eitaa logo
احمد حیدری
158 دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
206 ویدیو
4 فایل
سلام ! گاهی برخی احادیث اهل بیت علیهم السّلام دل می برند؛ این کمترین چنین می پندارد که اگر لذّت مطالعه آن را با شما خوبان به اشتراک بگذارد، نیک خواهد بود. آدرس کانال: https://eitaa.com/Ahmadheydari12 انتقاد و پیشنهاد: @AhmadHeydari54
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از پاسخ به شبهات
ا🤚✋ چرا باید برای فرج امام زمان عجل الله دعا کرد؟ 🤚✋ا پاسخ اجمالی: دعاء چراغ امید را در دل انسان روشن مى سازد. روانپزشکان دریافته اند دعا نگرانى، تشویش، هیجان و ترس را که موجب نیم بیشترى از ناراحتى هاى ماست برطرف مى سازد. حال اگر این دعا برای تعجیل در فرج باشد از جایگاه ویژه ای برخوردار خواهد بود. دعا برای ظهور حضرت مهدی(عج) اظهار محبت قلبي به ایشان است و چون ائمه طاهرین(ع) ما را امر به دعا برای فرج ایشان کرده اند نوعی زنده کردن امر ائمه اطهار (ع) هم محسوب می شود. پاسخ تفصیلی: https://makarem.ir/maaref/fa/article/index/323008 ا🌷🌷🌷🌷🌷🌷ا تأثیر دعا برای «فرج» در گشايش كار شیعیان؟! چگونه دعا برای تعجيل در «فرج» موجب گشايش كار شیعیان و رفع مشکلات آنها خواهد شد؟ پاسخ اجمالی: بر اساس روایات، یکی از عوامل تعجيل در فرج حضرت مهدی(عج) «دعا» است. از طرفی می دانیم دعا بدون درخواست قلبى و زمينه سازى براى تحقق آن موثر نخواهد بود؛ و لذا انسان بايد با زبان و قلب طلب نماید و در عمل هم زمينه ساز خواسته های خود باشد و همین زمینه سازی و تلاش برای فراهم نمودن مقدمامت ظهور، خود موجب رفع نسبی مشکلات و گشایش در زندگی شیعیان خواهد شد. پاسخ تفصیلی: https://makarem.ir/maaref/fa/article/index/410342 ا🌷🌷🌷🌷🌷🌷ا منافات دعای فرج با روایات «نهی از عجله در ظهور»؟! اگر روایات اسلامی ما را از عجله كردن در ظهور نهی نموده اند پس چرا براى فرج حضرت مهدى(عجل الله تعالی فرجه) دعا می کنیم؟ پاسخ اجمالی: ميان دعا كردن براي تعجيل در «فرج» و نهي از عجله درباره «ظهور» منافاتي نيست؛ زيرا اولاً: عجله در ظهور، به معنی اصرار زياد بر فرج حضرت بدون وجود مقدمات و شرايط و زمينه هاست؛ ولى دعا براى ظهورِ حضرت، همراه با مقدمات و شروط است. ثانياً: خود دعا مى تواند به منزله جزئی از علل ظهور، تأثير بسزايى در تسريع آن داشته باشد. پاسخ تفصیلی: https://makarem.ir/maaref/fa/article/index/411240
هدایت شده از makarem.ir
🔸منظور از «روایات مطلق» شيعه و اهل سنت در باب «انتظار فرج» 🔸مسئله «انتظار» ابزاری برای تخدیر توده ها! 🔸مسئله «انتظار» و حل نشدن در مفاسد محيط عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در: http://mk6.ir/FsDwX 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
📍 امام عصر عجّل الله تعالی فرجه الشریف؛ حقیقت آب حیات از آنجا که وجود مبارک امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به عنوان انسان کامل، مظهر اسم اعظم الهی و واجد تمام کمالات است؛ لذا ظهور آن حضرت، همان چشمه زلالی ا‌ست که سرزمین دل‌ها با آن زنده می‌شود. http://mk6.ir/RuEsJ 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸«آخر الزمان» در روايات اسلامی 🔸حجم کشتارها در زمان «ظهور»؟! 🔸وضعیت مؤمنان راستین در «آخرالزّمان» عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در: http://mk6.ir/BlQhT 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❓ تعارض «روايات انزواطلبي» با «روايات اجتماع گرائي» چگونه قابل جمع است؟ ✍️ پاسخ اجمالی: براي رفع تعارض ميان «روايات انزواطلبي» با «روايات اجتماع گرائي» بايد گفت: از متون آيات و روايات به خوبى استفاده مى شود كه عزلت نشيني مربوط به شرايط خاصِّ اجتماعى است و به صورت يك استثنا در برابر حكم كلى اسلام قرار دارد؛ از جمله موارد عزلت نشيني مي توان به اين موارد اشاره كرد: 1. دورى گزيدن از دنياپرستان. 2. دورى گزيدن از جامعه فاسد و منحرف. ✍️ پاسخ تفصیلی: https://makarem.ir/maaref/fa/article/index/416622 _______________
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❓ اكتسابي بودن «سعادت» و «شقاوت»؟ آيا «سعادت» و «شقاوت» در انسانها ذاتى است یا اکتسابی؟ ✍️ پاسخ اجمالی: از نظر قرآن، «سعادت» و «شقاوت»، اكتسابي است. اگر ما محكوم به سعادت و شقاوت ذاتى باشيم تعليم و تربيت، آمدن پيامبران، نزول كتب آسمانى و كيفر و پاداش همگى بي فايده يا ظالمانه خواهد بود. اين انسان است كه راه شقاوت و سعادت را با امداد الهي و با پاى خود مى پيمايد. ✍️ پاسخ تفصیلی: https://makarem.ir/maaref/fa/article/index/408067 _______________
هدایت شده از makarem.ir
🔸ادیان زنده، در عصر ظهور؟ 🔸وسعت حکومت حضرت مهدی(عجّل الله تعالی فرجه الشریف) 🔸مدت حکومت مهدی(عجّل الله تعالی فرجه الشریف) از نظر قواعد عمومی عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در: http://mk6.ir/UnJrC 🆔 @makarem_ir
استفتاء درباره روزه ماه رمضان در روزهای انتشار ویروس کرونا بسم الله الرحمن الرحیم دفتر مرجع عالیقدر آقای سید علی سیستانی (دام ظله) سلام علیکم ماه مبارک رمضان در حالی نزدیک می‌شود که ویروس کرونا همچنان در مناطق مختلف جهان در حال انتشار است. برخی از پزشکان برای کاهش احتمال ابتلا به این ویروس خطرناک، نوشیدن آب را در فاصله‌های نزدیک توصیه می‌کنند؛ زیرا کمبود آب موجب کاهش سیستم ایمنی و دفاعی بدن می‌شود، و در صورت رسیدن ویروس به گلوی خشک، شرایط مساعدی برای انتقال آن به دستگاه تنفسی فراهم می‌شود، در حالی که نوشیدن مکرر مایعات به انتقال ویروس به معده و از بین بردن آن کمک می‌کند. آیا مطالب ذکرشده موجب می‌شود که امسال روزه ماه رمضان از مسلمانان ساقط شود؟ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ بسم الله الرحمن الرحیم وجوب روزه ماه مبارک رمضان یک تکلیف فردی است، و هر کس شرایط وجوب روزه را دارا باشد با صرف نظر از وجوب یا عدم وجوب آن بر دیگران، موظف است روزه بگیرد. بنابراین اگر مسلمانی وارد ماه رمضان آینده شود و ترس آن را داشته باشد که در صورت روزه گرفتن به بیماری کرونا مبتلا خواهد شد هرچند تمام اقدامات پیشگیرانه و احتیاطی را مراعات کند، نسبت به هر روز که چنین ترسی وجود داشته باشد وجوب روزه از او ساقط می‌گردد و بعدا باید قضا کند، ولی اگر بتواند با مراعات اقدامات احتیاطی احتمال ابتلا به بیماری را کاهش دهد تا آنجا که ازنظر عقلا دیگر چنین احتمالی مورد اعتنا نباشد، و لو به اینکه در خانه بماند و از اختلاط با دیگران در فاصله نزدیک پرهیز کند و از ماسک و دستکش استفاده کند و دست‌هایش را مکرراً ضدعفونی کند، و انجام این کارها او را در مشقت شدید و فوق‌العاده قرار ندهد، در این صورت وجوب روزه از او ساقط نمی‌گردد. و اما اینکه گفته شد برخی از پزشکان جهت جلوگیری از کاهش آب بدن و خشکی گلو، نوشیدن مکرر آب در فاصله زمانی نزدیک به هم را توصیه می‌کنند، چراکه عارض شدن این دو امر احتمال ابتلا به ویروس کرونا را افزایش می‌دهد؛ این مطلب ـ بر فرض صحت ـ مانع از وجوب روزه نمی‌شود، مگر برای کسی که پس از رسیدن این مطلب به او بر خود بترسد که اگر روزه بگیرد به این بیماری مبتلا خواهد شد و راهی برای کاهش احتمال ابتلا وجود نداشته باشد به طوری که [عنوان] ترس از بیماری بر او صدق نکند ـ هرچند با ماندن در خانه و به کارگیری سایر اقدامات احتیاطی یادشده ـ و اما افراد دیگر باید روزه بگیرند. و چه بسا ممکن است شخص روزه‌دار پیش از سحر با مصرف سبزیجات و میوه‌های سرشار از آب ـ مانند خیار و هندوانه ـ کاهش آب بدنِ ناشی از روزه‌داری را جبران کند؛ همچنان که می‌تواند با جویدن آدامسِ بدون شکر از خشک شدن گلو جلوگیری کند ـ البته به شرط اینکه ذرات آدامس پس از جدا شدن وارد حلق نشود ـ چراکه جویدن آدامس باعث افزایش ترشح بزاق دهان می‌شود و بلعیدن بزاق دهان در حال روزه بلامانع است. بنابراین افرادی که می‌توانند کار خود را در ماه رمضان رها کنند و در منزل باقی بمانند و از ابتلا به ویروس در امان باشند، وجوب روزه از آنان ساقط نمی‌شود؛ ولی افرادی که ـ بنا به هر دلیلی ـ نمی‌توانند کار خود را رها کنند اگر به واسطه نخوردن آب در فاصله‌های زمانی نزدیک در روز، ترس از ابتلا به کرونا داشته باشند و راه دیگری برای در امان بودن از آن نداشته باشند، روزه بر آنان واجب نیست، ولی با این وجود مجاز به روزه خواری درملأ عام هم نیستند. بدون شک روزه ماه رمضان یکی از مهم ترین فریضه‌های شرعی است و ترک آن بدون داشتن عذر واقعی جایز نیست، و هر شخص نسبت به وضعیت خود آگاه تر است که آیا عذر واقعی برای ترک روزه دارد یا خیر؟ خلاصه کلام اینکه وجوب روزه در ماه رمضان از کسی ساقط می‌شود که عذر شرعی داشته باشد، مانند بیمار و کسی که به خاطر نصیحت پزشک ـ مثلاً ـ بر خود بترسد که روزه گرفتن موجب ابتلایش به بیماری شود و اقدامات پیشگیرانه و احتیاطی که او را از ابتلا به بیماری ایمن سازند برایش میسّر نباشد، و در غیر این صورت باید این اقدامات را انجام دهد و مجاز به ترک روزه نیست. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته 17/ شعبان/ 1441 هـ دفتر مرجع عالیقدر آقای سیستانی (مُدّ ظلّه)/نجف اشرف http://www.sistani.org/persian/archive/26416/
کد خبر : 267230 تاریخ انتشار : 1399/1/24 14:25 فتوای آیت الله العظمی شبیری زنجانی درباره روزه ماه رمضان در دوران شیوع کرونا سؤال: با توجه به شیوع ویروس خطرناک کرونا و گفته های پزشکان مبنی بر تقویت بدن برای جلوگیری از اثر کردن ویروس، آیا در ماه رمضان امسال می شود روزه نگرفت؟ آیت الله العظمی شبیری زنجانی به استفتایی درباره روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان در دوران شیوع ویروس کرونا، پاسخ گفتند. متن سوال و پاسخ معظم له به این شرح است: سؤال: با توجه به شیوع ویروس خطرناک کرونا و گفته های پزشکان مبنی بر تقویت بدن برای جلوگیری از اثر کردن ویروس، آیا در ماه رمضان امسال می شود روزه نگرفت؟ جواب: اگر بنا به گفته پزشکان متخصص، روزه گرفتن برای فردی، احتمال ابتلای او به این بیماری و آسیب دیدن وی را افزایش دهد، نباید روزه بگیرد و این مسأله در رساله عملیه هم آمده است. البته نباید مرتکب تظاهر به روزه خواری شده و به ماه مبارک بی احترامی کند. همچنین اگر با تغییر شرایط؛ مثلاً با ماندن در منزل، تحرک کمتر، رعایت نکات بهداشتی و مصرف غذاها و نوشیدنی های تقویتی، بتواند احتمال متعارف ضرر را دفع کند و ایجاد چنین شرایطی موجب مشقت شدید نشود، باید چنین کند و روزه بگیرد. http://zanjani.ir/index.aspx?pid=99&articleid=267230
استفتاءاتی درباره تجهیز فوت شدگان ویروس (کرونا) بسم الله الرحمن الرحیم دفتر مرجع عالیقدر آقای سید علی سیستانی (دام ظله) سلام علیکم لطفاً به استفتاءات زیر درباره متوفیان ویروس کرونا پاسخ دهید: 1ـ اگر مسلمانی به سبب ابتلا به ویروس کرونا فوت کند، آیا واجب است همانند سایر اموات غُسل داده شود، یا تیمم او کفایت می‌کند؟ و اگر مقامات مسئول اجازه تیمم را هم ندهند، بلکه میّت را درون کیسه‌های مخصوص همراه با مواد شیمیائی محافظ قرار دهند و قبل از دفن به کسی اجازه باز کردن کیسه را ندهند، در این صورت چه کار باید کرد؟ 2ـ اگر حنوط میّت با مالیدن کافور به قسمت‌های هفت‌گانه از بدن او ممکن نباشد، آیا جایگزینی برای آن وجود دارد؟ 3ـ آیا تکفین میّت با پارچه‌های سه‌گانه واجب است؟ و اگر مقامات برای تکفین او اجازه باز کردن کیسه مخصوص را ندهند چه کار باید کرد؟ 4ـ در بعضی از کشورهای غیر اسلامی اجساد متوفیان ویروس کرونا سوزانده می‌شود، آیا بستگان میّتِ مسلمان می‌توانند اجازه چنین کاری را بدهند یا ـ در صورت امکان ـ وظیفه دارند مانع از سوزاندن جسد میّت شوند؟ 5ـ قرار دادن میّت درون تابوت و دفن تابوت زیر خاک چه حکمی دارد؟ 6ـ افراد متخصص می‌گویند که دفن فوت شدگان ویروس کرونا در قبرستان‌های عمومی شهر مانعی ندارد، و نیازی به اتخاذ تدابیر ویژه، ازجمله دفن میّت در مکان عمیق و مانند آن نیست؛ زیرا این ویروس به طور معمول برای ادامه بقای خود به سلول‌های زنده نیاز دارد، و پس از مرگ شخص مبتلا ممکن است تا چند ساعت باقی بماند ولی راهی برای خروج از جسد میّت ندارد و درنتیجه تلف می‌شود؛ بنابراین به کارگیری احتیاط‌های پزشکی مانند استفاده از دستکش و ماسک به هنگام انتقال و دفن میّت کافی است، و بعد از دفن جای نگرانی بابت انتقال ویروس به دیگران وجود ندارد. در چنین شرایطی ممانعت از دفن فوت شدگان ویروس کرونا در قبرستان‌های عمومی شهر ـ هرچند در گوشه‌ای از قبرستان ـ برخلاف وصیت میّت و خواسته بستگان او چه حکمی دارد؟ بسم الله الرحمن الرحیم 1ـ در مواردی که غُسل دادن میّت به سبب ترس از انتقال ویروس ممکن نیست، اگر تیمم دادن او توسط انسان زنده ـ هرچند با استفاده از دستکش ـ میسّر باشد، باید همین کار را انجام دهند؛ و اگر تیمم هم میسّر نباشد یا مقامات ذی ربط از آن ممانعت کنند، میّت را بدون غُسل و تیمم دفن کنند. 2ـ در چنین شرایطی حنوط ساقط می‌شود و جایگزینی ندارد. 3ـ واجب است میّت را با سه پارچه مخصوص کفن کنند هرچند از روی کیسه باشد، و اگر تکفین میّت با تمام آنها میسّر نبود، به مقداری که میسّر است او را کفن کنند مانند ازار (سرتاسری) که تمام بدن را می‌پوشاند. 4ـ سوزاندن جسد میّتِ مسلمان جایز نیست، و بستگان او و سایر افراد وظیفه دارند از این کار ممانعت کنند و نسبت به دفن میّت طبق موازین شرع مقدس اصرار ورزند. 5ـ این کار جایز است، ولی در صورت امکان میّت را به پهلوی راست و رو به قبله درون تابوت بخوابانند همانند زمانی که او را در خاک دفن می‌کنند. 6ـ در فرض استفتاء ممانعت از دفن میّت در قبرستان‌های عمومی شهر جایز نیست، و مقامات ذی ربط موظفند تسهیل این امر را فراهم کنند. والله العالم. 3/ شعبان/ 1441 هـ دفتر مرجع عالیقدر آقای سیستانی (مُدّ ظلّه)/نجف اشرف http://www.sistani.org/persian/archive/26407/
استفتاءاتی درباره ویروس کرونا بسم الله الرحمن الرحیم دفتر مرجعیت عالیقدر شیعه آقای سید علی سیستانی (دام‌ظله) سلام علیکم ویروس کرونا در بسیاری از کشورهای جهان در حال فراگیر شدن است و روز به روز بر شمار افراد مبتلا به آن افزوده می‌شود، و موضع مرجعیت عالی دینی درباره این ویروس خطرناک برای ما روشن است (وجوب پیروی از دستورالعمل های صادر شده از سوی نهادهای ذی ربط با هدف پیشگیری از شیوع ویروس، از جمله ممنوعیت برپایی هرگونه تجمع و حضور در آن با هر هدفی که دایر شده باشد)؛ در این باره سؤالاتی خدمت مرجع تقلید عالیقدر داریم که از ایشان درخواست می‌کنیم به آنها پاسخ دهند: 1ـ آیا لازم است از هرگونه تماس بدنی با افراد مشکوک به کرونا، اعم از دست دادن و روبوسی کردن و مانند اینها، اجتناب کرد؟ و آیا اختلاط با این افراد بدون رعایت کردن اقدامات پیشگیرانه مانند استفاده از ماسک و دستکش، جایز است؟ 2ـ اگر شخصی به این بیماری مبتلا شود یا برخی از علائم مشکوک به کرونا را داشته باشد، آیا جایز است با کسانی که از وضعیت او اطلاع ندارند اختلاط کند؟ و اگر این کار را انجام داد و مسبّب انتقال ویروس شد در قبال آنان چه مسؤولیتی بر عهده دارد؟ 3ـ اگر شخصی از کشوری می‌آید که ویروس کرونا در آن فراگیر شده است یا اینکه خودش با بیماران مبتلا در ارتباط بوده است، آیا واجب است برای اطمینان از عدم ابتلا به ویروس، خودش را در منزل قرنطینه کند یا به مراکز پزشکی معرفی کند؟ 4ـ آیا مصرف کردن حقوق شرعی، اعم از زکات و خمس، برای تهیه کردن وسایل ضروری برای پیشگیری و درمان مبتلایان مانند دستکش، ماسک، مواد شوینده و ضد عفونی کننده و دارو، جایز است؟ 5ـ در این شرایط سخت که مؤمنین با خطرات این ویروس مواجه هستند، چه توصیه‌ای برای آنان دارید؟ جمعی از مؤمنین بسم الله الرحمن الرحیم 1ـ کسی که می‌ترسد تماس بدنی با دیگران یا اختلاط با آنها موجب سرایت این بیماری به خودش شود و درنتیجه متحمل ضرر بسیار زیادی شود ـ هرچند منجر به مرگش نشود ـ لازم است از این کارها اجتناب ورزد، مگر اینکه به سبب رعایت کردن تدابیر احتیاطی لازم مانند ضدعفونی کردن و استفاده از ماسک مناسب و دستکش پزشکی، مطمئن شود که بیماری به او سرایت نخواهد کرد. و در صورتی که موارد مذکور را رعایت نکند و به مرضی که از آن واهمه داشت مبتلا گردید، از نظر شرعی معذور نخواهد بود. 2ـ اختلاط او با دیگران به طوری که احتمال انتقال ویروس به آنان وجود داشته باشد جایز نیست، و اگر چنین کاری انجام دهد و موجب ابتلای کسانی شود که از وضعیت او اطلاع ندارند، ضامن ضررهایی است که به آنها وارد می‌شود، و اگر به همین سبب کسی براثر ابتلا به این بیماری فوت کند باید دیه‌اش را بپردازد. 3ـ بله، این شخص موظف است ضمن رعایت دستورالعمل های صادر شده از نهادهای ذی ربط، موارد مذکور را انجام دهد. 4ـ مصرف کردن سهم «سبیل الله» از زکات، و سهم امام (علیه السلام) از خمس در این موارد، با رعایت ضوابط شرعی بلامانع است. 5ـ مؤمنان بزرگوار را به امور زیر توصیه می‌کنیم: الف) پناه بردن به خداوند متعال و تضرّع و استغاثه به درگاه او برای دفع این بلا، و اکثار در انجام دادن کارهای نیک مانند صدقه دادن به فقرا، کمک به افراد ناتوان، خواندن قرآن مجید و دعاهای روایت شده از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و اهل بیت مطهرشان (علیهم السلام). ب) بر حذر بودن به تناسب حجم این بیماریِ همه گیر بدون ایجاد آشفتگی و اضطراب، و رعایت کامل عوامل پیشگیری و درمان طبق آنچه اهل اختصاص مقرر کرده‌اند، به دور از روش‌های غیرعلمی. ج) تلاش برای آگاه کردن دیگران از خطرات کوچک شمردن این ویروس، و ترغیب آنها به رعایت دستورالعمل های صادره از سوی نهادهای ذی ربط و عدم تخلف از آن. د) کمک به خانواده‌هایی که به دلیل تعطیلی مشاغل و محدودیت رفت و آمد از وضع موجود متضرر شده‌اند. ه) مراقبت از مبتلایان صرف نظر از انتساب‌های دینی و مذهبی، و تلاش برای تسلّی دادن و برآورده کردن نیازهایشان. خداوند هرگونه بدی و بلا را از همه دور گرداند. و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته 27 / رجب / 1441 هـ دفتر مرجع عالیقدر آقای سیستانی (مُدّ ظلّه) نجف اشرف http://www.sistani.org/persian/archive/26399/
حکم روزه در شرایط شیوع بیماری کرونا آیت الله مکارم شیرازی: باسمه تعالی با توجه به سوالات متعدد مخاطبین در مورد حکم روزه در شرایط شیوع بیماری کرونا پاسخ معظم له به شرح ذیل می باشد: در صورتی که واقعا روزه گرفتن خوف ضرر داشته باشد (آن هم به تصدیق اطباء حاذق و متدین)، در این صورت می توانند روزه نگیرند. البته مبادا اشخاص این موضوع را بهانه ای برای روزه خواری قرار دهند. https://makarem.ir/news/fa/News/Details/419488
هدایت شده از پاسخ به شبهات
✍️ سبک بار شوید تا... در نهج البلاغه، در کلمات قصار جمله‌ای داریم که فقط دو کلمه است، سید رضی آن مرد دانشمند آن نابغه‌ی عصر وقتی به این دو کلمه می‌رسد، می‌گوید: «هرچه من بخواهم درباره‌ی عظمت این دو کلمه بگویم کم است، آنجا که علی(ع) می‌گوید: «تَخَفَّفُوا تَلْحَقُوا»؛ ای مردم سبکبار شوید تا به قافله برسید و ملحق شوید، مسیر زندگی شما پیچ و خم و فراز و نشیب دارد، گردنه‌های صعب العبور دارد، کسانی که بارشان سنگین باشد در پیچ و خم اول می‌مانند. ای انسان‌ها: از این گردنه‌ها به راحتی نمی‌توانید بگذرید، سبکبار شوید تا از این گردنه‌های سخت زندگی به آسانی بگذرید». علی(ع) این را تنها به یک فرد نمی‌گوید، بلکه به جوامع بشری هم می‌گوید، ای جوامع بشر که دست گدایی برای انواع وام‌ها به سوی شرق و غرب دراز می‌کنید و در سایه‌ی شوم این وام‌ها وابستگی ایجاد می‌کنید، جامعه‌تان را سکبار کنید، زرق و برق را از آن حذف کنید، زواید را از آن بردارید و سبکبار شوید، تا به مقصد برسید. 📖 مطالعه متن تفصیلی: https://makarem.ir/maaref/fa/article/index/419468 _______________
هدایت شده از makarem.ir
🔸خصوصیات مصلح جهانى در روایات اسلامى 🔸مصلح جهانی در کتب عهد جدید 🔸مهدی(عجّل الله تعالی فرجه الشریف) و قیام با شمشیر عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در: http://mk6.ir/TiSqF 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
📌 حکم روزه در شرایط شیوع بیماری کرونا 🍀 باسمه تعالی 🍀 با توجه به سوالات متعدد مخاطبین در مورد حکم روزه در شرایط شیوع بیماری کرونا پاسخ معظم له به شرح ذیل می باشد: در صورتی که واقعا روزه گرفتن خوف ضرر داشته باشد (آن هم به تصدیق اطباء حاذق و متدین)، در این صورت می توانند روزه نگیرند. البته مبادا اشخاص این موضوع را بهانه ای برای روزه خواری قرار دهند. http://mk6.ir/MeIwN 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸ماجرای جنگ بین بابیان و نیروهای دولتی در زنجان چه بود؟ 🔸ماجرای فاجعه خونین نیریز توسط بابیان چه بود؟ 🔸قتل ملامحمد قزوینی (شهید ثالث) عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در: http://mk6.ir/NgNbH 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❓ آیا انتظار یک «مصلح جهانی» از افکار وارداتی است؟ ✍️ پاسخ اجمالی: مطالعه متون معروف اسلامی نشان می دهد که امید و انتظار صلح و عدالت جهانی در پرتو قیام یک مرد انقلابی، با برنامه ها و بینش های انقلابی، چیزی است که در متن تعلیمات پیامبر اسلام(ص) قرار داشته است. روایات مربوط به قيام مهدی(ع) چنان است که هیچ محقق اسلامی، پیرو هریک از گروهها و مذاهب اسلامی باشد نمی تواند تواتر آن را انکار کند. تاکنون کتابهای زیادی از طرف دانشمندان شیعه و اهل تسنن در این زمینه نوشته شده و نویسندگان آنها متفقا صحت احادیث مربوط به مصلح جهانی یعنی "مهدی" را پذیرفته اند. تنها افراد بسیار معدودی مانند «ابن خلدون» و «احمد امین» مصری در صدور این اخبار از پیامبر(ص) تردید کرده اند، و قرائنی در دست داریم که انگیزه آنها در این کار ضعف اخبار نبوده؛ بلکه فکر می کردند روایات مربوط به "مهدی" مشتمل بر مسائلی است که به سادگی نمی توان آنها را باور کرد؛ یا به خاطر اینکه احادیث درست از نادرست را نتوانسته اند جدا کنند؛ یا تفسیر احادیث را به درستی در نیافته اند. ✍️ پاسخ تفصیلی: https://makarem.ir/maaref/fa/article/index/419477 _______________
هدایت شده از makarem.ir
🔸نقش قسمت و تقدیر در بدبختیها و خوش بختیهای حاصل از ازدواج؟ 🔸علت تعدد همسران پیامبر(صلّی الله علیه وآله) 🔸فلسفه «خواستگاری» مرد از زن؟! عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در: http://mk6.ir/LpWjY 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❓ انتظار سازنده و منتظر واقعی؟ ✍️ پاسخ اجمالی: سازنده ترین دستورات و عالیترین مفاهیم، هرگاه به دست افراد ناوارد، يا نالايق، یا سوءاستفاده چی بیفتد ممکن است آن را چنان مسخ کنند که درست نتیجه ای برخلاف هدف اصلی بدهد و در مسیری بر ضد آن حرکت کند، و این نمونه های بسیار دارد و مسأله «انتظار» در ردیف همین مسائل است. «انتظار» یا «آینده نگری» به حالت کسی گفته می شود که از وضع موجود ناراحت است و برای ایجاد وضع بهتری تلاش می کند. مسأله انتظار حکومت حق و عدالت «مهدی(عجل الله تعالی فرجه)» و قیام مصلح جهانی نیز مرکب از دو عنصر است؛ 1. عنصر «نفی» 2. عنصر «اثبات». عنصر نفي همان بیگانگی با وضع موجود، و عنصر اثبات خواهان وضع بهتری بودن است. و اگر این دو جنبه در روح انسان به صورت ریشه دار حلول کند سرچشمه دو رشته اعمال دامنه دار خواهد شد. این دو رشته اعمال عبارتند از ترک هر گونه همکاری و هماهنگی با عوامل ظلم و فساد، و حتی مبارزه و درگیری با آنها از یک سو، و خودسازی و خودیاری و جلب آمادگیهای جسمی و روحی و مادی و معنوی برای شکل گرفتن آن حکومت واحد جهانی و مردمی، از سوی دیگر. ✍️ پاسخ تفصیلی: https://makarem.ir/maaref/fa/article/index/419483 _______________
هدایت شده از پاسخ به شبهات
📚 مشرق زمین گاهواره تمدن (مشرق زمین باید بپاخیزد) ✍️ متن اجمالی: خودباختگی و حقارتی که امروز «شرقی ها» در برابر «غربی‌ها» احساس می‌کنند، تا کنون سرچشمه بدبختی‌ها و مشکلات فراوانی شده، و در آینده نیز عواقب خطرناک و شومی به بار خواهد آورد. بنابراین باید با تمام قوا، برای از بین بردن این «احساس حقارت» و «خود کم بینی» بپاخیزیم و این سرطان مهلک را از اعماق افكار بسیاری از مردم شرق ریشه کن سازیم. درست در زمانی که آسیایی ها به آخرین دوره، یعنی «عصر آهن» رسیده بودند، اروپا هنوز در «عصر حجر جديد» و مردم استراليا در «عصر حجر قدیم» بودند. کاوش‌ها نیز این حقیقت را روش می‌کند که تمدن انسانی از شرق به غرب رفته؛ زیرا قدمت آثار باستانی در هیچ جای جهان به پای آثاری که در شرق پیدا شده نمی رسد؛ لذا شرقي‌ها خیلی زودتر از غربی‌ها مراحل ابتدائی تمدن را پشت سر گذاشتند و در حقیقت مشرق زمین «گاهواره اصلی تمدن انسانی» بوده است. ✍️ متن تفصیلی: https://makarem.ir/maaref/fa/article/index/419494 _______________
هدایت شده از makarem.ir
🔰 راهکارهای «جهش تولید» در بخش کشاورزی از منظر آیت الله العظمی مکارم شیرازی اهمیت کشاورزی در اسلام / احیای زندگی در روستاها / خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی / دولت از واردات بی رویه محصولات کشاورزی خودداری کند / دولت دست دلالان را از بازار محصولات کشاورزی کوتاه کند / ضرورت مکانیزاسیون در کشاورزی / جهش تولید با آبیاری نوین / ضرورت مهارت‌افزایی کشاورزان / ارتقای بهره وری و تدوین اطلس جغرافیایی / «جهش تولید» مستلزم سرمایه گذاری کلان دولت در بخش کشاورزی / تسهیلات ارزان قیمت، راهکاری برای جهش تولید / صادرات محصولات کشاورزی چارۀ رهایی از اقتصاد نفتی‌ http://mk6.ir/WmWkS 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸انتقام «سفّاح» خليفه عبّاسي از «بني اميّه» 🔸شرایط منتهی به تشکیل حکومت «بنی عباس» 🔸شرائط فرهنگی جامعه اسلامی در عصر «عباسیان» عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در: http://mk6.ir/XxAtP 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❓ علت پاداش خاص و متفاوت «روزه» چرا خداوند از ميان همه عبادات تنها «روزه» را به خود نسبت داده است؟ ✍️ متن اجمالی: خداوند از ميان تمام عبادات، «روزه» را به خود نسبت داده و فرموده: «روزه مال من است و من خود به آن جزا مي ‏دهم». اين سخن شايسته دقت است. انسان گاه از سحر تا افطار امساك مي كند؛ تلاشي كه منجر مي شود به جهنم نرود يا حداكثر وارد بهشت بشود؛ بهشتي كه «جنّاتٌ تجري منْ تحتها الأنهار» است؛ اما به آن بهشت كه «فادْخلي في عبادي و ادْخلي جنّتي» نمي رساند. اين حديث قدسي مي خواهد در انسان شوق ايجاد كند تا عاشق خدا شود و براي لقاي او تلاش کند و مي فهماند روزه، ضمن اينكه حكم خاصي دارد، حكمتي هم دارد، و آن لقا و محبت خداست. ✍️ متن تفصیلی: https://makarem.ir/maaref/fa/article/index/403329 _______________
هدایت شده از makarem.ir
🔹تعریف یوم الشک و وظیفه مکلّف در آن روز 🔹نیت روزه نذری در یوم الشک 🔹زمان نیت کردن در روزه ی ماه رمضان عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در: http://mk6.ir/QcIuO 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔹احتمال هشتاد درصدی ضرر داشتن روزه از سوی پزشک 🔹وظیفه بیمارانی که مجبور به خوردن مایعات هستند 🔹وظیفه پزشک در مورد توصیه به ترک روزه عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در: http://mk6.ir/OhAnK 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸خطرات حكومت «بني اميّه» براي اسلام 🔸هدف «ابو مسلم خراساني» از قیام بر ضد «بنی امیّه» 🔸جنایات «بنی امیّه» از زبان علمای اهل سنت عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در: http://mk6.ir/JdAkT 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❓ «سفر» حيله ای برای فرار از روزه؟ آيا «سفر کردن» در ماه رمضان برای فرار از روزه جايز است؟ ✍️ پاسخ اجمالی: مشهور بين فقها جواز «سفر» در ماه رمضان است، منتهى آن را مكروه دانسته اند و عموم و اطلاق اين حكم (کراهت)، شامل كسانى كه به قصد فرار از روزه به سفر مى روند، نيز مى شود. ضمن اين که مقتضاى قاعده اوّليّه، جواز مسافرت است. طبق آيه 184 سوره بقره مسلمانان بر دو دسته اند: عدّه اى در ماه رمضان حاضر هستند، و برخى نيز مسافر؛ آنها كه مسافرند روزه بر آنها واجب نيست؛ بلكه بايد قضاى آن را در ماههاى ديگر به جاى آورند. مقتضاى اين تقسيم بندى دوگانه جواز مسافرت است. ✍️ پاسخ تفصیلی: https://makarem.ir/maaref/fa/article/index/406492 _______________
هدایت شده از پاسخ به شبهات
نظر مراجع تقلید درباره روزه ماه مبارک رمضان در ایام شیوع کرونا https://www.mashreghnews.ir/news/1065128
هدایت شده از makarem.ir
🔸مسئوليت هاي بزرگ «زبان» 🔸هماهنگي اسرار عجيب «آفرينشِ انسان» با آيات قرآن 🔸نقش «انسان شناسی» در شناخت مقوله «آزادی» عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در: http://mk6.ir/CgQkW 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از پاسخ به شبهات
🌙 درهای بهشت باز و درهای جهنّم بسته شد پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله در خطبه‏ شعبانيّه‏، كه خطبه‏اى بسيار پر محتوى‏ است، در مورد درهاى بهشت و جهنّم جمله‏اى دارد، مى‏فرمايد: «إِنَّ أَبْوَابَ الْجَنَانِ فِى هَذَا الشَّهْرِ مُفَتَّحَةٌ؛ درهاى بهشت در اين ماه باز است». از اين جمله نيز استفاده مى‏شود كه بهشت هم اكنون وجود دارد، كه در ماه رمضان درهاى آن به سوى بندگان صالح خداوند باز است. و منظور از ابواب بهشت روزه‏اى است كه مى‏گيريم؛ قرآنى است كه تلاوت مى‏كنيم؛ غذائى است كه صرف نيازمندان مى‏نماييم؛ و خلاصه، تمام كارهاى خيرى كه در اين ماه انجام مى‏شود، هر يك از آنها درى از درهاى بهشت است. «وَ أَبْوَابَ النِّيرَانِ فِى هَذا الشَّهْرِ مُغْلَقَةٌ؛ درهاى جهنّم در ماه رمضان بسته است». گناهان، شهوات، هواى نفس، وسوسه‏هاى شيطان، از جمله درهاى جهنّم است كه در سايه روزه و مبارزه با هواى نفس، اسير و زندانى شده‏اند. بايد با نيّتهاى صاف، و قلبهاى پاك، از خداوند قادر بخواهيم كه اينها همچنان در قفس بمانند. والاترين بندگان، آیت الله مکارم شیرازی، ص127. _______________