eitaa logo
برشی از یک کتاب
4.3هزار دنبال‌کننده
211 عکس
42 ویدیو
2 فایل
ارتباط با من : @Ammar12 تبادل و تبلیغ : @Mohajer1214 _ هدف، ارائه طریق و الگوست _ با #ایتا و #تلگرام کسی فیلسوف نمی‌شود _ باید کتاب خواند... کتابِ خوب
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 کانال برشی از یک کتاب: http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
🔰 کانال برشی از یک کتاب: http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب هر کس چنان گمان کند که مردمان را چیزی بدون اهتمام کامل به اجرای عدالت اجتماعی و قضایی و اقتصادی و معیشتی اصلاح می کند ، گرفتار وهم شده است . این علی بن ابیطالب ، امام انسان و انسانیت در اعصار ، و پیشوای حکیم اجتماع ، و پزشک ماهر و بینای دردهای جامعه است که با کمال قاطعیت و صراحت می فرماید : « مردم را چیزی جز عدالت اصلاح نمی کند » ... و شما ای خوانندگان ! آیا انسانی را می شناسید که با پرهیزگاری و تقوی مأنوستر و به آن فراخوان تر از علی بن ابیطالب باشد ؟ پس چرا این امام نمی فرماید : « مردم را چیزی جز تأکید بر ظواهر شرعی اصلاح نمی‌کند ؟ » برای آنکه آن امام از حقایق زندگی و امور عینی اجتماعی و خواص آدمی از لحاظ تن و روح آگاه بوده ، و خود در عالم فقر زندگی کرده ، و آثار منفی آن را بساویده ، و با ناکامان نشست و برخاست داشته ، و در نتیجه دریافته است که چه چیز به اصلاح آنان مدد می رساند و چه چیز مایه فساد ایشان است ... و ما به پیروی از علی بن ابیطالب و مکتب اجتماعی و اقتصادی او می گوییم : « جامعه را جز اجرای عدالت ، چیزی دیگر اصلاح نمی کند و سامان نمی دهد » و از آن جهت چنین می گوییم که عدالت اگر در میان مردمان اجرا شود ، بی نیاز خواهند شد ... و اگر عدل در میان ایشان جریان نداشته باشد ، نیازمند و فقیر خواهند شد . و فقر بنا بر آنچه در تعالیم و احادیث دین آمده است در اغلب احوال دین را ویران می سازد ، و عقل را می برد ، و بر تقوی و فضیلت خط بطلان می کشد ، و مردمان را به فجور و گناه می کشاند . آیا با این همه نتایج بد ، مجالی برای پرهیزگاری و نیکی و نیکوکاری باقی می ماند ؟ 📚 الحیاة ، محمد رضا حکیمی ، ج ۶ ، ص ۶۰۱ 🔰 کانال برشی از یک کتاب : http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
🔰 کانال برشی از یک کتاب : http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب عده ای معتقدند که امام حسین به شهادت رسید تا به شفاعت برساند و شهید شد تا شفیع شود . این نظریه ، سید الشهدا را به عیسی شبیه می گرداند . متأسفانه نه تنها اسرائیلیات ، که نصرانیات نیز در دین ما نفوذ کرده است و عده ای کربلا را با جُلجُتا ( محل مصلوب شدن مسیح ، به روایت انجیل ) اشتباه گرفته اند . شریف طباطبایی ، از قائلان این نظریه بصراحت نوشت : « اکر کسی ایمان به کفّاره بودن شهادت امام حسین نداشته باشد ، در حقیقت مشرک است » ... نخستین اشکال بر نظریه مزبور این است که هیچ مستندی از تاریخ و روایات ندارد . در سخنان امام حسین از مدینه تا مکه و از آنجا تا کربلا ، هیچ اشاره ای به شفاغت نشده و سخن از اموری دیگر است . در هیچ منبعی نیامده است که امام حسین گفته باشد من قیام می کنم تا به شهادت برسم ، و به شهادت می رسم تا آیندگان بر من بگریند و گناهانشان آمرزیده شود و شفاعتشان کنم ... اشکال سوم بر نظریه مزبور این است که مردم را به گناه جری می کند و موجب رواج منکرات می شود . هنگامی که مردم به شفاعت امام حسین پشتگرم شوند و اطمینان یابند که « شهادت آن بزرگوار کفاره گناه جمیع گناهکاران است » پروایی نمی کنند تا گناه کنند و بگویند « تمام غرق گناهیم و یک حسین داریم » بر پایه این نظریه ، عزاداران امام حسین برات نجات دارند و مادام که برای آن حضرت اشک می ریزند ، از عذاب الهی نجات پیدا می کنند . تو گویی امام حسین شرکت بیمه گناه تأسیس کرده است ! 📚عاشورا شناسی ، محمد اسفندیاری ، ص ۸۳ 🔰 کانال برشی از یک کتاب : http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب کار نظارت بر امور امور مالی و روابط اقتصادی جامعه ، تنها با نظارت بر بازارها و نرخها و کیفیت کالاها پایان نمی یابد . و تکلیف شرعی به همین اندازه ادا نمی شود ، و سلامت اقتصادی جامعه و عمل به شعار قرآنی «اوفوا الکیل و المیزان» به این مقدار تحقق نمی یابد ؛ بلکه باید بر همه موارد مالی و همه خرجها و دخلهای مملکتی ، و سفرها و سفره ها ، در هر نهاد و بنیاد و وزارتخانه ، و موسسه های وابسته و ... ( تشکیلات اقتصادی که برای رسیدن به سودهای کلان در راستاهای مربوط پدید آورده اند و پدید می آورند ، به دست هر کس و در هر مقام و لباس و با هر نسبت و خویشی و ارتباط )با کمال وسواس ، و با حساسیتی قیراطی نظارت شود . و ناظران خود، زاهدانی امین و آگاه و کارشناس و شجاع باشند ، که نه تطمیع شوند و نه از تهدید بترسند ، و نه به رابطه ها و توصیه ها اعتنا کنند ... با اجرای این تکالیف ، و امانت و دقت در آنهاست که می توان فکر کرد که جامعه ای دارد به سوی ساخته شدن قرآنیِ خود پیش می رود ؛ و مسئولان بواقع متعهد به اجرای اسلامند ، در حق خویش و بیگانه ... آری ، بسادگی و با عملکردهایی در خوردنها و بردنهای کلان ، نمی توان ادعای پیروی از قرآن کرد ، و جامعه ای را اسلامی شمرد . خوب است نام اسلام را لکه دار نکنیم ، و تعالیم ائمه طاهرین (ع) را ، که خود را به آنها منتسب می کنیم بیش از این به مظلومیت نکشیم ... 📚 الحیاة ، محمد رضا حکیمی ، ج ۶ ص ۶۱۸ 🔰 کانال برشی از یک کتاب: http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب بر مؤمن لازم است که بکار خود و هدایت خود بپردازد و ضلالت و شیوع گناهانی که از مردم می بیند او را نلغزاند و مردم او را مشغول نکنند ، او هم خود به کار مردم نپردازد ؛ حق حق است ، گرچه مردم ترکش کنند ؛ باطل باطل است گرچه دو دستی آنرا بگیرند ... 📚 تفسیر المیزان ، محمد حسین طباطبایی ، ج ۶ ، ص ۲۴۰ 🔰 کانال برشی از یک کتاب: http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
اهل ایمان بخوانند ....pdf
2.6M
اهل ایمان بخوانند .... 🔰 کانال برشی از یک کتاب : http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب دست یافتن به اصلاح اخلاقی و اجتماعی ، با برقرار بودن ظلم اقتصادی و معیشتی در میان مردم ، خیالی یا اغفالی بیش نیست . و بی عدالت و تحقق یافتن آن ، هیچ انقلاب واقعی یا حرکت تغییری( دگرگونساز) نمی تواند صورت بپذیرد ، و هر انقلابی که وجه تمایز عمدهٔ آن ، عدالت اجتماعی و اقتصادی و قضایی نباشد ، به اسلام محمدی ارتباطی نمی تواند داشت ، شعار و ادعا و خطبه و خطابه ، هر چه گو باش ! 📚 الحیاة ، محمد رضا حکیمی ، ج ۶ ص ۶۳۶ 🔰 کانال برشی از یک کتاب : http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
🔰 کانال برشی از یک کتاب: http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب از نیمه دوم قرن بیستم و مشخصاً از دهه های شصت و هفتاد میلادی تحولات بسیاری در حوزه دین به وجود آمده است و این دوره نقطه عطفی در کار جامعه شناسی دین است . تا این زمان ، تئوری مسلط سکولاریزاسیون ، عقب نشینی روز افزون دین از صحنه اجتماع بود و همه شواهد این فرضیه را اثبات می کرد . «مرگ خدا» در جامعهٔ مدرن ، مرگی حتمی و قطعی به نظر می رسید . جامعه مدرن به تعبیر مارسل گوشه ، جامعهٔ «خروج از دین» بود . مدرنیزاسیون ، توسعه و پیشرفت شگرفی کرده بود ، رسانه ها قدرت روزافزونی یافتند ، موقعیت اجتماعی زنان کاملاً دگرگون شده بود ، رفاه نسبی جامعه و کاهش ساعات کار به پیدایش آنچه «جامعهٔ مصرف» و «جامعهٔ فراغت» می نامیدند ، منجر شده بود . در میان این تحولات سریع اجتماعی ، دین سنتی دیروز ، به کنج کلیساها و انزوای معابد خزیده بود و ناقوس کلیساها دیگر زمان زندگی اجتماعی مردم را تعیین نمی کرد . مسیحیت به واتیکان تبعید شده بود و یهودیت در جوامع میزبان خود به استحاله می رفت و اسلام در سایهٔ ناسیونالیسم عرب ، ترک و ایرانی رنگ می باخت . همه شواهد گواه آن بود که دین روز به روز عقب نشینی می کند و جامعهٔ مدرن از قیومیت نهاد دین و آیین و احکام و اعتقادات دینی رها می شود . این طرح کلی موقعیت دین در جوامع مدرن تا نیمه دوم قرن بیستم بود . اما از دهه های شصت و هفتاد میلادی اتفاقات دیگری رخ داد ، هم در زمینه اجتماعی و هم در زمینه فکری ... 📚گذر از دفاعیه گرایی ؛ به سوی پدیدار شناسی متن ، فرامرز معتمد ، ص ۱۵۸ ( مصاحبه با سارا شریعتی ) 🔰 کانال برشی از یک کتاب: http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed