eitaa logo
احـٰادیث چهـٰارده¹⁴ معصوم
8.1هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
327 ویدیو
8 فایل
《بِسْم‌الله‌الْرَّحْمن‌الْرَّحیمْ》 خوش آمدید🌸 لطفا از کانال قرآن کریم حمایت کنید⚘ 🔷️صفحه به صفحه قرآن @ghorankariim 🔻تبلیغات https://eitaa.com/joinchat/4171694706C561b7929b0
مشاهده در ایتا
دانلود
@Ahadis14masuom 💠🔹آیت الله بهجت ره رابطه با اموات مستلزم هدیه است با یک حمد با یک صلوات رابطه برقرار می‌شود هدیه به همه اموات بخوانیم
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۴۹ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨أَوْ تَقُولُوا لَوْ أَنَّا أُنْزِلَ عَلَيْنَا الْكِتَابُ لَكُنَّا أَهْدَىٰ مِنْهُمْ ۚ فَقَدْ جَاءَكُمْ بَيِّنَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَ هُدًى وَ رَحْمَةٌ ۚفَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ كَذَّبَ بِآيَاتِ اللهِ وَ صَدَفَ عَنْهَا ۗ سَنَجْزِی الَّذِينَ يَصْدِفُونَ عَنْ آيَاتِنَا سُوءَ الْعَذَابِ بِمَا كَانُوا يَصْدِفُونَ{۱۵۷} يا نگوئید اگر كتاب آسمانى بر ما نازل مى‌شد قطعاً از آنان (يهود و نصارى) هدايت يافته‌تر بوديم، براى جلوگيرى از اين بهانه‌ها بى‌شک از سوى پروردگارتان دليل روشن و هدايت و رحمت آمد پس كيست ستمكارتر از كسى كه آيات الهى را تكذيب كند و از آن روى‌گرداند؟ ما به زودى كسانى را كه از آيات ما روی گردانند بخاطر همين روى گردانى به عذابى سخت مجازات خواهيم كرد(۱۵۷) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ «يَصْدِفُونَ» از «صدف» به معناى اعراض شديد از چيزى بدون تأمل و انديشه است ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ مشركين مکه به هدایت يافتگى پيروان تورات و انجيل اعتراف داشتند ولى خود را براى دريافت كتاب آسمانى شايسته تر از آنان مى‌دانستند «لَكُنَّا أَهْدى‌ مِنْهُمْ» ⓶ نزول قرآن براى همه اتمام حجت است «فَقَدْ جاءَكُمْ بَيِّنَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ» ⓷ قرآن پرتوى از ربوبیت خداوند است «بَيِّنَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ» ⓸ قرآن كتاب هدايت و رحمت است «هُدىً وَ رَحْمَةٌ» ⓹ پيش از آزمايش مدعى زياد است ولى امتحان، صداقت‌ها را آشكار مى‌كند «لَكُنَّا أَهْدى‌ ... فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ كَذَّبَ‌ ...» ⓺ از بزرگ‌ترين ظلم‌ها به انسانیت اعراض از كتب آسمانى است «فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ كَذَّبَ بِآياتِ اللهِ» ⓻ كيفر اعراض از دين حق و پشت كردن به آيات الهى عذاب شديد است «الَّذِينَ يَصْدِفُونَ عَنْ آياتِنا سُوءَ الْعَذابِ بِما كانُوا يَصْدِفُونَ» ⓼ عامل اصلى بدبختى‌هاى انسان عملكرد خود اوست «بِما كانُوا يَصْدِفُونَ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۵۰ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨هَلْ يَنْظُرُونَ إِلَّا أَنْ تَأْتِيَهُمُ الْمَلَائِكَةُ أَوْ يَأْتِیَ رَبُّکَ أَوْ يَأْتِیَ بَعْضُ آيَاتِ رَبِّکَ ۗ يَوْمَ يَأْتِی بَعْضُ آيَاتِ رَبِّکَ لَا يَنْفَعُ نَفْسًا إِيمَانُهَا لَمْ تَكُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ فِی إِيمَانِهَا خَيْرًا ۗ قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ{۱۵۸} آيا با ديدن آن همه آيات و بينات و معجزات باز هم جز اين انتظار دارند كه فرشتگان نزد ايشان بيايند يا خود پروردگارت بيايد يا بعضى از آيات پروردگارت بيايد؟! مگر نمى‌دانند روزى كه بعضى از نشانه‌هاى پروردگارت بيايد كسى كه پيش از آن ايمان نياورده يا در مدت ايمان خود كار خيرى را كسب نكرده ايمان آوردنش سودى ندهد، بگو: منتظر قهر خدا باشيد كه ما هم در انتظاريم(۱۵۸) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ در آيه ۹۲ سوره اسراء توقعات نابجاى كفار مطرح شده است كه مى‌گفتند: ما به تو ايمان نمى‌آوريم مگر آنكه آسمان را بر ما فروريزى يا خدا و فرشتگان را نزد ما آورى اين انتظارها در اين آيه رد شده است ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ كافران لجوج با ديدن معجزات الهى هم تسليم نمى‌شوند «هَلْ يَنْظُرُونَ‌» ⓶ نتیجه طفره رفتن در ايمان ناكامى است «لا يَنْفَعُ نَفْساً إِيمانُها» ⓷ ايمان و عمل در شرايط آزاد و طبيعى كارساز است نه در حال اضطرار و ترس جان «يَوْمَ يَأْتِی بَعْضُ آياتِ رَبِّکَ لا يَنْفَعُ» ⓸ عمل صالح بدون ايمان سودبخش نيست «أَوْ كَسَبَتْ فِی إِيمانِها خَيْراً» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
@Ahadis14masuom 💠🔹امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام⇩ 《أشَدُّ النّاسِ نَدامَةً و أكثَرُهُم مَلامَةً العَجِلُ النَّزِقُ الّذی لا يُدرِكُهُ عَقلُهُ إلاّ بَعدَ فَوتِ أمرِهِ》 سخت‌ترين پشيمانی و بيشترين سرزنش دامنگير كسى مى‌شود كه شتاب‌كار و بی فكر است و وقتى كار از كار گذشت تازه به سر عقل می‌آيد ↲ميزان الحكمه، جلد۱۲، صفحه۲۰۱
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۵۰ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨إِنَّ الَّذِينَ فَرَّقُوا دِينَهُمْ وَ كَانُوا شِيَعًا لَسْتَ مِنْهُمْ فِی شَيْءٍ ۚ إِنَّمَا أَمْرُهُمْ إِلَى اللهِ ثُمَّ يُنَبِّئُهُمْ بِمَا كَانُوا يَفْعَلُونَ{۱۵۹} اى پيامبر تو را با كسانى كه دين خود را پراكنده ساخته و گروه گروه شدند هيچ گونه ارتباطى نيست تو مسئول آنان نيستى و سرنوشت كارشان تنها با خداست آنگاه او آنان را به عملكردشان آگاه خواهد كرد(۱۵۹) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ تفرقه افكنى در دين يعنى بدعت‌گذارى و تفسير دين به رأى خود كه در قرآن و حديث شديدترين تعبيرات درباره اين گونه كسان آمده است ⬅️ به برخى از اين نمونه‌ها توجه كنيد: قرآن مى‌گويد: واى بر آنان كه با دست خود مطلبى مى‌نويسند، سپس مى‌گويند: اين از طرف خداوند است سوره بقره، آیه ۷۹ على عليه السلام مى‌فرمايد: هرگاه بدعتى آيد سنتى مى‌رود بحارالانوار، جلد۲، صفحه ۲۶۴ و يكى از وظايف انبیاء و علما بدعت‌زدايى و جلوگيرى از تحريف‌هاست الحیاة، جلد۲، صفحه ۳۴۴ در روايات آمده است: توبه صاحب بدعت، پذيرفته نمى‌شود بحارالانوار، جلد۷۲، صفحه ۲۱۶ كسی كه به بدعتگذار احترام گذارد يا لبخندى بزند در فروپاشى دين گام برداشته است رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: هرگاه در ميان امتم اختلاف شد هر كس طبق سنت و گفته من عمل كند و سراغ راه و روش ديگران نرود پاداش صد شهيد خواهد داشت بحارالانوار، جلد۲، صفحه ۲۶۲ ⬅️ در قرآن بارها از يهود بخاطر تحريف‌هايى كه علمايشان در دين پديد آوردند انتقاد شده است درباره حضرت موسى علیه‌السلام هم مى‌خوانيم: وقتى از كوه طور برگشت و انحراف و گوساله‌پرستى قوم خود را ديد از فرط ناراحتى الواح تورات را بر زمين افكند و ريش برادرش را كه جانشين او بود گرفت و گفت: چرا امّتم منحرف شدند؟ هارون در پاسخ گفت: ترسيدم‌ اگر براى جلوگيرى از انحرافشان شدت عمل به خرج دهم مردم متفرق شوند و تو بگويى چرا مردم فرقه فرقه شدند ⬅️ اين آيات و روايات مسئولیت سنگين دين شناسان را در حفظ اصالت مكتب و مقابله با انحرافات فكرى در عين حفظ وحدت اجتماعى امت بيان مى‌كند ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ ميان معارف دينى تفاوتى نيست بايد به همه ايمان داشت و عمل كرد نه فقط بعضى «إِنَّ الَّذِينَ فَرَّقُوا دِينَهُمْ» ⓶ از عوامل تفرقه و جدايى تغيير و تحريف در مكتب است «إِنَّ الَّذِينَ فَرَّقُوا دِينَهُمْ وَ كانُوا شِيَعاً» ⓷ با آنانكه مجموعه مكتب اسلام را قبول ندارند نبايد همكارى كرد آنان از امت محمد محسوب نخواهند شد «لَسْتَ مِنْهُمْ فِی شَيْ‌ءٍ» آنان مورد تهديد خداوند هستند «إِنَّما أَمْرُهُمْ إِلَى اللهِ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۵۰ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا ۖ وَ مَنْ جَاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَلَا يُجْزَىٰ إِلَّا مِثْلَهَا وَ هُمْ لَا يُظْلَمُونَ{۱۶۰} هر كه نيكى آورد پس براى او پاداشى ده برابر آن است و هر كه بدى آورد جز مانند آن كيفر نخواهد ديد و به آنان هرگز ستم نخواهد شد(۱۶۰) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ از کلمه «جاءَ» استفاده مى‌شود كه پاداش و كيفر مورد بحث در اين آيه مربوط به دادگاه قيامت است وگرنه چه بسا خلافى كه با توبه محو يا به نيكى تبديل شود «يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ» سوره فرقان، آیه ۷۰ يا مورد عفو قرار مى‌گيرد «يَعْفُوا عَنْ كَثِيرٍ» سوره مائده، آیه ۱۵ و چه بسا نيكى‌ها كه‌ با ريا و عُجب و گناهان ديگر محو و حبط شود پس عملى ملاک است كه به صحنه قيامت آورده شود «جاءَ بِالْحَسَنَةِ ... جاءَ بِالسَّيِّئَةِ» گرچه آیه مربوط به عمل نیک و بد است ولى طبق روايت آنكه نیت خير كند پاداش دارد ولى نیت سوء تا به مرحله عمل نرسد كيفر ندارد و اين فضل الهى است ⬅️ در روايات آمده است: هر كه در ماه سه روز روزه بگيرد گويا همه ماه را روزه گرفته است زيرا هر روزش ده روز حساب مى‌شود «عَشْرُ أَمْثالِها» پاداش ده برابر حداقل است بعضى اعمال در بعضى شرايط و براى بعضى افراد، پاداش تا هفتصد برابر بلكه پاداش بى‌حساب هم دارد از ده پاداش الهى فقط یک قسمت «مزد» است و نُه قسمت ديگر «فضل» «فَيُوَفِّيهِمْ أُجُورَهُمْ وَ يَزِيدُهُمْ مِنْ فَضْلِهِ» سـ❓ـؤال: اگر كيفر گنهكار به اندازه گناه اوست پس چرا یکروز روزه خوردن شصت روز روزه كفّاره دارد؟ پاسـ☑️ـخ: مقصود از «مثل» در آيه از نظر عدد نيست بلكه كيفيّت و چگونگى است اهمیت یکروز روزه ماه رمضان برابر با شصت روز در غير ماه رمضان است مثل شب قدر كه در اهمیت بيش از هزار ماه است اين بيان اهمیت است نه برترى عددى ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ در شیوه تربيتى اسلام تشويق ده برابر تنبيه است «عَشْرُ أَمْثالِها» ⓶ تشويقِ چند برابر ظلم نيست ولى كيفر بيش از حد ظلم است «فَلا يُجْزى‌ إِلَّا مِثْلَها وَ هُمْ لا يُظْلَمُون» ⓷ خداوند در پاداش با فضل خود رفتار مى‌كند ولى در كيفر با عدل «عَشْرُ أَمْثالِها ... إِلَّا مِثْلَها» ⓸ عمل انسان هميشه و همه جا همراه انسان است «مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ ... وَ مَنْ جاءَ بِالسَّيِّئَةِ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
@Ahadis14masuom 💠🔹پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله⇩ 《مَنْ ماتَ وَ لَمْ یَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مَیتَةً جَاهِلِیَة》 ↫◄ کسی که بمیرد و امام زمان خویش را نشناخته باشد در واقع به مرگ جاهلیت مرده است 📗وسائل الشیعه، جلد۱۶، صفحه۲۴۶
احـٰادیث چهـٰارده¹⁴ معصوم
💢↶ آنچه باید شما درباره امام زمان عج بدانید قسمت چهارم ⬅️ یاران خاص امام زمان عج ⓵ عثمان بن سعید
💢↶ آنچه باید شما درباره امام زمان عج بدانید قسمت پنجم ↩️ امام زمان عج درباره ظهور خود چه فرموده‌اند؟ مهم‌ترین سخن آن حضرت در این باره مطلبی است که از طریق محمد بن عثمان (دومین نایب خاص) در پاسخ به نامه اسحاق بن یعقوب بیان فرموده‌اند در آنجا آمده است: ↫◄ و اما وقت ظهور من به اراده خداوند متعال بستگی دارد کسانی که وقت آن را تعیین می‌کنند دروغگو هستند ابوعلی می‌گوید: از محمد بن عثمان عمروی شنیدم که می‌گفت: و پرسیدم که فرج کی خواهد بود؟ پاسخ آمد: تعیین کنندگان وقت دروغ می‌گویند ↫◄ در بیان امام مهدی عج و روایات سایر ائمه نیز تعیین وقت برای ظهور مردود شمرده شده است البته حضرت عج فرموده‌اند: «برای تعجیل فرج زیاد دعا کنید» 🖇 ادامـه دارد ... °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
@Ahadis14masuom 💠🔹آیت الله بهجت ره ما باید در این فکر باشیم که چگونه می توانیم یک امضاء و تائیدی از مولایمان حضرت ولی عصر عج بگیریم؟! یعنی چگونه درس بخوانیم و چگونه رفتار کنیم که مولایمان ما را امضاء و تائید کند؟!
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۵۰ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨قُلْ إِنَّنِی هَدَانِی رَبِّی إِلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ دِينًا قِيَمًا مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا ۚ وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ{۱۶۱} بگو همانا پروردگارم مرا به راهى راست هدايت كرده دينى استوار كه همان آئین حق گراى ابراهيمى است و او از مشركان نبود(۱۶۱) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ کلمه «قيم» و «قيم» به معناى راستى استوارى و پايدارى است آرى، دينى استوار و جاويد مى‌ماند كه به مسائل مادى و معنوى اين جهان و آن جهان مردم توجه كند ⬅️ امام حسين علیه‌السلام فرمود: هيچ كس جز ما و شيعيان ما پيرو آئین ابراهيم عليه السلام نيست ↲تفسیر نورالثقلین ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ سخنان و تعاليم پيامبر نظر شخصى او نيست بلكه متن وحى الهى است كه بايد به مردم اعلام كند «قُلْ» ⓶ راه مستقيم راه پيامبر است «هَدانِی رَبِّی إِلى‌ صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ» ⓷ هدايت تنها كار خداست انبیاء هم با هدايت الهى راه مستقيم را پيدا مى‌كنند «هَدانِی رَبِّی» ⓸ هدايت از شئون ربوبيّت است «هَدانِی رَبِّی» ⓹ راه ابراهيم علیه‌السلام همان يكتاپرستى است نه افكار شرک آلود «حَنِيفاً وَ ما كانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ» (مشركان عقائد انحرافى خود را به ابراهيم علیه‌السلام نسبت مى‌دادند) ⓺ بت شكنى و اعراض از شرک تنها كار پيامبر اسلام نيست بلكه او به پيروى از حضرت ابراهيم چنين مى‌كرده است «مِلَّةَ إِبْراهِيمَ حَنِيفاً» ⓻ اساس اديان توحيدى در طول تاريخ يكى بوده است اسلام همان آئین حضرت ابراهيم است و تنفّر از شرک راه همه پيامبران مى‌باشد «قُلْ إِنَّنِی ... مِلَّةَ إِبْراهِيمَ حَنِيفاً وَ ما كانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ‌» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۵۰ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨قُلْ إِنَّ صَلَاتِی وَ نُسُكِی وَ مَحْيَایَ وَ مَمَاتِی للهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ{۱۶۲} بگو همانا نماز من و عبادات من و زندگى من و مرگ من براى خداوند پروردگار جهانيان است(۱۶۲) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨لَا شَرِیکَ لَهُ ۖ وَ بِذَٰلِکَ أُمِرْتُ وَ أَنَا أَوَّلُ الْمُسْلِمِينَ{۱۶۳} شريكى براى او نيست و به آن روح تسليم و خلوص و عبودیت مأمور شده‌ام و من نخستين مسلمان و تسليم پرودرگارم(۱۶۳) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ روايت شده كه رسول اكرم ﷺ در آستانه نماز اين آيات را مى‌خواند مرگ بر حيات احاطه دارد و حيات بر نُسُک و نُسُک بر نماز بنابراين نماز هسته مركزى در درون عبادات است ⬅️ اسلام به معناى تسليم بودن در برابر امر خداوند است و به همه انبیاء نسبت داده شده است حضرت نوح علیه‌السلام خود را مسلمان دانسته است «أُمِرْتُ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْمُسْلِمِينَ» سوره یونس، آیه ۷۲ حضرت ابراهيم علیه‌السلام از خداوند مى‌خواهد كه او و ذریه‌اش را تسليم او قرار دهد «وَاجْعَلْنا مُسْلِمَيْنِ لَکَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِنا أُمَّةً مُسْلِمَةً لَکَ» سوره بقره، آیه ۱۲۸ حضرت يوسف علیه‌السلام نيز از خداوند مسلمان مردن را درخواست مى‌كند: «تَوَفَّنِی مُسْلِماً» سوره یوسف، آیه ۱۰۱ و پيامبر اسلام ﷺ نيز اولین مسلمان است «وَ أَنَا أَوَّلُ الْمُسْلِمِينَ» به اين معنا كه يا در زمان خودش يا در رتبه و مقام تسليم مقدم بر همه است ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ راه و روش و هدف خود را در برابر راههاى انحرافى با صراحت و افتخار اعلام كنيم «قُلْ» ⓶ با آنكه نماز جزو عبادات است ولى جدا ذكر شده تا اهمیت آن را نشان دهد «صَلاتِی وَ نُسُكِی» ⓷ انسان‌هاى مخلص مسير تكوينى (مرگ و حيات) و مسير تشريعى خود (نماز و نُسُک) را فقط براى خداوند عالميان مى‌دانند «إِنَّ صَلاتِی وَ نُسُكِی وَ مَحْيایَ وَ مَماتِی للهِ» ⓸ آنگونه كه در نماز قصد قربت مى‌كنيم در هر نفس كشيدن و زنده بودن و مردن هم مى‌توان قصد قربت كرد «مَحْيایَ وَ مَماتِی للهِ ...» ⓹ مرگ و حيات مهم نيست مهم آن است كه آنها براى خدا و در راه خدا باشد «مَحْيایَ وَ مَماتِی للهِ» ⓺ آنچه براى خدا باشد رشد مى‌كند «للهِ رَبِّ الْعالَمِينَ» ⓻ مرگ و زندگى دست ما نيست ولى جهت دادن به آن دست ماست «للهِ» ⓼ اخلاص در كارها فرمان الهى است «بِذلِکَ أُمِرْتُ» ⓽ پيشواى جامعه بايد در پيمودن راه و پياده كردن فرمان الهى پيشگام باشد «أَوَّلُ الْمُسْلِمِينَ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
@Ahadis14masuom 💠🔹امیرالمؤمنین‌ علی علیه‌السلام⇩ 《طُوبَى لِمَنْ ذَكَرَ الْمَعَادَ وَ عَمِلَ لِلْحِسَابِ وَ قَنِعَ بِالْكَفَافِ وَ رَضِیَ عَنِ اللَّهِ》 ↫◄ خوشا به حال کسی که به یاد معاد باشد برای حسابرسی قیامت کار کند با قناعت زندگی کند و از خدا راضی باشد 📗نهج البلاغه، حکمت۴۴