eitaa logo
برشی از یک کتاب
4.3هزار دنبال‌کننده
212 عکس
43 ویدیو
2 فایل
ارتباط با من : @Ammar12 تبادل و تبلیغ : @Mohajer1214 _ هدف، ارائه طریق و الگوست _ با #ایتا و #تلگرام کسی فیلسوف نمی‌شود _ باید کتاب خواند... کتابِ خوب
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 کانال برشی از یک کتاب: http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
🔰 کانال برشی از یک کتاب: http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
🔰 کانال برشی از یک کتاب: http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
سالروز شهادت دکتر چمران گرامی ... 🔰 کانال برشی از یک کتاب: http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب رسول خدا فرمود : دو گروه از اُمت من در هر زمان صالح ( اهل عمل به حق و عدل ) باشند اُمت من صالح می شوند ، و در هر زمان فاسد( دوستدار مال و مقام و دنیاداری ) باشند اُمت من فاسد می شوند . پرسیدند : آن دو گروه کیانند ؟ فرمود : «عالمان و حاکمان» . و کدام فساد بزرگتر از آن است که جانب عدالت فروگذارده شود ، و فریادگران قسط و اجرای آن تنها بمانند ، و در برابر طاغوتان مال و ثروت و فرعون های تکاثر و اتراف و اسراف کسی دم بر نیاورد ؛ و اینان در اینجا و آنجا - با کمال آزادی - به هر گونه تولید و بازرگانی و نرخگذاری ظالمانه و توزیع دلخواه ، و تأسیس شرکت های سود آور و استفاده از پُستها و موقعیتهای شغلی ( یا نسبتها و خویشیها) بپردازند ، و خون مردمان را بمکند ، و استخوان توده ها را خرد کنند . و چنین وضعی سبب شیوع امتیاز خواهی نکوهیده و تبعیض فاحش و تفاوتهای سرسام آور در میان مردمان می شود . و اینها همه باعث رواج ستمگری و استحکام پایگاههای آن خواهد شد . و احکام دین در جامعه هایی که ستم و تبعیض بر آنها فرمانروایی می کند مرده است ( یعنی یه آنها عمل نمی شود ، اگر چه به نام اسلام شعار بدهند ) ، زیرا به تعبیر مولای ما امیرالمومنین: « اجرای عدالت سبب زنده ماندن احکام است » و در این هنگام است که ارکان دین در درون بخشهایی از جامعه ، بخصوص در میان جوانان ... فرو می ریزد . 📚 الحیاة ، محمد رضا حکیمی ، جلد ۵ ، ص ۲۴۴ 🔰 کانال برشی از یک کتاب : http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب زندگی واقعی احکام دین ، و گردن نهادن عملیِ توده ها به آن ، در همه گروههای اجتماعی ، جز در محیطهایی تحقق نخواهد یافت که قسط بر آنها حکمفرما باشد ، و با دست عدالت ساخته شده باشد ... و اما فشار وارد آوردن بر مردم به اینکه بعضی از ظواهر احکام شرعی را در کوچه و بازار مراعات کنند ، با اینکه در اجرای عدالت و قسط ، در همه شئون زندگی و روابط معیشتی ، سهل انگاری حکمفرما باشد ، و کسی در این باره ها امر به معروف و نهی از منکر نکند ، و در احیای کرامت فرودستان و بازگرداندن حقوق محرومان گوناگون به ایشان تسامح در کار باشد ، چیزی است که هیچ اسلام شناس راستین و هیچ اصلاح طلب دوراندیشی که خواستار اصلاح شدن واقعی زندگی مردم باشد ، آن را سودمند نخواهد دید . و اگر غیر از این بود ، خداوند متعال ، هدف از بعثت پیامبران و فرستادن کتابهای آسمانی و آهن را اجرای عدالت و قسط قرار نمی داد ؛ خداوند سبحان چنان می خواست که مردمان به احکام دین او عمل کنند ، و می دانست که راه رسیدن به این هدف ، همه گیر شدن قسط و عدل است در اجتماع و حکومت یافتن عدالت است در زندگی همگان ، و به همین جهت آن را بر همگان واجب ساخت ... و علی ابن ابی طالب می فرماید : « العدلُ حیاةُ الأحکام ، عدل مایه زنده ماندن احکام است » ؛ نه اینکه « وارد آوردن فشار مایه زنده ماندن احکام باشد » 📚 الحیاة ،محمد رضا حکیمی ، گلد ۵ ، ص ۲۶۸ 🔰 کانال برشی از یک کتاب : http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب گفته ام بارها گفته ام و باز تکرار می‌کنم که انسانِ امروز به نیازمند است نه به محبت و عشق به او ، زیرا که عشق و محبت نه تنها هیچ ارزشی ندارد بلکه سرگرم کننده و تخدیر کننده و معطل کننده نیز خواهد بود . کسانی که به نام محبت علی و عشق به مولی ، بدون شناختن مولی و فهم دقیق و درست سخن و راه و او ، مردم را معطل و سرگردان می کنند ، نه تنها انسانیت و آزادی و عدالت را نابود می کنند بلکه خود این چهره های عزیز را نیز تباه می سازند و شخصیت خود علی را در زیر این تجلیلهای بی ثمر مجهول نگه می دارند و باعث می شوند کسانی که تا آخر عمر در محبت مولی وفادار می مانند ، هرگز از سخن و راهنمایی های او بهره ای نگیرند و متوقف و منحط بمانند و آنهایی هم که کمی آگاه می شوند و با جهان امروز آشنا ، اصولاً این گونه علیِ بی ثمر را و این محبت بی نتیجه را رها کنند و به دنبال شخصیت های دیگر ، الگوهای دیگر ، رهبران دیگر بروند . و علی بعد از اوست که به عنوان عامل نجات انسانیت می تواند نقش خود را بازی کند . 📚 علی ، علی شریعتی ، ص ۱۳۰ 🔰 کانال برشی از یک کتاب: http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب هدف بنیادین دین اسلام ، ساختن «جامعه قرآنی» است و این جامعه ، قائم بر دو شالودۀ «توحید» و «عدل» است و بر بنیاد «قسط محوری» ... پس بنابراین شالودۀ بنیادین ... نمی توان پذیرفت که کسانی از اهل دین ، تنها در بارهٔ امور عبادی تأکید بسیار بورزند ، و به اقدامهایی گسترده دست یازند ، لیکن از کنار اجتماعی ، عملکردهای ، تفاوتهای کمر شکن ، محرومیتهای تربیتی و فرهنگی ، فشارهای خردکننده و ، و رنجهای روح فرسای ناداری و کمبودداری ... بسادگی بگذرند ؛ و سقوطهای انسانی و اخلاقی ناشی از ستمهای اقتصادی و معیشتی را نبینند ، و چپاولگری چپاولگران ، و فرصت طلبی فرصت طلبان ، و تصاحب غاصبانهٔ ثروتهای کلان بوسیلۀ « دست و پاداران » را برتابند ؛ و ماهیت روحانی دین را از زندگی مادی جدا شمارند ، و جامعیت دین خدا را مخدوش سازند و به سخنان واقع بینانۀ پیامبر اکرم و امام صادق ( که نماز و روزه به است و عبادت به و ) گوش فرا ندهند ... و باید دانست که یادشدگان اگر می فهمند چه می کنند «بیراهه» می روند ، و اگر نمی فهمند ، «راه درست » را می پوشانند . چرا نباید به پیروی از قرآن و اهل بیت ، تأکید بر عدالت نیز مانند تأکید بر «عبادت» مطرح باشد؟ چرا نباید امر به معروف و نهی از منکر دامنه اش اقتصاد و قضاوت را نیز بگیرد و در بازارها و فرصتهای اقتصادی و معاملات خارجی و روابط و مسائل مالی جامعه حضور داشته باشد ؟ در صورتی که اینجاها که یاد شد ، مرکز اصلی امر به معروف و نهی از منکر است . 📚 الحیاة جلد ۵ ، محمد رضا حکیمی، ص ۲۸۹ 🔰 کانال برشی از یک کتاب : http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام بر ماه آزادگی و عدالتخواهی ... سلام بر حسین و اصحابش ... واسه عاقبت بخیری این حقیر دعا کنید
✂️ برشی از یک کتاب شهود یا اضطرار اعتقاد و باور و یا شهود و برهان نیست که کارگشاست ، که اضطرار به خدا و حجت حتی در ظرف احتمال و گمان تأثیر گزار است . در حالی که یقین و باور بدون این درک از اضطرار و ضرورت ، تأثیرگزار نیست . 📚 وارثان عاشورا ، علی صفایی ، ص ۱۸ 🔰 کانال برشی از یک کتاب : http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب کلید تسلیم و اطاعت امام حسین در دعای عرفه می خواهد : «إِلَهِي أَغْنِنِي بِتَدْبِيرِكَ عَنْ تَدْبِيرِي وَ بِاخْتِيَارِكَ عَنِ اخْتِيَارِي وَ أَوْقِفْنِي عَلَى مَرَاكِزِ اضْطِرَارِي». تدبیر و اختیار انسان آن جا به تفویض و تسلیم و اطاعت می رسد که ریشه های اضطرار و مراکز ضرورت و بیچارگی خود را می شناسد و مجبور می شود به منظور برنامه ریزی برای این انسان مقدر ، مستمر و مرتبط ، به وحی روی بیاورد . 📚 وارثان عاشورا ، علی صفایی ، ص ۲۲ 🔰 کانال برشی از یک کتاب : http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب خائن یا ناشی امام صادق علیه السلام : «تفاوتی ندارد که کار را به خائن بسپارم یا به ناشی » این حدیث در بردارنده موضوعی بسیار مهم است ، که از نظر ساختن فرد و جامعه همواره باید مورد توجهی عمیق باشد و بدان عمل شود . و آن موضوع بسیار مهم این است که از نظر نتیجه فرقی نیست که کاری و شغلی و «پُستی» و مدیریتی کوچک یا بزرگ به دست شخص خائن سپرده شود ، یا شخص ناشی و تخصص ندیده ، و فاقد مهارت و کاردانی ، و فاقد تحصیلات و تجربیات کارشناسانه و لازم ؛ که در هر دو صورت ، کار تباه است و تباه ... و جامعه زیان دیده است و زیان ... و در حکومتهای دینی ، به اعتبار دین نیز ستم شده است و ستم ... دینی دارای اینگونه تعالیم ... 📚 الحیاة ، جلد ۵ ، محمدرضا حکیمی ، ص ۴۴۱ 🔰 کانال برشی از یک کتاب : http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed