⁉️چرا ما شیعیان سر به مهر میگذاریم حکمت این کار چیست؟
پاسخ تفصیلی:👇
از نظر فقه شیعه، سجده کردن بر مهر لزومى ندارد، بلکه طبق سنت پیامبر اکرم (صلیالله علیه و آله و سلم) بر خاک یا سنگ یا چوب و هر چیزى که از زمین است، غیر از معدنیات و خوردنى ها و نوشیدنى ها و پوشیدنى ها، بر هر چیز دیگر میتوان سجده کرد. بنابراین، اگر کسى در بیابان نماز میخواند، می تواند هنگام سجده پیشانى را بر خاک بگذارد، و نمازش صحیح است.🕋
به هر حال دلیل اصلی شیعیان در سجده بر زمین و خاک و ... پیروی از سنت پیامبر عظیم الشان اسلام می باشد که در ادامه به برخی از روایات در این زمینه اشاره خواهد شد.
اما اینکه فعلاً مرسوم شده است که از بین همه این موارد بیشتر بر مهر سجده میکنند،چند دلیل دارد:👇📿
اولاً : به جهت این است که چون سجده بر خاک در مساجد و در خانه ها با مشکلاتى همراه است، خاک را به صورت مهر در آورده که راحت تر باشد و مشکلى از نظر نظافت نداشته باشد.
دوم: در روایات، سجده بر تربت حضرت سید الشهدا (ع) تمجید و تشویق شده است لذا این تربت را به صورت مهر و قابل حمل در آوردند .
امام صادق(ع) فرمود: «السجود على طین قبر الحسین (ع) ینوّر إلى الارضین السبعه و من کانت معه سبحه من طین قبر الحسین (ع) کتب مسبّحاً و ان لم یسبح بها؛ (1) سجده بر خاک قبر امام حسین، زمین را تا هفت طبقه نورانى میکند. هر کس تسبیحى از گِل قبر حسین همراه داشته باشد، همواره تسبیح گو محسوب میشود، گر چه مشغول به ذکر نباشد».
معاویه بن عمار میگوید : همیشه همراه امام صادق مقدارى از خاک کربلا بود. هنگامى که میخواست نماز بخواند، بر آن ها سجده میکرد و میفرمود: سجده بر تربت امام حسین از هفت آسمان بالا میرود. (2)
از روایات مربوط به سیره و روش پیامبر چنین به دست می آید که پیامبر و اصحاب بر زمین (اعم از خاک و سنگ ) سجده می کردند و لذا پیامبر اسلام (ص) در روایتی که مورد قبول اهل سنت و شیعه است فرمودند :خداوند به وسیله چند چیز به من فضیلت و برتری داد یکی اینکه زمین را هم محل سجده و هم طهارت(تیمم) برای من قرار داد. (3)
اهل سنت و شیعه در موارد زیادی از احکام سجده با هم اتفاق نظر دارند، زیرا هر دو گروه، سجده بر خاک، سنگ، چوب و دیگر روییدنیهای غیر خوردنی و غیر پوشیدنی را جایز میدانند، اما شیعه معتقد است سجده بر غیر این موارد صحیح نیست. واجب است که سجده بر خاک یا یکی از موارد فوق باشد، علت این مطلب روایاتی است که وارد شده است.
امام صادق (ع) فرمود: « سجده نکن مگر بر زمین یا بر آنچه از زمین می روید مگر پنبه و کتان». (4)
زراره از امام باقر (ع) سؤال کرد که آیا می توان بر قیر سجده کرد؟ حضرت فرمود: نه. بر لباس و پشم و میوه های خوردنی و معدنی ها و بر اجزای حیوان و بر پر پرندگان نیز سجده کردن جائز نیست. (5)
علی بن جعفر از برادرش حضرت موسی بن جعفر سؤال کرد: آیا انسان می تواند از فرش حریر و سجاده حریر، همین طور از فرش دیباج و سجاده دیباج استفاده کند؟ روی آن ها بخوابد، تکیه دهد، بایستد، نماز بخواند؟ امام فرمود : خوابیدن، نشستن و سایر استفاده ها از آن ها اشکالی ندارد، اما نمیتواند روی آن ها سجده کند. (6)
ولی اهل سنت سجده بر پنبه و کتان و مو و پشم را اجازه می دهند، ولی نظر آنان بر خلاف احتیاط و مخالف روایاتی است که از طریق اهل بیت و از پیامبر وارد شده است. در کتاب الفقه علی المذاهب الاربعه آمده است:
سجده بر هر چیز جایز است حتی دستار دور سر، به شرطی که پاک باشد، اما پیروان ابوحنیفه سجده بر دستار را در صورت ناچاری مکروه دانستهاند، ولی امامیه میگوید سجده جایز نیست. مگر روی زمین یا آن چه زمین آن را رویاینده. نیز باید از آن چه خوردنی و پوشیدنی و معدنی است نباشد. (7)
بنا بر این اهل سنت ، فرش و قالی و موکت را زمین می دانند، ولی نمی توان پذیرفت قالی و موکت زمین است. در ضمن این کار خلاف احتیاط است.
ادامه👇
👆ادامه:
سجده بر خاک (زمین) و استفاده از مهر از زمان پیامبر وجود داشته است. رافع بن ابی رافع از پیامبر (ص) نقل می کند که حضرت فرمود: «نمازتان کامل و صحیح نمی شود. مگر این که در سجده ، پیشانی را بر زمین بنهید». (8)
از زمان رسول خدا (ص) برخى اصحاب بر سنگ سجده مى کردند. جابر بن عبداللَّه انصارى (9) و «مسروق بن اجدع» (10) این کار را مى کردند؛ چه در وطن بودند و چه به هنگام مسافرت.
جابر بن عبدالله انصارى مىگويد: با پيامبر (ص) نماز ظهر مىگزاردم كه يك قبضه از ريگها را در كف گرفتم تا سرد بشوند و بتوانم بر آن ها سجده كنم. (11)
يكى از صحابه از اين كه پيشانيش به خاك برسد اجتناب مىكرد . پيامبر بدو فرمود: پيشانيت را بر خاك بگذار. (12)
يكى از اصحاب بر پيچ عمامهاش سجده مىكرد كه پيامبر با دست خود عمامه را از پيشانيش بر داشت. (13)
روايات ديگر اهل سنت دلالت دارند كه پيامبر بر حصير و خمره (گل كوزه) سجده مىفرمود. (14)
این سخن روشن، بیپایگی گفتار کسانی را که همراه داشتن قطعهای از خاک و تربت را شرک و بدعت میپندارند، اثبات میکند. معلوم میگردد که پیشتازان تاریخ اسلام بدین کار مبادرت میورزیدند. (15)
از نظر تاریخی نیز وقتی رسول خدا به مدینة منوره تشریف آوردند و دستور ساختن مسجدالنبی را دادند، در آن زمان مسجد فرش نداشت . پیامبر روی زمین و خاک های مسجد سجده میکردند. در زمان ابوبکر و عثمان و عمر و حضرت علی نیز روی زمین مسجد سجده می نمودند. بنا بر این تمام نمازهای پیامبر روی زمین بود . سجده های پیامبر و مسلمانان صدر اسلام، روی خاک بود. پس قطعاً سجده بر خاک صحیح است. شیعیان که روی خاک سجده می کنند، به واسطه پیروی و متابعت از رسول خداست؛ پس قطعاً نمازهای شان صحیح است.
از طرف دیگر چون شرط است که محل سجده باید از هر نجاستی پاک باشد و سجده بر زمین نجس جایز نیست، شیعیان قطعه ای از خاک پاک (مهر) را به همراه خود دارند، تا هر وقت خواستند نماز بخوانند،بر آن خاک پاک سجده کنند. زیرا نمی دانند خاک و زمینی که بر آن می خواهند سجده کنند، پاک است یا نه، بدین جهت یک قطعه خاک پاک را که یقین به طهارتش دارند، انتخاب می کنند و بر آن سجده می کنند.اما در مورد حکمت این حکم الهی می توان به این نکته اشاره نمود که انسان با گذاشتن عزیزترین و شریف ترین عضو بدن خود بر روی خاک و زمین همیشه این حقیقت را تداعی کند که روزی از همین خاک با اذن و قدرت الهی خلق شدیم و روزی هم به همین خاک بر می گردیم و باید برای محاسبه و روز قیامت محیا شویم لذا دچار غرور و خود کامگی نشده و در برابر اوامر الهی تسلیم باشیم.
برای مطالعه بیشتر می توانید به کتاب های ذیل مراجعه نمایید
- راهنمای حقیقت (پاسخ به شبهات پیرامون عقاید شیعه) از آیت الله جعفر سبحانی، نشر مشعر.
- پاسخهای ما به پرسشهای اهل سنت(پاسخ به چند پرسش فقهی و اعتقادی) از علی عطائی اصفهانی، نشر مشعر.
پی نوشت ها:
1.شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، ج5 ص 365،مؤسسه آل البیت،1409ق.
2. همان.ص 366 .
3.همان. ج3 ،ص 350.
4. شیخ طوسی، الخلاف، مسئلة 112 و 113،نشر دارالاحیا التراث العربی ،بی تا.
5. همان.
6. محمد جواد مغنیه، فقه تطبیقی، ص 94،نشربوستان کتاب، قم، 1387ش.
7. عبد الرحمن جزیری، الفقه علی المذاهب الاربعه , ج 1 ،ص 232 ، بیروت , دارالفکر، بی تا.
8. الخلاف،همان، مسئلة 112 و 113.
9. سنن بیهقى، همان،ج 1، ص 439.
10. محمد بن سعد ، طبقات الکبرى، ج 6، ص 79،نشر دارالاحیا لتراث العربی، بی تا.
11. مسند احمد، ج 3، ص 327 حديث جابر و سنن بيهقى، ج 1، ص 439.
12. متقی هندی،كنزالعمال، ج 7، ص 465 ،حديث شماره 19810.نشر موسسه الرساله، بیروت، 1413ق.
13. سنن بيهقى،همان، ج 2، ص 105.
14. احمد حنبل، مسند احمد، ج 6، ص 179، 309، 331، 377، و ج 2 ،ص 192، 198. بیروت، دارصادر، بی تا.
15. سید رضا حسینینسب، شیعه پاسخ میدهد، ص 108، نشر موسسه طه ،قم 1378 ش.
┄┅══✼☘❤️🕋﷽🕋❤️☘✼══┅┄
#احکام_شرعی؟👇👇
#پرسش؟
#پاسخ…؟👇
💎🕋↶【به ما بپیوندید:】↷🕋💎
🆔@Ahkameshariy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فوری
🔺استاد قرائتی: در انتخابات شرکت کنید نه به خاطر این که همه مسئولان کارشون درسته!!
۰ توجیه کار غلط مسئولین حماقته
۰ تضعیف نظام جنایت است
۰ شرکت نکردن در انتخابات خوشایند دشمن است!⛔️
🇮🇷@Ahkameshariy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تو رفتی و زینب بی تو ذره ذره آب شد...🥀🖤
👤 #کلیپ غمانگیز «تو رفتی و...» با نوای حاجمحمود #کریمی تقدیم نگاهتان...😭
🖤 ویژه شهادت #حضرت_زینب سلام الله علیها 😭
https://eitaa.com/joinchat/2248409099Cb908bf49ce
💠 #معنی_یک_رکعت
💬این که میگن اگر یک رکعت از نماز در وقت خونده شه، نماز اداء حساب میشه، منظور از یه رکعت تا کجای نمازه؟
🔹 آیات عظام رهبری، مکارم، وحید، نوری و شبیری: همین که گفتن ذکر سجده دوم تموم شد رکعت اول تموم میشه.
🔹 آیتالله سیستانی: همین که در سجده دوم پیشونی روی مهر قرار بگیره رکعت اول تمام میشه.
⭕️ نکته: عمدا به تاخیر انداختن نماز تا جایی که به این وضع بیفته حرام و معصیته.
📚 عروةالوثقي، ج ١، أحكام حائض، م ٣٢ و احکام اوقات، م 1
#احکام
📚
┄┅══✼☘❤️🕋﷽🕋❤️☘✼══┅┄
#احکام_شرعی؟👇👇
#پرسش؟
#پاسخ…؟👇
💎🕋↶【به ما بپیوندید:】↷🕋💎
🆔@Ahkameshariy
👇پاسخ به شبهات و شایعات مجازی
متن شبهه👇👇👇
📌ما چرا روزه می گیریم علتش چی هست؟🌙🥵
📌پاسخ:👇👇👇
یكى از مسلّمات اسلامى اين است كه احكام شرعى تابع و برگرفته از مصالح و مفاسد واقعى است، يعنى هر امر شرعى به علت مصلحت ضرورى است و هر نهى شرعى ناشى از مفسدهاى است كه بايد ترك شود. خدا براى اين كه بشر را به يك سلسله مصالح واقعى كه سعادت او در آن است برساند، امورى را واجب يا مستحب كرده است . براى اين كه بشر از مفاسد دور بماند، او را از پارهاى كارها منع نموده است. اگر مصالح و مفاسد نبود، نه امرى بود و نه نهيى.
مصالح و مفاسد و به تعبير ديگر حكمتها به گونهاى است كه اگر عقل انسان به آنها آگاه گردد، عقل نيز همان حكم را مىكند كه شرع بيان كرده است. ولي ممکن است عقل به همه آن حکمت ها و مصالح نرسد اما يک مسلمان چون معتقد است به اين که همه احکام اسلام صد در صد مصلحت دارد و خداي حکيم محال است که دستور بي حکمت صادر کند ،در جايي هم که عقلش قادر به کشف مصلحت حکم نباشد، عمل به دستور و حکم خدا مي کند، چون يقين به وجود مصلحت در حکم دارد و مي داند که عقلش به خاطر کمي آگاهي نتوانسته مصلحت را کشف کند. پس مسلمان روزه مي گيرد ،گرچه اصلا نداند روزه چه منافعي دارد ،زيرا روزه را خدا واجب فرموده است و به طور يقين مي دانيم اگر روزه منافعي اعم از منافع جسمي و روحي براي انسان نداشت ،هرگز خدا آن را واجب نمي فرمود.
در مورد روزه :
روزه داراى حكمتها و فوايدى است که در قرآن و روايات به آن اشاره شده است و مهمترين آن ها عبارت است از:
1. تقوي وپرهيز از گناه:
از فوائد مهم روزه اين است كه تقواي الهي را در وجود انسان تقويت مي کند . روح انسان را «تلطيف»، و اراده انسان را «قوى»، و غرائز او را «تعديل» میكند.
يكى از بزرگ ترين فلسفه روزه همين اثر روحانى و معنوى آن است. انسانى كه انواع غذاها و نوشابه ها در اختيار دارد و هر لحظه تشنه و گرسنه شد ،به سراغ آن میرود، همانند درختانى است كه در پناه ديوارهاى باغ بر لب نهرها میرويند. اين درختان ناز پرورده، بسيار كم مقاومت و كم دوامند. اگر چند روزى آب از پاى آن ها قطع شود، پژمرده میشوند و میخشكند.
اما درختانى كه از لابلاى صخرهها در دل كوه ها و بيابان ها میرويند و نوازشگر شاخه هاي شان از همان طفوليت، طوفان هاى سخت، و آفتاب سوزان، و سرماى زمستان است، و با انواع محروميت ها دست به گريبانند، محكم و بادوام و پراستقامت و سخت كوش و سخت جانند!
روزه نيز با روح و جان انسان همين عمل را انجام میدهد. با محدوديت هاى موقت به او مقاومت و قدرت اراده و توان مبارزه با حوادث سخت مىبخشد، و چون غرائز سركش را كنترل میكند، به قلب انسان نور و صفا مى دهد.
روزه انسان را از عالم حيوانيت ترقى داده و به جهان فرشتگان صعود میدهد. جمله لعلكم تتقون. (باشد كه پرهيزگار شويد) در آيه 183 سوره بقره در بيان فلسفه وجوب روزه اشاره به همه اين حقايق است.(1)
براي همين مسئله است که در ماه مبارک رمضان در کشور هاي اسلامي آمار جنايت و گناه به صورت چشم گير کاهش پيدا مي کند . انجام کارهاي نيک زياد مي شود. در اثر همين تقويت تقواي الهي درماهاي ديگر نيز جنايت و گناه کم تر صورت مي گيرد.
انجام گناه و خيانت به خاطر ضعف تقوي است . کساني مرتکب گناه و جنايت مي شوند که يا معتقد به روزه و نماز نيستند يا به نحوي از روزه و نماز فرار مي کند.
اگر آمار جنايات در کشورهاي غير اسلامي را در نظر بگيريم، جنايات در کشورهاي اسلامي به مراتب کم تر از جنايات در کشور هاي غير اسلامي است. اين درحالي که است که در کشور هاي غير اسلامي مسئله ايثار و فداکاري، کمک به ديگران و انجام کارهاي نيک و خيرات بسيار به ندرت انجام مي شود ،ولي در بين مسلمانان انجام کارهاي نيک و خيرات و احسان و خدمت به ديگران به صورت يک فرهنگ عمومي و ضروري مي باشد. عامل اصلي آن تقويت روح در تقوي در کشورهاي اسلامي بين مسلمانان است.روزه تقويت گر تقوي و روحيه ايثار و فداکاري مي باشد.
2. روزه براى برقرارى مساوات ميان فقير و غنى است تا مردم با چشيدن طعم گرسنگى، به ياد فقيران و محرومان بيفتند و حق آنان را ادا كنند.(2)
3. روزه آرام بخش دلها است.(3)
4. روزه اثر بهداشتى و درمانى فراوان دارد و باعث سلامتى و تندرستى جسم مىگردد.
پيغمبر مىفرمايد: «صوموا تصحوا؛روزه بگيريد تا سالم شويد» ( 4)
در حديث معروف ديگر نيز از پيغمبر رسيده است: «المعدة بيت كل داء و الحمية رأس كل دواء؛معده خانه تمام دردها است و امساك بالاترين دارو». ( 5)-
الكسى سوفورين (دانشمند روسى) روزهدارى را طريق درمان بسيارى از بيماریها- از جمله كم خونى، ضعف رودهها، رماتيسم، نقرس، بيمارىهاى چشم، مرض قند و بيماریهاى كليه و كبد- میداند.(6)
ممکن است حکمت و فايده هاي روزه منحصر به آنچه ذکر شد نباشد و حکمت هاي ديگري نيز ممکن است داشته باشد که ما به آن آگاهي پيدا نکرده باشيم.
ادامه:👇
پی نوشت:👇
1. آيت الله مکارم، يكصد و هشتاد پرسش و پاسخ، ص 418.
2. من لايحضره الفقيه، ج 2، ح 9671- 6671.
3. امام باقرعليه السلام مىفرمايد: الّصيامُ وَ الْحَجُّ تَسْكينُ الْقُلُوبِ .بحارالانوار، ج 78، ص 381.
4. همان، ج 96 ،ص 255.
5. همان،ج 14 چاپ قديم.
6. تفسير نمونه، ج 1، ص 236
📌اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
┄┅══✼☘❤️🕋﷽🕋❤️☘✼══┅┄
#احکام_شرعی؟👇👇
#پرسش؟
#پاسخ…؟👇
💎🕋↶【به ما بپیوندید:】↷🕋💎
🆔@Ahkameshariy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 تعویض طلای کهنه با نو
💬از نظر شرعی آیا تعویض طلای کهنه با نو، ربا محسوب می شود؟
💠 #استاد_وحیدپور
#احکام
┄┅══✼☘❤️🕋﷽🕋❤️☘✼══┅┄
#احکام_شرعی؟👇👇
#پرسش؟
#پاسخ…؟👇
💎🕋↶【به ما بپیوندید:】↷🕋💎
🆔@Ahkameshariy
🛑 آیا پوشاندن ارقام پلاک خودرو جرم است؟
🔹دستکاری در ارقام پلاک خودرو🚙 با اعمالی نظیر چسباندن آدامس و یا کشیدن ماژیک روی ارقام پلاک، استفاده از پلاک زیر سپر یا پشت شیشه، استفاده از طلق های دودی روی پلاک ، بستن زنجیر یا کش روی پلاک موتورسیکلت، مالیدن گل روی پلاک و... برای ممانعت از ثبت تخلفات، از جمله مصادیق مخدوش کردن پلاک بوده که به موجب قانون مجازات اسلامی جرم محسوب میشود و بر اساس ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی، برای مرتکب آن مجازات شش ماه تا یک سال حبس تعیین شده است.
🔹همچنین مطابق قوانین راهنمایی و رانندگی، هرگونه دستکاری در پلاک خودرو علاوه بر جریمه، توقیف خودرو را در پی دارد.⛔️
@Yavaranemamzaman
1_8726361570.mp3
14.24M
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅
💥مرحبا لشکر حزبالله
مرحبا جَیش رسولالله..
🇮🇷عبرتهای عاشورا 🇵🇸
🌍 @Yavaranemamzaman
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 بعضی جاها خنده ممنوع!!
#احکام_نماز
#مبطلات_نماز
┄┅══✼☘❤️🕋﷽🕋❤️☘✼══┅┄
#احکام_شرعی؟👇👇
#پرسش؟
#پاسخ…؟👇
💎🕋↶【به ما بپیوندید:】↷🕋💎
🆔@Ahkameshariy
🔻جمعی از زنان ایتالیایی با حجاب سنتی موسوم به «فالدتا»
✍زنان در ایتالیا تا قرن نوزدهم میلادی، تقریبا همیشه دامنهای گشاد و بلند گلدوزیشده، همراه با پیشبند و بلوزهای آستینبلند میپوشیدند؛ همچنین بیرون از منزل موهای خود را جمع کرده و با پارچهای شبیه روسريهای امروزی میپوشاندند.
اما بانوان ایتالیایی در مکانهای عمومی، علاوه بر آن روسری، از چادری سیاه به نام «فالدتا» استفاده میکردند، که کل بدنشان را از نگاه مردان غریبه میپوشاند. این چادر سیاه در واقع از یک دامن بسیار بلند تشکیل میشد و در قسمت بالای آن، پارچه بزرگ تعبیه شده بود که روی سر انداخته میشد و سر و بالاتنه بانوان را میپوشاند!
📜 اساطیر نامه
🇮🇷
☘#جهادتبیین📶☘📲☀️
#لبیک_یاخامنه_ای✌️🇮🇷🌾
#لبیک_یاحسین_است.✌️🇮🇷🌾
🌀لینک دعوت کانال یاوران امام زمان(عج):👇
https://eitaa.com/joinchat/2248409099Cb908bf49ce
💠 شهادت به ولایت امیرالمؤمنین
💬سوال: آیا شهادت به ولایت امیرالمؤمنین علی (علیهالسلام) جزء اذان و اقامه است؟
✅ جواب:
🔹 #مقام_معظم_رهبری: گفتن «اَشْهَدُ اَنَّ عَلِیّاً وَلیُّ اللهِ» بهعنوان شعار تشیّع خوب و مهم است ولی جزء اذان و اقامه نیست و باید بهقصد قربت مطلقه گفته شود.
🔹 آیتالله #سیستانی: عبارتهای «أَشْهَدُ أَنَّ عَلیّاً وَلیُّ اللّهِ» یا «أَشْهَدُ أَنَّ عَلیّاً أمیٖرُالْمُؤْمِنیٖنَ» یا «أَشْهَدُ أَنَّ عَلیّاً أمیٖرُ الْمُؤْمِنیٖنَ وَ وَلیُّ اللّهِ» یا «أَشْهَدُ أَنَّ عَلیّاً أمیٖرَالْمُؤْمِنیٖنَ وَلیُّ اللّهِ» جزء اذان و اقامه نیست، هرچند شهادت و گواهی به ولایت و إمارت (امیرالمؤمنین بودن) حضرت علیّ بن ابیطالب (علیهالسلام) بهخودیخود مستحب است و کاملکنندهٔ شهادت به رسالت رسول اکرم (صلیالله علیه و آله و سلم) میباشد. بنابراین، خوب است بدون قصد جزئیّت، بعد از «أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُوْلُ اللّهِ» به نیّت قربت گفته شود.
🔹 آیتالله #مکارم: «اَشْهَدُ أَنَّ عَلِيَّاً وَلِىُّ اللّهِ» (یعنی گواهی میدهم که علی ولىّ خدا بر همه خلق است) جزء اذان و اقامه نيست، ولی خوب است بعد از «اَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللّهِ» بهقصد تبرّک گفته شود، لکن به صورتی که معلوم شود جزء آن نيست.
📚 پینوشت:
العروة الوثقی کتاب الصلاة، ص۱۳۱، قبل از م ۱، منهاج الصالحین، ج۱ص۴۵۶، رساله نماز و روزه ص۲۹م۱۳۰، توضیحالمسائل جامع ج۱، ص۴۴۵۶، توضیحالمسائل آیتالله مکارم م ۸۴۳
#احکام
┄┅══✼☘❤️🕋﷽🕋❤️☘✼══┅┄
#احکام_شرعی؟👇👇
#پرسش؟
#پاسخ…؟👇
💎🕋↶【به ما بپیوندید:】↷🕋💎
🆔@Ahkameshariy