کتابی که این روزها در حال مطالعه اش هستم، امپراتوری توهم.
#کتاب
بخاطر جذابیتهای مطالبی که ذکر شده بخشی از خلاصه فصول اون رو قرار میدم
اما در کل در حوزه علوم اجتماعی روز بسیار نگاه جذاب و قابل تامل و انتقادی رو طرح میکنه و بواسطه آشنایی نویسنده با جریان منتقد وضع موجود در بعد جهانی، سر فصل های متعددی برای اندیشیدن در صفحات کتاب وجود داره.
واقعا برخی از نظرات آورده شده در کتاب حیات آور، جذاب و محشر بود،از اون دست مطالبی که لذت یک درک علمی به انسان میده ، لذتی که اونایی که اهل خواندن و فهمیدن باشند میفهمندش!
https://eitaa.com/Alamesorkh
واااای که یکی از محشر ترین جملات کتاب همین پاراگراف اولش هست، در تصویری که از جهان رسانه و فلسفه پشت اون ارائه می ده! و چقدر خوب، چقدر خوب! پشت پرده شرک آلود، اومانیستی(انسان محور) و جایگزینی انسان با خدا رو تفسیر کرده!
جایی که انسان غربی به بهانه آزادی ، خدایش را درون خود کشت! و خودش را به جای او نشاند، در مسند اخلاق، قضاوت و حکومت، خودش نشست. دیگر بت و بت پرست به وحدت رسیده بودند! عجز و ناتوانی بتان سنگی و گلی و آهنی، و ترس بت پرست دوباره در انسان باز تولید شد؛ و البته صنعت "جادو" و جادوگری! صنعتی که در عصر باستان، قرار بود ترس انسان وحشت زده را از بین ببرد و البته عجز بت ها را! و در مدرنیسم، رسانه، شد جادوگر عصر ما! و این بار نه اینکه قرار باشد با کمک جاد و جنبل و شیاطین و اجنه کاری انجام شود، نه! رسانه تنها کاری که می کند چیزی که شما دوست دارید باشد را می سازد، و چیزی که شما دوست دارید باشد را به جای واقعیت می نشاند، نه در خارج، با پروپاگاندا، چشم و قلب شما را تسخیر می کند!
🖊سعید اسماعیل دخت
📚دانش آموخته حوزه و دانشگاه
🔰https://eitaa.com/Alamesorkh
جا داره ده بار و ده ساعت روی این چند جمله فکر کنیم...
مسحورین پروپاگاندا، هیچ وقت با فکت (واقعیت) هوشیار نمیشن، چون چیزی که به آنها قالب شده همان چیزی بوده که میخواستند، و آنها چون معبودی از آن محافظت میکنند و اون، «هویت» آنها شده. و به مرور این هویت بر ساخته خود رو ذی حق برای احترام و بعد حقوق قانونی و انسانی میدانند. واقعیت، احترام و انسانیت نزد آنها حول همین «هویت بر ساخته از پروپاگاندا» شکل گرفته.
https://eitaa.com/Alamesorkh
هدایت شده از علیرضا پناهیان
12.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌بهترین مدرسه و دانشگاه کدام است؟
🔻مدرسههایی با شعار "شیرینی را دیرتر بخور!" را در کشور اجرا کنید!
🔻فقط در این صورت حداکثر دانشجوهای ما دانشمند میشوند!
🔻آموزش و پرورش کِی اسلامی میشود؟
👈 این کلیپ از جلسۀ هشتم مبحث "#آخرین_گام_رهایی" تهیه شده است
کیفیت بهتر
⏳۱ روز مانده تا #سال_تحصیلی_جدید
#تصویری
✅ کانال رسمی علیرضا پناهیان/ عضو شوید 👇
http://eitaa.com/joinchat/653459456C219897ad4f
@Panahian_ir
🔰هر وقت بحث از کار سلبی در مسائل فرهنگی پیش می آید، از جمله استدلالات گهر باری که از لیبرال های فرهنگی به دفعات شنیده ایم، به میان کشیدن نا موفق بودن موارد مشابه قبلی است، مثلا اینکه مگر اون همه با ویدئو و ماهواره مقابله شد جواب داد؟ اخراج کردن فلان مدیر یا مسئول جواب داد؟
👌البته همین ابتدا باید اذعان کنیم که مقصود ما این نیست که کار فرهنگی تنها سلبی است، بلکه مقصود فرهنگ انقلاب اسلامی عمده بر روی مواضع ایجابی است اما این به معنای خوش خیال بودن و رها کردن فضای فرهنگی به بهانه کار ایجابی نیست و امور سلبی هم از ابتدای اسلام تا کنون مورد توجه بوده است. در واقع در نسبت با فرهنگ همان مقداری که اکتفاء به امور سلبی توهم است، عدم استفاده از امور سلبی هم توهم است.
👌و نکته دیگری که باید اشاره کرد این است که هر چیزی را باید در ظرف زمانی خودش دید، مثلا اینکه امروز مسخره کنند که آقاااا! یک زمانی ویدئو چیست؟ ویدئو خلاف بود! این درست نیست، از این جهت که خب یک چیز معمولی و پیش پا افتاده ممنوع بوده است. بله امروز فیلم های ایرانی و خارجی سالم و یا حداقل با آلودگی نسبتا کم ممکن است به وفور در دسترس مخاطب قرار داشته باشد، به گونه ای که غلبه بر فیلم های نسبتا سالم باشد، که این مساله می تواند در نسبت مستقیم با رشد تولیدات داخلی همراه باشد، یا بواسطه تغییر ذائقه در نسبت ما با یک تولید فرهنگی، سطح حساسیت عمومی نسبت به برخی از محتواها حالت موهن بودن آن اثر را بالاتر برده باشد.
⁉🟥اما آیا واقعا مبارزه با ویدیو، کاست یا ماهواره و یا حتی همین اواخر فیلترینگ برخی از شبکه ها یا سایت های اجتماعی بی تاثیر بوده است؟
⬜پاسخ می تواند هم آری باشد و هم خیر!
اما می تواند آری باشد از این منظر که وقتی در جامعه نگاه می کنیم می بینیم که خب بالاخره در همان شرایط افرادی که می خواستند ویدئو، کاست و ماهواره شان و محتواهای آنچنانی شان براه بود، و هست، همین الان هم که فیلترینگ را اعمال می کنیم هم خیلی ها که می خواهند می روند و می شکنند و کار خودشان را می کنند.
اما آیا این ها به معنای بی تاثیر بودن سیاست های سلبی در مواجهه با جنگ فرهنگی لیبرالیسم است که از دوره پهلوی به نحو بارز تری شروع شده بود؟ برای توجه بیشتر در رابطه با سیاست های سلبی باید نکاتی را مورد توجه داشت:
1⃣ایران را با کشورهای اسلامی مشابهی که چنین سیاست های فرهنگی ای دنبال نکردند مقایسه کنیم، مثلا ایران را با ترکیه یا کشورها عربی مقایسه کنیم و ببینیم ساختار فرهنگ بومی در این کشورهای به ظاهر اسلامی در چه وضعیتی است؟ و ما در چه وضعیتی هستیم.
2⃣نکته مهمتر در نتیجه گیری برای موفقیت یا عدم موفقیت یک سیاست سلبی این است که چه کسی گفته است ما در سیاست های سلبی به دنبال ریشه کن کردن تام امکان جرم هستیم؟ مگر این همه با مواد مخدر مبارزه میشود و برایش هزینه صرف میشود اعتیاد ریشه کن شده است یا دسترسی به مواد مخدر به صفر رسیده است؟ خیر، به قول اهلش هر کی بخواهد به آن می رسد، اما این یعنی سیاست مبارزه با مواد مخدر غلط است؟.
3⃣هدف از سیاست های سلبی فرهنگی این است که یک وسیله یا محتوای ضد فرهنگی "در دسترس" نباشد نه اینکه امکان دسترسی صفر باشد! که البته اگر می شد ما مشکل نداشتیم، اما ما هم قبول داریم به صفر رساندن یک توهم است. مبارزه با ویدئو، کاست غیر مجاز و ماهواره در ظرف زمانی خودشان همین که موجب همه جایی و عادی نشدن فضای جامعه از وجود محتواهای ضد فرهنگی شد موفق بوده است، همین که یک فرصت تعقل و تفکیک بعد دسترسی داد موفق بوده است، همین که حتی به خانواده هایی که ویدئو، کاست یا ماهواره دارند، فرصت داد تا برای خانواده خود تصمیم بگیرند چه محتوایی در دسترس باشد موفق بوده است. سیاست سلبی خیلی وقت ها مانند یک سیل شکن عمل میکند، سیل شکن قرار نیست جلوی سیل را بگیرد، قرار است سرعت سیل را بگیرد، تا فرصت برای مقابله باشد. تا افراد و خانواده هایی که "می خواهند" نجات یابند، فرصت تصمیم یا مقاوم سازی داشته باشند. فرصت تحلیل پیامدها را میدهد (حتی اگر کار ایجابی از ناحیه حاکمیت صورت نگیرد). و ما این وضعیت را باید با شرایطی مقایسه کنیم که چنین موانعی نمی بودند، اول دسترسی و پیامد بود و بعد شاید تعقل و تفکیک محتوا.
4⃣نکته مهم دیگر ماجرا این است که پیراستن جامعه از آلودگی های ظاهری با مبارزه سلبی خیلی وقت ها برای این است یک آلودگی فرهنگی " سبک و شیوه" جامعه نشود تا جامعه و افراد نادانسته و ناخواسته در دام سیلاب های فرهنگی اسیر نشوند، اما اینکه افرادی از جامعه سبک و شیوه ای آلوده را " انتخاب" کنند، حرف و سخنی دیگر می طلبد.
📚https://eitaa.com/Alamesorkh
مخالفان با اعمال سیاست های فرهنگی در چارچوب انقلاب اسلامی یک دسته نیستند،
اگر توجه کرده باشید برخی از این مخالفان مخالف هستند از منظر اینکه مخالف با تنش و احیانا اختلافات اجتماعی بروز یافته از یک سیاست فرهنگی اند، پس خواستگاه این دسته برای مخالفت با سیاست های فرهنگی و روی آوردن به لیبرالیسم فرهنگی-اجتماعی، محافظه کاری است ، این دسته لزوما تقابلی با فرهنگ اسلامی ندارند، حداقل در کوتاه مدت چنین نمی نماید، بسیاری از افراد به ظاهر متدین جامعه هم حتی در این دسته ممکن است باشند، تفکر اصلاحطلب با مایه های اسلامی عمدتا در این خط قرار می گیرد.
اما دسته ای دیگر با اعمال سیاست های فرهنگی مخالف هستند از باب اینکه معقتد به فرهنگ لیبرالیستی و آزادی لیبرالی هستند و اعمال سیاست های فرهنگی را عنصر مقابله برای پیشبرد اهداف خود می دانند، این دسته متوجه هستند که در جامعه مذهبی ایران فرهنگ لیبرالیستی همراه با تنش اجتماعی خواهد بود و روی آوردنشان به سمت فرهنگ لیبرالی از باب تقابل با فرهنگ اسلامی است.
پس بخشی از خواستگاه محافظه کاری و بخشی از خواستگاه تقابلی به مخالفت می پردازند، و در نهایت در رویکرد ها به سکولاریسم می رسند، یکی از باب تاکتیک یکی از باب راهبرد! تنها احتمال این است که دسته اول در سکولاریسم متوقف شوند و دسته دوم به ضدیت با دین هم روی بیاورند.
📚https://eitaa.com/Alamesorkh
برنده جایزه #صلح از نگاه ما همان ابر مردی بود که جایزه اش را در نیمه شبی در کنار فرودگاه بغداد گرفت!
و این سیاهی های آهن پاره به جا مانده، حقیقت آن تندیس های بلورین و طلایی صلح شما را فریاد میزند!
ما از خیلی وقت پیش دانسته ایم جایزه آنکه سرباز وطن باشد چیست و جایزه آنکه سرباز شما باشد چیست!
هر چه آن شیرین برایتان خوشکام بود، این نرگس هم بویی برایتان خواهد داشت! کی میخواهید بفهمید که با پروار کردن و دوپینگ نمیتوانید با ملت پهلوان مبارزه کنید؟
#شهادت
#سردار_سلیمانی
#صلح_نوبل
https://eitaa.com/Alamesorkh
6.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
لابد ضد انقلاب با خود میگویند حیف شد، والدین آرمیتا مانند خانواده مهسا امینی رذل نیستند که با دروغ سازی مردم رو به جان هم بیندازند!
https://eitaa.com/Alamesorkh
منتظرم ببینم ضد انقلاب کی میگن، دادن جایزه نوبل نرگس محمدی (عامل دولت انگلیس) برا پرت کردن حواس مردم از ایجاد اعتراضات بوده😂😂😂
خیلی خنگ اند ، باور نمی کنید؟ صبر کنید!
https://eitaa.com/Alamesorkh
بسم الله الرحمن الرحیم ؛
یک روایت بسیار نورانی در باب عقل و جهل کافی از امام کاظم علیه السلام خطاب به یکی از یارانشان هشام بن حکم هست که در آن به ذکر خصوصیات و جایگاه عقل و نشانه ها و ریشه های عقلانیت و عاقل پرداخته میشود.
این روایت را می توان #منشور_عقلانیت خواند، روایتی بسیار زیبا، حکیمانه و بلند هست که به گمانم هر گزاره آن بدون مبالغه و اغراق سر فصلی و کتابی از حکمت هست. کافی است لوازم آن بیان را عمیق بنگریم.
از این جهت با یک منظومه زیبا روبروییم که با تفکر در آن بهت و ابتهاج از قلب انسان سرازیر میشود.
ان شاء الله قصد داریم در این باغ زیبا، روزانه قدمی بر داریم و سعی بنده این است که گزاره های این روایت را همراه با ترجمه و احیانا اگر نکته ای بود کوتاه ذیل آن عرض کنم.
آدرس روایت : کافی جلد یکم، ص 13، روایت 12 به طبع اسلامیه ؛
أَبُو عَبْدِ اللَّهِ الْأَشْعَرِيُّ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا رَفَعَهُ عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَكَمِ قَالَ قَالَ لِي أَبُو الْحَسَنِ مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ علیه السلام