eitaa logo
عهد جمعی
6.7هزار دنبال‌کننده
121 عکس
95 ویدیو
5 فایل
اگر توانستیم با بت‌درونی و شیطان‌درونی مبارزه‌کنیم، در همه این میدان‌ها پیروزیم. (امام خامنه‌ای؛ درجمع فعالان جبهه‌فرهنگی) عهدجمعی فعالان فرهنگی با‌هدف تحقق منویات امام خامنه‌ای درحوزه خودسازی و تعالی جمع‌های ایمانی تشکیل شده است. 🔹️ارتباط: @inf_solook
مشاهده در ایتا
دانلود
16.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 سلسله تذکرهای : 🏷 استاد محمدرضا عابدینی 🔸 خود تمرین است. لذا از اقامه صلاة ابا می‌کند. یا اگر به ظاهر اقامه می‌کند به گونه‌ای است که در آن نیست. 🔸 حقیقت بخاطر است. در احکام‌ بین احکام فردی و جماعت، مقدم می‌شود. ظهور ولایت در احکام جماعت اشد است. 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
📜 هر روز یک تذکر: شهدا "سرتیپ پاسدار شهيد تقی وركش " ✔️ فعاليت‌های انقلابی زيادی داشت و برای در امان ماندن از تعقيب ساواك نام مستعار عین الله قاسمی را براي خود انتخاب كرد. قبل از پيروزی انقلاب، شهيد وركش به دليل مبارزات در كشورهای عراق، افغانستان با لقب «چمران دوم» و به خاطر ساخت مهمات، «پدر تخريب ايران» شناخته می‌شد.از وقتی که به یاد می‌آوردم، تقی بود. حتی گاهی اوقات که شب از خواب می پرید، بلند می‌شد و می‌گرفت. 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
🏷 مراتب در - 📿 درباره ، سخنان بسیاری از بزرگان و عالمان دین و اهل معرفت رسیده است، از آن جمله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی، مراتبی را برای داشتن برمی‌شمارد که بدین قرار است: 📿 گاهی توجه دارد که در محضر پروردگار عالم ایستاده است. 📿 گاهی فکر نماز گزار متوجه به اداء صحیح حروف و کلمات عربی نماز است. 📿 گاهی نمازگزار به انجام دادن صحیح افعال و ارکان و واجبات نماز است مانند چگونگی انجام قیام، رکوع، سجده و.. 📿 گاهی نیز فکرش، متوجه معنائی از افعال و اقوال است. 📿 البته بعضی از بزرگان نیز توجه به اسرار نماز (توجه به حقیقت اسراری چون تکبیر، تسبیح، توحید و تقدیس) و نفوذ مفاهیم و معارفِ کلمات و اذکار را به قلب و کشف و شهودِ آن ها را از دیگر مراتب حضور قلب دانسته‌اند. 📿 در روایتی که جناب ابوحمزه ثمالى نقل کرده است، چنین مى‌‏گوید: "روزی دیدم حضرت على بن الحسین علیه السلام را که به مشغول بودند. ردای آن حضرت از دوششان افتاد. اما آن را راست و میزان نفرمود تا آن که از نماز فارغ شد. از دلیل آن سؤال کردم، فرمودند: واى بر تو، آیا مى‏‌دانى در خدمت چه کسى بودم‏؟" 📿 لذا اهمیت تا آنجا خواهد بود که حتی اعضا و جوارح بدن را نیز باید تحت فرمان گرفت و به قول شهید مطهری باید اعضای خود را حضور و غیاب کنیم تا مبادا عضوی از بدن ما در نماز غائب باشد. 👈 در آتی مراتب این حضور قلب را خواهیم پرداخت. 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
عهد نماز(قسمت۸).mp3
5.46M
📻 سلسله : "مرحوم شیخ احمد کافی" 🔺 انجام اولی است. در این شب‌های و عزاداری برای آل الله علیهم السلام چه توصیه‌ای مد نظر داشته باشیم؟ صلاة چیست؟ عقوبت آن چیست؟ 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
📜 هر روز یک تذکر: عُلما و اساتید اخلاق "امام خمینی (رضوان‌الله‌تعالی علیه)" 📖 کسی که و در معانی داشته باشد، در قلب او اثر خواهد کرد و کم‌کم به مقام متقین می‎رسد و اگر توفیق الهی شامل حالش شود، از آن مقام نیز بگذرد و هر یک از اعضا و جوارح و قوای آن، آیه‌ای از آیات الهی شود و شاید جذوات و جذبات خطابات الهیه او را از خود بی‌خود کند و حقیقت "اقرأ و اِصعَد" را در همین عالم دریابد تا آنکه کلام را بی‌واسطه از متکلمش بشنود، و آنچه در وهم تو و من نیاید آن شود. 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
🏷 مراتب در - 📿 پیشتر درباره اهمیت و جایگاه با حضور قلب و بدون آن، بیان شد. اکنون با الهام از سخنان بزرگان و علمای دین، مراتب حضور قلب به این شرح بیان می شود؛ سخن گفتن با خدا 📿 مرتبه اول: کسی که می خواند باید توجه کند که اگرچه به معانی اذکار نماز توجه نمی کند، لیکن با خداوند سخن می‌گوید و مشغول حمد و ثنای اوست. این مرتبه برای آن دسته از نمازگزارانی است که معانی آیات و عبارات را نمی‌دانند؛ امام خمینی (قدّس سره) از قول مرحوم شاه آبادی رحمه الله نقل می‌کند: "مَثَل این مرتبه، به این شکل است که شخصی، قصیده‌ای در مدح کسی بگوید و آن را به کودکی که معانی‌اش نمی‌فهمد، بدهد تا در محضر او بخواند و به آن کودک بفهماند که این قصیده در مدح این شخص است، البته آن کودکی که قصیده را می‌خواند اجمالاً می‌داند که ثنای ممدوح را می‌کند، اگر چه کیفیت و معنی آن را نمی‌داند". قلب تابع زبان 📿 مرتبه دوم: این است که نمازگزار علاوه بر مرحله قبلی، به معانی کلمات و عبارات و اذکار نیز توجه داشته باشد و بداند که حین چه می‌گوید. چنانچه امام صادق علیه‌السّلام می‌فرمایند: "من صلّی رکعتین یعلمُ ما یقولُ فیهِما. انصرَفَ و لیسَ بَینَهُ و بینَ الله ذنبٌ الّا غفرَلَهُ؛ هر کس که دو رکعت نماز بخواند در صورتی که بداند چه می‌گوید، نماز را به پایان می برد در حالی که بین او و خداوند متعال، هیچ گناهی نیست، مگر آن که خداوند آنها را می‌بخشاید". در این مرتبه، قلب تابع زبانِ است. فهم و توجه حقیقت اذکار 📿 مرتبه سوم: این است که نمازگزار، اسرار و روح عبادت و حقیقتِ آیات و عبارات و اذکار و تسبیح و تحمید و سایر مفاهیم ژرفِ نماز را بفهمد و در حال اقامه‌ی نماز به آنها توجه کند تا اینکه خوب بداند که در نماز چه می‌گوید و از چه کسی چه می‌خواهد؟ 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
14.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 سلسله تذکرهای : 🏷 استاد محمدرضا عابدینی 🔸 اگر کسی در خواند گمانتان به او خیر باشد هر چند که چیز بیشتری از او نمی‌دانید. وقتی به تنهایی و فرادی خوانده شود شوق در ایجاد ايمان در دیگران را کم می‌کند. وقتي نماز به جماعت خوانده شود در دیگران بیشتر می‌شود. لذا اسلام ظهور پیدا می‌کند. 🔸 اینکه هر روز پنج وعده خوانده شود و مردم به رفت و آمد کنند این رفت و آمد ایجاد می‌کند و حجیت ایجاد می‌کند. 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
📜 هر روز یک تذکر: شهدا "شهید حسن شیخ‌زاده" ✔️ زمانی که سکوت شب، زمین را غرق می کرد، سنگینی خواب شیرین را رها می کرد و از رخت خواب بلند می شد و می‌گرفت. 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
🏷 مراتب در - 📿 در گذشته مراتب مختلفی از در را بیان نمودیم. اکنون به ادامه این مطلب می‌پردازیم. مرحله یقین و ایمان 📿 مرتبه چهارم: نمازگزار علاوه بر مراحل قبل، لازم است که اسرار و حقایق اذکار و ارکان نماز را به طور کامل در قلب و باطن خویش نفوذ داده و به مرحله ایمان و یقین کامل برسد.در این مرتبه است که زبان به طور کامل از قلبِ نمازگزار پیروی می‌کند. از آنجایی‌که قلب به آن حقایق، یقین درونی و ایمان کامل دارد، زبان را وادار به گفتن اذکار نماز می‌کند. در ذات معبود 📿 مرتبه پنجم: در این مرتبه، شخصِ نماز گزار به مرتبه ی کشف و شهود و حضور قلبِ کامل می‌رسد که به این مرتبه، حضور قلب در ذاتِ معبود می‌گویند نه حضور قلب در عبادت؛ یعنی شخص به مرحله‌ای رسیده است که اسماء و صفاتِ جمال و کمالات حقِ داور را با چشم باطن مشاهده و درک می‌کند، کسی را جز خدا نمی‌بیند، صدایی جز صدای معبود نمی شنود، تا جایی که حتی به خودش و افعال و گفتار و حرکات و اذکارِ خود نیز توجهی نداشته و غرق در شوق وصال معبود است. از سخن و سخنگو نیز غافل است و کاملاً مجذوب در دریای است، البته در این مرتبه هم مراتبی نهان است که نسبت به سالکین راه طریقت، متفاوت است. حضور قلب، شرط قبولی 📿 آنچه که برای داشتن در ، دارای اهمیت است این است که ابتدا باید شرایط و اسباب ایجاد چنین حالتی را مهیا کرده و موانع بروز آن را برطرف نماییم. چرا که لازمه ی رسیدن به مقصود، فراهم ساختن مقدمات ایجاد آن است. چشم و گوش و خیال و خلاصه همه‌ی حواس ظاهری و باطنی انسان، به مانند قاصدکی سبکبال است که به هر نسیمی از اینجا به آنجا و از یک موضوع به موضوع دیگر پرواز می کنند، طبیعی است که با وجود چنین مانع سیالی، داشتن حضور قلب در نماز دشوارتر خواهد بود و تلاش بیشتری را خواهد طلبید. 📿 لازم است توجه شود که داشتن حضور قلب یکی از شرائط باطنی و آداب عمقیِ است و بر اساس روایات وارد شده، شرط است. یعنی آثار تربیتی ویژه ی که نتایج شگرف روحی و معنوی و اخروی برای نمازگزار دارد، در گروِ داشتن در هنگام خواندن است که البته مراتبی دارد که ذکر شد، با همه ی این تفاصیل، داشتن حضور قلب در نماز، در نظر فقها، از شرائط قبولی نماز است، نه از شرائط صحت و یقیناً بین این دو فرق است. زیرا ممکن است گاهی، شخص نمازی بخواند که تمام شرایط فقهیِ لازم برای صحت نماز را که در رساله‌های عملیه آمده است، داشته باشد، اما دارای شرائط کمال و قبولی نباشد. در این صورت می‌توان گفت؛ درست است که نماز بدون حضور قلب، نیازی به اعاده یا قضا کردن ندارد، اما اینگونه نماز خواندن، بهره و فایده‌ای برای نمازگزار نخواهد داشت. 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
عهد نماز قسمت(۹).mp3
4.55M
📻 سلسله : "حجت الاسلام رفیعی" 🔺 "الصلاة وجه دینکم" اساس دین نماز است. در همواره و بعد از است، دین همیشه نماز را مقدم قرار داده است. مسئله نماز جدی است. گاه برخی کاهل نمازند و این صدمه به دین خواهد زد. 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
📜 هر روز یک تذکر: عُلما و اساتید اخلاق "میرزا اسماعیل دولابی (رحمة‌الله‌علیه)" 📖 نامه دوست است و زبان اهل محبّت، زبان اشاره است؛ اشارت را اهل محبت درک می کنند. اگر اهل محبت شدی قرآن را خواهی فهمید. 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
🏷 مراتب در - 📿 راهکارها و عواملی که در به‌دست آوردن در مفید و مؤثر هستند عبارتند‌از: به 📿 اهمیت دادن به یک امر باارزش، شامل دوست داشتن آن و وقت گذاشتن برای آن است. امری که اراده و خواست انسان را می‌طلبد. چنانچه، میرزا جواد آقا ملکی تبریزی رحمه الله می گوید: "، سببش و آدمی است، چون قلبِ انسان، دنباله رو همت و شخص به حقیقت وجودی می‌باشد. کسی که به این حقیقت، باور داشته باشد که نماز اوست و باعث رسیدن او به خواهد شد، با کسی که نماز را یک تکلیفِ سخت و طاقت‌فرسا می‌پندارد و از روی اجبار و با اکراه آن را انجام می دهد، یقیناً از جهت داشتن حضور قلب با یکدیگر متفاوتند. چنانچه از حضرت محمد (صلّى اللَّه علیه و آله) منقول است که: "دو نفر از امّت من به نماز مى‏ایستند در صورتى که رکوع و سجودشان یکى است و حال آن که میان نماز آنها، مَثَل تفاوت ما بین زمین و آسمان است‏." 📿 اولین قدم این است ‌که برای نماز، وقت بگذاریم به این معنا که مثلاً اندکی قبل از شروع نماز در محل اقامه‌ی نماز یا سجاده‌ی خود بنشینیم و برای نماز آماده شویم. تا اینکه دل و فکر و ذهن شخص از دنیا و از تمام اموری که با آن سر و کار دارد، فارغ شود و از آن پس به نماز بایستیم. گفتن و و توجه به معانی و مفاهیمِ اذکار آنها نیز عامل مهمی در کسب آمادگی قلبی برای شروع یک نماز خوب و توأم با حضور قلب است. 📿 پس اگر بخواهیم در نمازمان، حضور قلب داشته باشیم، لازم است که اهمیت عبادتِ خداوند را به قلبِ سلیم تفهیم کنیم و این امر ممکن نیست مگر با درک فواید و یقین به اسرار و حقایق نماز. 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K