از رفتن به #قبرستان مسلمانان در هر شهری كه هستید مضایقه ننمایید كه بهترین مذكر (تذكر دهنده) است.
پند نامه سعادت ( توصیه های اخلاقی و معنوی از #آیت الله سعادت پرور پهلوانی(ره)
https://eitaa.com/Akherat12
بسیار به یاد مرگ بودن نشانه چیست؟
عنه صلى الله عليه و آله و سلّم :
إنَّ أكْيَسَكُم أكْثَرُكُم ذِكْرا للمَوتِ ، وإنَّ أحْزَمَكُم أحْسَنُكُمُ اسْتِعْدادا لَهُ .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلّم :
زيـركترين شما كـسـى اسـت كه بيشتر از ديگران به ياد مرگ باشد ودور انديشترين شما آمادهترينتان براى آن است .
أعلام الدين : 333 منتخب ميزان الحكمة : 146
https://eitaa.com/Akherat12
يادآوري مرگ چه آثاري دارد؟
عنه صلى الله عليه و آله و سلّم :
أكثِروا ذِكرَ المَوتِ ، فما مِن عَبدٍ أكثَرَ ذِكرَهُ إلاّ أحيا اللّهُ قلبَهُ وهَوَّنَ علَيهِ المَوتَ .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلّم :
مرگ را فراوان ياد كنيد ؛ زيرا هيچ بندهاى آن را بسيار ياد نكرد ، مگر اين كه خداوند دلش را زنده گردانيد و #مردن را بر او آسان ساخت .
كنزالعمّال : 42105 منتخب ميزان الحكمة : 518
https://eitaa.com/Akherat12
الإمامُ الصّادقُ عليهالسلام :
ذِكرُ المَوتِ يُميتُ الشَّهَواتِ في النَّفسِ ، ويَقلَعُ مَنابِتَ الغَفلَةِ ، ويُقَوّي القلبَ بمَواعِدِ اللّه ، ويُرِقُّ الطَّبعَ ، ويَكسِرُ أعلامَ الهَوى ويُطفِئُ نارَ الحِرصِ ، ويُحَقِّرُ الدُّنيا .
امام صادق عليهالسلام :
ياد #مرگ ، خواهشهاى نفس را مىميراند و رويشگاههاى غفلت را ريشهكن مىكند و دل را با وعدههاى خدا نيرو مىبخشد و طبع را نازك مىسازد و پرچمهاى هوس را درهم مىشكند و آتش #حرص را خاموش مىسازد و دنيا را در نظر كوچك مىكند .
بحار الأنوار : 6 / 133 / 32 منتخب ميزان الحكمة : 518
https://eitaa.com/Akherat12
أكثِروا ذِكرَ المَوتِ ؛ فإنّهُ ما أكثَرَ ذِكرَ المَوتِ إنسانٌ إلاّ زَهِدَ في الدُّنيا .
امام صادق عليهالسلام :
مرگ را فراوان ياد كنيد ؛ زيرا هيچ انسانى #مرگ را بسيار ياد نكرد ، مگر اين كه به دنيا بىرغبت شد .
بحار الأنوار : 82 / 168 / 3 منتخب ميزان الحكمة : 518
https://eitaa.com/Akherat12
رسولُ اللّه صلى الله عليه و آله و سلّم :
مَنِ ارتَقَبَ المَوتَ سارَعَفي الخَيراتِ .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلّم :
كسى كه چشم به راه #مرگ باشد ، در كارهاى نيك بكوشد .
بحار الأنوار : 77 / 171 / 7 منتخب ميزان الحكمة : 520
https://eitaa.com/Akherat12
💐آیت الله بهجت رضوان الله تعالی علیه:
بسمه تعالى
الحمدللّه وحده، و الصلاة على سيد انبيائه و على آله الطيّبين، و اللّعن على أعدائهم اجمعين.
جماعتى از مؤمنين و مؤمنات، طالب نصحيت هستند؛ براين مطالبه، اشكالاتى وارد است، از آن جمله:
1. نصيحت در جزئيّات است، و #موعظه، اعمّ است از كليّات و جزئيّات؛ ناشناسها همديگر را نصيحت نمى كنند.
2. «مَنْ عَمِلَ بما عَلِمَ وَرَّثَهُ اللّهُ عِلْمَ مالَمْ يَعْلَمْ» هركس به آنچه مى داند، عمل كند، خداوند او را از امورى كه نمى داند آگاه مى گرداند. (امام صادق عليه السلام ، بحارالانوار، ج 78، ص 189) - «[مَنْ عَمِلَ بِما عَلِمَ] كُفِىَ مالَمْ يَعْلَمْ» هركس به آنچه مى داند عمل كند، از آنچه نمى داند كفايت مى شود.
- «وَالَّذينَ جاهَدُوا فينا، لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا» و كسانى كه در راه ما بكوشند، مسلّما آنان را به راههاى خود، هدايت مى كنيم. (سوره عنكبوت، آيه 69)
آنچه مى دانيد، عمل كنيد؛ و در آنچه نمى دانيد، احتياط كنيد تا روشن شود؛ و اگر روشن نشد، بدانيد كه بعضِ معلومات را زير پا گذاشته ايد؛ طلب موعظه از غير عامل، محلّ اعتراض است؛ و قطعا مواعظى را شنيده ايد و مى دانيد، عمل نكرديد، وگرنه روشن بوديد.
3. همه مى دانند كه #«رساله عمليّه» را بايد بگيرند و بخوانند و بفهمند، و تطبيقِ عمل بر آن نمايند، و حلال و حرام را با آن تشخيص بدهند؛ و همچنين مدارك شرعيّه [را] اگر اهل استنباط باشند؛ پس نمى توانند بگويند: «ما نمى دانيم چه بكنيم و چه نكنيم.»
4. كسانى كه به آنها عقيده داريد، نظر به اعمال آنها نماييد، آنچه مى كنند از روى اختيار، بكنيد، و آنچه نمى كنند از روى اختيار، نكنيد؛ و اين، از بهترين راه هاى وصول به مقاصد عاليه است؛ «كُونُوا دُعاةً إلَى اللّهِ بِغَيْرِ ألْسِنَتِكُمْ» با غير زبانتان، داعيانِ به سوى خداوند، باشيد. به همين مضمون از امام صادق عليه السلام (اصول كافى ج 2، ص 77 و 78، ح 9) مواعظ عمليّه، بالاتر و مؤثّرتر از مواعظ قوليّه است.
5. از واضحات است كه خواندن #قرآن در هر روز، و ادعيه مناسبه اوقات و امكنه، در تعقيبات و غير آنها؛ و كثرت تردّد در مساجد و مشاهد مشرّفه؛ و زيارت علما و صُلَحا و همنشينى با آنها، از مرضيّات خدا و رسول صلى الله عليه و آله وسلم است و بايد روز به روز، مراقب زيادتى بصيرت و اُنس به عبادت و #تلاوت و #زيارت باشد. و برعكس، كثرت مجالست با اهل غفلت، مزيد قساوت و تاريكى قلب و استيحاش از عبادت و زيارات است؛ از اين جهت است كه احوال حسنه حاصله از عبادات و زيارات و تلاوتها، به سبب مجالست با ضعفاى در ايمان، به سوء حال و نقصان، مبدّل مى شوند؛ پس، مجالست با ضعيف الايمان ـ در غير اضطرار و براى غير هدايت آنها ـ سبب مى شود كه ملكاتِ حسنه خود را از دست بدهد، بلكه اخلاق فاسده آنها را ياد بگيرد: «جالِسُوا مَنْ يُذَكِّرُكُم اللّه رُؤْيَتُهُ، وَ يَزيدُ فى عِلْمِكُمْ مَنطِقُهُ، وَ يُرَغِّبُكُمْ فِى الاْآخِرَةِ عَمَلُه.» با كسانى نشست و برخاست كنيد كه برخورد و ديدن آنان، شما را به ياد خدا آورد، و گفتارشان موجب افزونى دانش شما، و اعمال آنان، موجب رغبت و تمايل شما به آخرت گردد. (از امام صادق ، اصول) كافى ج 1، ص (39)، ح (3).
6. از واضحات است كه ترك #معصيت در اعتقاد و عمل، بى نياز مى كند از غير آن؛ يعنى غير، محتاج است به آن، و او محتاجِ غير نيست، بلكه مولِّد حسنات و دافع سيّئات است: «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الاْءنْسَ إلاّ لِيَعْبُدُونَ.» جنّ و انس را، جُز براى عبادت نيافريدم. (سوره الذاريات آيه 56)
منبع: به سوی محبوب.دستور العمل سوم
https://eitaa.com/Akherat12
پیغام از آخرت.mp3
4.16M
#حاج آقا عالی (زید عزه)
https://eitaa.com/Akherat12
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آثار ذکر صلوات
ذکری برای #ازدواج از منظر آیت الله بهجت قدس سره
جهت عضویت در کانال 👇👇👇
💠 @Akherat12 💠 👈 کانال تذکره
🌹 #غیبتی که میرزا جواد آقای ملکی را چهل سال به زحمت انداخت🌹
مرحوم سید احمد فهری می گوید از یکی از دوستان شنیدم که گفت: در مجلسی نشسته بودم که در آن مجلس مرحوم حاج میرزا جواد آقای ملکی قدس الله نفسه نیز حضور داشتند. در اثنای جلسه یکی از حضار از فردی غیبت کرد که آن عالم بزرگوار خیلی ناراحت شدند و خطاب به شخص غیبت کننده فرمودند: با این غیبت کردن، چهل سال مرا به زحمت انداختی.
دست از مس وجود چو مردان ره بشوی
تا کیمیای عشق بیابی و زر شوی
🔰منبع: به نقل از افق حوزه
https://eitaa.com/Akherat12
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶️عبوديّتِ تركِ معصيت در عقيده و عمل🔶️
#آیت الله بهجت رضوان الله تعالی علیه:
بسمه تعالى
بعضى گمان مى كنند كه ما از ترك معصيت عبور كرده ايم!! غافلند از اينكه معصيت، اختصاص به كبائر معروفه ندارد، بلكه اصرار بر صغائر هم، كبيره است؛ مثلاً نگاه تند به مطيع، براى تخويف، إيذاءِ مُحرَّم است؛ [و تبسّم به عاصى، براى تشويق، اعانت بر معصيت است.
محاسن اخلاقِ شرعيّه و مفاسد اخلاق شرعيّه، در كتب و رسائل عمليّه، متبيّن شده اند. دورى از علما و صلحا، سبب مى شود كه سارقينِ دين، فرصت را غنيمت بشمارند و ايمان و اهلش را بخرند به ثمنهاى بَخْس و غير مبارك، همه اينها مجرّب و ديده شده است.
از خدا مى خواهيم كه عيدى ما را در اعياد شريفه اسلام وايمان، موفقيّت به «عزم راسخِ ثابتِ دائم برترك معصيت» قرار بدهد كه مفتاح سعادت دنيويّه و اُخرويه است، تا اينكه ملكه بشود ترك معصيت؛ و معصيت براى صاحب ملكه، به منزله زهر خوردن براى تشنه است، يا ميته خوردن براى گرسنه است. البتّه اگر اين راه تا آخر، مشكل بود و به سهولت و رغبت، منتهى نمى شد، مورد تكليف و ترغيب و تشويق از خالق قادر مهربان نمى شد.
«وَمَا تَوْفيقى إلاّ بِاللّهِ، عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ، وَإلَيْهِ اُنيبُ». وَالْحَمْدُ لِلّهِ أوّلاً وَآخِرا،وَالصلاة عَلىمُحَمَّدٍ وَآلِه الطّاهرينَ،وَاللَّعْنُ الدّائِمُ عَلى أعْدآئِهِمْ أجْمَعينَ»
منبع: به سوی محبوب
https://eitaa.com/Akherat12