eitaa logo
علم سرخ
90 دنبال‌کننده
138 عکس
100 ویدیو
5 فایل
سردار شهید: « امروز جمهوری‌اسلامی حرم است...» @saeed_alef "سعید اسماعیل دخت"، یاعلی. درس خارج #حوزه ارشد علوم سیاسی #دانشگاه تربیت مدرس تهران
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 مجلس، جلوی طرح عفاف و حجاب را گرفته است. 🔻آیت الله صدیقی در مسجد مقدس جمکران، بیان داشت: «متأسفانه، مجلس، جلوی طرح عفاف و حجاب را گرفته است 🔹شما مردم باید وکلای خود در مجلس را بازخواست کنید. 🔹آنها وکیل شما هستند و وظیفه دارند به مطالبه شما پاسخ بدهند. پ ن:اجرای احکام الهی معطل مانده، چون بعضی ها بخاطر مصلحت سنجی و انتخابات پیش رو، دست و دلشون میلرزد، قوانین را اصلاح کنند 📌کانال رسمی ستاد امر به معروف و نهی از منکر: https://eitaa.com/joinchat/147849401Cf9c3f14f0d
استدلال برخی مسئولین، مجریان، قانون گذاران و تصمیم گیران و مردم برای ترک امر به معروف و نهی از منکر در فضای فعلی این است که انجام این فریضه الهی در شرایط فعلی موجب تنش میشود! موجب درگیری میشود. سوال ، چرا موجب تنش میشود؟ از دو حال خارج نیست، یا شیوه امر به معروف و نهی از منکر نیاز به باز نگری دارد و یا شخصی که به او تذکر داده میشود تحمل این مساله را ندارد. خیلی خوب پس در دو سوی قضیه نیاز به باز نگری و فرهنگ سازی است، هم نسبت به آمران و ناهیان و هم تذکر گیرندگان. اینکه تذکر دهندگان یک سری پیش زمینه ها و مسائل را رعایت کنند و اینکه تذکر گیرنندگان هم باید بدانند در مقابل تذکر حق تنش و تشتت و حمله و ضرب و شتم ندارند. حق ندارند چند نفری ، مرد و زن بر روی سر یک خانم چادری ، جلوی چشمان بهت زده فرزندش حمله ور شوند. حق ندارند وقتی تذکر محترمانه میشنوند، فحاشی و دریدگی از خود نشان دهند. می توانند سکوت کنند یا بپذیرند، حق حمله و موضع گرفتن ندارند. همانطوری که وظیفه آمر و ناهی در سطح عمومی محدود به تذکر لسانی است، تذکر گیرنده هم حق حمله و موضع گرفتن ندارد. نمیشود تنها بر محدودیت و بعضا سلب مسئولیت مردم از امر و نهی در حد تذکر لسانی را متذکر شد اما از تکلیف و مسئولیت تذکر گیرنده و سایر افرادی که احیانا با او هستند بحثی نکنید، وظایف او را تشریح نکنید، اینکه باید در مقابل تذکر نسبت به ارزشهای دینی و اجتماعی کرنش و نرمی داشته باشد صحبتی نکنید. یک سری از افراد روشنفکر چه متدین و چه غربگرا و ... دارند می گویند باید تحمل اجتماعی را بالا ببریم! خیلی خب بالا ببریم ، اما چرا در این تحمل اجتماعی فقط باید متدینین صبور باشند؟ چرا فقط آنها باید خار در چشم و استخوان در گلو باشند؟ چرا بر روی تربیت کسانی که یک خلاف دینی و اجتماعی را مرتکب میشود و تذکر می گیرند و در مقابل تذکر حملات لفظی و فیزیکی می کنند، کار نمیشود؟ چرا آنها را متوجه نمی کنید که باید صبور باشند و در مقابل تذکر خود داری کنند و بدانند که پاسخ تذکر فحاشی نیست؟ اگر واقعا دغدغه این افراد حفظ انسجام اجتماعی و وحدت هست و نه ترویچ و تسامح در مقابل ترویج منکر و یا حفظ قدرت و صندلی خودشان، چرا وقتی محدودیت در مسئولیت آمر و ناهی را متذکر میشوند، از لزوم بالا بردن ظرفیت تذکر گیرندگان حرفی به میان نمی آورند؟ سر جمع همه این صحبت ها این است که این که باب یک واجب الهی را در یک سری سطوح و موارد تخته کنیم و بگوییم فعلا هیچ کاری نباید کرد، آن هم در شرایط فعلی که مشخص است که در جامعه در حال حرکت به سمت تغییر فرهنگی از سوی عده ای هستیم، یا از جهالت است و یا از سر ترس قدرت. بیکارگی و غفلت معنا ندارد، باید کار و جواب داشت. مسئول محترم، حرف و استدلال نداری، برای جهالت و حب قدرت خودت استدلال بر بیکارگی قطار نفرما. 🔰سعید اسماعیل دخت، طلبه سطح خارج حوزه علمیه قم، دانشجوی کارشناس ارشد علوم سیاسی https://eitaa.com/Alamesorkh🔰
سرهنگ اکبری، فرمانده ناحیه مقاومت سپاه کاشان از پلمپ ۴۰ واحد صنفی در کاشان به دلیل بی حجابی مشتریان طی حدود یک ماه گذشته خبر داد و گفت: در اجرای قانون با کسی مماشات نکرده و از هیچ تخلفی نخواهیم گذشت. وی افزود: پوستر‌هایی مبنی بر عدم خدمات به افرادی که شئونات اسلامی را نمی‌کنند تهیه شده و درب مغازه‌ها نصب و اصناف موظف به اجرای آن هستند. به گفته وی طی یک ماه گذشته ۶۰۰ مورد بازدید از اصناف و اماکن شهرستان توسط تیم‌های نظارتی بازرسی اتاق اصناف، بسیج اصناف و ستاد امر به معروف و نهی از منکر انجام شده همچنان ادامه دارد. https://eitaa.com/Alamesorkh
"کتک زدن" خانم محجبه ناهی از منکر و "خطای ماست ریزی" یک نفر بر روی دو خانم "مجرم" بی حجاب دو روی یک سکه اند. هر دو نتیجه اهمال کاری و کنار گود نشستن مسئولین سه قوه در مشخص کردن چارچوب فرهنگی صریح و قانونی و بدون اهمال و البته هوشمندانه به بهانه های مختلف هستند. وقتی قانون و سیاست چارچوب مشخصی ارائه نکند لاجرم رفتارهای خشونت آمیز خارج از چارچوب از سوی مردم رقم میخورد، یکی به بهانه آزادی یا تخلیه روانی، یکی به بهانه مقابله با برهنگی. قانون باید با دفاع از اصول ارزشی عام جامعه، نفی خشونت از سطح عمومی را تضمین کند. آقای مجلس، قوه قضاییه و قوه اجرایی اگر گمان می کنید "ولش کن" راهبرد صحیحی است، منتظر ترویج خشونت بیشتر باشید! https://eitaa.com/Alamesorkh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فرودگاه شیراز «اگر بخواهیم، اگر بخواهند،همراه با رعایت احترام میشود » 🔰https://eitaa.com/Alamesorkh
استعاره برای بیان شورش های سال گذشته از این تصویر واضح تر نمیشد... پدر مهسا امینی(نماد شورش های اخیر به نام آزادی) هم پیمان با پدر احسان کرمی(قاتل شهید روح الله عجمیان) میشود پیمان کذب و خشونت هم از آن فهمید، ملغمه ای که در آن صدها جوان شهید و مجروح شدند، حرمتهای زیادی شکسته شد، خشونت اجتماعی گسترده شد. فساد و فحشا با پمپاژ خبری و رسانه ای عیان تر شد. البته سرنوشت همه مرگ است، و العاقبه للمتقین! https://eitaa.com/Alamesorkh
‼️حجاب کجای قانونه؟! 👆اینجا‼️ https://eitaa.com/Alamesorkh
هدایت شده از حجت الاسلام پناهیان
11.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌چرا مردم حجاب را موضوعی ارزشی می‌دانند نه واقعی؟! 🔻۴۰ سال دین را چطور معرفی کرده‌ایم؟ 🔻زشت است برای حوزه و دانشگاه که هنوز درباره حجاب بحث می‌کنیم 🔻چرا به حجاب مثل ماسک نگاه واقعی نداریم؟ اصلاح از دین، شبکه۳، حوالی ۴صبح 💠 کانال حجت الاسلام پناهیان 🆔 @panahiian°
⁉چرایی حساسیت جامعه مذهبی نسبت به مساله حجاب در شرایط فعلی 🔰سعید اسماعیل دخت، دانش آموخته سطح خارج حوزه علمیه قم، دانشجوی ارشد علوم سیاسی 📚مطلب اول " جنگ با خدا " 🖊خود قرآن می گوید ربا و رباخواری جنگ با خداست! در جامعه ای که این همه مفاسد وجود دارد و مهمترین آنها ربا خواری ، همه چیز را رها کرده ایم و چسبیده ایم به حجاب! این شاید یکی از پر تکرار ترین شبهات روایی-قرآنی باشد که ممکن است از افراد بعضا متدین شنیده باشید! من که از آخوند های آنچنانی تحصیل کرده هم شنیده ام! ⁉قبل از هر چیز یک مساله ریشه و مهم را باید دانسته باشیم وحل کنیم. اینکه ملاک دینداری و بالاترین ارزش در دین داری چیست. 🔅بزرگترین ارزش در اسلام مساله "ولایت " است، ولایت الهی و ولایت پیامبر و معصومین و ولایتی که بر پایه ایمانی باشد. این بالا ترین نماد دینداری است. که حتی معنای تقوا هم بسته به آن است. که البته خداوند در قرآن تاکید دارند بر اینکه وجود این ولایت نه فقط یک امر قلبی و زبانی بلکه یک مساله عملی است، این ولایت باید در اطاعت کردن تبلور بیابد. خب از آن روبرو هم ما یک سیئه داریم، یک ضد ارزش داریم که از همه چیز بالاتر است، با وجود آن ضد ارزش سایر اعمال انسانی آن بعد دینی بودنش متزلزل است، یک ارزش قلمداد نمیشود، بلکه ضد ارزش هست حتی اگر به ظاهر عبادت و زهد باشد. و آن هم اتفاقا مساله ولایت است منتها ولایت طاغوت، پذیرش آقایی هر چیزی که در مقابل حکم خداوند قد علم کرده باشد، با خدا در افتاده باشد. یک وجه در افتادن با خدا این است که مانند فرعون فریاد " انا ربکم الاعلی " زده شود. اما ملاک بودن و نبودن در ذیل ولایت الهی یا ولایت طاغوتی تنها انا ربکم الاعلی نزدن یا زدن نیست، بله این واضح ترین مصداق آن است. بلکه ملاک همان چیزی است که در آیات مشهور به آیات الکرسی بارها و بارها خوانده ایمش " الله ولی الذین آمنوا و عملوا الصالحات" ، " و الذین کفروا اولیائهم الطاغوت" . ایمان متعهدانه ملاک بودند در تحت ولایت الهی است و کفر ملاک بودن در صف دشمنان و جنگ علیه خداست. کفر البته به معنای پوشاندن است اما در بیان و فرهنگ قرآنی ما برای اینکه ساده تر بتوانیم با هم گفتگو کنیم از عبارت فارسی " مخالفت" استفاده می کنیم. ⁉پس هر کسی مخالفتی با خداوند بکند میشود مصداق کافر به همان معنای خاص؟ خیر، نباید به همین بسنده کرد، مخالفت تنها یک نوع نیست، مخالفت گاهی از سر جهل و ندانستن است، گاهی از سر غلبه احساس است(یعنی انسان در یک شرایطی قرار می گیرد که اگر خودش بود وخودش دست به آن کار نمی زند اما خب موقعیت به گونه ای رقم می خورد که مخالفت اتفاق می افتد) و گاهی هم از سر عمد است. در مخالفت از روی جهل شخص نه انگیزه قبلی و نه حین عمل برای مخالفت ندارد و تنهاه فعل او مصداقی از مخالفت با یک حکم است، در عصیان در شرایط غلبه احساس، انگیزه قبلی برای مخالفت نیست اما در موقعیت ارتکاب این انگیزه ایجاد میشود، اما در مخالفت عمدی، هم انگیزه قبلی و هم حین عمل برای یک مخالفت هست. مقصود ما در اینجا از کفر، همین نوع آخری است، یعنی شخصی که با انگیزه قبلی برای مخالفت با یک حکم الهی یک عمل مجرمانه یا همان تعبیر"گناه " را مرتکب میشود. خب این شد کافر، البته که کافر مصادیق متعددی از ضعیف تا قوی دارد و با هر یک هم باید به گونه خودش برخورد کرد، اما خب به هر جهت با توجه به این توضیحات این مخالفت عمدی با حکم الهی میشود عملی که فرد را ذیل "ولایت طاغوت" می برد، یعنی همان " جنگ کنندگان با خدا"، خب پس جنگ با خدا یک مصداق ندارد و می تواند مصادیق متعددی داشته باشد. "ربا خواری" یکی از مصادیق این جنگ با خداست ، ترک نماز، روزه، حج، خمس و زکات، حجاب و ... هم می توانند مصداقی از محاربه با خدا باشند. ‼❌‼البته ، البته، باید توجه کرد که هیچ کس حق ندارد در وادی تکفیر با قضاوت در مورد انگیزه های درونی اشخاص وارد شود. گفتیم که " مخالفت عمدی با انگیزه قبلی با حکم خداوند" ، چون بحث انگیزه قبلی مهم هست شما با صرف دیدن اینکه شخصی نماز نمی خواند، روزه نمی گیرد، حجاب ندارد حق تکفیر ندارید. و تشخیص این مطلب در درجه اول قضاوت وجدانی برای خود شخص است و در قضاوت اجتماعی،اسلام شناس مجتهد. هدف ما از طرح بحث " جنگ با خدا" رد این مطلب بود که ربا خواری تنها مصداق جنگ با خدا است و تعویق هر کنش اجتماعی به زدودن آن صحیح نیست. هر چند بلا شک ربا موضوع مهمی است که باید به آن توجه داشت، اما بیان یک مصداق از " جنگ با خدا" به معنای رها کردن سایر احکام نیست، از کجا چنین برداشتی میشود کرد؟ مخاطب اول این مباحث خود ما هستیم تا در وادی مخالفتی که ما در جنگ با خدا وارد کند نیفتیم. جنگ با خدا منحصر در ربا خواری نیست، هر عصیانی می تواند جنگ با خدا باشد و اگر یک گناه در ما رسوخ کرده است حاکی از عمق این فاجعه است. ادامه در مطلب بعدی... https://eitaa.com/Alamesorkh📚
📚ادامه مطلب قبل( " جنگ با خدا " ) اما مباحث ما که در فضا نیست، در چند ماه اخیر ما شورشی را در جامعه ایران تجربه کردیم که بطور واضح شعارش "ضدیت با حجاب" بوده و در ذیل این حرکت می بینیم که رفتار اجتماعی عده ای از افراد جامعه همسو با این شورش به سمت کشف حجاب در روسری و پوشش گرویده است. ‼با تعاریفی که بالا عرض کردیم از مخالفت با خدا و احکام الهی ، بلاتردید شورش " زن زندگی آزادی" یک محاربه و جنگ با خدا بوده و هست، از این جهت که فارغ از نگاه های متفاوتی که ممکن است افراد حامی این شورش داشته باشند، این شعار و پرچم نماد "علم کردن علنی پرچم ضدیت با حکم الهی" بوده و هست. البته برخی برای احقاق حقوق خود و یا مخالفت سیاسی با حاکمیت جمهوری اسلامی و یا انتقاد نسبت به آن، وارد حمایت از این شورش شده باشند و نه مخالفت با حکم الهی، که هر چند خود آنها انگیزه عمدی برای مخالفت با حکم الهی نداشته اند اما بلاتردید آنها هم در گناه "همراهی " با شورشی که ضدیت با حکم الهی داشت شریک بوده و هستند. این دسته اگر به دنبال اغراض اجتماعی مثبت و یا مخالفت های سیاسی علیه یک سیاست هستند لزومی نداشت و ندارد که خود را ذیل یک جریان " طغیان گر بر حکم الهی" تعریف کنند. این دسته اگر می خواهند وارد مخالفت با حکم الهی و طغیان از حکم خدا نیفتند باید برای خود شخصیتی سوای شخصیت کسانی که چنین انگیزه ای دارند تعریف کنند. البته فارغ از ملاحظاتی که بر نوع کنش های خود باید داشته باشند. البته کم نبوده اند افرادی که شاید محجبه به آن معنا هم نبوده اند و حتی شل حجاب بوده اند اما با این شورشی که علیه حکم خداوند علم شده، همراهی نکردند و حتی نقد و مخالفت هم کردند، حتی بعضی از آنها بر حفظ حجاب خود مصمم تر هم شدند! به عکس، بنده خود شخصا شاهد چادری های ظاهر الصلاح و ریشو های به ظاهر متدین و آخوند های مدعی اجتهاد و دیانتی بودم که با این شورش علیه حکم خدا همراهی کردند، این به این معناست که حتی "حجاب" داشتن لزوما به معنای قرار گرفتن در تحت ولایت الهی نیست، چنان که حجاب نداشتن به معنای قرار گرفتن در تحت ولایت طاغوت و " جنگ با خدا" نیست ، و این تفاوت ناشی از همان مساله " انگیزه عمدی برای مخالفت با حکم الهی" است. ممکن است شخصی حجاب داشته باشد، اما به جهتی انگیزه مقابله با حکم خداوند داشته باشد، و یا به عکس کسی حجاب کامل نداشته باشد اما انگیزه اش از این اشتباه در افتادن با حکم الهی نباشد. حساسیتی که در بین متدینین بر روی مساله حجاب و شورش های اخیر شکل گرفته به این این خاطر است که رفتارهای اجتماعی بعد از شورش های اخیر به نوع خاصی ارتباط با همان مساله " جنگ با احکام الهی " بر می گردد. شاید که نه، واقعا پیش از این جریان هم در برخی از شهرها و مناطق کشور شاهد کم حجابی و یا کشف حجاب بودیم، اما به این حرکات فردی به چشم یک " جنگ سازمان یافته علیه حکم الهی" نگاه نمی شد، صرفا یک گناه و یا رویه گناه نگاه می شد. البته نا گفته نماند که بنظر می رسد متاسفانه این احساس در بسیاری از افرادی که کشف حجاب می کنند هم بوجود آمده است، هر چند قبلا هم خود چنین رفتار می کرده اند، اما اکنون این حرکت خود را ذیل یک حرکت اعتراضی تعریف می کنند. این انسجام ذهنی در هر دو طرف به نوعی شکل گرفته است . 📚https://eitaa.com/Alamesorkh
علم سرخ
⁉چرایی حساسیت جامعه مذهبی نسبت به مساله حجاب در شرایط فعلی 🔰سعید اسماعیل دخت، دانش آموخته سطح خارج
یک مصداق از شبهه ای که گفتم، حتی سایت های اصلاح طلبِ حامی شورش ضد دین گذشته هم اولویت بندی در مواجهه با مخالفان دین برایشان مهم هست! ، عجب! شما باور میکنید اینها حامی دین شده باشند ؟! همین معاونیان چند ماه پیش بخاطر حمله به علی کریمی در همین سایت ها مسخره می‌شد ، اما حالا صحبت های او را به عنوان اسلام شناس بازنشر میدهند! عجب!🧐🤔