🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
سلسله بیانات...
آیت الله مجتهدی رحمه الله
🔴اتمام مباحث گذشته...
💠حیا💠
⚘بیحیا، بینور و بیدرد نمونه فحشهای قدیم بود
3- یک حدیث دیگر هم دارد: «من لم یستحیی من الناس لم یستحیی من الله»:
کسی که از مردم حیا نکند از خدا هم حیا نمیکند.
⚘الآن غالب مردم بیحیا شدهاند. یک جا یک جوان 20 به یک پیرمرد 70 ساله فحش میداد، جسارت میکرد، بیحیاست دیگر. قدیم ها میخواستند به هم فحش بدهند میگفتند: ای بیحیا، بیحیا فحش بود. ای بینور، ای بیدرد، فحشهای رکیک نمیدادند. لات و لوتها فحشهای رکیک میدادند، فحشهای بد، ولی متدینین فحشهای رکیک نمیدادند. بد است. خدا دوست ندارد. خداوند از افراد فحّاش بدش میآید.
4- حدیث دیگراز امیر المومنین(علیه السلام): «علی قدر الحیا یکون العفة»: عفت به میزان حیا بالا میرود: هرچه حیای آدم بیشتر باشد این آدم عفیفتر است. باید حیا داشته باشیم از یک بچه ده ساله آدم حیا میکند، لذا حدیث دارد که ای بنده من خدا را طوری عبادت کن که انگار دارد تو را میبیند. مثل موتوریهایی که کلاه ندارند میترسند بگیرند شانف فرار میکنند. همان طور که از او میترسی از خدا هم بترس.
⚘اگر معتقد باشى خدا تو را نمىبیند کافری
حدیث دارد:
تو اگر خیال میکنی خدا تو را نمیبیند، کافری ولی اگر میدانی که خدا تو را میبیند و مع ذلک گناه میکنی تو خدا را پستترین ناظرین قرار دادی.
یعنی از یک بچه ده ساله پست ترقرار دادی؛ چون جلوی بچه ده ساله گناه نمیکنی ولی جلو خدا گناه میکنی. حدیث را تکرار کنم حفظ کنید.
⚘اگر بدانى که خدا ترا مىبیند و نافرمانى کنى، او را پستترین ناظرین قرار دادی
5- امام صادق(علیه السلام): خَفِ اللَّهَ کَأَنَّکَ تَرَاهُ وَ إِنْ کُنْتَ لَا تَرَاهُ فَإِنَّهُ یَرَاکَ فَإِنْ کُنْتَ تَرَى أَنَّهُ لَا یَرَاکَ فَقَدْ کَفَرْتَ وَ إِنْ کُنْتَ تَعْلَمُ أَنَّهُ یَرَاکَ ثُمَّ بَرَزْتَ لَهُ بِالْمَعْصِیَةِ فَقَدْ جَعَلْتَهُ مِنْ أَهْوَنِ النَّاظِرِینَ عَلَیْکَ.
امام صادق (علیه السلام ) فرمود:
اى اسحاق! چنان از خدا بترس که گویا تـرا مـىبـیـنـد، و اگر تو او را نبینى، او تو را مىبیند، و اگر معتقد باشى او تو را نمىبیند کافر شوى و اگر بدانى که ترا مىبیند و سپس نافرمانى او آشکار کنى (با گـنـاهـکـارى به مبارزه او روى) او را پستترین بینندگان خود دانستهاى.
⚘حیا از ایمان است
6- حدیث دیگر: «الحیاء من الایمان والایمان فی الجنة»: حیا از ایمان است و ایمان هم در بهشت
7- امام باقر(علیه السلام): «اَلحَیاءُ والإیمانُ مَقرونانِ فی قَرَنٍ فَإذا ذَهَبَ أحدُهُما تَبِعَهُ صاحِبُهُ»
حیا و ایمان به یک ریسمان پیوسته اند؛ چون یکى برود، دیگرى نیز از پىِ آن برود.
ایمان برود حیا میرود؛ حیا برود ایمان میرود. این دوتا با هماند.
8- حدیث دیگر: «أحسن ملابس الاسلام حیا». بهترین پوشش اسلام حیاست
⚘بیحیا بودن صدر نفاق است
9- «الحیاء نورٌ جوهره صدرالایمان»:
حیا نوری است که جوهر آن نور، ذات و حقیقت آن صدر ایمان است.
یعنی بالاترین مکان و اجزای ایمان از حیا حاصل میشود
«والوقاحه صدر النفاق و صدر النّفاق الکفر».
بیحیا بودن صدر نفاق است. اینهایی که بیحیا هستند، گناه میکنند. به پیرمرد جسارت میکنند. یا به یک عالم میرسد، به یک طلبه میرسد، بیحیایی میکنند. این صدر نفاق است و صدر نفاق هم کفر است.
خداوند انشاء الله به همه درجه اعلی حیا را بدهد. همانطور که از خلق خدا حیا میکنیم. از خدا هم حیا کنیم.
#حیا
#آیت_الله_مجتهدی_رحمه_الله
💠 @Akherat12 💠
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
@TAZKAREH14 👈👈👈
برادران و خواهران(عمومی)
۱.انتقادات و پیشنهادات
۲.پرسش و پاسخ مسائل دینی(زیر نظر طلاب برادر و خواهر حوزه علمیه)
۳.مشاوره
۴.تبادلات و تبلیغات(زمان ۲۱ شب تا ۹ صبح)
الاقل...
مدیریت کانال
التماس دعا
💠 @Akherat12 💠
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
✅در محضر آیت الله بهجت رحمه الله
💠عاقبت💠
🔹️پرسش:
شما آينده اين جانب را چگونه مى بينيد؟
🔸️پاسخ:
بسمه تعالى
آينده ميزان نيست، عاقبت ميزان است، اگر در ابتدا (يعنى دنيا) بندگى نمايد به ترك معصيتِ معبود در اعتقاد و عمل، در عاقبت از مقرّبان است.
📚 به سوی محبوب-بخش پرسش و پاسخ-س۷۰
💠 @Akherat12 💠
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
✅ #پذیرش_حق_و_حق_مداری در امور زندگی
✍...در کلام حضرات معصومین علیهم السلام
🔹️امام علی علیه السلام
🔸️آشنا و دانا به حق باش و بدان عمل كن تا خداى سبحان نجات و رستگارى ات دهد.
📚غررالحکم ، باب حق
#حق
#کانال_تذکره
💠 @Akherat12 💠
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
#حکمت (مطالب ناب)
✅حق مداری نه خود محوری
🔹️قال امام صادق علیه السلام:
ان من حقیقه الایمان آن توثرالحق وان ضرک علی الباطل وان نفعک وان لا یجوز منطقک علمک
از نشانه ها وایمان حقیقی آن است که حق را اگرچه به زیان شما باشد بپذیرید و باطل را اگر چه به سود شما است نپذیرید.
📚بحار جلد67 ص125
🔸️همان گونه که به حسب ظاهر، کعبه قبله مسلمانان ومطاف زائران است ، از نظر باطن هم هر انسانی، قبله و مطاف دارد و قبله هرکسی هدف خاص اوست که برای نیل به آن هدف، به سمت آن حرکت می کند و مطاف هرکسی چیزی است که در مدار آن می گردد.
✅برخی برخود محور وخود مدار و برخی دیگر، حق مدارند.
🔹قبله کسانی که خود مدار و خود محورند، منافع شخصی آنهاست.
قرآن کریم ازانسان خود محور، به (فمنهم ظالم لنفسه)سوره فاطر آیه32، یاد کرده.
ودر تعبیرات روایی آمده است که او (یحوم حومه نفسه) 2 بحار جلد23ص 214،
چنین کسی برخود ستم کرده است زیرا قبله اصلی خود را نشناخته و مطاف و مدار اصلی خویش را نیافته است.
گروهی دیگرحق محور هستند قبله و مطاف و مدار آنها حق است، خواه به سود آنها باشد خواه به زیان آنها.
البته حق به زیان کسی نیست چنانکه باطل به نفع کسی نیست.
چون باطل نه موافق با نظام آفرینش است. و نه موافق با هدف انسان...
🔸از این رو امام صادق علیه السلام می فرماید:
از نشانه های ایمان حقیقی آن است که حق را گر چه به زیان شما باشد بپذیرید و باطل را گرچه به زیان باشد نپذیرید.
سود زیان در این حدیث راجع به تشخیص خود شخص و ناظر به خصوص نفع و ضررمادی است وگرنه هیچ حقی زیان آور نبوده وهيچ باطلی سودمند نیست.
🔹️این حدیث شریف حاوی دو دستور در زمینه ی تهذیب الاخلاق است.
یکی مربوط به امور عملی و دیگری در ارتباط با امور نظری و علمی است.
حضرت فرمود:
درکارهای عملی حق را انتخاب کنید و به آن رای دهید اگرچه به زیان شما باشد، و باطل پسند نباشید گرچه در ظاهر به سود شما باشد.
🔴از نظرعلمی بیش از مقدار دانش تان ننویسید وسخن نگویید.
مبادا استادی درکلاس درس بخواهد از جهل شاگرد سوء استفاده کند و بخواهد بیش از نصاب علمی خود سخن بگوید یا کسی هنگام تنظیم مقاله ای ازجهل خوانندگان سوء استفاده کرده و بیش از مقدار دانشش بنویسد.
برای مومن زبان یا قلم امام نیست، بلکه عقل وعلم امام است؛ یعنی زبان وقلم انسان باید به عقل و علم او اقتدا کند
📚 مبادی اخلاق در قرآن_آیت الله جوادی آملی جلد11 ص85، 86
#حق
#کانال_تذکره
💠 @Akherat12 💠
1_35185908.mp3
1.88M
✅نکات اخلاقی
موضوع:💕 رابطه گناه جدید با بلاهای جدید ، کنترل قوه وهم و خیال برای نفوذ شیطان 💕(شیطان شناسی ۷)
🎵حاج آقا حسین علیپور حفظه الله🎵 از شاگردان آیت الله سعادت پرور رحمه الله
🏠از جلسه تهران(فارسی)
#شیطان_شناسی
#حسین_علیپور
#کانال_تذکره
💠 @Akherat12 💠