⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهنـحـل
#صفحـه۲۷۶
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨وَ يَوْمَ نَبْعَثُ مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ شَهِيدًا ثُمَّ لَا
يُؤْذَنُ لِلَّذِينَ كَفَرُوا وَلَا هُمْ يُسْتَعْتَبُونَ{۸۴}
و ياد كن روزى را كه از هر امّتى شاهدى
برانگيزيم سپس به كسانىكه كفر ورزيدند
اجازه هيچ كلامى داده نخواهد شد
و آنها براى عذرخواهى فراخوانده نمىشوند(۸۴)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ در قرآن بارها سخن از گواهان
قيامت مطرح شده است
پيامبران، فرشتگان، اولياى خدا
زمين و اعضاى بدن از گواهان آن روز هستند
امام صادق عليه السلام فرمودند:
براى هر امّت و زمانى امامى هست
كه مردم با او محشور مىشوند
تفسير مجمعالبيان
و امام باقر عليه السلام در ذيل آيه فرمودند:
«نحن الشهود على هذه الامة»
همانا ما شاهدان بر اين امّت هستيم
با آنكه خداوند همه جا حاضر و به همه چيز
آگاه است ولى وجود گواهان متعدّد
عامل پيدايش تقوا و حيا براى مؤمنان
و وسیله رسوائی بيشتر مجرمان است
شرط شهادت و گواهى
علم و آگاهى همراه با عدالت است
بنابراين اولياى خدا كه در قيامت شاهد بر
ما هستند بايد در دنيا بر كار ما ناظر بوده
و اعمال ما بر آنها عرضه شود
و اين همان عقيده ماست كه به گفته
روايات متعدّد و آیه مباركه
«فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ»
هر هفته اعمال ما به امام زمان عليه السلام
عرضه مىشود و بدون اين عقيده
آيات «شهادت» و گواهى در قيامت
قابل توجيه نيست
چگونه كسى كه از اعمال ما خبر ندارد
يا عدالت ندارد در قيامت گواهى بدهد
«استعتاب» از عتاب است يعنى گنهكار
از صاحب حق طلب عتاب و سرزنش مىكند
تا بدين وسيله قهرش فرو نشيند و رضايت دهد
در دنيا هم مىتوان توبه كرد
هم عذرخواهى و هم جبران نمود
امّا در قيامت نه جاى توجيه است
نه عذرخواهى، نه تدارک
اما توجيه مردود است چون وقتى كه
بعضى از دوزخيان به گروه ديگرى مىگويند:
«لَوْ لا أَنْتُمْ لَكُنَّا مُؤْمِنِينَ»
اگر شما نبوديد ما مؤمن بوديم
↲سوره سبأ، آیه ۳۱
خطاب مىرسد:
«بَلْ لَمْ تَكُونُوا مُؤْمِنِينَ»
بلكه خود شما اهل ايمان آوردن نبوديد
↲سوره صافات، آیه ۲۹
اما تدارک گناه مردود است
چون وقتى از خداوند مىخواهند
«فَارْجِعْنا نَعْمَلْ صالِحاً»
ما را به دنيا بازگردان
تا كار شايستهاى انجام دهيم
↲سوره سجده ، آیه ۱۲
پاسخ مىشنوند:
«كَلَّا إِنَّها كَلِمَةٌ هُوَ قائِلُها»
↲سوره مؤمنون، آیه ۱۰۰
«فَذُوقُوا بِما نَسِيتُمْ»
و اما عذرخواهى مردود است
↲سوره سجده، آیه ۱۲
چرا كه قرآن مىفرمايد:
«وَ لا يُؤْذَنُ لَهُمْ فَيَعْتَذِرُونَ»
اجازه نمىيابند كه عذرخواهى كنند
↲سوره مرسلات، آیه ۳۶
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ گواه هر قومى از خودشان است
تا حجّت بر آنها تمام شود
«مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ شَهِيداً»
⓶ خدا در ميان هر قومى و در هر زمانى
بر مردم حجّت و شاهد دارد
«مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ شَهِيداً»
⓷ در دادگاه الهى حساب و كتاب
و گواه و شهادت مطرح است «شَهِيداً»
⓸ با وجود شاهد و حجّت ديگر عذرتراشى
و توجيه يا رضايت طلبى معنا ندارد
«لا يُؤْذَنُ ... لا هُمْ يُسْتَعْتَبُونَ»
↲تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــک ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @ahadis14masuom
➯ @ahadis14masuom
💠🔹امیرالمؤمنین علی علیهالسلام⇩
《الدُّنْيَا دَارُ مَمَرٍّ لا دَارِ مَقَرٍّ وَالنَّاسُ
فِيهَا رَجُلاَنِ: رَجُلٌ بَاعَ نَفْسَهُ فَأَوْبَقَهَا
وَ رَجُلٌ ابْتَاعَ نَفْسَهُ فَأَعْتَقَهَا》
دنیا محل گذر است
نه محل استقرار و ماندن
و مردم در آن دو گونهاند
یكى آن كه خود را فروخت
و خويش را به تباهى انداخت
و ديگرى كه خود را خريد و آزاد ساخت
↲نهج البلاغه، حکمت ۱۳۳
➯ @ahadis14masuom
💠🔹حضرت مهدی علیهالسلام⇩
《اِنّی اَمانٌ لِأَهلِ اِلأرضِ كما
أَنَّ النُّجومَ اَمانٌ لِأَهلِ السّماء》
من برای اهل زمین امن و امانم
همان گونه که ستارگان آسمان
امن و امان اهل آسمانند
↲بحارالانوار، جلد٧٨، صفحه۳۸
احـٰادیث چهـٰارده¹⁴ معصوم
💢↶ #وظایـفمنتظــرانظهــور ⬅️ تکلیـف پنجم ❺ ◽️⇦ تکلیف دیگر ادای حقوق امام علیهالسلام و انجام
💢↶ #وظایـفمنتظــرانظهــور
⬅️ تکلیـف ششم ❻
◽️⇦ دعوت مردم و آشنا نمودن آنان
با آن حضرت و پیش بردن و راهنمائی
و هدایت آنان در این مسیر
و سوق دادن آنان به بالاترین قله عرفان
و شناخت آن حضرت
یکی دیگر از تکالیف مؤمنان است
↫◄ ادلّه و براهین بسیاری بر لزوم
این تکلیف وجود دارد
مانند ادلّه امر به معروف
و ادلّه فضل و بهای هدایت و ارشاد مردم
به راه حق
⬅️ هر کس باید به میزان علم و دانش خود
مردم را به سوی امام دعوت نماید
و در این مسیر آنان را با صفات شخصی و
شخصیتی و دیگر امور مربوط به آن حضرت
و تکالیفی که در قبال آن بزرگوار دارند
آشنا کرده و آنها را به او نزدیک نماید
شخص دعوت کننده باید علاوه بر
حکمت علمی، دارای حکمت عملی بوده
و به طور عملی مردم را با آن حضرت
آشنا نماید تا مردم بتوانند آن بزرگوار را
الگو قرار داده و به او تأسّی کنند
زیرا دعوت عملی در امر هدایت
و ارشاد مردم تأثیر بیشتری دارد
از طرفی شخص دعوت کننده
باید علاوه بر حکمت علمی و عملی
موعظه حسنه و نصیحت را نیز به کار گیرد
و بدین وسیله مردم را به سوی آن حضرت
ترغیب و تشویق کند
و همچنین در صورت لزوم راه انذاز را
در پیش گرفته و با آن دلهای مردم را
بیدار و زنده نماید
شخص دعوت کننده باید بتواند از دلایل
و براهین استفاده کند و از آنها به درستی
و دقت بهره گیرد و با برهانهای گوناگون
و استدلال منطقی مردم را اقناع کرده
و آنان را با آن حضرت آشنا و عارف کند
⬅️ امام معصوم علیهالسلام میفرمایند:
همانا عالمی که به مردم معارف دینشان را
یاد میدهد و ایشان را به امامشان دعوت
میکند از هفتاد هزار عابد برتر است
↲مکیال امکارم، جلد۲، صفحه۲۷۴
⬅️ امام هادی علیهالسلام میفرمایند:
اگر نبودند افرادی از علما که بعد از
غیبت قائم شما مردم را به سوی او
دعوت و راهنمائی میکنند
و با دلایل و برهان خداوند از دین او
دفاع میکنند و بندگان ضعیف خدا را از دام
ابلیس و سرکشان و نواصب نجات میدهند
احدی نمیماند مگر آنکه از دین خدا خارج میشد
ولی این علما، زمام دلهای شیعیان
ضعیف ما را به دست میگیرد
همان گونه که ناخدای کشتی
سکان کشتی را به دست میگیرد
همانا ایشان برترین افراد نزد خداون میباشند
↲بحارالانوار، جلد۲، صفحه۶
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــک ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @ahadis14masuom
➯ @ahadis14masuom
💠🔹حجت الاسلام والمسلمین
استاد منصور جمالی فرد:
تمام ارزش يه انگشتر به نگينش است
دنيا يه نگين میخواهد و نگين دنيا
امام زمان علیهالسلام است
تمام ارزش دنيا به وجود نازنين
امام زمان علیهالسلام است
➯ @ahadis14masuom
خدایا به خاطر طول غیبت
حضرت مهدی علیهالسلام
و بی خبری ما از حال او
یقین ما را سلب نکن
و یاد او
و انتظار او
و ایمان به او
و یقین کامل به ظهور او
و دعا برای او
و سلام دادن بر او را از یاد ما نبر
تا طول غیبت باعث نشود
که ما از ظهور او ناامید نشویم