✂️ برشی از یک کتاب
#نفوذ_مارکسیستها
در دوره رضاخان، در محدوده سیاست و فرهنگ، غالب نخبگان و طبقات متوسط جامعه و قشر تحصیل کرده، غیر مذهبی و گاه ضد مذهب هستند... در چنین وضعیتی، کمونیست ها و توده ای ها که روشنفکران و نویسندگان زیادی را مقهور آرمان های به ظاهر مردمی و خلقی خود کرده بودند، متولد شده و و فعالیت خویش را آغاز کردند. طرح آرمان های کارگری، نجات زحمتکشان، تحقق سوسیالیسم و پیدایش دولت کارگری در شوروی که هنوز کسی از ماهیت آن خبر نداشت، در ایران آغاز گردید. شروع نفوذ، در مناطق شمالی ایران و به خصوص بندر انزلی بود. این نحله فکری به تدریج از شمال ایران به سمت جنوب و تهران آمد و درست پس از رفتن رضاخان، به طور جدی توسط روشنفکران چپ مطرح شد، و جاذبه زیادی را ایجاد کرد. این فعالیت، طی چند سال، چنان دامنه اش گسترده شد که بیم آن می رفت اگر رضاخان نتوانست با توسل به زور دین را از میان بردارد، کمونیست ها با روش های حزبی - استالینی خود موفق به انجام این کار شوند. طی یک دهه و شاید بیشتر، گرایش به مارکسیسم میان جوانان تحصیل کرده به اوج خود رسید و متدینان را از این بابت سخت نگران کرد. در این میان، دانشگاه ها و نیز فضای ادبی کشور، تقریبا به طور دربست در اختیار توده ای ها بود."
📚 جریان ها و سازمانهای مذهبی سیاسی ایران ، رسول جعفریان ص ۳۰ و ۳۱
🔰 برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#علت_موافقت_شاه_با_مذهب
در این میان، رژیم تازه کار پهلوی دوم نیز که زیر نظر انگلیسی ها و آمریکایی ها و عوامل وابسته، سرکار آمده بود، برای #دفع_خطر_کمونیستها، و به ویژه جلوگیری از نفوذ شوروی، به مذهب توجه داشت. طبعا این توجه به حدی بود که سبب پدید آمدن گروه های رادیکال مانند فدائیان اسلام نشود. با این حال، رژیم نه تنها با انتشار مطالب دینی موافقت داشت، بلکه رادیو را نیز در خدمت آنان قرار داده، بسیاری از چهره های مذهبی، طی این سال ها، در آن سخنرانی می کردند یا متن هایی برای خواندن در آن می نوشتند. در واقع، تلاش رژیم آن بود تا #مذهب به اندازه ای که بتواند جلوی #کمونیسم را بگیرد ، تقویت شود. بنابراین، این امر خواه ناخواه به #تقویت مذهب در ایران کمک کرد. طبیعی است که متدينان نیز تلاش می کردند تا در آن سالها که هنوز فاصله رژیم با مردم چندان عمیق نشده بود، از رادیو برای نشر مطالب مذهبی میان نسل جدید استفاده کنند. به همین دلیل عده زیادی از خطیبان مذهبی در دهه ۲۰ و ۳۰ به سخنرانی در رادیو می پرداختند که از آن جمله آیت الله طالقانی و #مطهری بودند.
📚 جریان ها و سازمان های مذهبی سیاسی ایرانی ، رسول جعفریان ، ص ۴۱
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#نتیجه_تفکر
آن ها که با تفکراتی #مغشوش و گرفتار حرکت می کنند ، خیلی گمراه تر از آن هایی هستند که هرگز تفکراتی ندارند و کاری را آغاز نکرده اند .
تفکر انسان چه بسا که تحت تأثیر #عادتها ، #تقلیدها ، #منافع ، #غریزه و #تعصبها قرار بگیرد و در نتیجه #این_تفکر فقط به همین ها منتهی می شود نه به حق ؛ و همین ها را #نتیجه می دهد نه #حق را .
📚 مسئولیت و سازندگی ، علی صفایی حائری ، ص ۷۴
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#احتیاط_در_خواندن_قرآن
قرآن کتاب همه است ، « هُدیً لِلنّٰاسِ » . باید با همه حرف بزند . هر چند که حرف های #بالاترش برای بالاترها و راه رفته هاست . که « هُدیً للمتقین » « هُدیً للمومنین » و « هُدیً للمحسنین » . قرآن برای همه ، برای تمام روحیه ها حرف دارد و این حرفها را به گونهای مطرح میکند که آنها بیابند ، آن گاه خود دانند که بیایند یا بمانند...
و همین است که باید در به کار بردن آیه ها ، روحیه ها را در نظر گرفت و حالت ها را شناخت وگرنه #طنز و #تمسخر پیش میآید و زبان ها به شماتت دراز می شوند . و همین است که راه رفته ها با خواندن آیه ای دلها را می گرفتند و به راه می کشیدند و ما با خواندن قرآن ها ، به راه نمی آییم و گمراه تر می شویم و خود قرآن خواندن مان می شود سنگ راهمان و مانع حرکتمان و حجاب دیدارمان .
📚 مسئولیت و سازندگی ، علی صفایی حائری ، صفحه ۲۱۸
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#قضاوتِ_عامیانه
داوری افراد #عادی در مورد جامعه و مسائل اجتماعی ، غالباً #ظاهری و گذرا و تا حدی بر #احساسات و نظریات شخصی استوار است . می توان گفت که قضاوت #عامیانه ، حقایق اجتماعی را بر حسب #تمایلات و احساسات و #اغراض تعبیر و تفسیر می کند و مسائل را آن طور که می خواهد می بیند ، نه آن طور که واقعاً هست . چنان که دو فرد که دارای عقاید مختلفی اند ، درباره یک موضوعِ معین ، نظر واحدی ندارند .
📚 مبانی جامعه شناسی ، بروس کوئن ، ص ۱۱
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#اجتماع_مدعی_اسلام
از مهمترین اصولی که پیامبران مردمان را به آن فراخواندند و برای پیریزی پایه های آن و استوار ساختن بنای آن کوششهای سزاوار کردند ، برپایی #قسط و #دادگری در میان مردمان است ، در هر امری از امور زندگی انسانی ، چه کوچک و چه بزرگ ... برپایی قسط و دادگری در میان مردم همان #اصل_اساسی و تنها هدف بعثت پیامبران و فرود آمدن کتاب آسمانی و میزان الاهی است... بنابراین تا هنگامی که در اجتماعی ، قسط و دادگری بر همه شئون آن و برنامه ریزیها و جهتگیری های آن حاکم نباشد ، ممکن نخواهد بود که آن اجتماع #مدعی شود که #اسلامی است ، و مدیریت آن مدیریت اسلامی است و مسئولان آن ملتزم به اسلامند .
📚 الحیاة ، جلد ۲ ، محمد رضا حکیمی ، ص ۹۶ و ۹۷
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#در_راه_ماندگان
وجود مولی احمد(نراقی) خود پرسش بزرگی بود ... مولی ، فقیه بود ، شاعر بود ، تفسیر می گفت ، ریاضی و نجوم و طب می دانست و در علوم غریبه و جفر و کیمیا دستی داشت . چگونه کسی در شصت سال می تواند به کشکولی از علوم ، از ظاهری و باطنی ، بدل شود ؛ آن چنان که در هر کدام سرآمد روزگار خود باشد ! مگر شب و روز او طولانی تر از شب و روز دیگران بوده یا این علوم به #افاضه بر قلب او نشسته ؟ یا این هم بخشی از نتایج علوم غریبه است که صاحبش را به یک باره به مخزن علم و فن تبدیل می کند ؟!
- حضرت اخوی دربارۀ جنابتان سؤالی دارم .
-بپرس.
-چگونه در بیست و پنج سالگی چنین دور از تردید به #اجتهاد رسیدی و در #علم_عقاید و کلام استاد شدی ؟ هم درس هایم بارها پرسیده اند که مگر برادرت نظرکرده باشد که چنین #توفنده در بهار جوانی علامه شده است ! مرتضی بلند خندید و برادرانه روی شانه منصور زد . منصور با تعجب به حالت برادر نگاه کرد .
- من داشتم به چنین پرسشی در باره ملّا احمد(نراقی) می اندیشیدم . بگذار به فاصله ام تا #ملّا شدن بیندیشم تا به پیش افتادگی ام از #در_راه_ماندگان .
برای هر کسی #حُجتی هست تا خود را با او بسنجد و عیاری هست تا با او بیازماید و فوق کلّ ذی علمٍ علیم .
📚 نخل و نارنج ، وحید یامین پور ، ص ۹۱ و ۹۲
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#اجازه_ندهید
شماها در این سال ها دانسته اید که من #فقیه را کسی می دانم که اهل تأمل و ژرف اندیشی در احادیث باشد . از آنجا که احادیثِ #نادرست و #درست درهم آمیخته اند و غالباً قطعی الصدور نیستند ، ناچار فقیه باید #خردمندی مضامین آن ها را بیازماید و بر اساس معیارها مفاد آن را دریابد . #نگذارید تا کسی #عمامه بر سر گذاشت و #محاسنش را بلند کرد ، بر منابر حدیث بخواند بدون آنکه بداند آن حدیث چه #معارضه و اختلافی با مضمون #احادیث دیگر دارد . روایت خواندن اجازه می خواهد و ما(شیخ انصاری) اجازه را به کسی می دهیم که اهل #تعمّق و درک و کاوش در معنا باشد . اگر این #معیار رعایت شود باب تفسیر به رأی هم بسته می شود .
📚 نخل و نارنج ، وحید یامین پور ، ص ۲۰۵
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#یک عمر بازی کرده ایم ...
رمضان ها آمده و رفته ، اما ما لَعب به رمضان داشته ایم و جدی نبوده ایم . ماه رمضان که شهر طهور ، شهر تمحیص ، ماه طهارت ، ماه شستشو است ، اما ماه شستشوی ما نبوده است . پس این شما و این هم امکانی که فراهم شده است : ماه پاکی و طهارت ، ماه تمحیص و آزمایش . اگر در این حمام رفتید ، دیگر بازی ها را کنار بگذارید ، که یک عمر بازی کرده ایم ! باید این چرکی که روی تنمان است ، قبل از اینکه شپش شود ، قبل از اینکه تیفوس شود و ما را بسوزاند ، پاکش کنیم . نگویید ما همه گناهان را نداریم که هر کس گناهی دارد و همان برای توقف و ماندن او کافی است . لازم نیست که ذنوب همه عوالم را داشته باشد . یک ماشین لازم نیست همه جایش خراب شود تا بایستد . ممکن است یک سیم از آن قطع شود و بایستد ، یا باد چرخش کم شود و بایستد ، همان طور که شیطان با یک《کبر》زمین خورد . آدم با یک《حرص》زمین خورد . پسر آدم با یک《بخل》ذلیل شد . یونس با یک《شتاب》ذلیل شد . ما که الحمد لله همه اینها را با هم داریم و احساس ندامتی هم نداریم !
📚 اخبات ، علی صفایی حائری ، ص ۳۰
🔰کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
5.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سلام علیکم و رحمه الله ✋
پیشاپیش فرارسیدن ماه مبارک رمضان رو تبریک میگم به همه شما بزرگواران .
توصیه و پیشنهاد میکنم برنامه زیر رو در شبهای ماه مبارک ببینید .👇
قرآن و مسئله بازگشت به آن در نگاه جریان ها و اندیشمندان مختلف رمضان ۱۴۰۰ ، هر شب ساعت ۲۲ ، شبکه چهار سیما
May 11