ الله إِنتِظارُ الفَرَجِ》
↫◄ بهترین عبادت
بعد از شناختن خداوند
انتظار فرج و گشایش است
📗تحف العقول، صفحه ۴۰۳
احـٰادیث چهـٰارده¹⁴ معصوم
💢↶ آنچه باید شما درباره امام زمان عج بدانید قسمت سوم ⬅️ دوران زندگی حضرت مهدی عج به چهار دوره تقسی
💢↶ آنچه باید شما درباره
امام زمان عج بدانید قسمت چهارم
⬅️ یاران خاص امام زمان عج
⓵ عثمان بن سعید عمروى
(متوفاى سال ۲۶۵ هجری قمری)
⓶ محمد بن عثمان عمروى
(متوفاى سال ۳۰۴ هجری قمری)
⓷ حسین بن روح نوبختى
(متوفاى سال ۳۲۶هجری قمری)
⓸ على بن محمد سمرى
(متوفاى سال ۳۲۹هجری قمری)
↫◄ این چهار تن نماینده امام زمان بودند
که در ایام غیبت صغرى پس از شهادت
امام حسن عسکرى علیه السلام
از سال ۲۶۰ تا ۳۲۹ هجری قمری
به مدت هفتاد سال به ترتیب واسطه
میان امام زمان عج و شیعیان ایشان بودند
این چهار نفر به «نوّاب اربعه» مشهورند
⬅️ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله
و ائمه اطهار علیهم السلام
هر کدام در سخنان خود به اوصاف
حضرت مهدی عج اشاره کردهاند
↫◄ امام رضا علیهالسلام در توصیف
ویژگیهای چهره و سجایای اخلاقی
و ویژگیهای برجسته امام زمان عج
میفرمایند:
◽️⇦ قائم آل محمد عج هاله هایی از
نور چهره زیبای او را احاطه کرده است
رفتار معتدل و چهره شادابی دارد
از نظر ویژگیهای جسمی شبیه ترین فرد
به رسول خدا صلی الله علیه و آله است
نشانه خاص او آن است که
گر چه عمر بسیار طولانی دارد
ولی از سیمای جوانی برخوردار است
🖇 ادامـه دارد ...
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
➯ @Ahadis14masuom
💠🔹آیت الله مجتبی تهرانی ره
اگر انسان کامل بخواهد
به شکل مکتوب درآید
صورتش میشود قرآن کریم
همانگونه که امیرالمؤمنین علیهالسلام
قرآن ناطق بودند
حال اگر این قرآن قرائتش و تفکر
در آیاتش قلوب ما را متحول نمیکند
شک نکنید که زیارت انسان کامل
حضرت حجت هم قلوب ما را
متحول نخواهد کرد!
اگر میخواهید حال خود را هنگام
ملاقات حضرت حجت بدانید
ببینید الآن در ملاقات با قرآن
چه حالی دارید
اگر مشتاق قرآنید
میتوانید امیدوار باشید که مشتاق
حقیقی حضرت حجت هم هستید
وگرنه اگر قرآن نزد شما مهجور است
و با آن انسی ندارید و فکر میکنید
که مشتاق حضرت حجت هستید
آن شخص امام زمان
زاده وهم و خیال خودتان است❌
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#تفسیــرکـوتـاه
#ســورهانـعــام
#صفحـه۱۴۸
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨قُلْ هَلُمَّ شُهَدَاءَكُمُ الَّذِينَ يَشْهَدُونَ أَنَّ اللَّهَ حَرَّمَ هَٰذَا ۖ فَإِنْ شَهِدُوا فَلَا تَشْهَدْ مَعَهُمْ ۚ وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا وَالَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ وَ هُمْ بِرَبِّهِمْ يَعْدِلُونَ{۱۵۰}
اى پيامبر به كسانى كه بهره بردن از حيوانات و زراعتها را نابجا بر خود حرام كردهاند بگو: گواهان خود را كه گواهى دهند خداوند اين را حرام كرده بياوريد، پس اگر شهادت دادند تو همراه با آنها گواهى مده و از خواستههاى كسانى كه آيات ما را تكذيب كردند و كسانى كه به آخرت ايمان نمىآورند همانها كه براى پروردگارشان شریک قرار مىدهند پيروى نكن(۱۵۰)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ اسلام دين منطق و آزادى است
در دو آیه قبل خداوند از مشركان پرسيد:
آيا شما از چيزى اطلاع داريد كه ما نداريم؟
«هَلْ عِنْدَكُمْ مِنْ عِلْمٍ»
در اينجا هم مىفرمايد:
اگر گواه داريد بياوريد «هَلُمَّ شُهَداءَكُمُ»
⬅️ در اين آیه ابتدا مىفرمايد:
اگر دليل و گواه دارند بياورند
سپس مىفرمايد: اگر هم شهادت دادند
تو قبول نكن چون صادقانه نيست
⬅️ «يَعْدِلُونَ» از «عدل» به معناى همتاست
پس «بِرَبِّهِمْ يَعْدِلُونَ» يعنى براى خداوند
شریک و همتا و شبيه قرار مىدهند
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ يكى از وظايف مبلغان دينى
برخورد با بدعتهاست
«قُلْ هَلُمَّ شُهَداءَكُمُ ... أَنَّ اللهَ حَرَّمَ هذا»
⓶ هر گواهى و شهادتى اعتبار ندارد
«فَإِنْ شَهِدُوا فَلا تَشْهَدْ مَعَهُمْ»
⓷ مواظب باشيم شرايط و جوّ اجتماع
ما را به اشتباه نيافكند
«فَإِنْ شَهِدُوا فَلا تَشْهَدْ مَعَهُمْ»
تصديق كردن و همگام شدن با
گواهان ناحق حرام است
⓸ قوانين بشرى اگر برخاسته از
هوسهاى كفار باشد قابل پيروى نيست
«لا تَتَّبِعْ أَهْواءَ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآياتِنا»
⓹ انسانهاى با ايمان نبايد از
سنتهاى مشركان تقليد كنند
«لا تَتَّبِعْ أَهْواءَ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآياتِنا»
⓺ مشركان خداوند را خالق مىدانند
ليكن در تدبير و مديريّت امور هستى
براى او شریک قائلند «وَ هُمْ بِرَبِّهِمْ يَعْدِلُونَ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#تفسیــرکـوتـاه
#ســورهانـعــام
#صفحـه۱۴۸
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨قُلْ تَعَالَوْا أَتْلُ مَا حَرَّمَ رَبُّكُمْ عَلَيْكُمْ ۖ أَلَّا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا ۖ وَ بِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا ۖ وَلَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَكُمْ مِنْ إِمْلَاقٍ ۖ نَحْنُ نَرْزُقُكُمْ وَإِيَّاهُمْ ۖ وَلَا تَقْرَبُوا الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ ۖ وَلَا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ ا اللهُ إِلَّا بِالْحَقِّ ۚ ذَٰلِكُمْ وَصَّاكُمْ بِهِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ{۱۵۱}
بگو: بیائید تا آنچه را پروردگارتان بر شما حرام كرده بخوانم: چيزى را با او شریک مگيريد و به پدر و مادر نيكى كنيد و فرزندانتان را از ترس تنگدستى نكشيد مائیم كه به شما و آنان روزى مىدهيم و به كارهاى زشت چه آشكار و چه پنهان، نزدیک نشويد و نفسى را كه خداوند كشتن آن را حرام شمرده جز به حقّ مثل قصاص يا دفاع نكشيد
اينهاست آنچه خداوند شما را به آن توصيه فرموده باشد كه تعقّل و انديشه كنيد(۱۵۱)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ در اين آيه و دو آيه بعد
به چند اصل مهم اشاره شده
كه از مشتركات همه اديان آسمانى است
در تورات هم مشابه اين دستورها آمده است
⬅️ دو نفر از سران مدينه به حضور
پيامبر ﷺ رسيدند همين كه حضرت
اين آيات را خواند مسلمان شده
و درخواست مبلغ كردند
پيامبر نيز «مصعببن عمير» را همراهشان
فرستاد اين حركت زمينهساز مسلمان شدن
مردم مدينه گشت
⬅️ قرآن در چهار آيه
سوره بقره، آیه ۸۳، سوره نساء، آیه۳۶
سوره انعام، آیه ۱۵۱، سوره اسراء، آیه ۲۳
نسبت به پدر و مادر سفارش كرده است
و در هر چهار مورد همراه با مسأله توحيد
و نهى از شرک است
ضمناً اين آيه چون محرمات را مىشمرد
پس ترک احسان به والدين هم حرام است
پنج دستور اين آيه چنان به يكديگر
پيوند دارند كه گويا یک دستورند
«وَصَّاكُمْ بِهِ» ضمير «بِهِ» مفرد است
⬅️ امام صادق علیهالسلام فرمود:
احسان به والدين يعنى كارى نكنيم كه
آنان وادار به درخواست و سؤالى از ما شوند
◽️⇦ نکتـــهها ↯
① بيان احكام الهى براى مردم
يكى از وظايف انبياست «أَتْلُ ما حَرَّمَ»
② چون اصل در همه چيز حلال بودن است
از اين رو حلالها شمارش نشده
و فقط محرمات گفته شده است
«أَتْلُ ما حَرَّمَ»
③ محرمات دين از سوى خداست
و پيامبر از پيش خود چيزى را حرام نمىكند
«حَرَّمَ رَبُّكُمْ»
④ ممنوعيّت منكرات جهت تكامل
و تربيت انسان است «حَرَّمَ رَبُّكُمْ»
⑤ چون شرک ریشه مفاسد است
در رأس محرّمات آمده است «أَلَّا تُشْرِكُوا»
⑥ بعد از يكتاپرستى
احسان به والدين آمده است
«بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً»
⑦ دستورهاى اين آيه همه در قالب نهى است
مگر نيكى به پدر و مادر كه در قالب امر است
يعنى نه تنها نيازاريد بلكه احسان كنيد
«وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً»
⑧ فرزندكشى و سقط جنين از ترس فقر
عملى جاهلانه است
اگر خدا ضامن روزى است چه ترسى از فقر؟
«نَحْنُ نَرْزُقُكُمْ»
⑨ هم اصلاح جامعه از مفاسد لازم است
هم اصلاح روح از رذايل
«ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما بَطَنَ»
⑩ برخى گناهان چنان خطرناک است
كه نزدیک آنها هم نبايد رفت «لا تَقْرَبُوا»
⑪ دستورات الهى مطابق عقل
يا زمينه شكوفايى آن است «لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
➯ @Ahadis14masuom
💠🔹امیرالمؤمنین على علیهالسلام⇩
《إذا كَتَبتَ كِتابًا فَأَعِد فيهِ النَّظَرَ
قَبلَ خَتمِهِ فَإِنَّما تَختِمُ عَلى عَقلِکَ》
هنگامى كه چيزى را نوشتى
پيش از مُهر و امضا كردن
آن را مرور كن
زيرا بر خرد خويش
مُهر و امضا میزنى
📗غررالحكم، حدیث ۴۱۶۷