یکشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۳/۱
موضوع: #نشانه_قبولی_عبادات
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
برخی علائم و نشانه ها که مشخص می کند که اعمال ما قبول شده است یانه؟
1-دوری از گناهان: مهمترین نشانه این است که دیگر به سمت گناه نرود و به سمت قرب خدا حرکت کند،خداوند می فرماید:
إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ(آِیه 45 عنکبوت)
2- احساس آرامش قلبی ونشاط داشتن:یکی از شنانه ها این استکه فرد احساس آرامش می کند،خدا می فرماید:أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ(28 رعد)
در احادیث نیز آمده است که (الصیام و الحج تسکین القلوب)( الامالی طوسی، ص 296) روزه و حج سبب آرامش دل میشود
3-داشتن شرایط مثل اخلاص داشتن : یکی از راهها آن است که انسان اعمال و عباداتش را طبق شرایط و آدابی که در شرع بیان شده است انجام دهد که در این صورت احتمال قبولی آن زیاد است زیرا اگر اعمال برابر شرایط انجام شود، امّا مورد پذیرش قرار نگیرد نقص غرض لازم میآید که از خدای حکیم چنین کاری محال است.
خداوند اعمال ما را به کرمش قبول بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۳/۱
موضوع: #احکام_عبادی_نماز_مسافر
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در کتاب شریف مکارم الاخلاق حدیثی از امام صادق علیه السلام نقل شده است که در آن حدیث توصیه های حضرت لقمان به پسرش راجع به سفر و مسافرت نقل شده که فرموده اند: یَا بُنَیَّ وَ إِذَا جَاءَ وَقْتُ الصَّلَاهْ فَلَا تُؤَخِّرْهَا لِشَیْءٍ ، فرزندم! (در مسافرت هر جا که) وقت نماز شد آن را به هیچ توجیهی به تأخیر میانداز چرا که نماز دَینی بر عهده انسان است. (مکارم الأخلاق، ص252)
امروز قصد داریم چند نکته کوتاه راجع به احکام نماز در سفر بیان کنیم:
1. مسافری که در سفر نمازش شکسته است چنانچه در سفر نماز را به صورت شکسته بخواند و سپس به وطنش برگردد، همان نمازی که در سفر خوانده کافی است هر چند هنوز وقت برای وجود داشته باشد؛ بلکه همان نماز اول وقت که شکسته خوانده شده است افضل است.
2. اگر مسافر هنگام اول وقت نماز در مسافرت بوده و نمازش را نخواند و پایان وقت نماز به وطنش برسد؛ مثلا شخصی اهل شیراز، اذان ظهر را در سفر است و نماز نخوانده و قبل از قضا شدن نماز به شهرش می رسد ولی به علت فراموشی نمازش قضا می شود؛ در این صورت چون نماز در حالتی که کامل بوده قضا شده است باید قضایش را نیز کامل بجای آورد. و به طور کلی حکم شرعی این است که نماز هر گونه قضا شود قضایش باید به همان صورت انجام شود. (1) (نکته: در صورت بودن وقت صورت دوم نیز توضیح داده شود)
تعجیل در فرج امام عصر و سلامتی مراجع عظام تقلید خاصه امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و ال محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (توضیح المسائل مراجع با استفاده از م 1367 و م 1368)
@AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۳/۱
موضوع: #آثار_لقمه_حلال
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
در آيات و روايات برکات و آثاري براي کسب حلال بيان شده که در اينجا به برخي از آنها اشاره مي شود:
1- بهترين عبادت: پيامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) فرمود: عبادت هفتاد بخش است و بهترين بخش آن طلب حلال است. (ثواب الاعمال ،ص 385 ) ودر روایتی دیگر ترک لقمه حرام بهتر ازدوهزار نمازمستحبی شمرده شده است(تنبيه الخواطر، ص 360)
2- آمرزش الهی: پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: کسي که روزي حلال بخورد، فرشته اي بالاي سرش قرار مي گيرد و براي او طلب آمرزش مي کند تا وقتي که از خوردن آن فارغ شود. (ميزان الحکمه، ج3 ،ص2701 ،ح17648)
3- نورانيت قلب: پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: کسي که چهل روز مال حلال بخورد، خداوند قلب او را نوراني مي کند. (بحار، ج103 ،ص16 )
4- جهاد در راه خدا: امام کاظم(علیه السلام) فرمود: کسي که درپي روزي حلال براي خود و خانواده اش باشد، همانند کسي است که در راه خدا جهاد کند. (بحارالانوار، 103، ص3)
5- هفتاد هزار حج مقبول: پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلم): رد کردن يک دانگ از حرام (يک ششم دينار يا درهم) پيش خدا معادل هفتاد هزار حج قبول شده است. (جامع الاخبار، ص 442) نشان مي دهد که ترک حرام خواري در موقعيت آن خيلي سخت است
خداوند روزی حلال به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۳/۲
موضوع: #سنت_امهال_و_استدراج
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید: (فَلَمّا نَسوا ما ذُکّروا بِهِ فَتَحنا عَلَیهِم اَبوَاب کُلِّ شَیءٍ):پس هنگامی که فراموش کردند آنچه را به آن تذکر داده شده اند(مثل خدا و قیامت)، درهای همه چیز را به روی آنها گشودیم.(آیه 44 انعام)
خداوند در مورد برخورد با مردم به شیوه ها و سنتهای مختلف برخورد میکند،یکی ازسنتها این است که به کفار و افرادی که گناه زیادی می کنند مهلت میدهد و نعمت فراوان میدهد تا آنها یاد خدا را فراموش کنند و با گناه بیشتر در قیامت عذاب بیشتری شوند.
در روایتی از امام صادق علیه السلام نقل شده است که شخصی از امام معنای (سنستدرجهم من حیث لایعلمون-182 اعراف) پرسید. امام در جواب فرمود: این در باره بنده ای است که گناه می کند و در اثر آن نعمتهای تازه ای به او رو می آورد، واین نعمتها او را از استغفار از گناهش باز می دارد(کافی ،ج2،ص452)
پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)فرمودند: «زمانی که بندهای هرچه درخواست انجام دهد و خداوند نیز به او عطا کند، در حالی که آن بنده بر انجام گناه پایبند است؛ این استدراج برای آن بنده است»( کافی، ج۲، ص۹۷)
فلسفه مهلت دادن به کفار و گنهکاران سرکش؛ ازدیاد در گناه و عذاب الهی است. خداوند می فرماید: «وَ لا یَحْسَبَنَّ الَّذینَ کَفَرُوا أَنَّما نُمْلی لَهُمْ خَیْرٌ ِلأَنْفُسِهِمْ إِنَّما نُمْلی لَهُمْ لِیَزْدادُوا إِثْمًا وَ لَهُمْ عَذابٌ مُهینٌ؛ و البته نباید کسانی که کافر شده اند تصور کنند این که به ایشان مهلت می دهیم برای آنان نیکوست، ما فقط به ایشان مهلت می دهیم تا بر گناه خود بیفزایند و آنگاه عذابی خفت آور خواهند داشت.»( آل عمران، آیه 178 ) یعنی خداوند به کفار مهلت می دهد و این مهلت در حقیقت یک بستر آزمایشی است که انها خود را در آن محک بزنند. اما آنها به سوء اختیار خود راه گمراهی را بر می گزینند به بیان دیگر این ازدیاد گناه، نتیجه و عاقبت غفلت آنها از هشدارهای خداوند است.
خداوند ما را به خودمان وانگذارد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۳/۲
موضوع: #احکام_اجتماعی_امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در اهمیت امر به معروف و نهی از منکر همین بس که در قرآن کریم بیش از 10 بار امر به این دو واجب اشاره شده است (1) ؛ به عنوان مثال در سوره آل عمران آیه 104 آمده است:
وَ لْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ. باید از میان شما عده ای باشند که مردم را به نیکی فراخوانند و آنان را از کار زشت نهی کنند و این افراد (که واسطه هدایت خلق هستند) قطعا رستگار خواهند بود.
نکاتی کوتاه در احکام امر به معروف و نهی از منکر:
1. با بودن شرایط امر به معروف و نهی از منکر، این امر به واجب و نهی از حرام به عهده انسان واجب می شود و ترک آن گناه است و حتی اگر کسی خودش در خفا و پنهان هم گناهی را مرتکب می شود باز هم وظیفه اش ساقط نیست و در صورت مشاهده همان گناه از دیگری (با وجود شرایطش) باید نهی از منکر کند. (2)
2. اگر انسان گناهی مانند غیبت، رشوه و ربا خواری، بد حجابی و پایمال کردن بیت المال و ... را مشاهده کند نگوید به من ارتباطی ندارد و از طرفی با وجود شرایط ترک این دو واجب صرفا به خاطر حرف مردم جایز نیست؛ اگر کسی بگوید به تو ارتباطی ندارد صرف این حرف نمی تواند تکلیف او را ساقط کند. (چراکه حقیقتا ارتباط دارد و تکلیف شرعی است). (3)
3. واجب بودن این دو فریضه بر هر مکلّف نسبت به خانواده و نزدیکان وی اهمیت بیشتری دارد؛ لذا اگر شخصی در خانواده و نزدیکانش فردی میباشد که نسبت به واجبات دینی، بی توجّه است یا نسبت به ارتکاب حرامها بی مبالات است، باید با اهمّیّت بیشتری به انجام این دو واجب بپردازد. (4)
خداوند متعال همه ما را از عاملین امر به معروف و نهی از منکر قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) سوره های: آل عمران آیات 104، 110، 114؛ توبه آیات 67 و 71 و 112؛ أعراف، آیه 157؛ حج آیه 41؛ لقمان آیه 17؛ طه آیه 132؛ نساء آیه 114؛ نحل آیه 90؛ نور آیه 21.
(2) (مراجع م 2786 در ملحقات رساله امام و فاضل و نوری)
(3) (اجوبه الاستفتائات، س 1082 و 1083 ؛ توضیح المسائل جامع، م 2215)
(4) (توضیح المسائل جامع، م 2218
@AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۳/۲
موضوع: #احکام_اقتصادی_گران_فروشی
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در نقل است امام صادق (علیه السلام) به یکی ازخدمتگزارانشان (به نام مصادف) مبلغی دادند و به او فرمودند با این پول کالایی تهیه کن و تجارت کن! او همراه گروهی از تجار راهی سرزمین مصر شد. وقتی به نزدیکی آنجا رسیدند، با تاجرانی که از آنجا بازمی گشتند گفتگو کردند و معلوم شد همان کالای تجارتی آنها در بازار آنها نایاب است. اینها هم قسم شدند که هیچ کسی کالا را کمتر از دو برابر قیمت خرید نفروشد؛ و چنین کردند و با سود زیاد به مدینه برگشتند.
مصادف اموال را نزد حضرت آورد و جریان را توضیح داد؛ حضرت با نارحتی زیاد فرمودند: سبحان الله! به زیان مسلمانان هم قسم شدید و کالا را به دو برابر قیمت فروختید! آنگاه به اندازه همان مقدار سرمایه اولیه از آن برداشتند و فرمودند ما را به چنین سودهایی نیاز نیست ... یَا مُصادَف مجاهدة السُیُوفِ اَهونُ مِن طَلَبِ الحَلال (برخورد شمشیرها در کارزار جنگ راحت تر از به دست آوردن مالی پاک و حلال است.) (1)
اما مسئله شرعی امروز این است که پرسیده اند: تا چه مقدار کشیدن سود بر کالا و اجناس جایز است و حکم گرانفروشی چیست؟
مراجع تقلید فرموده اند چنانچه قیمت یک جنس به حدی زیاد و گران معین شود که به حد اجحاف و ظلم برسد یعنی به حدی باشد که مردم در این قیمتگذاری به او ظالم و ستمکار میگویند این گران فروشی شرعا حرام است. (2)
البته اگر در مواردی قیمت کالا در این حد هم زیاد نباشد ولی (خلاف قانون باشد) به این معنا که قانون برای آن کالا قیمتی مشخص کرده است فروشنده ها نباید از قانون تخلف کنند و این تخلف نیز شرعا جایز نیست.
نکته پایانی آن است که بر فروشندگان و بازاری ها مستحب است که به آن مقدار سودی که هزینه های زندگی شان را تأمین می کند، اکتفا نمایند. (3)
خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) بحارالانوار، ج ۴۷، ص ۵۹
(2) (استفتاءات (امام خمینى)، ج2، ص: 62 )
(3) سایت ادمین امام خامنه ای، شماره سوال: 1295325
@AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۳/۲
موضوع: #فضائل_زیارت_امام_رضا_علیه_السلام
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
امام رضا(علیه السلام) در مورد فضیت زیارت خودشان فرمودند: إنّی سَاقُتَلُ بالسَّمِّ مظلوماً فَمَن زارَنی عارفاً بِحَقّی غَفَرَاللهُ لَهُ ما تَقَدَّمَ مِن ذَنبِهِ و ما تَاَخَّرَ:من مسموم می شوم و مظلومانه به شهادت می رسم، هر کس مرا زیارت کند و معرفت به حق من داشته باشد، خداوند گناهان گذشته و حال او را می آمرزد. (عیون اخبار الرضا، ج 2، ص 26)
فضایل فراوانی برای زیارت امام رضا(علیه السلام) نقل شده است که برخی ذکر میشود:
1-ثواب یک ملیون حج: امام جواد «علیه السلام» فرمود: « به خدا سوگند کسی که او را زیارت کند در حالی که حق او را می شناسد، به اندازه یک میلیون حج پاداش دارد»( بحار، ج 101، ص 33)
2-ثوابی بالاتر از ثواب زیارت امام حسین(علیه السلام): علی بن مهزیار از امام جواد«علیه السلام» سوال کرد: آیا زیارت حضرت رضا «علیه السلام» فضیلت بیش تری دارد یا زیارت امام حسین «علیه السلام» حضرت فرمود:«زیارت قبر پدرم با فضیلت تر است؛ زیرا همه مردم به زیارت امام حسین می روند، اما قبر پدرم را تنها شیعیان خاص زیارت می کنند»(کافی، ج4،ص 584)
3-فریادرسی توسط امام در مواقف: امام رضا(علیه السلام)می فرماید: هر کس مرا با دوری سرا و مقبره ام زیارت کند، روز قیامت در سه جایگاه او را درمی یابم و از هولهای رستاخیز می رهانم. آن گاه که نامه های اعمال از چپ و راست به انسانها داده شود و به هنگام گذر از صراط و در برابر میزان.( من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 35)
4-شفاعت : حضرت رضا «علیه السلام» فرمود: هر کس از دوستانم مرا زیارت کند در حالی که حقم را بشناسد، روز قیامت او را شفاعت خواهم کرد(من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 583)
خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۳/۳
موضوع: #احکام_عبادی_تصرف_در_مال_خمسی
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
یکی از واجبات که هم در قرآن (در سوره انفال آیه 41) به آن تصریح شده و هم از جانب معصومین علیهم السلام مورد تاکید است مسئله خمس است؛ به عنوان نمونه در حدیثی از امام باقر علیه السلام می خوانیم: ... لایحلُّ لِاَحدٍ أن یشْتَرِیَ منَ الخُمسِ شَیئاً حَتّی یصِلَ الَینا حَقَّنا. هیچ کس اجازه ندارد از مالی که به آن خمس تعلق گرفته چیزی بخرد تا اینکه حق ما را به ما برساند. (الکافی(ط-الاسلامیه) ج 1 ص: 545)
البته اینگونه نیست که پرداخت خمسِ تمام دارایی انسان واجب باشد، بلکه احکام آن متفاوت است و واجب شدن خمس به اموال مکلف شرایطی دارد که با وجود ان خمس واجب می شود. که لازم است با مراجعه و مطالعه از احکام شرایط آن مطلع شویم؛
در این دقایق دو سه نکته کوتاه در این موضوع خدمتتان بیان می کنیم:
1. اگر مکلف درامدش قبل از رسیدن تاریخ سال خمسی اش در هزینه های مورد نیاز زندگی مصرف شود خمس ندارد (مثل صرف خوراک پوشاک مسکن مسافرت هدیه دادن و مانند اینها).
2. منزل مسکونی، ماشین سواری شخصی و وسایل زندگی که با پولی که به ان خمس واجب نشده مثلا با درامد بین سال و قبل از رسیدن سال خمسی تهیه شده است خمس ندارد.
3. اگر از درامدهایش در سر سال خمسی چیزی باقی بماند فرقی نمی کند به صورت وجه نقد در حسابش باشد یا مواد مصرفی مانند برنج و حبوبات یاسایر موارد یا تبدیل به سکه یا ارزهای خارجی شده باشد هر چند با قناعت انها را جمع کرده باشد که مطابق بیشتر مراجع عظام تقلید به آنها خمس تعلق می گیرد.
4. کوتاهی در این واجب گناه است. و فرقی بین زن و مرد، مجرد و متأهل، مستقل و غیر مستقل، کارمند و کاسب یا کارگر نیست. (1)
تعجیل در فرج امام عصر و سلامتی مراجع عظام تقلید خاصه امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و ال محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رساله مراجع مساله 1765و1790و1791و1792 ؛ اجوبه الاستفتائات س924 ؛ تبریزی س882 ؛ جامع المسائل فاضل ج1 س902 ؛ جامع الاحکام صافی ج1 س773 و 774 ؛ تحریر الوسیله، کتاب الخمس ؛ نوری م 1748 ؛ احکام الواضحه فاضل ص303 ؛ هدایه العباد صافی م1620 ؛ منهاج الصالحین سیستانی ج1/392 ؛ خویی، وحید منهاج ج1/348 ؛ جامع المسائل ج1 س645)
@AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۳/۳
موضوع: #علل_کمک_به_جریان_مقاومت
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم-
علت کمک به جریان مقاومت را می توان با دیدگاه های گوناگون پاسخ داد که :
اولا:از لحاظ فقهی، وجوب دفاع از سرزمین های اسلامی از ضروریات فقه اسلام است واز طرفی دفاع از مقدسات مثل حرمهای اهل بیت نیز، وظیفه یک محب و دوستدار اهل بیت است.
ثانیا: به عنوان یک مسلمان و شیعه باید کمک کرد ؛چون پیامبر فرمود: هر کس فریاد استغاثه مظلومی (اعم از مسلمان یا غیر مسلمان) را بشنود که مسلمانان را به یاری می طلبد، اما فریاد او را اجابت نکند، مسلمان نیست(وسایل الشیعة ، ج 11، ص 108) و امام علی ( علیه السلام ) فرمود:«کونوا للظالم خصماً و للمظلوم عوناً» همواره خصم ظالم و یار و یاور مظلوم باشید(نامه47 نهج البلاغه)
ثالثا: از باب انسانیت نیز هر فردی وظیفه دارد به همنوع خود در زمانی که به او ظلم می شود کمک کند(تو کز محنت دیگران بی غمی- نشاید که نامت نهند آدمی)
رابعا: از جهت دفاع از جان و مال و میهن خود نیز باید کمک کرد ،چون آن کشورها خط مقدم جنگ ما هستند و گرنه دشمن به کشور ما وارد می شود.
خداوند بصیرت در دین و دنیا به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۳/۳
موضوع: #احکام_اجتماعی_اسباب_محرمیت
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در روایتی از امام صادق علیه السلام راجع به عفت و پاکدامنی نسبت به ناموس مردم اینگونه نقل شده است: عِفّوا عَن نِساءِ النّاسِ تَعِفَّ نِساؤكُم. نسبت به زنان مردم عفّت ورزيد تا نسبت به زنان شما عفّت ورزند. تحف العقول : 359.
زنان و مردان نسبت به یکدیگر یا محرمند و یا نامحرم و حالت سومی در بین این دو وجود ندارد.
در اسلام، فقط سه گروه محرم می باشند و غیر از این موارد همه نامحرم می باشند: 1- کسانی که با ولادت به افراد محرم می شوند (محارم نسبی مانند مادر، خاله، عمه، عمو، دایی و ...)، 2- کسانی که با ازدواج کردن محرم می شوند (محارم سببی، مانند مادر زن، پدرشوهر، فرزند شوهر و ...) 3- محرمیتی که با شیر خوردن یک کودکی از یک مادر حاصل می شود البته شرایطی دارد. (محارم رضاعی) که اگر با شرایطش محقق شود آن کودک از لحاظ محرمیت دقیقا مثل فرزند واقعی آن زن می شود و تمام محرمیتهایی که در تولد نسبت به آن خانواده تصور دارد برای این کودک شیرخوار نیز ایجاد می شود.
تا اینجا پس دایره محارم مشخص شد و غیر این سه گروه (مثل برادرشوهر، خواهرزن) نامحرمند و لازم است به طور کامل در رعایت احکام نگاه، پوشش و ارتباطات دقت شود؛
اما دو سه تا تذکر شرعی:
1- کسانی که فرزند خوانده به منزل می آورند صرف این عمل محرمیت نمی آورد مگر آنکه از طریق عقد ازدواج و یا شیرخوارگی (در صورتی که شرایط باشد) محرمیت درست کنند. البته احکام دقیقی دارد و باید جدا و مفصل بررسی شود.
2- چیزی به نام صیغه خواهر و برادری که باعث ایجاد محرمیت بشود در اسلام وجود ندارد. (1)
3- قبل از عقد ازدواج، دختر و پسر با هم نامحرم هستند حتی اگر به نام هم باشند و قصد قطعی ازدواج داشته باشند، بنابر این لازم است که در ارتباط تا قبل از عقد ازدواج مثل دو نامحرم حریمهای شرعی را رعایت کنند.
از خداوند متعال درخواست می کنیم به همه ما توفیق یادگیری و عمل به دستورات دینی را مرحمت کند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
منابع و نکات توضیحی:
(1) (استفتائات بهجت ج4 س4960)
(2) (رساله مراجع قبل از مساله 2363 و 2464)
@AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۳/۳
موضوع: #مقاومت_و_جهاد_کبیر
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن درباره جهاد کبیر میفرماید: «فَلَاتُطِعِ الْکَافِرِینَ وَ جَاهِدْهُم بِهِ جِهَادًا کَبِیرًا» «ای پیامبر! پس از کافران پیروی نکن و بهوسیله آن با آنها به جهادی بزرگ بپرداز»(آیه 52 فرقان)
«جهاد کبیر» یعنی چه؟ یعنی اطاعت نکردن از دشمن در میدانهای مختلف؛ مثل میدان سیاست، میدان اقتصاد، میدان فرهنگ و هنر. جهاد کبیر به معنای قطع رابطه با دنیا نیست؛ بلکه هویّت و شخصیّت اصلی خودشان را از یاد نبرند؛ و مثل نماینده نظام اسلامی حرکت بکنندو سخن بگویند وهضم قدرتها (فرهنگی،اقتصادی، هنر و...) نشوند.
وقتی از دشمن تبعیت نشود ممکن است هزینه هایی داشته باشد، اما وظیفه این است که:وَ تَوَکَّل عَلَی اللهِ وَ کَفی بِاللهِ وَکیلا؛ در مقابل همه این فشارها به خدا تکیه کن؛ توکّل معنایش این نیست که کار را رها کنید بنشینید تا خدا بیاید عوض شما کار را انجام بدهد؛ بلکه توکّل این است که شما راه بیفتیدو تلاش کنید، آنوقت یقین داشته باشیم که خدای متعال ما را کمک خواهد کردو یقینا پیروزیم وَ الَّذینَ جاهَدُوا فینا لَنَهْدِینَّهُمْ سُبُلَنا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنین.(آیه 69 عنکبوت)
بر اساس معارف قرآن کریم، دشمنان اسلام هرگز از مسلمانان راضی نخواهند شد مگر آنکه مسلمین اسلام را رها کنند و پیرو کافران شوند؛ در نتیجه فرمان الهی این است که هرگز نباید در برابر آنان کوچکترین نرمشی انجام دهید و باید در برابرشان محکم و استوار همچون کوه باشید و مقاومت کنید و تسلیم ناپذیر باشید. در قرآن کریم آمده است«وَ لَنْ تَرْضی عَنْک الْیهُودُ وَ لا النَّصاری حَتَّی تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ (آیه 120 بقره)
نتیجه اینکه توافقات ومعاهداتی مثل سند 2030؛FATA و... را قبول کنیم به این امید که دشمن از دست ما بردارد؛غلط و خلاف قرآن است.
خداوند توفیق جهاد در راه خدا به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
چهارشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۳/۴
موضوع: #احکام_اجتماعی_پرهیز_از_خرافات_در_زیارت
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در میان ادیان و مذاهب رسم و رسوماتی در بین مردم رواج دارد که برخی پسندیده و برخی ناپسندند. سنتهای پسندیده مصداق این حدیث شریف هستند که پیامبر اسلام فرموده اند: مَنْ سَنَّ سُنَّةً حَسَنَةً كَانَ لَهُ أَجْرُهَا وَ أَجْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ ... هر که راه و رسم نیکویی را بنیان نهاد در پاداش عمل به آن تا روز قیامت سهیم است. در ادامه حضرت به سنتهای ناپسند نیز اشاره کرده و فرموده اند: و هر کس روش زشتی را پایه گذاشت در کیفر و پیامد عمل به آن تا قیامت شریک است. (الکافی، ج5، ص9)
یکی از سنتهای پسندیده و مورد تاکید دین، زیارت معصومین و اولیاء الهی علیهم السلام است لکن آداب اعمال و رفتارها در زیارت نیز باید به صورت دقیق آموخته شود تا اینکه گرفتار رفتارهای ناپسند و خرافات در زیارت نشویم.
در زیارت: اموری مثل غسل، ذکر خداوند در مسیر و حین زیارت، خواندن زیارت نامه های معتبر مثل امین الله و جامعه کبیره، قرآن خواندن، نماز زیارت و ... وارد شده است. نزدیک شدن به ضریح مقدس و دعا کردن در نزد حضرت نیز در صورت عدم مزاحمت برای دیگر زائرین سفارش شده است و همچنین یکی از آداب در ضمن زیارت، شتافتن و ملحق شدن به صفوف جماعت در اوقات نماز است که بسیار سفارش شده است.
اما گاهی اوقات از برخی زائرین اموری مشاهده می شود که دلیل و مدرکی ندارد مانند بستن قفل و پارچه به شبکهها و پنجره های ضریح، و حتی مواردی از این رفتارها ممکن است خطا و گناه نیز محسوب می شود مانند بردن مُهر یا کتاب از حرم، یا گرو برداشتن ظروف آب از حرم برای حاجت گرفتن، نوشتن برخی مطالب در کتب ادعیه و ...
لذا باید دقت کنیم که هر دستوری که از اطرافیانمان می شنویم اول آن را بر عالم دینی عرضه کنیم و بعد از اینکه مطمئن شدیم مستند است و سفارش دین است به انجام آن بپردازیم و آنرا نشر دهیم.
خداوند متعال توفیق زیارت با معرفت اهل بیت علیهم السلام را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
@AhkameHarameRazavi