✂️ برشی از یک کتاب
#وحدتِ_تشیع_تسنن_آری_یا_خیر
در عین حالی که به وحدت اسلامی به شدت (معتقدم) ، در عین حال معتقدم که یک لحظه نباید از (تحقیقِ حقیقت) و همچنین از (اعلام حقیقت) و تجزیه و تحلیل دقیق و علمی و غیر متعصبانه ی واقعیت های تاریخی غافل بود .
این است که وحدتی که من به نام وحدتِ جامعه اسلامی معتقدم ، وحدت انسان ها و مردمی است که در مذاهب اسلامی مختلف با هم در برابر دشمن (ضد اسلامی) ایستاده اند . وحدت شیعه و سنی در برابر دشمن خارجی ، امپریالیسم و صهیونیسم است (این وحدت است) . وحدت (تشیع و تسنن) بی معنی است . هم بر خلاف عقل و هم بر خلاف علم است و هم ممکن نیست . و بر عکس ، بر خلاف آنچه آدم خیال می کند ، اگر ما از مکتب تشیع ؛ (آگاهانه ، منطقی و عالمانه) دفاع کنیم و بر اساس این اصول ، تحقیق و تبلیغ کنیم و مسایل خاص تشیع را طرح کنیم ، این تشیع و این جور تکیه ، نه تنها باعث ایجاد تفرقه و کینه توزی نمی شود ، بلکه خود عامل بزرگ تفاهم و تجانس و تقارب بین قطب های مختلف اسلامی است . نمونه اش اینکه بر خلاف ما ، که مسایل مذهبی را به شکل عامیانه ای که همه اش فحاشی و تهمت و توهین و ... است مطرح می کنیم ، می بینیم که (علمای بزرگِ راستین ما) ، علمای تشیع علوی که کوشیده اند همین امروز در دنیای اسلام و رویاروی علمای بزرگ اهل تسنن از مبانیِ اساسی تشیع دفاع کنند ، بهترین و بزرگترین خدمت را به تفاهم ، تقارب و (تقریب) بین مسلمین کردند . بهترین نمونه اش کتاب《المراجعات》از مرحوم سید شرف الدین است .
📚 علی ، علی شریعتی ، ص ۸۵
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#خدا_باج_نمی_دهد
هیچ گاه خدا ، باج بیکاری و تنبلی ما را نمی دهد ! او می خواهد که زمینه ی #حرکت و تحول ما را فراهم کند و امکان #انتخاب ما را آماده سازد . پس دنیایی همراهِ #رنج و حادثه هایی بی امان و درگیریهایی #مستمر و مداوم میآورد تا ما با #برخوردها به تمامیّت خویش برسیم . مشکلات تمامیّت ندارد . این ما هستیم که باید تمامیّت خود را به دست بیاوریم و پایداری کنیم .
📚 نامه های بلوغ ، علی صفایی حائری ، صفحه ۱۰۸
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#شق_القمر_حقیقی
غالباً میپنداریم که انسانِ برتر ، موجود خارقالعاده ای است که شق القمر می کند و عظیم ترین حوادث را در زندگی رقم میزند . شق القمر #حقیقی آدمی #اخلاق و #تربیت اوست . معجزه واقعی انسان ، زیباترین و درست زندگی کردن اوست . چه بسیارند که با تلاش های شگفت و شکوهمند خویش گوش فلک و چشم ملک را کر و کور می کنند اما در حوزه اخلاق و تربیت انسانی در می مانند . وقتی پیامبر در متن تعالیم تربیتی خویش می گوید : طُوبی لِمَنْ مَنَعَهُ عَیبُهُ عَنْ عُیوبِ الناس ، خوشا به حال کسی که عیب های خودش او را از پرداختن به عیب های دیگران باز می دارد ، آیا چنین باید اندیشید که او از امری پیش پا افتاده سخن گفته است ؟ بسیاری از بزرگانِ آدمیان چه رسد به کوچکانِ شان در پایبندی #عملی و دائمی به همین اصل اخلاقیِ ظاهراً ساده ، فراوان فرومانده اند و فرو می مانند . اگر نمونه های واقعاً استثنایی را جدا کنیم آیا واقعاً جامعه بشری ما ، در رعایت این قاعده اخلاقی #مختصر و کوچک موفق است ؟
📚اخلاق پیامبر و اخلاق ما ، جلال رفیع ، ص ۱۵۴
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✋ با عرض سلام خدمت همه اعضای کانال
تصمیم گرفتیم گروهی رو ایجاد کنیم با نام《تریبون آزاد》؛ تا دوستانی که مایل هستند بتوانند از طریق این گروه مطالب مفید و ایده های خلاقانه خودشون رو در رابطه با مسائل《فرهنگی ، عقیدتی ، سیاسی ، اجتماعی》به اشتراک بزارن .
✅ لینک عضویت در گروه تریبون آزاد :
https://eitaa.com/joinchat/666632268Cd3c380a4b4
✂️ برشی از یک کتاب
#تربیتِ_جنسی
تربیت جنسی ، انتقال دانستنی هایِ جنسی یا بیانِ فرایندِ آمیزش جنسی یا تبیین و تشریح عوامل ناتوانیهای جنسی نیست .
#هدف از این نوع تربیت ، #فراهم_کردن زمینه هایی است که فرزند را با چگونگی به دست آوردنِ بهداشت و سلامتِ جسمی و روحیِ خود آشنا سازد و #زمینهٔ رشد شخصیت فردی و اجتماعی و اخلاقی و فرهنگی وی را به وجود آورد . این نوع تربیت ، افراد را در نوجوانی و جوانی ، از انحراف و لغزش های جنسیتی ، جنسی و اختلال هویت جنسی باز میدارد و سلامت و کامیابی دنیوی و اخروی وی را فراهم می کند .
📚 حرف های یواشکی ، رضا مهکام ، صفحه ۱۵
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️برشی از یک کتاب
#سنگِ_راه_نباش
در #زن ، جلوه کردن ها و خود نمایی ها ریشه دار است . میخواهد چشم ها را به خودش جلب کند و زبان ها را به دنبال خود بکشد . مواظب باش #اسیر چشم ها و زبان ها نشوی و سعی کن تا به گونه ای حرکت کنی که خلقِ خدا را گرفتار حالتها و رفتارت نسازی و آنها را اسیر ننمایی ؛ که اگر کسی #آلوده شد ، این آلودگی دامان تو را می گیرد و تو را رها نمی سازد . #حجاب یعنی همین #دقت_در_برخورد ، که آلوده نشوی و آلوده نسازی ؛ که اسیر نشوی و اسیر ننمایی . حجاب فقط این نیست که زن خود را بپوشاند ؛ که زن و مرد ، هر دو باید در این دنیایی که #راه است و میدانِ #حرکت است و #کلاس و #کوره است ؛ سنگِ راه نباشند و دیگران را در خود اسیر نسازند و چشم ها و دل ها را نگه ندارند و در دنیا نمانند .
📚 نامه های بلوغ ، علی صفایی حائری ، صفحه ۱۳۳
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
برشی از یک کتاب
✋ با عرض سلام خدمت همه اعضای کانال تصمیم گرفتیم گروهی رو ایجاد کنیم با نام《تریبون آزاد》؛ تا دوستانی
✅ گروه تریبون آزاد ؛ محلی برای بیان عقاید و دیدگاههای اعضای کانال
✂️برشی از یک کتاب #تقلیدِ_کودک_خوشحالی_ندارد
اینکه بچه ها می خواهند کار ما را تکرار کنند ، بکنند ولی ما نباید از آن #تکرار خوشمان بیاید ، چون آن تکرار #آگاهانه نیست . بنابراین چادر پوشیدن و نماز خواندن او را هم تشویق می کنیم و هم به او کمک میکنیم که به #شناخت تبدیل شود . گول نمی خوریم ، کمک می کنیم تا بچه معنی این حرکتها را نیز بفهمد . بعد خودش بخواهد . بعد یکی میگوید : نباید نماز بخوانی . نه دیگر تو امروز نباید نماز بخوانی . « مامان چرا ؟ » اتاقت شلوغ است ، دست و روی خود رو نشستی ، حرف زشت زدی ، کسی باید نماز بخواند ، که تنهی عن الفحشاء و المنکر است این جوری که نمیشود . یک جوری بگوییم که مادر هم اگر کار زشت کرد ، فرزند بگوید : پس تو هم نباید نماز بخوانی . بگوییم باشد ، راست می گویی ، پس من هم بروم توبه کنم و توبه آن را هم به او یاد بدهم . بعد بروم توبه و استغفار کنم و سپس نماز بخوانم . با این نمازها گول نخورید ، با این حجاب ها گول نخورید ، بروید میدانهای مختلف شهر بایستید صبحهای زود ، دختر خانم ها میآیند ، چادرها را تا می کنند و داخل کیف میگذارند و داخل شهر می آیند و شب هم که بر می گردند باز از کیف در می آورند و می پوشند و می روند . این چه بازی ای است ؟ معلوم است که طرف #نفهمیده است ، فقط دارد اجباراً تحمل میکند .
📚 از سیادت تا وزارت ، محمدجعفر غفرانی ، صفحه ۵۹
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#آدم_بودن
تو به اندازه ای که از #غریزه و #عادت الهام می گیری و #طبیعی رفتار میکنی ، از #آدمیت فاصله داری . و به اندازهای که #نظارت و #سنجش و حسابرسی داشته باشی و انتخاب در کارها و برخوردها داشته باشی ، آدم هستی . و آدم بودن ، خیلی سخت تر از طبیعی بودن است ؛ چون آدم باید هر لحظه و هر عمل و هر حالت و هر برخوردی را #بسنجد و بررسی کند و از عکس العمل های طبیعی و از انعکاس ها ، به انتخاب های سنجیده روی بیاورد . و این سخت است .
📚 نامه های بلوغ ، علی صفایی حائری ، صفحه ۱۶۱
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
#روز_کتاب_کتابخوانی_مبارک
خواندن بی اندیشه بیهوده است ؛
و اندیشه بدون خواندن خطرناک …
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#بلد_نیستیم
امام علی ( ع ) در نامه سی و یک نهج البلاغه میفرمایند : امر به معروف کن که #خودت اهلش شوی . امر به معروف نمیکنم که دیگران را آدم کنم امر به معروف می کنم که به خدا بگویم ، من وظیفه ام را انجام دادم . ضمن اینکه باید در پرانتز بگوییم که ما امر به معروف را خیلی خوب #بلد_نیستیم . امر به معروف با #تحکم فرق می کند ... امر به معروف یعنی فراهم آوردن #شرایط_رُشد و #معرفت که طرف خودش به عالَمِ_امر بیاید ، به عالم معروف بیاید . مشتاق شود ، بیاید . نه از ترسِ من ، نه از ترسِ شما . خودش شوق پیدا کند ، من را هم ببرید . خودش بخواهد بیاید . نه چون من به تو میگویم این کارا را نکن ، تو باید بگویی چشم . بگویم این کار را بکن ، بگویی چشم .
📚 از سیادت تا وزارت ، محمد جعفرغفرانی صفحه ۸۵
🔰کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#تفاوتِ_اعمال
سرّ تفاوت عمل های #مساوی و کارهای #برابر ، در همین #سنجش و نظارت نهفته است . دو نفر خون می دهند ، دو نفر در راهِ خدا جان میدهند ، دو نفر احسان میکنند و دستِ فقیری را میگیرند . آیا این دو یک ارزش و یک درجه دارند ؟ من یک تومان داده ام تا از #سماجت_فقیر خلاص شوم و تو یک تومان داده ای تا #احساس و عاطفه ات آرام شود و عارفی یک تومان داده تا درسِ #گذشت و احسان را بیاموزد . آیا این یک تومان ها و احسان ها برابر است ؟ یکی برای #غرورش جان داده و یکی به خاطر دستورِ گردن کلفتی گرفتار مرگ شده و یکی در برابر #ظلم و #ستم ایستاده و دیگری به خاطر #هدایت و #تربیت انسانها جان داده و زمان و مکان و شرایط را سنجیده و عمل کرده . آیا خون ها هم وزن هستند و این ارزش ها برابرند ؟
📚 نامه های بلوغ ، علی صفایی حائری ، صفحه ۱۶۳
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب #مهمترین_مانع_رُشد_کودک
برای پرورش گُل آن را آب داده و در نور میگذارند و همه ی زمینه ها را برای شکفتن آن فراهم می نمایند تا #خودش باز شود . آیا انسان میتواند با دست به باز شدن گل کمک کند و به آن شکوفاییِ #مصنوعی دهد ؟ مسلماً آن را خراب میکند ! امکان ندارد کسی ادعا کند که حاضر است گلی را باز کند بدون اینکه خراب شود . #دخالتهای زیادِ والدین هم برای خوب شدن فرزند ، اگر به حدِ شکوفایی مصنوعی رسید ، همین طور میشود و کار را خراب می کند .
بسیاری از پدران دلشان میخواهد وقتی فرزندشان بزرگ شد ، دکتر ، مهندس یا مرجع تقلید شود . بدین منظور از همان بچگی تشویقش می کنند و مرتب به او چیزهای خوب تعلیم می دهند که یاد بگیرد ؛ آنان با این تصرفی که در او میکنند از او یک موجود تصنّعی میسازند .
... لذا بدترین کار در فرایندِ رُشد کودکان این است که ما بگوییم ، تو باید این چنین باشی ، این کار را نباید بکنی . یعنی توقعات و تشخیص خودمان را به بچه #تحمیل کنیم ، بچه باید خودش باشد و خودش را شکوفا کند .
📚 از سیادت تا وزارت ، محمدجعفر غفرانی ، صفحه ۱۷
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#جُرم_در_نظام_حقوقیِ_اسلام
حقوق اسلامی ... بر این بینش استوار است که در هستی ، #قَدر و اندازه هایی وجود دارد ، #نظام و #روابطی وجود دارد و این « اقدار » ، #حدودی را به وجود می آورند و این « حدود » ، #حقوقی را و این « حقوق » ، در رابطه با نظامِ حاکم بر هستی مطرح است ، نه در رابطه با نظام تولیدی جامعه و روابط اقتصادی آن .
با این توضیح ، جُرم تنها به معنای مخالفت با نظام موجود در یک جامعه نیست ، به معنای مخالفت با قوانینی که در یک جامعه ، جُرم محسوب میشود و در جامعه دیگر نمیشود ، در گذشته جُرم باشد و الان نباشد نیست ؛ چرا که جُرم ، #درگیری با نظامِ حاکم بر هستی ، سنت ها و قانونمندی های آن است . با این بینش ، جرم فقط در حدّ جامعه مطرح نیست که در رابطه با نظام ؛ یعنی سنت حاکم بر هستی که الله بیانگر آن بوده ، توضیح مییابد . پس هر نوع تخلف و تخطی از سنت های حاکم بر جهان #جُرم است .
📚 حرکت ، علی صفایی حائری ، صفحه ۱۳۷ و ۱۳۸
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
هدایت شده از برشی از یک کتاب
✋صفحه شخصی حقیر رو در اینستاگرام دنبال کنید :
saeidghorbani110
https://www.instagram.com/saeidghorbani110?r=nametag
✂️ برشی از یک کتاب
#سختی_لازمه_ی_رُشد_کودک
… چرا این مادر خوبی که سختی کشیده ، پدری که سختی کشیده است ، همه ی امکانات را بدون هیچ #ضرورتی برای بچه ی خود فراهم میکند ؟! بعد میگوید چرا بچه ام قدرنشناس است ؟ چون شما #بیزحمت امکانات را در اختیار او قرار دادید این #مانعِ رُشد بچه می شود . یک بچه ای دید ، پروانه می خواهد از پیله اش بیرون بیاید . دید خیلی دارد زور می زند ، انگار خسته شده ، رفت قیچی را آورد ، پیله را باز کرد . بعد پروانه که به دنیا آمد نتوانست پرواز کند . گفت پدر چرا این نمی تواند پرواز کند ؟ گفت : چون تو نگذاشتی ترشحاتی که برای بالش #لازم است ، ترشح شود و بالش قدرت پیدا کند . بادبادک باید رو به #باد باشد تا #بالا برود . مشکلات فرد را بالا میبرد ، فقط باید سوار مشکلات شد .
📚 از سیادت تا وزارت ، محمدجعفر غفرانی ، صفحه ۲۱
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#استغفارِ_رسول
در جامعه ی مرتبط و در هستی نظام یافته ، یک حرکت ساده و یک اشتباه ، تنها یک حرکت و یک اشتباه نیست که #ذنب ، مفهوم وسیعی دارد و در دعا آمده است « أَسْتَغْفِرُكَ مِنْ كُلِّ لَذَّةٍ بِغَيْرِ ذِكْرِكَ » هر لذتی جز با #یادِ_او ، هر شغلی جز با #طاعتِ_او ، و هر خوشحالی جز با #توجه_به_او ذنب است ؛چون تو را #پُر کرده و مشغول داشته است . ذنوب خیلی دقیق تر و وسیع تر از آن چیزی هستند که ما خیال می کنیم . با این توجه ، کسانی که در حدِ رسول هستند ، استغفار دارند ؛ که هر کس در هر کلامی ذنبی دارد .
📚 حرکت علی صفایی حائری صفحه ۲۰۶
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#لاک_پشت
در هفت سال اول بچه درست مثل لاک پشت می ماند . زود می رود داخل لاکِ خودش . نباید بگذارید بچه #پنهان کند . برای این که پنهان نکند ، باید راحت با ما طرح کند . با بهترین کسی که میتواند راحت حرف بزند #مادر است . وقتی طرف دارد حرف میزند مادر آنجا نباید واکنش نشان بدهد ، آنجا نباید اصلاً برخورد کند . مثل #ضبط_صوت فقط ضبط کند . بعداً که حرفش تمام شد ، رفت دست و صورتش را شست لباس هایش را درآورد ، سر جایش گذاشت ، بعدها باید بنشینند حرف او را تحلیل کنند اگر لازم است با آن یک برخورد منطقی صورت بگیرد . مهمترین #ثمره هفت سالِ #اول اعتمادی است که مادران باید به وجود بیاورند و این خانه گریزی که در جوانان و نوجوانان ما هست . به نظر میرسد که علتش این باشد که در هفت سالِ اول بچه ها با خانه اُنس پیدا نکرده اند . چون در هفت سال اول یا مادر در خانه نبوده ، یا اگر هم در خانه بوده در آشپزخانه یا پای تلفن بوده . بچه مورد اعتنا و در کانون توجه مادر نیست .
📚از سیادت تا وزارت ، محمدجعفر غفرانی ، صفحه ۳۵
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#آسیبِ_نهضتِ_ما
نهضت ها از لحظه ای آسیب پذیر میشوند که #نفوذشان در دشمن ، محدود یا نفوذ دشمن در آنها #گسترده میشود . مُهره هاشان از دست میرود و مهره های دشمن جایگزین آنها میشود و تو می بینی که پنهانی و نامحسوس ، سرنشین ماشین را عوض کرده و در نتیجه #جهتش هم عوض خواهد شد .
📚 حرکت ، علی صفایی حائری ، صفحه ۲۲۴
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب #مَسخِ_انسان_تربیت_نیست
تربیت انسان نمیتواند مسخ او و پوک کردن او و غلتاندن او باشد . هر گونه تربیتی که با دست خودم تحقق نگیرد و با #انتخابِ من همراه نباشد ، در واقع #مسخ کردنِ من و نفی کردنِ من حساب می شود . و این است که تربیت های #تلقینی و #تقلیدی و #تحمیلی و #سنتی ، ارزش نخواهد داشت ، حتی ضد ارزش هستند و عامل نفی انسان و آخر سر هم باعث عصیان و طغیانِ او
📚 مسئولیت و سازندگی ، علی صفایی حائری ، صفحه ۴۰
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#صدورِ_یقین_با_زور_ممنوع
این درست نیست که دیدههای خود را نقّالی کنیم و از عشق خود حرف بزنیم و یا دیگران را بغل کنیم و یا بر #یقین خود پافشاری کنیم و #سوگند بخوریم ؛ چون یقینِ هر کس در درونِ اوست ، به دیگران نمی رسد . مگر هنگامی که نشان بدهیم که چگونه و از #کجا به این یقین رسیده ایم و به این روش دست یافته ایم و با چه کلیدها و ملاکهایی حرکت کرده ایم . هنگامی که میخواهیم فردی را #بسازیم و یا جامعه ای را بازسازی کنیم ، ناچاریم که در #اعماق بکاویم و ریشهها را بیدار نماییم .
📚 مسئولیت و سازندگی ، علی صفایی حائری ، صفحه ۴۰
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#چه_می_کنیم؟
إِنَّا لِلَّٰهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ
ما برای خدا هستیم . از آنِ او هستیم . از آنِ او . نه برای هوس ها و حرف ها و جلوه ها ... ما برای او هستیم و این است که به سوی او باز می گردیم و دادهها را در راهِ او می ریزیم . ما برای او هستیم و او جهتِ #حرکت ما و #هدف ما و #بازگشت ماست .
هر کس که #داراست ؛ دارای نعمتی ، ثروتی ، قدرتی ، همتی ، فکری و اندیشهای ، دارای قلمی ، قدمی ، درمی ... هر کس که داراست ، #مسئول است که آنچه داشته کجا خرج کرده و برای چه مصرف کرده و به سوی که بازگردانیده .
📚 مسئولیت و سازندگی ، علی صفایی حائری ، صفحه ۲۸
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#ما_مکتبی_خواهانیم_که
ما مکتبی را میخواهیم که بالاتر از #تکامل بهره بیاورد ما #مکتبی را می خواهیم که #انسان را زیاد کند ، نه فقط علم و عقل و ثروت و ... او را ؛ انسان را #زیاد کند . تا او بتواند به استعدادهای تکامل یافته اش جهت بدهد و آن ها را رهبری کند ؛ که زیاد شدنِ انسان و رُشد انسان ، یعنی همین #جهت_دادن به خویشتن و رهبری کردنِ خویش .
📚 مسئولیت و سازندگی ، علی صفایی حائری ، صفحه ۱۷
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#سرگرمی_یا_تفقّه
بر #عالِم_اسلامی ، که خود را دانشمند و متخصص در امور اسلامی می داند و از اسلام #سخن می گوید و به راهنمایی پیروان اسلام می پردازد واجب است ... تصوری #جامع و فراگیر نسبت به اسلام پیدا کند و دین را همچون مجموعه ای واحد که هیچ پاره ای از آن بریدۀ از پارۀ دیگر نیست بفهمد . و این است معنی #تفقّه_در_دین .
یعنی شناخت بخشهای گوناگون دین در حالت پیوستگی و ارتباط با یکدیگر و به صورت مجموعه ای یگانه ... نه به صورت فصلهایی پراکنده و بخشهایی از هم جدا . بنابراین ، آن کس که از اسلام بدین صورت آگاه باشد و آن را به همین شکل معرفی کند . دانشمند اسلامی و #نمایندۀ_اسلام و #سخنگوی آن است . نه آن کس که #علم_فقه بداند و از سیاستِ اسلامی بیخبر باشد ، یا آن کس که از علم و عقاید آگاه است ولی از مسائل#اجتماعی در اسلام چیزی نمیداند یا آن کس که از حدیث و علومِ آن با خبر است ولی از دستگاه اداری دین خبری ندارد ... این گونه کسان ، #تفقّه در دین #ندارند ، بلکه هر یک از جزئی از دین ، جدا از دیگر جزئهای آن آگاهی پیدا کرده اند .
📚 الحیاة ، محمد رضا حکیمی ، جلد ۱ ، ص ۵۱
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#ندیدن_دلیل_بر_نبودن_نیست
#علوم_طبيعی که #قلمرو تاخت و تازش چهار دیواری #ماده و #طبیعت است ، تنها میتواند در این چهار دیواری تاخت و تاز کند ، مثلاً خواص موضوع خود(ماده) را جستجو نموده ؛ احكامی که از سنخ آن است کشف و استخراج نماید ، و یا خواص آلات و ادوات مادی که برای تکمیل تجارب خود بکار می برد بیان کند و اما اینکه در #پشت این چهاردیواری چه می گذرد و آیا چیزی هست یا نه؟ و اگر هست چه آثاری دارد ؟ در این باره نباید هیچگونه دخل و تصرفی و اظهار نظری بنماید نه #نفياً و نه #اثباتاً .
چون #نهایت چیزی که #علوم_مادی میتواند در باره پشت این دیوار بگوید این است که من چیزی #ندیدم ، و درست هم گفته چون نباید ببیند ، و این #ندیدن_دلیل_بر_نبودن_چیزی_نیست . و به همين دلیل اگر علوم مادی هزار برابر آنچه هست بشود ، باز در چهاردیواری ماده است و در #داخل این چهار دیواری هیچ موجود #غیر_مادی و خارج از سنخِ ماده و حكم طبیعت ، نیست تا او
ببیند .
📚 ترجمه تفسیر المیزان ، سید محمد حسین طباطبایی ، جلد ۱ ، ص ۵۵۳
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed