🔰هر وقت بحث از کار سلبی در مسائل فرهنگی پیش می آید، از جمله استدلالات گهر باری که از لیبرال های فرهنگی به دفعات شنیده ایم، به میان کشیدن نا موفق بودن موارد مشابه قبلی است، مثلا اینکه مگر اون همه با ویدئو و ماهواره مقابله شد جواب داد؟ اخراج کردن فلان مدیر یا مسئول جواب داد؟
👌البته همین ابتدا باید اذعان کنیم که مقصود ما این نیست که کار فرهنگی تنها سلبی است، بلکه مقصود فرهنگ انقلاب اسلامی عمده بر روی مواضع ایجابی است اما این به معنای خوش خیال بودن و رها کردن فضای فرهنگی به بهانه کار ایجابی نیست و امور سلبی هم از ابتدای اسلام تا کنون مورد توجه بوده است. در واقع در نسبت با فرهنگ همان مقداری که اکتفاء به امور سلبی توهم است، عدم استفاده از امور سلبی هم توهم است.
👌و نکته دیگری که باید اشاره کرد این است که هر چیزی را باید در ظرف زمانی خودش دید، مثلا اینکه امروز مسخره کنند که آقاااا! یک زمانی ویدئو چیست؟ ویدئو خلاف بود! این درست نیست، از این جهت که خب یک چیز معمولی و پیش پا افتاده ممنوع بوده است. بله امروز فیلم های ایرانی و خارجی سالم و یا حداقل با آلودگی نسبتا کم ممکن است به وفور در دسترس مخاطب قرار داشته باشد، به گونه ای که غلبه بر فیلم های نسبتا سالم باشد، که این مساله می تواند در نسبت مستقیم با رشد تولیدات داخلی همراه باشد، یا بواسطه تغییر ذائقه در نسبت ما با یک تولید فرهنگی، سطح حساسیت عمومی نسبت به برخی از محتواها حالت موهن بودن آن اثر را بالاتر برده باشد.
⁉🟥اما آیا واقعا مبارزه با ویدیو، کاست یا ماهواره و یا حتی همین اواخر فیلترینگ برخی از شبکه ها یا سایت های اجتماعی بی تاثیر بوده است؟
⬜پاسخ می تواند هم آری باشد و هم خیر!
اما می تواند آری باشد از این منظر که وقتی در جامعه نگاه می کنیم می بینیم که خب بالاخره در همان شرایط افرادی که می خواستند ویدئو، کاست و ماهواره شان و محتواهای آنچنانی شان براه بود، و هست، همین الان هم که فیلترینگ را اعمال می کنیم هم خیلی ها که می خواهند می روند و می شکنند و کار خودشان را می کنند.
اما آیا این ها به معنای بی تاثیر بودن سیاست های سلبی در مواجهه با جنگ فرهنگی لیبرالیسم است که از دوره پهلوی به نحو بارز تری شروع شده بود؟ برای توجه بیشتر در رابطه با سیاست های سلبی باید نکاتی را مورد توجه داشت:
1⃣ایران را با کشورهای اسلامی مشابهی که چنین سیاست های فرهنگی ای دنبال نکردند مقایسه کنیم، مثلا ایران را با ترکیه یا کشورها عربی مقایسه کنیم و ببینیم ساختار فرهنگ بومی در این کشورهای به ظاهر اسلامی در چه وضعیتی است؟ و ما در چه وضعیتی هستیم.
2⃣نکته مهمتر در نتیجه گیری برای موفقیت یا عدم موفقیت یک سیاست سلبی این است که چه کسی گفته است ما در سیاست های سلبی به دنبال ریشه کن کردن تام امکان جرم هستیم؟ مگر این همه با مواد مخدر مبارزه میشود و برایش هزینه صرف میشود اعتیاد ریشه کن شده است یا دسترسی به مواد مخدر به صفر رسیده است؟ خیر، به قول اهلش هر کی بخواهد به آن می رسد، اما این یعنی سیاست مبارزه با مواد مخدر غلط است؟.
3⃣هدف از سیاست های سلبی فرهنگی این است که یک وسیله یا محتوای ضد فرهنگی "در دسترس" نباشد نه اینکه امکان دسترسی صفر باشد! که البته اگر می شد ما مشکل نداشتیم، اما ما هم قبول داریم به صفر رساندن یک توهم است. مبارزه با ویدئو، کاست غیر مجاز و ماهواره در ظرف زمانی خودشان همین که موجب همه جایی و عادی نشدن فضای جامعه از وجود محتواهای ضد فرهنگی شد موفق بوده است، همین که یک فرصت تعقل و تفکیک بعد دسترسی داد موفق بوده است، همین که حتی به خانواده هایی که ویدئو، کاست یا ماهواره دارند، فرصت داد تا برای خانواده خود تصمیم بگیرند چه محتوایی در دسترس باشد موفق بوده است. سیاست سلبی خیلی وقت ها مانند یک سیل شکن عمل میکند، سیل شکن قرار نیست جلوی سیل را بگیرد، قرار است سرعت سیل را بگیرد، تا فرصت برای مقابله باشد. تا افراد و خانواده هایی که "می خواهند" نجات یابند، فرصت تصمیم یا مقاوم سازی داشته باشند. فرصت تحلیل پیامدها را میدهد (حتی اگر کار ایجابی از ناحیه حاکمیت صورت نگیرد). و ما این وضعیت را باید با شرایطی مقایسه کنیم که چنین موانعی نمی بودند، اول دسترسی و پیامد بود و بعد شاید تعقل و تفکیک محتوا.
4⃣نکته مهم دیگر ماجرا این است که پیراستن جامعه از آلودگی های ظاهری با مبارزه سلبی خیلی وقت ها برای این است یک آلودگی فرهنگی " سبک و شیوه" جامعه نشود تا جامعه و افراد نادانسته و ناخواسته در دام سیلاب های فرهنگی اسیر نشوند، اما اینکه افرادی از جامعه سبک و شیوه ای آلوده را " انتخاب" کنند، حرف و سخنی دیگر می طلبد.
📚https://eitaa.com/Alamesorkh
مخالفان با اعمال سیاست های فرهنگی در چارچوب انقلاب اسلامی یک دسته نیستند،
اگر توجه کرده باشید برخی از این مخالفان مخالف هستند از منظر اینکه مخالف با تنش و احیانا اختلافات اجتماعی بروز یافته از یک سیاست فرهنگی اند، پس خواستگاه این دسته برای مخالفت با سیاست های فرهنگی و روی آوردن به لیبرالیسم فرهنگی-اجتماعی، محافظه کاری است ، این دسته لزوما تقابلی با فرهنگ اسلامی ندارند، حداقل در کوتاه مدت چنین نمی نماید، بسیاری از افراد به ظاهر متدین جامعه هم حتی در این دسته ممکن است باشند، تفکر اصلاحطلب با مایه های اسلامی عمدتا در این خط قرار می گیرد.
اما دسته ای دیگر با اعمال سیاست های فرهنگی مخالف هستند از باب اینکه معقتد به فرهنگ لیبرالیستی و آزادی لیبرالی هستند و اعمال سیاست های فرهنگی را عنصر مقابله برای پیشبرد اهداف خود می دانند، این دسته متوجه هستند که در جامعه مذهبی ایران فرهنگ لیبرالیستی همراه با تنش اجتماعی خواهد بود و روی آوردنشان به سمت فرهنگ لیبرالی از باب تقابل با فرهنگ اسلامی است.
پس بخشی از خواستگاه محافظه کاری و بخشی از خواستگاه تقابلی به مخالفت می پردازند، و در نهایت در رویکرد ها به سکولاریسم می رسند، یکی از باب تاکتیک یکی از باب راهبرد! تنها احتمال این است که دسته اول در سکولاریسم متوقف شوند و دسته دوم به ضدیت با دین هم روی بیاورند.
📚https://eitaa.com/Alamesorkh
برنده جایزه #صلح از نگاه ما همان ابر مردی بود که جایزه اش را در نیمه شبی در کنار فرودگاه بغداد گرفت!
و این سیاهی های آهن پاره به جا مانده، حقیقت آن تندیس های بلورین و طلایی صلح شما را فریاد میزند!
ما از خیلی وقت پیش دانسته ایم جایزه آنکه سرباز وطن باشد چیست و جایزه آنکه سرباز شما باشد چیست!
هر چه آن شیرین برایتان خوشکام بود، این نرگس هم بویی برایتان خواهد داشت! کی میخواهید بفهمید که با پروار کردن و دوپینگ نمیتوانید با ملت پهلوان مبارزه کنید؟
#شهادت
#سردار_سلیمانی
#صلح_نوبل
https://eitaa.com/Alamesorkh
6.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
لابد ضد انقلاب با خود میگویند حیف شد، والدین آرمیتا مانند خانواده مهسا امینی رذل نیستند که با دروغ سازی مردم رو به جان هم بیندازند!
https://eitaa.com/Alamesorkh
منتظرم ببینم ضد انقلاب کی میگن، دادن جایزه نوبل نرگس محمدی (عامل دولت انگلیس) برا پرت کردن حواس مردم از ایجاد اعتراضات بوده😂😂😂
خیلی خنگ اند ، باور نمی کنید؟ صبر کنید!
https://eitaa.com/Alamesorkh
بسم الله الرحمن الرحیم ؛
یک روایت بسیار نورانی در باب عقل و جهل کافی از امام کاظم علیه السلام خطاب به یکی از یارانشان هشام بن حکم هست که در آن به ذکر خصوصیات و جایگاه عقل و نشانه ها و ریشه های عقلانیت و عاقل پرداخته میشود.
این روایت را می توان #منشور_عقلانیت خواند، روایتی بسیار زیبا، حکیمانه و بلند هست که به گمانم هر گزاره آن بدون مبالغه و اغراق سر فصلی و کتابی از حکمت هست. کافی است لوازم آن بیان را عمیق بنگریم.
از این جهت با یک منظومه زیبا روبروییم که با تفکر در آن بهت و ابتهاج از قلب انسان سرازیر میشود.
ان شاء الله قصد داریم در این باغ زیبا، روزانه قدمی بر داریم و سعی بنده این است که گزاره های این روایت را همراه با ترجمه و احیانا اگر نکته ای بود کوتاه ذیل آن عرض کنم.
آدرس روایت : کافی جلد یکم، ص 13، روایت 12 به طبع اسلامیه ؛
أَبُو عَبْدِ اللَّهِ الْأَشْعَرِيُّ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا رَفَعَهُ عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَكَمِ قَالَ قَالَ لِي أَبُو الْحَسَنِ مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ علیه السلام
🌹صلواتی هدیه می کنیم به روح پر فتوح دانشمند شهید فخری زاده، که در جاده دماوند به دست عوامل صهیونیستی و در پیش چشمان همسرش به رگبار بسته شد.
🌹صلواتی هدیه کنیم به روح دانشمند شهید داریوش رضایی نژاد که در جلوی چشمان آرمیتا به همراه همسرش توسط عوامل رژیم صهیونیستی به رگبار بسته شد.
🌹صلواتی هدیه کنیم به روح دانشمند فرزانه شهید مجید شهریاری که با بمبگذاری عوامل صهیونیستی در اتومبیلش او و راننده اش شهید و همسرش سخت مجروح شد.
🌹صلواتی هدیه کنیم به روح دانشمند شهید احمدی روشن که در لباس سیاه عزای اباعبدالله با بمبگذاری عوامل صهیونیستی در خیابانهای تهران سر از بدنش جدا شد.
🌹صلواتی هدیه کنیم به روح دانشمند شهید علی محمدی که بدنش در آتش بمبگذاری عوامل صهیونیستی سوخت.
‼️و یاد می کنیم از یک جنایت هولناک تکنولوژیک در حق مردم ایران، از ویروس اکستاکس نت، ساخت مشترک مایکروسافت و رژیم صهیونیستی، ویروسی که قرار بود برای ده ها هزار ایرانی یک فاجعه اتمی رادیو اکتیوه خلق کند، اما توسط دانشمندان جوان و جاودان ایران کشف و خنثی شد.
🌐https://eitaa.com/Alamesorkh
🔅بسم الله الرحمن الرحیم
📚#منشور_عقلانیت ، بررسی روایت نورانی امام کاظم علیه السلام خطاب به یکی از اصحابش ، فراز 1
"يَا هِشَامُ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى بَشَّرَ أَهْلَ الْعَقْلِ وَ الْفَهْمِ فِي كِتَابِهِ فَقَالَ فَبَشِّرْ عِبادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِكَ الَّذِينَ هَداهُمُ اللَّهُ وَ أُولئِكَ هُمْ أُولُوا الْأَلْبابِ"
امام کاظم علیه السلام در روایت شریف در ابتدا آیاتی از قرآن کریم را درباره عقل ، عاقل و عقلانیت ذکر می کنند.
⬜آغاز کلام امام با آیات شریفه ای است که مضمون آن بشارت به اهل عقل و فهم هست و نکته کلام اینجاست که امام در این فراز به خصوصیتی از عاقلان اشاره می کنند که مربوط به باب گفتگو و صحبت میشود، در مورد شنیدن است، از این باب شاید اشاره به این مطلب دارد که اساسا مخاطب کلام من در این بحثی که با تو دارم ای هشام عاقلان هستند، و عاقل کسی است که وقتی سفره ی کلامی، و بحثی علمی پهن است، دگم برخورد نمی کند، چون فلانی دارد حرف می زند پس مزخرف است، چون فلان لباس دارد حرف میزند پس سواد ندارد، چون فلان تیپ هست بدرد نمی خورد، نه، قول آنها را در آن مساله مورد ابتلایش می شنود و بهترینش را انتخاب می کند.
⬜بسیار خب، حالا این کلامی هم که پیش روی توست، یک کلامی هست، اگر جزو عاقلان هستی بشنو، و برو مقایسه کن.
این هم یک شیوه علمی است که در واقع وقتی کسی می خواهد کلامی بگوید، نظریه ای بگوید که خالی از قضاوت درمورد کلام خودش باشد به جای حکم دادن از جانب خود، قضاوت در مورد عمق مطلب و دقت آنرا با بیان اصل مطلب به خواننده واگذار می کند.
⬜یک نکته ای که باید عرض کنیم این است که خب حالا یعنی ما هر جا سفره ی کلامی پهن بود برویم و بنشینیم؟ با هر درجه ای از فهم و درک؟
خود قرآن در آیات شریفه ما را از شنیدن کلامی که آیات خدا را مسخره می کنند، در سوره مبارکه نساء آیه 140 و انعام 68 بر حذر داشته.
⬜البته به نظر میرسد که فقط همین دو مورد از شمول شنیدن کلام خارج نیست، چون بحث ما شنیدن بحث عقلانی و برهان است، اساسا شنیدن لهو و لعب و لوده های علمی کمکی به جهت عقلانیت به ما نمی کند.
⬜و نکته دیگر در مورد آیه شریفه این است که عاقل که به یک کلام بسنده نمی کند، اهل استماع است، اهل تحقیق هست، نه مانند کسی که منبع علمش شده است یک چیز و تعبد به همان منبع کرده، عاقل دنبال بهترین هست، نه اینکه همان چیزی که می شنود اکتفاء می کند، بدون اینکه تحقیق کند بگوید بله، این است و جز این نیست! تحقیق هم نمی کند، گاهی دروغ را مسلم می گیرد! این که نشد عاقل بودن، اگر واقعا می خواهی تحقیق کنی و اهل لب باشی، اول باید قضاوت هایت را کنار بگذاری، نه اینکه برای ارضای احساساتت دنبال توجیه علمی باشی! بروم ببینم کدام حرف با این چیزی که من می خواهم جور است، آهان احسنت این بهترین قول است! این که اصل و اساس حماقت است.
⬜نکته بعد این است که اینها وقتی می شنوند و بهترین را می فهمند به شنیدن و فهم فقط اکتفاء نمی کنند، بلکه عمل خود را هم منطبق با همان چیزی که احسن است قرار می دهند. پس عاقل بودن، فقط فهمیدن نیست، بلکه انطباق عمل با فهم هم هست.
⬜و در انتهای آیه به این نکته اشاره می فرماید که خیلی خب این ها این اخلاق را دارند، خدا هم این چنین انسان های آزاده ای را هدایت می کند و در واقع این فراز از آیه یک قانون کسب هدایت را برای ما می گوید، اگر دنبال توفیق هدایت هستی چنین آزاده و عاقل باش.
🔰 https://eitaa.com/Alamesorkh
علم سرخ
کتاب باید ها و نباید ها شهید آیت الله بهشتی
مرور اجمالی بر مطالب #کتاب باید ها و نباید ها ، شهید آیت الله بهشتی در این کتاب ابتدا به توضیح چیستی معروف و منکر می پردازند و در یک برداشت کاملا وسیع، معروف و منکر را در درجه اول بسته به نظر همه انسان ها ذکر می کنند، بخشی از معروف ها همان چیزی است که از منظر همه انسان ها خوب شمرده میشود، و بخشی از منکر ها از منظر همه انسان ها بد شمرده میشود، با هر تفاوت مکانی و زمانی. جامعه اسلامی بایستی نمود این خوبی ها و دوری گزینی از این منکر ها باشد، چرا که عامل گرایش همه امم به اسلام بنا بر آیه یدعون الی الخیر متصف بودن جامعه اسلامی به این معروف ها و پیراسته بودن از این منکر هاست.
اما بخش دیگری از معروف ها و منکرها توسط وحی به انسان رسانده میشود.
ایشان در بحث تزاحم بین معروف ها و منکر ها در جامعه، به جایگاه رهبری جامعه اسلامی اشاره می کنند، به جهت اینکه تشخیص در این موضوع از حیطه فهم افراد خارج است و نیاز به بررسی همه جانبه از سوی رهبر به عنوان متخصص اسلام شناس دارد.
ایشان در تعریف امر و نهی، آنها را هم به معنای دستور و جلوگیری کردن، و هم به معنای واداشتن و بازداشتن عنوان می کنند.
در ادامه ایشان آثار سوء ترک امر به معروف و نهی از منکر را یادآور میشوند، که مهمترین آن تسلط اشرار بر خوبان در جامعه است، و به چگونگی و چرایی این اثر بر اثر ترک این فریضه اشاره می کنند.
ایشان یکی از حکمت های مهم این فریضه را ایجاد بهداشت روانی جامعه ذکر می کنند، چرا که با استناد به روایات این باب، هر فعل منکری در منظر اجتماع دارای اثر سوء برای همه جامعه می دانند، از این منظر جامعه ای که مملو از مناظر منکر باشد، از افراد آن جامعه سلب اختیار می کند، چرا که آنها را در معرض کشیده شدن به منکر قرار می دهد، بر همین اساس زدودن منکر در فضای جامعه لازم و ضروری است.
و در انتها به ضرورت اقدام جامعه اسلامی و نسبت افراد جامعه با این فریضه می پردازند و آنرا وظیفه ای همگانی می دانند از نظر ایشان جامعه اسلامی، جامعه ای است که در آن همه با هم کار دارند و سرنوشتشان مشترک است.
https://eitaa.com/Alamesorkh