eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
34 ویدیو
29 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
recording-20230117-115729.mp3
842K
بیان امروز حجت الاسلام والمسلمین سید رضاموسوی بایگی حرم مطهر رضوی
چهارشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۱۰/۲۸ موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم شخصی محضر رسول خدا رسید عرض کرد برای استجابت دعا چه کنم؟ پیامبر‌خدا صلی الله علیه و آله به او فرموند: خوراک خود را پاکیزه کن و غذای حرام نخور (وسائل الشیعة ؛ ج‏7 ؛ ص145) یکی از قراردادهای شرعی جعاله هست، جعاله یعنی انسان متعهد بشود در برابر کاری که دیگری برایش انجام می دهد، مزدی بدهد، مثل اینکه بگوید هر کس گمشده مرا پیدا کند، صد هزار تومان به او می دهم. البته در این قرارداد شرایطی باید رعایت شود: جعاله بر کاری که نزد عقلا بی فایده به حساب می آید صحیح نیست مثل اینکه کسی بگوید اگر به فلان محل تاریک بروی، یا حجم زیادی غذا بخورد فلان مبلغ را به تو می دهم. این قرارداد صحیح نیست. جعاله برای کار حرام صحیح نیست مثلا اگر بگوید کسی برای برای من شراب تولید کند یا مجلس حرام برگزار کند، فلان مبلغ به او می دهم، صحیح نیست. اگر در جعاله مقدار مزد را  از ابتدا مشخص نکند و کاری را از دیگری درخواست کند و آن فرد کار را انجام دهد، باید مزد آن شخص را به مقدار متعارف بدهد.مثلا کسی از تعمیر کار درخواست تعمیر ماشین را داشته باشد و مزد او را از ابتدا مشخص نکند، و تعمیر کار ماشین را تعمیر کند، صاحب ماشین باید مزد را به مقدار متعارف بدهد. خداوند روزی حلال به ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد منابع: رساله مراجع م 2218-2220-2222 @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۱۰/۲۸ موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در مذمت اختلاف می فرماید: هر زمانی که با یکدیگر تنازع کردید سست می شود و آنگاه عزت شما از بین می رود. سوره مبارکه الأنفال آیه ۴۶ بر اساس این آیه شریفه وقتی که ملتی میان همدیگر اختلاف داشته باشند قهراً خاک‌نشین میشوند، قهراً ذلیل میشوند، قهراً وسیله‌ی تسلّط دیگران بر خودشان را فراهم میکنند. [نتیجه‌ی] تفرّق این است.(برگفته از بیانات امام خامنه ای درباره موضوع اختلاف افکنی) لذا وظیفه شرعی ما در این زمینه این است که: هرگونه گفتار یا کردار و رفتاری که در زمان حاضر سوژه و بهانه به دست دشمن بدهد و یا موجب اختلاف و تفرقه بین مسلمین گردد، شرعاً گناهی بسیار بزرگی است.(امام خامنه ای- سایت ادمین) در فضای مجازی نشر مطالبی که سبب تفرقه و اختلاف میان آحاد مسلمین می شود، و بهانه به دست دشمنان دین می دهد؛ هر چند واقعیت داشته باشد، شرعا حرام است. مردم هنگامی که مشاهده می کنند گروه یا فردی فعالیت اختلاف انگیز انجام می دهند، با رعایت شرایط امر به معروف و نهی از منکر کنند و در صورت نیاز به مسولین مربوطه اطلاع رسانی کنند. خداوند متعال دلها ما را به یکدیگر نزدیک کند به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
محل مصرف دیه جنایت بر میت 🔒محل مصرف دیه جنایت بر میت کجاست؟ 🔑-به طور کلی در مواردی که نسبت به میت دیه واجب می شود این دیه به ورثه میت داده نمی شود بلکه در وجوه خیر به نیت میت صرف می شود. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم) 📚آدرس: تحریرالوسیله، کتاب دیات، لواحق، م11، سایت ادمین امام خامنه ای، شماره استفتاء: 957178 تاریخ استفتاء: 1397/12/18 پاسخگو: فرزانه(محمد هادی) ناظر: مؤمن. منهاج الصالحین، ج3، م976، سایت آیت الله مکارم، مسائل مربوط به پیوند اعضا، سؤال 1470: https://makarem.ir/main.aspx?reader=1&pid=61769&lid=0&mid=1055
بیان احکام ۲۸-۱۰-۰۱.mp3
942.9K
حجت الاسلام سیدرضا موسوی بایگی
پنج شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۱۰/۲۹ موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم .خداوند متعال در قرآن مجید در اهمیت یادگیری وسوال می فرماید: فَاسْأَلُوا‌ أَهْلَ‌ الذِّكْرِ إِنْ‌كُنْتُمْ‌ لَا‌ تَعْلَمُونَ.‌ اگر چيزي‌ را‌ نمي‌دانيد ‌از ‌اهل ‌علم ‌و دانايان بپرسيد. (سوره نحل،43) چند نکته درباره یادگیری احکام دین: 1. يكي‌از واجبات يادگيري احكامي است كه انسان معمولا در زندگي به آنها نياز  پيدا مي كند و آموختن آنها پيش از عمل واجب است تا در هنگام‌ عمل ‌به‌ گناه نيفتد و خلاف وظيفه اش عمل نكند، همچون احكام عبادات مثل‌نماز و روزه و احكام معاملات مثل مباحث خريد و فروش و تجارت براي كساني كه به ‌كسب ‌و كار مشغول اند. 2. به عنوان نمونه اگر بواسطه ندانستن مساله چيزي از واجبات ركني نماز مثل ركوع يا  قيام در حال‌ تكبير و يا قيام متصل به ركوع را كم يا زياد كند نمازش باطل است و بايد دوباره بخواند مثل افرادي كه توان ‌ايستادن‌ هر چند با تكيه دادن بر ديوار يا عصا را دارند ولي نماز واجب را نشسته يا بر روي صندلي مي خوانند. ‌همچنين در معاملات و قراردادهاي شرعي‌كه با شخص يا شركتي قرارداد بسته است، اگر نداند كه قراردادش صحيح است يا خير نمي تواند بدون ‌رضايت ‌صاحب ‌مال، در مالي كه از چنين راهي به دست آورده تصرف نموده و استفاده نمايد. (رساله مراجع ج2 م2052  و ج 1م 942و1264) خداوند به همه توفيق علم و عمل عنايت فرمايد به بركت صلوات  بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۱۰/۲۹ موضوع: نماز_جماعت_اقتدا سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم در اهمیت و آثار نماز جماعت می فرمایند: کسی‌که در هر جایی که باشد محافظت ومداومت بر نماز جماعت داشته باشد،مانند برق،سریع و نورانی‌از‌پل‌صراط‌‌ می‌گذرد. (ثواب الاعمال،343) چند نكته درباره نماز جماعت: 1-يكي از واجبات نماز جماعت، تبعيت كردن از امام جماعت در افعال نماز است يعني كارهاى  نماز مانند ركوع و سجود را كمى بعد از امام و يا همزمان با امام  جماعت به جا آورد پس نبايد زودتر از امام جماعت به ركوع يا سجود برويم. (رساله مراجع 1468،1469،1489،1470) 2-كسي كه دير به جماعت رسيده يا مسافر است و مي‌خواهد در ركعت سوم يا چهارم اقتدا كند اگر در حالي كه امام ايستاده است اقتدا كند بايد حمد و سوره را آهسته بخواند و اگر براي خواندن سوره وقت ندارد بايد حمد را تمام كند‌و در ركوع (يا سجده) خود را به امام جماعت  برساند. (مشهور- رساله مراجع مسأله 1442-غير مشهور‌: خوئي، بهجت، تبريزي، سيستاني: خودش را به رکوع برساند)  3-اگر مي‌داند كه براي خواندن حمد زمان كافي  ندارد (بنابر احتیاط واجب) بايد صبر كند تا امام به ركوع برسد بعد اقتدا كند لذا در حالي كه امام بعد از تكبير در حال رفتن به ركوع است نيز اقتدا نكند. (م 1441) خداوند به ما توفیق شرکت در جماعت عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد آل و آل محمد @AhkameHarameRazavi
بیان احکام ۲۹-۱۰-۰۱.mp3
984.8K
بیان امروز حجت الاسلام سیدرضا موسوی بایگی
جمعه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۱۰/۳۰ موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن می فرماید فرزندان خود را از ترس فقر نكشيد. ما آنان و شما را روزي مي دهيم . يقينا كشتن آنان گناهي است بزرگ.اسراء ایه 31 اما مساله شرعی: برخی از گناهان به عنوان گناه کبیره شمرده شده است: 1. یکی از گناهان ناامیدی از رحمت الهی است و مسلمان نباید از رحمت الهی ناامید باشد. 2. یکی دیگر از گناهان سقط جنین است در این باره به چند نکته توجه بشود: نکته اول: حرام بودن سقط جنین شامل مراحل اولیّۀ تکامل جنین در رحم، حتّی نطفۀ لقاح یافته نیز می شود و حرام بودن سقط جنین، بعد از دمیده شدن روح شدیدتر است. نکته دوم:ترس از فقر و مشکلات اقتصادی مجوز سقط جنین نمی شود و امر رزق و روزی با خداوند متعال است لذا مسلمان باید باور به رزاقیت خدا داشته باشد. نکته سوم:سقط جنین قبل از دمیدن شدن روح در موارد نادری جایز است مثل اینکه استمرار حاملگی برای مادر خطر جانی داشته باشد. نکته پایانی: کسی که سقط جنین را انجام داده باید توبه کرده و با شرایطی دیه پرداخت نماید؛ مثلا دیه نطفه به نظر اکثر مراجع ازجمله امام خامنه ای 20 مثقال شرعی طلاست که معادل تقریبا 72 گرم می‌شود که به وارث جنین پرداخت نماید. سقط جنین در برخی موارد کفاره قتل عمد نیز دارد. خداوند متعال توفیق تربیت فرزندان صالح به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. @AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۱۱/۱ موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم 1.بلوغ شرعی بر اساس بلوغ طبیعی و جسمی تعیین شده :یعنی دخترها زودتر به بلوغ جسمی و عقلی می‌رسند  -(مثلا:زودتر حرف میزنند) (دستگاه فکری آنها زودتر بکار می افتد)  2.تحقيقات علمي ثابت كرده : رشد زن سريعتر از مرد است ومدت رشد 15 ساله مرد را در 9 سال طی میکند  و اين موضوع، در تمام جانداران وگياهان هم، هست،که رشد انواع ضعيفتر و لطیفتر به نسبت نوع خشن تر رشد سریعتر است  (پاسخ به پرسشهای مذهبی،مکارم ص423)  (دختران در سن 11-14 توانایی مادرشدن دارند که پسران در 15 ندارند) 3.چون خدا آنها را زودتر به تشریفات و درگاه خود پذیرفته است، یعنی با ارزشتر ند -(مثل درگاه یک شاه که افرادی را 6سال زودتر بپذیرند)  -هنوز پسر مشغول بازی است، زن مشغول راز و نیاز است؛ زن برای دریافت فضائل، شایسته‏‌تر از مرد است -اهل سلوک ‏‌گویند:مشرَّف شدیم نه ‏مکلّف، چون مشقتی نیست، بلکه شرف در کار است 4.بجای اینکه زنان در طول زندگی هر ماهی چند روز نماز نمیخوانند، اینجا جبران میشود  (زن در آئینه جمال و جلال،جوادی ، ص 216) خداوند ما را با معارف حقیقی آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۱۱/۱ موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم .امیرالمومنین علیه السلام در نهج البلاغه نامه 48 می فرمایند: خدا را در جهاد به اموال و جانهایتان و زبانهایتان در نظر بگیرید. اَللّهَ اللّهَ فـی الجِهاد بِأموالکُم و أنفُسِکُم و ألْسِنَتِکم فـی سبیلِ اللّهِ.  یکی از مصادیقی که مولایمان برای جهاد بیان می کند، جهاد با زبان است که امروزه امام خامنه ای حفظه الله از آن تعبیر به جهاد تبیین می کنند، که برگرفته از این کلام مولای متقیان می باشد. جهاد تبیین واجب کفایی است یعنی بر افرادی که توانایی دارند به مقدار لازم واجب است اقدام کنند و واجب فوری می باشد. سوال: جهاد تبیین در چه مواردی واجب فوری است؟ در هر جایی چه فضای حقیقی و چه فضای مجازی و در رسانه ها، منکری و حرام انجام گرفته یا معروفی و واجبی ترک شود، بر کسانی که توانایی تبیین حقایق و دفاع را دارند و می توانند اثر گذار باشند واجب کفایی و فوری است که به وظیفه خود عمل کنند. بنابر این اگر باورها و اعتقادات بحق دینی تضعیف شود و مورد هجوم واقع شود یا مقدسات و احکام الهی را تمسخر یا به آن توهین کنند باید به شکل مناسب حقایق روشن شود و از  ارزش های دینی دفاع نمود. سروران گرامی اینرا بدانیم به تعبیر امام خامنه ای حفظه الله که اگر جهاد تبیین بدرستی صورت نگیرد، دنیامداران حتّی دین را هم وسیله‌ی برای هوسرانی و شهوترانی خودشان قرار خواهند داد و دین را وارونه جلوه می دهند.سخنان رهبری در جمع خبرگان اسفند 1400                                                                                   خداوند توفیق تبین حقایق و دفاع از آنها را همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد. @AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۱۱/۱ موضوع:   سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم 1.همانطور که کلمه (مردم) شامل زن و مرد هست، خطابات(الذین امنوا و..) نیز شامل زن ومرد است؛ چون قرآن به زبان عربی است و عرب، مخاطب مشترک زن و مرد را با کلمات(مذکر) می آورد. (قاعده تغلیب) »پس:خطابات مردانه نیست،بلکه با مردم است (البته برخی آیات خاص زنان ،خطاب زنانه است) 2.گفتمان قرآن غالبا انسان است (فاطر، 15؛ نحل، 97؛ آل عمران،5)  و روح انسان جنس ندارد و کمالات انسان مرتبط با روح است و ارزش نزد خدا به تقواست نه جنسیت (زن در آئينة جلال و جمال ص87) 3.گاهی بخاطر رعایت حیا و عفت، با اصل روانشناسانه، زن را مستقیم خطاب نمیکند 176 آیه قرآن در مورد زنان است و سوره زنان-نساء- و سوره مریم و کوثر  داریم. -برخی آیات (11تحریم) ، آسیه را الگوی مرد و زن (مردم مومن) میداند 4.مخاطب قرآن(پیامبر) یک مرد بوده و در شرایط نزول قرآن نیز مردان حضور فعالتری داشتند.  بطورکلی نیز مردان مسئولیت بیشتر دارند و برخی مخاطبان نیز(انبیا-سران کفر) مرد بوده اند. خداوند ما را با معارف حقیقی آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi