✂️ برشی از یک کتاب
#ظواهر_احکام
زندگی واقعی احکام دین ، و گردن نهادن عملیِ توده ها به آن ، در همه گروههای اجتماعی ، جز در محیطهایی تحقق نخواهد یافت که قسط بر آنها حکمفرما باشد ، و با دست عدالت ساخته شده باشد ...
و اما فشار وارد آوردن بر مردم به اینکه بعضی از ظواهر احکام شرعی را در کوچه و بازار مراعات کنند ، با اینکه در اجرای عدالت و قسط ، در همه شئون زندگی و روابط معیشتی ، سهل انگاری حکمفرما باشد ، و کسی در این باره ها امر به معروف و نهی از منکر نکند ، و در احیای کرامت فرودستان و بازگرداندن حقوق محرومان گوناگون به ایشان تسامح در کار باشد ، چیزی است که هیچ اسلام شناس راستین و هیچ اصلاح طلب دوراندیشی که خواستار اصلاح شدن واقعی زندگی مردم باشد ، آن را سودمند نخواهد دید . و اگر غیر از این بود ، خداوند متعال ، هدف از بعثت پیامبران و فرستادن کتابهای آسمانی و آهن را اجرای عدالت و قسط قرار نمی داد ؛ خداوند سبحان چنان می خواست که مردمان به احکام دین او عمل کنند ، و می دانست که راه رسیدن به این هدف ، همه گیر شدن قسط و عدل است در اجتماع و حکومت یافتن عدالت است در زندگی همگان ، و به همین جهت آن را بر همگان واجب ساخت ... و علی ابن ابی طالب می فرماید : « العدلُ حیاةُ الأحکام ، عدل مایه زنده ماندن احکام است » ؛ نه اینکه « وارد آوردن فشار مایه زنده ماندن احکام باشد »
📚 الحیاة ،محمد رضا حکیمی ، گلد ۵ ، ص ۲۶۸
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#بارها گفته ام
بارها گفته ام و باز تکرار میکنم که انسانِ امروز به #شناختِ_علی نیازمند است نه به محبت و عشق به او ، زیرا که عشق و محبت #بدون_شناخت نه تنها هیچ ارزشی ندارد بلکه سرگرم کننده و تخدیر کننده و معطل کننده نیز خواهد بود . کسانی که به نام محبت علی و عشق به مولی ، بدون شناختن مولی و فهم دقیق و درست سخن و راه و #هدف او ، مردم را معطل و سرگردان می کنند ، نه تنها انسانیت و آزادی و عدالت را نابود می کنند بلکه خود این چهره های عزیز را نیز تباه می سازند و شخصیت خود علی را در زیر این تجلیلهای بی ثمر مجهول نگه می دارند و باعث می شوند کسانی که تا آخر عمر در محبت مولی وفادار می مانند ، هرگز از سخن و راهنمایی های او بهره ای نگیرند و متوقف و منحط بمانند و آنهایی هم که کمی آگاه می شوند و با جهان امروز آشنا ، اصولاً این گونه علیِ بی ثمر را و این محبت بی نتیجه را رها کنند و به دنبال شخصیت های دیگر ، الگوهای دیگر ، رهبران دیگر بروند . #عشق و #محبت علی بعد از #شناختن اوست که به عنوان عامل نجات انسانیت می تواند نقش خود را بازی کند .
📚 علی ، علی شریعتی ، ص ۱۳۰
🔰 کانال برشی از یک کتاب:
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#عدالت_یا_عبادت
هدف بنیادین دین اسلام ، ساختن «جامعه قرآنی» است و این جامعه ، قائم بر دو شالودۀ «توحید» و «عدل» است و بر بنیاد «قسط محوری» ... پس بنابراین شالودۀ بنیادین ... نمی توان پذیرفت که کسانی از اهل دین ، تنها در بارهٔ امور عبادی تأکید بسیار بورزند ، و به اقدامهایی گسترده دست یازند ، لیکن از کنار #ظلمهای اجتماعی ، عملکردهای #طاغوتان_اقتصادی ، تفاوتهای کمر شکن #قارونی ، محرومیتهای تربیتی و فرهنگی ، فشارهای خردکننده #تورم و #گرانی ، و رنجهای روح فرسای ناداری و کمبودداری ... بسادگی بگذرند ؛ و سقوطهای انسانی و اخلاقی ناشی از ستمهای اقتصادی و معیشتی را نبینند ، و چپاولگری چپاولگران ، و فرصت طلبی فرصت طلبان ، و تصاحب غاصبانهٔ ثروتهای کلان بوسیلۀ « دست و پاداران » را برتابند ؛ و ماهیت روحانی دین را از #نیازهای_طبیعی زندگی مادی جدا شمارند ، و جامعیت دین خدا را مخدوش سازند و به سخنان واقع بینانۀ پیامبر اکرم و امام صادق ( که نماز و روزه به #نان است و عبادت به #تمکن و #تغذیه_درست ) گوش فرا ندهند ... و باید دانست که یادشدگان اگر می فهمند چه می کنند «بیراهه» می روند ، و اگر نمی فهمند ، «راه درست » را می پوشانند . چرا نباید به پیروی از قرآن و اهل بیت ، تأکید بر عدالت نیز مانند تأکید بر «عبادت» مطرح باشد؟ چرا نباید امر به معروف و نهی از منکر دامنه اش اقتصاد و قضاوت را نیز بگیرد و در بازارها و فرصتهای اقتصادی و معاملات خارجی و روابط و مسائل مالی جامعه حضور داشته باشد ؟ در صورتی که اینجاها که یاد شد ، مرکز اصلی امر به معروف و نهی از منکر است .
📚 الحیاة جلد ۵ ، محمد رضا حکیمی، ص ۲۸۹
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام بر ماه آزادگی و عدالتخواهی ...
سلام بر حسین و اصحابش ...
واسه عاقبت بخیری این حقیر دعا کنید
#العبد
✂️ برشی از یک کتاب
شهود یا اضطرار
اعتقاد و باور و یا شهود و برهان نیست که کارگشاست ، که اضطرار به خدا و حجت حتی در ظرف احتمال و گمان تأثیر گزار است . در حالی که یقین و باور بدون این درک از اضطرار و ضرورت ، تأثیرگزار نیست .
📚 وارثان عاشورا ، علی صفایی ، ص ۱۸
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
کلید تسلیم و اطاعت
امام حسین در دعای عرفه می خواهد : «إِلَهِي أَغْنِنِي بِتَدْبِيرِكَ عَنْ تَدْبِيرِي وَ بِاخْتِيَارِكَ عَنِ اخْتِيَارِي وَ أَوْقِفْنِي عَلَى مَرَاكِزِ اضْطِرَارِي». تدبیر و اختیار انسان آن جا به تفویض و تسلیم و اطاعت می رسد که ریشه های اضطرار و مراکز ضرورت و بیچارگی خود را می شناسد و مجبور می شود به منظور برنامه ریزی برای این انسان مقدر ، مستمر و مرتبط ، به وحی روی بیاورد .
📚 وارثان عاشورا ، علی صفایی ، ص ۲۲
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
خائن یا ناشی
امام صادق علیه السلام :
«تفاوتی ندارد که کار را به خائن بسپارم یا به ناشی »
این حدیث در بردارنده موضوعی بسیار مهم است ، که از نظر ساختن فرد و جامعه همواره باید مورد توجهی عمیق باشد و بدان عمل شود . و آن موضوع بسیار مهم این است که از نظر نتیجه فرقی نیست که کاری و شغلی و «پُستی» و مدیریتی کوچک یا بزرگ به دست شخص خائن سپرده شود ، یا شخص ناشی و تخصص ندیده ، و فاقد مهارت و کاردانی ، و فاقد تحصیلات و تجربیات کارشناسانه و لازم ؛ که در هر دو صورت ، کار تباه است و تباه ... و جامعه زیان دیده است و زیان ... و در حکومتهای دینی ، به اعتبار دین نیز ستم شده است و ستم ... دینی دارای اینگونه تعالیم ...
📚 الحیاة ، جلد ۵ ، محمدرضا حکیمی ، ص ۴۴۱
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
5.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
امسال هم نشد 😔
ای پناه آخرم ... حسین
✂️ برشی از یک کتاب
#گزینش بر اساس ...
هنگامی که معیارهای گزینش سیاسی مبتنی بر موقعیت اجتماعی والدین و نیز در نظر گرفتن ملاحظات قومی ، نژادی ، مذهبی و جز اینها باشد ، طبیعتاً راه ورود برای سایرین بسته خواهد بود . اما زمانی که معیار اصلی گزینش و استخدام سیاسی ، کارایی ، تخصص و شایستگی باشد ، در این صورت در یک فرایند رقابتی ، بهترینها یعنی کارامدترین افراد به صفوف نخبگان سیاسی خواهند پیوست . به این ترتیب ، ضوابط عام جانشین ملاحظات خاص می شوند ...
📚 سیاست های مقایسه ای ، دکتر سید عبدالعلی قوام ، ص ۶۱
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#رنج_بزرگ_ما
رنج بزرگ ما، از هجوم حادثه ها و تازیانۀ گرفتاری هاست . و این گرفتاری ها ، به دنیا پیچیده و با این جام آمیخته است . پس اگر طالب خوشی باشی و راحتی می خواهی، نه مزاج تو و نه مزاج دنیا و نه هجوم فاجعه و موج حادثه، هیچ کدام با این خوشی و راحتی سازگار نیست. اما اگر خوبی را بخواهی و حرکت را و هجرت را، این بلاها، هدیه های بزرگی خواهند بود، که ضعف های تو را به تو نشان می دهند و وابستگی های تو را می شکنند . و هر بلاء، این نعمت را داراست : نشان دادن ضعف و رهانیدن از اسارت و وابستگی و همین است که عارف در برابر بلاء، شاکر است، نه صابر...
📚 نامه های بلوغ ، علی صفایی حائری ، ص ۱۱۸
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
از کنار احادیث نباید گذشت ... بدون #تجزیه و بدون سوال ... چه می شود که #کیفیت_ایمان و جنس #اعمال فردی مثل محمد بن ابی عُمیر ، تا این حد عجیب و عمیق است ؟ در اوج #نیاز باشی و به خاطر نهی #امامت ، نیازت رو ندیده بگیری ؟ چقدر فاصله داریم از این افراد ...
📚 به نقل از الحیاة ، جلد ۶ ، محمد رضا حکیمی ، ص ۲۲۷
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#مقصریابی
یکی از بزرگترین موانع در برقراری ارتباط موثر با نوجوان ، دست زدن به بازی مقصریابی و سرزنش کردن است . اگر شما دنبال مقصر باشید ، آن را خواهید یافت و اگر دنبال راه حل بگردید ، آن را هم پیدا خواهید کرد ... پدری داشت با چوب دنبال کودکش می کرد . مادر از او می خواست : « یک فرصت دیگر بهش بده» ، اما پدر فریاد زد : « شاید دوباره این کار را انجام نداد!»
واقعاً شما بیشتر علاقه دارید که بچه ها را تنبیه کنید تا تاوان کارشان را بپردازند یا حداقل احساس گناه بکنند تا این که برای حل مشکل با آن ها ارتباط برقرار کنید ؟ یک شعار خوب برای همه خانوادهها ( یا سازمان ها) این است : « ما دنبال راه حل هستیم ، نه با سرزنش کردن » البته اگر شما این شعار را در خانواده مطرح کنید ، ممکن است بچه ها مچتان را بگیرند . هر بار که شما به روال سرزنش کردن برگردید ، یکی از بچه ها خواهد گفت : « دنبال مقصر می گردی تا سرزنش کنی ، یا می خواهی راه حلی پیدا کنی ؟ »
📚 تربیت سالم نوجوانان ، جین نِلسن ، ص ۲۱۷
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed